Jatkoajan leffakerho

  • 2 326 992
  • 12 037

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
nyt vähän jeesiä, mieleen tuli leffa, joka on saanut ensi-iltansa muutama vuosi sitten. Traileri siis nähtynä ja kertoo, kuinka henkilö, joka on jättänyt tulevaisuuden unelmansa taakseen saakin yhtäkkiä mahdollisuuden päästä unelmiensa joukkueeseen (baseball tai jenkkifutis).

Ihan muutaman vuoden ajalta ei kyllä tule mitään mieleen, mutta mainitaan nyt kuitenkin Rookie (2002) (linkki vie IMDBhen), joka on aika lailla kuvauksen kaltainen leffa. Perustuu tositapahtumiin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Drive. Aivan järkyttävän hyvä leffa! Klassista toimintaa, missä tapahtuu vain kun on pakko, ei niinkuin nykytoimintaleffat, missä katsojia pitää hemmotella jatkuvilla tapahtumilla. Väkivalta on raakaa, mutta realistista. Juoni, kuvaus, kerronta, roolihahmot... Damn. Menee mun top-10 kastiin.

Juuri näin. Tuon leffan parhautta ovat viipyvät kohtaukset ja ennenkaikkea se, että pääosan esittäjä puhkeaa siihen väkivaltaisuuden kukkaan erittäin hitaasti tyyliin "mitä vittua, tuo jätkä tappaakin kaikki". Aivan loistava murhaooppera näin keski-ikäiselle miehelle ainakin.

Tuli mieleen rauhallisuudellaan Coenin veljesten Menetetty maa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Tuon leffan parhautta ovat viipyvät kohtaukset ja ennenkaikkea se, että pääosan esittäjä puhkeaa siihen väkivaltaisuuden kukkaan erittäin hitaasti tyyliin "mitä vittua, tuo jätkä tappaakin kaikki". Aivan loistava murhaooppera näin keski-ikäiselle miehelle ainakin.

Tuli mieleen rauhallisuudellaan Coenin veljesten Menetetty maa.
En itse kyllä digannut erityisemmin. Ensimmäinen puolikas oli loisteliasta. Toisella puolikkaalla väkivaltaiset kohtaukset ensin säväyttivät ja yllättivät kunnes lopulta kävivät ennalta-arvattavan puuduttaviksi ja vastenmielisiksi.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Book of Eli seuraa tämän jalanjälkillä ja onkin astetta enemmän "toimintapainoitteinen". Pidin aivan saatanan paljon Den tekee hyvä roolin karuna ja peräänantamattomana salaisuuden suojelijana.
Diggaan kyllä todella paljon näistä post-apokalyptisistä leffoista, ja tuo The Road oli ehkä nähdyistä se oma suosikki hitaan temponsa ja tunnelmallisuutensa ansiosta. Book of Eli oli myöskin erinomainen, varsinkin kun itse katselin tätä niin aivot narikassa etten osannut mitenkään ennakoida lopun käännettä. Tuo raamatullinen sanoma tosin tökki ja pahasti, mutta toisethan tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Vähän isomman profiilin elokuva, I Am Legend oli myös mielestäni ihan lajityypin kirkkainta kärkeä. Quiet Earth oli muistaakseni vanhempi elokuva samantyylisestä aiheesta (viimeinen ihminen maan päällä) ja ihan katsottava sekin.

Toki näitäkin leffoja on niin eri tyylisiä, ettei oikein voi samaan genreen laittaakaan. Esimerkiksi The Roadilla ja vaikka Resident Evileillä (Extinctionista eteenpäin) ei ole juuri mitään yhteistä, vaikka maailmanlopun jälkeisessä maailmassa ollaankin. Itseäni säväyttää paljon enemmän tällainen Fallout-pelien tyylinen harmaa ja ankea selviytymiskamppailun ilmapiiri (kuten The Roadissa) näistä vaihtoehdoista. Jos kellään on vinkata mitään jo mainittujen tyylisiä elokuvia niin olen yhtenä korvana!
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
En itse kyllä digannut erityisemmin. Ensimmäinen puolikas oli loisteliasta. Toisella puolikkaalla väkivaltaiset kohtaukset ensin säväyttivät ja yllättivät kunnes lopulta kävivät ennalta-arvattavan puuduttaviksi ja vastenmielisiksi.
SPOILER!


Kävin juuri katsomassa, ja menee ehdottomasti tämän vuoden kärkipäähän, mutta ylläolevassa on kyllä totuudensiementäkin. En vilkuillut kelloa joten en osaa minuuteista sanoa, mutta jotakuinkin siihen hissikohtaukseen asti ajattelin, että jumalauta, tämähän on matkalla all time TOP10 -listalle. Sen jälkeenkin leffassa oli vielä kosolti hyviä hetkiä, mutta meininki meni kyllä valitettavasti vähän liian kickassmaiseksi loppua kohti. Alkupuolella väkivalta säpsäytteli todella karusti irti filmin rauhallisesta perustemmosta, mutta lopussa innostuttiin sitten liikaa ja teho kärsi turhan paljon.

Todella positiivinen yllätys kuitenkin, jo tyyliltään piristävä poikkeus HW:n nykykaavaan. Ryan Gosling nousi samantien meikäläisen huomioon, varmasti tulee jatkossa vilkuiltua taajaan IMDB:stä mitä mies puuhailee. Mielestäni toistaiseksi vuoden potentiaalisin Oscar-pääosa, lopun hyytyminenkin kun menee ennemmin ohjaajan kuin Goslingin piikkiin. Myös muut roolit hyviä, naispääosassakin mukavan tavallisen näköinen tytsy.

Omassa IMDB-arvostelussani olin käytännössä jo lukinnut ysin, joka on minulta varsin tiukassa, mutta tuo loppu jäi kaivelemaan sen verran, että pitää funtsia vielä. Vahva esitys kuitenkin!
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Lähinnä kysymyksiä tänään, eli mielipidettä uusimmasta Almadovarista ja sitten Tarantinosta; onko pätkiä / tietoa tihkunut ensivuoden puolella ilmestyvästä uutukaisesta?
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Todella positiivinen yllätys kuitenkin, jo tyyliltään piristävä poikkeus HW:n nykykaavaan. Ryan Gosling nousi samantien meikäläisen huomioon, varmasti tulee jatkossa vilkuiltua taajaan IMDB:stä mitä mies puuhailee. Mielestäni toistaiseksi vuoden potentiaalisin Oscar-pääosa, lopun hyytyminenkin kun menee ennemmin ohjaajan kuin Goslingin piikkiin. Myös muut roolit hyviä, naispääosassakin mukavan tavallisen näköinen tytsy.
Vaikka Gosling oli esim. Stay -leffassa hyvä ja Drivessä myös, niin kyllä mua vaan sen naama jotenkin ärsyttää. Ei voi mitään.

Mutta Drivessä on Oscar-potentiaalia kyllä ja se on ohjauksen puolella. Hemmetin hyvä, minimalistinen ote. Viipyvää lähikuvatyöskentelyä ja rytmitys koko elokuvan sama vaikka kässäri kiihtyykin. Leffasta muuten voisi sanoa että vaikka väkivaltaosasto meni vähän yli, niin ei se sentään liian mässäileväksi ja päälleliimatuksi mennyt. Hyvä leffa oli siis Drive. Ai niin, huikea soundtrack.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
The Tree of Life (2011)

The Tree of Life kertoo tarinan amerikkalaisesta, kristillisestä perheestä ja tragediasta joka selviää katsojalle jo heti alkumetreillä. Kolmen pojan kasvukertomus tyranni isän alaisuudessa ja rakastavan ja hellän äidin hoivaamana. Visuaalinen ja runonomainen kerronta tuo elokuvalle sen ansaitseman ainutlaatuisuuden leiman.

Suosittelen haastavamman elokuvan ystävälle!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
On ollut aukko sivistyksessä, kun tähän päivään asti on ollut näkemättä leffa nimeltä Mulholland Drive (2001). Noh, nyt se on nähty - ja harvoinpa olen ollut leffan jälkeen näin pahasti "pihalla".
Tämä David Lynchin ohjaama raina on todella omituinen sekametelisoppa - itse en elokuvan loppuratkaisua ymmärtänyt ollenkaan. Tuli sellainen tunne, että tässä taiteellisuus on "taiteellisuutta" ja hakemalla haettua mystisyyttä - joka lopulta vie katsojan täysin ulalle. Tässä on ikäänkuin elokuvan sisällä jokin toinenkin elokuva - sellainen, joka jostakin syystä on jäänyt puolitiehen.
Kaunista katsottavaahan tämä toki oli - varsinkin pääosissa olleiden upeiden naisten - Naomi Wattsin ja Laura Harringin takia. Enpä ole vuosikymmeniin nähnyt valkokankaalla yhtä seksikästä ilmestystä kuin tämä ihanainen Harring.

Tämä elokuva on jonkinlainen käsittämätön rakkaustarina - joku/jotkut ovat pulassa/jonkinlainen rikoskin on "ilmassa" - kukaan vaan ei tunnu tietävän, että miksi - ja missä pulassa - ja mikä ihmeen rikos?

Angelo Badalamentin säveltämä musiikki tuo tähän outoa, omituista "taustauhkaa" - vaikka en ymmärtänyt mistä tässä elokuvassa pohjimmiltaan oli kyse, niin tuo musiikki aiheutti katsojalle jotakin selittämätöntä nihkeätä pelkoa - tuttu fiilis David Lynchin Twin Peaks tv-sarjasta. Lynchin ohjaus & Badalamentin musiikki saavat normikatsojalle jännäkakan punttiin pelkästään siitä ilosta, että valkokankaalla näkyy tuulessa huojuvia kuusia.

Täytynee katsella useampaan kertaan - jospa homman idea sitten alkaisi selviytyä ...
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Täytynee katsella useampaan kertaan - jospa homman idea sitten alkaisi selviytyä ...

Monet ovat sanoneet, että toinen tai kolmas katselukerta avaa elokuvaa (Lynchin Mulholland Drive kyseessä) huomattavasti enemmän ja sen epätodelliseen maailmaan pääsee paremmin sisään. Olen katsonut sen vain kerran ja jotain siitä (muistaakseni) tähänkin ketjuun kirjoittanut ja kyllä hiukan mietteliääksi leffa pisti, kiehtova, mystinen ja mietteitä herättävä elokuva, jossa ei aina tiennyt sitä missä tosi ja kuvitelma eroavat toisistaan. Hiukan samanlainen on Lynchin Inland Empire. Sekin liikkuu useammassa tasossa ja pitää sisällään pari kolme (?) tarinatasoa. Ei siis mikään helppo elokuva sekään mutta minulle tuntui kuitenkin aukeavan hiukan paremmin kuin Mulholland Drive.

vlad.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Monet ovat sanoneet, että toinen tai kolmas katselukerta avaa elokuvaa (Lynchin Mulholland Drive kyseessä) huomattavasti enemmän ja sen epätodelliseen maailmaan pääsee paremmin sisään. Olen katsonut sen vain kerran ja jotain siitä (muistaakseni) tähänkin ketjuun kirjoittanut ja kyllä hiukan mietteliääksi leffa pisti, kiehtova, mystinen ja mietteitä herättävä elokuva, jossa ei aina tiennyt sitä missä tosi ja kuvitelma eroavat toisistaan. Hiukan samanlainen on Lynchin Inland Empire. Sekin liikkuu useammassa tasossa ja pitää sisällään pari kolme (?) tarinatasoa. Ei siis mikään helppo elokuva sekään mutta minulle tuntui kuitenkin aukeavan hiukan paremmin kuin Mulholland Drive.

vlad.

Jep, Inland Empire on hyvin pitkalle samaa kamaa mutta ehka hivenen helpompi. Tosin molemmissa on aivan jaatava tunnelma koko ajan ja ovat mielestani toimivia kauhuelokuvia vaikka mitaan suoranaisesti siihen viittaavaa ei kummassakaan ole. Silti, ne on hemmetin kauheita. Ja loistavia.

Badalamentin musiikki tekee Drivestakin sen mika se on, ilman sita leffa olisi huomattavasti koyhempi. Nyt siina on Lynchmaista meininkia, jonkinlaista uhkaa ilmassa. Painostavuutta.


mahdollinen SPOILERI:







Itselleni tuo Mulholland Drive on edustanut lahinna alitajuista tai unenomaista syyllisyytta rakastajan murhasta joka jaytaa paahenkiloa.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tuli katsottua Nick Caven käsikirjoittama leffa The Proposition. Kyse siis Australian takamaille sijoittuvasta karusta ja realistisesta 1800-luvun lopulle? sijoittuvasta länkkäristä. Odotuksia ei etukäteen juurikaan ollut, mutta olipahan hyvä pätkä. Täytyy melkein sanoa, että parhaita katsomiani leffoja vähään aikaan. Suosittelen.
 

Pekkis

Jäsen
"Drive" tuli katsottua ja olihan se ihan ok. Muijakin tykkäs vaikka K18 leffoja vähän vieroksuukin.

"Lucky Number Slevin" (2006) on toistaiseksi ehkä paras leffa mikä on tullut katsottua. Kärryillä pysyäkseen piti oikein keskittyä, eikä se ekalla kerralla oikein onnistunutkaan vaan uusiks meni. Vitun hyvä pätkä!
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
"Lucky Number Slevin" (2006) on toistaiseksi ehkä paras leffa mikä on tullut katsottua. Kärryillä pysyäkseen piti oikein keskittyä, eikä se ekalla kerralla oikein onnistunutkaan vaan uusiks meni. Vitun hyvä pätkä!
Tähän sopii hyvin sanonta: reenii reenii. Ei sillä etteikö ko. pätkä ollut ihan ok mutta all time parhaaksi siitä ei suurin surminkaan ole. Tai sitten kyseessä on jonkin sortin sukupolvikuilu. Laita vaikka Memento seuraavaksi tiskiin, niin voisi osua.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kolme Muskettisoturia oli muuten yllättävän hyvä leffa, ajattelin että tää ois ollu pelkkää ajanhukkaa, mutta kelloa ei tarvinnut vilkuilla kertaakaan ja yksi harvoista kerroista kun sai poistua hyvillä mielin teatterista. Leffaan oli löydetty myös sopivasti naiskauneutta Milla Jovovichin ja Gabriella Wilden muodossa.

Driven kävin eilen katsomassa ja ei ihan kaikkien hehkutuksien arvoinen, mutta katsottava leffa todellakin, yksi parhaista k18 elokuvista kuitenkin mitä tullut nähtyä. Ainut mikä häiritsi oli päähenkilön ja naisosaa näytelleen hiljaiset hetket, joita oli ihan liikaa.Se toisaalta oli ihan pieni sivuhuomautus vain. Mutta silti yksi parhaista näyttelijäsuorituksista tänä vuonna nähtiin tässä elokuvassa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ainut mikä häiritsi oli päähenkilön ja naisosaa näytelleen hiljaiset hetket, joita oli ihan liikaa.

Mina taas olen sita mielta, etta nuo hetket olivat ne mitka tekivat tasta elokuvasta normaalia vastaavaa elokuvaa kiehtovamman. Kaikkea ei sanottu ja paljon jai pelkastaan katsojan oman mielikuvituksen varaan. Jos leffassa olisi puhuttu normaaleja maaria, en usko etta siita puhuttaisiin positiiviseen savyyn kuten nyt. Puhumattomuus jatti tilaa musiikille ja sita kautta tunnelmalle. Mutta mielipiteita on monia!

Itse katselin eilen Melancholian loppuun. Oli taas niin Von Trieria, jai hirvittavan lohduton tunnelma ja ahdistus. Heti leffan jalkeen en olisi sille hirvean korkeaa arvosanaa antanut mutta kieltamatta se vaanii viela seuraavana paivana joten siita on pakko antaa tunnustus. En ole itsekaan tunnettu siita etta uskoni ihmisyyteen on kovin korkealla, mutta Von Trierin maailman taytyy olla viela helvetisti synkempi. Hanen leffansa toimivat kuitenkin hyvana nayttona siita etta ahdistava ja lohduton voi joskus olla kaunista, kunhan sen tekee taidolla. Loppukohtaus oli visuaalisesti aarimmaisen kaunis, kuin maalaus, ja aivan helvetin masentava ja loputon. Kuten aiemminkin tullut todettua Von Trierin leffoista, erittain hyva elokuva mutta en suosittele kenellekaan. Ellet nauti totaalisesta avuttomuuden tunteesta.

Kirsten Dunstille erikoismaininta nayttelytyosta. Kun han loppupuolella kertoo siskolleen siina tilanteessa mita mielta han on taman suunnitelmista....se oli mahtavaa settia ilmeista dialogiin. Arvostukseni Dunstia kohtaan nousi.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No juuri se, ettei puhuta pälpätetä ihan kaikkea, koska ei ihmiset oikeasti niin tee. Ymmärrän kyllä, että se ei kaikille sovi koska on turruttu yleiseen "huipputason" hollywood-kirjoittamiseen ja -ohjaamiseen mikä on pitkälti suunniteltu niin, että se salin tyhminkin suuhengittäjä ehtii tavaamaan itselleen missä mennään.

Pystyn kuvittelemaan kuinka jos elokuva olisi fast&furious-klooni esimerkiksi aloituskohtauksessa kun pakolaiset ajavat pari sataa metriä poliisiauton takana, kyytiläiset olisivat jo heittämässä paniikkiläppää "YO MOTHERFUCKER WAT YO DOIGN WE R VERY CONCERNED ABOUT DRIVING BEHIND THIS POLISE CAR DUDE BECAUSE POLISES DOTN LIKE CRIMINALS!" mutta tässä riittää nopea vilkaus takapenkin kavereihin jotka totisella naamalla vilkaisevat toisiaan. Se on vain parempaa kerrontaa.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieno elokuva tuo Teemalta nyt tuleva Elefanttimies. Näin sen joskus toistakymmentä vuotta sitten ja muistan sen aika hyvin, mutta en oikeastaan muistanut miten painostavakin ilmapiiri siinä on.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Hieno elokuva tuo Teemalta nyt tuleva Elefanttimies. Näin sen joskus toistakymmentä vuotta sitten ja muistan sen aika hyvin, mutta en oikeastaan muistanut miten painostavakin ilmapiiri siinä on.

Se on Lynchin harvoja "normaaleja" leffoja. Erinomainen elokuva kylla. Ja hyvin mielenkiintoinen tositarina.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensi viikolla lähetetään myös mm. Christian Balen loistava roolisuoritus vuosituhannen vaihteen Amerikan Psykossa (TV5 ma 31.10.)
Tuli katseltua taannoin tuo elokuva uusiksi ja se kolahti oikeastaan paremmin kuin ensimmäisellä katselukerralla. Silloin siinä jotenkin keskittyi vaan siihen väkivallalla ja seksillä mässäilyyn ja jäi se psykologisempi taso huomioimatta. Nyt toisella kertaa taas siihen kiinnitti enemmän huomiota ja elokuvan kiistatta huomiota herättävä retostelu jäi oikeastaan sivuun. Ei se nyt niin ihmeellistä ole, mutta henkilöhahmon psyyke taas kyllä.

Loppujen lopuksi elokuvan, kuten ilmeisesti kirjankin, voi tulkita siten, että kaikki tapahtui oikeasti, mutta päähenkilö pelastettiin kuin koira veräjästä, tai sitten kaikki on silkkaa tukahtuneen mielen luomaa fantasiaa.

Uskon, että kirja tuo tuon kaiken vielä huimasti paremmin esiin, mutta elokuvakin ilmentää hyvin ihmismielen kieroutumien vyyhdin.

Ehdottomasti katsottava ja taisi olla Balen lähtölaukaus menestykseen ja vetäähän se upean roolin tuossakin elokuvassa.

***

12 Apinaa taasen on parhaita sci-fi leffoja mitä tiedän. Nähty useamman kerran, mutta kyllä se kestää hyvin ajan hammasta.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
30.10. Laitakaupungin valot (valitsijana Aki Kaurismäki)
Kiitos listasta. Korjataan nyt sen verran, että kyseessä on Kaupungin valot eli Charlie Chaplinin uunituore mykkäelokuva vuodelta 1931. Laitakaupungin valot sitä vastoin on Kaurismäen oma elokuva, ja olisi täten valinnaksi melko erikoinen.

Ainakin Komisario Palmu, Blue Velvet, Mantshurian kandidaatti sekä Polkupyörävaras olisi tarkoitus katsella.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
taisi olla Balen lähtölaukaus menestykseen

Rohkenen olla täysin eri mieltä. Nimittäin mielestäni Christian Balen lähtölaukaus menestykseen tapahtui vuonna 1987 Steven Spielbergin ohjaamassa hienossa elokuvassa Empire of the Sun. Tuossa leffassa Bale on vasta 13-vuotias ja hän tekee kyllä aivan ällistyttävän riipaisevan roolityön "hienostokakarana" joka yllättäen joutuu kestämään kaikki sodan kauhut. Tuo on yksi niistä elokuvista joita aikuinen lihaa syövä heteromieskin katselee ainakin ajoittain kyynel silmäkulmassa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rohkenen olla täysin eri mieltä. Nimittäin mielestäni Christian Balen lähtölaukaus menestykseen tapahtui vuonna 1987 Steven Spielbergin ohjaamassa hienossa elokuvassa Empire of the Sun.
No, voi olla. Mielestäni Bale on ollut aika pimennossa tuossa välissä, ennen kuin American Psychon ja muutaman muun leffan kanssa aikuisiällä breikkasi. En nyt tietysti ole miehen uraa niin tarkasti seuraillut.

Hyvän roolin toki naperonakin heittää tuossa muutenkin ihan ok leffassa. Siitä on tosin aikaa kun tuon katselin, mutta muistaakseni pidin kyllä.

On Balelta aika väsähtäneitä roolejakin nähty, mutta parhaimmillaan mies on vähän sellaisissa rosoisemmissa ja sekopäisemmissä rooleissä. Niissä kyllä ihan ylittämätön.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nimittäin mielestäni Christian Balen lähtölaukaus menestykseen tapahtui vuonna 1987 Steven Spielbergin ohjaamassa hienossa elokuvassa Empire of the Sun.

Meikäläiselle Balen se "eka leffa" on Pikku naisia. Mukana myös mainio Eric Stoltz, joka sai mukavaa nostetta juuri ilmestyneessä Pulp Fictionissa.

Ehkäpä Amerikan Psykossa olisi voinut ohjauksen toteuttaa jokin toinen, hieman kokeneempi äärileffojen taitaja. Vaikkapa David Cronenberg tms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös