Näin. Ja tässä tullaankin siihen ikuiseen kysymykseen; mitkä arvot ovat oikeita ja mitkä vääriä?
Omasta näkövinkkelistä juuri tätä dilemmaa varten on luotu sääntöjä yhteiskuntaan, jotka koskevat kaikkia, arvoista riippumatta. Eli lait. Ja samalla lailla pienimmissä mikroyhteisöissä (kuten Jatkoaika) on laadittu yhteiset pelisäännöt. Ja juuri tästähän koko keskustelu on tänään virinnyt; ovatko ne säännöt samat kaikille, vai eivät.
Jossain keskustelussa tällä palstalla minua valistettiin, että oikeat arvot ja moraalin määrittää yhteiskunta. Mutta, miten määritellään yhteiskunta? Jatkoajan keskustelupalsta, Suomi, Eurooppa, länsimainen kulttuuri, vai koko maailma? Minä en tiedä, siksi minusta olisikin tärkeää, että ne kulloisetkin pelisäännöt olisivat samat kaikille. Ja mielestäni koskaan ei ole väärä hetki kyseenalaistaa tasapuolisia pelisääntöjä, se laittaa (tai ainakin pitäisi laittaa) ne valtaa pitävät pohtimaan sääntöjen ja käytäntöjen tasapainoa.
Jos nyt käytetään argumenttina sitä, että liberaalius on vallalla maailmalla, niin voidaanko sitten tulevaisuudessa, jos konservatiivisuus nousee valtasuuntaukseksi, hyvällä omatunnolla perua esimerkiksi translaki, palata taaksepäin tasa-arvossa jne, vai ollaanko silloin barrikadeilla ns. oikeiden arvojen puolesta? Vai hyväksyykö liberaalit sen, että yhteiskunta on määrittänyt uusiksi "oikeiksi" arvoiksi konservatiivisemmat peruslähtökohdat?
Hyvää pohdintaa. Jos rajaan vastauksen Jatkoajan moderointiin, on varmaan minun helpompi kirjoittaa. Suomessa on lait ja koska Suomi on liberaali valtio perustuslakia myöten, Jatkoajan moderointi tulee jo sieltä. On noudatettava lakeja.
Esimerkki. Jos minä kirjoitan islaminuskoa loukkaavan ja kansanryhmää halventavan tekstin, se on lain mukaan kielletty. Niinpä se on Jatkoajassakin kielletty, koska moderointi on tarkkaa. Ylilaudalla tähän ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota ja Homma menee oman kokemukseni mukaan näiden kahden väliin.
Kyse ei siten ole minusta Jatkoajan moderoinnissa siitä, että liberaali on valttia vaan siitä, että laki ohjaa. Ja siitä, että monet meidän konservatiivien (näin osakonservatiivin silmin) näkemykset ja hieman arvotkin poikkeavat liberalismista.