Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 166 225
  • 81 179

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskellä kauneinta kesää se tämän vuoden ensimmäinen varsinainen aalto näköjään tuli. Ja nyt syksyn kolkutellessa piakkoin ovella, se näyttää kiihtyvän. Omakohtaiset kuulopuheet kuplasta kertovat, että tautia on reippaanlaisesti liikenteessä. Ja jätevesianalyysikin näyttää kunnon ryöpsähdystä. Edellinen päivitys tuolla on 12.8., joten vaikea sanoa, että onko nousutrendi jatkunut, ja oliko tuolloin tehty mittaus poikkeuksellinen tulos (niitäkin on ollut), vai linjassa kehityksen kanssa...

Piti oikein vilkuilla sairaalatilastoja pitkästä aikaa, kun THL ne tarjoaa kuitenkin varsin selkeässä muodossa. Edellinen päivitys tuolta on kahden viikon takaa, ja tuokin tilasto yleensä on viimeisimmältä kahdelta viikolta aina alakanttiin.

No, ovathan nuo sairaalamäärät nousussa, mutta hyvin maltillisia ovat lukemat. Jätevesianalyysiä kun katsoo, niin sen perusteella suunnilleen samanlainen epidemiatilanne vallitsi hieman ennen viime syksyn "suurta aaltoa", ja silloin sairaalaan joutui noin kolme kertaa nykyistä enemmän potilaita.

Eli jos jotain pitäisi päätellä, niin virus menee aina vaan vähemmän vaaralliseen suuntaan, kun väestön vastustuskyky lisääntyy. Ja todennäköisesti evoluution myötä parhaiten menestyvät ne kannat, jotka aiheuttavat paremmin leviävää ja vähemmän vaarallista ylähengitystietautia.

Näillä kohti syksyä.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Keskellä kauneinta kesää se tämän vuoden ensimmäinen varsinainen aalto näköjään tuli. Ja nyt syksyn kolkutellessa piakkoin ovella, se näyttää kiihtyvän. Omakohtaiset kuulopuheet kuplasta kertovat, että tautia on reippaanlaisesti liikenteessä. Ja jätevesianalyysikin näyttää kunnon ryöpsähdystä. Edellinen päivitys tuolla on 12.8., joten vaikea sanoa, että onko nousutrendi jatkunut, ja oliko tuolloin tehty mittaus poikkeuksellinen tulos (niitäkin on ollut), vai linjassa kehityksen kanssa...

Piti oikein vilkuilla sairaalatilastoja pitkästä aikaa, kun THL ne tarjoaa kuitenkin varsin selkeässä muodossa. Edellinen päivitys tuolta on kahden viikon takaa, ja tuokin tilasto yleensä on viimeisimmältä kahdelta viikolta aina alakanttiin.

No, ovathan nuo sairaalamäärät nousussa, mutta hyvin maltillisia ovat lukemat. Jätevesianalyysiä kun katsoo, niin sen perusteella suunnilleen samanlainen epidemiatilanne vallitsi hieman ennen viime syksyn "suurta aaltoa", ja silloin sairaalaan joutui noin kolme kertaa nykyistä enemmän potilaita.

Eli jos jotain pitäisi päätellä, niin virus menee aina vaan vähemmän vaaralliseen suuntaan, kun väestön vastustuskyky lisääntyy. Ja todennäköisesti evoluution myötä parhaiten menestyvät ne kannat, jotka aiheuttavat paremmin leviävää ja vähemmän vaarallista ylähengitystietautia.

Näillä kohti syksyä.
Voin vahvistaa.
Pari tuttavaperhettä on heti koulujen alun jälkeen ollut koronassa ja nyt on meidän vuoro.
Vaimo ollut maanantaista saakka koronassa ja vieläkin puolikuntoinen, itsellä taas normaalia flunssaa mikä alkoi oikeastaan toissayönä, tosin testit loppui niin oletan että itselläni on se, tuskin nyt satuin sairastumaan vain samaan aikaan flunssaan. Varsinkin kun normaali flunssaan verrattuna pääkipu on huomattavasti pahempi.
Mutta ei ole kyllä mitään verrattuna ensimmäiseen painokseen, silloin oli aika huono olo.
3-x kertaa tämä on nyt sairastettu ja jokainen on ollut lievempi kuin edellinen. Kop kop.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Itsellänikin ollut kyllä flunssaisin kesä varmaan ikinä. Heti kesän alussa oli todella sitkeä räkätauti, seuraava iski sitten heinäkuun lopussa, vähän ennen kesälomaa ja nyt eilen ja tänään ollut taas pientä kutinaa ja karheutta kurkussa. Joku edellä mainituista varmastikin ollut koronaa. Se tässä on kyllä perseestä, etten muista että ennen koronaa juurikaan olisi kesäisin flunssia sairastellut, nyt se on melkein yksi per kesä ollut viime vuodet.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voin vahvistaa.
Pari tuttavaperhettä on heti koulujen alun jälkeen ollut koronassa ja nyt on meidän vuoro.
Vaimo ollut maanantaista saakka koronassa ja vieläkin puolikuntoinen, itsellä taas normaalia flunssaa mikä alkoi oikeastaan toissayönä, tosin testit loppui niin oletan että itselläni on se, tuskin nyt satuin sairastumaan vain samaan aikaan flunssaan. Varsinkin kun normaali flunssaan verrattuna pääkipu on huomattavasti pahempi.
Mutta ei ole kyllä mitään verrattuna ensimmäiseen painokseen, silloin oli aika huono olo.
3-x kertaa tämä on nyt sairastettu ja jokainen on ollut lievempi kuin edellinen. Kop kop.

Hyvin todennäköisesti oli kyllä korona sinullakin. Toki muutakin flunssaa on kiitettävästi liikenteessä. Meilläkin avovaimolla iski lievä kuume keskiviikkona, mutta se kesti vain reilun vuorokauden. Flunssan oireet olivat melko vähäiset, vähän nuhaa ja yskää. Mutta koronaa tuo mitä todennäköisimmin ei ollut, kun itse taisin välttää tuon, ja oireet olivat avovaimollakin noin lievät. Ei tuossa muu vituta, mutta olisi saanut tulla vasta viikkoa myöhemmin. Pilasi viimeisen lomaviikon lopun, mikä piti viettä vielä mökillä. No, parempi toki nyt, kun Sofian ja Tukholman reissut ja kyläilyt sukulaisten nurkissa oli saatu hoidettua alta pois.

Meillä vasta yksi korona sairastettuna (syksyllä 2022). Tai saattoi helmikuussakin olla, kun kummallakin oli joku omituinen parin päivän todella korkealla kuumeella (n. 39 astetta) höystetty flunssa. Kotitestit näyttivät kuitenkin negatiivista tuolla kertaa, kuten myös influenssan ja RS-viruksen osalta. Mutta mistäpä noista tietää.

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meillä on yläkoulussa reilusti tällä hetkellä koronaa. Joillain luokilla on ollut viisi-kuusi oppilasta samaan aikaan sairastumisen takia poissa, ja aina jollain poissaolon syynä on korona. Itsekin olin viikon lievässä flunssassa, mutta en osaa sanoa, oliko koronaa. Vantaan ohjeiden mukaan töistä ei pidä olla poissa, jos oireet ovat lieviä, joten töissä olin. Tätä ennen kolme rokotetta ja ainakin kolme sairastettua koronaa, alkaa varmaan meikäläisellä olla vasta-aineita jo tuohon.

Yhden opettajan isä kuoli koronaan tällä viikolla, mutta ei tuo sentään koulun epidemiaan liittynyt.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toinen lapsista kipeänä ja aika samanlainen setti kuin viimeksi...nyt tosin ei ole aikeita testailla mikä siellä sairastuttaa, kun ei sillä ole merkitystä.

Saa nähdä saako itsekin, kun sopivasti yövuorot tulossa ja huonolla unella tullaan menemään...tuo on yleensä ollut paras resepti sairastua.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos jätevesianalyysi ja THL:n sairaalatilastot huomioidaan, niin vaikuttaisi hieman siltä, että syyskesän aikana alkanut aalto olisi hiljalleen saavuttanut huippunsa.

Taudin muuttumista edelleen lievempään suuntaan kuvaa hyvin se, että jätevesiseurannan mukaan virusta oli suunnilleen saman verran liikkeellä kuin vuoden 2023 kevään aallossa. Mutta sairaalahoitoon otettujen määrä jäi alle puoleen.

Ja lisää perspektiiviä siitä, että nyt huipussakin potilaita on otettu sisään vähemmän kuin vuonna 2022 missään vaiheessa.

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tyttö oli kuumeessa 13 päivää. Liekö ollut koronaa vai mitä lie. Onneksi on terve taas. Meinasi jo herätä vanhempana huoli. Kokeissa käytiin viikko sitten. Tuloksia ei tosin ole kuulunut. Se on taas toisen ketjun asiaa se.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mä olen jälleen yhden tehoste rokotteen saanut tossa pari viikkoa sitten, en ole pysynyt laskuissa mukana mut oisko ollut 8. tai 9.rokotus. Sen lisäksi on tuo tauti kertaalleen tullut koettua, jolloin se oli kuin kevyt flunssa jossa yhtenä päivänä oli kuumetta ja kahtena vähän lämpöä ja josta jäi satunnainen parin viikon ajan jatkunut kuiva yskä.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mä olen jälleen yhden tehoste rokotteen saanut tossa pari viikkoa sitten, en ole pysynyt laskuissa mukana mut oisko ollut 8. tai 9.rokotus. Sen lisäksi on tuo tauti kertaalleen tullut koettua, jolloin se oli kuin kevyt flunssa jossa yhtenä päivänä oli kuumetta ja kahtena vähän lämpöä ja josta jäi satunnainen parin viikon ajan jatkunut kuiva yskä.

Miksi otat rokotteita? Huvin vuoksiko?

Tän taudin kanssa on nyt elettävä ihan ilman piikkejä jos ei kuulu vakavaan riskiryhmään. Rokote on aina riski.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

Tän taudin kanssa on nyt elettävä ihan ilman piikkejä jos ei kuulu vakavaan riskiryhmään. Rokote on aina riski.
Ei kai noita nyt muut saakaan kuin riskiryhmäläiset.
Ja jos silloin ei ota niin lähtö tulee helposti.
Eli suurempi riski on olla ottamatta rokotetta kuin ottaa, suvun puolelta tästä tuli esimerkki viime sunnuntaina kun riskiryhmäläinen ei ollut ottanut tehosteita ja valitettavasti menehtyi sitten koronaan.
Muutenkin tämä uusin versio tuntuu muuten olevan naisille pahempi, tämä toki mutua lähipiirin osalta mutta naiset ovat olleet nyt pahemmin kipeänä.

smliiga

Jäsen
Itse en ole ottanut yhtäkään koronarokotetta ja kerran sairastanut taudin lievästi. Osa ystävistäni on ottanut ja osa ei. He jotka eivät ole ottaneet ovat keskimäärin ollut terveempiä. Yhdelle ottaneelle tuli sydämeen jotain ongelmia. Sanoi itse että johtui rokotteesta, mutta mistä sen nyt 100varmaksi tietäisi.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uusi koronavariantti taas liikkeellä. Tuntuu olevan helposti tarttuvaa sorttia.

Näin tuntuu tosiaan olevan. Mutta vaikea lopulta sanoa, että miten tiukkoja aaltoja nuo lopulta aiheuttavat. Viime vuoden syksyllä tuli tiukka aalto, mutta sen jälkeen on taidettu kahdesti jo uutisoida maailmalla leviävästä uudesta ja hyvin tarttuvasta variantista, jotka eivät lopulta kovinkaan merkityksellisiä aaltoja aiheuttaneet.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Rokottaminen on pienempi riski kuin sairastaminen.

Itse olen ottanut influenssarokotteen joka vuosi, ja suurin syy on ollut se, että en halua olla kipeä. Toinen syy on se, että haluan osaltani suojata lähipiirin riskiryhmäläisiä.

Nyt kun aloin viime kuussa aiemmin saamani nivelpsoriasis-diagnoosin vuoksi sisäisen lääkityksen, niin influenssarokote muuttui jopa aidosti suositelluksi. Koronarokotteesta en itse asiassa edes tiedä varmaksi, että saanko sen. Biologista lääkettä saava kaverini on oikeutettu sellaiseen, mutta itse en sellaista saa, vaan perinteisempää reumalääkettä.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nyt kun aloin viime kuussa aiemmin saamani nivelpsoriasis-diagnoosin vuoksi sisäisen lääkityksen, niin influenssarokote muuttui jopa aidosti suositelluksi. Koronarokotteesta en itse asiassa edes tiedä varmaksi, että saanko sen. Biologista lääkettä saava kaverini on oikeutettu sellaiseen, mutta itse en sellaista saa, vaan perinteisempää reumalääkettä.

Tästä juuri puhuin isäni kanssa, hänellä psori myös. Viime vuonnahan riskiryhmiä päivitettiin jossain määrin lähemmäs influenssarokotteen riskiryhmiä. Allekirjoittanut sai haettua molemmat rokotteet samalla reissulla, kun epilepsia huomioidaan nyt molemmissa. Kannattaa lunttailla tuota päivitettyä listaa tai ainakin toki kysäistä jostain. Oma tk oli ihmeen kärryillä tuosta päivityksestä, heille riitti kun sanoin diagnoosini.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3

Kuulun riskiryhmään biologisen psorilääkkeeni takia. Ja pienempi riski rokote taitaa olla kuin taudin sairastaminen. Mutta juu kuulun siis siihen pieneen ryhmään joille THL kehottaa ottamaan vuosittaisen tehosterokotteen, vähän samaan tapaan kuin meillä työpaikan vuosittainen influenssa rokote tulee kohta saataville (jonka myös meinaan ottaa kerran influenssa A:n sairastaneena en sitä toistamiseen ainakaan niin rajuna halua saada).

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä nyt on foliohattuista paskapuhetta, sillä myös sairastaminen on aina riski.

Luetun ymmärtäminen. Rokotetta ei suositella alle 65-vuotiaille jos ei kuulu riskiryhmään.

Aina täytyy punnita haitat ja hyödyt. Kaikki lääkärit allekirjoittavat tämän.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luetun ymmärtäminen. Rokotetta ei suositella alle 65-vuotiaille jos ei kuulu riskiryhmään.

Aina täytyy punnita haitat ja hyödyt. Kaikki lääkärit allekirjoittavat tämän.
Niin, siis miksi ei suositella alle 65-vuotiaille? Itse olen ymmärtänyt, että tuo suositus on voimassa lähinnä kustannussyistä, koska rokotuksen hyötyä ei nähdä riittävänä, jos on perusterve alle 65-vuotias. Eli ei siksi, että rokotuksesta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Sairastamisen riskit ovat kuitenkin suuremmat kuin rokotuksen tuomat riskit.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin, siis miksi ei suositella alle 65-vuotiaille? Itse olen ymmärtänyt, että tuo suositus on voimassa lähinnä kustannussyistä, koska rokotuksen hyötyä ei nähdä riittävänä, jos on perusterve alle 65-vuotias.

Nämähän maksetaan itse jos näkee tarpeelliseksi rokottautua, ei ole siis siitä kiinni. Suosituksen voi antaa vaikkei yhteiskunta sitä maksa.

Itse olen ottanut kaksi piikkiä ja aikanaan sairastin päälle. Enää en piikkejä ota jos ei satu mitään Armageddon-muunnosta planeetalle muotoutumaan.

Itse tauti ei enää ole normiflunssaa kummempi. Influenssa sitten piirua kovempi koetus jos kohdalle osuu.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämähän maksetaan itse jos näkee tarpeelliseksi rokottautua, ei ole siis siitä kiinni. Suosituksen voi antaa vaikkei yhteiskunta sitä maksa.

Itse olen ottanut kaksi piikkiä ja aikanaan sairastin päälle. Enää en piikkejä ota jos ei satu mitään Armageddon-muunnosta planeetalle muotoutumaan.

Itse tauti ei enää ole normiflunssaa kummempi. Influenssa sitten piirua kovempi koetus jos kohdalle osuu.
Silti, suositus ei perustu siihen, että rokotuksesta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tuo nyt on täysin turhaa yleistystä, että tauti ei olisi normiflunssaa kovempi. Se on ihan tuurista kiinni ja pahemman luokan koronaa on edelleen liikkeellä. Huonolla tuurilla korona on selvästi vakavampi tauti kuin influenssa.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo nyt on täysin turhaa yleistystä, että tauti ei olisi normiflunssaa kovempi. Se on ihan tuurista kiinni ja pahemman luokan koronaa on edelleen liikkeellä. Huonolla tuurilla korona on selvästi vakavampi tauti kuin influenssa.

Olet varmaan sen verran elämää elänyt että olet huomannut elämässä aika monenkin asian olevan tuurissaan, paljon koronaa isommatkin jutut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy