Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 171 908
  • 81 180

Jeffrey

Jäsen
Onhan tämä suomen päättäjien osaamattomuus täysin utopistisella tasolla:
- ulkomailta voi tulla vapaasti suomeen ja mitään pakollisia testejä tai karanteenja ei ole.

Ainakin omaan korvaan on kuulostanut siltä, että tätä rajan yli tulevaa massaa on jollain tapaa haluttu vähätellä. Ehkä jotain kuvaa antaa se, että kun Jokerit tai Leijonat käyvät ulkomailla kääntymässä ja varmasti hygieniaolosuhteet viimeisen päälle maksimoiden, on tuliaisina positiivinen tulos puolella porukasta.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se ihan käsittämätöntä, että voisi Suomessa olijat "lukita" koteihinsa, mutta tuota rajakontrollia ei saada Valtion taholta kuntoon. Ei mene minun oikeustajuntaani.

Alkaa tulla kyllä väsymys tähän tilanteeseen. Olisi helpompi suhtautua mahdollisesti tuleviin kiristyksiin, jos rajat saadaan turvalliseksi.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kertokaas mulle, että miten me voidaan puhua tehohoitopaikkojen riittävyydestä ja siitä, että ollaan jossain kriittisessä pisteessä niiden riittävyyden kohdalla? Ollaanko me sitä siis ihan oikeasti?

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on hyvä lukuunottamatta hoitopaikkojen ja henkilökunnan määrää. Johtajia kyllä riittää, perustyöntekijöitä ei. Tällä hetkellä hoitopaikat eivät ole vielä suurin ongelma, vaan henkilökuntapula pääkaupunkiseudullla. Ihmisiä on irtisanoutunut vuoden aikana paljon. Tähän ei ole reagoitu oikein. HUS kyllä pystyy tuhlaamaan rahaa kaikkeen muuhun, mutta henkilökunnan palkoista ei haluta edes keskustella. Lisäksi hoitajia on sairaslomalla rokotteen ottamisesta johtuen.

Yleisesti HUS:n ilmapiiri on karmea. TAYS on puolestaan päinvastainen esimerkiksi. Henkilökunta on tyytyväisempää, eikä vastaavaa henkilökuntapulaa ole. Kaikki tuntuu toimivan tällä hetkellä ja jostain syystä myös virus loistaa poissaolollaan.

Ihmetystä herättää se, että vuonna 2016 Suomessa oli teholla yli 200 ihmistä influenssan takia. Uutisoitiin, että sairaalat tupaten täynnä. Hoitojaksot olivat myös pitkiä. Paniikkia ei lietsottu, vaikka esimerkiksi TAYS:n käytävät olivat täynnä influenssapotilaita. Ehkä ajankuvasta kertoo parhaiten, että vuonna 2016 THL ei edes tilastoinut influenssaan kuolleita, joten määriä ei tiedä kukaan. Tähän(kin) peilaten tämän hetken kokonaisuus on käsittämättömällä tasolla.
 

Morgoth

Jäsen
Onko siellä teholla enää yhtään näitä +60-vuotiaita ylipainoisia perustehopotilaita? Kun uutisten mukaan tehot täyttyvät raskaina olevista, synnyttäneistä, nuorista, täysin terveista jne. henkilöistä. Kokonaismäärä on kuitenkin edelleen alle 40 henkeä, ja jos pelkkiä lehtiä lukee niin tämä määrä tulee äkkiä täyteen näistä harvinaisista ryhmistäkin.

Ilmeisesti riskiryhmät olisi syytä määritellä uutta varianttia vastaavaksi.

Odotan milloin lehdessä on iso uutinen ja kuva kun tehohoidossa makaa joku 76-vuotias 150 kg valas, jolla on keuhkoahtaumatauti röökistä ja haima mennyt rikki viinanjuonnista ja siitä vielä diabeteskin. Ovatko nämä ihmiset jotenkin ala-arvoisempia kuin synyttävä äiti? Totta kai ovat, mutta voisi noistakin uutisoida.

Odotan kuvaa, jossa happimaskissa makaa joku 12-vuotias joka laittelee samassa videoita tiktokkiin ja instaan ja huolestuneet äidit sitten jakaa facebookissa. ISssä iso uutinen KORONA TAPPAA LAPSIA!
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on hyvä lukuunottamatta hoitopaikkojen ja henkilökunnan määrää. Johtajia kyllä riittää, perustyöntekijöitä ei. Tällä hetkellä hoitopaikat eivät ole vielä suurin ongelma, vaan henkilökuntapula pääkaupunkiseudullla. Ihmisiä on irtisanoutunut vuoden aikana paljon. Tähän ei ole reagoitu oikein. HUS kyllä pystyy tuhlaamaan rahaa kaikkeen muuhun, mutta henkilökunnan palkoista ei haluta edes keskustella. Lisäksi hoitajia on sairaslomalla rokotteen ottamisesta johtuen.

Onko tälle olemassa jotain faktaa, että Suomessa johtajia olisi jotenkin enemmän suhteessa vaikka naapurimaiden terveydenhuoltojärjestelmiin, ja mitä tämä rahan tuhlaus on ollut? Vai oliko tämä vain vasemmistopropagandaa?

Ihan mielenkiinnosta siis kysyn.
 

Oadie

Jäsen
Onhan se ihan käsittämätöntä, että voisi Suomessa olijat "lukita" koteihinsa, mutta tuota rajakontrollia ei saada Valtion taholta kuntoon. Ei mene minun oikeustajuntaani.

Alkaa tulla kyllä väsymys tähän tilanteeseen. Olisi helpompi suhtautua mahdollisesti tuleviin kiristyksiin, jos rajat saadaan turvalliseksi.

Turussa kolmasosa tekee testin ulkomailta saapuvista. Niin satamassa kuin lentokentälläkin. Hienoa että velvoite tuli. Harmi vaan että se koskee kuntia eikä matkustajia. Vituiksi meni voisi joku ajatella. Vastapainoksi varmaan sitten ulkonaliikkumiskieltoa ym..

 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mitä tuohon rajatestaukseen tulee, omaan silmään ei ainakaan kukaan ole täällä kyennyt esittämään mitään ratkaisua siihen, miten homma saataisiin käytännön tasolla toimimaan. Vaaditaan kovasti "kontrollia", mutta ehkä voisi esittää jotain konkreettista pelkän valittamisen sijaan. Siis esimerkiksi siihen, miten rekkaliikenteen testaus hoidettaisiin. Mihin odottamaan testin valmistumisen ajaksi? Mihin auto parkkiin odotusajaksi? Saako jatkaa rajan yli testin jälkeen, vaikka tulos ei ole selvillä? Jos saa jatkaa, velvoitetaanko olemaan erossa ihmisistä? Jos velvoitetaan, miten tätä valvotaan? Jne. Jne.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tuo on eri asia kuin kyky tehdä ylipäätään päätöksiä. Päätöksiä on toki tehty, mutta sitten niitä on jouduttu perumaan, kun eivät menekään lain mukaan. THL huutelee sivusta omia näkemyksiään, STM ja AVIt tappelevat keskenään, oikeusoppineet huutelevat julkisuuteen ja tiedoitus on ollut sekavaa jne. Olihan Sipilän hallituksellakin omat ongelmansa, joten ongelma on syvemmällä tai jonkinlainen valuvika koko järjestelmässä.
Tämä tiedottamisen epäonnistuminen ja eri tahojen julkisuudessa riiteleminen ovat mielestäni isoimpia ongelmia. Miten voi olla mahdollista että vaikkapa STM ja AVIt käyvät median välityksellä vuoropuhelua siitä että miten kukin tulkitsee pykäliä. Sitten kun tiedotustilaisuuksista jää käteen lähinnä hauskoja meemejä tai erään ministerin varsin epämääräistä tajunnanvirtaa, niin pelkään sen vievän uskottavuutta koko asialta.
Eli pelkään vähän että epäonnistunut tiedottaminen osaltaan johtaa siihen että myöskään sanomaa ei pidetä kovin vakavana tai ohjeistuksia ei pidetä merkityksellisinä. Varsinkin kun on vielä näitä tapauksia missä joudutaan perumaan jo annettuja lausuntoja.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Tässä tietysti kaupungin seurannassa yleisesti "pieniä" lukuja on ilmoitettu maanantaisin sekä tiistaisin. Välillä jopa maanantaina ilmoitettu luku on ollut tiistaita pienempi. Jos lasketaan molemmat yhteen, on kasvua edelleen 235 => 249, mutta isossa kuvassa lisäys on todella pieni, jos taas verrataan päättynyttä ja sitä edellistä viikkoa kokonaisuudessaan keskenään (211 tartunnan nousu). Itselleni tämän päivän lukema oli ehdottomasti positiivinen, jos huomioi kokonaistilanteen.
Kasvun olisi voinut olettaa olevan suurempaakin hiihtolomasta johtuen, mutta trendi on silti varsin huolestuttava. Kahdessa viikossa ilmaantuvuus on kasvanut Helsingissä 60 % ja veikkaan, ettei tätä saada kääntymään lasku-uralle ilman uusia rajoituksia. Viime viikolla julistettu "sulkutila" vaikutti lopulta varsin kosmeettisiltä lisäyksiltä jo nyt oleviin rajoituksiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tuohon rajatestaukseen tulee, omaan silmään ei ainakaan kukaan ole täällä kyennyt esittämään mitään ratkaisua siihen, miten homma saataisiin käytännön tasolla toimimaan. Vaaditaan kovasti "kontrollia", mutta ehkä voisi esittää jotain konkreettista pelkän valittamisen sijaan. Siis esimerkiksi siihen, miten rekkaliikenteen testaus hoidettaisiin. Mihin odottamaan testin valmistumisen ajaksi? Mihin auto parkkiin odotusajaksi? Saako jatkaa rajan yli testin jälkeen, vaikka tulos ei ole selvillä? Jos saa jatkaa, velvoitetaanko olemaan erossa ihmisistä? Jos velvoitetaan, miten tätä valvotaan? Jne. Jne.

Itse taisin pariin kertaan kirjoittaa, että rekkaliikenteen osalta voisi tehdä poikkeuksen. Lähtösatamassa vaaditaan negatiivinen pikatesti tai tuore testitulos, jotta pääsee ylipäätään laivaan. Sama toki maarajoilla.

Tuokin olisi parannus nykytilanteeseen.

Sinänsä hyvä keino voisi olla sekin, että selvitetään miten Norja on tämän hoitanut. Siellä on nämä tännekin toivotut rajatiukennukset olleet voimassa jo pitkään.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tuohon rajatestaukseen tulee, omaan silmään ei ainakaan kukaan ole täällä kyennyt esittämään mitään ratkaisua siihen, miten homma saataisiin käytännön tasolla toimimaan. Vaaditaan kovasti "kontrollia", mutta ehkä voisi esittää jotain konkreettista pelkän valittamisen sijaan. Siis esimerkiksi siihen, miten rekkaliikenteen testaus hoidettaisiin. Mihin odottamaan testin valmistumisen ajaksi? Mihin auto parkkiin odotusajaksi? Saako jatkaa rajan yli testin jälkeen, vaikka tulos ei ole selvillä? Jos saa jatkaa, velvoitetaanko olemaan erossa ihmisistä? Jos velvoitetaan, miten tätä valvotaan? Jne. Jne.
Eikös Euroopassa vaadita tai ainakin osassa maita x-päivää vanha testitulos rajan ylitykseen. Miksi meillä ei voisi toimia vastaavasti?

Onneksi nuo varustamot ainakin nyt yrittävät. Kait?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
  • Tautiin liittyviä kuolemia on raportoitu yhteensä 755 (+5*)
  • Erikoissairaanhoidon osastoilla olevien potilaiden määrä: 108 (+1*)
  • Perusterveydenhuollon osastoilla olevien potilaiden määrä: 100 (+7*)
  • Teho-osastoilla olevien potilaiden määrä: 39 (+0*)
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kasvun olisi voinut olettaa olevan suurempaakin hiihtolomasta johtuen, mutta trendi on silti varsin huolestuttava. Kahdessa viikossa ilmaantuvuus on kasvanut Helsingissä 60 % ja veikkaan, ettei tätä saada kääntymään lasku-uralle ilman uusia rajoituksia. Viime viikolla julistettu "sulkutila" vaikutti lopulta varsin kosmeettisiltä lisäyksiltä jo nyt oleviin rajoituksiin.
Kahden viikon tarkastelussa lukemat ovat rumat, mutta jos kavennetaan yhden viikon tarkasteluun, on hidastuminen selkeää, eli R-luku alkaa olla pikkuhiljaa ykkösen korvilla. Nyt ollaan vajaa viikko saatu nauttia sulkutilajulistuksen tuomasta "säikähdyksestä", eli ihmisten käytöksessä tapahtunut muutos alkaa vaikuttaa lukuihin. Viikon päästä mukana sitten myös lisärajoitukset ja kahden viikon päästä koko paketin yhteisvaikutus. Mutta päivä kerrallaan, huomisen lukemat antavat paljon suuntaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Mitä tuohon rajatestaukseen tulee, omaan silmään ei ainakaan kukaan ole täällä kyennyt esittämään mitään ratkaisua siihen, miten homma saataisiin käytännön tasolla toimimaan. Vaaditaan kovasti "kontrollia", mutta ehkä voisi esittää jotain konkreettista pelkän valittamisen sijaan.

Laivaliikenteen pitäisi tässä olla melko helppo esimerkki. Matkustajat ovat kuitenkin jo valmiiksi useamman tunnin lukittuna melko pieneen rakennelmaan, toki jos odottaa vasta rajalle - voi tilanne olla hankala.

Eli esimerkiksi kun matkustajat otetaan sisään laivaan, ohjataan heidät tietylle kannelle. Tältä kannelta ei kuitenkaan pääse poistumaan maihin määränpäässä. Laivalla olisi testilinjasto, jossa laivalle tulleet olisi eroteltu tietyille alueille. Testin jälkeen henkilö kulkisi linjastossa eteenpäin seuraavalle erotellulle alueelle. Täällä hän odottaa testitulosta, jonka saatuaan sitten etenee linjastossa edelleen joko positiivisisille tai negatiivisille varattuun tilaan. Positiivisilla ei olisi asiaa maihin ja he palaisi lähtömaahan ja täällä hänet ottaisi vastaan paikallinen viranomainen omilla ohjeistuksillaan. Ja mikäli testitulos olisi negatiivinen saisi testattu tikkarin ja papukaijamerkin jonka näyttämällä hän pääsisi nousemaan maihin määränpäässään.

Tietysti tässä voisi mahdollisesti olla myös jonkinlainen maiden välinen järjestelmä taudin leviämistä hillitsemään. Eli valtioiden yhteistyössä positiivinen (toki omasta halustaan) ohjattaisiin jonnekin täyshoitoon pariksi viikoksi, josta pääsisi pois jällein vasta negatiivisella testituloksella - tai vaikka kahdella.

Ainakin tämän ensimmäisen osuuden toteuttaminen pitäisi olla lähinnä viitsimisestä kiinni.
 
F

Flonaldo

Tätä nyt itse jo kommentoin aika kovasanaisesti syksyllä, kun homma näytti olevan täysin hukassa. Kuinka vaikea sinne on ostaa Mehiläiseltä tms. resursseja? Kuinka vaikea sinne on ostaa resursseja joltain puhelinmyyntifirmalta niihin tehtäviin, mitkä eivät vaadi terveydenhuollon erityisosaamista?

Kuka kuvittelee, että puolustusvoimien henkilöstö, varusmiehistä puhumattakaan, olisivat maan parasta osaamista noihin tehtäviin? Kuinka syvällä pitää olla uskomus, että maassa ei ole olemassa mitään muuta kuin julkinen sektori?

 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Suomen uudet 581 ilmoitettua koronavirustartuntaa jakaantuivat seuraavasti:

Helsinki ja Uusimaa 344
Helsinki 149
Vantaa 70
Espoo 49
Järvenpää 6
Kerava 10
Nurmijärvi 8
Kirkkonummi 10
Tuusula 7
Hyvinkää 4
Porvoo 6
Sipoo 3
Lohja 1
Vihti 6
Mäntsälä 2
Kauniainen 1
Raasepori 1
Karkkila 9
Siuntio 1
Sipoo 1

Varsinais-Suomi 72
Turku 31
Salo 4
Kaarina 7
Raisio 11
Paimio 1
Uusikaupunki 5
Loimaa 1
Laitila 1
Parainen 1
Mynämäki 5
Rusko 2
Pöytyä 2
Nousiainen 1

Pirkanmaa 24
Tampere 13
Lempäälä 2
Ylöjärvi 4
Kangasala 3
Vesilahti 1
Ei kuntatietoja 1

Pohjois-Pohjanmaa 32
Oulu 27
Kuusamo 3
Pyhäjoki 2

Etelä-Pohjanmaa 13
Seinäjoki 3
Kurikka 1
Kauhajoki 3
Kauhava 4
Ilmajoki 1
Lapua 1

Keski-Pohjanmaa 1
Kokkola 1

Vaasa (alue) 13
Vaasa 11
Mustasaari 1
Närpiö 1

Keski-Suomi 12
Jyväskylä 11
Laukaa 1

Kanta-Häme 8
Hämeenlinna 1
Riihimäki 4
Loppi 1
Hausjärvi 1
Ypäjä 1

Päijät-Häme 9
Lahti 5
Hollola 2
Pukkila 1
Kärkölä 1

Satakunta 15
Rauma 50
Pori -37
Eurajoki 1
Eura 1

Pohjois-Savo 5
Kuopio 2
Rautalampi 1
Iisalmi 2

Etelä-Savo 14
Mikkeli 12
Hirvensalmi 2

Etelä-Karjala 4
Lappeenranta 4

Lappi 5
Rovaniemi 3
Kittilä 2

Ahvenanmaa 9
Maarianhamina 6
Jomala 3

Kainuu 1
Kajaani 1
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, siellä on esimerkiksi tehty päätöksiä vaimentaa viranomaisia ja harjoittaa valtionjohdollista propagandaa ja sensuuria. Saattaa olla, että koet tämän oikeaksi päätökseksi koska sen on tehnyt punavihreät. Uskoisin, että ääni kellossa olisi eri jos päätöksen olisi tehnyt esimerkiksi Perussuomalaiset.
Ehkä näitä sensuuriin ja valtiojohtoiseen propagandaan liittyviä käsitteitä kannattaisi käyttää hieman varovaisemmin.

Ilman puoluepoliittista dogmaattisuutta, hallitusta on syytä moittia heikosta lainvalmistelusta ja tiedotuksellisesta sekavuudesta. Syitä voi jokainen pohtia tykönään.

Mikäli hallitus olisi oikeasti kuvailemallasi propagandan ja sensuurin tiellä, mitään korjausliikkeitä tai mediakeskustelua ei luonnollisestikaan käytäisi. Mutta nythän Marin nimenomaan ilmoitti, että oikeudellisia asioita käydään uudelleen läpi. Eli käytännössä myönsi virheen ja ehdotti jatkotoimia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahden viikon tarkastelussa lukemat ovat rumat, mutta jos kavennetaan yhden viikon tarkasteluun, on hidastuminen selkeää, eli R-luku alkaa olla pikkuhiljaa ykkösen korvilla.

En kyllä valitettavasti oikein allekirjoita tätä, jos asiaa tarkastellaan liukuvalla viikkokeskiarvolla. Ja niin mielestäni pitää tehdäkin, jotta viikonpäiväkohtainen vaihtelu saadaan suodatettua pois.

Nyt kuluvan seitsemän päivän aikana tartuntojen kehityksen perusteella laskettu R-luku on ollut 1.04-1.11, keskiarvon ollessa 1.09. Tätä edeltävät seitsemän päivää vaihteluväli on ollut 1.03-1.18, keskiarvon ollessa 1.13.

Ihan pieni lasku tuolla on ehkä havaittavissa, mutta hyvin marginaalinen. Vielä ollaan selvästi 1.0:n yläpuolella, eikä sitä kohti olevaa laskua ole havaittavissa.

Onneksi ollaan noinkin vähän 1.0:n yläpuolella, niin sulkutoimilla tuo on kyllä saavutettavissa. HUS:n alueella tuo kasvu pitkälti on, sillä muun Suomen kohdalla on menty monta päivää varsin tasaista lukemaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Mikäli hallitus olisi oikeasti kuvailemallasi propagandan ja sensuurin tiellä, mitään korjausliikkeitä tai mediakeskustelua ei luonnollisestikaan käytäisi. Mutta nythän Marin nimenomaan ilmoitti, että oikeudellisia asioita käydään uudelleen läpi. Eli käytännössä myönsi virheen ja ehdotti jatkotoimia.

Tästä pitää ehdottomasti osoittaa kiitollisuus kotimaiselle tiedeyhteisölle, sillä ilman heitä tämä asia olisi mennyt läpi ihan heittämällä. Tässä taas jaat ainakin näennäistä kiitosta Marinille, mikä on täysin väärin - sillä ilman tiedeyhteisön älähtämistä meitä tämä asetus olisi tullut voimaan sellaisenaan. Ei asiantuntevan hallituksen kuuluisi edes ehdottaa tällaista sosialistista haavemaailmaa, missä tähdätään propaganda ja yksilöiden tiukempi kontrollointiin. Myös esimerkiksi @Flonaldo nostama asia tulisi perata ihan kunnolla läpi. Toki kommunistisen manifestin peruspointteja on - kontrolloi terveydenhuoltoa ja kontrolloit ihmisiä. Siltikin pandemianhoito tulisi nähdä kansakunnan asiana, ei poliittisen ideologian asiana.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mielestäni tämä kriisi on erityisen selkeästi osoittanut kaksi asiaa:

1. Suomen kriisivalmius on melko hyvällä tasolla. Viranomaistoiminta on ollut pääosiltaan erittäin oikea-aikaista ja sen päätöksenteko on pohjautunut asiantuntijaelimien tieteellisesti perusteltuihin kannanottoihin. Hallituksen toiminta on nojannut pääpiirteittäin viranomaisiin ja asiantuntijoihin, niinkuin oikeissa demokratioissa kuuluukiin. Hallitus on tässä mielessä onnistunut melko hyvin kokonaisuudessaan, joskin samalla tavalla hyvin olisi onnistunut mikä tahansa muukin hallitus, mikäli myöskin olisi perustanut päätöksentekonsa samalla tavalla viranomaisten ja asiantuntijoiden varaan. Mikäli joku puolestaan aidosti kuvittelee, että tämmöisestä kriisistä - joka tapahtuu kerran vuosisadassa ja jollaista kukaan ei ole koskaan kokenut - olisi voinut selvitä täydellisen jouhevasti ilman mitään harhalaukauksia, hankaluuksia ja ristivetoja, jos vain hallitus olisi ollut toinen ja viranomaiset parempia, on aivan täydellisen naiivi.

2. Suomalainen oikeusvaltio sekä oikeudellisen järjestyksen valvonta toimii. Siinä vaiheessa, jos kriisin hallintaan on pohdittu perustuslain vastaisia keinoja homma on pysähtynyt jo lainvalmisteluvaiheessa, ja jos se on siitä seulasta päässyt läpi, asiaan on nopeasti reagoineet sekä laillisuusvalvonta (viime kädessä oikeuskansleri) että media. Edellytys sille, että maa selviää tämänkaltaisesta kriisistä tehokkaasti sekä taloudellisesti, sosiaalisesti ja inhimillisesti kestävästi, on juurikin perustuslaillisuus. Tuhat kertaa tuhannesta hyväksyn mieluummin pilkuntarkan laillisuuden, kuin sen, että mikä tahansa enemmistöhallitus pystyisi orbanoimaan läpi vaikkapa ulkonaliikkumiskieltoja, vaikka orbanointi näennäisesti lisäisi epidemian torjunnan tehokkuutta. Se kun samalla syö sitten kaikkia muita toimivan demokraattisen yhteiskunnan kulmakiviä - ja niistä oleellisimpana kansalaisten perusoikeuksia, joihin perustuu demokraattisessa valtiossa käytännössä koko yhteiskunnallinen toimeliaisuus. Oikeusvaltio on oikeusvaltio ja banaanistan on sitten eri juttu.

Sivistysmaassa hallitus olisi jo suksinut vittuun kun eivät osaa.

Mitä tarkoitat sivistysmailla? Niitä, joissa koronatilanne on paljon huonompi eikä hallitukset ole siltikään suksineet vittuun?

Minä olen kaukana vasemmistosta enkä lainkaan pidä esimerkiksi SDP:stä, mutta minulla ei ole mitään harhoja sen suhteen, ettäkö kriisi olisi edennyt Suomen osalta mitenkään toisin (ei paremmin eikä huonommin), vaikka hallitusta olisi johtanut Kokoomus. Ensinnäkin, kuten edellä kirjoitin, aivan samalla tavalla mikä tahansa vastuullisesti toimiva hallitus olisi pohjannut kriisipäätöksensä viranomaisten sekä julkishallintoa lähellä olevien asiantuntijatahojen (esim. THL) suosituksiin. Toisekseen, (jos Ano Turtiaisen ryhmää ei lasketa) minkään eduskuntapuolueiden (edes perussuomalaisten) koronakannat eivät juuri tunnu eroavan toisistaan. Esimerkiksi tällä hetkellä kaikissa puolueissa on niitä, joiden mielestä etäopetusta olisi lisättävä ja samoin kaikissa puolueissa on niitä. joiden mielestä pitäisi mahdollisimman pitkälti palata lähiopetukseen. Prosentitkaan eivät merkittävästi tunnu eroavan puolueiden välillä.

Julkinen keskustelu on myös hyvin samanlaista kaikkialla demokraattista Eurooppaa. Joka puolella metelöidään hitaasta päätöksenteosta ja siitä, että lainsäädäntöprosessin mutkat ei palvele kriisinhallintaa. Lisäksi joka paikassa hallitus on perseestä ihan riippumatta siitä onko hallitus vasemmisto-, oikeisto- vai keskustaliberaalivetoinen.

Kokoomuksen johtaessa hallitusta suurin ero nykytilanteeseen olisi todennäköisesti se, että Kiurun (jonka viestintä on edelleen heikkoa) sijasta täällä haukuttaisiin Risikkoa. Hallitus haukuttaisiin tietysti noin kokonaisuudessaankin, mutta haukkujat olisivat osin muita. Poislukien ne, jotka johdonmukaisesti haukkuvat aina kaikki hallitukset.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Ihmetystä herättää se, että vuonna 2016 Suomessa oli teholla yli 200 ihmistä influenssan takia. Uutisoitiin, että sairaalat tupaten täynnä. Hoitojaksot olivat myös pitkiä. Paniikkia ei lietsottu, vaikka esimerkiksi TAYS:n käytävät olivat täynnä influenssapotilaita. Ehkä ajankuvasta kertoo parhaiten, että vuonna 2016 THL ei edes tilastoinut influenssaan kuolleita, joten määriä ei tiedä kukaan. Tähän(kin) peilaten tämän hetken kokonaisuus on käsittämättömällä tasolla.

Täällä kun aina huudellaan trendin perään, niin tässä niistä yksi: Kuinka monen kuoleman syy on influenssa – kertovatko luvut kaiken? | Tieto&trendit (Kuvio 1)

Tähän taulukkoon myös alustavat tiedot vuosien 2019 ja 2020 lukemista osuu melko hyvin jatkamaan käynnissä ollutta trendiä. Tähän toki vielä lisäksi mainitsemasi muutokset tilastointiperusteissa ja sitä myötä pre-korona ajalla ns. liian varovaiset arvot. Tämä trendi nyt on raketoinut käytännössä vuosikymmenen. Sinällään ihan hyvä, että asiasta aletaan puhua ja sitä aletaan nostaa esille. Kuitenkin esimerkiksi väestön ikääntyminen johtaa auttamatta suurempaan prosentuaaliseen määrään perussairaita tai muuten vain heiveröisiä. Ja kuolleisuusluvut tullee nousemaan entisestään mikäli tauteja ei kontrolliin saada.

Ehkä tässä nyt huolenaiheena on toki yleisesti trendin jatkumisen lisäksi se, että korona-aika muuttaa poliittista käyttäytymistämme siihen että ihmisten perusoikeuksien tallominen tautien nimissä tulee yleistymään ja tästä todella tulee se uusi normaali. Vastaava ilmiö oli havaittavissa myös sata vuotta sitten.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Tänään se sitten tapahtui. Tuli soitto että lapseni on altistunut koronalle helmikuun puolivälissä sillätavalla, että karanteeni päättyy huomenna. Ja pahoittelut kun tieto tulee näin myöhään. :) On tää melkoista pelleilyä. Jospa vaan oltaisiin varovaisia ja suojeltaisiin vanhuksia ja otettais rokotteet jos vassarit saa niitä järjestettyä. Ja alettaisiin elämään ja lopetettaisiin elinkeinojen alasajo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös