Mainos

Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 153 500
  • 827

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Valotus ei saa ylittää mielellään yli 30s, koska silloin maapallon pyörimisliike alkaa jo näkymään tähdissä. Mulla tossa kuvassa arvoina oli 17mm F/4.0 ISO 8000 ja 30s. 6D:llä kuvaan. :)


"The 500 rule". Tayskennokameroihin patee saanto, jossa jaat 500 polttovalilla, tassa tapauksessa 17mm, jolloin saat tulokseksi 29,4 (taparasti siis valtetty), joka kertoo sekuntimaaran mika on maksimiaika* ettei tahdet jata raitoja. Kroppikennoihin patee saanto jossa kerrot polttovalin kroppiarvolla jonka jalkeet jaat 500 tuloksella.

Eli esimerkkina tayskennokamera jossa on 24mm-70mm linssi kiinni ja polttovali asetettuna 24mm:n, 500/24=20.8 (pyoreasti 21s) ja kroppikennokamerassa (vaikka kamera jossa kroppiarvo on 1.6x) jossa 24mm polttovali laskukaava nayttaa talta: 500/(24x1.6)=13,02.

Tama siis nyrkkisaantona.

*Hyva myos muistaa etta mikali kamera osoittaa paivantasaajaa kohti, on tahtiraidat(tm) herkemmin nakyvissa kuin napoja kohti osoitettaessa. Tama johtuu siita etta tahdet piirtavat pidemman kaaren paivantasaajan kohdalla.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaimo sai isovanhemmiltaan vanhoja valokuvia, ja tekisi mieli muuttaa niitä digitaaliseen muotoon talteen. Yksi noista kuvista on ferrotyyppi, eli peltinen valokuva. Voiko skannerilla jotenkin vahingoittaa noita kuvia, vai pitäiskö ennemmin vaan napata kameralla valokuva?

Toivottavasti ei tule vastaus liian myöhään mutta älä helvetissä mene tunkemaan sitä skanneriin eikä välttämättä noita normaalikuviakaan jos ovat kovin vanhoja ja arvokkaita. Tuolta oikean tiedon jäljille: http://www.kysymuseolta.fi/valokuvataiteenmuseo/
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuo linnunradan taltioiminen kiinnostaisi, kuinka hyvin nuo näkyi paljaalla silmällä? Kuinkakohan kauas Turun keskustasta pitäisi ajaa, jotta saisi selkeänä yönä taltioitua linnunradan, mahtaako kukaan täällä tietää? Ei mulla kyllä kummoiset setitkään ole vielä tuota varten, mutta että pääsis edes vähän kokeilemaan ja katselemaan.

En osaa sanoa, kuinka kaukana Turusta on jo niin pimeää, ettei valosaaste häiritse. Sen sijaan parhaat olosuhteet ovat usein syksyn pakkasöinä, jolloin ilma on kirkas ja läpikuultava eikä kosteus haittaa. Mitä vähemmän tähdet tuikkivat, sitä parempi.

Tähtikuvaamisesta löytyy paljon tietoa Ursan harrastajien keskustelupalstalta, jossa on ainakin yksi osio pyhitetty tähtikuvaamiselle. Myös Ursan Tähdet ja Avaruus -lehdessä on joka numerossa taivaan kuvaamisesta jotain. Lukijoiden lähettämissä kuvissa on aina mukana kalustoinformaatio ja valotus- ym. tiedot, niistä voi napata osviittaa. (Pitää tietysti muistaa, että osa on todellisia hifisttelijöitä kalustonsa suhteen, mutta on siellä ihan "tavallisillakin" välineillä kuvattuja hyviä otoksia.) Itse en ole asiaan kauheasti perehtynyt, mutta pitkällä valotuksella kuvattaessa pitäisi kamera olla kytkettynä kaukoputkeen, joka on ohjelmoitu liikkumaan taivaan mukana. Toinen vaihtoehto on opetella käyttämään kuvien pinoamisohjelmaa, jolla saa yksityiskohtia esiin. Ohjelmia löytyy ilmaiseksi netistä ja Ursan jäsenistö tietää parhaat eli ne löytyvät lukemalla tuota em. palstaa.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Riittänee, että ajat esim. Ruissaloon tai vaikka Kakskertaan. :) Tietenkin paras mahdollinen tulos on mahdollisimman kaukana valosaasteesta, mutta itse sain tämmösen kuvan aikaseks, kun lähimpään katuvaloon oli vaan 20m matkaa. :D https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...=0d271aeef2ef49a76093be78fceace3b&oe=54DDC3F6


Thänks! Juuri jotain tuollaista kuvaa haluaisin saada kuin sinun ottamasi, oon vaan miettiny että miten se pitäs näkyä ja mihin asti pitäs mennä... Täytynee koittaa tuota kakskerran päätyä joku ilta/yö kun siellä päi tulee pyörittyä, tai Ruissalon päätyä.

Olen koittanut googletella, mutta aika paljon löytyi tosiaan jotain noita Alamummon mainitsemia kaukoputkivirityksiä joilla kuvataan jotain vähän tarkemmin tiettyjä tähtiä. Ja joo viime talvena tuli pyörittyä yötaivaan alla, mutta valosaasteessa ja sitten kun lähdin kerran ajeleen tarpeeks kauas valosaasteesta niin oli niin pimeetä että, mutten silti oikein tienny mihin suuntaan kameraa pitäisi osotella eikä ollut muutenkaan juurikaan tietoa asiasta, että onnistuisi, tuli vaan lähdettyä kattelemaan.

Kiitos myös vstk noista, kroppikennolla täällä mennään.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Alkaa tuo oma piski oleen sen verta napparassa kunnossa (5kk) ja sain vihdoinkin upattua linssin parempaan telephotoon, niin rapsasin pari ihan kohtuullista fotoa tanaan paivalla.

Kuva 1 ja kuva 2
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Auttakaas amatööriä mäessä.

Tulee kuvattua kalastuksen lomassa ja pitää saada linssiin pyöröpolarasaatio filsu. Sopiiko Hoya DMC Pro1 Digital tämmöisen objektiiviin: NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR ja meneekö kyseinen tuote myös toiseen objektiivini: AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G from Nikon ?

Tämä olisi siis tarkoitus hommata: HOYA DMC Pro1 DIGITAL pyöröpolarisaatio - Digitarvike.fi

Ulkomailta tosin.

Kiitos jos joku vaivautuu auttamaan!
Molemmissa tötteröissä on 52 mm suodinkierre. Tuon polan vaihtoehtoisista halkaisijoista kun valitset sen 52 mm option, niin kyllä ainakin speksien mukaan pitäisi kiertyä kumpaankin kiinni.
 

Jof

Jäsen
Alkaa tuo oma piski oleen sen verta napparassa kunnossa (5kk) ja sain vihdoinkin upattua linssin parempaan telephotoon, niin rapsasin pari ihan kohtuullista fotoa tanaan paivalla.

Kuva 1 ja kuva 2

Eka kuva vähän levoton minun makuun. Toinen vauhdikas ja ilmeikäis, rajaisin kyllä sitäkin hieman. Tekninesti näyttävät ihan hyviltä, ainakin tällä näytöllä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täältä Flickr-tililtäni voi käydä tsekkailemassa viime aikojen tuotoksia, jos siltä tuntuu: R1ku Exposures | Flickr - Photo Sharing! Löytyy lätkää, futista, jenkkifutista ja vähän korista, käsipalloa ja muutakin. Melko (urheilu)kuvauksen täyteinen kesä oli, eikä tämä alkusyksykään tahtia näytä hiljentävän.
Hienoja tilannekuvia, tykkään! En tiedä, johtuuko monitoristani vai mistä, mutta värimaailma on aavistuksen karkkia minun makuuni. Ihan siis vain aavistuksen, ei mitään katastrofaalista. Ja "vika" voi tosiaan olla täälläkin päässä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Täältä Flickr-tililtäni voi käydä tsekkailemassa viime aikojen tuotoksia, jos siltä tuntuu: R1ku Exposures | Flickr - Photo Sharing! Löytyy lätkää, futista, jenkkifutista ja vähän korista, käsipalloa ja muutakin. Melko (urheilu)kuvauksen täyteinen kesä oli, eikä tämä alkusyksykään tahtia näytä hiljentävän.
Olen surkea tilannekuvaaja ja en urheilua osaa kuvata ollenkaan, maisema, rakennukset ja luonto on omia juttua - väreissä tai MV, mutta hatunnosto näille kuville. Todella hienosti useimmissa kuvissä välittyy joko liike tai fiilis.
Millaisella kalustolla kuvaat?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Nostetaan ketju ja tehdään kysymys mallia "Tamppo": mikä olisi hyvä ohjelma kuvien hallinnointiin ja ehkä alkeelliseen käsittelyyn? Kuvat ovat herttasen sekaisin, sillä olen turhan usein ottanut kuvia kortille, joka on ollut jo puolillaan edellisiä kuvia ja siten ne eivät järjesty edes päivämäärän mukaan järjellisesti. Eli tarpeen on ohjelma, jonka avulla teen mahdollisimman helposti kuvistani kansioita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nostetaan ketju ja tehdään kysymys mallia "Tamppo": mikä olisi hyvä ohjelma kuvien hallinnointiin ja ehkä alkeelliseen käsittelyyn? Kuvat ovat herttasen sekaisin, sillä olen turhan usein ottanut kuvia kortille, joka on ollut jo puolillaan edellisiä kuvia ja siten ne eivät järjesty edes päivämäärän mukaan järjellisesti. Eli tarpeen on ohjelma, jonka avulla teen mahdollisimman helposti kuvistani kansioita.
Varmaan suosituin ilmainen kuvankäsittelyohjelma lienee Gimp. Järjestelystä en osaa sanoa. Minä en sitä käytä, koska kuvaan RAW-formaatissa ja se asettaa softalle omat vaatimukset. Muuten suosittelisin Lightroomia, mutta se maksaa ja se on monille kynnys. Jos 145 € ei ole paha, saat todella monipuolisen välineen tarpeisiisi. Olen käyttänyt tuota itse vasta viikon, mutta olen aivan rakastunut siihen. Enkä ole päässyt vielä edes tuohon järjestelyyn asti, vaan pelkästään RAW-konversioon.

LR6/CC:stä löytyy hyvät tutorial-videot, jotka kannattaa imho katsoa ennen ko. softan hankkimista. Tuossa import-vaiheessa on monta sudenkuoppaa, jotka pitää osata välttää. Tai vastaavasti ne hyvät ominaisuudet kannattaa hyödyntää jo importissa. Hankkimisessa pitää tehdä valinta "pilvipalvelun" (CC) ja standalonen (LR6) välillä. Ensin mainittu on kuukausimaksullinen versio, jossa kerran kuussa pitää päästää kone nettiin lisenssimaksun tarkistamista varten. Plussana saa uusia ominaisuuksia, joita ei saa edes rahalla tuohon standaloneen. Ja lisäksi saa samaan pakettiin Photoshopin ja jotain muuta kivaa. Tuo CC maksaa 12 € kuussa, mutta jos ei ole superharrastaja tai ammattilainen, niin voi olla hiukan overkill. Se on siis koko nimeltään Creative Cloud, mutta itse softa kyllä asennetaan paikallisesti ja se pyörii, vaikka kone ei ole verkossa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kalusto päivittyy. Nykyinen on Olympuksen OMD M5 ja 12-50 (24-100 kinovastaavuus siis), 40-150 ja 12-42.
Rajalan digiviikolla oli aika lyömätön tarjous kun "Pro" sarjan OMD M1 ja 12-40 f2.8 Pro linssi sekä akkukahva lähti 999€ hinnalla. Pelkästään tuo linssi on noin 750€ kun katselee tarjouksia muualla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuli aikoinaan hankittua Nikon 5100 ja myös perustelezoomi 55-300 4,5-5,6 mutta liian vähän olen näppäillyt vehkeitäni. Kokemushorisonttini on hyvin pistemäinen. Lintuja olen jonkin verran yrittänyt kuvata mutta en lentotilassa. Nyt juolahti mieleeni että yrittäisinkö kuvata lentokoneita omaksi riemukseni, ei mitään julkaisutasoa tarvita eli auto-isosta voisin lähteä liikkeelle. Siitä sitten valotusajaksi pitäisi jokin valita ja aukko automaatiolla. Mutta sitten se tarkennushommakin vielä. Mielelläni jonkin automaattimenetelmän haluaisin valita, en tuollaisessa tilanteessa käsisäätöön usko kykeneväni. Ja pitäisikö vielä jokin haarukointikin valita vai hidastaako se purske/sarjatulitusta? Ja sitten tietysti vielä varmaan kaikkea muutakin.
Yrittäminen kannattaa aina ja erehdyksistä oppii, mutta arvostaisin mikäli joku voisi heittää omia lähtökohtiaan ja käytänteitään, helpottaa aloittelijaa. Liike tietysti on tärkeä, taitaisi lähteä jo lantiosta saakka.

Ja taas lisätään: perskuta kun sitä on vanha, kinofilmikameraa.. kaikki muut älyäisivät kuvata lentokoneita videona. Mutta kysymys pätee, siirrämme fokuksen lintujen kuvaukseen.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuli aikoinaan hankittua Nikon 5100 ja myös perustelezoomi 55-300 4,5-5,6 mutta liian vähän olen näppäillyt vehkeitäni. Kokemushorisonttini on hyvin pistemäinen. Lintuja olen jonkin verran yrittänyt kuvata mutta en lentotilassa. Nyt juolahti mieleeni että yrittäisinkö kuvata lentokoneita omaksi riemukseni, ei mitään julkaisutasoa tarvita eli auto-isosta voisin lähteä liikkeelle. Siitä sitten valotusajaksi pitäisi jokin valita ja aukko automaatiolla. Mutta sitten se tarkennushommakin vielä. Mielelläni jonkin automaattimenetelmän haluaisin valita, en tuollaisessa tilanteessa käsisäätöön usko kykeneväni. Ja pitäisikö vielä jokin haarukointikin valita vai hidastaako se purske/sarjatulitusta? Ja sitten tietysti vielä varmaan kaikkea muutakin.
Yrittäminen kannattaa aina ja erehdyksistä oppii, mutta arvostaisin mikäli joku voisi heittää omia lähtökohtiaan ja käytänteitään, helpottaa aloittelijaa. Liike tietysti on tärkeä, taitaisi lähteä jo lantiosta saakka.

Ja taas lisätään: perskuta kun sitä on vanha, kinofilmikameraa.. kaikki muut älyäisivät kuvata lentokoneita videona. Mutta kysymys pätee, siirrämme fokuksen lintujen kuvaukseen.
Itse kuvaan aktiivisesti lintuja, ja ns BIF eli birds in flight.
Eräs ammattikuvaaja kommentoi tuota harrastusta näin:
"Capturing BIF (Bird in flight) is considered one of the most masochist types of photography to try"'
Eli vaatii kuvaajalta paljon, vaatii kalustolta vielä enemmän.
Ongelma tulee seuraavista, automaattitarkennus on usein liian hidas/epävarma, objektiivissa pitää olla pituutta ja valovoimaa, kamerassa pitää olla riittävän hyvä automaattitarkennus sarjakuvaukseen (jotkut kamerat tarkentavat joillain nopeuksilla vain ensimmäisen kuvan jne...)

Iso auto on ok, jos rajoitat sen vaikka tyydyttävään tasoon johon kamerasi kykenee. ISO 4000-6000 voi olla ok, tuossa tulee jo kohinaa mutta tuskin liikaa jos et julkaise tai printtaa.
Tarkennuspisteen valinta lentävään kohteeseen. Useissa kameroissa voi valita esim 9 pisteen ryhmän keskelle, tai vaikka vain yhden oikein pienen.
Molemmissa etunsa. Ryhmä ottaa ehkä nopeammin kiinni lentävään, mutta sitten tarkennus voi olla esim siivessä ja takana olevassa pilvessä (eli huteja tulee melkoisesti), kun taas pieni piste on hitaampi, mutta paljon vähemmän huteja. (AF area mode valinta siis)
Linnuille ja miksei koneillekin, pitää valita melko nopea suljinaika. Itse pidän nyrkkisääntönä, isoille (hitaammille linnuille) 1/1250 min. Pienemmille (nopeammille) mielellään 1/1500 tai nopeampi. Yleensä sitten näin nopea aukko nostaa ISOa ja aukko on suuri = eli syvyysterävyys on pieni ja tarkennuksesta riippuen pitkällä putkella osa kohteesta saattaa olla epäterävä.

Liikkuviin kohteisiin valitsen jatkuvan autofocuksen, eli C tai Trackin. Nikonissa kai AF-C.
Sitten tuo 55-300 f4,5-5,6 on ok, mutta ei hyvä, eli melko lyhyt (saisi olla lähes 600mm) samoin valovoima tulee vastaan kun 300mm se on 5,6.
Kyllä tuolla on hyvä harjoitella ja koneiden kuvaaminen onnnistuu varmasti paljon helpommin kuin lintujen. Lintujen kanssa vaatii hyvät valoisat olosuhteet jotta onnistuu, mutta kyllä sitten saa ihan hienoja kuvia tuollakin. Kunhan asetukset ja rutiinit on kunnossa.

Haarukointi on melko turha, eli jos haarukoi valoitusta tms. Kuvaa RAW tai RAW+JPG (ja nopein mahdollinen kortti kameraan...)
RAW kuvat paremmin sitten editoimaan jälkikäteen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt tulee vahvaa mutua, mutta luulisin lentokoneiden olevan huomattavasti helpommin kuvattavia kohteita kuin lentävät linnut. Ei välttämättä tarvita viimeisen päälle optimoituja asetuksia. Kohde on polttoväliin suhteutettuna keskimäärin melko kaukana, joten tarkennus todennäköisesti on kuitenkin koko koneessa, ainakin tuolla puolipimeällä ei-niin-superpitkällä telellä. Tai jos on muodostelma, niin himmentää hiukan ja taas on koko ryhmä hyperfokaalisella alueella, ehkä. Voihan tuo jollain dof-kalkulaattorilla laskeakin. Itse luultavasti käyttäisin kaikkia tarkennuspisteitä tässä tapauksessa ja tuota jatkuvaa seurantaa. Liikkuvan kohteen seurantakaan tuskin tulee ongelmaksi, päinvastoin kuin sinne tänne sinkoilevien lintujen kohdalla. Valoa on luultavasti yllin kyllin, joten ISO tulee tuskin ongelmaksi, vaikka vetäisi suljinajan noinkin tiukalle kuin @SamSpade ehdottaa. Juoksevan koiran pysäyttää jo 1/800 s ja siinäkin saa pannata jo melkoisesti ja silti pysähtyy liike kuvassa. Jos ne koneet ei nyt ihan 50 m päästä mene, niin luulisin pääsevän paljon pienemmällä pannauksella. Ja sitäpaitsi suljinajan hehtaarin näkee aika nopeasti parilla koetähtäyksellä johonkin lentävään lokkiin, kun laittaa aukon täysille. Kannattaa testailla etukäteen, ettei tule kiireessä missattua hyviä kuvia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Juu minun oli kirjoitettu lintujen kuvauksen pohjalta, koneita en ole kuvannut ja kyllä huomattavasti helpompia uskoisin.
Edit. Helikoptereita olen kuvannut ja niissä kannattaa käyttää paljon hitaampaa suljinaikaa. Liian nopea pysäyttää roottorien liikkeen ja näyttää kuin kopteri kelluisi ilmassa. Eli sen verran hidas että lapojen liike näkyy.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Nousipas sopivasti tämä ketju. Olen nimittäin aikeissa ostaa järjestelmäkameran. Käyttötarkoitus ensisijaisesti kaupunkikuvat ja tästä syystä olen päätynyt microrunkoon. Hieman kyllä huolettaa käytettävyys kun käteni on melko suuret. Kaupassa olen tätä pidellyt ja tuntui ihan miellyttävältä, mutta kenttäolosuhteissa saattaa joitakin ongelmia ilmetä, mutta toisaalta kamera on helppo laittaa taskuun ja kaivaa esiin. Kysyinkin onko jollakin käyttökokemuksia alle linkkaamastani kamerasta ja mitä mieltä olette hinnan ja laadun suhteesta.

Olympus OM-D E-M5 Mark II + 25 mm f/1.8, musta – OM-D – Mikrojärjestelmäkamerat – Järjestelmäkamerat – Kamerat – Verkkokauppa.com
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hieman kyllä huolettaa käytettävyys kun käteni on melko suuret.
Ei mitään kokemuksia Olympuksesta, mutta Sulanto-blog vihjaa, että isokourainen saattaa tykätä lisäkahvasta. Rajalan hinnoilla 179,-

Varmasti hyvä kamera tarkoituksiisi, jos ergonomia riittää. Mulla on tuohon tarkoitukseen Sony a6000 kittiputkella. Joskus mietin jotain laadukasta ja taskuun menevää primeä siihen nokalle, mutta ei ole vielä realisoitunut tuo ajatus. Aika kompakti se on tuossa varustuksessakin ja varsinkin patikkareissuilla kevyt kantaa. Voi olla, että se on sun kouriin aika pieni.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nousipas sopivasti tämä ketju. Olen nimittäin aikeissa ostaa järjestelmäkameran. Käyttötarkoitus ensisijaisesti kaupunkikuvat ja tästä syystä olen päätynyt microrunkoon. Hieman kyllä huolettaa käytettävyys kun käteni on melko suuret. Kaupassa olen tätä pidellyt ja tuntui ihan miellyttävältä, mutta kenttäolosuhteissa saattaa joitakin ongelmia ilmetä, mutta toisaalta kamera on helppo laittaa taskuun ja kaivaa esiin. Kysyinkin onko jollakin käyttökokemuksia alle linkkaamastani kamerasta ja mitä mieltä olette hinnan ja laadun suhteesta.

Olympus OM-D E-M5 Mark II + 25 mm f/1.8, musta – OM-D – Mikrojärjestelmäkamerat – Järjestelmäkamerat – Kamerat – Verkkokauppa.com
Itselläni on E-M5 mark I ja E-M1 mark I. Jälkimmäinen on aika lailla saman kokoinen M5 mark II kanssa. Itsellänikin on aika isot kourat ja olon E-M1 tosi tyytyväinen. Tosin E-M1 on kunnon grippi joka auttaa tosi paljon käsiteltävyydessä.
Teknisestihän tuo E-M5 mk II on saakelin hyvä. Tuo linssikin on ok, mukavan valovoimainen ns normaaliobjektiivi eli vastaa 50mm kinovastaavuudeltaan.
Jos tuo on se mitä useimmin kuvaat niin ok. Olyn 17mm f1.8 on myös hyvä, vähän laajempi, sekä
Olympus 12-50mm f/3.5-6.3 jossa ei ole niin paljon valovoimaa mutta aika kattava zoom, macro toiminto, sääsuojattu.
Tosin itse en kovin paljon pidä kiinteistä polttoväleistä, joten oma kalustoni on Oly 12-40 f2.8 pro joka on eniten kiinni kamerassa (kameroissa), 40-150, 12-50 ja 75-300 II.
Hinta ja laatu on kohdallaan. Jos jostain saat käsiin uuden tai lähes uuden E-M1 niin suosittelen kokeilemaan sitäkin.
E-M5 mk II menee kivasti kun linssi ei ole kovin iso, mutta jos vähän pidempää/painavampaa pro sarjan linssiä käyttää, on käsikahva loistava.
Tosin akkukahvan hommaamalla saa sen kahvan ja lisää käyttöaikaa, mutta korkeuskin sitten kasvaa.
Sensori/kenno on saman tasoinen molemmissa, ergonomia parempi E-M1ssä, oikeastaan se missä E-M5 mk II menee ohi, on videokuvaus.
Olen itse käyttänyt M 4/3 runkoja 2011 vuodesta ja en palaa isompiin runkoihin. Nykyiset ovat lähes käsikädessä ns full frame kanssa, syvyysterävyys ja ISO vielä vähän jää jälkeen, mutta paino, koko, halpoja hyviä linssejä valtava valikoima ym. Paras kamera on se joka on mukana. Eli micro 4/3 tulee oikeasti kuljetettua mukana.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kiitos @Leon ja @SamSpade hyvistä vastauksista. Vielä hetken jatkan mietiskelyä ja käyn vaihtoehtoja läpi, mutta suurella todennäköisyydellä tuo Olympus OM-D E-M5 Mark II. Suositelkaa ihmeessä muitakin 4/3 runkoja hintaluokassa 700-900€.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ongelma tulee seuraavista, automaattitarkennus on usein liian hidas/epävarma, objektiivissa pitää olla pituutta ja valovoimaa, kamerassa pitää olla riittävän hyvä automaattitarkennus sarjakuvaukseen (jotkut kamerat tarkentavat joillain nopeuksilla vain ensimmäisen kuvan jne...)

Tähän voisi vielä lisätä, että kamerassa on hyvä olla nappuloissa riittävästi ohjelmointivaraa jotta asetuksia voi muuttaa nopeasti menemättä valikoihin. Nopeat asetukset ovat paikallaan ainakin vaihdettaessa jatkuvalta tarkennukselta lukkiutuvaan tarkennukseen, ja myös siihen kun tekee muutoksia tarkennuspisteisiin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tähän voisi vielä lisätä, että kamerassa on hyvä olla nappuloissa riittävästi ohjelmointivaraa jotta asetuksia voi muuttaa nopeasti menemättä valikoihin. Nopeat asetukset ovat paikallaan ainakin vaihdettaessa jatkuvalta tarkennukselta lukkiutuvaan tarkennukseen, ja myös siihen kun tekee muutoksia tarkennuspisteisiin.
Juurikin näin. Minulla on 3 eri nappulassa asetukset, lentäville linnuille, staattisille (no istuville) linnuille ja sitten ns erikoistila linnuille.
Helpottaa tosi paljon kun kaikki asetukset suljinaikaa ym myöten on heti valmiina.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Kiitos @Leon ja @SamSpade hyvistä vastauksista. Vielä hetken jatkan mietiskelyä ja käyn vaihtoehtoja läpi, mutta suurella todennäköisyydellä tuo Olympus OM-D E-M5 Mark II. Suositelkaa ihmeessä muitakin 4/3 runkoja hintaluokassa 700-900€.

Kuvasin 5 vuotta Panasonicin m43 rungoilla jotka miellytti minua Olympusta enemmän, mm selvästi nopeamman tarkennuksen sekä itseäni enemmän mielyttävän käyttöliittymän aniosta. mm GX80 tai GX8 voisi olla harkinnan arvoisia, GX8:ssa on ergonomia viimesen päälle ja hinnat on ihan asiallisia sillä uutta mallia lienee pian tulossa.

Siirryin syksyllä kuitenkin hetken mielijohteesta Fujiin ja hommasin X-T2 sekä X-e2 rungot, näissä mukana kulkee pääasiassa 23mm f1.4 sekä 56mm 1.2. Etenkin X-T2 on aivan huikea kamera ja etenkin ISOilla 3200 -> menee selvästi menojaan vs m43 kamerat (tosin en tiedä ihan uusimmista enää) ja samoin dynamiikka on paria pykälää parempaa, varjoista saa vielä todella paljon jälkikäsittelyssä raakakuvasta irti.

Kannattaa tutusta Fujin XT20 kameraan siis myös, käytännössä loistavan XT2:n pikkuveli ja mallit jakaa paljon samoja ominaisuuksia. Koko on käytännössä samaa luokkaa kuin m43 rungoissa, eikä nuo uudet F2 primet ole juurikaan pienenpiä kuin m43 vastaavat. Mutta oikeastaan, loistavia pelejä kaikki, Olympus Pana sekä Fuji. Ehkä lopulta enemmän kyse on siitä mikä sopii parhaiten käteen ja mikä käyttöliittymä mielyttää eniten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös