Itse odottelen, että kouluihin tulisi kaikille yhteinen uskonnonopetus. Tuohon nykypäivän tärkeisiin taitoihin lisäisin ehdottomasti kyvyn asettua toisen asemaan, kunnioittaa ja arvostaa.
Olen ennenkin kirjoittanut uskonnollisten yhteisöjen täydellisestä erosta julkisesta vallasta. Vain ja ainoastaan valtiolla ja kunnilla olisi verotusoikeus.
Eli perustuslaissa mainittu mielipiteen vapaus kattaisi tietenkin kaikki uskonnot ja poliittiset mielipiteet yhtenevästi. Uskonnoista ei perustuslakiin tarvita edes mitään mainintaa.
Kaikkia uskontoja koskisi yhdistyslaki siten kuten muitakin aatteellisia yhdistyksiä. Kaikki nämä saisivat harjoittaa yhdistystoimintaa haluamallaan tavalla siten, että muuta lainsäädäntöä ja kuntien määräyksiä ei rikota. Kouluissa ei olisi uskontoa, vaan elämänkatsomustietoa. Seurakunnat saisivat entiseen tapaan harjoittaa kulttimenojaan ja omistaa edelleenkin heille kuuluvat rakennukset. Poikkeuksena erityistä museoarvoa omaavat rakennukset, joiden ylläpitoon valtio osallistuu. Vain siviiliavioliitto olisi juridisesti pätevä. Seurakunnat siunatkoot avioliitot haluamallaan tavalla.
Julkinen valta ei puutu enempää seurakuntien toimintaan enempää tai vähempää kuin muidenkaan yhdistysten toimintaan. Rahoituksen seurakunnat hoitavat itse haluamallaan laissa hyväksyttävällä tavalla. Poikkeuksena hautausmaiden hoito, joiden ylläpidosta vastaa valtio. jokaisella haudalla saa olla vainajan vakaumuksen symboli. Kustannuksista määrättäisiin lailla.
Teologinen tiedekunta lakkautetaan. Jokainen uskontokunta kouluttakoon omat toimihenkilönsä haluamallaan tavalla ja omalla rahoituksella. Uskontokuntiin kohdistuvat samat lait kunnianloukkauksesta kuin luonnollisiin henkilöihin. Laki on kaikille sama.
Tässä joitain hahmotelmia näin nopeasti pähkäiltynä.