Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 411 186
  • 12 326

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Taas yksi näkemättä paskaa-leffa tulossa teattereihin. Alkuperäiset Leslie Nielsenin tähdittämät leffat olisivat riittäneet minulle täydellisesti, koska se huumori toimi täydellisesti. Tämä uusi viritys puolestaan ei vakuuta millään tavalla. Liam Neeson oli ja on parempi vakavammissa rooleissa, kun taas Pamelan juna meni jo.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Alkuperäiset Leslie Nielsenin tähdittämät leffat olisivat riittäneet minulle täydellisesti, koska se huumori toimi täydellisesti. Tämä uusi viritys puolestaan ei vakuuta millään tavalla.
Ei kyllä pysty tajuu miten joku viitsii edes lähtee yrittää. Leslie Nielsen on Frank Drebin. Mutta ihan samat fiilikset on Peter Sellersin suorituksesta Jacques Clouseauna tai David Suchetin suorituksesta Hercule Poirotina. Silti noistakin on pitänyt tehdä uusia leffoja. Vähän sama jos Suomessa päätettäisiin tehdä uusia Uuno Turhapuro leffoja ilman Loiria, mutta kai sekin päivä tekee tuloaan.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Turhapuro ilman Turhapuroa (Loiria) on jo tehty: Uuno Turhapuron veli 1994, pääosassa Esko Salminen Tarmo Turhapurona.
Kaikki varmaan haluaisivat unohtaa tekeleen, jopa Spede joka oli ollut mukana käsikirjoittajana jätti nimensä pois tekijäjoukosta. Joten ei ihme että kukaan ei muista eikä haluakaan muistaa kyseistä läjää.
Imbd:sta katsottuna mukana olivat Tapio Hämäläinen ja Marita Nordberg
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ei kyllä pysty tajuu miten joku viitsii edes lähtee yrittää. Leslie Nielsen on Frank Drebin. Mutta ihan samat fiilikset on Peter Sellersin suorituksesta Jacques Clouseauna tai David Suchetin suorituksesta Hercule Poirotina. Silti noistakin on pitänyt tehdä uusia leffoja. Vähän sama jos Suomessa päätettäisiin tehdä uusia Uuno Turhapuro leffoja ilman Loiria, mutta kai sekin päivä tekee tuloaan.
Mun mielestä Poirot ei kyllä kuulu joukkoon. Nuo muut mainitut ovat syntyneet leffa-/tv-hahmoina ja henkilöityvät alkuperäiseen näyttelijään. Poirot perustuu romaaneihin ja hahmoa on näytellyt useampi näyttelijä ennen Suchet'n versiota.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei kyllä pysty tajuu miten joku viitsii edes lähtee yrittää. Leslie Nielsen on Frank Drebin. Mutta ihan samat fiilikset on Peter Sellersin suorituksesta Jacques Clouseauna tai David Suchetin suorituksesta Hercule Poirotina. Silti noistakin on pitänyt tehdä uusia leffoja. Vähän sama jos Suomessa päätettäisiin tehdä uusia Uuno Turhapuro leffoja ilman Loiria, mutta kai sekin päivä tekee tuloaan.
Ihan ylipäänsä ärsyttää tämä, että niin iso osa uusista Hollywood-tuotannoista on jotain vanhojen uudelleenlämmittelyä. Aika vähän enää näkee ihan uusia tarinoita, uusia hahmoja ja uusia ideoita. Tuntuu, että tuottajat haluavat nykyisin vaan mennä aidan yli siitä matalimmalta kohdalta, mitä käsikirjoitukseen ja tarinan kehittelyyn tulee.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Ihan ylipäänsä ärsyttää tämä, että niin iso osa uusista Hollywood-tuotannoista on jotain vanhojen uudelleenlämmittelyä. Aika vähän enää näkee ihan uusia tarinoita, uusia hahmoja ja uusia ideoita. Tuntuu, että tuottajat haluavat nykyisin vaan mennä aidan yli siitä matalimmalta kohdalta, mitä käsikirjoitukseen ja tarinan kehittelyyn tulee.
Leffoja tehdään katsojien kiinnostuksen mukaan. Tähän ei oikein voi muuta kommenttia sanoa.
 

Jeffrey

Jäsen
Vähän sama jos Suomessa päätettäisiin tehdä uusia Uuno Turhapuro leffoja ilman Loiria, mutta kai sekin päivä tekee tuloaan.

Tekoäly taitaa tehdä sen, että saanemme tulevaisuudessa Turhapuro elokuvan Loirin kanssa. Pelottavaa tosin sekin. Jonkinlainen tällainen tekele jo pyöri jossain somessa, ja oli jopa yllättävän vakuuttava - vaikka pelottava olikin.
 

Buster

Jäsen
Mitä tuohon saman materiaalin kierrätykseen tulee.

Kaikki lähtee huipulta studiopomoista ja studioiden omistajista. He eivät ole enää nykyään elokuvaa rakastavia moguleita, vaan he ovat jotain jättimäisten multimediakonglomeraattien tuottoviivaa tuijottavia loputtoman kasvun ylipappeja. Eli he ovat liikemiehiä yritysmaailmasta, joiden prioriteetti on tuottojen maksimointi osakkeenomistajille ja riskien minimointi.

Kun blockbuster-elokuva maksaa väkisin nykyaikana helposti heittämällä yli 100 miljoonaa, sekä valtavat mainoskulut päälle, niin jo olemassa oleva brändi/elokuva/kirja (puhutaan IP:stä) nähdään turvallisempana vaihtoehtona. Koska sillä IP:llä on jo näyttöä menestyksestä ja olemassa oleva fanipohja. Se on helpompaa markkinoida. Mikä on ikuisuusongelma, että markkinointiosasto saa painavan sanansijan siitä, mitä projekteja laitetaan käyntiin. Luen Bob Evansin, ex-Paramount studiopään elämänkertaa, joka vuodatti ja taisteli sitä valtaa vastaan jo 60-luvun lopussa. Sivunoottina sitten noilla megakalliilla tekeleillä on usein se vika, että ne on komitean läpi suodatettuja särmättömiä ja melko personaalittomia tekeleitä, joissa asiat on tehty viimeisen päälle laskelmoiden yleisön ja myös tulevien tuottojen maksimoimiseksi.

Mutta kyllähän tässä on myös internetin myötä kasvaneella fanikulttuurilla oma peiliin katsomisen paikka. Ei niitä jatko-osia ja spinoffeja tyhjiöön luoda, vaan niillä vastataan fanien nälkään uuden sisällön suhteen. Luodaan sitä täytettä, jossa vähän pullistellaan ja vähän poseerataan samalla kun joka kymmenes minuutti on joku viittaus johonkin siihen maailmaan, edellisiin elokuviin tai alkuperäiseen materiaaliin. Fanit hykertelevät tyytyväisenä ja peruskävijä toteaa, että kyllähän se ihan katsottava oli. Ja se fanius tuntuu vielä olevan sellaista, että parasta siinä on odottaa sitä tulevaa elokuvaa ja spekuloida sekä fantasioida sillä. Trailerit kammataan suurennuslasilla ja pienimmästäkin tiedonjyväsestä syntyy valtava määrä sisältöä sekä keskustelua.

Eikä asiaa välttämättä auta elokuvankävijän laiskuuskaan, koska ihmiset navigoivat jollain tapaa tuttujen elokuvien luokse. Oli se sitten jonkun Aamu-TV:n isomman haastattelun henkilöittämä uusi kotimainen elokuva, tai joku ennestään tuttu Napapiirin sankarit 8. Ihmiset eivät jaksa tai osaa itse ottaa selvää ja paljon hyvää hukkuu kun elokuvia tehdään niin paljon. Ja samalla paradoksaalisesti tuntuu, että ihmiset katsovat entistä kapeammin elokuvia, koska sitä mukavuusalueella olevaa haluttua sisältöä on enemmän kuin aiemmin tarjolla.

Ei tässä auta muu kuin toivoa, että nuo studiot tajuavat sen minkä kaikki muut jo tietävät. Että kyllä myös ne alkuperäisetkin tarinat myyvät, kun ne vain yhdistetään laadun ohella kekseliääseen markkinointiin. Mikä ei helppoa, mutta siitä niille markkinointitiimeille maksetaan holtittomia summia. "Figure it out". Ei niitä alkuperäistarinoihin perustuvia elokuvia varmaan sillä 100 miljoonalla enää tehdä, ellei siinä ole nimiohjaajaa ja tähtiä takana, ja silloinkin se tuntuu aika epätodennäköiseltä. Mutta otetaan vastaan noita 30-40 miljoonan originaali-elokuvia sitten. Vaikka ennen niihinkin olisi sijoitettu se 60 miljoonaa. Ehkä nekin mid budget -elokuvat saadaan vielä takaisin jossain vaiheessa.

Tässä nyt vaan on studiojen taholta taas tätä, että kun joku trendi ja "varma" keino taata elokuville todennäköisempi menestys löytyy, niin siihen sitten rynnätään sijoittamaan valtaosa resursseista ja kulutetaan se trendi riekaleiksi. Annetaan ihmisille mitä he haluavat. Vaikka palkitsevampaa saattaisi olla antaa jotain, mitä ihmiset eivät tienneet haluavansa. Tai ainakin näiden kahden ajattelun pitäminen balanssissa.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.

Joku retrous näissä viehättää. Koomista jopa, että on tehty ”nykyaikainen” leffa ja sitten autot on kantikkaita ja väriltään sinapin/kauhean värisiä ja hahmot on puettu ihan tosissaan vuosikymmenen mukaisesti moppitukkaan ja trumpettihousuihin. Ehkä pornoviikset jopa. Ei juma tää on retroa ja kurkistus ihan uudelle vuosikymmenelle.

Nämä ainakin silkkaa timanttia:
Apocalypse Now
Deer Hunter
Taxi Driver
Mean Streets

Kummisetiä 1&2 unohtamatta.

Nyt työn alla Areenasta löytyvä Shakaali, joka jäi kesken kun nukahdin, mutta vaikuttaa aivan hyvältä tämäkin.

Oliko muita suositella?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.

Joku retrous näissä viehättää. Koomista jopa, että on tehty ”nykyaikainen” leffa ja sitten autot on kantikkaita ja väriltään sinapin/kauhean värisiä ja hahmot on puettu ihan tosissaan vuosikymmenen mukaisesti moppitukkaan ja trumpettihousuihin. Ehkä pornoviikset jopa. Ei juma tää on retroa ja kurkistus ihan uudelle vuosikymmenelle.

Nämä ainakin silkkaa timanttia:
Apocalypse Now
Deer Hunter
Taxi Driver
Mean Streets

Kummisetiä 1&2 unohtamatta.

Nyt työn alla Areenasta löytyvä Shakaali, joka jäi kesken kun nukahdin, mutta vaikuttaa aivan hyvältä tämäkin.

Oliko muita suositella?
Olen hyvin kaukana asiantuntijasta, mutta listaamiesi perusteella uskoisin, että ainakin nämä klassikot iskisivät:

Chinatown
The French Connection
The Taking of Pelham One Two Three
The Conversation
The Long Goodbye
Assault on Precinct 13
Rolling Thunder
 
Viimeksi muokattu:

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Olen hyvin kaukana asiantuntijasta, mutta listaamiesi perusteella uskoisin, että ainakin nämä iskisivät:

Chinatown
The French Connection
The Taking of Pelham One Two Three
The Conversation
The Long Goodbye
Assault on Precinct 13
Rolling Thunder
Huikeeta, kiitos! Pitääpä ottaa työn alle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
On kanssa itselle se vuosikymmen josta diggaan ehkä eniten. Pistetään omat suosikit:

Little Big Man (1970) - Dustin Hoffmanin länkkäri. On sikäli virstanpylväs leffoja että siinä villiä länttä kuvataan inkkarien näkökulmasta ja legendaarista kenraali Custeri totuudenmukaisemmin.

Richard Lesterin ohjaamat Kolme muskettisoturia leffat 1973 ja 1974. Parhaat leffat jotka on kirjasta tehty. Pahikset varastaa shown eli Christopher Lee, Faye Dunaway ja Charlton Heston. On varmaan ainoat hyvät leffat jotka aikansa seksisymbooli Raquel Welch on tehnyt. Mutta nää voi olla leffoja jotka ei ihan niin kovaa iske niihin jotka ei ole kirjoja lukenut.

Seikkailujen sankarit (1975) - seikkailu/komedia jossa on pääosassa Sean Connery ja Michael Caine.

Puhallus (1973) on kyllä sellainen leffa jonka melkeen jokaisen pitäisi kattoa. Se oli ainakin jossain vaiheessa YLE areenassa ja kahdelle sitä suosittelin ja molemmat kiitteli jälkeenpäin. Leffan 8,3 Imdb keskiarvo ei tule tyhjästä.

Papillon (1973) on kyllä ikuisuus kun olen kattonut, mutta on klassikko.

Mutta voiko tällä palstalla edes olla jos ei ole nähnyt tätä kaikkien aikojen parasta urheilu leffaa?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.
70-luku oli amerikanitalialaisten tykitystä. Coppola tunki ulos Kummisedät, keskustelun ja Ilmestyskirjan, Scorsese Sudenpesän ja Taksikuskin ja Syltty starttasi Rocky-sarjan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
...jatketaan vielä listaa. Nää nyt on mielestäni klassikoita, ja jotenkin tuntuu hoopolta suositella näitä kun eiks kaikki ole jo nää nähnyt?

Yksi lensi yli käenpesän

Syvä joki

American Graffiti

Mutta tää Sleuth taas oli itselle aikoinaan sellainen aika tuntematon leffa, ja en usko että on kovin tunettu nykyään. Muistaakseni katsoin sen sattumalta kun ei ollu parempaakaan tekemistä. On alunperin näytelmä joka näkyy siinä että leffassa on tasan kaksi henkilöä ja on pelkkää jutustelua.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta tää Sleuth taas oli itselle aikoinaan sellainen aika tuntematon leffa, ja en usko että on kovin tunettu nykyään. Muistaakseni katsoin sen sattumalta kun ei ollu parempaakaan tekemistä. On alunperin näytelmä joka näkyy siinä että leffassa on tasan kaksi henkilöä ja on pelkkää jutustelua.
Michael Caine oli mukana 35 vuotta myöhemmin tekemässä uudelleenfilmatisointia samaisesta elokuvasta näyttelemällä Laurence Olivierin roolin, Jude Law:n näytellessä puolestaan hänen aiemman hahmonsa.

Pirullista Peliä (Sleuth)
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
The Taking of Pelham One Two Three
(1974)
Papillon (1973)
Molemmista on tehty uusi versio, ja ihmettelen miksi. Alkuperäiset ovat selkeästi paremmat.
Pelham (2009 Denzel Washington & John Travolta) on suorastaan huono alkuperäiseen verrattuna.
Alkuperäinen Papillon (Steve McQueen & Dustin Hoffman) on klassikko. Kopio on pettymys.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Molemmista on tehty uusi versio, ja ihmettelen miksi. Alkuperäiset ovat selkeästi paremmat.
Pelham (2009 Denzel Washington & John Travolta) on suorastaan huono alkuperäiseen verrattuna.
Alkuperäinen Papillon (Steve McQueen & Dustin Hoffman) on klassikko. Kopio on pettymys.
Katselin tuon uuden Papillonin joku aika sitten ja jäi kyllä suorastaan vihainen olo sen jälkeen. Vaikka uudessakin on kesto yli kaksi tuntia, niin se tuntui jotenkin juosten kustulta koko elokuva. Varmaan johtui jotenkin rytmityksestä tai jostain. En jaksa, enkä viitsi sen kummemmin ajatuksia sille uhrata.
 
Mitä tuohon saman materiaalin kierrätykseen tulee.

Kaikki lähtee huipulta studiopomoista ja studioiden omistajista. He eivät ole enää nykyään elokuvaa rakastavia moguleita, vaan he ovat jotain jättimäisten multimediakonglomeraattien tuottoviivaa tuijottavia loputtoman kasvun ylipappeja. Eli he ovat liikemiehiä yritysmaailmasta, joiden prioriteetti on tuottojen maksimointi osakkeenomistajille ja riskien minimointi.
Olet seurannut alaa enemmän kuin minä enkä väitä tietäväni yhtä paljon kuin sinä. Kierrättämistä tapahtuu kyllä aivan kaiken suhteen. ”From the makers of….” ja ”Academy award winner…”. Menestys mitataan liiketoiminnassa rahana ja jos asiaa miettii niin tehdastyössä tietynlainen kaavamaisuus on laadun tae.

Paljon jää varmasti tekemättä hyvän idean elokuvia tai muita tuotantoja tarpeeksi suurilla resursseilla tämän liiketoiminta-ajattelun myötä. Se on harmi. Mutta ainakin omaan katselumieltymykseen peilattuna vaikka nyt ”blockbuster-elokuvia” voi pitää jo lähtökohtaisesti tietynlaisena laskelmoituina keskinkertaisuuksina. Ja ne toimivat ehkä vähän tarkoittamattaankin, tai ehkä tarkoitettunakin, jo vähän kuin ironiana sille lajityypilleen. Mikä tuo leffoja ja tarinoita aika paljon katsoneelle sitä pääsiäismunan tunnetta katsomiskokemukseen kun niitä kliseiden määrää miettii.

Sama toimii myös vähän toisin päin. Esimerkiksi minulle vaikka Kaurismäen aika lapsenomaisen alleviivaava kerrontatapa ja provosoiva vasemmistosanoma taustalla vesittää oikeastaan minkäänlaisen mahdollisuuden katsoa näitä elokuvia, vaikka niitä voi juuri omalaatuisuutensa puolestaa pitää sinänsä arvostettavina ja hienona asiana.

Hyvä että sitä diversiteettiä on, ja sitä pystyy halutessaan myös hakemaan kääntämällä katseita (pun intended) enemmän muualle kuin ”blockbustereihin”. Minusta on ihan mukava katsoa Yle Areenasta joitain englantilaisia elokuvia ilman että niistä odottaa kovin paljoa muuta kuin elämän makuista draamaa. Esimerkiksi nyt vaikka Yhteinen sävel (Military Wives) vuodelta 2019. Se on mukavaa kun ymmärtää mikä se oma katselumieltymys on, niin sitä voi kulloiseenkin viihdetarpeeseen hakea. Omaan makuun ne laskelmoidut jättituotannotkin välillä maistuvat oikein hyvin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katselin Netflixiltä Page Eight -elokuvan, jonka olin kyllä nähnyt jo joskus aiemminkin, mutta tykkään Bill Nighyn tavasta näytellä tiedusteluagenttia omalla eleettömällä ja ilmeettömällä tyylillään. Tuohon samaan Johnny Worricker -sarjaa on tehty kaksi muutakin elokuvaa, Turks & Caicos ja Salting The Battlefield, mutta niitä ei taida nähdä mistään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös