Jatkoajan leffakerho

  • 2 351 292
  • 12 100

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Makuja on monia.. mutta nää on kyllä erikoisia "puolusteluja" huonolle leffalle. Tai että "ei ottanut itseään vakavasti"... no ottihan, ryppyotsanen sotaleikkikalujen kanssa puuhasteluleffa.


Leffa on huono, jos sen kässäri on luokkaa yläasteen ainekirjoitus, eikä sitä muuta miksikään se, mitä siltä odottaa. Toimintapätkältä odottaa visuaalisesti komeata katottavaa, kyllä, ja siinä Top Gun tuotti odotusarvoista tavaraa.. mutta jos noin kliseiset hahmot täysin olemattomalla tarinalla hyvä elokuva, koska "odotukset" on niin matalalla..
sori, ihan farkut jalassa katoin ja ihmettelin monta kertaa että miksi.


Jos pelkkä visuaalisuus riittää, niin paremmin noita kokee pelaamalla hyvin tehtyjä pelejä
Haha kaveri paukahti paikalle elokuvakriitikko professori Kulmakarvana kritisoimaan Top Gunia termillä: "juntti" ja kun se ei ollut tarpeeksi syvällistä niin painettiin "idioottimaisempi" ja "viäl juntimpi".

Tolla osaamisella kannattais pysytellä niissä tanskalaisleffoissa vai mikä se laatukriteeri teikäläisellä olikaan:D
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Makuja on monia.. mutta nää on kyllä erikoisia "puolusteluja" huonolle leffalle. Tai että "ei ottanut itseään vakavasti"... no ottihan, ryppyotsanen sotaleikkikalujen kanssa puuhasteluleffa.
Jos Maverickista ei löydä sitä kevyttä itseironiaa ja pilkettä silmäkulmassa, kannattaa ehkä jatkossa pysytellä etäämpänä tuon lajityypin elokuvista.

Ehdottomasti yksi vuoden parhaista elokuvista onnistumalla nimenomaan täydellisesti siinä mitä se lähti tekemään. Täydellinen esimerkki miten näitä uudelleenlämmittelyitä pitäisi muidenkin pyrkiä tekemään: Otti kaiken mikä ekassa elokuvassa toimi ja modernisoi sen tyylitajua käyttämällä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lähdit odottamaan syvällisyyttä Top Gunilta joten olet ansainnut pettymyksesi.

Ei lätkämatsiin mennä smokki päällä ja valiteta pelin jälkeen miten pettynyt oli kun ei kokenutkaan rikasta korkeakulttuuria.
Pitäähän tuo paikkaansa, mutta toisaalta ovathan Mission Impossible -leffatkin parantuneet kerta kerralta, joten sikäli odotukseni olivat korkealla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, olihan Topkani ihan helvetin kova leffa genressään. Jos puolet sen katsoneista on kasvattanut viikset Roosterin innoittamana, niin onhan se silloin oleellisessa onnistunut. 80-luvulla isät, 20-luvulla pojat. Vieläköhän Tomppa jaksaisi 60-luvulla painaa 7. sukupolven hävittäjillä kera Turkeyn, Roosterin pojan eli Goosen pojanpojan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nää on kyllä aina hauskoja, kun Piru lukee Raamattua ja valittaa ettei tykänny. Tai menee se myös toisinpäin, ei siinä.

Ja sehän on ihan ookoo, toisille elokuvat on viihdettä ja toisille elämää suurempaa taidetta ja tulkintaa. Kannattaa kuitenkin koittaa, kaikissa makumaailmoissa, suhteuttaa ne kriteerit siihen mitä on menossa tsiigaamaan. Musiikkihan on vähän sama juttu, toinen tykkää Wagnerista ja toinen Slipknotista, yhelle Rancid on parasta ikinä missään. Jos Wagner-fani menee Rancidin konserttiin, pettyyhän se varmasti.

Tästä huolimatta oon käynyt elämäni aikana kattomassa varmaan kolmisenkymmentä Rakkautta&Anarkiaa elokuvaa, jotka on palkittu ties millä palmuilla ja haavanlehvillä - ja ylivoimaisesti suurin osa niistä on ollut aivan vitun kammottavan huonoja tekotaiteellista paskaakin surkeampia tekeleitä. Minun mielestäni. Silti meen aina vaan uudestaan, koska joskus voi käydä tuuri ja mistäs sitä tietää. Avoimin mielin.

Mutta jos sanoo, että Top Gun: Maverick otti itsensä vakavasti, niin... Ei kyllä ole katsonut ko. elokuvaa.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
No niin, nyt on vuorossa arvostelu jota kaikki olette odottaneet, nimittäin sain kutsun mennä katsomaan Napapiirin sankarit 4 elokuvaa, jonka ensi-ilta on 23.12, elokuvaa ennakkonäytökseen tennispalatsiin. Ja voi morjens kun oli huono elokuva. Joo joo, onhan ne aiemmatkin olleet, mutta tämä oli ihan omaa luokkaansa. Erittäin pitkältä tuntui tuo alle 1h30min katsoa tuommoista pökälettä missä oli kuitenkin pienissä rooleissa näyttelijöitä kuten Hissu Hietalahti, Santeri Kinnunen jne.

Kuten ekassa elokuvassa niin jotain pitää taas lähteä etsimään ympäri lappia Inarille (Pamela Tola). Ekoissa elokuvissa mukana ollut Jussi Vatanen on kuollut ja Inari on elänyt 4v yksin ja muuttunut vegaaniksi. Sähkö-Paavo on tähän sitten hieman ihastunut ja haluaa yllättää Inarin synttärijuhlissaan tofulla jota hän lupasi etsiä. Kari Ketosen esittämä Pikku-Mikko on napannut itselleen kaikki tofut Lapista ja yrittää viekoitella Inarin tykkäämään itsestään. Mikko vaihtaa liharekan vegerekkaan jne. Inari ei lopulta sitten suudellut Mikkoa vaikka alkuun meinasi koska Mikon hengitys haisi meetvurstilta, Mikko oli sortunut syömään lihaa. Elokuvan lopussa inarin synttäreillä Mikko ja Sähkö-Paavo vetävät mikit kädessä varmaan yli viisi minuuttia pitkän keskustelubattlen soijasta, tofusta ja muista vegejutuista. Sitten lopussa suudellaan vaikka Paavo hävisi "battlen". Ekoissa leffoissa oli autovitsi, tässäkin oli kun oli Hummer H2 Tur-o rekkarilla.

Ei voi kun ihmetellä miksi näitä leffoja tehdään edelleen vaikka olisi voinut keksiä jotain uuttakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mutta jos sanoo, että Top Gun: Maverick otti itsensä vakavasti, niin... Ei kyllä ole katsonut ko. elokuvaa.

Höpsis, viihdepläjäyksenä sitä oletusarvoisesti katsotaan, ei taiteena..

yltiömachoilua, isoja koneita ja prätkiä ja äijäilyä.. kliseitä kliseiden perään ilman kummosta tarinaa.. Tietty jos on viehtynyt isoista koneista ja prätkät ja autot ja suhkarit ovat mieltä sykähdyttäviä kokemuksia sinänsä, niin kyllähän autoja, prätkiä ja lentokoneita näkee ilman topgunin kaltaista tyhjänpäivästä hölmöilyäkin..

Ja kyllä, nämä leffat ottavat itsensä todella vakavasti, kuten ne muskeliautoharrastajatkin ottava omansa.

Hauskaa ...Ikäänkun halutaan väittää ryppyotsaisia toimintaleffoja parodioiksi.. no ei kylläyhtään oikeata parodiaa ole sit nähny

Viikon aikana suoratoustotöllöstä tulee kymmenkunta paremmin kirjotettua ja näyteltyä tvsarjajaksoa, mutta koska niissä ei ole (vroooom) isoja hävittäjää lentelemässä, niin ei ota eteen... mutta sit että kun tomppa virnistää letkeästi kuolemanvarassa ison masiinan ohjaimissa.. paskaaks sillä stoorilla niin väliä...

..tai siis joillekkin meistä on.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Silloin kun menee laput silmillä eteenpäin ja on päättänyt että on aina oikeassa niin silloin meno on edeltävän kaltaista.... Naurettavaa

Trollataan vähän ja sitten vedetään pari päivää happea ja trollataan vähän lisää.
 

eeMule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
No niin, nyt on vuorossa arvostelu jota kaikki olette odottaneet, nimittäin sain kutsun mennä katsomaan Napapiirin sankarit 4 elokuvaa, jonka ensi-ilta on 23.12, elokuvaa ennakkonäytökseen tennispalatsiin. Ja voi morjens kun oli huono elokuva. Joo joo, onhan ne aiemmatkin olleet, mutta tämä oli ihan omaa luokkaansa. Erittäin pitkältä tuntui tuo alle 1h30min katsoa tuommoista pökäletta missä oli kuitenkin pienissä rooleissa näyttelijöitä kuten Hissu Hietalahti, Santeri Kinnunen jne.

Kuten ekassa elokuvassa niin jotain pitää taas lähteä etsimään ympäri lappia Inarille (Pamela Tola). Ekoissa elokuvissa mukana ollut Jussi Vatanen on kuollut ja Inari on elänyt 4v yksin ja muuttunut vegaaniksi. Sähkö-Paavo on tähän sitten hieman ihastunut ja haluaa yllättää Inarin synttärijuhlissaan tofulla jota hän lupasi etsiä. Kari Ketosen esittämä Pikku-Mikko on napannut itselleen kaikki tofut Lapista ja yrittää viekoitella Inarin tykkäämään itsestään. Mikko vaihtaa liharekan vegerekkaan jne. Inari ei lopulta sitten suudellut Mikkoa vaikka alkuun meinasi koska Mikon hengitys haisi meetvurstilta, Mikko oli sortunut syömään lihaa. Elokuvan lopussa inarin synttäreillä Mikko ja Sähkö-Paavo vetävät mikit kädessä varmaan yli viisi minuuttia pitkän keskustelubattlen soijasta, tofusta ja muista vegejutuista. Sitten lopussa suudellaan vaikka Paavo hävisi "battlen". Ekoissa leffoissa oli autovitsi, tässäkin oli kun oli Hummer H2 Tur-o rekkarilla.

Ei voi kun ihmetellä miksi näitä leffoja tehdään edelleen vaikka olisi voinut keksiä jotain uuttakin.

Samassa näytöksessä olin ja jaan mielipiteesi aikalailla täysin.

Varsinkin tuo ”keskustelubattle” oli jotain niin vaivaannuttavaa, ettei malttanut itse tuolissa pysyä.

Ensimmäisestä Napapiirin Sankareista muistan pitäneeni, mutta tuonkin katselusta on jo vierähtänyt useampi vuosi. Toinen osa oli sitten sitä itseään ja kolmosta en ole tainnut edes nähdä. Avoimin mielin lähdin tätä uutta osaa katsomaan, mutta äh. Kovin läpinäkyvää oli se kuinka tässä koitettiin luoda jotain ensimmäisen osan kaltaista. Paskemmalla lopputuloksella toki.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tuli katsottua tuo Bryan Cranstonin tähdittämä Jerry and Marge Go Large koska idea vaikutti mielenkiintoiselta.
Oli kyllä pettymys ja kun ei ole paljoakaan aikaa kun petyin Cranstonin Your Honor -sarjaan niin alan jo vähän huolestua miehen roolivalintaperusteista. Trumbo(2015) oli vielä erinomainen mutta sen jälkeen kaikki missä olen miehen nähnyt niin on ollut heikkoja.
 

Buster

Jäsen
Trumbo(2015) oli vielä erinomainen mutta sen jälkeen kaikki missä olen miehen nähnyt niin on ollut heikkoja.
Jos jätetään Isle of Dogs, kun Cranstonia ei siinä näkynyt ja cameot, niin jäljelle jää Richard Linklaterin road movie Last Flag Flying. Siitä pidin itse ihan sikana.

Löytyy toki heti IMDB-sivulta tulevista kaksi ison profiilin elokuvaa. Tulevassa Wes Andersonin elokuvassa Asteroid City, missä on muutenkin melkoinen all-star cast. Toinen sitten Guy Ritchie 0.5:n, eli Matthew Vaughnin Argylle, jossa niin ikään tähtiloistoa. Laadusta ei sen kohdalla toki ole mitään takeita, voi olla kelpo pläjäys tai voi olla olematta. En pidätä hengitystäni.

Pinokkion "live-action" -versio meni Kaunottaren ja kulkurin seuraan noiden Disney-klassikoiden uusintaversioiden pahnan pohjimmaiseksi. Asioita ei kannata modernisoida tai tehdä uudestaan, vain koska se on mahdollista. Lopputulos oli täysin sieluton. Laiva oli karilla oikein huolella, se sijaitsi ihan jossain omassa ajassaan ja maailmassaan. Välissä vitsaillaan Chris Pinesta ja seuraavaksi jonkun dialogissa on "holey moley", "jeepers creepers" ynnä muuta sadan vuoden verran vanhahtavaa ilmausta. Puhumattakaan ei-hienovaraisista viittauksista muihin Disney-elokuviin, mikä on vähän laiska tapa herättää katsojissa riemua.

Ennen kaikkea alkuperäisen tarinan ja animaation katsojassa herättämien yksinkertaisten ja alkukantaisten tuntemusten sekä pelkojen hiominen pois on melko käsittämätöntä. Pinokkiota oli esimerkiksi muutettu siten, että hän halusi tehdä aina oikean asian, mutta muut painostivat ja suostuttelivat häntä valitsemaan huonosti. Kun alkuperäisessä animaatiossa hänessä on vähän sellaista kuritonta ja uteliasta kakaraa - millaisia me kaikki nyt vähän ollaan sen ikäisinä erityisesti kun aikuisen silmä välttää. Että jostain syystä tekijät tietoisesti poistivat alkuperäisestä sen ripauksen pimeyttä, mikä teki tarinalle syyn olla olemassa. Ja samalla hauskuus on myös poissa, kun kaikkiin paheisiin Pinokkio suostuu vastahakoisesti ja jopa valmiiksi katuen. Se tuhoaa tarinan opetuksen ja ytimen.

Enkä ole asiantuntija cgi:n suhteen, mutta se näytti epäilyttävältä. Kaikista vähiten pidin taustoista (vaikka Pleasure Island), joita katsellessa suorastaan saattoi nähdä näyttelijät vihreässä kuvausstudiossa. Pinokkiokin oli oudosti täysi CGI-tuotos motion capturen sijaan. Viime kuussahan kuului uutisia, että VFX-väki kritisoi työskentelyolosuhteita Disneyn/Marvelin -projekteissa. Toki tässä Pinokkion tapauksessa kuten Kaunottaren ja Kulkurinkin kanssa, niin varmasti kun alusta asti on tarkoitus ollut julkaista se Disney +:ssa teatterien sijaan, niin se on vain tehty halvemmalla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Trailerin perusteella tuo uusi Pinocchio vaikuttaa samanlaiselta tekeleeltä varsinkin CGI:n osalta kuin 2020 ilmestynyt the Call of the Wild, jossa Harrison Ford näytteli täysin digitaalisesti luodussa ympäristössä digitaalisen koiran kanssa. Aion kyllä katsastaa tämän uuden version ihan silkkaa uteliaisuuttani, koska ei tuo leffa vaikuta kovinkaan hyvältä lopputulokselta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuli katsottua tuo Bryan Cranstonin tähdittämä Jerry and Marge Go Large koska idea vaikutti mielenkiintoiselta.
Oli kyllä pettymys ja kun ei ole paljoakaan aikaa kun petyin Cranstonin Your Honor -sarjaan niin alan jo vähän huolestua miehen roolivalintaperusteista. Trumbo(2015) oli vielä erinomainen mutta sen jälkeen kaikki missä olen miehen nähnyt niin on ollut heikkoja.
Eipä olisi ensimmäinen eikä viimeinen näyttelijä joka saa yhdestä roolista paljon nostetta, mutta sitten ei saa valittua oikeita käsikirjoituksia/rooleja itselleen.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Top Gun Maveric

Mut nyt saatiin kattoon tää raina, vaikka pidin alkuperästä kasarilla aika vastenmielisenä ja junttina leffana.

Mielipiteeni ei liene suosittu leffan täällä saamasta hehkutuksesta päätellen, mutta tää uus onnistui olemaan viä juntimpi ja idioottimaisempi kun se eka, jossa sentään Kelly McGilisn hahmo oli uskottava.. surettaa Jenny Conellyn kohtalo olla statistina, puhumattakaan naislentäjästä, joka siis oli roolina mies, mutta näyttelijäksi nykyaikana piti saada nainen. Voisko kliseisempää tarinaa kyhätä... käsittämättömän kovat pisteet esim rottentomatoessa, jossa kriitikkopisteiden kanssa yleensä samoilla linjoilla ite

Moneen kertaan tuli kyllä pohdittua, että miks mää kattelen tätä roskaa... teknisesti tietty näyttävää kuvausta, mutta nykyaikan sen nyt ottaa jo annettuna.
Mahtava elokuva.
Ensimmäinen määritti jopa 80-lukua, sai värväysluvut nousuun ja RayBanin nousukiito käynnistyi kyseisestä leffasta.
Maverick oli kerrankin hyvä jatko-osa, useasti jatkot on uudelleenlämmiteltyä roskaa mutta nyt osui.
9/10.
Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä niinkuin itse kirjoitit.
Jos ei tykännyt ekasta niin tuskin tykkää toisestakaan.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Lightyear ja The Sea Beast tuli katsottua tyttöjen kanssa tässä viikonloppuna ja on kyllä todettava että nykyään saadaan aikaan näyttäviä animaatioita. Lightyearin juoni meni varmasti yli hilseen molemmilta tytöillä mutta enpä kuullut valitusta kummaltakaan vaan keskittyneesti jaksoivat katsoa. Uudestaankin olisi pitänyt nähdä kun uutta leffaa mietittiin toisena päivänä. Ihan kelpoa ja näyttävää Pixaria vaikka tuntuu olevan kohtuu lytätty kun ei kerrokaan Buzzin tarinaa ennen Toy Storya. The Sea Beast oli lähtökohtaisesti jo kiinnostava koska kuka nyt ei tykkäisi syvänmeren isoista mysteeriolioista? Jyräsin päätöksessä jos siihen oikeasti oli muilla päätäntävaltaa, mutta tämä oli ihan huikea animaatioleffa, ehkä parhaimpia mitä olen koskaan nähnyt. Se miten vesi on tässä mallinnettu yksityiskohtaisesti kaiken muun toiminnan ohella oli visuaalisesti huikeaa katseltavaa. Tarinallisesti ihan hyvää settiä minkä parissa kyllä viihtyi ongelmitta. Loppu nyt oli vähän mitä oli, ennalta-arvattavissa mutta eikös animaatioissa lähes aina? Suurin ongelma molemmissa oli suomidubbauksilla katsominen, mutta ehkä katson myöhemmin uudestaan alkuperäisillä äänillä, sen verran laatua oli molemmat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Doctor Strange In The Multiverse Of Madness. Niin no... ehken mää ole ihan ydinkohderyhmää, mutta tulipa katsottua. Visuaalisti vaikuttava sarja megalomaanisia kohtauksia, jotka tällaista ympäristöä niukemmin tuntevalle vain tehostemusiikki laittaa tärkeysjärjestykseen.
On kaikenmaailman Darkholdeja, Wandoja ja Muaddibbin Hiilisankoja ihmeteltävänä ja loputtomat kivitalon kokoiset örkkimörkit aiheuttaa aikuiselle katsojalle vain kiusaantunutta painonsiirtelyä pakaralta toiselle.

Marvel-maailmasta mää olen oppinut yhden asian: aina kun joku figuuri alkaa levitoimaan silmät kiiluen, kädet kahtakymmentä vaille neljässä ja kämmenet eteenpäin, se on jonkinmoinen apokalyptinen big-shot tekemässä jotain lopunajan nounou-temppua, josta ei hyvä heilu.

Mutta kyllähän tuon nyt kerran katteli. Arvosana asteikolla yhdestä-shit loadiin on jossain siinä Toijalan kirkon kohdalla.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pinokkion "live-action" -versio meni Kaunottaren ja kulkurin seuraan noiden Disney-klassikoiden uusintaversioiden pahnan pohjimmaiseksi. Asioita ei kannata modernisoida tai tehdä uudestaan, vain koska se on mahdollista. Lopputulos oli täysin sieluton. Laiva oli karilla oikein huolella, se sijaitsi ihan jossain omassa ajassaan ja maailmassaan. Välissä vitsaillaan Chris Pinesta ja seuraavaksi jonkun dialogissa on "holey moley", "jeepers creepers" ynnä muuta sadan vuoden verran vanhahtavaa ilmausta. Puhumattakaan ei-hienovaraisista viittauksista muihin Disney-elokuviin, mikä on vähän laiska tapa herättää katsojissa riemua.

Ennen kaikkea alkuperäisen tarinan ja animaation katsojassa herättämien yksinkertaisten ja alkukantaisten tuntemusten sekä pelkojen hiominen pois on melko käsittämätöntä. Pinokkiota oli esimerkiksi muutettu siten, että hän halusi tehdä aina oikean asian, mutta muut painostivat ja suostuttelivat häntä valitsemaan huonosti. Kun alkuperäisessä animaatiossa hänessä on vähän sellaista kuritonta ja uteliasta kakaraa - millaisia me kaikki nyt vähän ollaan sen ikäisinä erityisesti kun aikuisen silmä välttää. Että jostain syystä tekijät tietoisesti poistivat alkuperäisestä sen ripauksen pimeyttä, mikä teki tarinalle syyn olla olemassa. Ja samalla hauskuus on myös poissa, kun kaikkiin paheisiin Pinokkio suostuu vastahakoisesti ja jopa valmiiksi katuen. Se tuhoaa tarinan opetuksen ja ytimen.

Enkä ole asiantuntija cgi:n suhteen, mutta se näytti epäilyttävältä. Kaikista vähiten pidin taustoista (vaikka Pleasure Island), joita katsellessa suorastaan saattoi nähdä näyttelijät vihreässä kuvausstudiossa. Pinokkiokin oli oudosti täysi CGI-tuotos motion capturen sijaan. Viime kuussahan kuului uutisia, että VFX-väki kritisoi työskentelyolosuhteita Disneyn/Marvelin -projekteissa. Toki tässä Pinokkion tapauksessa kuten Kaunottaren ja Kulkurinkin kanssa, niin varmasti kun alusta asti on tarkoitus ollut julkaista se Disney +:ssa teatterien sijaan, niin se on vain tehty halvemmalla.
Tässä on nyt tullut katsottua Pinokkio, Leijonakuningas ja Kaunotar ja Hirviö live-actionit pienen ajan sisään ja olen samaa mieltä. Lisäisin vielä että hahmolähikuvista on luovuttu kokonaan. Animaatioissa hahmot toivat kohtauksiin hienovaraisuutta ja rikkautta pienillä ilmeillä ja virnistyksillä mutta näissä uudelleenkerrotuissa kamera ei ole koskaan tarpeeksi lähellä että näkisi hienovaraisuudenrippeitäkään.

Paras esimerkki juuri Pinokkiosta se biljardikohtaus kun Lampun sydän alkaa muuttua aasiksi(toki sikarin puuttuminen vaikuttaa mutta silti)


 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tämä tuleva live action -versio Pienestä merenneidosta on ilmeisesti aiheuttanut aikamoista valitusta, koska Arielia näyttelee tummaihoinen nuori nainen. Minusta tuo vaikuttaa ihan hyvältä idealta ja ainakin trailerin perusteella odotettavissa on parempi leffa kuin mitä Pinocchio oli.



 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tämä tuleva live action -versio Pienestä merenneidosta on ilmeisesti aiheuttanut aikamoista valitusta, koska Arielia näyttelee tummaihoinen nuori nainen. Minusta tuo vaikuttaa ihan hyvältä idealta ja ainakin trailerin perusteella odotettavissa on parempi leffa kuin mitä Pinocchio oli.



Jäin pohtimaan, että miksiköhän tuostakin on tehty ongelma. Pitäisikö merenneitoa näytellä joku keski-iän ylittänyt ylipainoinen valkoihoinen mies?
 

Buster

Jäsen
Jäin pohtimaan, että miksiköhän tuostakin on tehty ongelma. Pitäisikö merenneitoa näytellä joku keski-iän ylittänyt ylipainoinen valkoihoinen mies?
Tämähän on vaan jatkoa tälle, ettei näyttelijä x voi näytellä osaa y, koska hänen: hänen tukkansa väri on erilainen (Emma Stone Gwen Stacyksi, Daniel Craig Bondiksi, Gwyneth Paltrow Pepper Pottsiksi) / hän on liian lyhyt (Tom Cruise Jack Reacherina, Peter Dinklage Cyrano de Bergeracina) ja vaikka mitä muuta. Ikään kuin silmien väri tai edes pituus vaikuttaisi mitenkään näyttelijäntaitoihin. Kunhan edes pienissä määrin roolihahmonsa puitteissa näyttelijä vaikuttaa ulkoisesti juuri ja juuri uskottavalta - sitä varten on maskeeraus ja puvustus - niin sen jälkeen käsikirjoitus ja näyttelijän taidot kantavat homman kyllä maaliin saakka. Tai ovat kantamatta, mutta silloinkaan vika ei ole näyttelijän ulkoisissa tekijöissä. Vaikka tietysti Peter Dinklagea nyt ei voi roolittaa uskottavasti miksikään NFL-mörssäriksi ihan äärimmäisenä esimerkkinä. Sivuhuomiona silmät ja katse ovat se ylivoimaisesti merkittävin tekijä roolituksessa, mitä tulee ulkoisiin tekijöihin. Zooey Deschanelin höpsön söpöistä silmistä ei saa vakavaa toimintatähteä.

Ei pitäisi tulla enää tässä vaiheessa kenellekään yllätyksenä. Disney on jokaisessa projektissaan jo pitkän tovin pitänyt huolta, että ne sisältävät modernisoituja kosketuksia, joista merkittävin on inklusiivisuus. Että elokuviensa maailma kuvaa aidosti meidän nykymaailmaamme. Olihan Idris Elbakin jo Thorissa valkoisena viikinkinä, menikö se nillittäjiltä ohi? Ja hän oli täysin mahtava.

Plus että nykyään tuo casting on jo lähtökohtaisesti ns. värisokeaa. Tai siis ainakin pitäisi olla.

Toki varmaan myös osa on tuota, että näiden uusintaversioiden pitäisi mielellään olla valokopioversioita alkuperäisistä. Sisältää ne kaikki hahmot mahdollisimman samanlaisina ja kaikki kohtaukset, laulut ja muut. Sama kuin kirjaversioiden kohdalla usein halutaan, että se sisältää uskollisesti kaikki jutut sieltä kirjasta ja ne olisi vielä herätettävä henkiin siten, miten lukija itse ne kuvitteli. Minä taas haluaisin oman itsenäisen valkokankaalla toimivan tarinan ja aina vaan parempi jos minut yllätetään.
 

Buster

Jäsen
Parker Finnin kauhuelokuva Smile saattoi rikkoa minussa jotain. Se oli aidosti pelottava. Mekanismit olivat tuttuja, mutta ne olivat muotoutuneet huippuunsa ja käytettiin lähes mestarillisesti sietämättömän paineen luomiseksi. En oikein uskaltanut missään vaiheessa rentoutua.

Perustuu lyhytelokuvaan ja oletettavasti sitä noudatteleva alku oli mielenvikaisen hyvä. Jännitys nousi hienoeleisesti kuin kampea vääntämällä niin kuin olisi ollut kidutuslaitteessa, eikä juuri mitään tapahtunut ruudulla. Tilanne oli erittäin arkinen ja odotus luotiin todella hienovaraisesti, mutta selvästi. Käytännössä olin sitten tuon vuoksi alusta asti epätasapainossa koko loppu leffan ja en tiennyt, mitä odottaa ja milloin. Eikö näitä elokuvia saisi katsoa pienessä nousevassa myöhään illalla lähes yksin, sillä jo tuon alun aikana pompsahti välittömästi outo tunne, että pitäisiköhän vain lähteä helvettiin ja jättää se elokuva kesken. Eli oikeasti aito epämukavuuden tunne.

Mutta sitten alkoi ahistaa, että vielä enemmän tämä kaikki jää vaivaamaan, jos leffa jää kesken. "Tämä on elokuva, nuo ovat näyttelijöitä, musiikki on karmivaa, koska se on korkeita rikkonaisia jousiääniä ja joitain tunnistamattomia törähdyksiä kaoottisessa epärytmissä". Nelisen vuotta sitten katselin kaikki mahdolliset nykyiset sekä menneet kauhuklassikot läpi ja sen innoittamana tuli paljon mietittyä täydellisiä kauhukohtauksia, jotka itsellä nostaisivat karvat pystyyn. Tämä oli kuin kokoelma niitä.

Periaatteessahan tämä oli rakennuspalikoiltaan synkempi versiointi eräästä n. viiden vuoden takaisesta loistavasta pienestä kauhuelokuvasta, jonka jätän mainitsematta juonen suojelemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Parker Finnin kauhuelokuva Smile saattoi rikkoa minussa jotain. Se oli aidosti pelottava. Mekanismit olivat tuttuja, mutta ne olivat muotoutuneet huippuunsa ja käytettiin lähes mestarillisesti sietämättömän paineen luomiseksi. En oikein uskaltanut missään vaiheessa rentoutua.

Perustuu lyhytelokuvaan ja oletettavasti sitä noudatteleva alku oli mielenvikaisen hyvä. Jännitys nousi hienoeleisesti kuin kampea vääntämällä niin kuin olisi ollut kidutuslaitteessa, eikä juuri mitään tapahtunut ruudulla. Tilanne oli erittäin arkinen ja odotus luotiin todella hienovaraisesti, mutta selvästi. Käytännössä olin sitten tuon vuoksi alusta asti epätasapainossa koko loppu leffan ja en tiennyt, mitä odottaa ja milloin. Eikö näitä elokuvia saisi katsoa pienessä nousevassa myöhään illalla lähes yksin, sillä jo tuon alun aikana pompsahti välittömästi outo tunne, että pitäisiköhän vain lähteä helvettiin ja jättää se elokuva kesken. Eli oikeasti aito epämukavuuden tunne.

Mutta sitten alkoi ahistaa, että vielä enemmän tämä kaikki jää vaivaamaan, jos leffa jää kesken. "Tämä on elokuva, nuo ovat näyttelijöitä, musiikki on karmivaa, koska se on korkeita rikkonaisia jousiääniä ja joitain tunnistamattomia törähdyksiä kaoottisessa epärytmissä". Nelisen vuotta sitten katselin kaikki mahdolliset nykyiset sekä menneet kauhuklassikot läpi ja sen innoittamana tuli paljon mietittyä täydellisiä kauhukohtauksia, jotka itsellä nostaisivat karvat pystyyn. Tämä oli kuin kokoelma niitä.

Periaatteessahan tämä oli rakennuspalikoiltaan synkempi versiointi eräästä n. viiden vuoden takaisesta loistavasta pienestä kauhuelokuvasta, jonka jätän mainitsematta juonen suojelemiseksi.
Nyt kun lenkillä mietin kokemusperäistä viestiäni, niin viidessä minuutissa tuli hyvä summaus, joka kelpaisi suoraan markkinointiin. Sen vuoksi tuplat. Sen voisi editoida vieläkin terävämmäksi.

"On kuin olisin ollut jälleen 12-vuotias katsomassa ensimmäisiä kauhuelokuviani." Sellainen tuntemus on harvinainen ja sitä pikkulapsimaista tuntemusta, sekä sähköä selkäpiitä pitkin tavallaan aina haetaan sekä toivotaan. Silloin se kyyti vielä oli rajua, kun kaikki keinot olivat uusia ja tuoreita. Silloin lopulta Painajainen Elm Streetillä aiheutti sen, etten katsonut kauhua vuosikymmeneen. Ja erehdyksessä sen breikin aikana katsottu Mulholland Drive sai heittämään kuulokkeet paniikissa pois ja hapuilemaan tärisevin käsin escape-nappulaa toiston lopettamiseksi.

Traumasta tuossa Smilessa oli temaattisesti kyse ja trauman se jätti näin leikkisästi. Elokuvan viesti ei ollut kovinkaan valoisa ja puri, koska se on totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös