Missä ovat uudet toimintatähdet, eli kuka päästäisi Liam Neesonin eläkkeelle... Kaikki nykyiset toimintatähdet ovat aikalailla samoja nimiä, jotka operoivat jo 80-, tai viimeistään 90-luvulla.
Itse näen että aika on muuttunut, enää suuret massat eivät kaipaa Syltyn ja Arskan kaltaisia pumpattuja action-tähtiä ja siten heitä ei ole isoissa rooleissa. Myös taistelulajien taitajat eivät enää saa nostetta kuin tv-sarjoissa jotka ovat vahvasti tehty vain genre-uskollisille. Kun miettii sitä 80/90-luvun wow-efektiä Chuck Norrisista, Bruce Leestä, Van Dammesta, ei voitaisi kauempana nykyään siitä olla. Ketään ei kiinnosta. Fortnite pelaajat saa kiksejä korkeintaan Marvel-toiminnasta. Mun kundikikin halusi nähdä Five Night at Freddys elokuvan, koska siitä on peli.
Liam Neeson on hyvä pointti, toimintaa karismalla ilman lihaksia. Mielestäni näitä näyttelijöitä vielä on, yksi suosikeistani on
Idris Elba, Luther oli todella hyvin tehty karismaattinen toimintarooli.
Ryan Gosling on taitava joka osa-alueella, toimintasuuntaan menisin
Tom Hardylla, todella kovia roolisuorituksia. Pystyisi 10 luettelemaan. Juuri sain katsottua erinomaisen Bronsonin, täyttä timanttia, voiko fyyisempää toimintaroolia edes olla. Ei toki mikään hyvän mielen popcornit suuhun Stallone-pätkä. Tom Hardy on esimerkki myös laadukkaasta toimintatähdestä jonka roolit menee viime vuosituhannen kehonrakennus ja nyrkkeilyhahmoista enemmän MMA-suuntaan. Sama on nähtävissä lajien suosiossa.
Toimintaelokuva sellaisena kun itse opin sen tuntemaan viime vuosituhannella on valittavasti mennyttä, ei ole Harry Callahanin tyylisiä machoja kuin indie-elokuvissa enään. Nykyään kuvataan hyviä realistisempia toimintaelokuvia. Mennään esimerkeissä henkilö edellä,
Robert Pattison, en ollut kiinnittänyt häneen huomiota yhtään, Twilight ei mun makuun, liian fantasiaa, en jaksanut innostua Batman kiinnityksestä. Batmanista tykkäsin viime vuosituhannella teininä. Sitten katsoin Safdien veljesten Good Timen, ei kympin elokuva, mutta loistava adhd-katukuvaus huumeita, viinaa, asiat menee vituiksi elokuva ja Pattison tekee erinomaista työtä, tämän voi laskea action-rooliksi vaikka hahmo onkin kovin antisankarillinen.
Benny Safdie ja Safdiet kannattaa laittaa kaikkien mieleen jos ei vielä ole. Hiomattomat Timantit jatkoivat siitä mihin tämä jäi, Good Time oli 8½ elokuva ja Hiomattomat timantit 9½.
Nyannsi näiden elokuvista, on myös taito tehdä kaoottisia kohtauksia missä voidaan puhua luontevasti toistensa päälle, se luo ihan eri realismin tunteen kuin selvästi erotellut vuorosanat.
Voisi enemmänkin kirjoitella elokuvista. Sanotaan lyhyesti että katsoin Jordan Peelen ja Ari Asterin tuotannon, kyllä nykyään tehdään erinomaisia elokuvia. Edellä mainittujen esikoisohjaukset täyden 10 elokuvia.