Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 151 025
  • 844

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitos vastauksista. Toki tiedostan, että budjetillani joudun tyytymään kompromisseihin. Kun kysyn hyvää kameraa, tarkoitan tietysti hyvää kameraa siinä hintaluokassa, mitä olin ajatellut laitteeseen investoida. Että jos laitan 300 kameraan, saan vastinetta rahoilleni.
Tossa vielä Niconilta yksi vaihtoehto Enhän minä näistä kameroista juurikaan ymmärrä, ja nämä vaihtoehdot, mitä laitoin jakoon taitavat kaikki olla alennuksessa. Sekin kai kertoo jotain, tyhmä kuluttaja juoksee alennusprosenttien perässä, vaikka parempi olisi, jos saisi rahoilleen vastinetta, oli tuote alennuksessa tai ei.
Tuo on siinä mielessä hyvä paketti, että saat myös noita mainitsemiani telepään millejä. Nikon tekee hyviä kameroita ja minusta tuo hinta on kilpailukykyinen. Verkkokauppa myi joskus halvemmalla, mutta nyt siellä on tarjolla eioota. Tuosta mallista en löytänyt tälleen työn lomassa kattavaa arvostelua, mutta referenssinä käyttämäni dpreview on arvostellut edeltävän mallin näin. Linkki vie arvostelun yhteenvetoon.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vastauksista. Toki tiedostan, että budjetillani joudun tyytymään kompromisseihin. Kun kysyn hyvää kameraa, tarkoitan tietysti hyvää kameraa siinä hintaluokassa, mitä olin ajatellut laitteeseen investoida. Että jos laitan 300 kameraan, saan vastinetta rahoilleni.

Jos mä olen rehellinen, niin mun mielestän noi on kaikki melko hyviä kameroita, enkä usko että petyt, oli valinta sitten mikä tahansa. Suosittelen, että käyt vähän jossain kaupassa kokeilemassa että kuinka nopeasti milläkin kameralla onnistuu ne haluamasi jutut. Samalla huomaat, että riittääkö zoomi. Tuossa Nikonissa, jonka laitoit on pari hyvää ja pari huonoa puolta. Plussana ehdottomasti pieni koko, sekä se, että mukana tulee lisää millimetrejä. Toisaalta taas hämäräkuvausominaisuudet (sisäkuvaus) ei välttämättä pärjää noille muille kameroille.

Jos koet, että tarvitset heti lisää "zuumausvaraa" verrattuna noihin muihin kameroihin, etkä usko että aioit enää pitkään aikaan sijoittaa lisää kameraan, niin tuo Nikon on mielestäni noista paras vaihtoehto.

Jos sisäkuvaus merkkaa eniten näistä, niin hankkisin Sonyn. Tässä on huomioitava, että Sonyn koko kasvaa huomattavasti, mikäli siihen joskus hankkii telepään objektiivin.

Jos kameran käyttömukavuus ja säädettävyys merkkaa eniten, eikä koolla ole niin paljon merkitystä hankkisin Panasonicin.

Ja jos haluaa pienen kameran ja saattaa myöhemmin haluta hankkia lisää millimetrejä, niin että kamera pysyy edelleen pienenä, niin hankkisin Olympus PENin.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Etsittiin tässä erään Jatkoaika-nimimerkin kanssa tänään Google Imagesin kautta omia kuviamme, ja sitä mihin eri paikkoihin niitä on otettu luvatta käyttöön. Oma erikoisin paikka tähän mennessä, normaalien taustakuvasivustojen lisäksi, oli varmasti todella hirveää musiikkia sisältävän videon taustakuva YouTubessa. Minkälaisia kokemuksia muilla jatkoaikalaisilla on luvatta käytetyistä kuvista?
 
Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valintani osui lopulta vähän kalliimpaan kameraan, eli Sony RX-100 tuli hankittua. Valintaani ohjasi nyt sitten
a) koko, haluan kameran kulkevan helposti mukana, tämä kulkee ihan hyvin vyöllä tai sortsien reisitaskussa.
b) päätin, että laitan vähän enemmän rahaa siihen pokkariin kiinni, ikäänkuin idealla "kerralla kunnollinen".
c) kennon koko tuossa on about nelinkertainen verrattuna tavalliseen pokkariin, joten ehkä vähän paremmin saan kuvat onnistumaan hämärämmissäkin olosuhteissa -tällaisesta asiasta en ennen kysymyksiäni ymmäränyt mitään, kiitos kanssakirjoittajille asian avaamisesta.
d) hauskaa tässä kamerassa on se, että se toimii autoasetuksilla ihan jees (vaimo ei jaksa "tekniikkahypistelyä"), ja itsellekin se oli tärkeä kriteeri (helpolla alkuun), mutta lisämausteena on sitten kamerassa piilevät ominaisuudet, joissa tällaiselle noviisille riittää opeteltavaa vielä pitkäksi aikaa.
e) tuosta kriteerinä olleesta kameran nopeudesta voin sanoa, että tilanteet menevät ohi, jos kamera on taskussa ja se tilanne tulee, oli kamera mikä tahansa. Mutta noin muutoin olen saanut ihan mainioita kuvia (ainakin mulle riittäviä) esim. trampoliinilla pomppivasta lapsesta, tämä ei edellisellä satasen-parin pokkarilla onnistunut (puhutaan siis liikkeen pysäyttämisestä terävänä kuvaan). Ja siis suljinaikaa olen vain lisännyt johonkin tonniin, niin on ollut jees. Heh, tämä oli ensimmäinen asia, jota opettelin kamerasta manuaalisesti -siis liikkeen pysäyttämistä. Naurakaa vain, mutta eihän tällainen noviisi edes ajatellut tuota "kameran nopeutta" niin monella tavalla kuin sen voi ymmärtää. Eli tässä täytyy samalla myöntää, että kameralla kestää tovi siitä näppäimen painalluksesta foton ottamiseen, joten pitää sitten vain ennakoida se pieni tovi, mikä kameralla kestää. Pienten lasten kanssa se on usein helppoa, kun se keinu, karuselli tai hyppy trampoliinilla on ennakoitavissa, mutta kaikkia tilanteita ei tietenkään voi sillä tavalla ennakoida. Kaikkea ei voi saada, mutta tän kanssa voin elää.
f) Yllätyksekseni kamerassa on sisäänrakennettuna kelvolliset suomenkieliset käyttöohjeet ja opastukset, tämä on kyllä lisännyt intoa kokeilla ominaisuuksia. :) Tänks vaan kaikille neuvoja ja kommentteja jakaneille! Tietysti tulette nyt sanomaan, että käyttämälläni rahalla (muistikortteineen pyöreät 500) olisi saanut enemmänkin vastinetta, ja sitä rataa, mutta itse olen tyytyväinen -money well spent.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
d) hauskaa tässä kamerassa on se, että se toimii autoasetuksilla ihan jees (vaimo ei jaksa "tekniikkahypistelyä"), ja itsellekin se oli tärkeä kriteeri (helpolla alkuun), mutta lisämausteena on sitten kamerassa piilevät ominaisuudet, joissa tällaiselle noviisille riittää opeteltavaa vielä pitkäksi aikaa.
Monet kameran kuvausasetuksista (aukko, sulkimen nopeus, ISO, valkotasapaino, tarkennuspisteet, jne.) ei ole tekniikkahypistelyä vaan mahdollistavat luovan kuvaamisen ja oman näkemyksen esilletuomisen. Autoasetukset ovat kameran ohjelmiston valitsema näkemys oikeista asetuksista, ja 99% valokuvauksen hauskuudesta ja syvimmästä olemuksesta menee ohitse jos ei itse joka kerta valitse kuvaan sopivia asetuksia sen pohjalta, mitä kuvallaan haluaa sanoa.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän jo otteluketjuun linkitinkin, mutta spämmätään nyt tänne, jos vaikka saataisiin ketjuun taas eloa. Olen siis päässyt tässä viimeisen parin viikon aikana kuvaamaan muutaman kerran lätkää ja olen jäänyt siihen hommaan ihan koukkuun. Vaikka itse lajia on tullut seurattua jostain nelivuotiaasta asti, niin kyllä sitä tuntuu olevan koko ajan sen puoli sekuntia myöhässä monessa tilanteessa kun peli seuraa etsimen läpi. Mutta toisaalta, ehkäpä se haastavuus tekeekin jääkiekkokuvauksesta niin koukuttavaa - koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, saati että onnistuuko sen tapahtuman taltioimaan vai ei. Tässä linkki eilisen HIFK-Sport-pelin kuviin: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.596361973797901.1073741833.530366670397432&type=1
(linkki vie Facebookiin)
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Lauantaina tuli käytyä kokeilemassa linnunradan taltiointia ja on kyllä yllättävänkin hankalaa hommaa, vaikka olosuhteet olivatkin hyvät ja paikka suhteellisen syrjäinen. Kyllähän se linnunrata sieltä pilkottaa, mutta ei sitä vaan paremmin saanut esiin niissä sen hetkisissä olosuhteissa, tai näillä kuvaus -ja jälkikäsittelytaidoilla.. :) Linkki kuvaan Flickrissä: https://www.flickr.com/photos/r1ku/15204395818/

Hyvältähän tuo näyttää! Itse kävin myös vastikään linnunrataa kuvailemassa kun tuli ostettua Fuji X-E2:n kaveriksi Samyang 12mm f/2.0, joka ainakin speksien puolesta tuntuisi sopivan hyvin tähtikuvaukseen. Täältä löytyy muutama räpsy (1., 3. ja 4. kuvat) kyseiseltä reissulta: http://jannevahala.kuvat.fi/kuvat/Kuu, taivas ja tähdet/ .. Parissa kuvassa yksityiskohtia RAW-tiedostoista on "kaivettu" esiin ehkä vähän rajummin Lightroomin puolella.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Komeaa on kyllä siellä, niin linnunrata-, kuin revontulikuvatkin! Vaikea sanoa, että oliko itsellä puutteita olosuhteissa, kalustossa vaiko sitten jälkikäsittelyssä. Vaiko kaikissa kolmessa. Linssinä toimi Tokinan 11-16 millisen (f/2.8) kakkosversio, jota on kehuttu paljonkin juuri tähtikuvauksessa, mutta linnunratakuvien jälkikäsittely oli ihan kohtuullisen uutta, mitä nyt jokusen YouTube-videon olen joskus aiemmin katsonut. Itse Lightroom on sinällään tuttu ohjelma, mutta erilaiset kuvat vaatii aina erilaiset käsittelytyylin. Ehkäpä pitää tutustua niihin videoihin vielä myöhemmin uudelleen ja kokeilla josko sieltä raw-tiedostosta saisi jotain enemmän kaivettua esille.

Tänks! Pahin haittatekijähän sekä linnunrata- että revontulikuvauksessa on valosaaste. Nuo omat linnunrataräpsyt on otettu noin 25km Oulun keskustasta syrjäisen metsätien varrelta. Vieläkin kauemmas olisi kyllä voinut ajella, ellei takaraivossa olisi painanut ajatus aikaisestä herätyksestä :) Onneksi pahin valosaastuttaja, eli kuu, "loisti" kyseisenä iltana poissaolollaan.

Seuraavassa sitten todennäköisesti sinulle (muttei välttämättä kaikille) varsin tuttua juttua. Eli kun on mahdollisimman valosaasteettomassa paikassa, niin kameran asetukset kannattaa ruuvata ns. tappiin. Eli täydellä aukolla, polttovälistä riippuen valotusaikaa sinne rajamaille ettei tähdet ala piirtyä viiruiksi (esim. 10-20sek) ja ISO-arvojen nosto sen mukaan mitä milläkin kameralla saa siedettävää jälkeä. Fujit onneksi sietävät yllättävän hyvin korkeita herkkyyksiä, joten noissa omissa räpsyissä ISOt ovat siellä 3200-4000 tienoilla.

Jälkikäsittely onkin sitten oma taiteenlajinsa. Toiset tykkää fiilailla loputtomiin ja toiset ei juuri ollenkaan. Ei välttämättä juuri tähtikuvaukseen, mutta yleensäkin kannattaa latailla netistä erilaisia presettejä. Niistä saa monesti hyviä ideoita myös omaan käsittelyyn.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jälkikäsittelyssä kyllä lienee vielä opeteltavaa tämän kaltaisten kuvien kanssa, mutta ehkäpä sekin vielä sieltä. Seuraavaksi on ollut kaverin kanssa puhetta niin Suomenlinnassa kuin Porkkalanniemessäkin linnunradan kuvaamisesta, mutta tuleekohan siellä sitten jo Tallinnan valot häiritsemään?
Onhan noita valosaastesuotimiakin olemassa. Köyhän miehen kikka on myös tipauttaa pois kuvasta punainen kanava, joka muutenkin taitaa yökuvissa sisältää valosaasteen lisäksi lähinnä kohinaa ja muuntaa kuva mustavalkoiseksi.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Muutaman kuvan voisi linkittää:
Salama ei hae aina suorinta reittiä: http://www.taivaanvahti.fi/images/uploads/201307/16396_be757058c4ea8a0bc51fc5875616201e.jpg
Kalevantulet ja alkavat reposet: http://www.taivaanvahti.fi/images/uploads/201408/29266_4598a2107ea6d8b95422aab811d88c90.jpg
Esimerkki kameroiden värilämpötilojen osittaisesta kusemisesta automaattiasetuksilla: http://www.taivaanvahti.fi/images/uploads/201408/28628_d3d5502ef57a2784f9cf63724a70b44f.jpg
Revontulia kovan sumun keskellä, hieman asettaa haastetta kuvaamiseen: http://www.taivaanvahti.fi/images/uploads/201409/30155_83fd5d71793fecb16b76e6e0d0c84203.jpg

Jos teillä on taivaanilmiöistä kategorian mukaisia hienoja kuvia tai havaintoja, niin laittakaa niitä ihmeessä myös tuonne Taivaanvahti.fi-sivustolle. Itse olen siellä yhtenä ylläpitäjänä ja moderaattorina. Sivustolta saa myös hyvää opastusta kuvaamiseen.

Hankin tässä viikko sitten Sigman 18-35 mm F/1.8-lasin. Tähän asti ainoastaan Samyangin 14 millisessä on riittänyt valovoima jotenkin. Nyt vaan kelejä odotellessa...
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Vaimo sai isovanhemmiltaan vanhoja valokuvia, ja tekisi mieli muuttaa niitä digitaaliseen muotoon talteen. Yksi noista kuvista on ferrotyyppi, eli peltinen valokuva. Voiko skannerilla jotenkin vahingoittaa noita kuvia, vai pitäiskö ennemmin vaan napata kameralla valokuva?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo linnunradan taltioiminen kiinnostaisi, kuinka hyvin nuo näkyi paljaalla silmällä? Kuinkakohan kauas Turun keskustasta pitäisi ajaa, jotta saisi selkeänä yönä taltioitua linnunradan, mahtaako kukaan täällä tietää? Ei mulla kyllä kummoiset setitkään ole vielä tuota varten, mutta että pääsis edes vähän kokeilemaan ja katselemaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuli hommattua uusi runko ja pitihan sita sitten paasta heti kokeilemaan. Aika karkkinen perusHDR, mutta toimii kylla ihan mukiinmenevasti nain akkiseltaan kokeiltuna.

Lower Manhattan From Brooklyn | Flickr
Perushyvä. Symmetrisyys ja kolmanneksen säännön käyttäminen silti horisontin kanssa tekee kuvasta hyvän. Samoin tasaisesti sivuille matalenevat rakennukset. Ehkä olisin kropannut molemmista sivuista yhdet pienimmät rakennukset pois.
Taivaassa juuri sopivasti eloa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ehkä olisin kropannut molemmista sivuista yhdet pienimmät rakennukset pois.

Thanks. Yritin kropata, mutten oikein tykannyt tuloksesta. Mielestani oli sellainen liian ahdas fiilis jossa on liikaa juttuja keskella. Jatin reunoihin tilaa etta keskikohta tulisi enempi esille. Tai jotain sinnepain. Aika hataisesti tuli pp hoidettua taman kuvan kanssa.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Tuo linnunradan taltioiminen kiinnostaisi, kuinka hyvin nuo näkyi paljaalla silmällä? Kuinkakohan kauas Turun keskustasta pitäisi ajaa, jotta saisi selkeänä yönä taltioitua linnunradan, mahtaako kukaan täällä tietää? Ei mulla kyllä kummoiset setitkään ole vielä tuota varten, mutta että pääsis edes vähän kokeilemaan ja katselemaan.

Riittänee, että ajat esim. Ruissaloon tai vaikka Kakskertaan. :) Tietenkin paras mahdollinen tulos on mahdollisimman kaukana valosaasteesta, mutta itse sain tämmösen kuvan aikaseks, kun lähimpään katuvaloon oli vaan 20m matkaa. :D https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...=0d271aeef2ef49a76093be78fceace3b&oe=54DDC3F6

Ja linnunradan erottaa paljainsilmin lähinnä semmosena hentona sumuna missä on hieman enemmän tähtiä. :) Mitä sitten linnunradan kuvaamiseen tarvitsee, niin valovoimainen laajakulma mieluiten F/2.8, mutta esim F/4.0 riittää, jos on käytössä runko (lue: täyskenno), joka kestää hyvin herkkyyden (ISOn) nostamista. Tarkennus lähes äärettömään (ei ihan, koska tarkentaa muuten "ohi" tähdistä" joten manuaalillatarkennuksella kannattaa mennä.

Valotus ei saa ylittää mielellään yli 30s, koska silloin maapallon pyörimisliike alkaa jo näkymään tähdissä. Mulla tossa kuvassa arvoina oli 17mm F/4.0 ISO 8000 ja 30s. 6D:llä kuvaan. :)

Mut siitä vaan kuvailee, täydellä aukolla, laajakulma, tarkennus melkein äärettömään, valotusaika 25-30s ja sit nostat ISOn niin korkealle kuin runkosi vaan kestää ilman liikaa kohinaa. Kyllä sitä ihan noviisikin voi tähtiä kuvata, koska toi on eka kerta, kun itse kuvailin linnunrataa. :D Pitäs tässä joku päivä kokeilla uudestaan, mut on ollu vaan niin pilvistä. :/ Suomenlinnassa ois kiva käydä kokeilemas.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Valotus ei saa ylittää mielellään yli 30s, koska silloin maapallon pyörimisliike alkaa jo näkymään tähdissä. Mulla tossa kuvassa arvoina oli 17mm F/4.0 ISO 8000 ja 30s. 6D:llä kuvaan. :)


"The 500 rule". Tayskennokameroihin patee saanto, jossa jaat 500 polttovalilla, tassa tapauksessa 17mm, jolloin saat tulokseksi 29,4 (taparasti siis valtetty), joka kertoo sekuntimaaran mika on maksimiaika* ettei tahdet jata raitoja. Kroppikennoihin patee saanto jossa kerrot polttovalin kroppiarvolla jonka jalkeet jaat 500 tuloksella.

Eli esimerkkina tayskennokamera jossa on 24mm-70mm linssi kiinni ja polttovali asetettuna 24mm:n, 500/24=20.8 (pyoreasti 21s) ja kroppikennokamerassa (vaikka kamera jossa kroppiarvo on 1.6x) jossa 24mm polttovali laskukaava nayttaa talta: 500/(24x1.6)=13,02.

Tama siis nyrkkisaantona.

*Hyva myos muistaa etta mikali kamera osoittaa paivantasaajaa kohti, on tahtiraidat(tm) herkemmin nakyvissa kuin napoja kohti osoitettaessa. Tama johtuu siita etta tahdet piirtavat pidemman kaaren paivantasaajan kohdalla.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaimo sai isovanhemmiltaan vanhoja valokuvia, ja tekisi mieli muuttaa niitä digitaaliseen muotoon talteen. Yksi noista kuvista on ferrotyyppi, eli peltinen valokuva. Voiko skannerilla jotenkin vahingoittaa noita kuvia, vai pitäiskö ennemmin vaan napata kameralla valokuva?

Toivottavasti ei tule vastaus liian myöhään mutta älä helvetissä mene tunkemaan sitä skanneriin eikä välttämättä noita normaalikuviakaan jos ovat kovin vanhoja ja arvokkaita. Tuolta oikean tiedon jäljille: http://www.kysymuseolta.fi/valokuvataiteenmuseo/
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuo linnunradan taltioiminen kiinnostaisi, kuinka hyvin nuo näkyi paljaalla silmällä? Kuinkakohan kauas Turun keskustasta pitäisi ajaa, jotta saisi selkeänä yönä taltioitua linnunradan, mahtaako kukaan täällä tietää? Ei mulla kyllä kummoiset setitkään ole vielä tuota varten, mutta että pääsis edes vähän kokeilemaan ja katselemaan.

En osaa sanoa, kuinka kaukana Turusta on jo niin pimeää, ettei valosaaste häiritse. Sen sijaan parhaat olosuhteet ovat usein syksyn pakkasöinä, jolloin ilma on kirkas ja läpikuultava eikä kosteus haittaa. Mitä vähemmän tähdet tuikkivat, sitä parempi.

Tähtikuvaamisesta löytyy paljon tietoa Ursan harrastajien keskustelupalstalta, jossa on ainakin yksi osio pyhitetty tähtikuvaamiselle. Myös Ursan Tähdet ja Avaruus -lehdessä on joka numerossa taivaan kuvaamisesta jotain. Lukijoiden lähettämissä kuvissa on aina mukana kalustoinformaatio ja valotus- ym. tiedot, niistä voi napata osviittaa. (Pitää tietysti muistaa, että osa on todellisia hifisttelijöitä kalustonsa suhteen, mutta on siellä ihan "tavallisillakin" välineillä kuvattuja hyviä otoksia.) Itse en ole asiaan kauheasti perehtynyt, mutta pitkällä valotuksella kuvattaessa pitäisi kamera olla kytkettynä kaukoputkeen, joka on ohjelmoitu liikkumaan taivaan mukana. Toinen vaihtoehto on opetella käyttämään kuvien pinoamisohjelmaa, jolla saa yksityiskohtia esiin. Ohjelmia löytyy ilmaiseksi netistä ja Ursan jäsenistö tietää parhaat eli ne löytyvät lukemalla tuota em. palstaa.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riittänee, että ajat esim. Ruissaloon tai vaikka Kakskertaan. :) Tietenkin paras mahdollinen tulos on mahdollisimman kaukana valosaasteesta, mutta itse sain tämmösen kuvan aikaseks, kun lähimpään katuvaloon oli vaan 20m matkaa. :D https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...=0d271aeef2ef49a76093be78fceace3b&oe=54DDC3F6


Thänks! Juuri jotain tuollaista kuvaa haluaisin saada kuin sinun ottamasi, oon vaan miettiny että miten se pitäs näkyä ja mihin asti pitäs mennä... Täytynee koittaa tuota kakskerran päätyä joku ilta/yö kun siellä päi tulee pyörittyä, tai Ruissalon päätyä.

Olen koittanut googletella, mutta aika paljon löytyi tosiaan jotain noita Alamummon mainitsemia kaukoputkivirityksiä joilla kuvataan jotain vähän tarkemmin tiettyjä tähtiä. Ja joo viime talvena tuli pyörittyä yötaivaan alla, mutta valosaasteessa ja sitten kun lähdin kerran ajeleen tarpeeks kauas valosaasteesta niin oli niin pimeetä että, mutten silti oikein tienny mihin suuntaan kameraa pitäisi osotella eikä ollut muutenkaan juurikaan tietoa asiasta, että onnistuisi, tuli vaan lähdettyä kattelemaan.

Kiitos myös vstk noista, kroppikennolla täällä mennään.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Alkaa tuo oma piski oleen sen verta napparassa kunnossa (5kk) ja sain vihdoinkin upattua linssin parempaan telephotoon, niin rapsasin pari ihan kohtuullista fotoa tanaan paivalla.

Kuva 1 ja kuva 2
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Auttakaas amatööriä mäessä.

Tulee kuvattua kalastuksen lomassa ja pitää saada linssiin pyöröpolarasaatio filsu. Sopiiko Hoya DMC Pro1 Digital tämmöisen objektiiviin: NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR ja meneekö kyseinen tuote myös toiseen objektiivini: AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G from Nikon ?

Tämä olisi siis tarkoitus hommata: HOYA DMC Pro1 DIGITAL pyöröpolarisaatio - Digitarvike.fi

Ulkomailta tosin.

Kiitos jos joku vaivautuu auttamaan!
Molemmissa tötteröissä on 52 mm suodinkierre. Tuon polan vaihtoehtoisista halkaisijoista kun valitset sen 52 mm option, niin kyllä ainakin speksien mukaan pitäisi kiertyä kumpaankin kiinni.
 

Jotva

Jäsen
Alkaa tuo oma piski oleen sen verta napparassa kunnossa (5kk) ja sain vihdoinkin upattua linssin parempaan telephotoon, niin rapsasin pari ihan kohtuullista fotoa tanaan paivalla.

Kuva 1 ja kuva 2

Eka kuva vähän levoton minun makuun. Toinen vauhdikas ja ilmeikäis, rajaisin kyllä sitäkin hieman. Tekninesti näyttävät ihan hyviltä, ainakin tällä näytöllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös