Itse ymmärrän kyllä, että nykyiset toimet on ainoa inhimillinen tapa toimia. Tässä hetkessä. Ei ketään voi lähteä uhraamaan tietoisesti, jos siihen on mahdollisuus vaikuttaa. Toivon vaan, että se sama välittäminen, yhteisöllisyys ja ihmishengen arvostaminen jatkuisi myös sinne jälkipyykkiin. Uskonko siihen? Valitettavasti en. Olen onnellinen jos olen tässä väärässä ja pahiten osumaa saaneet eivät jää yksin sinne savuaviin raunioihin.Sinä olet vielä ihminen.
Tällaista ajattelua tarvittaisiin enemmänkin raakojen numeraalisten faktojen lisäksi. Tunneäly tekee ihmisestä inhimillisen olennon. Valitettavasti kaikki eivät tässäkään maassa kykene tuohon. Koronakriisikin paljastaa monista vain kylmiä 'fasistisia' näkemyksiä. "Luonto hoitaa kelvottomat pois". "Korona hoitaa huoltosuhteen kuntoon" jne. Kyllä hävettäisi suoltaa tuollaista edes nimimerkin takaa... Mutta näinkin tässä tutkitustikin empatiakyvyttömässä maassa koetaan hyväksyttävänä ajatella. Itse odotan korkeaa moraalia niin vahvassa kuin heikossakin asemassa olevilta - kaikissa olosuhteissa.
SARS-Cov-2 on uhka kaiken ikäisille ja kaikille sosiaaliryhmille, vaikka vanhukset ja riskiryhmät ovatkin vielä suuremmassa vaarassa. Ei tässä voittajia ole taloudenkaan saralla. Mikäli pahimmat skenaariot epidemian kestosta toteutuisivat ja lock downit kestäisivät kesänkin yli, niin kyllä siinä sen "vahvemmankin" luomakunnan kruunun elämä menisi kuilun pohjalle, kun tulot ehtyvät, osakesalkut sulavat ja ruoka loppuu. Asunnon tapettejakaan ei välttämättä pääse syömään, ellei sitä ole loppuun saakka vielä maksanut.
Korona-kriisi on pahimmissa kauhuskenaarioissaan korkeintaan kaikkien linkolalaisten ekofasistien märkä uni. Heille se olisi voitto, sikäli kun ovat itsekään lopulta hengissä todistamassa äitimaan voittoa itsekkäästä ja vastuuttomasta ihmiskunnasta.
Itse kamppailen sen ajatuksen kanssa, että miksi "yhteisen hyvän" nimissä tehdyt teot voi viedä toisilta kaiken ja toisilta ei mitään. Tarkennuksena vielä, että kuulun itse "ei mitään"-ihmisiin ja tunnen siitä syyllisyyttä.
Viimeksi muokattu: