olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Olen kanssasi tästä aivan eri mieltä. Mielestäni johtopäätöksesi kulkee nyt tässä totuttuun suuntaan, joka on itse asiassa laajasti koko yhteiskuntaa vaivaava ongelma. Uusien rajoitusten asettamisesta on kulunut yli kaksi viikkoa, joten mikäli näillä rajoituksilla olisi merkittävää vaikutusta tähän paineeseen niiden tulokset nähtäisiin laskevina tartuntamäärinä. Rajoittamisesta tehtävä johtopäätös on se, että nykyisenkaltaisilla rajoituksilla ei ole vaikutusta tautitilanteeseen. Suomi käyttää jo kaikkia tuttuja rajoituksia, jotka se voi ottaa käyttöön lain puitteissa. Lisärajoitukset voisivat koskea ainoastaan lapsia tai tilojen massiivisempaa sulkua, josta ei myöskään ole hyötyä koronaviruksen torjunnassa.
Nähdäkseni olet tässä ilmeisen väärässä. Tartuntamäärät kasvavat, koska uusi variantti on helpommin tartuttava kuin aikaisemmat. Viruksen tartuntamekanismi on kuitenkin edelleen samanlainen kuin ennenkin eli ihmiskontaktien määrä korreloi tartuntatapausten lukumäärän kanssa. Tällöin kontaktien määrän vähentäminen tasoittaa tartuntahuippua. Kääntöpuoli tässä on se, että tartuntahuippu loivenee myös loppupäästään.
Mitä ihmettä? Täällä on ihan lähteiden kanssa tuotu esiin 'with-covid' -potilaiden kasvavaa osuutta sairaaloista ympäri maailman, niin kai lukemat nyt näin leviävän viruksen kanssa nousevat. Lukemat eivät vain kerro sitä, kuinka moni näistä jo valmiiksi sairaaloissa eikä niistä voi suoraan vetää mitään johtopäätöstä, että nyt ollaan terveydenhuollossa helisemässä.
Rajoituksia voitaisiin purkaa aivan hyvin, jos lopetettaisiin järjettömät ja täysin turhat jäljitykset, testaukset ja karanteenit.
Josta päästäänkin tähän terveydenhuollon kantokykyyn. En löytänyt äkkiseltään tilastoja Suomessa sairaalahoidossa olleiden potilaiden määrästä kokonaisuudessaan, mutta kaikki uutisissa annetut tiedot viittaavat kuitenkin siihen, että potilasmäärä on oikeasti kasvussa ja potilasturvallisuus ja hoidon taso täytyy pyrkiä turvaamaan.
Koronavirus | Helsingin sairaalaruuhka on todella vakava: ”On jopa todennäköistä, että näillä luvuilla terveydenhuollon toimintakyky on uhattuna”
Koronavirus | HS:n koronakatsaus: sairaalassa olevien määrä kaksinkertaistunut kahdessa viikossa
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ns. vanhan mallin jäljittäminen täytyy lopettaa omikronivariantin myötä ja tuo työvoimaresurssi käyttää järkevämmin.
Edit. Ja vielä se, että totta kai itsekin turhaudun rajoituksiin ja omalta osaltani voin omasta mielestäni toimia jo täysin normaalisti kolmesti rokotettuna. Saatavilla oleva data ei kuitenkaan tue minun mielihalujeni 100% toteuttamista ainakaan juuri nyt. Mikäli sairaalahoidon tarve vakiintuu siedettäväksi, sitten varmasti. Itse asiassa luotan siihen, että Kiurun kaltaiset tukahduttajat joutuvat muun hallituksen edessä taipumaankin tässä asiassa, mikäli omikronvariantti on niin lievä kun miltä näyttää tällä hetkellä.