Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 435
  • 3 046

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aika oudoista paikoista lähdetty karsimaan. Tietysti jos näitä vetää ämpärikaupalla, niin sitten toki vaikuttavat, mutta ”normaalisti” syötynä molemmat ovat ravintoarvoiltaan kuitenkin hyviä. Molemmissa paljon proteiinia, katkoissa vähän rasvaa ja pähkinöissäkin taitaa olla suurimmaksi osaksi hyviä rasvoja.
No en minä nyt tarkasti muista, mitä siellä listan punaisessa päässä oli. Mutta omista herkuistani nuo jäivät päällimmäisenä mieleen.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aika oudoista paikoista lähdetty karsimaan. Tietysti jos näitä vetää ämpärikaupalla, niin sitten toki vaikuttavat, mutta ”normaalisti” syötynä molemmat ovat ravintoarvoiltaan kuitenkin hyviä. Molemmissa paljon proteiinia, katkoissa vähän rasvaa ja pähkinöissäkin taitaa olla suurimmaksi osaksi hyviä rasvoja.

Pähkinät kuulostaa oudolta, mutta katkaravuissa on kyllä runsaasti rasvaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pähkinät kuulostaa oudolta, mutta katkaravuissa on kyllä runsaasti rasvaa.
Siis jos nyt puhutaan ihan puhtaasti kuinka paljon rasvaa per 100g noissa on, niin kyllähän pähkinöissä on varmaan kymmenkertainen määrä rasvaa verrattuna katkoihin (mutta kuten mainittu ns. hyviä rasvoja suuri osa). Noista kolesterolijutuista en ole niin perillä.

edit. nimim. phakki tuossa pistikin jo katkojen rasvat ja näköjään tuo arvioimani kymmenen kertaa oli pahasti alakanttiin. Pähkinöissähän rasvaa on suunnilleen 40g...60g / 100g.
 
Viimeksi muokattu:

phakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
RISTO DUFVA ja JYP + JYP-Akatemia
Pähkinät kuulostaa oudolta, mutta katkaravuissa on kyllä runsaasti rasvaa.

Katkaravut ovat lähes rasvattomia.
Katkaravun ravintoarvoja/100 g:
Energia (kJ) 298.0 kJ
Energia (kcal)71.5 kcal
Proteiinit 14.4 g
Hiilihydraatti, imeytyvä 0.7 g
Kokonaisrasva 1.1 g
Kolesteroli (GC) 185.0 mg
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hmm.. mitä enemmän googlaa, sitä suositeltavampia pähkinät näyttävät olevan. Edes maapähkinöitä ei teilata kolestrolikeskusteluissa, vaikkeivat edes ole pähkinöitä. Pitänee varmaan etsiä se lääkäriltä saatu lappunen jostain arkistojen syövereistä.

Edit. Tässä yksi aika kattava keskustelu aiheesta.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän googletusta:
"- Kyllä paino nousee, jos pähkinöitä syö ylenpalttisesti. Monissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että laihdutusruokavalion osana näistä voi olla jopa hyötyä painonhallinnalle."
Tässä linkki YLE Akuuttiin, josta pätkä on lainattu. Siellä on vähän enemmänkin selostettu pähkinöistä.
Itse nappailen Cashew-pähkinöitä päivittän yhteensä vajaan kourallisen.

E. Leon olikin nopeampi!

Cashew 100g:
Energiaa 2552 kj
Proteiinia 18g
Hiilareita 25g
Rasvaa 49g
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siis jos nyt puhutaan ihan puhtaasti kuinka paljon rasvaa per 100g noissa on, niin kyllähän pähkinöissä on varmaan kymmenkertainen määrä rasvaa verrattuna katkoihin (mutta kuten mainittu ns. hyviä rasvoja suuri osa). Noista kolesterolijutuista en ole niin perillä.

Olet oikeassa. Tarkoitus oli kirjoittaa juuri kolesterolin ei rasvan määrästä. Rasvaa niissä ei tosiaan ole paljon, mutta kolesterolia on ja siksi tuo suositus välttää (ainakin suurissa määrin) katkarapuja on ihan ok.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle kävi elämäni ainoalla light-ruokavaliolla niin, että ennestäänkin koholla olleet kolestrolini nousivat. Eli pari kuukautta vedettiin kevytlevitteitä ja vältettiin ilkeitä ruoka-aineita, kuten pähkinöitä, katkarapuja jne. Ilmoitin kontrollitarkastuksessa lääkärille, että saa työntää ehdottamansa kolestrolilääkkeet paikkaan, mihin aurinko ei paista. Siis niin kuin rivien välissä. Seuraava määräaikaishuolto työterveydessä on kyllä ihan mielenkiintoinen. Olenhan siirtynyt huomattavasti terveempään elämään. Eiköhän tuo näy kolestroleissakin.

Tämän tulevat terveysviranomaiset Suomessakin tajuamaan ja suositukset muuttuvat - valitettavasti siinä vaan kestää. Itse kieltäydyin myös kolesterolilääkkeistä aikanaan (vaikka eivät olleet edes koholla) ja se oli kova paikka lääkärille. Seuraavan verikokeen testit olivatkin sitten sellaiset, että lääkäri ei maininnut sanaakaan lääkkeistä. Kevyttuotteiden syönnistä ei hyödy kukaan muu kuin niitä valmistava ja myyvä elintarviketeollisuus.
Ikivanhan Karjala-projektinsa avulla ratsastava Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Pekka Puskan mukaan ihmiset syövät tänä päivänä terveellisemmin kuin koskaan (tarkoittaen juurikin näitä kevyttuotteita) joka on täysin paradoksaalinen väite huomioitaessa räjähdysmäisesti kasvavat ylipaino- ja diabetesongelmat Suomessa.

Tämä koko kolesterolihysteria on täysin lääkefirmojen masinoimaa kusetusta johon ovat saaneet vedettyä lääkäritkin mukaan. On erittäin iäkkäitä ihmisiä joilla on ollut korkea kolesteroli. Kolesterolia on kaikessa elinvoimaisessa aineissa eikä se ole synonyymi pahalle kuten on uskoteltu. Toki liiallista kolesteroli pitää välttää, mutta silloin pitää puuttua sen aiheuttajaan (syömiseen) eikä vain seurauksiin (syödä lääkkeitä).

Pähkinät joita ei ole kyllästetty mausteilla ovat myös kohtuullisesti nautittuna terveellisiä ja sopivat hyvin hiilareita välttelevän ruokavalion lisänä juurikin niiden hyödyllisten rasvojen takia. Ovat mainiota kuntoilijan välipalaa antamaan energiaa toisin kuin nämä rasvattomat light-makeutusaine jogurtit jotka eivät sisällä maidon sisältämää kalsiumia lukuunottamatta mitään ihmiselle tarpeellisia aineita. Tarpeellinen energia saadaan hyvistä rasvoista, ei sokerista tai makeutusaineista.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja pudottaa painoa kunnolla. Vuoden 2009 tavoitteena on 1,5 kg/ kk eli 18 kg. Tämän tavoitteen ajattelin toteuttaa keventämällä ruokavaliota (lautasmalli käyttöön ja säännölliset ruokailut), vähentämällä alkoholin määrää ja lisäämällä liikuntaa.

Täällä puhutaan ihmeellisistä asioista, kovin on tieteellistä. Minusta laihduttaminen on helppoa, kuluttaa enemmän kuin syö. No, katsotaan miten äijän käy.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Minusta laihduttaminen on helppoa, kuluttaa enemmän kuin syö.

Jep, näinhän se pitää meidän maalaisten ajatella. Itse en tajua puoliakaan mitä tässä ketjussa on kerrottu kaloreiden ja Saturnuksen suhteesta päiväntasaajaan, mutta sen tajuan ihan itse, että jos syön fiksusti ja liikun pirusti, niin se paino putoaa.

Muutama joulukilo pois, niin olen tyytyväinen ja taidan mennä pizzalle. Alkoi lupaavasti, koska tänään syön erittäin terveellistä kanaa ja olen jo lenkin tehnyt. Sipsien jämätkin menivät roskikseen. Tätä terveellistä elämää onkin takana jo kymmenisen tuntia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jep, näinhän se pitää meidän maalaisten ajatella. Itse en tajua puoliakaan mitä tässä ketjussa on kerrottu kaloreiden ja Saturnuksen suhteesta päiväntasaajaan, mutta sen tajuan ihan itse, että jos syön fiksusti ja liikun pirusti, niin se paino putoaa.

Ruokailu on laihduttamisessa se kaiken A ja O. Liikunta tulee vasta sitten toisella sijalla, tämä on hyvä muistaa. Eli muistat syödä terveellisesti ja monta kertaa päivässä - pieniä annoksia.

Liikkumiseen riittää sellaiset 4x viikko ja noin tunti kerrallaan, enempää ei välttämättä tarvitse liikkua kunhan tuo tunti on tehokasta liikkumista (ja mielellään aerobista). Toki saa liikkua enemmänkin mutta kannattaa pitää mielessä omat rajansa eikä aloittaa liikkumista liian rajusti jollei ole aikoihin kunnolla liikuntaa harrastanut.

Liian ankarakaan ei kannata olla, melkeinpä sanoisin, että kerran viikossa kannattaa antaa itselleen luvan pieniin herkkuihin - ei kuitenkaan mitään tolkutonta määrää vaan vaikkapa pullaa ja pala kakkua tms. Ja jos on kyläilemässä niin kyllä sitä sielläkin voi vähän herkutella, kunhan pitää kohtuuden mielessä.

Tärkeää on kuitenkin se, että kokonaisuudessaan ruokavalio on terveellinen ja siitä löytyy riittävästi kaikkia ravinto- ja hivenaineita. Siihen sitten päälle sopivasti liikuntaa ja paketti alkaa olla valmis.

Niin, ja pitäisi itsekin aloittaa tämä vuosi "pienellä" dietillä ja koettaa muokata kokonaisvaltaisesti elämäntyyliä parempaan suuntaan.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, näinhän se pitää meidän maalaisten ajatella. Itse en tajua puoliakaan mitä tässä ketjussa on kerrottu kaloreiden ja Saturnuksen suhteesta päiväntasaajaan, mutta sen tajuan ihan itse, että jos syön fiksusti ja liikun pirusti, niin se paino putoaa.
Energian voi ottaa monesta eri lähteestä, ja siksi ne saturnuksen liikkeet on hyvä tajuta edes auttavasti. Kuten edellä on jo jauhettu, ei pelkkä rasvattomuus ole tie autuuteen, eikä toisaalta liika pihistäminen hiilareissakaan. Riippuu työstä, harrastuksista ja hiukan omasta kropastakin. Ja lisään nyt vielä, että itsekin olen pelkkä puoskari, ravintoselosteista itseoppinut, mutta sen verran kuitenkin olen huomannut hyötyä tästä olleen, että voin suositella muitakin lukaisemaan etikettejä jatkossa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Päätin, että juhannukseen mennessä saa 20kg jäädä matkan varrelle. Muutamia laihdutus yrityksiä ollut, mutta into tyssännyt aina siihen 5-8kiloon. Nyt otan itseäni niskasta kiinni ja toteutan kerrankin puheeni.
Tänään kauppareissulta tarttui mukaan kalaa, kaalia, porkkanaa, mysliä, kevyt tuotteita etc. terveellisempiä ruokia.
Tähän asti liikunta on ollut pelkästään fyysinen työ, mutta lenkillä on alettava käymään, tuon paremman ruokavalion lisäksi. Ja ruokavaliota ei ole vaikea parantaa, kun tähän asti ollut sitä noutoruokaa, herkkuja ja litroittain virvoitusjuomia. Limpparit on pannassa ainakin seuraavan kuukauden ja loppuu se mäkkärillä, hesellä, kebabilla käyminen.

Täten lupaan kirjoittaa 24.6.2009 pudottaneeni 20kg painoa. =)
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onnea Tykkijutilalle matkaan!

Itse en ole juossut metriäkään, mutta 12kg on silti lähtenyt parissa kuukaudessa. Eka tavoite on saavutettu ja nyt mennään eteenpäin hiljalleen n.1-500g viikossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksi hyvä keino painon pudottamiseen on tosiaan vähentää syömistä. Helpoiten tämä onnistuu jos saa vähennettyä ruokahalua. Kuten kaikki varmasti ovat äidiltä aikoinaan oppineet, niin helpoin tapa pilata ruokahalu onkin syödä jotain makeaa. Niinpä loogista onkin, että kun mässyttää koko päivän jotain makeaa, ei koko päivänä tule kunnollista nälkää ja paino tippuu ihan kohisten (vai onko oikea termi kolisten?).
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... Kuten kaikki varmasti ovat äidiltä aikoinaan oppineet, niin helpoin tapa pilata ruokahalu onkin syödä jotain makeaa. Niinpä loogista onkin, että kun mässyttää koko päivän jotain makeaa, ei koko päivänä tule kunnollista nälkää ja paino tippuu ihan kohisten (vai onko oikea termi kolisten?).

Juu, noinhan sen voisi tulkita, mutta:

"Kun elimistö saa energiaa – tai sokeria – yli tarpeensa, se alkaa varastoida ylimääräistä energiaa ”pahan päivän varalle”.

Linkki siirtää sinut hiilaritietoisiin, ja yo ote on otettu sieltä. Kolmas ja neljäs kappale kertoo sitten mitä syömättömyys aiheuttaa, kun sen syömisen korvaa sokereilla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Joulun ja uuden vuoden jälkeen taas päästy liikkeelle. Tuon ajan paino pysyi käytännössä samana (ellei peräti noussut ~500g). Viikon olin vuoden alusta kipenänä, joten loppiaisesta saakka taas liikuttu ja katsottu vähän tarkemmin mitä suuhun laittaa. Tosin joitain verran olen tuonut karppauksessa ei sallittuja ruoka-aineita mukaan, varsinkin banaaneja on tullut popsittua, tuntuvat piristävän kehoa ja mieltä ennen/jälkeen urheilusuorituksen. Samoin olen urheilun/salin jälkeen ruvennut ottamaan heraproteeinijuomaa, kun välillä tuntui, että keho ei oikein palaudu kunnolla, en tiedä onko tuo oikea valinta, Prismasta sen valitsin palautusjuomista vähähiilarisimpana. Pussi alkaa olla empty, joten jos joku osaa suositella fiksumpaa tavaraa palautumiseen, niin vinkit ovat tervetulleita. Nappulapuolella olen ruvennut popsimaan kalanmaksaöljykapseleita sekä monivitamiinitabuja.

Uiminen liitetty kuntoilumuotoihin. Noloa myöntää, mutta en ollut viime lauantaita ennen käynyt kertaakaan Lappeenrannan uimahallisssa ja kuitenkin asunut kaupungissa vuodesta 2001 lähtien. Vielä kun uiminen on aina ollut oikeasti kivaa (junnuna pelailin vesipalloa yms., niin tuli notkuttua uimahallilla useita päiviä viikossa), niin voi taas ihmetellä kuinka laiska sitä on ollut.

Pudotusta marraskuun puolivälistä 10,5kg, eli paino eilen salilla punnattuna 119,5kg.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Samoin olen urheilun/salin jälkeen ruvennut ottamaan heraproteeinijuomaa, kun välillä tuntui, että keho ei oikein palaudu kunnolla, en tiedä onko tuo oikea valinta, Prismasta sen valitsin palautusjuomista vähähiilarisimpana. Pussi alkaa olla empty, joten jos joku osaa suositella fiksumpaa tavaraa palautumiseen, niin vinkit ovat tervetulleita.
Välittömästi salin jälkeen nautittavassa palautusjuomassa olisi hyvä olla 50/50 proteiinia ja hiilareita. Hiilarit ovat jopa tärkeämpiä tuossa kuin proteiinit. Pelkkä protsku kun ei mene lihaksiin, ellei ole hiilareita antamaan energiaa sitä sinne siirtää (näin mahdollisimman yksinkertaisesti selitettynä). Muuten lisähiilarit voi jättää pois ruokavaliosta, ainakin jos on tarkoitus pudottaa painoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä olen nyt jättänyt pois pastan, perunan ja riisin ja pienintäkään ongelmaa ei ole ollut. Täytyy oikeastaan ihmetellä miksi niitä on edes tullut syötyä. Niitä on vain ollut tarjolla ja kaikkihan niitä syö.

Mikäs sen herkullisempaa kuin pihviä, pekonia, kananmunaa ja salaattia. Sen tarkeemmin on tuskin tarvetta alkaa katsomaan mitä suuhunsa laittaa pl. tietenkin nämä itsestäänselvät herkut mitä en muutenkaan kovin ihmeellisiä määriä ole syönyt.

Vähän voisi kyllä käydä karppisivulta katsomassa mitä kaikkea siellä kielletään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Välittömästi salin jälkeen nautittavassa palautusjuomassa olisi hyvä olla 50/50 proteiinia ja hiilareita.

Itse olen laittanut palautusjuomaan 1/3 perinteistä hiilihydraattivoittoista palautusjuomaa ja 2/3 herajauhetta. Mielestäni koko paukku paljon nopeita hiilareita sisältävää palkkaria on ainakin henkisesti liikaa monta kertaa viikossa nautittuna. Mutta tottahan se on, että palautumiseen, jos johonkin noita hiilareita kannattaa vetäistä ainakin jonkin verran.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Aiheeseen liittyen, luin IS:stä jutun ”näillä eväillä jaksat töissä”, jossa oli vielä perusfaktat ihan ok, mutta eipä mitään uutta. Jutussa oli kuitenkin linkki tohtori.fi:n / Ravintoklinikan ”Näin syöt oikein” –juttuun, joka oli ihan perseestä, kun ideana on kuitenkin painonhallinta. Tässä muutamia paloja ko. artikkelista:
Perunasta perusruokaa Perunaan ei hevin kyllästy. Valitse kuorineen keitettyjä perunoita, perunasosetta ja perunaisia laatikkoruokia.
Eli perunan romantisointi jatkuu. Suurin osa suomalaisista tekee sellaista työtä, ettei yksinkertaisesti tarvitse perunan/pastan/riisin kaltaista polttoainetta.Välissä oli sitten moneen eri kertaan pelottelua rasvoista, niin näkyvistä, kuin piilo-sellaisiststa. Ja moneen kertaan. Teksti on lisäksi kieliasultaankin ihan perseestä.

Takaisin hiilareihin:
Leipä ja viljavalmisteet ovat ruokavalion perusta
Ruokavalion perusta? 1950-luvulla nämä.

Älä unohda leipää ja puuroja. Suosi täysjyväviljaa. Syö leipää joka aterialla. Tuore, rapeakuorinen leipä on hyvää sellaisenaankin - ilman rasvaa.
Leipää joka aterialla, miksi ihmeessä? Ei leipä mitään terveellistä ole, ei tosin epäterveellistäkään, mutta nimenomaan sitä polttoainetta, jota kovin moni ei oikeasti tarvitse. Toki aamupalalla puurot ja leivät ovat ihan perusteltuja vaihtoehtoja. Niin ja rasva on pahasta.

Leipä ei lihota, kunhan valitset päällykset harkiten.
Uuh.


Lisää näitä lehtiin, keskusta kiittää.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uuh.


Lisää näitä lehtiin, keskusta kiittää.

En o kepulainen, mutta ymmärrän kyllä ihan hyvin kuituisen leivän syönnin. Kunhan nyt ei päivät pitkät mitään ranskanpullaa mussuta, ei se kuituleipä kyllä lihota, vaan paremminkin säännöllistää aineenvaihduntaa. Ei täysjyväleipä tai vastaava mitään laihdutusruokaa varmasti ole, mutta normaalin ihmisen normaaliin ruokavalioon kuuluu. Nämä karppaukset sopivat kuitenkin pääosin niille, jotka ruokavaliotaan kyttäävät ruokapäiväkirjapohjalta; peruskansalainen ei sellaisessa valiossa pysy yleensä. Syöminen kun on tuolloin niin pirun paljon tarkempaa.
 

Carlos

Jäsen
Itse asiassa tämä kuuluisi ehkä "asia joka avautui minulle" -ketjuun, mutta "normaalin painon" salat on aika helppo juttu.

1. ÄLÄ käytä sokeria kahvissa
2. Syö kolme kertaa päivässä kotiruokaa (normaalit kunnon annokset, saa olla lihaa, kermaa, kanamunaa, jne), eli aamiainen, luonas ja päivällinen, aina samaan aikaan päivästä.
3. Käytä alkoholia mahdollisimman vähän

Itseltä lähti 6kg kohdalla 1, kohdalla 2 on lähtenyt tähän mennessä 4kg lisää, ja kohdalla 3 on tarkoitus poistaa vielä jokunen kilo. Se on tosin haastavin näistä. :-)
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
En o kepulainen, mutta ymmärrän kyllä ihan hyvin kuituisen leivän syönnin. Kunhan nyt ei päivät pitkät mitään ranskanpullaa mussuta, ei se kuituleipä kyllä lihota, vaan paremminkin säännöllistää aineenvaihduntaa. Ei täysjyväleipä tai vastaava mitään laihdutusruokaa varmasti ole, mutta normaalin ihmisen normaaliin ruokavalioon kuuluu. Nämä karppaukset sopivat kuitenkin pääosin niille, jotka ruokavaliotaan kyttäävät ruokapäiväkirjapohjalta; peruskansalainen ei sellaisessa valiossa pysy yleensä. Syöminen kun on tuolloin niin pirun paljon tarkempaa.
Kyllä se kuituleipä lihottaa ihan siinä kun muutkin hiilarit. On totta, että vireystason ynnä suolen toiminnan yms. kannalta runsaskuituinen on parempaa kuin pulla, mutta muuten melko sama. Lähinnä tuossa artikkelissa vituttaa tuo suoranainen valehtelu, että leipä/peruna ei lihottaisi, vaan kaiken pahan alku ja juuri olisi rasva. Suomalaisten ongelma on nimenomaan hiilarit, ei rasva.

Se, että noiden faktojen ääneen puhuminen saa usein vastaukseksi "hifistelyä/karppausta", todistaa sen, kuinka hyvin tuon jutun kaltainen propaganda vieläkin puree suomalaiseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se kuituleipä lihottaa ihan siinä kun muutkin hiilarit. On totta, että vireystason ynnä suolen toiminnan yms. kannalta runsaskuituinen on parempaa kuin pulla, mutta muuten melko sama. Lähinnä tuossa artikkelissa vituttaa tuo suoranainen valehtelu, että leipä/peruna ei lihottaisi, vaan kaiken pahan alku ja juuri olisi rasva. Suomalaisten ongelma on nimenomaan hiilarit, ei rasva.

Hiilareissahan suurin kysymys taitaa olla siinä, että tummia viljoja syömällä verensokeritaso pysyy tasaisena pitkään ja näläntunne tulee vasta myöhemmin. Vaaleilla viljoilla taas tulee ns. sokeripiikki, minkä jälkeen nälkäinen olo palaa aika nopeasti, jolloin ihminen alentuu syöpöttelemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös