Kokoomus

  • 1 504 547
  • 12 657

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, sinähän olet ikuinen optimisti (siis Kokoomuksen suhteen), ihan pohjimmiltaan pois luikerrettavaa epämääräistä höttöä tuo on, jonka seassa toki on jotain poliittisesti toimivia spesifejä täkyjä. Mitä veronalennuksiin tulee niin mihinkään suuriin meillä ei yksinkertaisesti ole nyt varaa. Valtiontalous pitää nyt laittaa vähitellen tasapainoon, eikä se tasapainotu merkittävillä verojen leikkauksilla vaan päinvastoin.

Tässä muutama oleellinen pointti mielestäni. Suoria lainauksia infosta:

Kokoomus vahvistaisi julkista taloutta muun muassa työllisyysuudistuksilla (515 milj. euroa), yritystukisäästöillä (443 milj.), asumisen tukijärjestelmää uudistamalla (410 milj.), julkisen hallinnon tehostamisohjelmalla (300 milj.) ja muilla menosäästöillä (455 milj.) sekä haittaveroja kiristämällä (900 milj.), veropohjaa laajentamalla (350 milj.) ja rahapelaamisen lisenssijärjestelmällä (50 milj.).

Menosäästöjä kertyisi kaikkiaan 1,92 miljardin euroa, mutta emme säästäisi euroakaan esimerkiksi koulutuksesta, tutkimuksesta, maanpuolustuksesta, sisäisestä turvallisuudesta ja oikeusvaltion peruspilareista.

Menojen lisäksi priorisoisimme tuloja. Mielestämme työtä verotetaan Suomessa liian ankarasti. Siksi keventäisimme ansiotuloverotusta yli miljardilla eurolla, mutta emme suinkaan velkarahalla. Esitämme veronkevennysten vastapainoksi tuloja kasvattavia uudistuksia yhteensä 1,4 miljardin euron edestä.

Vaihtoehtobudjettimme ei ole kuitenkaan vain menosäästöjä ja veronkevennyksiä. Panostaisimme vahvasti Suomen talouden kestävään kasvuun sekä suomalaisten osaamiseen, hyvinvointiin ja turvallisuuteen. 600 miljoonan euron lisäpanostukset olisi mahdollista tehdä, kun laitoimme menoja aidosti tärkeysjärjestykseen.

***

Minusta linja on aivan oikea ja riittävän konkreettinen tässä vaiheessa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielenkiintoinen teksti. Harvoin saa lukea kirjoitusta, jossa lähteeseen ei ole tutustuttu lainkaan, mutta kovin ollaan tietävinään, mistä on kysymys. Ei toki uutta tämän kirjoittajan kanssa.
En kyllä ymmärrä, mistä sait tämän tulkinnan - mikä tuosta sosiaaliturvan rakenteen analyysistä on väärää? Ei hän tainnut puuttua Kokoomuksen ohjelmaan kuin ihan yleistasolla?

ps. Et tainnut siis lukea tuota tekstiä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En kyllä ymmärrä, mistä sait tämän tulkinnan - mikä tuosta sosiaaliturvan rakenteen analyysistä on väärää? Ei hän tainnut puuttua Kokoomuksen ohjelmaan kuin ihan yleistasolla?

ps. Et tainnut siis lukea tuota tekstiä?

Miksi linkitit tekstin Kokoomuksen budjettikeskusteluun, jos ei siihen liittynyt? Teksti oli aivan hölmö ja oletin, että ymmärsit ketjun otsikon ja keskusteluaiheen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jep, juustohöylä on tyhmistä tyhmin säästökeino - se jättää rakenteet vapaasti paisumaan hyvinä aikoina. Tehtäviä pitäisi karsia, rakenteita keventää ja tehostaa. Ei summittaista juustohöylää vaan pohdittu tehostamisohjelma.
Joo, ja samalla pitäisi pitää huolta siitä, etteivät juustohöyläykset keskity nimenomaan siihen suorittavaan portaaseen. Julkisella sektorilla on todella ikävä tapa valuttaa kaikki leikkaukset sinne alimmalle portaalle. Sen sijaan, että "hallintopyramidia" leikattaisiin sivusta, niin sen pohjaa viilataan "salmiakkikuvioksi". Hommahan usein menee sillä tavalla, että ministeriö sanoo, että leikatkaa näin paljon, johtoporras kertoo alaisille, että leikatkaa tämän verran ja lopulta se on siellä alaportaalla, että meidän pitäis nyt leikata tämän verran.

Toinen pitkäaikainen julkisen sektorin vaiva näin sivusta seuranneena tuntuu olevan työlainsäädännön porsaanreikien hyväksikäyttö. Aika monellakin tuttavapiiriini kuuluvalla sairaanhoitajalla ja opettajalla on ollut pitkä tie saada vakipaikkaa, josta eläkkeet ja lomat lähtee kertymään. Paljon tyypillisempää on roikottaa ihmisiä määräaikaisilla sopimuksilla.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on se heitto jonka vasemmalla usein kuulee. Nyt kuitenkin Suomessa yleinen turvallisuus on heikentynyt vaikka sosiaaliturvamenot ovat kasvaneet varsin kovaa n. 5% vuosivauhtia. Myös esimerkiksi Ruotsi on noussut joissain tilastoissa jopa Euroopan vaarallisimmaksi maaksi hyvinkin anteliaalla sosiaalitukiverkostolla.

Jos korrelaatio sosiaaliturvassa ja rikosten määrässä olisi suora, niin rikosten määrä olisi tippunut Suomessa viime vuosina n. 5% vuosittain. Tilanne taitaa olla nyt toiseen suuntaan, kun koronan jälkeisiä tilastoja katsoo.

Tässä tehdään tilastoista ja luvuista tulkinta, jota niistä ei voi tehdä, jos tutustuu edes vähän alusta taustadataan.

Suomen sosiaaliturvamenojen kasvu viimeiset pari vuosikymmentä johtuu käytännössä täydellisesti ikärakenteen vääristymästä, eli eläkemenojen kasvusta.
 

Jeffrey

Jäsen
Toki tuossa on normaaleja läpändeeruksia, että leikataan virastoilta ja hallinnolta rahaa, mutta ei tehtäviä. Kun nimenomaan poliitikkojen pitäisi vähentää niitä turhia tehtäviä ja hakea ne säästöt sitä kautta.

Oman työuran aikana on tullut oltua ns. saamapuolella erilaisten virastojen, hallinnon ja muilla tavoin julkiseen rahoitukseen liittyvien instanssien kanssa. On ollut melko helppo havaita kuinka nämä laitokset painivat lähes järjestäen erilaisten johtamisongelmien kanssa, isoimpana ehkä ihan talouden asioiden perusymmärrys.

Näitä laitoksia on niin tuhoton määrä, että näihin lopulta uppoaa aivan tuhoton määrä rahaa ja iso osa ihan vain laiskaa tai osaamatonta johtamista. Valitettavasti tämä poliittinen juustohöylä on ollut yleensä se johtamistyökalu joilla näitä järjestöjä ja niiden kustannusrakennetta haastetaan. Pakko on varsin hyvä motivaattori ja joissain tapauksissa tämä onkin johtanut varsin hyviin tuloksiin joissain laitoksissa. Poliittinen paine näihin säästötoimenpiteisiin lienee vähän pienempi kun säästöleikkuri on tällainen juustohöylän mallinen, joskin lopputuloksen kannalta se ei liene paras mahdollinen.

Olen muistaakseni tällä palstalla ehdottanut tähän ratkaisuksi ns. "talousnyrkkiä". Eli valtion omaa asiantuntijaorganisaatiota joka perkaisi näiden laitoksien kulurakenteet oikeasti juurta jaksaen läpi, tekisi säästöehdotelmat ja myös toimisi laitoksien yhteistyökumppanina talouden puolesta esimerkiksi vuokrasopimuksia neuvoteltaessa kiinalaisen investointipankin kanssa. Toki tämänkaltaisen organisaation kustannukset olisivat joitain kymmeniä miljoonia vuodessa ja työsarka olisi loputon. Suomessa vaan se julkisen rahoituksen piirissä oleva toiminta on räjähtänyt niin laajaksi, että oikeat säästötoimenpiteet vaatisi hyvin massiivisia toimia. Lopulta kuitenkin tällä tavalla olisi mahdollista leikata turhia kustannuksia, investoida rahat arvoa tuottaviin aktiviteetteihin ja myös tehdä vielä säästöjä siihen päälle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Olen muistaakseni tällä palstalla ehdottanut tähän ratkaisuksi ns. "talousnyrkkiä". Eli valtion omaa asiantuntijaorganisaatiota joka perkaisi näiden laitoksien kulurakenteet oikeasti juurta jaksaen läpi, tekisi säästöehdotelmat ja myös toimisi laitoksien yhteistyökumppanina talouden puolesta esimerkiksi vuokrasopimuksia neuvoteltaessa kiinalaisen investointipankin kanssa. Toki tämänkaltaisen organisaation kustannukset olisivat joitain kymmeniä miljoonia vuodessa ja työsarka olisi loputon. Suomessa vaan se julkisen rahoituksen piirissä oleva toiminta on räjähtänyt niin laajaksi, että oikeat säästötoimenpiteet vaatisi hyvin massiivisia toimia. Lopulta kuitenkin tällä tavalla olisi mahdollista leikata turhia kustannuksia, investoida rahat arvoa tuottaviin aktiviteetteihin ja myös tehdä vielä säästöjä siihen päälle.
Tuo on ihan hieno ajatus, mutta kun se politisoituisi samantien. Voit valita haluatko kepulaisen, vasemmistolaisen, perussuomalaisen, vihreän vai kokoomuslaisen etc "talousnyrkin". Leikattavien ja investointavien asioiden lista vaan vaihtelee tilanteen mukaan. Me kun ollaan niin vähän korruptoituneita, että pidempi ajatus tuollaisesta nyrkistä hirvittää. Tai ehkä mä olen vaan niin kyyninen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen muistaakseni tällä palstalla ehdottanut tähän ratkaisuksi ns. "talousnyrkkiä". Eli valtion omaa asiantuntijaorganisaatiota joka perkaisi näiden laitoksien kulurakenteet oikeasti juurta jaksaen läpi, tekisi säästöehdotelmat ja myös toimisi laitoksien yhteistyökumppanina talouden puolesta esimerkiksi vuokrasopimuksia neuvoteltaessa kiinalaisen investointipankin kanssa. Toki tämänkaltaisen organisaation kustannukset olisivat joitain kymmeniä miljoonia vuodessa ja työsarka olisi loputon. Suomessa vaan se julkisen rahoituksen piirissä oleva toiminta on räjähtänyt niin laajaksi, että oikeat säästötoimenpiteet vaatisi hyvin massiivisia toimia. Lopulta kuitenkin tällä tavalla olisi mahdollista leikata turhia kustannuksia, investoida rahat arvoa tuottaviin aktiviteetteihin ja myös tehdä vielä säästöjä siihen päälle.
Itte asiassa juuri pohdin vähän vaatimattommin, että Kokoomus voisi höylän sijasta rekrytoida jokaiselle hallinnonalalle yksityiseltä sektorilta itsenäisen ja hyvin resursoidun asiantuntijatiimin, joka koostuisi prosessi- ja organisaatio -osaajista, joilla olisi omalla kohdallaan vapaat kädet kädet käydä läpi koko hallintovyyhti ja virtaviivaistaa sitä kovalla kädellä. Kannattaisin. Vaan tietysti poliittisesti mahdoton ajatus.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olen muistaakseni tällä palstalla ehdottanut tähän ratkaisuksi ns. "talousnyrkkiä". Eli valtion omaa asiantuntijaorganisaatiota joka perkaisi näiden laitoksien kulurakenteet oikeasti juurta jaksaen läpi, tekisi säästöehdotelmat ja myös toimisi laitoksien yhteistyökumppanina talouden puolesta esimerkiksi vuokrasopimuksia neuvoteltaessa kiinalaisen investointipankin kanssa.
En osaa arvioida, miten hyvin tuollainen toimisi, mutta sivustaseuranneena kyllä olen pitkään kaivannut jonkinlaista järkeä julkisen sektorin toimintaan.

Firmoissa se leikkausten järkevyyteen jollain tavalla pakottava tekijä on se, että jos firma tekee leikkaukset julkisen sektorin tavoin pyramidinsa alapäästä, niin se on äkkiä entinen firma. Firmoissa töissä ollessa olen nähnyt sellaisiakin ihmeitä, että 13-kerroksisesta johtoportaasta on leikattu 5 porrasta pois eikä suorittavaan portaaseen ole koskettu lainkaan - en ikinä usko, että julkinen sektori tekisi samoin. Samoin firmoissa "juustohöylä" on usein ensisijaisesti sitä sivusta leikkaamista.

Julkisella sektorilla on vähän se ongelma, että sen tulosvastuu on parhaimmillaankin hyvin hämärä käsite. Leikkaukset menevät eri perusteilla kuin sillä, että pyrkimys olisi pitää yllä palvelutasoa, kun ei se raha tule sieltä pyramidin pohjassa olevasta palvelusta, vaan se valuu pyramidin huipulta (valtiolta) sisään.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Itte asiassa juuri pohdin vähän vaatimattommin, että Kokoomus voisi höylän sijasta rekrytoida jokaiselle hallinnonalalle yksityiseltä sektorilta itsenäisen ja hyvin resursoidun asiantuntijatiimin, joka koostuisi prosessi- ja organisaatio -osaajista, joilla olisi omalla kohdallaan vapaat kädet kädet käydä läpi koko hallintovyyhti ja virtaviivaistaa sitä kovalla kädellä. Kannattaisin. Vaan tietysti poliittisesti mahdoton ajatus.
Tähän voisi nyt kyllä vastata nuorisotermein omgt ja lollerot! Yksityisen sektorin asiantuntijatiimit muokkaamassa julkishallinnon prosesseja. Tätä on kokeiltu jo aika monta kertaa ja homma menee aika pian sipilöinniksi. Ymmärrän kyllä tuon ajatuksen, mutta se kompastuu yleensä aina siinä kohtaa kun asiantuntijatiimille (lue konsulteille) selviää julkishallinnon laki- ja säädösviidakko. Sen jälkeen aletaan hieroa jotain yksittäistä tiedoksiantoprosessia ja piirretään siitä hieno kuva. Tämän jälkeen siirrytään perävalotakuuseen. Prosesseja ei voida virtaviivaistaa yhtä notkeasti ja notkeiksi sen vuoksi, että esim. kunnassa on kaksinkertainen hallinto (luottamushenilöt ja virkakoneisto) ja kunnan kuuluu hoitaa noin 700 lakisääteistä tehtävää.
Ja en nyt itse halua asemoitua vastarannan kiiskeksi. Olen vahvasti sitä mieltä että julkishallinnossa on paljon parannettavaa. Muutoksen pitää vaan lähteä lakien tasolta. Nykyisen hallituksen toimista mulla ei ole vielä oikein mielipidettä, mutta edellisten normitalkoiden perusteella ainakin kuntatasolle tuli vain lisää tehtäviä, raportointivelvollisuuksia ja himmelliin uusia ulokkeita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tähän voisi nyt kyllä vastata nuorisotermein omgt ja lollerot! Yksityisen sektorin asiantuntijatiimit muokkaamassa julkishallinnon prosesseja. Tätä on kokeiltu jo aika monta kertaa ja homma menee aika pian sipilöinniksi.

Kun olen ollut mukana molemmilla puolilla (ykst ja julk) ja lisäksi vielä kumpaakin ohjaamassa tehostamisessa, ei homma toimi ilman, että uudistusta esittävä taho on itse asiassa julkinen ja uudistukset perustuvat tuleviin lakeihin tai säädöksiin. Muussa tapauksessa julkinen puoli voi yksinkertaisesti jättää esitykset huomioimatta tai jopa vetäytyy hiljalleen prosessista.

Kokoomuksen esitykset perustuvat vankkaan tietoon siitä, että yksityiskohtaisia toimenpidelistoja tehtävistä ja muutoksista tässä vaiheessa ei todellakaan kannata tehdä. Riittää hyvin, että ilmaistaan summina haluttu suunta.

Hallitusriihessä ja ennen sitä lobbarit pyrkivät sitten vaikuttamaan yksityiskohtiin ja linjanvetoihin hallitusohjelman osalta. Tässä vaiheessa on pieni ikkuna uudistuksille. Seuraava tulee kun hallitus on ollut kasassa jonkin aikaa ja voidaan asettaa erilaisia työryhmiä pohtimaan tarvittavia uudistuksia ja muutoksia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Enpä nyt varsinaisesti innostu siitä, että alkoholiveroa korotetaan taas kerran. Ravintolassa juominen kallistuu taas ja se tuo alalle entistä enemmän ongelmia, kun bisseä kannattaa taas tuoda Virosta Suomeen. Plus tietenkin muut viinakset erikseen/päälle. Eivätkä nuo ansiotuloveron kevennyksetkään niin yksinkertaisia ole.

Plussana haluaisin kuulla tästä terveysverosta. Koskeeko se ruokia, tuleeko sokerille tai rasvalle erillinen vero, saako kuntosalin jäsenyyden vähentää verotuksessa, vai mitä se meinaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enpä nyt varsinaisesti innostu siitä, että alkoholiveroa korotetaan taas kerran. Ravintolassa juominen kallistuu taas ja se tuo alalle entistä enemmän ongelmia, kun bisseä kannattaa taas tuoda Virosta Suomeen. Plus tietenkin muut viinakset erikseen/päälle. Eivätkä nuo ansiotuloveron kevennyksetkään niin yksinkertaisia ole.

Oma näkemykseni on, että alkoholiveroa tulisi laskea. Mutta jotta budjettiin saataisiin tilaa mm. ansiotuloveron laskulle, uusia tulolähteitä on löydettävä tai nykyisiä korotettava. Tupakkaveroa nostetaan myös ja pidän sitä sinänsä oikeana, vaikka se kohdistuu vähiten tienaaviin suhteessa eniten. Yksi syy lopettaa tupakointi.

Plussana haluaisin kuulla tästä terveysverosta. Koskeeko se ruokia, tuleeko sokerille tai rasvalle erillinen vero, saako kuntosalin jäsenyyden vähentää verotuksessa, vai mitä se meinaa?

Koskee tuotteita, jotka sisältävät merkittävän määrän epäterveellisiksi määriteltyjä ainesosia. En usko, että on yksityiskohtaista luetteloa.

Haittoja verotetaan aiempaa enemmän, ansiotuloa aiempaa vähemmän. Siinä linja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oman työuran aikana on tullut oltua ns. saamapuolella erilaisten virastojen, hallinnon ja muilla tavoin julkiseen rahoitukseen liittyvien instanssien kanssa. On ollut melko helppo havaita kuinka nämä laitokset painivat lähes järjestäen erilaisten johtamisongelmien kanssa, isoimpana ehkä ihan talouden asioiden perusymmärrys.

Näitä laitoksia on niin tuhoton määrä, että näihin lopulta uppoaa aivan tuhoton määrä rahaa ja iso osa ihan vain laiskaa tai osaamatonta johtamista. Valitettavasti tämä poliittinen juustohöylä on ollut yleensä se johtamistyökalu joilla näitä järjestöjä ja niiden kustannusrakennetta haastetaan. Pakko on varsin hyvä motivaattori ja joissain tapauksissa tämä onkin johtanut varsin hyviin tuloksiin joissain laitoksissa. Poliittinen paine näihin säästötoimenpiteisiin lienee vähän pienempi kun säästöleikkuri on tällainen juustohöylän mallinen, joskin lopputuloksen kannalta se ei liene paras mahdollinen.

Olen muistaakseni tällä palstalla ehdottanut tähän ratkaisuksi ns. "talousnyrkkiä". Eli valtion omaa asiantuntijaorganisaatiota joka perkaisi näiden laitoksien kulurakenteet oikeasti juurta jaksaen läpi, tekisi säästöehdotelmat ja myös toimisi laitoksien yhteistyökumppanina talouden puolesta esimerkiksi vuokrasopimuksia neuvoteltaessa kiinalaisen investointipankin kanssa. Toki tämänkaltaisen organisaation kustannukset olisivat joitain kymmeniä miljoonia vuodessa ja työsarka olisi loputon. Suomessa vaan se julkisen rahoituksen piirissä oleva toiminta on räjähtänyt niin laajaksi, että oikeat säästötoimenpiteet vaatisi hyvin massiivisia toimia. Lopulta kuitenkin tällä tavalla olisi mahdollista leikata turhia kustannuksia, investoida rahat arvoa tuottaviin aktiviteetteihin ja myös tehdä vielä säästöjä siihen päälle.
Valitettavasti tuo juustohöylä ei kyllä oman kokemuksen mukaan julkishallinnossa johda järkeviin leikkauksiin tai säästöihin kun johdon tavoitteet eivät ole samanlaiset kuin yksityisellä sektorilla. Yksityisellä sektorilla haetaan tuloksia, niin tietää johdon toimivan niiden eteen. Julkishallinnossa mukaan tulee politikointi, suhteet ja muu hämäryys. Vaikka leikkaukset tehtäisiin lakisääteisesti tärkeistä tehtävistä, niin mitä sitten? Ei virastoa rangaista siitä, että se hoitaa tehtävänsä jatkossa huonommin. Johdolta puuttuu "syy" toimia oikein ja järkevästi.

Talousnyrkki olisi erinomainen idea.

edit: asiahan ei toki ole mustavalkoinen, ei se yksityiselläkään aina toimi ja joskus julkisella toimiikin
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tähän voisi nyt kyllä vastata nuorisotermein omgt ja lollerot!
Näin voi toki olla, ettei mitenkään toimisi - näkihän se Sipilän taitamattomuudesta, ettei hallitusta voi johtaa kuin yritystä. Mutta mitä nyt olen nähnyt kaikenlaista karua esim. HUS:in ja Helsingin kaupungin suhteen niin suhtaudun sangen vainoharhaisesti byrokratiaan ja sen ihmeelliseen ja loppumattomaan kykyyn taikoa kaikkia mahdollisia esteitä rakenneuudistusten ja rationalisointien estämiseksi. Virkakoneiston kykyyn karsia itseään ei vain voi luottaa ja hyvin usein se säästö tosiaan valuu suht kaoottisesti sinne suorittavalle tasolle. No, Osmo diktaattoriksi -konsti toimisi vieläkin vaikka miesparka onkin jo about parisataavuotias.
 

Analyzer

Jäsen
Tuo alkoholi - ja tupakkaveron noston tuoma verokertymä nyt on ihan huttua. Kaikki sen tietää, että matkustajatuonti ja erilaisten ulkomaisten verkkokauppatoimijoiden kautta tilaaminen vain lisääntyy ja ravintoloissa käyminen ja kuluttaminen vähentyy. Siinä häviää tuottavalta teollisuudelta sekä ravintolapuolelta ihan työpaikkojakin.

Kansa voi tällä tempulla ongelmakäyttäjiä lukuunottamatta kuluttaa päihteitä piirun vähemmän, mutta valtion kirstua tämä ei takuulla lihota.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tuo alkoholi - ja tupakkaveron noston tuoma verokertymä nyt on ihan huttua. Kaikki sen tietää, että matkustajatuonti ja erilaisten ulkomaisten verkkokauppatoimijoiden kautta tilaaminen vain lisääntyy ja ravintoloissa käyminen ja kuluttaminen vähentyy. Siinä häviää tuottavalta teollisuudelta sekä ravintolapuolelta ihan työpaikkojakin.

Kansa voi tällä tempulla ongelmakäyttäjiä lukuunottamatta kuluttaa päihteitä piirun vähemmän, mutta valtion kirstua tämä ei takuulla lihota.

Tuon kuusisataa miljoonaa keräisi uusina veroina silmän räpäyksessä, kun laillistaisi kannabiksen. Saattaisi pitkällä tähtäimellä näkyä positiivisesti sosiaalihuollossakin, kun mahdolliset ongelmakäyttäjät uskaltaisivat hakea ajoissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo alkoholi - ja tupakkaveron noston tuoma verokertymä nyt on ihan huttua. Kaikki sen tietää, että matkustajatuonti ja erilaisten ulkomaisten verkkokauppatoimijoiden kautta tilaaminen vain lisääntyy ja ravintoloissa käyminen ja kuluttaminen vähentyy. Siinä häviää tuottavalta teollisuudelta sekä ravintolapuolelta ihan työpaikkojakin.

Kansa voi tällä tempulla ongelmakäyttäjiä lukuunottamatta kuluttaa päihteitä piirun vähemmän, mutta valtion kirstua tämä ei takuulla lihota.

Hyvä näkemys ja samaa epäilen. Alkoholin juonti vähenee muutenkin, joten se vähenee lisää. Tupakassa sama. Lisätuontia Suomeen nähdään aiempaa enemmän, jos veroja nostetaan. Nämä vaikuttavat työpaikkoihin.

Sitten asian toinen puoli. Tupakka ja alkoholi aiheuttavat arvatakseni luokkaa 2-4 mrd kustannukset vuodessa. Jos niissä tapahtuu säästöä - kuten saattaisi veronkorotuksilla kuvitella - vaikea sanoa, mikä on nettotulos.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä nyt varsinaisesti innostu siitä, että alkoholiveroa korotetaan taas kerran. Ravintolassa juominen kallistuu taas ja se tuo alalle entistä enemmän ongelmia, kun bisseä kannattaa taas tuoda Virosta Suomeen. Plus tietenkin muut viinakset erikseen/päälle. Eivätkä nuo ansiotuloveron kevennyksetkään niin yksinkertaisia ole.

Plussana haluaisin kuulla tästä terveysverosta. Koskeeko se ruokia, tuleeko sokerille tai rasvalle erillinen vero, saako kuntosalin jäsenyyden vähentää verotuksessa, vai mitä se meinaa?

Tosin eikö siinä ehdotuksessa ollut ravintolassa tarjoiltavan anniskelun veron alentaminen, eli teoreettisesti ravintolassa juominen pitäs halventua. Todellisuus voi olla eri.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosin eikö siinä ehdotuksessa ollut ravintolassa tarjoiltavan anniskelun veron alentaminen, eli teoreettisesti ravintolassa juominen pitäs halventua. Todellisuus voi olla eri.
Kädenojennuksena voisivat lisäksi vapauttaa ravintolat pakollisesta valomerkistä, jolloin anniskelua saisi jatkaa vaikka vuorokauden ympäri. Huomioiden miten koronapandemia kuritti erityisesti juottoloita, pitäisin tätä reiluna liikkeenä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tosin eikö siinä ehdotuksessa ollut ravintolassa tarjoiltavan anniskelun veron alentaminen, eli teoreettisesti ravintolassa juominen pitäs halventua. Todellisuus voi olla eri.
Näköjään oli.

Kokoomus vapauttaisi viinien myynnin ruokakauppoihin ja kioskeille. Samalla viinin vahvuisten alkoholijuomien verotusta kiristettäisiin niin, että valtion verotulot samalla kasvaisivat 200 miljoonalla eurolla. Veronkorotuksella ennaltaehkäistään saatavuuden kasvun mahdollisesti aiheuttamaa kulutuksen kasvua.

Alkoholiveron kiristyksen yhteydessä kokoomus laskisi ravintolassa anniskellun alkoholin veron ravintolaruoan tasolle 14 prosenttiin. THL:n (2022) mukaan anniskelun osuus kulutuksesta oli 2021 vain kahdeksan prosenttia. Alkoholiveron korotus saattaisi ohjata voimakkaammin vähittäiskulutukseen. Siksi ravintola-anniskelun verorasituksen keventäminen on perusteltua.

Suomi menettää verohallinnon mukaan 80-100 miljoonaa euroa verotuloja alkoholin tuontiin liittyvien ongelmien vuoksi (2022). Ruotsin tapaan Suomessa tulee ryhtyä soveltamaan EU:n valmisteverotusdirektiivin 36. artiklaa, jolla alkoholin tuonnin verovälttely saadaan ratkaistua ja verotulomenetykset kiinni. Direktiiviä soveltamalla alkoholia verkkomyynnistä tilannut henkilö velvoitetaan maksamaan alkoholiverot siinä tapauksessa jos alkoholin etämyyjä ei ole rekisteröitynyt ja asettanut vakuutta ennen tilauksen lähettämistä.
Itse en kyllä lähtisi miettimään tuota tuonnin rajoittamista, vaan veron laskemista kokonaisuutena, jolloin tarve kiertää veroja laskisi. Saattaa olla että kun ravintolassa tarjoillun alkoholin alvi laskee 14% aiemmasta 24% niin alkoholi jää samanhintaiseksi kuin aiemminkin, kun se muualla kallistuu.

Plussaa halusta saada viinit kauppoihin ja kioskeille. Vielä vaan huumeet laillisiksi niin alkaa olemaan sopivaa linjaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Plussaa halusta saada viinit kauppoihin ja kioskeille. Vielä vaan huumeet laillisiksi niin alkaa olemaan sopivaa linjaa.
Jep, tuo olisi hyvä alku ja sitten tosiaan huumeiden laillistaminen. About kaikkien tietysti pitäisi, mutta jos nyt ensialkuun edes mietojen. Olisi valtiontaloudellisesti loistava päätös (jos siis kerralla toteutettaisiin kunnolla eikä mitään hankalia puolivälin malleja kuten on muualla maailmassa näkynyt jonkinlaisina kompromisseina kieltolain kannattajien suuntaan).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vielä vaan huumeet laillisiksi niin alkaa olemaan sopivaa linjaa.

Ei ole tulossa seuraavana hallituskautena ja hyvä niin. Kannabis on eri asia, mutta huumeiden laillistaminen ei ole Kokoomuksenkaan listalla. Kannabistakaan ei laillisteta, koska tässä asiassa painetta kansalta ei tule.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei ole tulossa seuraavana hallituskautena ja hyvä niin. Kannabis on eri asia, mutta huumeiden laillistaminen ei ole Kokoomuksenkaan listalla. Kannabistakaan ei laillisteta, koska tässä asiassa painetta kansalta ei tule.
Rationaalista yhteiskuntapolitiikkaa voi tosiaan joutua odottamaan sangen pitkään. Sellaista on maailman meno.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös