Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 413 523
  • 12 327

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Onko teatterissa mitään katsomisen arvoista tällä hetkellä? Olisi kiva käydä leffassa, mutta en äkkiseltään löytänyt mitään kiinnostavaa.

Jos viitsit odotella joulukuun puolelle niin silloin on tulossa Darren Aronofskyn uusi elokuva The Whale jota on ehditty hehkuttamaan jo jokapuolella.

En tosin löytänyt vahvistusta milloin tulee suomeen mutta eikös ne nykyään aika nopeasti napsahda varsinkin nämä arvostetut? Ensi-ilta jenkeissä siis imdb:n mukaan 9.12
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
En tosin löytänyt vahvistusta milloin tulee suomeen mutta eikös ne nykyää aika nopeasti napsahda varsinkin nämä arvostetut? Ensi-ilta jenkeissä siis imdb:n mukaan 9.12
Eikös noi Oscar-elokuvat (tai potentiaaliset sellaiset) aikalailla tule helmikuun aikana Suomeen. Vahva veikkaus myös Whalen osalta. Näkyisi varmasti Finnkinon ohjelmistossa, jos tulisi tämän vuoden puolelle. Mutta kyllä itsekkin itse odotan innolla elokuvaa.

@ML17 voin kanssa suositella See How They Runia ja The Menuta. Blockbustereista Black Panther 2 voi olla katsomisen arvoinen ( riippuen ihan mistä tykkää).
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Night Visionsin tiimoilta tuli torstaina nähtyä vuoden kohutuin kauhuleffa Terrifier 2 ja oli kyllä pirun viihdyttävä leffa, oikein "blast from the past" -henkinen juttu. Tänään sitten olisi vuorossa samojen festarien ohjelmistosta The Harbinger, jonka ohjaajan Andy Mittonin parin vuoden takaisesta esikoisleffasta The Witch in the Window pidin kovasti.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Löytyisiköhän täältä joltain vastausta mieltä askarruttavaan kysymykseeni. Etsin tietokantasoftaa, jolla voisi listata elokuvakokoelmani viivakoodeja skannailemalla. Jos joku osaa heittää vinkkiä sopivasta apista, niin se olisi oikein mainio juttu.
Itse otin kesällä käyttöön CLZ Movies sovelluksen kännykälle ja itse olen tykännyt siitä paljon. Pystyy järjestelemään leffakirjatoaan miten haluaa ja leffan tietoihin saa kaiken tarpeellisen. Ohjelmasta saa parilla klikkauksella näkyviin esim. 3D leffat mitä en ole vielä kotona katsonut, tai 4k leffat järjestettynä parhaimmasta huonoimpaan imdb arvosanojen mukaan, yms.

Toimii myös selaimessa, joten voi laittaa ystäville nettilinkin, mistä pääsee selamaan leffoja. Asetuksista pystyy tietysti myös estämään omien leffojen näkymisen muille.


Linkissä on mun omat steelbook leffat aakkosjärjestyksessä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Netflixiin ym. suoratoistopalveluihin pitäisi saada suodatin, jolla jouluelokuvat voisi rajata omaan nurkkaansa. Nyt on jumalauta marraskuu!
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Shhh (englanniksi Hush)

Netflixin elokuvien syövereistä löysin itselleni näin keskiyön ratoksi tämmöisen kauhuleffan katseluun. Kuuromykkä nainen asustelee metsän keskellä, ja kuumotuksen tunne kohtaa kun mökin lähistölle astuu murhaaja.

Tämän enempää spoilaamatta, niin leffa alkoi hitaasti, mutta kyllähän sitten alkoi tapahtumaan kaikenlaista leffan edetessä eteenpäin, ja pakko sanoa että oli kyllä positiivinen yllätys ja katsomisen arvoinen leffa! Suosittelen katsomaan.

Arvosanaksi antaisin 4/5.
 
Night Visionsin tiimoilta tuli torstaina nähtyä vuoden kohutuin kauhuleffa Terrifier 2 ja oli kyllä pirun viihdyttävä leffa, oikein "blast from the past" -henkinen juttu. Tänään sitten olisi vuorossa samojen festarien ohjelmistosta The Harbinger, jonka ohjaajan Andy Mittonin parin vuoden takaisesta esikoisleffasta The Witch in the Window pidin kovasti.
Kävin kanssa kyseisen (Terrifier 2) elokuvan katsastamassa tällä viikolla.

Petyin konseptiin kun koko homma oli vedetty liian yliluonnolliseksi. Omaan makuuni tuo olisi toiminut paremmin, jos oltaisiin pysytty siinä ensimmäisen Terrifier-elokuvan tunnelmassa ja hengessä. Elokuva oli myös liian pitkä ollakseen, noh, kökkö. Silti ihan hauska oli käydä elokuvateatterissa tuollaista vähän erilaista "kauhua" katsomassa.
 

Endboss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Lopen Uupuneet Utd.
Kiitos kaikille hyvistä leffatietokantavinkeistä. Pitää testailla noita, ja joskus sitten inspiraation iskiessä laitella ne elokuvatkin johonkin sopivaan softaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Näin äsken Jalmari Helanderin uusimman tuotoksen eli Sisu -leffan trailerin ja se vaikuttaisi olevan sitä samaa tavaraa kuin hänen aikaisemmat leffansa Rare Exports sekä Big Game eli näyttävää actionia hivenen Hollywoodin tyyliin. Luultavasti tulen joskus katsomaan leffan, vaikkei se miltään erikoiselta näyttänyt.

Tuota traileria katsoessani kiinnitin huomioni siihen, että natsit (leffan tapahtumien ajankohta on vuosi 1944) solkkaavat englantia ja se häiritsi kyllä aikas paljon. Mitä vikaa saksan kielessä on? Saksalaisia näyttelijöitä on todella paljon, joten kyllä Saksasta olisi löytynyt hyviä näyttelijöitä tuohonkin rainaan.

Ylipäänsä englannin kielen käyttäminen kansainvälisissä leffoissa tuntuu joskus pirun ärsyttävältä. Black Adam -leffassa on esimerkiksi joku afrikkalainen maa, jossa paikalliset asukkaat solkkaavat englantia (vieläpä amerikanenglantia) muina miehinä ja naisina oman kielensä sijaan. Vastaavia esimerkkejä löytyy pilvin pimein Hollywood-tuotannoista ja tuskin menen kovinkaan paljoa metsään, jos väitän, että se on paljon yleisempää kuin käyttää autenttisia paikallisia kieliä. Minusta se on pirun laiskaa toimintaa, vaikkakin huokeampaa sekä helpompaa amerikkalaisten ymmärtää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuota traileria katsoessani kiinnitin huomioni siihen, että natsit (leffan tapahtumien ajankohta on vuosi 1944) solkkaavat englantia ja se häiritsi kyllä aikas paljon. Mitä vikaa saksan kielessä on? Saksalaisia näyttelijöitä on todella paljon, joten kyllä Saksasta olisi löytynyt hyviä näyttelijöitä tuohonkin rainaan.
Helanderista on jäänyt kuva, että hän fanittaa 80- ja 90-luvun Hollywood-äksöneitä, joissa tyyli ja viihde ajavat ohi autenttisuuden, ja Helanderin leffat ovat niistä jonkinlaisia pastisseja (Big Game ja Sisu enemmän kuin Rare Exports). Siksi Suomen Lappi kuvataan Alpeilla ja natsit puhuvat englantia.

Eikä siis sillä, että olisit jotenkin väärässä, hölmöähän tuo on.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tulipa katsottua aikoinaan teatterilevityksessä ohi mennyt Nuoren naisen muotokuva areenan tällä hetkellä poikkeuksellisen kovasta leffakattauksesta ja tämä oli kyllä paras elokuva pitkään aikaan. Vähäeleinen, mutta intensiivinen ja koskettava, aidon tuntuinen elokuva 1700-luvun maailmasta. Välttää kaikki pukudraaman kompastuskivet ja hahmoihin on saatu puhallettua hyvin elämää. Vahva suositus, mikäli lajityyppi lainkaan kiinnostaa!
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Toinen YLE:n kattauksen valinta oli Solaris (1972), joka on välttänyt katseeni eiliseen asti. Oikeastaan Tarkovskeista muutenkaan en ole aiemmin nähnyt kuin Stalkerin, joka - ehkä tämä on häpeällistä sanoa - oli itselleni pieni pettymys. Siinä filosofinen teema ei mielestäni riittänyt pitämään mielenkiintoa yllä sinänsä kauniiden kuvienkaan avulla. Solaris on tässä kuitenkin toista maata ja käsittelee eksistentiaalisia kysymyksiä ehkä vähemmän hienovaraisesti, mutta visuaalisesti ja tarinallisestikin paljon kiinnostavammalla tavalla.

Tätä on pidetty monesti "Neuvostoliiton Avaruusseikkailu 2001:nä", mutta vaikka visuaalisesti jotain samaa elokuvista löytyykin, laittaisin nämä seisomaan tukevasti omilla jaloillaan. Miksi universumi on meissä herännyt tietoiseksi itsestään ja mitä se meille henkilökohtaisesti tarkoittaa? En osaa vastata kysymykseen tämänkään kokemuksen jälkeen.
 

Buster

Jäsen
Alkoi mietityttää pitäisikö nykyelokuvissa olla väliaika ja mitä siitä kansan tasolla ajatellaan? Nyt on lähiaikoina tulossa ainakin Avatar 2; kesto 190 minuuttia ja Babylon 188 minuuttia. Molemmat kiinnostaa, mutta kesto aiheuttaa syvän huokauksen. Kotona kyllä pyöräyttää vaikka Bertoluccin 1900 putkeen läpi, mutta teatterissa mikä tahansa 140 minuutin ylittävä alkaa rehellisesti ns. riittää. Perse puutuu, selkää pakottaa, kusettaa, nälkä, jano ja ehkä joillakin alkaa jo tulla vieroitusoireita puhelimesta tai nikotiinista. Puhumattakaan jos on vielä jotain lääketieteellisiä ongelmia.

Kotona leffat voi pausettaa huoletta, mutta teatterissa kolme tuntia on jo pitkä aika. Toki me kulttuurin ihmiset osaamme kyllä valmistautua oikealla tapaa elokuvaan, eli lähinnä käydä kusella juuri ennen kuin leffa alkaa. Mehän emme muutenkaan syö mitään elokuvaa katsoessamme ja juomme maltillisesti, koska keskitymme kaikilla aisteilla elokuvaan. Silti saattaa mennä perus 2,5h Marvel-leffankin kohdalla viimeiset puoli tuntia pienessä epämukavuudessa, kun pitää jo pidätellä. On valtava kynnys lähteä kuselle, kun jää aina jotain näkemättä.

Hollywoodin massiivisen pitkät elokuvat tehtiin vissiinkin 80-luvun alkupuolelle vielä sillä mielellä jo tekovaiheessa, että niihin työstettiin sopiva paikka väliajalle. Pikasilmäyksellä Gandhi oli sellainen viimeinen vedenjakaja, jonka jälkeen tämä väliajan perinne katosi. Toki ihan viimeisimpänä Tarantinon Hateful Eightiin oli suunniteltu väliaika (ainakin siihen road show -versioon) ja kotimaisista uusimmassa Tuntemattomassa sotilaassa oli tekijöiden taholta työstetty sopiva väliaika, johon teatterit saivat sellaisen halutessaan laittaa.

Multiplexejä on ainakin jossain nimitetty syypäiksi väliaikojen poistumiseen. Ne teatterit haluavat keskittyä seuraavan uuden alkavan elokuvan asiakasaaltoon. Ja toisaalta kun siinä ei ole sitä 10-15 minsan väliaikaa, niin siihen saliin on potentiaalia saada vielä samalle iltaa/päivää enemmän elokuvia pyörimään.

Pientenkin teatterien kohdalla olen skeptinen, että lisäisikö tuo tauko millään tavalla oleellisesti enää eväiden myyntiä. Tulisi vaan ylimääräistä työaikaa ja jos kyse viimeisestä elokuvasta, niin kassaa ei voi laittaa kiinni ennen väliaikaa.

Että olisiko ainoa hyötyjä tässä maksava katsoja? Tai tarkemmin osa maksavasta katsojakunnasta. Sillä niin kauan kun elokuvantekijät eivät elokuviaan rakenna sillä tavalla, että sinne jää luonnollinen ja hyvä paikka tarinankerronnan suhteen 10-15 minsan paussille, niin viimeisenä haluan teattereiden itse alkavan sinne työstää taukoja. Enkä eläytyjänä itse hirveästi lämpene ajatukselle, että minut revitään pois leffan maailmasta vartiksi - oli siellä tekijöiden tekemä tontti väliajalle taika ei. Toisaalta jos on tullut kaverin kanssa leffaan, niin tauko antaisi rakontyhjennyksen ohella mahdollisuuden puida elokuvan siihen astista antia mukavasti. Ja miksei se myös antaisi itsellekin mahdollisuuden kerätä ajatuksia ja sulatella näkemäänsä, mikä ei olisi ollenkaan huono asia. Sekä salakuunnella, mitä muut siitä puhuvat teatterissa/aulassa.

Toisiko tuo väliajan pitäminen jopa enemmän katsojia, kun eittämättä tuo pitkä kesto on monille melkoinen kynnys. Vai onko vieläkin pahempaa kun kolmeen tuntiin laitetaan vielä vartti lisää väliajan merkeissä?

Teatterissahan väliajat ovat edelleen käytössä, joten ei me nyt ainakaan olla tyystin vieraannuttu väliaika-kulttuurista, kun se siellä nähdään normaalina. Voisiko tuo tauko jopa tuoda elokuvateatterikokemukseen ja sen tietyn elokuvan kohdalle tietynlaista prestiisiä / spesiaalitapahtuman tuntua.

Ei nää blockbuster-leffat nyt ainakaan lyhenemässä ole.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pikasilmäyksellä Gandhi oli sellainen viimeinen vedenjakaja, jonka jälkeen tämä väliajan perinne katosi.

Once Upon a Time in America 1984.. siis hienosti suomennettuna "Suuri gangsterisota" oli leffassa väliajalla viimesin mun muistissa...

.. mutta joo, taidan jättää kyllä nämä ”avatarit” ym. kotikatseluun suosilla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Once Upon a Time in America 1984.. siis hienosti suomennettuna "Suuri gangsterisota" oli leffassa väliajalla viimesin mun muistissa...

.. mutta joo, taidan jättää kyllä nämä ”avatarit” ym. kotikatseluun suosilla.
Kasarin lopussa kävin faijan kanssa katsomassa Talvisodan ja silloin käytiin väliajalla happihyppelyllä
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mehän emme muutenkaan syö mitään elokuvaa katsoessamme ja juomme maltillisesti, koska keskitymme kaikilla aisteilla elokuvaan. Silti saattaa mennä perus 2,5h Marvel-leffankin kohdalla viimeiset puoli tuntia pienessä epämukavuudessa, kun pitää jo pidätellä.
Marvel-leffat on tehty juuri popcornia varten ja aisteja ei tarvita:D
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Kyllähän tuo itsellä vielä jotenkin toimii että vessaan ennen leffaa ja repussa sitten kotona pakkasessa käytetty iso limppari mukaan ja joku jättimäinen patonki sekä sipsipussi.

Syömisen alottaa aikaisintaan puolen tunnin kohdalla ja hitaasti kun mätystää niin jäädytettyä colaa voi ruveta nauttimaan vasta noin tunnin jälkeen >>> ei ehdi kusettamaan vaikka pullo tyhjeniskin uhkaavasti sipsien myötä. Kyllähän näitten nykyajan leffojen kanssa kieltämättä tuntuu kuin suurempikin urheilusuoritus ois tehtynä mutta eipä tuota teatteriin tule eksyttyä kuin max 4-5 kertaa vuodessa.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Kyllä kolme tuntia on kyllö vähän liikaa istua elokuvateatterissa. Omasta mielestäni optimi pituus leffalle on pari tuntia ja usein pidemissä leffoissa on turhaa sisältöä. Oma teattereissa käynti väheni dramaattisesti sen jälkeen, kun sain oman leffahuoneen ja videotykin. Omalta sohvalta katsominen on vaan niin paljon mukavampaa, puuttu lisäksi kaikki idiootit kanssakatsojat. :)
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
James Cameronin mukaan Avatar: The Way of Water break even on noin 2 miljardia dollaria. Siinä on Lauri Törhöselle mallia elokuvan tekemisestä !
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Selittäkää tyhmälle. Jos elokuvan budjetti on 0,25 miljardia niin miten break even voi olla 2 miljardia? Markkinointiin käytetty 1,75 miljardia vai mihin tuo ilma on mennyt välissä? Näyttelijät ohjaaja tms saa lipputuloista osuuden?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Selittäkää tyhmälle. Jos elokuvan budjetti on 0,25 miljardia niin miten break even voi olla 2 miljardia? Markkinointiin käytetty 1,75 miljardia vai mihin tuo ilma on mennyt välissä? Näyttelijät ohjaaja tms saa lipputuloista osuuden?
Nyrkkisääntö on, että ison leffan markkinointibudjetti on about saman verran kuin leffan tekoon käytetty budjetti. Ja lipputuloista about puolet jää teattereille ja jakelijoille, eli n. nelinkertaisesti pitäisi budjetti tulla takaisin, että päästään nollatulokseen.

En todellakaan ole alan asiantuntija ja nuo saattaa olla vanhentunuttakin tietoa, mutta jotain tuohon suuntaan kai.

Avatar kakkosen budjetiksi jossain kerrottiin 400 miljoonaa, mutta toisaalta neljän jatko-osan yhteisbudjetti on jonkun lähteen mukaan miljardi. Eli olisiko niin, että tähän kakkoseen kehitettyjä assetteja käytetään sitten muissakin jatko-osissa, jolloin kakkosen hintalappu on sen 400M ja kolmosen, nelosen ja viitosen yhteensä 600M, kun osa pohjista on jo valmiina?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös