Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 576 838
  • 3 046

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
kahdesti sauvakävelemässä (naurua kolmannella, onneksi mukana on aina kohtalotoveri) reilu tunnin lenkki.

Huomasit sen jo itsekin, mutta varmuudeksi kerron, että tuolle ei ole naurettu enää kymmeneen vuoteen.

Eli ei ainakaan ole syy olla lähtemättä lenkille.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Huomasit sen jo itsekin, mutta varmuudeksi kerron, että tuolle ei ole naurettu enää kymmeneen vuoteen.

Eli ei ainakaan ole syy olla lähtemättä lenkille.

Juu ei ole, eikä sen takia ole tullut skipattuakaan, viime viikolla lähdin frendin mukaan ja nyt tälläkin viikolla se kaksi kertaa jo tullut täyteen. Kaverin tarvitsen jostain syystä mukaan, ei tule salille/lenkille millään lähdettyä yksin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi mistä en ole päässyt eroon on iltasyöminen. Toki nyt tulee katsottua mitä tulee laitettua suuhun, mutta silti rutiinit vievät abaut joka ilta jääkaapille. Samoin aamupalaa en ole oppinut syömään, ei ole pentunakaan kuulunut päivärytmiin, joten ei ole koskaan iskostunut meikäläiselle. Töihin lähtöön kuluu n. 3min + suihku ja hampaiden pesu, joten jotain todella nopeaa pitäisi keksiä tai sitten vetäistä aamiainen duunissa. Se olisi varmaan se helpompi nakki. Nyt vaan pitäisi keksiä mitä sitä napsisi, karppaksen linjojen mukaan kuitenkin.
Oma lähtöpainoni viime tammikuussa 131kg - luulin tosin painavani 10 kiloa vähemmän. En ollut käynyt pitkään aikaan vaalla ja itsekusetus päällä. Olo heikko varsinkin ruokailun jälkeen. Liikunnasta ei tietoakaan. Käynti lääkärissä ja testeissä varmisti epäilyt: olin hyvää vauhtia saamassa II tyypin diabeteksen. Sokerit, kolesterolit ym. koholla. Kaksi vaihtoehtoa: jatkaa samaan malliin ja alkaa popsimaan lääkkeitä (alle nelikymppisenä) tai tehdä se oikein ruokavaliomuutoksena yhdistettynä liikuntaan.
Valitsin jälkimmäisen. Nyt paino pudonnut 25 kiloa ja voin paremmin kuin koskaan. Sokerit, kolesterolit ym. palautuneet normaaleiksi.

1. Ruokavalio
Katsoin aiemmasta viestistäsi että painosi oli samaa luokkkaa kuin itselläni aloittaessa. Älä ajattele muutosta dieettinä vaan pysyvänä ruokailutottumusten muutoksena. Simppeli ohje: pyri syömään kuin kivikauden ihminen (lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä ja vihanneksia) lisättynä maitotuotteilla (juusto, maito, maustamaton jogurtti jne). Unohda kaikki mahdolliset kevyttuotteet - täyttä kusetusta varsinkin erilaiset kevytlevitteet ja -rasvat. Ovat muunneltuja transrasvoja jotka vaan sotkee aineenvaihdunnan. Ihminen tarvitsee rasvoja, siis oikeita rasvoja eli eläinkunnan rasvoja. Niitä saat lihasta, maitotuotteista ja etenkin kalasta (lohi, sardiinit, silakat, sillit jne. rasvakalat). Käytä ruoanvalmistuksessa oliiviöljyä (ei rypsi tai kevytrasvoja) ja kermaa (kohtuudella). Tummaa leipää jos syöt kuidun takia, päälle sulatejuustoa tai vähän voita. Älä syö mitään valmisruoka-eineksiä. Pumpattu täyteen teollisuuden lisäaineita jotka ei pidä nälkää ollenkaan mutta tuovat kaloreita.

Itse aloitan aamun maustamattomalla jogurtilla jossa ripaus tavallista maustettua jogurttia antamassa makua sekä kaurakuitua ja pellavansiemeniä.
Lounaalla lautaselle yli puolet kasviksia ja salaattia. Suosi paljon kuitua sisältäviä kaalia ja sipulia joiden syönti kuluttaa enemmän kuin tuovat energiaa :-) Loppuosa lautaselle lihaa, kanaa tai kalaa.
Välipalaksi joku hedelmä esim. omena on hyvä tai pala tummaa suklaata. Päivällisenä sama juttu, kasviksia/vihanneksia ja lihaa mutta ei niin paljon kuin lounaalla tai sitten keitto on hyvä vaihtoehto. Sanoit että iltasyöminen on ongelma. Itselläni oli aivan sama ongelma. Hyvää naposteltavaa ovat pikkuporkkanat, viinirypäleet, vähän juustoa ja pähkinät. Juo vihreää teetä ennen nukkumaanmenoa - se nopeuttaa aineenvaihduntaa joka muutenkin on vilkaammillaan yöllä.

Muista pitää myös yksi "mässypäivä" viikossa vaikka viikonloppuna - litra tai puoli kermajäätelöä auttaa jaksamaan viikon :-)

2. Liikunta
Pelkällä ruokavalion muutoksella saat helposti kymmenen kiloa pois muutamassa kuukaudessa, mutta mitä pidemmälle mennään alkaa liikunnan merkitys korostua. Itselläni ajankäytöllisiä ongelmia yhdistettynä toimistotyöhön jolloin hyötyliikunta puuttuu käytännössä kokonaan. Nykyään teen joka päivä vähintään puoli tuntia jotain liikuntaa. Käytännössä se tarkoittaa juoksulenkkejä (alkuun pystyin vain kävelemään) tai sitten kotona käsipainojen nostoa sekä vatsojen ja selkien tekemistä. Jos käyt salilla, polje paljon pyörää tai juokse matolla. Lihasten treenaamistakin tarvitaan, mutta painonpudotuksessa aerobinen liikunta on tärkeintä. Pidä syke korkealla mutta vaihtele tempoa välillä.

Itse syön lisäksi ravintolisiä eli kalaöljyjä sekä erilaisia vitamiineja. Niistä kannattaa ottaa netistä selvää, mutta kyllä niistäkin selkeästi hyötyä on. Esim. rasvaliukoista D-vitamiinia saa Suomen oloissa luonnostaan ihan liian vähän.

Tsemppiä ja muista että painonpudotuksessa tulee välillä takapakkia vaikka minkä tekisi. Pääasia ettei luovuta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Saako kysyä, että millaista "ruokavaliota" suurinpiirtein käytät, kun itselläni on vähän tuon ruokailu-asian kanssa ongelmia.

Olen pyrkinyt vain vähentämään hiilihydraatteja, sen voi korvata lihalla tai salaatilla. Mutta nykyään vatsalaukku on ilmeisesti niin pieni että tulee pelkästä salaatista täyteen lounaalla.

Kaikenlaiset pastat ja muut hiilarimössöt olen jättänyt pois, ellen takuuvarmasti tiedä että aion urheilla ne myös pois. Lisäksi iltasyömisen (klo 19.00 jälkeen) olen lopettanut.

Aamupalan vedän myös, joko lautasellinen muroja (tummia) tai pari leipää (tummaa).

Helppoahan tuo on, jos vain oikeasti haluaa.

On toki puhumattakin selvää, ettei kaljaa voi vetää jatkuvalla syötöllä viikonloppuisin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Oma lähtöpainoni viime tammikuussa 131kg - luulin tosin painavani 10 kiloa vähemmän.

Tosiaan aika sama tilanne, itsekin luulin painavani sen vähän reilun 120kg ja vaa'alla en ollut käynyt vuosiin.

1. Ruokavalio
...

Ruokavaliota ja ruokailutottumuksia olen (taino olemme, vaimo tsemppaa mukana vaikkei nyt hirveästi omaa ylipainoa) pyrkineet muuttamaan ihan kauaskatsoen. Tarkoitus ei ole vetää mitään pikadiettiä, vaan ruokailutottumuksia on yksinkertaisesti pakko muuttaa. Sen verran heikolta näyttää kun katsoo vanhempia ja muuta sukua. Karppauksen peruslinjoja noudattaen viikot, viikonloput sitten ihan virkistyksen vuoksi rennommin. Karkki on jäänyt käytännössä kokonaan pois, ainoa mitä menee on 85% tumma suklaa ja ~levyllinen viikkoon. Vielä mikä pitäisi tosiaan korjata on tuo ilta/yösyönti + aamupalan mukaan ottaminen. Itselleni salaatin popsiminen ei sinänsä koskaan ole ollut haaste, joten sinänsä on ollut helppoa. Nyt arkiviikon ruokailut menevät keskimäärin näin:

Aamiainen - ½kuppia kahvia kahvitunnilla,

Lounas - Puolen litran pakasterasiallinen salaattia, pääosin kaalia,vihreää salaattia ja porkkanaa. Lisukeena jotain vihanneksia (tomaatti, vihreä paprika yms.) sekä juustoa/kinkkua/kanaa/tonnikalaa/tms.

Iltapäivän kahvitauko - taas se ½kuppia kahvia.

Illallinen ~klo17 - Lihaa/kanaa/kalaa ja taas samaa tyyliä oleva salaatti kuin lounaalla, avocadoa aika usein mukana.

Illalla sitten kuppi teetä ja epäsäännöllinen ja epämääräinen jääkaapilla käynti, yleensä x-määrä juustoa ja leikkeleitä.

2. Liikunta
...

Itse urheilin pienenä paljon, teini-iässä en nyt mikään superatleetti ollut, mutta kuitenkin melkein joka päivä tuli tehtyä jotain ja kolmeakin lajia tuli harrastettua aktiivisesti. Inttiin mennessä olikin jo reenaus loppunut ja intin jälkeen ei mitään. Ei yhtään mitään. Sen jälkeen olikin se reilu 35kg hiljalleen tullut lisää. Liikuntakin on tarkoitus saada rutiiniksi, vielä se on ollut helppoa, varsinkin kun sekä salille ja lenkille on löytynyt kaveripiiristä frendi mukaan. Jossain vaiheessa pitää ylittää kuitenkin se kynnys, että voi lähteä ihan yksinkin. Vielä en taida siihen pystyä.

Itse syön lisäksi ravintolisiä eli kalaöljyjä sekä erilaisia vitamiineja. Niistä kannattaa ottaa netistä selvää, mutta kyllä niistäkin selkeästi hyötyä on. Esim. rasvaliukoista D-vitamiinia saa Suomen oloissa luonnostaan ihan liian vähän.

Ravintolisiin pitää kyllä tutustua, eipä edes ollut tullut mieleen.

Tsemppiä ja muista että painonpudotuksessa tulee välillä takapakkia vaikka minkä tekisi. Pääasia ettei luovuta.

Luovuttaa ei ole kyllä tarkoitus. Tosin vielähän se on helppo sanoa, kun takana on vasta se kuukausi. Enivei, tosiaan elämäntapojen muutos enemmänkin taustalla kuin pelkkä dietti. Toivottavasti hoituu.
 

Veijari

Jäsen
Aamiainen - ½kuppia kahvia kahvitunnilla,

Lounas - Puolen litran pakasterasiallinen salaattia, pääosin kaalia,vihreää salaattia ja porkkanaa. Lisukeena jotain vihanneksia (tomaatti, vihreä paprika yms.) sekä juustoa/kinkkua/kanaa/tonnikalaa/tms.

Iltapäivän kahvitauko - taas se ½kuppia kahvia.

Illallinen ~klo17 - Lihaa/kanaa/kalaa ja taas samaa tyyliä oleva salaatti kuin lounaalla, avocadoa aika usein mukana.

Illalla sitten kuppi teetä ja epäsäännöllinen ja epämääräinen jääkaapilla käynti, yleensä x-määrä juustoa ja leikkeleitä.

Vaikka en mikään ravintoterapeutti olekaan niin tuossa sinun päivärytmissä pistää silmään tuo kovin harvoin syöminen.

Aamupalalla käytännössä ei ruokaa lainkaan eli ensimmäinen kunnon ruokailu vasta lounasaikaan. Lounaasta seuraava ruokailu klo 17 - taas useita tunteja ilman sapuskaa. Ja kun iltapala on omien sanojesi mukaan epämääräistä niin seuraava kunnon ruokailu on seuraavan päivän lounas!

Syö nyt hyvä mies useammin, vaikka hedelmiä tms välipaloina ja "tasaa" vuorokauden ruokamäärän saantia niin ettei tule ravintopiikkejä jonka jälkeen taas useita tunteja mitään syömättä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se piti vielä sanoa Tpipille, että juo paljon vettä varsinkin kun et näytä välipaloja juurikaan syövän, siis kahvin lisäksi. Vesi pitää aineenvaihdunnan koko ajan käynnissä ja itse juon pelkästään töissä päivisin vettä sen pari litraa ja siihen päälle kahvit.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Vaikka en mikään ravintoterapeutti olekaan niin tuossa sinun päivärytmissä pistää silmään tuo kovin harvoin syöminen.

Tuo on kyllä jollain tasolla tiedostettu, varsinkin tuo aamupalan puuttuminen.

Vettä tulee juotua ihan reippaasti, pelkästään työpäivän aikana menee helposti yli litra.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Otsikon kysymykseen: Lähdet juoksemaan. Tarpeeksi kauan kun juokset, niin ne ei varmasti pysy perässä.
 
Hei Trip, katsoin tuota ruokavaliotasi ja heti heräsi kysymys. Mistä saat rasvaa vai jätitkö ruoanlaiton rasvat vain mainitsematta? Suosittelen salaateihin reippaasti oliiviöljyä. Lihat voi paistaa voilla tai myös oliiviöljyllä. Lisäksi tuo aamiaisen puuttuminen on kaksipiippuinen juttu. Jos tarkoituksena on jatkaa yöllä alkanutta rasvanpolttoa mahdollisimman pitkälle päivään ja syödä vasta lounaalla, on se mahdollista. Mulla ei vaan toiminut. Itse koetan pitää hiilarit vähissä aamiaisilla, pekonia ja kananmunaa, ihan hieman tuoreita vihanneksia ja turkkilaista jugurttia. Selviää mainiosti päivälliseen eli noin klo 17.00 saakka. Jos päivän aikana kuitenkin nälättää, otan hieman pähkinöitä tai tummaa suklaata. Joskus on tullut huitaistua lounaaksi hieman possua grillistä ja kyytipojaksi pari desiä kermaa suoraan purkista, syntisen hyvää ja täyttävää. Mainitsemiesi ruoka-aineiden lisäksi omia suosikkejani ovat kesäkurpitsa ja myös nauris, jolla olen korvannut perunan. Päivällisellä laitan usein tuoreiden vihannesten lisäksi lihan kaveriksi kasviksia kermassa. Ateriatiheytesi on ihan ok ja varsinkin jos itse jaksat hyvin.Turhaan ei tarvitse alkaa syömään välipaloja, kyllä kolme ateriaa päivässä riittää mainiosti. Koeta joskus lähteä liikkeelle tukevalla aamiaisella ja mieti sitten sopiiko sulle. Vitamiini ja kalaöljyasioissa komppaan Metukkaa, tärkeitä ovat. Tsemppiä jatkossakin, kärsivällisyys palkitaan.

Oma ruokavaliomuutos alkoi 5 kk sitten. Tänä aikana on BMI tippunut 31 -> 28, painoa lähtenyt 8 kiloa ja lääkitystä vaatineet toistuvat niveltulehdukset loppuneet, samoin kuin turvotukset ja ähkyt. Kaikkein tärkeimpänä pidän itse sitä, että metabolisen oireyhtymän merkittävät riskitekijät ovat poissa. Karppaan, jo vain.

edit. kirjoitusvirhe pois
 

ditrim

Jäsen
Mua kiinnostaisi noi keittohommeleiden sekottaminen tuohon karppaamiseen. Tammikuussa olisi tarkoitus laittaa itseni kontrolliin syömisen suhteen, mutta juomisesta en ole valmis luopumaan.

Kuiva valkkari uppoaa enemmän kuin hienosti, samoin kirkas viina. Vaan saanko juoda niitä riittävästi, eli ottaa kunnon kumarat viikonloppuisin?

Entä, saako noita light-limuja juoda vapaasti karpatessa?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders

Jees, rasvat jäi mainitsematta. Salaattiin aina sekaan oliiviöljyä ja paistamiseen käytetään oliiviöljyä sekä voita sekaisin. Nälkää en ole nähnyt ruokvalion muutoksen takia, aamut kun olen melkein koko pienen ikäni (pl. ihan lapsuus) tottunut vetämään ilman aamiaista. Tietysti jotain pientä määrää maustamatonta jugurttia tms. voisi harkita ensimmäiselle kahvitunnille. Kotona en kyllä kerkeä juuri mitään syömään aamuisin, sen verran kiire aina on :).
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Jees, rasvat jäi mainitsematta. Salaattiin aina sekaan oliiviöljyä ja paistamiseen käytetään oliiviöljyä sekä voita sekaisin. Nälkää en ole nähnyt ruokvalion muutoksen takia, aamut kun olen melkein koko pienen ikäni (pl. ihan lapsuus) tottunut vetämään ilman aamiaista. Tietysti jotain pientä määrää maustamatonta jugurttia tms. voisi harkita ensimmäiselle kahvitunnille. Kotona en kyllä kerkeä juuri mitään syömään aamuisin, sen verran kiire aina on :).

Voisit syödä rasvattoman(0,3) maitorahka purnun, nälkä lähtee melko hyvin ja saat ainakin aimo annoksen proteiinia.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
pistää silmään tuo kovin harvoin syöminen.

Pakko hieman tarttua tähän! Itse laihdutin tuossa kesällä lähes kymmenen kiloa kohtuullisen erikoisella ja monien mielestä täysin väärällä tavalla, söin vain yhden kunnon aterian päivässä. Tosin tuolla aterialla en kyllä sitten säästellyt yhtään, vaan vedin aina oikein kunnon setit naamariini ja jälkiruoka totta kai päälle.

Jotkuthan voivat olla sitä mieltä että tuollainen ruokarytmi voi aiheuttaa heikotusta tai muutenkin olla jotenkin epäterveellinen, mutta pakko sanoa ettei mun vireystasooni kyllä paljoa vaikuta että syönkö välipaloja vai en.

Tässä mun ateriarytmi tuolta laihdutusajalta:

10.00 Aamupala: Jos oikein väsyttää, niin kahvia ja jos aamupäiväksi oli tiedossa jotain erityisen aktiivista hommaa, niin silloin pieni tankkaus leivällä tai jugurtilla. Yleensä en syönyt aamupalaa ollenkaan.

Noin 15-18 Pääateria: Mulle tulee nälkä vasta noin 5 tuntia heräämisen jälkeen ja silloin jos muutenkin on ollut kiireistä, niin vireystaso voi kyllä laskea. Pääaterialla söin sitten niin paljon kuin pystyin ja oikein nautin “ahmimisesta”.

Loppuilta: Ei enää oikein mitään kunnollisia aterioita tai välipaloja. Olutta kävin ottamassa silloin tällöin ja joitakin pieniä herkkuja esim. hyvän leffan ääressä.

Tuollaisella ohjelmalla vedin koko kesän ja ei tuossa mitään ongelmaa ollut. Painokin laski lähes kymmenen kiloa, joten mulle tuo dieetti sopi.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kuiva valkkari uppoaa enemmän kuin hienosti, samoin kirkas viina. Vaan saanko juoda niitä riittävästi, eli ottaa kunnon kumarat viikonloppuisin?

Saat ottaa, kunhan tosiaan katsot, että juomasetti koostuu pääasiassa kirkkaista viinoista (raakana, ei blandattuina), todella kuivasta valkkarista / kuoharista tai mieluimmin punkusta.

Ja huomaa sitten ensimmäisillä ryyppyreissuilla sellainen asia, että enemmistöllä karppaajista viinapää heikentyy.

Entä, saako noita light-limuja juoda vapaasti karpatessa?

Joo ja ei. Yhtäältä sokerittomiahan ne ovat, mutta toisaalta niissä on hurja määrä lisäaineita ja aspartaamia, joita useimmat karppaajt välttelevät kuin ruttoa. Täältä ääni ei-vaihtoehdolle, mutta itsepähän lopulta päätät - karppauksen tarkoituksena ei ole olla pakkopullaa ja kidutusta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se piti vielä sanoa Tpipille, että juo paljon vettä varsinkin kun et näytä välipaloja juurikaan syövän, siis kahvin lisäksi. Vesi pitää aineenvaihdunnan koko ajan käynnissä ja itse juon pelkästään töissä päivisin vettä sen pari litraa ja siihen päälle kahvit.

Vesi ei käsittääkseni pidä aineenvaihduntaa käynnissä millään tavalla (siinä ei ole mitään sulatettavaa kropalle), sen hyöty tulee siitä että se puhdistaa kaikenmaailman kuona-aineita pois.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Kyllähän läski lähtee ja paino tippuu. Itse olen onnistunut tiputtamaan 10kg kuussa aikanaan. Join vitusti vettä ja söin kevyesti. Joka päivä 15km lenkki ja kuntopiiriä. Noin 500-1000 vatsalihasliikettä punttien kanssa joka päivä. Nyt aloitin saman session taas vuosien jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Saat ottaa, kunhan tosiaan katsot, että juomasetti koostuu pääasiassa kirkkaista viinoista (raakana, ei blandattuina), todella kuivasta valkkarista / kuoharista tai mieluimmin punkusta.

...
Joo ja ei. Yhtäältä sokerittomiahan ne ovat, mutta toisaalta niissä on hurja määrä lisäaineita ja aspartaamia, joita useimmat karppaajt välttelevät kuin ruttoa.

Eli viina on ihan ok dietillä, mutta light-limppari ei?
Ei näin.

Olet aivan oikeassa siltä osin, että limppareissa tuppaa olemaan paljon lisäaineita (eikä hampaillekaan kovin hyvää tee). Mutta jos pitäisi viinan ja limpparin väliltä valita dietillä niin kyllä minä limppariin kallistuisin. En sen takia, että limpparissa on vähemmän energiaa kuin viinassa, vaan sen takia, että limppari ei sotke kehon luontaista hormoonituotantoa päiväkausiksi kuten viina tekee. Lisäksi juopottelu altistaa huonolle ruokavaliolle ;)

En väitä että alkoholi romuttaisi tai tekisi täysin tyhjäksi dietin, mutta jos ajattelee, että ryyppäisi kerran viikossa niin periaatteessa silloin heittää jo lähes kaksi päivää viikossa menemään. Lisäksi jos esim. perjantaina harrastaa liikuntaa ja illalla vetää kännit, palautuminen hidastuu merkittävästi(puhumattakaan alkoholin kataboliaa eli lihasta purkavasta vaikutuksesta).
Kyse on siitä, kuinka paljon on valmis "uhraamaan" päämäärän vuoksi. Ns. Sunnuntaidiettailijoilla ("en viime viikolla syöny kun kaks levyä suklaata ja pizzaa en yhtään ja keskiviikkona söin vain kaksi jyvää riisiä") todellinen halu muuttaa elämäntapoja ei ole riittävän suuri, jotta voisi "uhrata" mielihyvää tuottavat tottumukset: hyvänmakuinen ruoka (riippumatta siitä mitä se sisältää), löhöäminen (vaikkakin itse voisin olla hyvin eri mieltä, liikunta tuottaa usein välitöntä hyvän olon tunnetta), alkoholi... Pieniä paheita saa olla, se on täysin normaalia. Mutta jonkinlainen kontrolli pitää olla, että ruoka/viina ei vie ihmistä vaan toisin päin. Joten heitänpä tällaisen pohdiskeltavan vielä ilmoille: Vaakakupissa toisella puolella on tuleva sinä, huomattavasti solakampi kuin mitä tällä hetkellä. Toiselle puolelle ruvetaan kasaamaan diettiä taaksepäin vieviä asioita: viina, ruoka, laiskuus... Jokaisen lisääminen nostaa sitä vaakakuppia missä tuleva sinä olet hieman ylemmäs, ja samalla tuleva sinä alkaa saada hieman vararengasta vatsan ympärille jne... :) Eli mieti, kuinka paljon todellisuudessa haluat tehdä paremman kehosi eteen töitä.

Tuosta tuli vähän sellainen perinteinen mielikuva että "dietillä on hirveää ja ei saa hauskaakaan pitää", mutta kuten mainittu: näin ei ole. Muistetaan myös se, että pelkkä kehon pitäminen terveenä ei riitä, mielikin pitää kunnossa. Itse asiassa tämä on omasta mielestäni yksi hyvinkin tärkeä ja vähän puhuttu seikka sekä laihduttamisessa kuin nousujohteisessa urheilussa. Esimerkiksi ystävyys-, rakkaus- tai perhesuhteiden sotkuisuus voi näkyä dramaattisestikin urheilun ja painonhallinnan puolella. Sekä myös motivaatio- ongelmat tai esimerkiksi itsetunto-ongelmat tai häpeän tunne omasta kehosta yms. voi olla siellä taustalla suurena ongelmana. Jos jotain näitä selkeästi on taustalla, pitäkää tämä mielessänne: Tekemällä pitkäjänteistä ja nousujohteista työtä tulet pääsemään lopputulokseen. Usko itseesi. Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä, eikä tule hakea muutosta yhdessä yössä. Ja kehon muutoksia ei välttämättä pysty itse subjektiivisesti huomaamaan, ja peilistä näkyvä kuvajainen on niin kytköksissä mieleen, että ei kannata masentua siitä.

Ja laitetaan tähän loppuun vielä se vanha, yksinkertainen sääntö: Jos saat energiaa vähemmän kuin kulutat, kehonpainosi laskee. Jos saat enemmän energiaa kuin kulutat, kehonpainosi nousee. (ja lisäyksenä) Jos annat lihaksistolle kasvuärsykettä ja kehonpainosi nousee, lihaksistosi kasvaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja laitetaan tähän loppuun vielä se vanha, yksinkertainen sääntö: Jos saat energiaa vähemmän kuin kulutat, kehonpainosi laskee. Jos saat enemmän energiaa kuin kulutat, kehonpainosi nousee. (ja lisäyksenä) Jos annat lihaksistolle kasvuärsykettä ja kehonpainosi nousee, lihaksistosi kasvaa.

Noh ei nyt ihan noinkaan, lihaksisto kasvaa jos se saa tarpeeksi treeniä (ärsykettä), rakennusaineita (proteeinia) ja lepoa (jossa lihassäikeet korjaavat itsensä treenin jälkeen).

Jos vedät pelkkää rasvaa ja hiilareita ja käyt treenaamassa niin lihaksisto tuskin kasvaa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Noh ei nyt ihan noinkaan, lihaksisto kasvaa jos se saa tarpeeksi treeniä (ärsykettä), rakennusaineita (proteeinia) ja lepoa (jossa lihassäikeet korjaavat itsensä treenin jälkeen).

Jos vedät pelkkää rasvaa ja hiilareita ja käyt treenaamassa niin lihaksisto tuskin kasvaa.

Oikeassa olet, en vaivautunut enää sen tarkemmin erittelemään asioita. Monia muitakin asioita jäi mainitsematta, mutta se olisi mennyt jo sen verran pitkäksi artikkeliksi, että päätin jättää kirjoittamatta. :)
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Eiköhän ruokailutottumuksia muuttamalla lähde kilot helpoiten. Toki mitä enemmän liikuntaa sen parempi. Itse olen nyt vähentänyt aika radikaalisti hiilareita, ja lyhyessä ajassa ~3kg tippunut paino. Tuo nyt ei silti näy päälleppäin lainkaan (pituus 179cm paino 84,4kg tällä hetkellä). Käyn myös salilla, joten painon heilahtelu siinäkin mielessä normaaila. Ennen se heilui kylläkin tuolla 87-90kg hujakoilla.

Päivitellääs vähän, eli nyt aika tasan kuukausi edetty, ja paino pudonnut 79,5 kiloon. Mikä parasta, pudotus on tapahtunut oikeista paikoista. Vyöhön on saanut tehdä lisää reikiä, lihakset ei ole rapistunut, ja olo kohentunut muutenkin helvetisti. Salilla käyn edelleen, tosin en niin usein kuin pitäisi, mutta hyvin on jaksanut treenata vaikka hiilareita ei ole pahemmin tullut syötyä. Nyt olen ottanut ruisleivän takaisin ruokavalioon, ja muutenkin hedelmiä ja semmoista, mutta peruna, pasta, vaaleat leivät ja riisi saa jäädä lopullisesti. Kyllä tää toimii ainakin meikäläisen kohdalla huomattavasti paremmin kuin jokapäiväinen yli 10km rääkki lenkkipolulla.

EDIT: Ja kun alkoholia on tehnyt mieli, niin kossua Sprite Zeron kanssa olen kiskonut. Ei vaikuttanut lainkaan negatiivisesti painon putoamiseen. Käsittääkseni noi Zeron makeutusaineet ei laukaise insuliinintuotantoa, mikä taas tekisi hallaa koko dieetille. Kahvin jätin pois, olin jostain lukevinani että kofeiinilla olisi samankaltainen vaikutus kuin insuliinilla.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oikeassa olet, en vaivautunut enää sen tarkemmin erittelemään asioita. Monia muitakin asioita jäi mainitsematta, mutta se olisi mennyt jo sen verran pitkäksi artikkeliksi, että päätin jättää kirjoittamatta. :)
Hyvä kuitenkin, että jaksoit noinkin paljon. Oli aika tiukkaa asiaa ja voisin allekirjoittaa tuon setin. En ymmärrä, miksi dieetistä pitää tehdä niin suuri numero ja tarvittaessa iso mörkö.

Itsehän olen jälleen aktivoitunut salille asti ja homma maistuu. Kohta voi lisätä yhden päivän lisää viikkorytmiin. Ruokavalio on jo pitempään ollut kasvispainotteinen. Mutta jos reseptissä lukee, että 75 g voita, niin silloin siihen laitetaan 75 g voita (no ok, voimariinia). Jos tuon ylimääräisen 5 kg saa pois, niin hyvä. Edellisistä salijaksoista poiketen paino ei tällä kertaa ole kääntynyt nousuun, which is nice. Aikaisemmasta elämästä muutosta on tapahtunut sen verran, että iltasyöminen on jäänyt lähes kokonaan pois.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Piti käydä tänään salilla että sai kuukauden "väliajan". Digitaalit näyttivät 123,0, eli tasan 7kg on lähtenyt painosta pois. Ihan mukava fiilis, ehkä paras fiilis kuitenkin tuli keskiviikkona. Piti lähteä teatteriin ja laittaa fiininpää päälle. Puku on viime keväänä ostettu ja silloin istui kuin valettu. Nyt ei meinannut housut pysyä päällä ja vyössä ei riittänyt reijät. Tänään pikkujouluihin ja hyvällä omalla tunnolla pikkuisen keittoa.
 

julle-jr

Jäsen
Ja laitetaan tähän loppuun vielä se vanha, yksinkertainen sääntö: Jos saat energiaa vähemmän kuin kulutat, kehonpainosi laskee.

Miksi sitten matalasykkeinen liikunta on laihdutusmielessä tehokkaampaa? Tai siis niin ainakin väitetään. Jos liikkuu saman ajan korkealla sykkeellä, niin silloinhan energiaa kuluu enemmän. Onko ns. rasvanpolttosyke (~120-140) huuhaata?

Light-limut ovat mielenkiintoinen juttu. Niissähän ei energiaa käytännössä ole, joten niitähän pitäisi voida juoda huoletta? Vai vaikuttaako esim. aspartaami aineenvaihduntaan? Hampaat ovat tietysti asia erikseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös