Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 413 462
  • 12 327
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kyllästyin odotteleen ja lainasin amerikan serkulra

Dead For a Dollar

Walter Hillin (cmon, acton ohjaajalegenda) ohjaamassa lännenelokuvassa veteraanipalkkionmetsästäjä Max Borlund kohtaa Meksikossa uhkapelurin ja lainsuojattoman Joe Cribbensin (Willem Dafoe), joka on hänen verivihollisensa.

Noin siis esittelyssä, mutta tarinan pääjuttu on liikemiehen vaimon karkaaminen/kidnappaus ja ajojahti ja hyvä action draama. Tykkäsin kovasti. Nykyaikaa edustaa itsenäinen naishahmo ja se, ettei miehen mitta ole ihonväristä kiinni (toki valkonen on se sankari, mutta myös se pahis)

Hyvä action länkkäri. Old Henryn kanssa parhaita tässä genressä pitkään aikaan ...
 
Metsurin tarina oli loppujen lopuksi ihan hauska kotimainen elokuva. Taide-elokuvahan se on ja kesken elokuvaa harmittelin, että kuinka hyvä se olisikaan voinut olla jos olisi otettu vähemmän tuollaista taidetatsia mukaan. Lynchin ja Kaurismäen ottolapsi jos niin voisi sanoa. Toisaalta meni se noinkin ja huumori upposi siitä huolimatta kunhan irrotti ne kontekstistaan. Muutamia hetkiä meni varsinkin loppupuolella, jolloin ajatus karkaili siihen että loppuisipa elokuva pian.
 

Teresa

Jäsen
Tuli katsottua pari viikkoa sitten Star Wars – Last Jedi uudemman kerran. Laitan nyt kommentit spoilertagien sisään, jos jollakulla on tämä vielä näkemättä. Teksti spoilaa myös muita uutuustrilogian osia.

Tämä saattaa olla vähän erikoinen mielipide, mutta Last Jedi on mielestäni yksi parhaista Star Wars -leffoista. Toki sitä on hankala verrata mitenkään objektiivisesti episodeihin IV-VI, koska niihin taas on aikojen saatossa muodostunut sen verran vahva tunneside, että menee varmasti vuosikausia ennen kuin mikään näistä uusista elokuvista voi nousta niiden rinnalle sydämessäni. Toisaalta ainakin Uusi toivo ja Jedin paluu on tullut nyt nähtyä niin monta kertaa, ettei niiden katsominen tällä hetkellä houkuttele, vaikka niistä lämpimät ja nostalgian sävyttämät muistot onkin jäänyt. Last Jedissä puolestaan saattaa olla vielä jonkinlaista uutuudenviehätystäkin, mutta jos nyt yritän hetkeksi karistaa menneisyyden painon harteiltani, niin juuri kyseinen leffa on myös ensimmäisellä katselukerralla tehnyt suurimman vaikutuksen kaikki episodit mukaan luettuna.

Last Jedissä viehättää erityisesti, että siinä tuodaan aikaisemmin turhankin puhtoiseen Luke Skywalkerin hahmoon kiinnostavia lisävivahteita. Star Warseissa on muutenkin tavattu hämärtää hyvien ja pahojen hahmojen välistä rajapintaa – kääntyihän alkuperäistrilogian antagonisti lopussa takaisin hyvisten kirjoihin ja prequel-trilogian päähenkilö taas sortui lopussa pahuuden tielle – joten on ollut tylsä ratkaisu, että koko elokuvasarjan keskeisin henkilö taas on aikaisemmin ollut niin kliseinen ja yksiulotteinen hyvishahmo kuin olla voi. Last Jedissä tuodaan esille Luke Skywalkerin pimeä puoli. Enkä nyt tarkoita ”pimeää puolta” sanan kirjaimellisessa merkityksessä, sillä eihän Luke toki tässäkään leffassa ole voiman pimeälle puolelle kääntymässä – onpahan vain melkoisen epämiellyttävä hapannaama. Ilmeisesti monia faneja on ärsyttänyt Last Jedissä juuri se, että rakastettu tyyppi näyttäytyy siinä aivan eri valossa kuin aikaisemmin. Itse taas karsastan mustavalkoista henkilökuvausta ja pidän siitä, että hahmoista esitellään uusia näkökulmia, jos ne vain ovat perusteltuja. Luken kehityskulku universumin toivosta katkeroituneeksi ja koko jediaatteen hylänneeksi erakoksi on mielestäni luonteva. Hän petti tahtomattaan tärkeimmän oppipoikansa luottamuksen ja joutui maksamaan siitä karvaan hinnan. Toisaalta hahmo ei kuitenkaan ole muuttunut täydeksi vastakohdakseen, vaan kyllä hänessä se vanha kunnon Luke vieläkin on pinnalta alta havaittavissa. Pidin leffassa myös Reyn ja Kylo Renin välisen suhteen dynamiikasta sekä ylipäätään Kylo Renin hahmosta ja Adam Driverin näyttelijäsuorituksesta, sillä hahmo on käsikirjoitettu mielenkiintoiseksi ja Driver onnistuu oivallisella tavalla välittämään hänen sisäiset ristiriitansa.

Huonointa Last Jedissä oli liika taistelu- ja toimintapainotteisuus, mutta se nyt on ollut muutenkin tämän leffasarjan helmasynti, tai sanotaanko ennemmin että henkilökohtaisten mieltymyksieni kanssa yhteensopimaton ominaispiirre – olen joskus kirjaimellisesti nukahtanut Uuden toivon ylipitkäksi venähtänyttä lopputaistelua katsellessani. Last Jedissä hiersi ehkä eniten se, että ruudulle läväytettiin heti kättelyssä päätähuimaava toimintailottelu ilman mitään sen kummempia pohjustuksia. Toki hahmot ja maailma olivat useimmille katsojille varmasti jo etukäteen tuttuja, eli siinä mielessä mitään pitkää johdanto-osuutta ei olisi tarvittukaan, mutta siitä huolimatta olisin toivonut vähän pehmeämpää pudotusta actionin pariin. Myöhemminkin vähintään joka toinen kohtaus tuntui olevan päätöntä ryntäilyä. Olisin toivonut enemmän rauhallisia ja dialogipainotteisia osuuksia, joiden aikana myös statistihahmojen persoonallisuuksilla ja heidän välisillään suhteilla olisi ollut tilaa kasvaa. Nyt Kylo Ren ja Rey olivat Luken ohella ainoat verevät hahmot – muut jäivät tasaisen harmaaksi massaksi. Last Jedissä ei ollut myöskään juurikaan minuun kolahtavaa huumoria, enkä pitänyt Luken kuoleman toteutuksesta, sillä se oli turhan epämääräinen.

Vielä pari sanaa uutuustrilogiasta ylipäätään. Oli noista leffoista sisällöllisesti mitä mieltä hyvänsä, niin ovathan ne visuaalisesti aivan eri luokkaa kuin ne 70- ja 80-luvuilla ilmestyneet alkuperäiset tekeleet. Ovathan ne vanhat leffatkin ikäisekseen komeaa avaruusoopperaa, mutta noihin aikoihin tekniikka ei vielä yksinkertaisesti taipunut vastaavanlaiseen visuaaliseen ilotulitukseen kuin nykyään. Varsinkin tässä Last Jedissä efektit ja maisemat oikein hivelevät silmiä. Uutukaisissa on myös onnistuttu jotenkuten säilyttämän alkuperäisten leffojen henki ja tematiikka – on tuttuja henkilöitä, hahmojen sisäisiä ja välisiä ristiriitoja, tietysti niitä loputtomia taisteluita ja tunnelmaa keventämässä myös enemmän tai vähemmän laadukasta huumoria – mutta toisaalta uusiakin tuulahduksia on tuotu esimerkiksi uusien henkilöiden muodossa. Välillä aikaisempien leffojen asetelmia ja kuvioita on kuitenkin kopioitu liiankin räikeästi: vaikkapa nyt Kylo Ren muistuttaa etenkin alussa turhankin paljon Darth Vaderia, Kylo Renin ja Solon kohtaaminen Force Awakensissa tuo turhankin vahvasti mieleen Luken ja Vaderin välienselvittelyn Jedin paluun lopussa (vaikka nuo yhteenotot päättyivätkin eri tavoin), Reyn yritys kiskoa Kylo Ren takaisin valon puolelle on aika lailla samaa huttua kuin Luken vastaava yritys Vaderin suhteen aikoinaan ja Reyn sukulaisuussuhteisiin liittyvä shokkipaljastus on myös aivan toisinto Luken sukulaispaljastuksista.

Lisäksi Rey on kaikessa May Sue -maisuudessaan hieman Lukea muistuttava hahmo, mutta kymmenennessä potenssissa. Olihan Lukekin tosiaan alkuperäisessä trilogiassa melkoinen herra täydellisyys sekä kyvyiltään että luonteeltaan, mutta sentään hän joutui näkemään jonkin verran vaivaa ennen kuin oppi käyttämään voimaa tarkoituksenmukaisesti. Rey taas hallitsi voimankäytön mystisesti ihan tuosta noin vain ilman mitään opetusta, mikä ei mielestäni sopinut yhteen sen kanssa, mitä jedeistä ja heidän kyvyistään on aikaisemmin kerrottu. Ymmärtääkseni jediys on pohjimmiltaan geneettinen ominaisuus, mutta kyvyn haltuunotto vaatii kuitenkin pitkällistä koulutusta. Toinen yksityiskohta, jonka suhteen uudet leffat olivat alkuperäistrilogian kanssa räikeässä ristiriidassa oli Palpatinen kuolema. Hän nyt kuitenkin potkaisi Jedin paluun lopussa aivan yksiselitteisesti tyhjää, mutta The Rise of Skywalkerissa hän olikin yhtäkkiä sen kummemmin selittelemättä taas hengissä. Mitä ihmettä?!

Ihan kelvollinen tuo jatko-osatrilogia joka tapauksessa on.
 

Buster

Jäsen
Laitetaan sekalaista ja ei-niin-pitkälle mietittyä horinaa sekalaisesta sarjasta viime aikoina katsottuja uutuuselokuvia.

Pidin Olivia Wilden toisesta ohjauksesta, eli Don't Worry Darlingista. Jopa hämmentävän paljon, koska kriitikot löivät lyttyyn ja ei massatkaan ole vissiin mahdottomasti rakastaneet elokuvaa. Yleensä maku noudattelee metacriticin keskiarvoa. Se oli nyt n. 50, kun itse liikkuisin jossain 74 osastolla. Useita kuvia lainattu muista elokuvista alkaen Guadagninon Suspiriasta, mutta miksipä ei. Kuitenkin elokuvasta henkii tekninen loistavuus ja vision omaavan elokuvaohjaajan vakaa sekä kokonaisuuden hallitseva käsi. Booksmartin perusteella oletin Wilden tähdenlennoksi (se varmaan pitäisi katsoa joskus uudestaan antaen reilun mahdollisuuden), mutta tässähän alkaa innostua mitä sieltä on Wildelta vielä tulevaisuudessa tulossa.

Florence Pugh ei-yllättäen aivan mahtava pääosassa ja kenties hänen sekä muun näyttelykaartin panos vääristää jollain tasolla mielipidettäni elokuvasta. En hirveästi jaksa tarinan logiikan tai käytännön perään huudella, kunhan ei ihan syliin tipu epäloogisuuksia. Silti olen hieman skeptinen, että pitääkö johdonmukaisuus kaiken osalta toisella katsomiskerralla. Sen näkee sitten joskus mahdollisesti, mikäli Wilde saa sellaisen filmografian luotua, että joskus mahdollisuuden tullen haluttaa elokuviaan katsella putkeen.

Elokuvan juonessa päähahmot elävät keskelle aavikkoa perustetussa 50-luvun amerikkalaisessa utopiassa, jossa kaikki aviomiehet työskentelevät yhtiön miehinä osana salaista Victory-ohjelmaa ja naiset ovat täydellisiä kotirouvia. Siinä sitten katsoja pyörittelee päässään, että mistä kyse. Teema on selkeä ja elokuvan loppupuolella siihen tulee ihana rusetti päälle. Tämä on kuin Stepfordin vaimot, eli satiirinen feministinen kauhuelokuva. Peili aikaan, jolloin naisten paikka oli kotona ja tuohon on kaivettu kiva pieni moderni kosketus nykyajan nettinurkkakulttuurin välityksellä. Ei tämä kuitenkaan ole varsinaisesti mitään feministisen agendan aggressivisesta työntämistä, vaan elokuvassa korostetaan loppukädessä yksilön vapautta valita.

Black Adam oli ehkä ensimmäinen elokuva jota katsoessa aloin miettimään, että olisinpa saanut katsoa sen Yhdysvaltojen leffakulttuurissa. Se oli täynnä kankeaa patsastelua, joka kutsui yleisöä väliaplodeihin ja huuteluun, mikä olisi antanut sille ylimääräistä viihdearvoa. Mutta hiljaisessa suomalaisessa teatterissa se oli tarinan luurangolla ja kiiltävällä ulkoasulla varustettu iso geneerinen rymistely, jolla Dwayne Johnson kiirehditään dollarinsilmät kiiluen mukaan DC-universumin framille. Ei oikein uponnut, mutta Collet-Serran ohjatessa osasi odottaa jotain tällaista.

Ticket to Paradisen traileri sai minut melkein olemaan katsomatta elokuvaa. Elokuvan ensimmäinen kohtaus loppumattomine viiden sekunnin välein toistuvine ristileikkauksineen on edelleen sekavuudessaan mielestäni melko huono. Toisaalta se esittelee ainakin toimivasti ja nopeasti päähenkilöiden välisen suhteen, vaikka vitsit menivät itseltäni ainakin ohi yrittäessäni räpiköidä mukaan tuon avauskohtauksen tempoon ja hahmojen aaltopituudelle. Mutta elokuva voitti minut puolelleen. Ei tämä vuoden parhaiden elokuvien listalle yllä lähellekään, mutta mukavaa kertakäyttöistä lohturuokaa. Clooneyn ja Robertsin kemia, sekä ironinen kuittailu toisilleen on hauskaa ja vaikka tietää, missä tarinallisesti elokuvan maaliviiva sijaitsee, niin matka sinne on jokseenkin yllättävä. Myös heidän tyttärensä bestiksen näyttelijä omaa hauskan preesensin sekä toimituksen joten harmi, että hän tippuu täydeksi statistiksi elokuvan edetessä.

Kikka oli hieno kotimainen elokuva ja lupaava debyytti ohjaaja/käsikirjoittaja Anna Paavilaiselta. Pääroolissa Sara Melleri on aevan ihana ja luo onnistuneen vaikutelman, että sieltä on tavallinen nuori lättäjalka Tesomalta kassakoneen takaa noussut rakettimaisesti isoihin parrasvaloihin. Elokuva käsittelee kuuluisuuden kaksiteräisyyttä, miten unelma voi muuttua painajaiseksi. Kikka halusi vain viihdyttää, mutta siinä tuli kuuluisuuden kirot mukana ja 80-luvun yhteiskunta ei ollut mahdottoman vastaanottavainen tuollaiselle avoimelle markkinoidulle seksuaalisuudelle näin elokuvan perusteella. Pääsi hyvään diskotunnelmaan. Vielä Melleriäkin parempi oli hienovaraisempi Elena Leeve Kikan managerina. Jopa poikkeuksellisen hyvä.

Sitten toisesta päästä kotimaisia olivat Punttikomedia ja Kulkuset kulkuset. Molemmat varmaan suunnattu puhuttelemaan myöhäiskeski-ikäisiä mietaita, sillä läsnä ei ollut mitään terää. Samaan väsyneeseen syssyyn voisi lyödä Sienikomediankin. Sillä erotuksella, että se oli jo niin tyhjäkäyvä elokuva, että melko nopeasti alkoi aktiivisesti odottaa lopputekstejä. Trailerin tekijä toivottavasti saa jonkun bonuksen, koska siinä luvattiin vaikka mitä. Punttikomedia taasen pyöri vanhojen uskomusten ympärillä jostain 2000-luvun alusta tai vieläkin kauempaa, että kaikki salilla säännöllisesti käyvät ovat jotain dopingia vetäviä sekopäärikollisia yms. ja että punttien nostaminen on epänaisellista ym. Unohtaen sen, että kuntosaliliikunta on ollut jo vähintään kymmenen vuotta ainakin todella suosittua. Komediaahan näistä saisi väännettyä irti vaikka kuinka paljon, mutta tässä elokuvassa huumori jää vanhahtavaksi ja kesyksi. Kenties erilainen ohjaus olisi saanut imettyä enemmän nykypaketistakin irti, mutta tuollainen haljakka perustaso harmittavan heikko lopputulos elokuvalta, jolta odotti enemmän. Röyhkeämmin vaan.

Kulkuset on vissiin vaihteeksi taas idea muualta Pohjoismaista, tällä kertaa Ruotsista. Samanlaista vaisua ja laiskaa ihmissuhdesekoilua jouluaattona perheen kesken kuin Taru Mäkelän edellinen jouluelokuva Täydellinen joulu, joka sekin oli ostoversio muualta. Tällä kertaa vain sateenkaariteemalla, kun Putouksesta tutut Antti Jussi Heikkinen ja ylinäyttelevä Christoffer Strandberg esittävät paria, mihin lyödään vielä niin ikään olemattoman ja persoonattoman henkilöhahmonsa kanssa hukassa oleva Sonja Salminen, joka odottaa kahdelle edellä mainitulle lasta viimeisillään raskaana. Tämä kolmen henkilön liittokuvio sitten pitäisi saada poikien perheille jouluaattona viimeinkin julkistettua. Ja tämäkin on elokuva, joka olisi pitänyt varmaankin tehdä joskus 2000-luvun alussa, jolloin se olisi ollut vielä ajankohtainen. En tiedä kuvitteleeko tämäkin elokuva olevansa rohkea murtaessaan jotain vanhoilliskonservatiivisia asenteita, joita ei ole enää juurikaan laajalti olemassa. Martti Suosalon koulutetun isähahmon homofobiset asenteet näyttäytyvät kiusallisen vanhahtavina, mikä pätee laajemminkin elokuvan huumoriin. Tuohon sitten lyödään vielä keskeneräinen käsikirjoitus varsinaisen draaman rakenteen, rytmityksen ja henkilöhahmojen ohuuden osalta.

Päätetään positiivisella sävyllä. Rouva Harris lähtee Pariisiin on loistava Downton Abbey-henkinen eskapistinen elokuva vailla vertaa, jossa katsoja voi pariksi tunniksi sukeltaa maailmaan, jonka ihmiset ovat hyvätahtoisia ja kaikki kääntyy parhain päin. Oscar-ehdokkuuden puvustuksesta luulisi olevan jo plakkarissa, mutta elokuva saattaa olla liian kevyt yltämään muualle. Perinteinen brittiläinen sunnuntai-iltapäivän feel good -elokuva, jollaisia nyt on pikaisesti muisteltuna nähty mm. ainakin The Dig lähivuosina.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Katsoin äsken His Girl Friday -nimisen (leffan suomenkielinen nimi on niinkin idioottimainen kuin Meidän vastaeronneiden kesken) leffan vuodelta 1940, jossa Cary Grant ja Rosalind Russell näyttelivät pääosia. Elokuvasta ei jäänyt muuta mieleen kuin hillitön määrä dialogia, kökköjä vitsejä sekä aika vauhkomainen tunnelma. Tämä tuntuu olevan screwball -komedioiden tunnusmerkki, sillä Philadelphia Story oli samanlainen sekamelska enkä missään vaiheessa päässyt siinäkään leffassa perille yhdestäkään hahmosta.

Screwball -komediat olivat suosittuja Jenkeissä suuren laman aikoihin 1930- ja -40 -luvuilla, jonka jälkeen niiden suosio alkoi laantua. Vaikka pidänkin komedioista, niin screwball -komediat ovat sellaisia, että ne vain turhauttavat minua ja niiden kanssa tulee katsottua kelloa lähes koko ajan, koska huumoria ei oikeastaan ole, vaan kaikki perustuu teatterimaiseen näyttelemiseen ja helvetin nopeaan dialogin lausumiseen.

Jotenkin kummasti tämän genren leffat tuntuvat edelleen keräävän arvostusta osakseen nykykatselijoilta, sillä sekä Rotten Tomatoes (99 Tomatometer, 90 % Audience score) että IMDb (7,8 rating) ovat antaneet hyviä arvosteluja esimerkiksi tälle His Girl Friday -rainalle. Aikansa tuote tämäkin, mutta nämä arvostelut ovat tältä vuosituhannelta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Katsoin äsken His Girl Friday -nimisen (leffan suomenkielinen nimi on niinkin idioottimainen kuin Meidän vastaeronneiden kesken) leffan vuodelta 1940, jossa Cary Grant ja Rosalind Russell näyttelivät pääosia. Elokuvasta ei jäänyt muuta mieleen kuin hillitön määrä dialogia, kökköjä vitsejä sekä aika vauhkomainen tunnelma. Tämä tuntuu olevan screwball -komedioiden tunnusmerkki, sillä Philadelphia Story oli samanlainen sekamelska enkä missään vaiheessa päässyt siinäkään leffassa perille yhdestäkään hahmosta.

Screwball -komediat olivat suosittuja Jenkeissä suuren laman aikoihin 1930- ja -40 -luvuilla, jonka jälkeen niiden suosio alkoi laantua. Vaikka pidänkin komedioista, niin screwball -komediat ovat sellaisia, että ne vain turhauttavat minua ja niiden kanssa tulee katsottua kelloa lähes koko ajan, koska huumoria ei oikeastaan ole, vaan kaikki perustuu teatterimaiseen näyttelemiseen ja helvetin nopeaan dialogin lausumiseen.

Jotenkin kummasti tämän genren leffat tuntuvat edelleen keräävän arvostusta osakseen nykykatselijoilta, sillä sekä Rotten Tomatoes (99 Tomatometer, 90 % Audience score) että IMDb (7,8 rating) ovat antaneet hyviä arvosteluja esimerkiksi tälle His Girl Friday -rainalle. Aikansa tuote tämäkin, mutta nämä arvostelut ovat tältä vuosituhannelta.
Marxin veljesten screwball-komediat ovat kyllä jääneet mieleen positiivisella tavalla. Voi toki olla, että aika kultaa muistot.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
..miksi tääkin piti kattoa, mutta…

Memory

Liam Neeson näyttelee elämänsä ehtoopuolella olevaa palkkatappajaa. Viimeisimmän työkeikkansa aikana tyyppi sotketaan alaikäisen todistajan murhaan. Se menee palkkatappajan moraalin yli, ja hän päättää tappaa toimeksiantajansa, mutta kaikki ei käykään niin helposti.

Elokuvaan on yritetty saada erilaisuutta muihin tusinaneesonäksönleffoihin sillä, että tällä kertaa Neeson ei ole sympaattinen hahmo, vaan väkivaltainen ja raaka tappaja ja muistisairaus etenee.. huoh



Memory on pelkkää klisettä ja vanhan toistoa niin juoneltaan, tarinaltaan kuin päähenkilöltään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Marxin veljesten screwball-komediat ovat kyllä jääneet mieleen positiivisella tavalla. Voi toki olla, että aika kultaa muistot.

Marx leffat on aikansa tuotteita, mutta onnistuvat kyllä varsinkin Grouchon toimesta naurattamaan, niin absurdia läppää mies heittää.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
..miksi tääkin piti kattoa, mutta…

Memory

Liam Neeson näyttelee elämänsä ehtoopuolella olevaa palkkatappajaa. Viimeisimmän työkeikkansa aikana tyyppi sotketaan alaikäisen todistajan murhaan. Se menee palkkatappajan moraalin yli, ja hän päättää tappaa toimeksiantajansa, mutta kaikki ei käykään niin helposti.

Elokuvaan on yritetty saada erilaisuutta muihin tusinaneesonäksönleffoihin sillä, että tällä kertaa Neeson ei ole sympaattinen hahmo, vaan väkivaltainen ja raaka tappaja ja muistisairaus etenee.. huoh



Memory on pelkkää klisettä ja vanhan toistoa niin juoneltaan, tarinaltaan kuin päähenkilöltään.
Kuulostaa helvetin hyvältä. Kiitos suosituksesta
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
En tiiä kustaanko Stallonea oikeasti nyt silmään tän "saagan" nimissä vai onko mies sekoamassa erosotkujen tiimellyksessä mut kaikki Rockyt ja Creedit katsoneena nyt on ekaa kertaa fiilis että enpäs katsokkaan tätä tuotosta...

Sly kommentoi tätä Hollywood Reporterin jutussa.

"You made more headlines with your Instagram post in July asking Rocky producer Irwin Winkler to give you some of the rights to the character you created. Has there been any movement on that?

No. It’s never gonna happen. It was a deal that was done unbeknownst to me by people that I thought were close to me and they basically gave away whatever rights I would have had. At the time I was so excited to be working and I didn’t understand this is a business. Who knew Rocky would go on for another 45 years? I’ve never used one [line of dialogue] from anyone else — and the irony is that I don’t own any of it. The people who have done literally nothing, control it.

I read 600 pages of your past interviews to prepare for this, and I never heard you sound as angry as you were in that Instagram post. What triggered that?

They wanted another Rocky. And I was willing to do it. But I said, “After 45 years, can we change the playing field a little bit? Level it out? Can’t I get a piece of what I created all these years ago?”

You wanted this to apply retroactively to the other movies?

No! Just from now on. I didn’t expect to get –– yeah, forget that. [The producers] still get a piece. I don’t want anyone to control it. If I write it and the studio agrees to do it, it’s done. You can’t [make a Rocky sequel] just because you want your children to have a job. Or if you don’t get more money, that you can block it. The other producer, Bob Chartoff, was always very nice. Irwin Winkler was just the opposite.

There was also a Drago spinoff referenced in your post, and you called out [Drago actor] Dolph Lundgren for not telling you about it. Have you two patched things up since then?

Yeah, we did. I’m actually calling him today because he underwent some ankle situation. The Dolph thing, again. This is a classic case of them going around and trying to continually cherry-pick aspects of Rocky without even asking me if I want to join in. I’m not an executive producer on the Creed movies. [Director] Ryan Coogler is. [Star] Michael B. Jordan is. [Winkler and Chartoff’s] children are. Not mine. I’m the only one left out.

Is it going to be weird for you to see Creed III without being in the film?

That’s a regretful situation because I know what it could have been. It was taken in a direction that is quite different than I would’ve taken it. It’s a different philosophy — Irwin Winkler’s and Michael B. Jordan’s. I wish them well, but I’m much more of a sentimentalist. I like my heroes getting beat up, but I just don’t want them going into that dark space. I just feel people have enough darkness.

Both Rocky IV and Rambo III are considered peak Cold War proxy-battle entertainment. Now we find ourselves once again conflicting with Russia. What’s your thought when you look at the headlines as somebody who helped Americans grapple with a similar anxiety back in the day?

Russia was really upset [with those movies]. The horrible thing is that as much as you think cinema is going to change things, there’s a culture of violence when you’re dealing with any powerful militaristic government. I wanted to show two guys fighting instead of 20 million, like they used to do in the old days — send out your best warrior. You send out David and I’ll send out Goliath and we’ll see what happens. Mine was how I wished it could be. What’s sad is I now see how it really is, and it’s incredibly tragic.

One film I’m truly proud of — it’s the best action film I’ve ever done because it’s the most truthful — is Rambo IV, dealing with Burma, where they’ve had a civil war for 67 years. But I got excoriated because the movie’s so violent. And it is violent. It’s horrifying. It’s children being burnt alive. That’s what makes civil war worse than anything: It’s your neighbor, all of a sudden, killing you. I was really happy with that film, and I never thought it would ever reach the theater. I thought, “They’re never going to show this.” "
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Enola Holmes 2

Millie Bobby Brown riittää katsomissyyski.. ja kyllä, pidin ensimmäisestäkin tosi paljon. Kevyttä hömppäviihdettä jossa se neljännen seinän rikkominen toimii todella hyvin.

Henry Cavill on tietty itse Scherlock ja osotetaan kuinka nopeeälysempi ja fiksumpi Scherlock on, mutta muutenhan tämä käy mainiosta mysteeriviihteestä vaikka ei tietty juonellisesti mikään kummonen ole.. mutta kiva seurata silti (perustuen oikeeseen tulitikkutyttöjen lakkoon 1888).

woke itkuja odotellessa moriatyn ja Watsonin suhteen.. heh.. leffoissa jossa pääosassa on Enola, Scherlokin sisko, josta myöskään Doyle ei ole ikuna maininnu mitään.



Ei mitään uutta länsirintamalta

Netflix leffa saksalaisesta jo kansalliseepokseksi nousseesta teoksesta ihan saksalaisten ite tekemänä… kirjaa on siis luetettu saksan kouluissa ainakin kasarilla

Pätevä WWI leffa, joskaan kotirintamatarina ei ole juurikaan esillä, lähinnä Versailen neuvotellut ja rintamatapahtumat. Tästä tuolla Netflix ketjussa on enemmän asiasta kirjoteltu. Sotaleffoista pitäville kyllä katsottava leffa.
 
Viimeksi muokattu:

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Jos teillä sattuu olemaan sellaisessa iässä oleva poika joka noin suurinpiirtein vielä pitää teitä sankarina niin katsokaa netflixin The Adam Project. Mukavasti toimintaa ja noin 12v lapsinäyttelijä toisessa pääroolissa. Mukavasti hölmöä perhedraamaa toimintaa scifiä sekä viittauksia muunmuassa tähtien sotaan.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Enola Holmes 2

Millie Bobby Brown riittää katsomissyyski.. ja kyllä, pidin ensimmäisestäkin tosi paljon. Kevyttä hömppäviihdettä jossa se neljännen seinän rikkominen toimii todella hyvin.

Henry Cavill on tietty itse Scherlock ja osotetaan kuinka nopeeälysempi ja fiksumpi Scherlock on, mutta muutenhan tämä käy mainiosta mysteeriviihteestä vaikka ei tietty juonellisesti mikään kummonen ole.. mutta kiva seurata silti (perustuen oikeeseen tulitikkutyttöjen lakkoon 1888).

woke itkuja odotellessa moriatyn ja Watsonin suhteen.. heh.. leffoissa jossa pääosassa on Enola, Scherlokin sisko, josta myöskään Doyle ei ole ikuna maininnu mitään.
Tykkäsin kyllä itsekin ihan samoista syistä. Mainio tuo Millie. Ne Enolan "kuikuilut" ja juttelu suoraan kameralle on kiva pikku lisä. (Ei kai tätä nyt miksikään spoileriksi voi kutsua.) Enolan isoveljen nimen kirjoitusasuun en ajatellut tässä ottaa kantaa sen suuremmin...
 

vitozzius

Jäsen
Australia. Herranjumala, onko tuolta kaikki pelkkää sontaa? Ainoa, mikä itselleni positiivisena yllätyksenä on tullut erään leffan myötä, että siellä sataa lunta.
 

Endboss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Lopen Uupuneet Utd.
Löytyisiköhän täältä joltain vastausta mieltä askarruttavaan kysymykseeni. Etsin tietokantasoftaa, jolla voisi listata elokuvakokoelmani viivakoodeja skannailemalla. Jos joku osaa heittää vinkkiä sopivasta apista, niin se olisi oikein mainio juttu.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Löytyisiköhän täältä joltain vastausta mieltä askarruttavaan kysymykseeni. Etsin tietokantasoftaa, jolla voisi listata elokuvakokoelmani viivakoodeja skannailemalla. Jos joku osaa heittää vinkkiä sopivasta apista, niin se olisi oikein mainio juttu.
Itse latasin puhelimeen muutama vuosi sitten tällaisen mymovies-appin, jolla tuo viivakoodaminen onnistui todella kätevästi. Aika hyvin löytyi vanhatkin suomalaiset DVD-julkaisut ja jollei löytynyt niin kätevästi ne sai lisättyä.


Näköjään 6 euroa maksoi silloin tuon lataaminen. Kertamaksu riitti eli ei ole jatkuvia kustannuksia tuon käyttämisestä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mulla on käytössä DVD Profiler, joka synkkaa kokoelman läppärillä olevan ohjelman ja Android-appin välillä. Melkein kaikki on löytynyt valmiiksi tietokannasta, myös uutuudet, mutta silloin tällöin on pitänyt itse lisäillä tietoja. Muistaakseni peruskäyttö oli ilmaista, jotain lisäominaisuuksia (mm. mahdollisuus muokata ja lisätä tietoja) sai kertamaksulla.
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Onko teatterissa mitään katsomisen arvoista tällä hetkellä? Olisi kiva käydä leffassa, mutta en äkkiseltään löytänyt mitään kiinnostavaa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko teatterissa mitään katsomisen arvoista tällä hetkellä? Olisi kiva käydä leffassa, mutta en äkkiseltään löytänyt mitään kiinnostavaa.
Paha sanoa kun en sun mausta tiedä mitään, mutta See How They Run on mainio komediallinen murhamysteeri ja Triangle of Sadness on loistava "eat the rich" -henkinen satiiri. Ja scifi-draama After Yangia on kehuttu, mutta en ole itse vielä ehtinyt.

Ja jos vaikutat pääkaupunkiseudulla, Kinopalatsissa on tänään ja huomenna (ja la-su-yön läpi) käynnissä Night Visions -festarit, joissa tarjolla on lähinnä kauhua, scifiä ja äksöniä: Night Visions Film Festival
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ML17

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nykyisin tulee vastaan aika harvakseltaan elokuvia, jotka tekee oikeasti vaikutuksen, mutta tänään tuli nähtuä sellainen. Vahva suositus The Menu -elokuvalle. En käy sen tarkemmin analysoimaan, mutta kekseliäs elokuva joka peilasi hienosti nykypäivän ilmiöitä, ja Ralph Fiennes oli taas totutun loistava pääosassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös