Jatkoajan leffakerho

• 2 462 141
  • 12 460

Buster

Jäsen
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Vuoden 1989 Oscar-gaalassa esiteltiin nuoren näyttelijäsukupolven "tulevia Oscar-voittajia", mutta vielä se palkintovyöry tälle porukalle odotuttaa itseään.

Tästä tulee mieleen Vanity Fairin vuosittainen Hollywood -julkaisu vuodelta 2000, jonka kansikuvassa olleista nuorista näyttelijöistä povattiin uuden vuosituhannen elokuvatähtiä: Penelope Cruz, Wes Bentley, Mena Suvari, Marley Shelton, Chris Klein, Selma Blair, Paul Walker, Jordana Brewster ja Sarah Wynter.

Ei oo helppoo hei. Etenkin kun tuossa Oscar-pätkässä vetivät reilusti nepotismin kautta.

Menee jo ehkä vähän ohi aiheen, mutta kun tuli samalla mieleen.... Nuorisoelokuvien kultaisella kasarilla oli myös nuorista näyttelijöistä koostunut Brat Pack (wikipedia hoitaa kuvauksen). Mielestäni se kuvaa aika hyvin tuota, että kuinka vaikea Hollywoodissa lopulta on pysyä huipulla pitkään läpi vuosikymmenten ja tavallaan myös edetä ihan sinne korkeimmalle huipulle - vaikka nyt sitten Oscar-ehdokkuuksiin saakka. Ydinjäseniin kuuluivat: Emilio Estevez, Rob Lowe, Andrew McCarthy, Demi Moore, Judd Nelson, Molly Ringwald, Ally Sheedy, Anthony Michael Hall. Eli tästäkin porukasta Demi Moore on ainoa Oscar-ehdokas - tämän vuoden ehdokkuudella. Toki tähtiä tuossa on ja Ringwaldiin minulle henkilöityy koko kasari. Mutta noillakin urilla on syviä alamäkiä ja jotkut hiipuivat jo ysärillä pois.

Ei oo helppo ala luoda pitkää uraa, kun aina välillä sitä miettii, mihin tietyt näyttelijät - jotka tuntuivat dominoivan valkokangasta tiettynä aikapätkänä - ovat kadonneet. Sitten sieltä aina välillä joku menneisyyden haamu nostaa päätään hyvän roolin myötä, tai näkee vaikka Clive Owenin tai Aaron Eckhartin jossain huonossa b-pätkässä. Alison Lohrmanilla (ja vaikka Phoebe Catesilla) esimerkiksi meni perhe-elämä edelle ja lopettivat.

Adrien Brodynkin ura kävi syvällä kahden Oscar-voittonsa välissä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
The Shape of Water tuli katsottua eilen ensimmäistä kertaa. Olipas hieno elokuva. En tiedä miksi vasta nyt tämän katsoin, mutta onneksi katsoin. Ansaitut Oscarit sai aikoinaan.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mickey 17 ei ollut varsinaisesti mikään unohtumaton mestariteos, nutta varsin viihdyttävä elokuva kuitenkin. Hauska, kekseliäs idea ja ajoittain ihan hyvääkin satiiria luokkayhteiskunnasta ja huomiohakuisista some-poliitikoista. Elokuvasta olisi saanut paremmankin syventämällä keskeisiä henkilöhahnoja hieman, mutta tällaisenaankin keskivertoa parempi viihdepläjäys.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävimme viikonloppuna vaimoni kanssa katsomassa uuden kotimaisen elokuvan Kenraaliharjoitus. Valinnasta en pääse edes syyttämään parempaa puoliskoa, sillä sen tein minä. Elokuvan piti olla draamakomedia, mutta salissa kukaan ei nauranut, itse kerran hymähdin. Eikä siinä oikein ollut draamaakaan, härskiksi tarkoitettu meno oli kilttiä, ja näytteleminen pinnallista.
Voi olla, että vikaa oli minussakin katsojana, en yleensä käy katsomassa kotimaisia komedioita. Joskus katselen niitä YLE:ltä, kun ne tulevat telkkariin. Joka tapauksessa en muista yhtään oikeasti hauskaa kotimaista sitten ensimmäisen Napapiirin sankareiden. Se oli oikeasti hauska, hyvät näyttelijät ja pari muuttujaa riittivät mainiosti kannattelemaan elokuvaa loppuun saakka.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kävimme viikonloppuna vaimoni kanssa katsomassa uuden kotimaisen elokuvan Kenraaliharjoitus. Valinnasta en pääse edes syyttämään parempaa puoliskoa, sillä sen tein minä. Elokuvan piti olla draamakomedia, mutta salissa kukaan ei nauranut, itse kerran hymähdin. Eikä siinä oikein ollut draamaakaan, härskiksi tarkoitettu meno oli kilttiä, ja näytteleminen pinnallista.
Tuossa elokuvassa alkoi ahdistamaan jo trailerin kohdalla Iina Kuustosen keskinkertainen näytteleminen, joten jätin ihan suosiolla väliin.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Ei mitään Riku Niemistä vastaan ihmisenä tai näyttelijänä, mutta ainakin minulla huutaa kyllä heti sireenit korvissa ja punavalo välkkyy silmissä, kun huomaan elokuvan, jossa munamies esiintyy. Suorastaan kamala track record:

Spede - IMDB 5,1 (en ole nähnyt, enkä odotakaan näkemistä)
Syke Hätätila - IMDB 4,7 (en ole kyllä tätäkään nähnyt, kun ei sairaalasarjat kiinnosta muutenkaan)
Juice - IMDB 6,3 (olen nähnyt, eikä ollut totaalisen huono, mutta paremmankin leffan Juice olisi ansainnut)
Valmentaja - IMDB 4,5 (jopa Temosen tuotannoksi myötähäpeällisen huono)
Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu - IMDB 6,0 (en ole nähnyt)
Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus - IMDB 4,8 (kai lastenelokuvat yleensä saa parempia arvosanoja?)
Anna mulle Lovee - IMDB 5,7 (tämäkin mielenkiintoinen aihe, mutta jäi Juice-leffan tavoin jotenkin väljähtyneeksi)
Nuotin vierestä - IMDB 5,1 (kamalaa kuraa, ei toimi romantiikka eikä huumori)
Ollaan vapaita - IMDB 5,0 (en ole kuullutkaan tästä, eikä varmaan moni muukaan)
21 tapaa pilata avioliitto - IMDB 6,2 (outo ja vaivaannuttava elokuva, varmaan tämä Kenraaliharjoitus menee samaan kastiin)
Risto - IMDB 5,3 (totaalisen turha tekele tämäkin)

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei mitään Riku Niemistä vastaan ihmisenä tai näyttelijänä, mutta ainakin minulla huutaa kyllä heti sireenit korvissa ja punavalo välkkyy silmissä, kun huomaan elokuvan, jossa munamies esiintyy. Suorastaan kamala track record:

Spede - IMDB 5,1 (en ole nähnyt, enkä odotakaan näkemistä)
Syke Hätätila - IMDB 4,7 (en ole kyllä tätäkään nähnyt, kun ei sairaalasarjat kiinnosta muutenkaan)
Juice - IMDB 6,3 (olen nähnyt, eikä ollut totaalisen huono, mutta paremmankin leffan Juice olisi ansainnut)
Valmentaja - IMDB 4,5 (jopa Temosen tuotannoksi myötähäpeällisen huono)
Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu - IMDB 6,0 (en ole nähnyt)
Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus - IMDB 4,8 (kai lastenelokuvat yleensä saa parempia arvosanoja?)
Anna mulle Lovee - IMDB 5,7 (tämäkin mielenkiintoinen aihe, mutta jäi Juice-leffan tavoin jotenkin väljähtyneeksi)
Nuotin vierestä - IMDB 5,1 (kamalaa kuraa, ei toimi romantiikka eikä huumori)
Ollaan vapaita - IMDB 5,0 (en ole kuullutkaan tästä, eikä varmaan moni muukaan)
21 tapaa pilata avioliitto - IMDB 6,2 (outo ja vaivaannuttava elokuva, varmaan tämä Kenraaliharjoitus menee samaan kastiin)
Risto - IMDB 5,3 (totaalisen turha tekele tämäkin)
Nieminen onnistui väistämään jopa uuden Tuntemattoman, vaikka siellä oli melkein kaikki Putous- kavereista alkaen. Tosin Vatasella hurja rivi ihan loistavia rooleja, ja Hirviniemelläkin joitakin, eli ei sinänsä ollut halveeraukseksi tarkoitettu tuo Putous- kaverit.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joka tapauksessa en muista yhtään oikeasti hauskaa kotimaista sitten ensimmäisen Napapiirin sankareiden. Se oli oikeasti hauska, hyvät näyttelijät ja pari muuttujaa riittivät mainiosti kannattelemaan elokuvaa loppuun saakka.
Olen todella kaukana mistään kotimaisen elokuvan asiantuntijasta, mutta muutama näitä tulee mieleen. Ihmisen osa ja Häiriötekijä ovat mainioita komedioita, Hevi reissukin menettelee. Ja Teemu Nikin Armomurhaaja ja Peluri menevät mustemman huumorin puolelle, mutta ovat minusta erinomaisia leffoja. Mutta joo, nyt kun miettii niin ei niitä kovin montaa tullut mieleen.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen todella kaukana mistään kotimaisen elokuvan asiantuntijasta, mutta muutama näitä tulee mieleen. Ihmisen osa ja Häiriötekijä ovat mainioita komedioita, Hevi reissukin menettelee. Ja Teemu Nikin Armomurhaaja ja Peluri menevät mustemman huumorin puolelle, mutta ovat minusta erinomaisia leffoja. Mutta joo, nyt kun miettii niin ei niitä kovin montaa tullut mieleen.
Töissä joku ehdotti Mielensäpahoittaja-elokuvia ja miksipä ei, onhan niissä ollut erinomaiset pääosan esittäjät, Antti Litja ja Heikki Kinnunen. Minua kuitenkin huvittaa enemmän niukka ja vähäeleinen huumori Kuolleet lehdet -tyyliin, kuin nämä myötähäpeään perustuvat.

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Haarautuvan rakkauden talo oli omasta mielestä hyvä. Taitaa sekin olla ainakin 15v vanha. Ja yleensäkin Hannu-pekka Björkman on hyvä teki sitten minkälaisen roolin tahansa.

Kukkia ja Sidontaa tulee myös mieleen. Toki vanha sekin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy