Kirkkoa rakennuksena ei varmaankaan muuten pidettäisi ongelmana, mutta sehän ON pyhä rakennus uskovaisille, ja samalla päätösjuhlan varjolla on niin helppo ujuttaa lisäelementtejä mukaan, kuten pastorin saarnaa ja virsiä "vähän tässä samalla". Tapahtumasta tulee hyvin herkästi jumalanpalvelus: sen mitä olen pastoreiden puheita kuunnellut, niin saarnatuolissa tahtoo jumala ja uskonnollisuus vilahdella puheissa, vaikka aiheena olisi jääkiekko. Se nyt vain ei ole sopivaa.
Itsekin olen aiemmin "itkenyt" esim. Suvivirrestä ja Enkeli taivaasta, periaatteessa samoin perustein. Minulle on ihan ok, että lauluissa mainitaan jumala, allah, saatana tai Jeesus. Voidaan luikauttaa vaikka mitä lauluja, sanat ovat sanoja. Mutta kun hyvin, hyvin herkästi niihin ujutetaan ne osuudet, missä noustaan seisomaan jumalan kunnioitusta veisaten. Jos se jätetään pois, niin asia olisi ihan fine, mutta ei. Ihan vain koska voidaan, otetaan jumppaosuuskin mukaan. Onko se sitten jonkinlaista ähäkuttia vai henkisesti pienten ihmisten valtapeliä, en tiedä.
Poliitikoilla lähti hyvin herkästi laukalle. Joku lestadiolais-kepulainen Markus Lohi säälittävästi otti selkänojaa mielipiteelleen perustuslakivaliokunnan päätöksestä - jota on ollut itse tekemässä.