Itselläni nyt ei ylipainoa ole, mutta keväällä otin tavoitteeksi kiristellä hiukan tuota vatsan seutua. Itselläni hiilihydraateilla kikkailu toimii hyvin ja olen saanut niitä loppurasvoja polteltua ja niidenhän pitäisi olla vaikeampia pois otettavia, kuin varsinainen ylipaino. Aikaisemmista kokemuksista oppinut, että päättömällä lenkkipolulla ravaamisella ja salilla rehkimisellä ei välttämättä saavuteta tuloksia ja siinä palaa nopeasti niin loppuun, että jää koko paska. Vähemmällä duunilla ja suunnitelmallisuudella pääse parempiin tuloksiin ja ennen kaikkea sillä, että tekee niistä ruokailutavoista ja treenikuvioista sellaisia, että niitä voi noudattaa normaalissa viikkorytmissä. ja työelämässä. Herkku-/dokauspäivät on sitten erikseen. Sillon vetää mitä vetää, mutta pitää huolen siitä, että krapulapäivä ei jatku keskiviikkoon asti.
Hiilihydraatittomalla ruokavaliolla ei kukaan pitkään jaksa olla. Totta kai siinäkin voi piikkejä vetää ja välillä on lähes kokonaankin ilman, mutta perusruokavalion karsisi sellaiseksi, ettei olisi turhia hiilareita. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 95% valmisruoista romukoppaan ja itse paistelemaan lihaa tai kanaa. Itse olen lähinnä katsellut sitä, että milloin niitä hiiilareita vetää enemmän ja milloin vähemmän ja päivän treeniohjelmalla on merkitystä päivän ruokavalioon. Iltahiilareista luopuminen oli varmasti yksi merkkittävä tekijä omalla kohdalla siinä, että ruoesin lähenemään tavoitettani. Mitä helvettiä sitä hiilareita tankkaamaan yötä varten? Tästä saadaankin aasinsilta treenin puolelle.
Illalla ei ole tankattu hiilareita ja aamulla hiilarivarastot ovat tyhjät. Elimistöhän polttaa tehokkaimmin rasvaa silloin, kun hiilarivarastot ovat tyhjät. Aamulla kuppi kahvia naamaan ja käytännössä tyhjällä vatsalla lenkille tai pöräilemään tai rullaluistelemaan tai... Monen mielestä tehokkain tapa polttaa rasvaa. Itse vielä tehostan aineenvaihduntaa vihreä tee kapseleilla, jotka tosin meinasin vaihtaa muuhun aineenvaihduntaa kiihdyttävään, koska ne maistuvat niin pahalle. Itse en jaksa aamulla vetää mitään pitkää lenkkiä. Eikä kauhean monella ole siihen aikaakaan. Intervallitreeneissä vedän pienen alkulämmön ja sitten 5 kappaletta spurtteja 90% teholla ja lyhyellä palautuksella: Tasaisella 60 metriä tai ylämäkispurtteja hieman lyhyemmällä matkalla. Myös rappusjuoksu on helvetin tehokasta. Koko paskan pystyy tekemään alle 30 minuutin loppu ja alkulämpöineen. Uskomattoman virtapiikin saa koko päivään, kun käy heti aamusta tekemässä. Tämänhän voi yhdistää esim. työmatkaan. Töihin suihkuun ja aamupala siellä. Itse olen aina ollut helvetin huono vetämään aamupalan ja ennen saattoi mennä tuntitolkulla, ennekuin kahvia kummempaa napaani laitoin. Tästä seurauksena oli, että aineenvaihdunta ei lähtenyt käyntiin lainakaan, mutta kun ei maistu ja tiedän monella olevan saman ongelman. No aamulenkin jälkeen maistuu varmasti, mutta muutenkin olen ruvennut vetämään aamupalaksi leivän tai muun hötön sijasta proteiinijuoman, johon lisään hiukan kaurahiutaleita/mysliä ja marjoja yms. Menee alas varmasti ja aineenvaihdunta lähtee rullamaan. Pitää nälkää useamman tunnin. Olen myös pohtinut asian niin, että en vedä aamupalaksi hiilaripommeja, jolloin rasvanpoltto jatkuu aamulenkistä tehostuen. Protskujuoman voi hyvin ottaa duuniin mukaan ja vetää siellä. En kaipaa paluuta vanhaan leipä/juusto/makkara kahvi aamupalaan, jolla nälkä pysyy poissa noin tunnin. Toki joskus pitää amupalallakin repäistä. En minä hääpäivänä vedä protskua aamupalaksi tai Ruisrockissa aamukrapulaan hotellihuoneessa.
Päiväruoat voikin sitten vetää ihan normaalisti. Ei tietysti mitään MCDonalds, Pizzalinjaa, vaikka jollekinhan se voi olla normaali työpaikkalounas. Jos tiedän, että vedän salitreenin vielä päivän aikana niin syön enemmän hiilareita ja jos en treenaa niin syön vähän tai jätän kokonaan pois. Salitreenin jälkeen aina palautusjuoma ja siitä tunnin sisään oikea ruoka. Iltapalaksi rahkaa iltaprotsku yms. Tottakai homma joskus lipsuu, eihän tässä kukaan mikään Jeesus ole, mutta että pystyisi sen treenin ja ruokavalion nyt ainakin 5 päivää viikossa pitämään kasassa. Yksi minkä olen huomannut, niin monilla on se asenne, että eihän nyt kesällä jaksa treenata ja katsoa mitä sitä syö. Jos 1/4 osa vuotta syö mitä sattuu ja ei treenaa lainkaan, niin ei se kahden viikon rypistyksellä syyskuussa ja toisella tammikuussa parane. Itse en tammikuussa käy lainkaan salilla, kun siellä on silloin tungosta, kun ne kaikki käy, jotka ovat uudenvuoden lupauksen tehneet. Helmikuussa heitä ei enää näy ja joitain ei edes tammikuun toisella viikolla.