Ikivanhoihin, dokumentoimattomiin tapoihin toki kaikki lopulta perustuu kuten uskonnotkin. Mutta se on todettava, että uskontojen vaikutus avioliittoon virallisena instanssina on kiistaton. Siltä lähtökannalta asiaa tarkastellen en oikein ymmärrä miksi asia on homoille niin tärkeä, ellei sitten tosiaan kirkkohäiden perässä olla. Jos ajatellaan sopimusta parisuhteesta kaiken lähtökohdaksi niin silloinhan rekistöröity parisuhde on ihan riittävä. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että toinen osapuoli miesparista voi saada lapsen.
Jos uskontojen vaikutus avioliittoon virallisena instanssina on kiistaton, voinet vähän avata, mikä tämä vaikutus on. Itse nimittäin sanoisin, että uskonnot ja avioliitto ovat molemmat osa yhteiskuntaa. Kuten Saskatoonin viestistä voi lukea, niin avioliitto kirkollisena asiana on perua siitä, että Västeråsin valtiopäivillä Kustaa Vaasa teki kirkosta kruunun käsikassaran. Tältä lähtökannalta tarkastellen en ymmärrä, miten päädyt kirkkohäihin tässä asiassa.
Ja kyllähän avioliitto terminä antaa ihan erilaisen merkityksen kuin rekisteröity parisuhde. Olen itse henkilökohtaisesti mieluummin aviossa kuin rekisteröidyssä parisuhteessa. Selvyyden vuoksi mainittakoon, että olen avioliitossa eri sukupuolta olevan henkilön kanssa.