Minä nyt lainaan ja vastaan teille kahdelle koska käytännössä teidän asianne on juuri se mitä itse pääsääntöisesti vastustan. En siis vastusta avun antamista ja ymmärrän ihmisten auttamisenhalun josta osa varmasti saakin apua kun vain juttelee asioista (ja juuri sitä ehdotinkin).
Mielenterveyden asiat ovat niin monikirjoinen alue että se mikä toimii sinulle saattaa olla toiselle sellainen tekijä joka laukaisee entisestään itsetuhoista käyttäytymistä.
Voin sen verran avata että ihmisen jolla skitsofrenia aiheuttaa masennusta, voi oikeasti tulla tänne kertomaan masennusoireistaan. Teidän vinkeillä joku hyvää tarkoittava käyttäjä saattaa yksityisviestein tai vaikka puhelimen, whatsupin tai muiden avulla ihan livenäkin koittaa tarjota apua ymmärtämättä oikeasti todellista tilannetta. Skitsofrenian "ymmärtäminen" puheiden taustalta on etenkin ihmiselle joka ei kyseisen henkilön kanssa ole toiminut on vaikeaa jopa mahdotonta. Ammattilainen voi mahdollisesti ne signaalit nähdä ja kysyä vaikka lääkityksestä.
Se hymy tai kannustava sana voi olla juuri se mikä lopullisen itsetuhoisen toiminnan käynnistää. Jopa se ettei sano mitään vaan kuuntelee.
Kaikki itsetuhoinen käytös ei ole yhteydessä masennukseen niinkuin pääsääntöisesti annetaan ymmärtää ja etenkin se mikä sinulle tai jollekkin muulle on auttanut ei välttämättä toimi juuri siinä tilanteessa.
En usko, että täällä kukaan mitään ammattilaista yrittää esittää tai sanoa mitä pitää tehdä.
Minulla on ihan liikaa tuttuja, kavereita ja ystäviä, jotka ovat lähteneet täältä oman käden kautta ja itsekin melkein lähdin tästä maailmasta oman käden kautta.
Mutta en minä rupea täällä kenenkään terapeutiksi, vaikka henkilökohtaisia kokemuksia on paljonkin, mutta voin kertoa omista kokemuksista ja yrittää antaa neuvoja miten saada apua ja yrittää antaa tukevia sanoja.
Se jos kannustavat sanat tai vieraan hymy saa ihmisen tekemään itsetuhoisia asioita, niin puhutaan kyllä hyvin pienestä osasta ihmisistä. Jos tuota pelkää, niin eihän sitä voisi puhua tai hymyillä kenellekkään.
Ja tietysti ihmiset ovat erilaisia, kuten sanoinkin aiemmin.
Ja kuten täällä on sanottu, joskus se vieraalle avautuminen tai tänne kirjoittaminen on helpompaa kuin puhuminen ammattilaiselle.
Hienoa vain, että täällä on selvästi ihmisiä, jotka välittävät toisista ihmisistä, ja jos ihminen selviää sillä pahimman yli, että voi avautua täällä, niin se on vain hieno asia.