Jatkoajan leffakerho

  • 2 310 796
  • 11 991

Buster

Jäsen
Mitä tuohon saman materiaalin kierrätykseen tulee.

Kaikki lähtee huipulta studiopomoista ja studioiden omistajista. He eivät ole enää nykyään elokuvaa rakastavia moguleita, vaan he ovat jotain jättimäisten multimediakonglomeraattien tuottoviivaa tuijottavia loputtoman kasvun ylipappeja. Eli he ovat liikemiehiä yritysmaailmasta, joiden prioriteetti on tuottojen maksimointi osakkeenomistajille ja riskien minimointi.

Kun blockbuster-elokuva maksaa väkisin nykyaikana helposti heittämällä yli 100 miljoonaa, sekä valtavat mainoskulut päälle, niin jo olemassa oleva brändi/elokuva/kirja (puhutaan IP:stä) nähdään turvallisempana vaihtoehtona. Koska sillä IP:llä on jo näyttöä menestyksestä ja olemassa oleva fanipohja. Se on helpompaa markkinoida. Mikä on ikuisuusongelma, että markkinointiosasto saa painavan sanansijan siitä, mitä projekteja laitetaan käyntiin. Luen Bob Evansin, ex-Paramount studiopään elämänkertaa, joka vuodatti ja taisteli sitä valtaa vastaan jo 60-luvun lopussa. Sivunoottina sitten noilla megakalliilla tekeleillä on usein se vika, että ne on komitean läpi suodatettuja särmättömiä ja melko personaalittomia tekeleitä, joissa asiat on tehty viimeisen päälle laskelmoiden yleisön ja myös tulevien tuottojen maksimoimiseksi.

Mutta kyllähän tässä on myös internetin myötä kasvaneella fanikulttuurilla oma peiliin katsomisen paikka. Ei niitä jatko-osia ja spinoffeja tyhjiöön luoda, vaan niillä vastataan fanien nälkään uuden sisällön suhteen. Luodaan sitä täytettä, jossa vähän pullistellaan ja vähän poseerataan samalla kun joka kymmenes minuutti on joku viittaus johonkin siihen maailmaan, edellisiin elokuviin tai alkuperäiseen materiaaliin. Fanit hykertelevät tyytyväisenä ja peruskävijä toteaa, että kyllähän se ihan katsottava oli. Ja se fanius tuntuu vielä olevan sellaista, että parasta siinä on odottaa sitä tulevaa elokuvaa ja spekuloida sekä fantasioida sillä. Trailerit kammataan suurennuslasilla ja pienimmästäkin tiedonjyväsestä syntyy valtava määrä sisältöä sekä keskustelua.

Eikä asiaa välttämättä auta elokuvankävijän laiskuuskaan, koska ihmiset navigoivat jollain tapaa tuttujen elokuvien luokse. Oli se sitten jonkun Aamu-TV:n isomman haastattelun henkilöittämä uusi kotimainen elokuva, tai joku ennestään tuttu Napapiirin sankarit 8. Ihmiset eivät jaksa tai osaa itse ottaa selvää ja paljon hyvää hukkuu kun elokuvia tehdään niin paljon. Ja samalla paradoksaalisesti tuntuu, että ihmiset katsovat entistä kapeammin elokuvia, koska sitä mukavuusalueella olevaa haluttua sisältöä on enemmän kuin aiemmin tarjolla.

Ei tässä auta muu kuin toivoa, että nuo studiot tajuavat sen minkä kaikki muut jo tietävät. Että kyllä myös ne alkuperäisetkin tarinat myyvät, kun ne vain yhdistetään laadun ohella kekseliääseen markkinointiin. Mikä ei helppoa, mutta siitä niille markkinointitiimeille maksetaan holtittomia summia. "Figure it out". Ei niitä alkuperäistarinoihin perustuvia elokuvia varmaan sillä 100 miljoonalla enää tehdä, ellei siinä ole nimiohjaajaa ja tähtiä takana, ja silloinkin se tuntuu aika epätodennäköiseltä. Mutta otetaan vastaan noita 30-40 miljoonan originaali-elokuvia sitten. Vaikka ennen niihinkin olisi sijoitettu se 60 miljoonaa. Ehkä nekin mid budget -elokuvat saadaan vielä takaisin jossain vaiheessa.

Tässä nyt vaan on studiojen taholta taas tätä, että kun joku trendi ja "varma" keino taata elokuville todennäköisempi menestys löytyy, niin siihen sitten rynnätään sijoittamaan valtaosa resursseista ja kulutetaan se trendi riekaleiksi. Annetaan ihmisille mitä he haluavat. Vaikka palkitsevampaa saattaisi olla antaa jotain, mitä ihmiset eivät tienneet haluavansa. Tai ainakin näiden kahden ajattelun pitäminen balanssissa.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.

Joku retrous näissä viehättää. Koomista jopa, että on tehty ”nykyaikainen” leffa ja sitten autot on kantikkaita ja väriltään sinapin/kauhean värisiä ja hahmot on puettu ihan tosissaan vuosikymmenen mukaisesti moppitukkaan ja trumpettihousuihin. Ehkä pornoviikset jopa. Ei juma tää on retroa ja kurkistus ihan uudelle vuosikymmenelle.

Nämä ainakin silkkaa timanttia:
Apocalypse Now
Deer Hunter
Taxi Driver
Mean Streets

Kummisetiä 1&2 unohtamatta.

Nyt työn alla Areenasta löytyvä Shakaali, joka jäi kesken kun nukahdin, mutta vaikuttaa aivan hyvältä tämäkin.

Oliko muita suositella?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.

Joku retrous näissä viehättää. Koomista jopa, että on tehty ”nykyaikainen” leffa ja sitten autot on kantikkaita ja väriltään sinapin/kauhean värisiä ja hahmot on puettu ihan tosissaan vuosikymmenen mukaisesti moppitukkaan ja trumpettihousuihin. Ehkä pornoviikset jopa. Ei juma tää on retroa ja kurkistus ihan uudelle vuosikymmenelle.

Nämä ainakin silkkaa timanttia:
Apocalypse Now
Deer Hunter
Taxi Driver
Mean Streets

Kummisetiä 1&2 unohtamatta.

Nyt työn alla Areenasta löytyvä Shakaali, joka jäi kesken kun nukahdin, mutta vaikuttaa aivan hyvältä tämäkin.

Oliko muita suositella?
Olen hyvin kaukana asiantuntijasta, mutta listaamiesi perusteella uskoisin, että ainakin nämä klassikot iskisivät:

Chinatown
The French Connection
The Taking of Pelham One Two Three
The Conversation
The Long Goodbye
Assault on Precinct 13
Rolling Thunder
 
Viimeksi muokattu:

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Olen hyvin kaukana asiantuntijasta, mutta listaamiesi perusteella uskoisin, että ainakin nämä iskisivät:

Chinatown
The French Connection
The Taking of Pelham One Two Three
The Conversation
The Long Goodbye
Assault on Precinct 13
Rolling Thunder
Huikeeta, kiitos! Pitääpä ottaa työn alle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
On kanssa itselle se vuosikymmen josta diggaan ehkä eniten. Pistetään omat suosikit:

Little Big Man (1970) - Dustin Hoffmanin länkkäri. On sikäli virstanpylväs leffoja että siinä villiä länttä kuvataan inkkarien näkökulmasta ja legendaarista kenraali Custeri totuudenmukaisemmin.

Richard Lesterin ohjaamat Kolme muskettisoturia leffat 1973 ja 1974. Parhaat leffat jotka on kirjasta tehty. Pahikset varastaa shown eli Christopher Lee, Faye Dunaway ja Charlton Heston. On varmaan ainoat hyvät leffat jotka aikansa seksisymbooli Raquel Welch on tehnyt. Mutta nää voi olla leffoja jotka ei ihan niin kovaa iske niihin jotka ei ole kirjoja lukenut.

Seikkailujen sankarit (1975) - seikkailu/komedia jossa on pääosassa Sean Connery ja Michael Caine.

Puhallus (1973) on kyllä sellainen leffa jonka melkeen jokaisen pitäisi kattoa. Se oli ainakin jossain vaiheessa YLE areenassa ja kahdelle sitä suosittelin ja molemmat kiitteli jälkeenpäin. Leffan 8,3 Imdb keskiarvo ei tule tyhjästä.

Papillon (1973) on kyllä ikuisuus kun olen kattonut, mutta on klassikko.

Mutta voiko tällä palstalla edes olla jos ei ole nähnyt tätä kaikkien aikojen parasta urheilu leffaa?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko 70-luvun leffojen asiantuntijoita paikalla? Hemmetti, että on timanttinen vuosikymmen.
Sopivan verkkaisia ja omaperäisiä leffoja löytynyt jo useampi, ja jos teillä on suositella 70-luvun helmiä niin olen kiitollinen.
70-luku oli amerikanitalialaisten tykitystä. Coppola tunki ulos Kummisedät, keskustelun ja Ilmestyskirjan, Scorsese Sudenpesän ja Taksikuskin ja Syltty starttasi Rocky-sarjan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
...jatketaan vielä listaa. Nää nyt on mielestäni klassikoita, ja jotenkin tuntuu hoopolta suositella näitä kun eiks kaikki ole jo nää nähnyt?

Yksi lensi yli käenpesän

Syvä joki

American Graffiti

Mutta tää Sleuth taas oli itselle aikoinaan sellainen aika tuntematon leffa, ja en usko että on kovin tunettu nykyään. Muistaakseni katsoin sen sattumalta kun ei ollu parempaakaan tekemistä. On alunperin näytelmä joka näkyy siinä että leffassa on tasan kaksi henkilöä ja on pelkkää jutustelua.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta tää Sleuth taas oli itselle aikoinaan sellainen aika tuntematon leffa, ja en usko että on kovin tunettu nykyään. Muistaakseni katsoin sen sattumalta kun ei ollu parempaakaan tekemistä. On alunperin näytelmä joka näkyy siinä että leffassa on tasan kaksi henkilöä ja on pelkkää jutustelua.
Michael Caine oli mukana 35 vuotta myöhemmin tekemässä uudelleenfilmatisointia samaisesta elokuvasta näyttelemällä Laurence Olivierin roolin, Jude Law:n näytellessä puolestaan hänen aiemman hahmonsa.

Pirullista Peliä (Sleuth)
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
The Taking of Pelham One Two Three
(1974)
Papillon (1973)
Molemmista on tehty uusi versio, ja ihmettelen miksi. Alkuperäiset ovat selkeästi paremmat.
Pelham (2009 Denzel Washington & John Travolta) on suorastaan huono alkuperäiseen verrattuna.
Alkuperäinen Papillon (Steve McQueen & Dustin Hoffman) on klassikko. Kopio on pettymys.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Molemmista on tehty uusi versio, ja ihmettelen miksi. Alkuperäiset ovat selkeästi paremmat.
Pelham (2009 Denzel Washington & John Travolta) on suorastaan huono alkuperäiseen verrattuna.
Alkuperäinen Papillon (Steve McQueen & Dustin Hoffman) on klassikko. Kopio on pettymys.
Katselin tuon uuden Papillonin joku aika sitten ja jäi kyllä suorastaan vihainen olo sen jälkeen. Vaikka uudessakin on kesto yli kaksi tuntia, niin se tuntui jotenkin juosten kustulta koko elokuva. Varmaan johtui jotenkin rytmityksestä tai jostain. En jaksa, enkä viitsi sen kummemmin ajatuksia sille uhrata.
 
Mitä tuohon saman materiaalin kierrätykseen tulee.

Kaikki lähtee huipulta studiopomoista ja studioiden omistajista. He eivät ole enää nykyään elokuvaa rakastavia moguleita, vaan he ovat jotain jättimäisten multimediakonglomeraattien tuottoviivaa tuijottavia loputtoman kasvun ylipappeja. Eli he ovat liikemiehiä yritysmaailmasta, joiden prioriteetti on tuottojen maksimointi osakkeenomistajille ja riskien minimointi.
Olet seurannut alaa enemmän kuin minä enkä väitä tietäväni yhtä paljon kuin sinä. Kierrättämistä tapahtuu kyllä aivan kaiken suhteen. ”From the makers of….” ja ”Academy award winner…”. Menestys mitataan liiketoiminnassa rahana ja jos asiaa miettii niin tehdastyössä tietynlainen kaavamaisuus on laadun tae.

Paljon jää varmasti tekemättä hyvän idean elokuvia tai muita tuotantoja tarpeeksi suurilla resursseilla tämän liiketoiminta-ajattelun myötä. Se on harmi. Mutta ainakin omaan katselumieltymykseen peilattuna vaikka nyt ”blockbuster-elokuvia” voi pitää jo lähtökohtaisesti tietynlaisena laskelmoituina keskinkertaisuuksina. Ja ne toimivat ehkä vähän tarkoittamattaankin, tai ehkä tarkoitettunakin, jo vähän kuin ironiana sille lajityypilleen. Mikä tuo leffoja ja tarinoita aika paljon katsoneelle sitä pääsiäismunan tunnetta katsomiskokemukseen kun niitä kliseiden määrää miettii.

Sama toimii myös vähän toisin päin. Esimerkiksi minulle vaikka Kaurismäen aika lapsenomaisen alleviivaava kerrontatapa ja provosoiva vasemmistosanoma taustalla vesittää oikeastaan minkäänlaisen mahdollisuuden katsoa näitä elokuvia, vaikka niitä voi juuri omalaatuisuutensa puolestaa pitää sinänsä arvostettavina ja hienona asiana.

Hyvä että sitä diversiteettiä on, ja sitä pystyy halutessaan myös hakemaan kääntämällä katseita (pun intended) enemmän muualle kuin ”blockbustereihin”. Minusta on ihan mukava katsoa Yle Areenasta joitain englantilaisia elokuvia ilman että niistä odottaa kovin paljoa muuta kuin elämän makuista draamaa. Esimerkiksi nyt vaikka Yhteinen sävel (Military Wives) vuodelta 2019. Se on mukavaa kun ymmärtää mikä se oma katselumieltymys on, niin sitä voi kulloiseenkin viihdetarpeeseen hakea. Omaan makuun ne laskelmoidut jättituotannotkin välillä maistuvat oikein hyvin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katselin Netflixiltä Page Eight -elokuvan, jonka olin kyllä nähnyt jo joskus aiemminkin, mutta tykkään Bill Nighyn tavasta näytellä tiedusteluagenttia omalla eleettömällä ja ilmeettömällä tyylillään. Tuohon samaan Johnny Worricker -sarjaa on tehty kaksi muutakin elokuvaa, Turks & Caicos ja Salting The Battlefield, mutta niitä ei taida nähdä mistään?
 

SilentMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Giants, Minnesota Timberwolves
Ja jos aivan tarkkoja ollaan, laskelmoiminen alkoi näkyä amerikkalaisessa elokuvassa lähestulkoon heti 1. maailmansodan jälkeen eli silloin kun Hollywood kunnolla syntyi. Vaikka Louis B. Mayer ja kumppanit rakastivatkin elokuvaa elokuvana, sitä enemmän he rakastivat kassakoneen kilinää ja kunnioittivat itärannikon rahoittajia, jotka pitkälti sanelivat mitä tehdään ja mitä ei. Tuottajat astuivat kuvioihin, eikä ohjaajalla ollut enää sanavaltaa tekemisiinsä. Tähdistä tuli tähtiä ja vanhan liiton tekijät alkoivat pudota kuvasta. Poikkeuksiakin tietysti oli ja jotkut mukautuivat toisia paremmin.

Itseäni kiinnostaisi nähdä enemmän itäeurooppalaista elokuvaa tai aasialaista elokuvaa, mutta valitettavasti täällä itärajalla ei niitä ole liiemmin tarjolla. Koska kaikkea ei viitsi ostaa ja katseluaika rajoittuu pitkälti viikonloppuihin, jää nykyelokuva itselleni aivan liian tuntemattomaksi osa-alueeksi.
 

Buster

Jäsen
Menestys mitataan liiketoiminnassa rahana ja jos asiaa miettii niin tehdastyössä tietynlainen kaavamaisuus on laadun tae.

Paljon jää varmasti tekemättä hyvän idean elokuvia tai muita tuotantoja tarpeeksi suurilla resursseilla tämän liiketoiminta-ajattelun myötä. Se on harmi.

Hyvä että sitä diversiteettiä on, ja sitä pystyy halutessaan myös hakemaan kääntämällä katseita (pun intended) enemmän muualle kuin ”blockbustereihin”.
Vastaan näihin ydinkohtiin.

Elokuvanteko on ollut tosiaan ihan alusta asti tehdastyötä ja liukuhihnakamaa. Tuote, joka on ennen vanhaan esityskaarensa jälkeen tuhottu tai heitetty jonnekin mätänemään. Mutta elokuvanteossa on melkein alusta asti ollut myös mukana sisäinen konflikti: taide vs. teollisuus, jotka ovat kamppailleet toisiaan vastaan. Mutta nyt Hollywood-tasolla kun elokuvan tuotantokulut ovat 150 miljoonaa, niin teollisuus on selättänyt taiteen täysin. Ja teollisuus merkitsee rutiinia (tai kaavamaisuutta), mikä taas on melkolailla taiteen - eli luovuuden ja vapauden vastakohta.

Jo 80-luvulla, mutta erityisesti 90-luvun loppupuolella varoiteltiin kasvaneista elokuvien tuotantokuluista (*) ja niiden mukanaan tuomista ongelmista. Ja nyt kun elokuvat ja teatterit kamppailevat ihmisten vapaa-ajasta mm. suoratoistoja vastaan, niin kuten 50-luvulla televisiotakin vastaan, niin jälleen aseeksi on otettu tehdä elokuvista "kokemuksia/tapahtumia". Mikä on myöskin näytellyt isoa osaa tuotantokustannusten kasvussa ja että millaista materiaalia tuotetaan.

Tulee ulkomuistista, joten en ihan muista miten nuo budjettihaarukat tarkalleen menivät ja mitkä vuodet tuossa jälkimmäisessä tarkalleen olivat. Vuosina 1996-2001 36,6 prosenttia Yhdysvaltalaisista elokuvista oli budjetiltaan 15-70 miljoonan välimaastossa, eli näitä mid-budget -elokuvia. Vuosina 2018-2023 vain vajaa viisi prosenttia Yhdysvaltalaisista elokuvista oli enää tuossa 15-70 miljoonan välimaastossa.

Juuri nuo mid-budget, eli keskibudjetin elokuvat, olivat niitä elokuvia, joissa nimekäs ohjaaja teki "originaalin" "taide-elokuvan", josta kaikki pitivät. Niin massat kuin esoteerisempien elokuvien ystävät. Mid-budget elokuvissa studiot ottivat "taiteellisen" riskin materiaalin tai ohjaajan kohdalla. He saattoivat saada valtavat tuotot, tai kärsiä tappion jonka heidän kukkaronsa kesti. Etenkin kun pitkässä juoksussa kaikki elokuvat pääsevät aikalailla omilleen. Toki nykyään ei ole enää yhtä elinvoimaisia vhs- tai dvd-markkinoita, mutta eiköhän ne silti pääse... Luulen...

Ilman noita mid-budget -elokuvia esimerkiksi The Matrix ja Heat - Ajojahti olisivat saattaneet jäädä tekemättä. Ja lukematon muukin suosikkielokuva. Robert Eggershän sai harvinaisesti muutama vuosi takaperin 70 miljoonaa Northmaniin vain tullakseen teurastetuksi lippuluukuilla Sonic 2:sen ja Morbiuksen toimesta. Näin valitettavasti samalla osoittaen studioille, että heidän strategiansa tuottaa vähän kärjistäen 150 miljoonan dollarin elokuvasarjoja ja 5 miljoonan dollarin elokuvia kahdelle eri katsojakunnalle on "oikea". Tällä erää.

Noin muuten elokuvia tehdään enemmän kuin koskaan. Ja myös rahaa tehdä elokuvia on tarjolla hyvin, kun toimijoita on niin valtavasti. Alalla riittää töitä ja katsojat tosiaan löytävät itselleen mieluista materiaalia kun viitsivät etsiä. Elokuvia on massoittain tarjolla katsojille kotisohville ja moni laadukas elokuvaparka hukkuu suoratoistoon. Lisäksi ainakin yksi ehdottoman hyvä asia tässä Hollywoodin tuotantostrategiassa on, että mielestäni näiden kansainvälisten "taide-elokuvien" kysyntä ja levitys on parantunut huomattavasti viime aikoina. Joten siinä mielessä diversiteettiä todellakin on tarjolla. Mutta silti sitä haluaisi nähdä mainstream-tason budjetilla toteutettuja persoonallisia ja särmikkäitä elokuvia enemmän. Kuin ennen vanhaan.

Onneksi esimerkiksi A24-studio on ottanut missiokseen tehdä alkuperäisiin tarinoihin pohjautuvia elokuvia, joilla on sanottavaa ja toteuttaa ne keskiluokan budjeteilla. Para-aikaa teattereissa on Alex Garlandin Civil War.

Itsehän siis kanssa katson kaikkea ja rakastan kaikkea, sekä olen aina valmis lähtemään katsomaan mitä elokuvaa tahansa. Mutta nyt kun tarjontaa on valtavasti, niin monesti tulee mietittyä myös, että miten mikäkin elokuva perustelee olemassaolonsa.

EDIT: Hyvä juttu * NY Times - The Decay of Cinema 1996 .
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Elokuvanteko on ollut tosiaan ihan alusta asti tehdastyötä ja liukuhihnakamaa.

Tämä selittää myös kaikki ne elokuvat, mistä katsoja miettii ainoastaan "miksi ihmeessä nämä on tehty?" Välityö jollekin studion luotto-ohjaajalle, eläkekassaa uransa ehtoopuolella olevalle entiselle näyttelijätähdelle, kokemusta aloittevalle käsikirjoittajalle jne...

Tehdään riittävän halvalla ja riittävän paljon. Jos joku menestyy ja muut saadaan myytyä vaikka jossain kimppadiileissä tv-kanaville, niin päästään vähintään plusmiinusnollaan ja ennen kaikkea rattaat pysyvät pyörimässä.

Ihan samalla rahalla ja vaivalla voisi tietty tehdä jotain parempaa ja merkittävämpääkin kuin vaikka jonkun sellaisen Ö-luokan tusina-actionin, minkä ainoa myyntivaltti on Bruce Willisin nimi näyttelijälistassa.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liittyen noihin 70-luvun elokuviin: Amazon Primessa näkyy olevan aika edustava kokoelma aidon ja alkuperäisen action-manin Charles Bronsonin elokuvia (Chato's Land, Mr. Majestyk, Death Wish II, Heartbreak Pass jne.). Eivät ole varsinaisesti aivan mitään 10 elokuvia, mutta ajavat edelleen asiansa.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Puhallus (1973) on kyllä sellainen leffa jonka melkeen jokaisen pitäisi kattoa. Se oli ainakin jossain vaiheessa YLE areenassa ja kahdelle sitä suosittelin ja molemmat kiitteli jälkeenpäin. Leffan 8,3 Imdb keskiarvo ei tule tyhjästä.
Puhallus katsottu nyt viikonloppuna. Toimi! Nuo listaamasi elokuvat on kaikki mulla katsomatta joten tässä pääsee kunnolla elokuvaputkeen. Kiitos suosituksista!

Ja kiitos suosituksista myös @Vintsukka @Lord Byron @Tifosi
@avatar @Nosebleed @LiiAaa ! Nyt on jonossa sen kolmisenkymmentä leffaa mitä alkaa jyystään tässä kun omien suosikkijoukkueiden kaudet on taputeltu.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Käytiin tänään leffateatterissa, Tennispalatsissa, katsomassa Alex Garlandin Civil War leffa ja täytyy sanoa et ainakin minulle tuo toimi. Leffa on komean näköinen, äänimaailma on upea ja näyttelijäsuoritukset on timanttiset. Leffan kuvasto on karua mutta se puhuttelee vahvasti ja pitää otteessaan alusta loppuun. Täältä vahva suositus leffalle.

"Dream baby dream, dream baby dream..."
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös