Onkohan näitä kuinka paljonkin?
Janilla pakko-oireinen häiriö ja siihen liittyvä sairastumisen pelko ovat ottaneet vallan korona-aikana. "Minulla on vahva tunne, että teen oikein, vaikka monet muut pitävät minua outona ja sairaana."
www.voice.fi
On varmasti. Itse olen hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien ollut sitä mieltä, että molemmissa ääripäissä olevilla henkilöillä korona ei ole se varsinainen
syy käyttäytymiseen, vaan enemmänkin
seuraus jostain muusta. Voi olla, että ilman koronaa nämä tietyt pinnan alla kytevät psyykkiset "asiat" eivät olisi paljastuneet koskaan tai sitten romahdus olisi tapahtunut joskus muulloin täysin pyytämättä ja yllättäen. Vaikka koronaan pitää suhtautua vakavasti, mihinkään hysteriaan ei ole aihetta. Ei ole ollut missään vaiheessa.
Mutta myös siellä toisessa ääripäässä on porukkaa, jotka kynsin ja hampain vastustavat rajoituksia, vähättelevät virusta ja käyttäytyvät vastuuttomasti ja itsekkäästi koronasta välittämättä. Miksi täydellä pakalla pelaava ihminen tekisi näin, kun kuitenkin järjellä ja ympäröivää maailmaa tutkimalla voi varsin helposti todeta, että korona on iso juttu maailmanlaajuisesti ja rajoituksilla on merkitystä? Ja nyt en tarkoita niitä ihmisiä, jotka asuvat paikoissa, missä on hyvin vähän asukkaita eikä koronaa käytännössä ollenkaan ja kontaktit arjessa hyvin vähäisiä muutenkin. Nyt tarkoitan isoissa ja isommissa kaupungeissa asuvia, joiden käyttäytymisellä voi oikeasti olla konkreettista merkitystä, jos omaa toimintaa ei rajoita mitenkään eikä noudata ohjeistuksia. Monen kohdalla on aivan varmasti niin, että epävarmuus ja jopa jonkin asteinen pelko aiheuttavat yliuhmakkuutta, kun ei uskalleta käsitellä niitä itselle vaikeita tunteita ja pelko nähdään heikkoutena. Tämä porukka ei tietenkään myönnä oman käyttäytymisensä pohjimmaisia syitä, koska muuten olisi nössö. On paljon helpompi sivuuttaa kaikki "heikkojen ihmisten tunteet" ja olla kova jätkä tai muija. Vitut muista, olen vastuussa vain itsestäni. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan pohjimmiltaan oikeasti ajattele näin ja sen huomaa silloin, kun jollekin omalle läheiselle tapahtuu jotakin pahaa. Mutta eihän silloin huudeta, että olin väärässä, vaan ollaan hiljaa ja muutetaan kaikessa hiljaisuudessa omaa käytöstä järkevämmäksi.
Mutta täytyy kiittää jotain voimia, että itsellä on paketti pysynyt kasassa, vaikka ärsyttäähän tämä. Joka ikinen päivä. Ehkä siitä on nyt hyötyä, että elämässä on maisteltu sopivasti paskaa ennen tätäkin ja aina on kaikesta selvitty. Ehkä HIFK:n aiheuttamista pettymyksistä on hyötyä juuri nyt, vuosina 2020-21? Kukapa olisi arvannut. Kiitos Kiffeli&Koffeli, Fööni ja Nyba!