Ja kristityt voitaisiin velvoittaa kuusipäiväiseen työviikkoon, koska raamattu käskee pyhittämään ainoastaan sunnuntain.
ja ei kristityt seitsenpäiväiseeen.
Ja kristityt voitaisiin velvoittaa kuusipäiväiseen työviikkoon, koska raamattu käskee pyhittämään ainoastaan sunnuntain.
Nyt täytyy erottaa syyslukukauden päätöstilaisuus, joka on perusopetuslain määrittämään opetussuunnitelman mukaista toimintaa ja joulukirkko, joka on uskonnollinen tilaisuus, mikä merkitään koulun vuosisuunnitelmaan.
Tää olis kyllä hyvä vastaus kaikenmaailman neuvostoliittoa haikaileville vassarikulttuurimarxisteille. Valtio asettaa yhden ainoan uskonnon, ja jos et hyväksy sen viestejä, et ole oikeutettu viettämään valtion luomia, kyseiseen uskontoon liittyviä vapaapäiviä.Seuraavaksi voitaisiin tehdä lainsäädäntö, jolla joulusta ja joulujuhlista piittaamattomat ahertaisivat koulussa ja töissä joulun ja muut ovat ansaitulla lomalla.
Mahdollisesti toimivampi ratkaisu voisi olla se, että poistetaan nykyiset automaattiset kristinuskoon liittyvät pyhävapaat ja jokaiselle kansalaiselle annetaan tilalle tietty määrä vapaapäiviä, joita voi sitten käyttää haluaminaan ajankohtina, esim oman uskontonsa pyhinä. Tietenkin työpaikan tilanteen niin salliessa kuten nykyäänkin.Uskonnolliset juhlat voisivat ihan hyvin olla vapaapäiviä vain uskontokuntaan kuuluville. Tosin palkattomia sellaisia.
Ei kai tämän osalta ole epäselvää, koska apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen katsoi tiistain ratkaisussaan, että koulun joulujuhlan järjestäminen kirkossa on oppilaiden yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden näkökulmasta ongelmallista. Hänen perusteensakin olivat tältä osin kestävät. Ne olivat loogiset, en näe siinä ongelmaa. Mutta aivan hyvin koulu voisi halutessaan silti järjestää virallisen osuuden ennen tai jälkeen kirkon ja virallinen osuus olisi sitten pakollinen, mutta kirkko ei. Koulu voi viedä muutenkin oppilaita kirkkoon jumalanpalvelukseen, ja tästä on olemassa myös perustuslakivaliokunnan linjaus.
Pölösen näkemyksen jälkeen minusta kouluilla voisi olla jatkossakin valinnanvapaus sen osalta, viekö esimerkiksi virallisen päätöstilaisuuden jälkeen (tai ennen) oppilaat kirkkoon. Se olisi monille elämys ja yhteisyyttä sekä osa suomalaisa kulttuurihistoriaa. Pakko ei olisi kenenkään tulla kirkkoon.
Mun uskomus Living for the Weekend määrää viisipäiväisen työviikkon.ja ei kristityt seitsenpäiväiseeen.
Joulujuhla ja -kirkko erikseen on ollut normi käytäntö perusopetuksessa pitkään. Minusta kirkko ei ole sopiva paikka perusopetuksen järjestämiseen ellei tutustuminen kirkkoon liity opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen (esim. uskonto, kuvaamataito).
Näin on ollut, että joulujuhla ja -kirkko ovat olleet erikseen. En edelleenkään näe ongelmaa siinä, jos joku koulu haluaa pitää juhlansa niin, että osa on koululla (virallinen) ja toinen osa sitten kirkossa (vapaaehtoinen). Kirkkoon ei ole kenenkään pakko tulla.
Ymmärrän kyllä vastakkaisen näkemyksen. Mietin jonkin aikaa omaa näkemystäni. Luulisin, että koen tällaisen juhlallisuuden jotenkin liimaavan porukkaa yhteen aikoina, jolloin on paljon vastakkainasettelua. Vaikea sanoa, mutta näin ajattelen, mitä ylemmässä kappaleessa kirjotin.
On vaikea kuvitella, että virsiä yms. uskonnollisia osioita vastustavat kokisivat yhteisöllisyyden lisääntyvän, jos juhla siirretään kirkkoon. Väitän, että vastustajien määrä sen sijaan lisääntyisi siinä vaiheessa, jos juhla siirtyisi kirkkoon.
Joulujuhla, mihin kaikki voivat uskontoon katsomatta osallistua, pitäisi pitää erikseen. Sitten ne, jotka haluavat kirkkoon mennä, voivat tehdä niin
Ei kai tämän osalta ole epäselvää, koska apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen katsoi tiistain ratkaisussaan, että koulun joulujuhlan järjestäminen kirkossa on oppilaiden yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden näkökulmasta ongelmallista. Hänen perusteensakin olivat tältä osin kestävät. Ne olivat loogiset, en näe siinä ongelmaa. Mutta aivan hyvin koulu voisi halutessaan silti järjestää virallisen osuuden ennen tai jälkeen kirkon ja virallinen osuus olisi sitten pakollinen, mutta kirkko ei.
En edelleenkään näe ongelmaa siinä, jos joku koulu haluaa pitää juhlansa niin, että osa on koululla (virallinen) ja toinen osa sitten kirkossa (vapaaehtoinen). Kirkkoon ei ole kenenkään pakko tulla.
Mahdollisesti toimivampi ratkaisu voisi olla se, että poistetaan nykyiset automaattiset kristinuskoon liittyvät pyhävapaat ja jokaiselle kansalaiselle annetaan tilalle tietty määrä vapaapäiviä, joita voi sitten käyttää haluaminaan ajankohtina, esim oman uskontonsa pyhinä. Tietenkin työpaikan tilanteen niin salliessa kuten nykyäänkin.
Nyt täytyy erottaa syyslukukauden päätöstilaisuus, joka on perusopetuslain määrittämään opetussuunnitelman mukaista toimintaa ja joulukirkko, joka on uskonnollinen tilaisuus, mikä merkitään koulun vuosisuunnitelmaan.
Syyslukukauden päätös juhla eli joulujuhla on kaikille pakollinen, koska kyse on perusopetuslain/ -asetuksen määrittelemästä koulutyötä.
Joulukirkko taas on vapaaehtoista toimintaa, koska kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen
Kirkko tilana on hyvin kyseenalainen, kun puhutaan perusopetuksen järjestämisestä. Minusta kunnasta pitäisi löytyä neutraali tila perusopetukseen, esim. kirkko, moskeija, kokoomuksen tai SKP:n puoluetoimisto eivät ole minusta neutraaleja paikkoja.
Seuraavaa vastakkainasettelua luodaan tästä:
Koulun joulujuhla kirkossa kiellettiin – kansanedustajilta vyöryy kommentteja: ”Nyt jotain rotia tähän tahalleen väärinymmärtämiseen!”
Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen linjaus puhuttaa.www.is.fi
Aika tiukkapipoista ja uskomatonta, ja typerää toimintaa kieltää koulun joulujuhla kirkossa. Näin ateistin silmin siis. Perustuslakivaliokunta linjasi vuonna 2014 yksimielisesti, ettei se "pidä uskonnon ja omantunnon vapauden kannalta ongelmallisina vuotuisia, esimerkiksi juhlapyhien viettoon liittyviä jumalanpalveluksia tai muita vastaavia uskonnon harjoittamiseksi katsottavia tilaisuuksia, joista tiedotetaan etukäteen ja joihin osallistuminen on kaikille vapaaehtoista".
Ongelman voisi helposti ratkaista. Itse ratkaisisin sen niin, että koulun joulujuhla olisi kirkossa vain osana lukuvuosia. Ja aina silloin järjestämällä kaksi joulujuhlaa: meille ateisteille ja muille halukkaille yksi ja kristityille ja muille halukkaille toinen...
Ei kai tämän osalta ole epäselvää, koska apulaisoikeusasiamies Pasi Pölönen katsoi tiistain ratkaisussaan, että koulun joulujuhlan järjestäminen kirkossa on oppilaiden yhdenvertaisuuden ja uskonnonvapauden näkökulmasta ongelmallista. Hänen perusteensakin olivat tältä osin kestävät. Ne olivat loogiset, en näe siinä ongelmaa. Mutta aivan hyvin koulu voisi halutessaan silti järjestää virallisen osuuden ennen tai jälkeen kirkon ja virallinen osuus olisi sitten pakollinen, mutta kirkko ei. Koulu voi viedä muutenkin oppilaita kirkkoon jumalanpalvelukseen, ja tästä on olemassa myös perustuslakivaliokunnan linjaus.
Pölösen näkemyksen jälkeen minusta kouluilla voisi olla jatkossakin valinnanvapaus sen osalta, viekö esimerkiksi virallisen päätöstilaisuuden jälkeen (tai ennen) oppilaat kirkkoon. Se olisi monille elämys ja yhteisyyttä sekä osa suomalaisa kulttuurihistoriaa. Pakko ei olisi kenenkään tulla kirkkoon.
Itse olen sen verran liberaali, että näen koulun (opettajat ja oppilaat) omaavan kyvyn päättää asiasta. Ne jotka haluavat mennä kirkkoon, menevät kirkkoon ja ne jotka eivät halua, eivät mene. Kaikki joka tapauksessa osallistuvat koulun virallisiin päättäjäisiin koululla. Tämän totesin moneen kertaan ja tämä taisi olla myös ko. koulun ateistiopen näkemys:
Joulujuhla kirkossa kiellettiin, kouvolalaiskoulun opettaja helpottui: ”Vahvasti uskonnollinen tapahtuma”
Naukion yhtenäiskoulun opettajan mukaan henkilökunnan on oletettu osallistuvan koulun uskonnolliseen joulujuhlaan. Vaihtoehtoisesta juhlasta ei hänen mukaansa ole tiedotettu vanhemmille kunnolla.www.is.fi
Vähän vaikea suoraan sanoen ateistinakaan ymmärtää, miten suvaitsematonta väkeä tämän asian ympärillä pyörii.
e: tässä vielä kaksi aiempaa vastaustani kommentteihisi, lihavoin virallisen ja vapaaehtoisuuden:
Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen näkemyksen mukaan koulun joulujuhlaa ei voida järjestää uskonnollisesti tunnustuksellisena siinäkään tapauksessa, että järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus oppilaille, jotka eivät halua osallistua uskonnolliseen tilaisuuteen. Minusta tällöin jää vain vaihtoehto, jossa virallinen päätösjuhla ei ole kirkossa, mutta sen jälkeen/sitä ennen halukkaille voidaan järjestää kirkossa oma tilaisuus.
Mielipiteesi siis vaihtui noin vuorokauden aikana aikana
Ei suinkaan. Oma mielipiteeni on sama kuin eilen ja sitä ennen. Kokonaan toinen asia on, miten toimia Pölösen linjauksen jälkeen. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Minä pitäisin koulun joulujuhlan myös kirkossa, mutta koska se ei ole mahdollista Pölösen linjauksella, sitten aiemmin esittämälläni tavalla erillisinä siten, että virallinen juhla ei ole kirkossa.
Miten nykyinen joulukirkko eroaisi sinun esittämästä kirkossa pidettävästä joulujuhlasta?
Minä en pakottaisi lapsia ja nuoria kirkkoon vastoin heidän tahtoaan. En myöskään haluasi syrjiä ketään heidän maailmankatsomuksen takia.
Valtaosassa perusopetuksen koulusta järjestetään oppilaille yhteinen joulujuhla, joka on osa opetussuunnitelmaa ja pakollinen kaikille. Sitten on erikseen joulukirkko, joka koulun toimintasuunnitelmaan merkittyä uskonnollista toimintaa ja näin vapaaehtoinen oppilaille. Eli kannatat nykyistä järjestelyä.
...Tämä on hyvä kuulla! Minä kirjoitin vapaaehtoisesta osallistumisesta kirkkoon. Kai senkin voi käsittää sitten pakottamiseksi.
Mutta eiköhän tämä ollut tässä. En lähde inttämään kanssasi.
Itse ainakin kannatan mielelläni nykyistä järjestelyä, mutta tässä Kouvola-casessahan on toimittu voimassaolevan ohjeistuksen vastaisesti.
Käsittääkseni nyt otettiin ensimmäistä kertaa kantaa koulun juhlan järjestämispaikkaan.
Olet puhunut aika rankasti asian vierestä, etkä ilmeisesti hahmottanut aluksi, mistä tässä on kyse.Ei suinkaan. Oma mielipiteeni on sama kuin eilen ja sitä ennen. Kokonaan toinen asia on, miten toimia Pölösen linjauksen jälkeen. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Minä pitäisin koulun joulujuhlan myös kirkossa, mutta koska se ei ole mahdollista Pölösen linjauksella, sitten aiemmin esittämälläni tavalla erillisinä siten, että virallinen juhla ei ole kirkossa.
Vaikea syyttää koulua siitä, että sinä et ole lukenut jotain lappua tarpeeksi huolellisesti.Yhdessä ulkomaalaisessa, kansainvälisessä koulussa, jota oma lapseni aikoinaan kävi, onnistuttiin pahoittamaan ainakin oman lapseni mieli joulukirkon avulla. Siellä olisi pitänyt toimittaa jo monta viikkoa ennen joulukirkkomatkaa molempien huoltajien allekirjoittama suostumus retkelle osallistumiseen. Minähän olin luullut, että ne allekirjoittavat, jotka eivät halua lasta joulukirkkoon. Siellä se lapsi sitten oli viettänyt uskonnotonta joulujuhlaa tyhjässä koulussa muutaman ventovieraan muslimilapsen kanssa, tympääntyneen opettajan johdolla.
Olet puhunut aika rankasti asian vierestä, etkä ilmeisesti hahmottanut aluksi, mistä tässä on kyse.
Eli olet sitä mieltä, että nykyistä lainsäädäntöä ei tarvitse noudattaa. Tässä kohtaa näkemyksemme eroavat.Tuttuun tapaan olen asian ytimessä. Se mikä joillekin tuntuu olevan ongelma, on ehkä vielä kerran avattava. Oma näkemykseni on erilainen kuin Pöntisen, mutta kun hän on asiasta sitä mieltä mitä on, pystyn helposti joustamaan suvaitsevaisena ihmisenä. Itse olisi valmis siihen, että koulun juhla voisi olla myös kirkossa osana kulttuuriperintöä. Kaikki eivät ole samaa mieltä. Eikä tarvitsekaan.
Yhdessä ulkomaalaisessa, kansainvälisessä koulussa, jota oma lapseni aikoinaan kävi, onnistuttiin pahoittamaan ainakin oman lapseni mieli joulukirkon avulla. Siellä olisi pitänyt toimittaa jo monta viikkoa ennen joulukirkkomatkaa molempien huoltajien allekirjoittama suostumus retkelle osallistumiseen. Minähän olin luullut, että ne allekirjoittavat, jotka eivät halua lasta joulukirkkoon. Siellä se lapsi sitten oli viettänyt uskonnotonta joulujuhlaa tyhjässä koulussa muutaman ventovieraan muslimilapsen kanssa, tympääntyneen opettajan johdolla.
Eli olet sitä mieltä, että nykyistä lainsäädäntöä ei tarvitse noudattaa
Eivät ole. Ihan sinun viestejäsi lukemalla olen tehnyt em. päätelmiä. Avasit keskustelun mm. tällaisilla kommenteilla:Nämä ovat sinun kuvitelmiasi.
Aika tiukkapipoista ja uskomatonta, ja typerää toimintaa kieltää koulun joulujuhla kirkossa. Näin ateistin silmin siis.
(...)Ongelman voisi helposti ratkaista. Itse ratkaisisin sen niin, että koulun joulujuhla olisi kirkossa vain osana lukuvuosia. Ja aina silloin järjestämällä kaksi joulujuhlaa: meille ateisteille ja muille halukkaille yksi ja kristityille ja muille halukkaille toinen. Jos koulussa olisi 70 % muslimeita tai juutalaisia, en pitäisi minään ongelmana järjestää joulujuhla moskeijassa tai synagookassa ja niille jotka eivät sinne lähde, sitten oma koululla. Tarvitaan ihan oikeaa suvaitsevaisuutta, ei vastakkainasettelua.
Myöhemmin sitten ilmeisesti huomasit, että kyse on joulujuhlan ja -kirkon yhdistämisestä, mikä siis on - kuten Pölönen on arvioinut - vastoin lainsäädäntöä.Totta. Mutta kun olen suvaitsevainen, suon kouluille mahdollisuuden mennä kirkkoon, synagookaan tai moskeijaan esimerkiksi tuolla 70 prosentin painolla. Se kertoo siitä, että koulussa on paljon kristittyjä, juutalaisia ja muslimeita ja he voivat hyvin viettää koulunsa joulujuhlaa tai kevätjuhlaa rakennuksessan. Jonne myös muut ovat tervetulleita, elleivät halua osallistua koulun tilaisuuteen. Itse kävin pienenä kirkossa ja olin sitä mieltä, että oli tylsää ja pappi oli pimeä, mutta kokemuksena kuitenkin mukava, kun oli juhlallista ja kynttilät paloivat. Jeesus ei puhunut, eikä puhutellut.
Fiksua siis olisi, että koulut voisivat itse päättää asiasta.