Mainos

Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 629 646
  • 7 272

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa, vielä tämä debatti saatiin polkaistua käyntiin.

Mikään laki ei nykyiselläänkään estä järjestämästä "tutustumisretkiä" kirkkoon. Myös jumalanpalvelukset ovat sallittuja jouluisin, mutta silloin pitää järjestää korvaavaa ohjelmaa muille. Käytäntö on yksiselitteinen, ja on ollut sitä jo ties kuinka kauan.

Kohu syntyi siitä, että yksittäinen koulu päätyi (mahdollisesti) rikkomaan lainsäädäntöä, minkä vuoksi apulaisoikeusasiamies reagoi (kuten hänen täytyykin). Tämä sitten raotti verhoa populistisille poliitikoille.

En keksi mitään järkevää syytä, miksi neutraali joulujuhla pitäisi viedä liikuntasalista tuomiokirkkoon. Vai onko tässä ajatuksena, että lasten esittämät tonttusadut hypitään alttaritaulujen ja saarnastuolin välissä? Koulun musanope tulee soittamaan kitaralla Nothing Else Mattersin ja lehtoparvi yhtyy lauluun kolmannen säkeistön kohdalla? Tilaisuuden jälkeen jaetaan glögiä ja pullaa suntion toimistolla?

Ei tuossa ole mitään järkeä. Koulu on jo nykyisin täynnä kulttuurihistoriallista kasvatusta. Uskontoa opetetaan tyyliin enemmän kuin fysiikkaa, ja se näkyy. Ei nyt ainakaan yhtään lisää mitään uskovaisten kaltevia pintoja, joiden perustelut ovat luokkaa "minusta tämä olisi kiva yleissivistyksen kannalta". Se joulujuhla on vuoden päätösjuhla ja hyvä sellaisenaan. Jos kirkko nappaa, niin sinne pääsee vapaa-ajalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En keksi mitään järkevää syytä, miksi neutraali joulujuhla pitäisi viedä liikuntasalista tuomiokirkkoon.

Tätä toki en epäile, ettet keksi. Mutta jos kuitenkin palataan yleisemmälle tasolle, esimerkiksi liberaalikonservatiivit ja konservatiivit ja osa ateisteistakin katsoo, että kirkko ei ole sillä tavalla kirottu tai siunattu paikka rakennuksena, mikä estäisi koulun juhlan pitämisen kirkossa. Itse en koe enkä ole ymmärtänyt muidenkaan positiivisesti kirkkoon tai bensa-asemaan paikkana suhtautuvien ymmärtävän asiaa niin, että samalla vedeltäisiin jumalanpalvelus. Kirkolla on Suomessa merkittävä historia ja paikkansa, joten kirkko käy siinä kuin jumppasalikin. Laki on esteenä, tai sen tulkinta, ja toistaiseksi ollaan nykytilanteessa. Onko järkeä muuttaa se, se näkökanta vaihtelee ihmisillä. Arvaisin, että luokkaa 80 prosenttia on sitä mieltä, että koulun juhla voitaisiin kirkossakin pitää, kunhan kyse ei ole kirkomenoista. Arvaisin myös, että vassareissa ja vihreissä voisi olla niukka enemmistö suuntaan tai toiseen.
 

Morgoth

Jäsen
En keksi mitään järkevää syytä, miksi neutraali joulujuhla pitäisi viedä liikuntasalista tuomiokirkkoon. Vai onko tässä ajatuksena, että lasten esittämät tonttusadut hypitään alttaritaulujen ja saarnastuolin välissä? Koulun musanope tulee soittamaan kitaralla Nothing Else Mattersin ja lehtoparvi yhtyy lauluun kolmannen säkeistön kohdalla? Tilaisuuden jälkeen jaetaan glögiä ja pullaa suntion toimistolla?

Eikö kirkkojen käyttö nykyisin ole menossa muutenkin tuohon suuntaan, kun ihmiset eroavat kirkosta yhä useammin ja rahaa kiinteistöjen ylläpitoon jää entistä vähemmän eikä ihmisiä taida kirkossa enää käydä merkittäviä määriä kuin jouluna. Tiedä sitten mitä ne ajattelevat, joilla uskonto on enemmän kuin joulukirkko, kun pyhästä paikasta on tulossa lähinnä joku yleinen juhlatila. En ihan ymmärrä miksi taas ei-uskovaisilla on joku hinku kirkkoon juhlimaan. Miksi? Saavatko nämä siltikin jotain viboja jostakin uskonnollisista symboleista tai tuoko nämä heille jotain ihmeellisiä fiiliksiä? Joku ihmeelinen mystiikan tai vastaavan kaipuu?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Koska maahanmuuttajat ja turvapaikanhakijat kuuluu mainita jokaisessa mahdollisessa ketjussa, niin tulipa mieleen:
Kun vastaanottokeskuksia ei vielä ollut tarpeeksi, ja myöhemmin, kun viimeisen valituksen jälkeen edelleen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet joutuivat muuttamaan pois vastaanottokeskuksista, tarjosivat kirkot katon pään päälle näille asunnottomiksi jääneille.
Eivät tainneet vaivata väärien profeettojen kuvat; tosin muutamat pastorit olivat niin vieraanvaraisia, että poistivat ristejä kirkon seiniltä.
On ehkä kuitenkin kysyttävä, että tarjottiinko kirkossa jotain muutakin kuin yösija ja teetä, sillä yllättävän monet turvapaikanhakijat ovat lopulta kääntyneet kristinuskoon ja siten pelastuneet.
Pelastuneet miltä?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Yllättävän monelle tuntuu olevan ok, että opetusta (jota yhteinen joulujuhla siis on) järjestetään kirkossa. Kai siellä voisi sitten järjestää muutakin opetusta. Näin äkkiseltään tuntuisi, että vaikka elämänkatsomustiedon tunnithan kävisivät sinne hyvin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä toki en epäile, ettet keksi. Mutta jos kuitenkin palataan yleisemmälle tasolle, esimerkiksi liberaalikonservatiivit ja konservatiivit ja osa ateisteistakin katsoo, että kirkko ei ole sillä tavalla kirottu tai siunattu paikka rakennuksena, mikä estäisi koulun juhlan pitämisen kirkossa. Itse en koe enkä ole ymmärtänyt muidenkaan positiivisesti kirkkoon tai bensa-asemaan paikkana suhtautuvien ymmärtävän asiaa niin, että samalla vedeltäisiin jumalanpalvelus. Kirkolla on Suomessa merkittävä historia ja paikkansa, joten kirkko käy siinä kuin jumppasalikin. Laki on esteenä, tai sen tulkinta, ja toistaiseksi ollaan nykytilanteessa. Onko järkeä muuttaa se, se näkökanta vaihtelee ihmisillä. Arvaisin, että luokkaa 80 prosenttia on sitä mieltä, että koulun juhla voitaisiin kirkossakin pitää, kunhan kyse ei ole kirkomenoista. Arvaisin myös, että vassareissa ja vihreissä voisi olla niukka enemmistö suuntaan tai toiseen.
Turhaan sinä käännät tätä joksikin maailmankatsomukselliseksi kysymykseksi. Minä käyn ihan mielelläni kirkossa silloin, kun siellä käynnille on aihetta. Ainoa asia, jota tässä vastustan, on uskonnonvapauden polkeminen tapakonservatiivisuuden varjolla.

Ei kirkko ole mikään neutraali juhlasali, jonne tullaan pelaamaan salibandya tai esittämään hassuja tonttusatuja. Ei siellä Kouvolan missä lie Nastolassakaan hypitty nissepolkan tahtiin, vaan esiinnyttiin (ohjelman mukaan) hartaasti, kuten herran huoneen arvolle sopii. Kaiken lisäksi akustiikkakin oli perseestä ja mitä kaikkea muuta.

Ymmärrän myös periaatteellisen vastarinnan niiltä, jotka eivät halua ylipäänsä mennä vaikkapa vastakkaisen uskontokunnan pyhiin paikkoihin hiljentymään. Eipä niille kristillisen perinteen vaalijoillekaan sovi, että kauneimmat joululaulut luritellaan minareetista. Kysy vaikka perussuomalaisilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kirkko nyt katsotaan yleisluontoiseksi tilaksi järjestää kaikkea kivaa niin turussa voisi varmaan jatkossa järjestää sen Turku Saatanalle festarin vaikka tuomiokirkossa. Niillä festarijärjestäjillähän on muutenkin ollut ongelmia tilavuokraajien suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Turhaan sinä käännät tätä joksikin maailmankatsomukselliseksi kysymykseksi.

Tarkemmin käsittelin erilaisen konservatismin ja muiden välisiä eroja. Pikaisesti gallupeista noin 56 prosenttia (Kok, Kepu, Persut, Kd) vahvasti myönteisisiä sille, että juhla voisi olla kirkossa. Lisäksi ylivarovaisista demareista (hiljaisuus) ja muista tulee XX määrä positiivisia näkemyksiä. Näköjään tässä on yksi näkemysero näiden ryhmien välillä.

Jos kirkko nyt katsotaan yleisluontoiseksi tilaksi järjestää kaikkea kivaa niin turussa voisi varmaan jatkossa järjestää sen Turku Saatanalle festarin vaikka tuomiokirkossa. Niillä festarijärjestäjillähän on muutenkin ollut ongelmia tilavuokraajien suhteen.

Olihan niillä tilat, mutta palstalla kerrotunkin mukaan Li Andersson esti niiden käytön.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan niillä tilat, mutta palstalla kerrotunkin mukaan Li Andersson esti niiden käytön.
Tämä oli jo vuosia sitten, ja Li Andersson ei estänyt minkään tilan käyttöä....vaan jotain ihan muuta. Viime keväänä festari joutui uskonnollisen vainon kohteeksi ja silloin joutuivat väistötiloihin.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä oli jo vuosia sitten. Viime keväänä festari joutui uskonnollisen vainon kohteeksi.

Se on huono asia. Oma näkemykseni kuitenkin on, että jos kirkko haluaa tehdä päätöksen, jossa Turku Saatanalle tulee kirkkoon, se on kirkon oma asia. Minulle sopisi. Viime kevään vainoa en tunne (ei tainnut olla palstallakaan mitään). Ainakin tapahtuma järjestettiin Logomossa helmikuussa 2019.

Sen sijaan edelliskerralla Li Anderssonille ei sopinut, että kaupallinen, neutraali yritys vuokraisi tilat saatanoille. Hän puuttui asiaan, ja mitätöi ulkopuolisena jo tehdyn vuokrasopimuksen tilan omistajan ja Turku Saatanalle välillä. Näin siis palstalla järjestäjien tai heitä lähellä olevien kertomana enkä ole ainakaan huomannut, että olisivat olleet tässä kertomassaan väärässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan edelliskerralla Li Anderssonille ei sopinut, että kaupallinen, neutraali yritys vuokraisi tilat saatanoille. Hän puuttui asiaan, ja mitätöi ulkopuolisena jo tehdyn vuokrasopimuksen tilan omistajan ja saatanoiden välillä.
Tästä minulle tuntemattomasta tapahtumaketjusta kuulisin mielellään lisää?
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kirkkoa rakennuksena ei varmaankaan muuten pidettäisi ongelmana, mutta sehän ON pyhä rakennus uskovaisille, ja samalla päätösjuhlan varjolla on niin helppo ujuttaa lisäelementtejä mukaan, kuten pastorin saarnaa ja virsiä "vähän tässä samalla". Tapahtumasta tulee hyvin herkästi jumalanpalvelus: sen mitä olen pastoreiden puheita kuunnellut, niin saarnatuolissa tahtoo jumala ja uskonnollisuus vilahdella puheissa, vaikka aiheena olisi jääkiekko. Se nyt vain ei ole sopivaa.

Itsekin olen aiemmin "itkenyt" esim. Suvivirrestä ja Enkeli taivaasta, periaatteessa samoin perustein. Minulle on ihan ok, että lauluissa mainitaan jumala, allah, saatana tai Jeesus. Voidaan luikauttaa vaikka mitä lauluja, sanat ovat sanoja. Mutta kun hyvin, hyvin herkästi niihin ujutetaan ne osuudet, missä noustaan seisomaan jumalan kunnioitusta veisaten. Jos se jätetään pois, niin asia olisi ihan fine, mutta ei. Ihan vain koska voidaan, otetaan jumppaosuuskin mukaan. Onko se sitten jonkinlaista ähäkuttia vai henkisesti pienten ihmisten valtapeliä, en tiedä.

Poliitikoilla lähti hyvin herkästi laukalle. Joku lestadiolais-kepulainen Markus Lohi säälittävästi otti selkänojaa mielipiteelleen perustuslakivaliokunnan päätöksestä - jota on ollut itse tekemässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä minulle tuntemattomasta tapahtumaketjusta kuulisin mielellään lisää?

Tuosta löytyy koko tiedote:


Keskiviikkoiltapäivänä 25.1. saimme Mirva Merimaalta sähköpostin, jossa hän kehoitti peruuttamaan Naer Mataronin esiintymisen, koska siitä ”syntyisi vakavaa imagohaittaa” Gongille. Sähköpostissa on mukana kansanedustaja, Gongin avajaisissa uuden talon käyttöön vihkineen Li Anderssonin Merimaalle lähettämä viesti, jossa mm. kerrotaan, että mikäli keikkaa ei peruta, on todennäköistä, että Gongia kohtaan käynnistetään laaja ja näkyvä boikottikampanja.

Asiasta oli keskustelua palstallakin, ja siitä yksi poiminta vastauksena kysymykseen, onko tiedotteen faktat kohdillaan:

Faktat on kohdillaan. Tietysti tuossa olisi vielä voinut mainita Anderssonin "uhkauksen" Gongille/Tiketille. Eli "muistakaa mitä kävi PRKL-klubille". Myös voisi mainita, että varsinkin meikäläinen sai myös osansa sähköposteista ja puheluista. Pitkään mietittiin, julkaistaanko tuota, mutta hyvä että julkaistiin. Pakko sen totuudenkin on tulla esille.

-Mikko/Metallihelvetti
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja missä kohtaa siinä kerrotaan Anderssonin tekemästä vuokrasopimuksen mitätöinnistä?

Eipä siinä kerrota ja pahoitteluni ulkomuistista vajavaisesta aiemmasta viestistäni. Todellisuudessa kerrottiin, miten Li Andersson puuttui tilaisuuden esiintyjälistaan ja painostamalla eri tavoin, sai poistettua osan esiintyjistä. Mikä on täysin sopimatonta toimintaa ministerille - edes 15 vuotta aiemmin ministeriyttä, saati lyhyemmän aikaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kirkkoa rakennuksena ei varmaankaan muuten pidettäisi ongelmana, mutta sehän ON pyhä rakennus uskovaisille, ja samalla päätösjuhlan varjolla on niin helppo ujuttaa lisäelementtejä mukaan, kuten pastorin saarnaa ja virsiä "vähän tässä samalla". Tapahtumasta tulee hyvin herkästi jumalanpalvelus: sen mitä olen pastoreiden puheita kuunnellut, niin saarnatuolissa tahtoo jumala ja uskonnollisuus vilahdella puheissa, vaikka aiheena olisi jääkiekko. Se nyt vain ei ole sopivaa.

Tässäkin asiassa Ruotsin demareista ja vihreistä koostuva hallitus on mielestäni fiksu. Kouluviraston ohje/muistio Ruotsissa on, että koulun lukukauden päätösjuhla voi olla kirkossa, kunhan se ei sisällä uskonnollisia elementtejä, ja juhlassa painotetaan yhteisöllisyyttä.

Vastaavaa tässä kaivataan tännekin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tässäkin asiassa Ruotsin demareista ja vihreistä koostuva hallitus on mielestäni fiksu. Kouluviraston ohje/muistio Ruotsissa on, että koulun lukukauden päätösjuhla voi olla kirkossa, kunhan se ei sisällä uskonnollisia elementtejä, ja juhlassa painotetaan yhteisöllisyyttä.

Vastaavaa tässä kaivataan tännekin.
Lasketaankohan jättimäinen kristillinen symboli kaikkien näköpiirissä esiintyjien takana uskonnolliseksi elementiksi?

En pidä tosin yhteisöllisyyteen panostamisena sitä, että ei-uskonnolliset ja muiden uskontokuntien jäsenet pakotetaan vasten tahtoaan yhden uskonnon palvontapaikalle, vaikkakin maalliseen tilaisuuteen. Mutta kai tässä on niitä näkökulmaeroja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lasketaankohan jättimäinen kristillinen symboli kaikkien näköpiirissä esiintyjien takana uskonnolliseksi elementiksi?

En pidä tosin yhteisöllisyyteen panostamisena sitä, että ei-uskonnolliset ja muiden uskontokuntien jäsenet pakotetaan vasten tahtoaan yhden uskonnon palvontapaikalle, vaikkakin maalliseen tilaisuuteen. Mutta kai tässä on niitä näkökulmaeroja.

Mitä luin ruotsalaisen humanistien/liberaalien ja sitten oikeiston/konservatiivien keskustelua aiheesta, Ruotsissa väännetään lähinnä siitä, onko papin paikka koulun juhlassa vai ei. Se mitä kaikki lukemani - myös humanistit yms - ovat samaa mieltä, on kirkkojen käyttäminen. Se on järkevää. Yllätyin suhteessa suomalaiseen keskusteluun esimerkiksi humanistien (alla linkki) näkemyksestä, jonka mukaan kirkot ovat osa ruotsalaista kulttuuriperintöä ja siten niitä tulee käyttää. Tämä on aivan sama asia, josta olen itse kirjoittanut useamman kerran. Kirkot ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä ja niitä tulee jo siksi käyttää mm. koulun juhlissa, jos niin halutaan.

Ruotsalainen humanistien näkemys korostaa juuri niitä asioita muutenkin, joita on syytä korostaa. Ja humanistit tarttuvat aivan oikein papin läsnäoloon ja siihen, että osa seurakunnista ei heidän tiedon mukaan haluaisi antaa kirkkoa kouluille ilman pappia. Ymmärrän myös sen, että humanistit eivät halua kirkkoja ensisijaisesti koulun juhliin käytettäväksi. Näin ei pitäisi Suomessakaan olla.


 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä siinä kerrota ja pahoitteluni ulkomuistista vajavaisesta aiemmasta viestistäni. Todellisuudessa kerrottiin, miten Li Andersson puuttui tilaisuuden esiintyjälistaan ja painostamalla eri tavoin, sai poistettua osan esiintyjistä. Mikä on täysin sopimatonta toimintaa ministerille - edes 15 vuotta aiemmin ministeriyttä, saati lyhyemmän aikaa.
Kertomus on päivätty vuodelle 2017. Andersson on ollut ministerinä keväästä alkaen.

Jutussa ei myöskään keskitytä kovin vahvasti Anderssonin rooliin, vaan pikemminkin kritisoidaan tapahtumaa sabotoimaan pyrkinyttä Varisverkostoa, johon Andersson liittyy vain välillisesti.

Sinällään ymmärrän järjestäjien näkökulman aiheeseen. Selittely, jonka mukaan bändin natsikytkökset ovat vain jotain "vapaa-ajan toimintaa", on kuitenkin ontuvaa.

Miten tämä muuten liittyikään keskusteluun kirkossa järjestettävistä joulujuhlista?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kertomus on päivätty vuodelle 2017. Andersson on ollut ministerinä keväästä alkaen.

Minusta vuodesta 2017 ei ole 15 vuotta vuoteen 2019, joten Anderssonilta voisi kysyä, onko hän valmis kieltämään julkisesti aiemmin tekemänsä tihutyön. Itse en nostanut esille Saatana tulee Turkuun tapahtumaa, mutta nostin esille Anderssonin roolin vastauksessani. Ja roolihan ei ollut tilojen estäminen kuten ulkomuistista aluksi kirjoitin, vaan bändilistan karsiminen vastaamaan paremmin Anderssonin maailmankatsomusta. Kyseenalaista toimintaa siis opetusministerille. Kun tässä nyt katsotaan näitä 15 vuotta sitten sanottuja Räsäsen tapauksessa, niin ajattelin hyvin pientä katsomista Anderssonin osalta eli paria vuotta.

Minulle kyllä sopii, jos Andersson jätetään keskustelussa tähän. Tiukkapipoinenhan se on, mutta ei tämän keskustelun paikka.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuinka moni ei hyväksy Ruotsin humanistien kantaa, jonka mukaan kirkkoa voi kaikesta huolimatta hyödyntää Ruotsissa rakennuksena koulun juhlissa aiemmin mainituin ehdoin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On todella myönteistä huomata, että ainakin Orpo ja Kulmuni kannattavat koulun joulujuhlan pitämistä kirkossa:
...
Mielestäni aika pöyristytävää, että joku itseään sivistyneenä pitävä voi olla sitä mieltä, että kirkossa sopii järjestää kaikille yhteinen ja pakollinen tilaisuus. Vastaavia järjestelyistä on maailmassa mm. saudeissa, iranissa ja pakistanissa. Suomi on hyvässä seurassa uskonnonvapauden suhteen, mutta jotkut puoluejohtajat ovat sitä mieltä, että on syytä mennä vielä vähän ohi. Nyt en tiedä, että mennäänkö vasemmalta vai oikealta tai peräti ali.

Ja perusteenahan tälle on lopulta ne perinteet. Näin on aina ennenkin tehty, on kuitenkin paskin perustelu millekään ikinä, ellei nyt halua pysäyttää aikaa tai peräti pakittaa hieman taakse. Kiinnostava kysymys on, että kuinka paljon taakse ja kuinka isoin loikin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäni aika pöyristytävää, että joku itseään sivistyneenä pitävä voi olla sitä mieltä, että kirkossa sopii järjestää kaikille yhteinen ja pakollinen tilaisuus.

Näin on, mutta eivät nämä kaksi. Orpo ja Kulmuni totesivat, että kyse on vapaaehtoisuudesta. Nyt kun tuli kaivettua keskustelua Ruotsissa samasta asiasta ja siellä on edelleen demarien ja vihreiden hallitus, kaipaisin Suomessa vasemmistolta ja vihreiltä ja liberaaleilta ja humanisteilta vähän samanlaista otetta, mitä Ruotsissa nähdään. Kyllä mulle tulee näistä jutuista mieleen se, että Ruotsi on länsimainen, mutta Suomessa osa elää Neuvostoliiton aikaa. Tämä tosin ei ole ainoa asia, josta tuo asetelma mieleen tulee, vaan niitä löytyy työsopimuksista ja maahanmuuttopolitiikasta alkaen.

Ruotsissa ei ilmeisesti haluta jakaa kansaa samalla tavalla. Ongelmia on jo tullut, joten liekö viisastuneet.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta vuodesta 2017 ei ole 15 vuotta vuoteen 2019, joten Anderssonilta voisi kysyä, onko hän valmis kieltämään julkisesti aiemmin tekemänsä tihutyön. Itse en nostanut esille Saatana tulee Turkuun tapahtumaa, mutta vahingossa kyllä nostin esille Anderssonin roolin vastauksessani. Ja roolihan ei ollut tilojen estäminen, vaan bändilistan karsiminen vastaamaan paremmin Anderssonin maailmankatsomusta. Kyseenalaista toimintaa siis opetusministerille. Kun tässä nyt katsotaan näitä 15 vuotta sitten sanottuja Räsäsen tapauksessa, niin ajattelin hyvin pientä katsomista Anderssonin osalta eli paria vuotta.

Minulle kyllä sopii, jos Andersson jätetään keskustelussa tähän. Tiukkapipoinenhan se on, mutta ei tämän keskustelun paikka.
Jutussa ei esitetä väitteitä, joiden mukaan Andersson olis "karsinut bändilistaa" tai tehnyt "tihutöitä". Sen sijaan jutussa todetaan, että Andersson on toiminut jonkinlaisena välittäjänä, joka on varoittanut järjestäjiä tulevista tapahtumista (oletan, että hänellä on ollut ns. sisäpiiritietoa).

Toki voidaan tulkita, että kannatuskommentti facebookiin - jonka hän sittemmin poisti - oli merkki "tihutyöstä" tai"bändilistan karsimisesta", mutta aika pitkä matka on siihen, että Anderssonin pitäisi ministerinä pyytää anteeksi tai ottaa kantaa em. episodiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös