Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 575 135
  • 3 046

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tällainen on juuri sellaista itsessään passivoivaa yhden totuuden ajattelua. Jos sen sijaan ajattelee siten, että vaikkei muuta muuten mitenkään elintapojaan (esim. kaljan litkuttamista), mutta alkaa vaikka pyöräilemään enemmän, niin kulutat enemmän ja siten hyvin todennäköisesti laihdut jonkin verran. Vaikket välttämättä optimaalista vauhtia, mutta laihtumista voi tapahtua ja kunto nousta.

Muistan tällaisesta yhden esimerkin omalta kohdalta. Oli vielä lukioaikoja ja olin talven aikana päässyt kaljan voimalla taas hyvään "onepack" malliin...

Tämä on myös hyvin yksilöllistä ja voidaan ehkä jopa sanoa, että joillakin ote lipsuu "kännissä" pahemmin kuin muilla.

Yksilöllistä joo, mutta ikävä tosiasia on myös, että homma on sidoksissa ikään. Parikymppisenä voi iloisesti rellestää säännöllisin väliajoin ja silti laihtua treenaamalla ja ruokavaliota viilaamalla, mutta yritäpä samaa kolmenkympin jälkeen. Ei toimi, t. Nimim. Been there, done that.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Yksilöllistä joo, mutta ikävä tosiasia on myös, että homma on sidoksissa ikään. Parikymppisenä voi iloisesti rellestää säännöllisin väliajoin ja silti laihtua treenaamalla ja ruokavaliota viilaamalla, mutta yritäpä samaa kolmenkympin jälkeen. Ei toimi, t. Nimim. Been there, done that.

Jepulis. Olin johonkin ikään saakka sitä mieltä, että läski on laiskuutta eli liikunnan puutetta. Jossain tovissa minunkin oli kuitenkin pakko myöntää, ettei kroppani anna enää lisätä liikuntaa, vaan ylikunnon merkit ovat selvät, mutta silti paino nousee.

Kun olin kasvattanut vatsaa 15 kiloa, aloitin ruokavalion viilaamisen. Pysyväksi ratkaisuksi paljastui erilaisten vaiheiden ja energian laskemisenkin jälkeen tavallinen kotiruoka runsaasti syötynä ja päivän alkupäähän painotettuna. Painoni ei laskenut nopeasti, mutta sain syödä tavallista safkaa sen minkä mieli teki eikä nälkä vaivannut.

Nykyään olen kiitollinen siitä, että jouduin kiinnittämään huomiota syömisiini. Minulla näet on pirun paljon parempi ja voimallisempi olo, kun vähän katson, mitä suuhuni pistän. Kontrollia en harrasta, vaan syön mielihaluihinkin, mutta kun syön perusjärkevästi, ovat mielihalut harvinaisia.

Nykyinen ruokavalioni ja laihdutusruokavalioni ovat käytännössä samanlaiset. Oloni on hyvä. On kivaa syödä järkevästi. Herkutkin maistuvat aivan eri lailla kuin mässytysaikoina.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Yksilöllistä joo, mutta ikävä tosiasia on myös, että homma on sidoksissa ikään. Parikymppisenä voi iloisesti rellestää säännöllisin väliajoin ja silti laihtua treenaamalla ja ruokavaliota viilaamalla, mutta yritäpä samaa kolmenkympin jälkeen. Ei toimi, t. Nimim. Been there, done that.

Juu, mutta pääpointtini oli siis se, että "laihduttamiseen" on useampi tie. Tottakai laihtuminen tapahtuu nopeammin, mitä enemmän jätät epäterveellisyyksiä pois ja se on pysyvämpää, mitä paremmin saat epäterveelliset tavat muutettua. Mutta laihtumista voi tapahtua jo hyvin pienilläkin muutoksilla. Kaikkea ei tarvitse välttämättä muuttaa samantien, vaan pienin askelinkin voidaan päästä hyviin tuloksiin.

Itse vaeltelen jo jonkin matkaa kolmenkympin "pahemmalla" puolella ja vetelen keittoa aivan samaan malliin, kuin viime talvena. Silti jo pelkällä pyöräilyn ja uimisen lisäämisellä on kiloja lähtenyt, vaikka siis olisi varmaan lähtenyt enemmänkin, jos olisin kaikki elämäntavat samantien muuttanut.

Eli haluaisin kannustaa kaikkia tekemään edes pieniä muutoksia. Tulokset eivät välttämättä ole mitään päätä huimaavia, mutta pienin askelin eteenpäin on parempi, kuin paikallaan istuminen.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Eli haluaisin kannustaa kaikkia tekemään edes pieniä muutoksia. Tulokset eivät välttämättä ole mitään päätä huimaavia, mutta pienin askelin eteenpäin on parempi, kuin paikallaan istuminen.

Aivan totta, suosittelen pitämään ruoka/juoma päiväkirjaa ensin ja syömään aivan tottumusten mukaan vaikka kuukauden ajan. Itse huomasin kuinka jumalattoman paljon tulee laitettua "kiireessä" eineksiä suuhun ja huomaamatta sen suklaapatukan/leivoksen syötyä kahvin kanssa.

Itse olen vähentänyt einekset minimiin ja suklaapatukat/ leivokset vaihtanut marie keksiin tai omenaan. Viikolla otetaan saunakaljan sijasta vissyä. Sunnuntaisin taas on herkuttelu päivä, jolloin syödään mitä halutaan.

Ihan mukaviin tuloksiin on jo tällä päästy ja eikä ole nälkää ainakaan vielä tarvinnut nähdä.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
kesäkuntoon

tzuizin kesäkuntoonohjelma 2010:

aamuisin 400g jauhelihaa+aurajuustoa+sipulia tai paketti pekonia + 3 paistettua munaa. Höysteenä kasviksia oman maun mukaan. Juomana punaista maitoa tai naapurista oikeaa lehmänmaitoa. Menee melkein litra per ateria.

Päivällä 6h päästä iso satsi kalaa, lihaa tai kananmunia + vihanneksia ja hedelmiä.

Illalla 50% aamupalasta + oon tehny 1-1,5l satsin maustamattomasta jukurtista, punaisesta maidosta, hedelmistä ja marjoista sekottimella

Kasviksia ja hedelmiä välipalaksi päivän mittaan. n. 4-6 menee per päivä.

liikuntaa 5x viikossa 1-1,5h. Höntsyfudista ja välillä hieman kovatempoisempaa "sarjafudista".

Kiellettyä suurissa määrin: peruna, viljat, riisi, sokeri. Oon koittanu valita myös semmosia ruokaineita mitkä ei sisällä pelkästään E alkusia lisäaineita.

Kerran viikossa voi joustaa, ns. karkkipäivä. Tällöin voi syödä karkkia ja kaljaa voi kiskoa enemmän kuin pari pulloa.

2kk saldo: 83kg -> 71kg , tuo eka kymmenen kiloa lähti melkein kuukauteen. Mukana lähti kyllä varmaan vähä lihastakin. Nyt paino on asettunut tuohon reiluun 70 kiloon.

+++
Ikinä ei ole nälkä
Saa syödä rasvaista matskua hyvällä omallatunnolla
Olo on 2x parempi ja jalat liikkuvat todella hyvin verrattuna entiseen, lihakset tuntuvat myös tulleen esiin.
Mieskunto on parantunut

---
Melkoista säätämistä tuon ruokailun kanssa
Kaverit vittuilee aluks, mutta eivät pitkään kun näkeevät tulokset
Massa väheni joten kaukalossa saatan olla hiukan enemmän kukkakeppi.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Onhan tuo nyt tullut huomattua, että kun keski-ikä koittaa niin aineenvaihdunta hidastuu. About kymmenen vuoden ajan pyöri paino siinä 67-69 kg:n haarukassa (pituutta 175 cm) vaikka olis syönyt ja juonut mitä ja miten paljon tahansa. Nyt on sitten puolessa vuodessa paino noussut viidellä kilolla (tuosta 69:stä). Eihän tässä vielä mitään, ihan normaalipainossa vielä ollaan mutta nousuvauhti ei saisi enää tuollaisena jatkua, mieluiten paino saisi pysyä nykyisissä lukemissa.

Tiedänhän minä, mitä on kulutettu liikaa: olutta ja viiniä. Ja ruokaakin pitäisi vähärasvaisempaan suuntaan viilata. Mitenkäs te, jotka olette saaneet painonnousun hallintaan olette saaneet nälän tyydytettyä? Tummaa leipää ja puuroa? Ja montakos keppanaa per viikko olis vielä hyväksyttävyyden rajoissa?
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tiedänhän minä, mitä on kulutettu liikaa: olutta ja viiniä. Ja ruokaakin pitäisi vähärasvaisempaan suuntaan viilata. Mitenkäs te, jotka olette saaneet painonnousun hallintaan olette saaneet nälän tyydytettyä? Tummaa leipää ja puuroa? Ja montakos keppanaa per viikko olis vielä hyväksyttävyyden rajoissa?

Paras niksi on syoda usein eli kuusi kertaa paivassa pienia annoksia 2-3 tunnin valein siten etta viimeinen ateria tulee syoda kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. Taten sinulla on kehossasi koko ajan se ravintomaara mita tarvitset liikkumiseen ja keho ei ehdi varastoimaan mitaan ylimaaraista. Nalkakin pysyy kurissa vallan mainiosti. Taysjyva- seka runsaskuituiset tuotteet ja myoskin proteiini auttavan parhaiten pitamaan nalan tunteen poissa, toki kannattaa kiskoa lasillinen vetta nalan tullessa ensin ja sen jalkeen miettia onko viela nalka.

Vastaus tuohon olutkysymykseen. Ei yhtaan.

Jos oikeasti haluat pitaa turhat kalorit kurissa ja pakko silti "nauttia" alkoholia, niin juo edes light-tuotteita.

Tallahan hetkella meika viikko sitten aloitti kuntokuurin jossa pitaisi 106 kilosta tulla takaisin 90 kiloon ja korvata samalla laskit lihaksella. Hiilihydraatit olen muutamia taysjyvatuotteita lukuunottamatta jattanyt kokonaan pois ja keskittynyt proteiinipitoiselle ruokavaliolle (salaatti, kana, liha, vihannekset). Maitoa, mehua, limsoja eika karkkeja kuluteta enaan ollenkaan ja juotava on vaihtunut pelkastaan vedeksi ja vihreaksi teeksi. Alkoholi saa nyt jaada dieetin ajaksi kokonaan pois.

edit:

Annetaanpa esimerkki

aamupala 9am
1 ruisleipa
kevytlevitetta
kalkkunaleike
salaatti
tomaatti
kurkku
maitorahka + marjat

valipala 12pm
banaani
jugurtti

lounas 2pm
pinaattisalaatti
fetajuusto
tomaatti
grillattu, marinoimaton kana
keitetty kananmuna (josta poistettu keltuainen)
sipulia
saksanpahkinoita

valipala 4pm
mango/persikka/appelsiini
maitorahka+marjat

illallinen 6-7pm
vihreata parsaa
250g pihvi
ruisleipaa
vaharasvaista juustoa

iltapala (tarvittaessa)
maitorahkaa/jugurttia
hedelma

Pelkastaan tama ruokavalion muuttaminen kiihdyttaa aineenvaihduntaasi jota voit kiihdyttaa muutamilla nikseilla viela entisestaan. En voi alleviivata tarpeaksi sita asiaa etta dieetin aikana on pakko pitaa tasaisin valiajoin anything goes-paivia jossa sitten on lupa herkutella ja luvan kanssa vahan massyytella kohtuuden rajoissa. Mikali dieettia jatkaa naannyttamalla, alkaa keho kaantymaan itseansa vastaan ja tama ei ole terveellista eika suinkaan paasta sinua yhtaan lahemmaksi tavoitettasi. Painvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiedänhän minä, mitä on kulutettu liikaa: olutta ja viiniä. Ja ruokaakin pitäisi vähärasvaisempaan suuntaan viilata. Mitenkäs te, jotka olette saaneet painonnousun hallintaan olette saaneet nälän tyydytettyä? Tummaa leipää ja puuroa? Ja montakos keppanaa per viikko olis vielä hyväksyttävyyden rajoissa?

Nälkää ei ole pahemmin ollut missään vaiheessa. Sitten Tammikuun puolestavälistä 40kg tippunut. Syön noin 2000-2500 kaloria päivässä. Proteiinia 2g/kilo painosta, rasvaa vähintään 30% ravinnosta ja loput hiilaria. 500g vihanneksia päivittäin ja vähintään 25g kuituja. Sitten kattoo että vitamiineja ja muita hivenaineita saa riittävästi. Kuntopyörä ja puntti on osa päivittäistä elämää. Liikunnasta riippuen vajetta 1500-3000 kcal päivässä. Mutta ei tässä nälkää missään vaiheessa joudu kärsimään, kun syö oikein ja riittävän usein. Enempikin vaikeuksia syödä tarpeeksi kun terveellistä pöperöä mussuttaa. Mitään makarooneja, perunaa eikä riisiä tule enää käytettyä.
Täysi elämäntapa muutos siis. Ja alkoholia viimeksi juotu joulukuussa.

Kalorilaskuri.fi toiminut apurina tässä urakassa ja siellä päivittästä blogiakin kirjottelen. Elämäntapamuutos on siis oikea tie päästä läskeistä eroon, eikä mikään ihme näännytysdieetti. Eikä niitä rasvoja kannata pelätä, kunhan ei huonoa rasvaa ahmi kitusiinsa jatkuvasti. Rasvaa ravinnosta pitäisi olla semmonen 30% ravinnosta. Ite rasvat pääosin hankin rypsiöljyä lisäämällä ruokaan. Myös oliiviöljy on hyvä ja pähkinöistä saa hyvää rasvaa. Kokoliha kunniaan ja makkarat yms. täyttä myrkkyä. Liikunta tärkeimmistä asioista, sillä se auttaa muutenkin kuin laskemalla painoa. Viime kuussa tuli 43014 kaloria poltettua liikunnalla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mikä on hyvää rasvaa ja mikä huonoa?

Kovin ristiriitaisia ohjeita eri tahoilla. Yhtäältä sanotaan että usein ja vähän pitäis syödä, kun taas esim. tuossa ylemmässä artikkelissa annettiin ymmärtää ettei ruoka-ajoilla ja tiheydellä ole sanottavaa merkitystä.

Toisaalla taas kehotetaan syömään naudan- ja possunlihan sijasta kanaa ja kalkkunaa. Toiset taas sanovat diettiinsä kuuluvan juuri kunnon pihvejä päivittäin. Lihan kanssa ilmeisesti pitäisi erilaisia lisähöysteitä (majoneeseja, marinadeja) välttää?
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä on hyvää rasvaa ja mikä huonoa?

Kovin ristiriitaisia ohjeita eri tahoilla. Yhtäältä sanotaan että usein ja vähän pitäis syödä, kun taas esim. tuossa ylemmässä artikkelissa annettiin ymmärtää ettei ruoka-ajoilla ja tiheydellä ole sanottavaa merkitystä.

Toisaalla taas kehotetaan syömään naudan- ja possunlihan sijasta kanaa ja kalkkunaa. Toiset taas sanovat diettiinsä kuuluvan juuri kunnon pihvejä päivittäin. Lihan kanssa ilmeisesti pitäisi erilaisia lisähöysteitä (majoneeseja, marinadeja) välttää?

Huono eli "kova" rasva tyydyttynyttä ja sitten taas hyvä rasva on tyydyttämätöntä, ns. "juoksevaa"

Ruoka-ajoilla ei sinänsä ole väliä sillä sitä syö mitä syö ja kuluttaa mitä kuluttaa. Mutta se usein syöminen auttaa siihen ettei tule nälkäkään herkästi.

Ei se oo niin justiinsa mitä lihaa se on. Voi toki olla, että kana pikkusen ravintoarvoillaan hakkaa naudan tai jotain, mutta erot eivät niin suuria ole. Lisäksi se on kokonaisuus joka ratkaisee, eikä yksi osa päivää.

Majoneeseissa tuppaa olemaan sitä huonoa rasvaa... Marinadi on ihan jees, mutta suosittelen itse tehtäväksi, niin tietää mitä siinä on.

Jos elämäntapaa tosissaan aikoo muuttaa ja olla pysyvästi siinä omassa ihannepainossaan, niin kannattaa kokeilla kaloreiden laskemista. Sitä kautta iskostuu selkärankaan missä tavarassa mitäkin ja minkä verrran. Kuinka paljon varaa sitä ja tota ottaa, ettei perseilleen mene jne. Kuukaudessa oppii jo paljon. Enkä mä nyt tarkota mitää, että omenaa punnitaan ja syödään puolikas välipalaks. Vaan kunnon syömistä ja elämistä, opettelee vaan oikeat määrät ja etenkin ne ravintoarvot.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei se oo niin justiinsa mitä lihaa se on. Voi toki olla, että kana pikkusen ravintoarvoillaan hakkaa naudan tai jotain, mutta erot eivät niin suuria ole. Lisäksi se on kokonaisuus joka ratkaisee, eikä yksi osa päivää.

Majoneeseissa tuppaa olemaan sitä huonoa rasvaa... Marinadi on ihan jees, mutta suosittelen itse tehtäväksi, niin tietää mitä siinä on.

Niin, eikös olennaisinta ole sen lihan rasvapitoisuus? Eläinrasvathan ovat juuri niitä "huonompia rasvoja".
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kananliha suolaton 100g: P 30g, H 0g, R 8,6g

Naudanliha Keskiarvo 100g: P 19,3g, H 0g, R 8,4g

Sianliha Keskiavo 100g: P 18,3g, H 0g, R 16,3g


Näiden perusteella kana parasta koska proteiinia eniten. Siinä on 198kaloria energiaa sataa grammaa kohden. Sianlihassa paljo nenempi rasvaa ja kaloreitakin.

Kana/nauta ihan hyvää tavaraa. Kanasta toki enemmän proteiinia, jos sitä on hankaluuksia muuten hankkia. Ite yleensä syön just kanaa/kalaa. Kalassa enempi rasvaa, mutta sen rasvat ovat hyviä rasvoja. Sianlihasta en edes pidä maultaan.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ruoka-ajoilla ei sinänsä ole väliä sillä sitä syö mitä syö ja kuluttaa mitä kuluttaa. Mutta se usein syöminen auttaa siihen ettei tule nälkäkään herkästi.

Itse elän siinä käsityksessä, että usein syöminen pitäisi ruoansulatus "koneistoa" käynnissä, verrattuna esim. kerran päivässä pellillinen ranskalaisia ja hk blöö. En kyllä tätä varmaksi tiedä, mutta uskossa on hyvä elää. Osaako joku täällä tarkemmin kertoa tästä puolesta? Onko totta vai myytti.

Toisaalta ite oon koittanut tuota sillä tavalla tänä kesänä, että arkena duunissa syön yhden ruisleivän metukan ja kurkun kanssa puolen toista / parin tunnin välein ja sitten himassa vedän "päivällisen" ja illalla mahdollisesti jotain päälle. Viikonloppusin oon sitten antanut mennä aivan hällä väliä meiningillä. Paino on koko kesän ollut laskussa, mutta toisaalta oon myös lisännyt liikuntaa jonkin verran talveen/kevääseen verrattuna, että en voi väittää painon laskeneen pelkästään ruokailutottumusten muutoksella.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse elän siinä käsityksessä, että usein syöminen pitäisi ruoansulatus "koneistoa" käynnissä, verrattuna esim. kerran päivässä pellillinen ranskalaisia ja hk blöö. En kyllä tätä varmaksi tiedä, mutta uskossa on hyvä elää. Osaako joku täällä tarkemmin kertoa tästä puolesta? Onko totta vai myytti.

Toki varmasti pitää ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan aktiivisena. Pointtihan siinä just on, että jos meinaa terveellisesti syödä ei voi kerralla päivässä mättää päivän ruokia naamaan.

Pienet muutokset tekevät ihmeitä ja liikunta hyvä tapa sitä painoa tiputtaa ja muutenkin parempi fiilis kun liikkuu aktiivisesti. Hyvä ruoka sitten tulee kyljessä mukana ja auttaa muutenkin terveydellisesti. Esim vastustuskyky paranee kun kaikkea saa riittävästi. Ranskalaisilla ja HK:n blållä kun ei saa tarvittavia.

Onhan tää mullakin vielä oppimisvaiheessa vaikka puoli vuotta jo urakkaa takana. Voin toki neuvoa jos jollakin kysymyksiä on. Parhaani koitan auttaa, kun tietouttaa jonkin verran jo karttunut. Muakin toki saa korjata jos ihan puutaheinää latelen :)
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Yhtäältä sanotaan että usein ja vähän pitäis syödä, kun taas esim. tuossa ylemmässä artikkelissa annettiin ymmärtää ettei ruoka-ajoilla ja tiheydellä ole sanottavaa merkitystä.?

Sen verran on merkitystä, että jos syö usein (= ennen kuin tulee nälkä), ei tule ahmittua vatsaa ihan täyteen toisin kuin jos syö vasta kun on kunnon nälkä.

Toisaalla taas kehotetaan syömään naudan- ja possunlihan sijasta kanaa ja kalkkunaa. Toiset taas sanovat diettiinsä kuuluvan juuri kunnon pihvejä päivittäin. Lihan kanssa ilmeisesti pitäisi erilaisia lisähöysteitä (majoneeseja, marinadeja) välttää?

Lihan laadulla ei oikeasti ole merkitystä koska erot ovat niin pieniä, vaan sillä, miten se on laitettu ja mitä sen kanssa syö. Itse paistoin ukolle ja mulle pihvit tuossa taannoin. Nauta jääkaapista reilu tunti ennen pannulle laittamista, pyörittely pippureissa ja yrteissä ja tasolle lämpiämään. Pieni köntsä rasvaa kuumalle pannulle ja pihvi päälle. Kylkeen mozzarellasalaatti. Hyvää, täyttävää, vähärasvaista (pl. mozzarella, jonka osuus toki pieni) ja hiilaritonta, mikä siis on hyvä juttu. Pasta, pullat, vaalea leipä yms. kun kertyvät kiloiksi helpoimmin.

Marinadit kannattaa (lue: pitää) tehdä itse, mielellään oliiviöljyyn, ja majoneesit jättää väliin. Samaten suolaa kannattaa vähentää, sillä se kerää nesteitä kroppaan. Toki helteillä senkin saannista on huolehdittava.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki helteillä senkin saannista on huolehdittava.

Tähän kannattaa kattoa vähänatriumista kivennäisvettä. Helteillä tai jos urheilee paljon(hikoaa). Siihen lisäks esim. poretablettina magnesiumia.

Suolankäyttöä muutenkin tarkkailtava, mutta noista on apua kun hikoaa paljon nesteitä.
 

julle-jr

Jäsen
Sen verran on merkitystä, että jos syö usein (= ennen kuin tulee nälkä), ei tule ahmittua vatsaa ihan täyteen toisin kuin jos syö vasta kun on kunnon nälkä.
Toisaalta jos syö vatsan ihan täyteen, niin sitten ei tule niin nopeasti uudelleen ravinnontarvetta. Vai onko vatsan täyteensyöminen sinällään jo huono juttu? Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia juttuja, melko paljon liikkuu erilaista näkemystä rasvanpolttosykkeistä ja muista.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisaalta jos syö vatsan ihan täyteen, niin sitten ei tule niin nopeasti uudelleen ravinnontarvetta. Vai onko vatsan täyteensyöminen sinällään jo huono juttu? Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia juttuja, melko paljon liikkuu erilaista näkemystä rasvanpolttosykkeistä ja muista.

Muutamasta paikasta lueskellut(älkää kysykö mistä, ei voi muistaa), että syöminen pitäisi lopettaa jo ennen kuin on "täynnä". Siinä on viivettä miten nopeasti kylläisyys menee pääkoppaan perille. Tai jotain tommosta.
Lisäks vatsalaukku venyy ja pienenee hyvin helposti. Eli jos aina mättää täyteen, niin eikös siinä pikkuhiljaa pidä syödä vaan enempi ja enempi? Toki siinä vatsalaukun kasvamisessa rajansa varmasti on.
 

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Uusia uutisointeja

Viimisin juttu mitä kuulin tutun-tutun kautta (joka toivottavasti sitten on todellakin lukenut jonkin ihan oikean artikkelin, en ole itse sitä kyllä missään tavottanut) olisi se, että tietty määrä läskiä olisikin terveellistä, se suojaisi kehoa jopa joiltakin tietyiltä vakavilta sairauksilta, jos on "terve läski" eli ei ole verenpainetta eikä sokeritautia ja muuten kunnossa, vaikka on ns. läski.
Onko kyseessä täysin läskiksi laitettu juttu, onkin sitten toinen asia. Omien läskieni keskeltä totean kuitenkin edelleen, että pahempaa on pään sisäinen läski. Ja jottei keskustelu menisi tämän myötä kokonaan läskiksi, tämä läski vaikenee tästä läskiasiasta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Muutamasta paikasta lueskellut(älkää kysykö mistä, ei voi muistaa), että syöminen pitäisi lopettaa jo ennen kuin on "täynnä". Siinä on viivettä miten nopeasti kylläisyys menee pääkoppaan perille. Tai jotain tommosta.
Lisäks vatsalaukku venyy ja pienenee hyvin helposti. Eli jos aina mättää täyteen, niin eikös siinä pikkuhiljaa pidä syödä vaan enempi ja enempi? Toki siinä vatsalaukun kasvamisessa rajansa varmasti on.

Tanskanen tuossa jo hyvin vastasikin veli Julle-jr:lle.

Lisäksi nälkäisenä syö helposti liikaa, ts. yli oman tarpeensa, mikä siis on huono juttu. Samaten kuin hotkiminen ja huonosti pureskeleminen, joihin on helppo syyllistyä, jos vatsa on vaatinut ruokaa jo useamman tunnin ajan.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Lisäksi nälkäisenä syö helposti liikaa, ts. yli oman tarpeensa, mikä siis on huono juttu. Samaten kuin hotkiminen ja huonosti pureskeleminen, joihin on helppo syyllistyä, jos vatsa on vaatinut ruokaa jo useamman tunnin ajan.

Eiköhän tuossa usein ja vähän syömisessä ole suurin idea se, että verensokeri pysyy aikalailla samoissa sfääreissä jolloin ei tule sitä suurta näläntunnetta ja tule syötyä itseään ähkyyn. Jos verensokeri pääsee laskemaan alas ja sitten yhtäkkiä tankkaa vatsaan täyteen niin verensokeri nousee nopeasti jolloin taas insuliinitaso jyrkästi nousee ja tiputtaa verensokerin nopeasti takaisin alas. Tämä taas ilmenee uutena näläntunteena vaikka vatsa onkin täynnä ja taas ollaan jääkaapilla. Tasaisesti ja maltilla syöden nämä heilahtelut ovat lievempiä ja sitä syömistä on helpompi hallita.

Sen verran sillä on muutenkin mielestäni väliä mitä syö ja milloinkin, että aamulla/päivällä hiilaripainotteisesti kun taas illalla enempi rasvoja ja proteiineja. Tämä siksi, että yöllä nukkuessa kulutus on pieni jolloin hiilareita ei tarvita niin paljoa, kun taas aamulla on hyvä tankata varastoja päivän suorituksia varten. Ja hiilareista niitä pitkäketjuisia tai sitten lyhytketjuisia sellaisessa muodossa ettei imeydy liian nopeaan. Ja hiilari-/rasva-/proteiinipainotteinen ei siis tarkota sitä, että vedetään pelkästään hiilareita/rasvoja/proteiineja vaan pääpaino on niillä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Vai onko vatsan täyteensyöminen sinällään jo huono juttu? Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia juttuja, melko paljon liikkuu erilaista näkemystä rasvanpolttosykkeistä ja muista.

Teette asioista turhan monimutkaisia. Paino pysyy hallinnassa, kun syö tavallista ruokaa nälkään, eikä korvaa sitä herkuilla, pikarasvapaukuilla tai alkoholilla. Lisäksi tärkeää on pitkäjänteisyys. Ei kannata yrittää laihduttaa puolta kiloa viikossa vaan vaikka puoli kiloa kuukaudessa. Siitäkin tulee vuodessa jo kuusi kiloa.

Eri ruoka-aineiden energiamääriin on hyvä tutustua ja laihduttaessa viitteellisesti niitä laskeakin, mutta niihin takertuminen on turhaa.

Painonhallinnan pääidea on se, että pitää kroppansa koko ajan käynnissä tavallisella ruoalla eli syö kun on nälkä. Syödä saa oikein kunnolla niin että nälkä lähtee. Ähkysyöminen ei toki kannata. Eihän siitä tule edes hyvä olo.

Kun on oppinut syömään tavallista ruokaa nälkään, niin sen jälkeen voi vähän viilailla, jos haluaa. Loppujen lopuksi homman juju on hyvin yksinkertainen.

En muista, suosittelinko jo, mutta Borgin Rentoa painonhallintaa on hyvä kirja. Siinä on tervejärkistä asiaa tavalliselle heteromiehelle. Ei tarvitse kikkailla ja kuvitella. Sen kuin oppii syömään tavallisesti eikä korvaa runsaita perusaterioita kaiken maailman paskalla.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
En muista, suosittelinko jo, mutta Borgin Rentoa painonhallintaa on hyvä kirja. Siinä on tervejärkistä asiaa tavalliselle heteromiehelle. Ei tarvitse kikkailla ja kuvitella. Sen kuin oppii syömään tavallisesti eikä korvaa runsaita perusaterioita kaiken maailman paskalla.

Anteeksi, että edes kysyn mutta mitä tekemistä heterona olemisella on painonhallinnan kanssa? Oliko se seksuaalisuus ihan pakko vetää mukaan tähänkin asiaan?

Ja ettei ihan OT:ksi mene, niin voin sanoa omalta osaltani, että liikakiloista on päästy eroon viimeisen vuoden aikana, lähinnä liikuntaa lisäämällä. Punttisalia, hiihtoa/pyöräilyä vuodenajasta riippuen jne...
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Anteeksi, että edes kysyn mutta mitä tekemistä heterona olemisella on painonhallinnan kanssa?

Sitä, että olen identiteetiltäni yksinkertainen suomalainen heteromies, joka uskoo enemmän nähtyyn kuin selitettyyn. Borgin kirja uppoaa minunkin paksuun kallooni.

Homoihin ja muihin vähemmistöihin suhtaudun ymmärtäväisesti. Olen marssinutkin heidän oikeuksiensa puolesta. Pyydän anteeksi, jos unohdin olla ylikorrekti. En tosin aio olla jatkossakaan. Ja jatkossakin aion puolustaa homojen oikeuksia... :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös