Moderointilinja tuntuu vahvasti olevan "pää hanurissa" -linjalla. Kaikenlaisesta höpöhöpöstä tulee jäähyjä ja sitten katsellaan kirjoittajia, joilla on viiden vuoden historia pelkkää yhden asian trollaamista ja typeryyttä ilman yhtään järkevää viestiä.
Nyt on pakko kysyä! Lainasin nyt sinua, mutta tämä asia tulee aika ajoin keskustelussa esille, joten muutkin voivat vastata.
Mitä tämä "yhden asian trollaus" on? Onko jollain heittää oikein konkreettista esimerkkiä aiheesta? Nimimerkkejä kehiin! Olenko mä nyt tyhmä vai sokea, kun mä en vaan ymmärrä mitä tällä "yhden asian trollauksella" ajetaan takaa? Tarkoitetaanko tällä nyt jotain harmittomia nimimerkkejä tyyliin Jomppa_Koo tai HIFK, jotka surkuttelevat olemattomia naisasioitaan?
Sitten on se toinen suuri kysymys: tulkinta! Missä kohtaa menee oman mielipiteen esilletuonnin ja trollauksen raja? Välillä tuntuu, että täällä valitetaan trollauksesta heti, jos joku on jostain asiasta eri mieltä. Esimerkki: mä olen sitä mieltä, että portsarin heittäessä ravintolasta ulos huonosti käyttäytyvää asiakasta, asiakkaan pään tulisi vahingossa vähän osua ovenkarmiin tms. Osaan hyvin kuvitella, että vähintään 90% palstan kirjoittajista on kanssani eri mieltä. Jos mä nyt seuraavat viisi vuotta julistaisin tätä mielipidettäni noissa portsari-/vartijaketjuissa, niin olisinko mä trolli?
Onko mun mielipiteeni "paksumpaan kalloon on ahdettava tavaraa vähän isommalla lekalla" huonompi mielipide kuin vaikkapa TosiFanin "heikompiosaisia on aina autettava" -mielipide? Totta kai mä ymmärrän sen, että tuo jälkimmäinen on huomattavasti yleisesti hyväksytympi mielipide, mutta... Sittenhän tämä vasta Pohjois-Korea meiningiksi menisi, jos Moderaattorit rupeaisivat rankomaan eriävistä mielipiteistä.
En tiedä mistä TF:n pelikielto tarkalleen ottaen tuli, mutta olen kyllä pannut merkille että hän on yleiseen asiallisuuteensa nähden ollut aika usein pelikiellossa. Ehkä rangaistuksia jaellessa voisikin katsoa enemmän sitä kuuluisaa "kokonaiskuvaa", esimerkiksi kirjoittajan aktiivisuutta (paljon kirjoittaville sattuu uskoakseni enemmän kömmähdyksiä) ja sisällöllistä antia palstalle noin yleensä.
Mjaa... tuosta yleisestä asiallisuudesta en niinkään tiedä. Toisaalta en myöskään lue niin hirvittävästi Ässä-osiota, mutta kaikkialla muualla kun törmää TF:n kirjoituksiin, niin teksteistä on asiallisuus harvinaisen kaukana. Tämä näkyy etenkin kirjoituksissa, joissa TF on eri mieltä jonkun toisen kirjoittajan kanssa. TosiFanilla on vahvat mielipiteet, mutta harvemmin mitään perusteluja mielipiteilleen. Jos jotain perusteluja erehtyy pyytämään, niin lopputuloksena on melko varmasti joko henkilökohtaisuuksia tai keskustelun katkeaminen siihen paikkaan. Mun mielestäni tällainen tyyli ei ole vain asiallisuutta nähnytkään.
Myös rangaistushistorian vaikutusta pelikiellon pituuteen voisi miettiä mahdollisuuksien mukaan vähemmän matemaattisesti. Ymmärrän sen että jatkuvasti häiriköiviin sovelletaan eräänlaista porttiteoriaa, mutta välillä homma tuntuu menevän nturhankin 1+1=2 ja 2+2=4 - tyyliin.
No eikö tämä TosiFanin käyttäytyminen sitten täytä jatkuvan häiriköinnin tunnusmerkkejä?
Huhtikuussa henkilökohtainen hyökkäys toista kirjoittajaa kohtaan - viikko
Toukokuussa henkilökohtainen hyökkäys toista kirjoittajaa kohtaan - kuukausi
Mielestäni täysin asiallista ja linjanmukaista toimintaa Moderaattoreilta. Mun mielestäni (samaten myös Moderaattoreiden mielestä) TF:lle ei auennut "toisten kirjoittajien mielipiteiden kunnioitus" tuon huhtikuussa istutun viikon aikana. Noh, nyt hänellä on sitten kuukausi aikaa istua ja miettiä samaa asiaa. Nyt se on sitten TosiFanin kallon paksuudesta kiinni, tuottaako tämä kuukausikaan mitään muutosta asennepuoleen. Siitä olen kuitenkin melko varma (ja ilmeisesti Moderaattoritkin olivat), että toinen viikko ei olisi vielä muuttanut mitään.
Mielenkiintoinen yksityiskohta muuten. TosiFani kirjoitti minulle joskus näin:
"
Asia mitä ajat on hyvä, tapa millä sitä teet ja asenteesi ei."
Kuitenkin toinen meistä istuu parin kuukauden sisään jo toista kakkuaan henkilökohtaisuuksista toisia kirjoittajia kohtaan; ja se ei ole tämä "tapa- ja asennevammainen yksilö". Että se siitä TosiFanin asiallisuudesta...