Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 552
  • 12 325

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä, mutta ei pääosan osalta.. tai jos menee, pääosasta on siirtymä symppaan jotan muuta. Furyssa elokuvakerronnallisesti tuhotiin pääosaan samaistuminen, eikä ollut mitään siirtymää kehenkään muuhun. Siitä kun analysoit vähänkin muita sotaleffoja, löydät sen sympaamisen kohteen hyvinkin helposti. Sellasten varassa elokuvat elää...
En nyt ihan löydä pointtiasi.
Ei tuo Fury poikkea niin merkittävästi kuin annat ymmärtää, voihan siinä sympata vaikka Normania joka on se "normaali" sen jälkeen kun sotarikoksia tapahtuu. Historia tuntee liudan elokuvia ja sotaelokuviakin missä ei ole sympattavaa päähahmoa. Ainakaan oikeudenmukaista.

Jos muista elokuvista puhutaan niin määrä vain kasvaa, Uhrilampaissa aika normikaava kun puhutaan rikoselokuvista ja kauhusta, kuka nyt symppaa Freddy Kruegeria tai muita pääosapahiksia.

Ja olihan Kellopeliappelsiinillakin omat sekopääfaninsa ja nimenomaan väkivallan puolesta.

Ehkä nämä on makuasioita ja miten eri ihmiset kokee eri elokuvat. Mielellään kuulisin muidenkin kommentteja aiheesta?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kyllä, mutta ei pääosan osalta.. tai jos menee, pääosasta on siirtymä symppaan jotan muuta. Furyssa elokuvakerronnallisesti tuhotiin pääosaan samaistuminen, eikä ollut mitään siirtymää kehenkään muuhun. Siitä kun analysoit vähänkin muita sotaleffoja, löydät sen sympaamisen kohteen hyvinkin helposti. Sellasten varassa elokuvat elää...

... tai sitten sen pahiksen pitää olla niin kiehtova, että siitä pidetään ala Hannibal Lecter.
En tiedä onko sinulla ollut huono päivä Furya katsoessasi vai mistä oikein on kyse, mutta vaikuttaa aika vahvasti että et ole ymmärtänyt noista mainitsemistasi kohtauksista mitään siitä mitä ei suoraan katsojalle sanota.

Kyseessä ei todellakaan ole mitkään "ammun tästä huvikseni yhden sotavangin" tai "raiskaan tuon tytön jos ei keltanokka sitä tee" tapaukset, vaikka niin olet nuo tulkinnutkin.
Jos haluat apua noiden kohtausten ymmärtämiseen, niin autan kyllä ihan mielelläni.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
... tai sitten sen pahiksen pitää olla niin kiehtova, että siitä pidetään ala Hannibal Lecter.

Siinäkin on tärkeää, että uhrit on sopivan epäsympaattisia ja eikä ole niin väliä mitä heille tapahtuu. Eihän se toimisi jos Lecter herkuttelisi jonkun raiskaamansa ja tappamansa pikkutytön maksalla.

Tai Kummisedässä se tyyppi joka löytää hevosensa pään sängystään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
BTW: Tänään Teemalta draamakalassikko

Tuhansien silmien edessä

Kirk Douglasin lehtimiehenä, joka näkee menestystarinan kaivosonnettomuudessa ja synnyttää valtavan mediasirkuksen maan uumenissa loukkuun jääneen miehen kohtalosta.

Ohjaus: Billy Wilder. (Ace in the Hole/The Big Carnival, USA 1951)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: PJPT

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
BTW: Tänään Teemalta draamakalassikko

Tuhansien silmien edessä

Kirk Douglasin lehtimiehenä, joka näkee menestystarinan kaivosonnettomuudessa ja synnyttää valtavan mediasirkuksen maan uumenissa loukkuun jääneen miehen kohtalosta.

Ohjaus: Billy Wilder. (Ace in the Hole/The Big Carnival, USA 1951)
Jaa-a, ei kyllä kuulosta yhtään siltä että päähenkilöön pystyisi samaistumaan. Ei jatkoon.
 

Undrafted

Jäsen
Furyn nähnyt vain kerran ja siitäkin pari vuotta. Muistikuva, että tytön ja Normanin välillä oli katseita sekä rakentelua kohti makuuhuonetta. Ei minulle tullut fiilistä, etät Pittin hahmo olisi oikeasti ollut itse tyttöä ottamassa, vaan karskilla suorasukaisella tavalla kannusti toista unohtamaan sodan hetkeksi. Vaikka kyse kummankin osapuolen omasta tahdosta, niin onhan tuollainen helposti nähtävissä moraalittomana. 2-3 tuntia yhdessä ja ehditään makkariinkin tietäen, ettei todennäköisesti tulla ikinä tapaamaan uudestaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siinäkin on tärkeää, että uhrit on sopivan epäsympaattisia ja eikä ole niin väliä mitä heille tapahtuu. Eihän se toimisi jos Lecter herkuttelisi jonkun raiskaamansa ja tappamansa pikkutytön maksalla.

Tai Kummisedässä se tyyppi joka löytää hevosensa pään sängystään.
Toki näitäkin rajoja rikotaan paljon jopa mestariteoksissa kuten Kellopeliappelsiini tai vaikkapa Funny Games(alkuperäinen), molemmat erittäin hyviä elokuvia ja ainakin omalla top-listalla korkealla. Kyllähän viattomien kiduttamista ja tappamista merkittävissäkin elokuvissa on, siitä voidaan sitten keskustella mitä elokuvalla halutaan kertoa. Ei välttämättä enempää kuin että ihminen voi olla myös erittäin paha, ilman syytä. Siksi siinä on yleensä se K-18 leima nyt ainakin. Kellopeliappelsiini oli ehkä se paras esimerkki ajalta kun itse kasvoin, siitä puhuttiin kasarilla paljon.

Miiken Auditionista tykkäsin todella paljon kun ilmestyi. Erittäin laadukas elokuva tunnelmaltaan ja kidutukseltaan.

Kaikki b-luokan zombi ja cannibal jutut nyt voi alkuunsa tässä kohtaa unohtaa sekä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Tuli katsottua krapuloissani Zombieland Double Tap.

Ensimmäinen osa oli muistaakseni ihan ok hauska pätkä. Olen sen vain kerran nähnyt ilmestymisvuonnaan, joten voi olla, että muistan väärin.

Tämä jatko-osa oli hauskan vastakohta. Elokuvassa ei ollut oikeastaan mitään hyvää. Zombietapot olivat pelkkää CGI:tä, vitsit olivat kerrassaan huonoja enkä muista edes hymyilleeni kertaakaan. Elokuva oli yksinkertaisesti täysin tarpeeton ja turha, ei mitään järkevää perustetta sen olemassaololle. Jos tälle vielä tehdään jatkoa, niin tiedänpä nyt välttää sitä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Katsoin sitten vielä tuon Zombieland pökäleen perään Knives Outin ja voi pojat miten erilainen elokuvakokemus se olikaan!

Rian Johnson on sekä hyvä ohjaaja että hyvä käsikirjoittaja, kunhan hän vain pysyy kaukana kaikkien rakastamasta avaruusfantasista. ;)

Näyttelijäkaarti on huikea, vaikkakin valtaosa sivuhahmoista ovat vain karikatyyreja. Se oli sekä toimiva että tietoinen ratkaisu. Tarina soljuu mukavasti läpi ja whodunnit -elokuvien ylimpänä ystävänä, vedin tällä kertaa aivot narikkaan ja annoin käsikirjoituksen tehdä tehtävänsä, enkä yrittänyt ylianalysoida tietäni ratkaisuun.

Elokuva ottaa myös pintapuolisesti kantaa nykyajan ilmiöihin ja vastakkainasetteluun, mutta ei onneksi uhraa sille niin paljoa ruutuaikaa, että se alkaisi ärsyttämään. Ei nuo pienet viittaukset tällein jälkikäteen ajateltuna mitenkään tarinaa varsinaisesti palvelleet, mutta kai se oli vähän odotettavissakin, että Johnson haluaa hieman heittää piikkiä tietyn ihmisryhmän suuntaan ja mainita että tämä(kään) maailma ei ole immuuni nykyajan lieveilmiöille.

Näyttelijät tekevät loistotyötä kautta linjan, erityisesti pidin kaksikosta Daniel Craig ja Ana de Armas. Minua ei sekuntiakaan häirinnyt Craigin roolihahmon erikoinen aksenttivalinta. Hahmo on varsinainen nykyajan Poirot ja näyttäisi elokuvalle olevan jatko-osakin jo julkaistu ja Daniel Craig on osoittanut kiinnostusta uusia roolihahmonsa. Jatko-osan ei siis ole tarkoitus olla ilmeisesti jatkoa tälle kerrotulle tarinalle, vaan Craigin hahmolle uuden murhamysteerin parissa.

Vahva suositus. 7.5/10
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jatko-osan ei siis ole tarkoitus olla ilmeisesti jatkoa tälle kerrotulle tarinalle, vaan Craigin hahmolle uuden murhamysteerin parissa.
Eli siis vähän samanlainen kuin Bond elokuvat joissa Craig myös näyttelee.
 

ace

Jäsen
@Tarinankertoja listasi Tv-sarjaketjuun hienoja vanhoja tv-sarjoja. Siitä tuli mieleeni leffa, joka itseltäni sai ns. löysät housuun ja painajaisia pitkäksi aikaa nassikkana. Tiettyjen 1+1 laskujen mukaan olen ollu korkeintaan 7v. kun tämän klassikon katsoin, ei olisi pitänyt vanhempien antaa katsoa, niin kovat painajaiset siitä seurasi.

Muistaako kukaan vanhempi virkamies täällä vuonna 1953 valmistunutta Avaruuden pirut (Invaders from Mars)? Toki leffa oli jo pitkälti yli 20 vuotias kun sen näin 70-80 lukujen taitteessa ja varmasti erikoistehosteet olivat kehittyneet jo huomattavasti. Tuon ikäisenä leffa kuitenkin iski alitajuntaan kuin sata volttia.

 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Muistaako kukaan vanhempi virkamies täällä vuonna 1953 valmistunutta Avaruuden pirut (Invaders from Mars)?

Tää oli niitä klassisia 50 -luvun scifejä, jotka heijasteli kylmää sotaa. Mun mielestä paras näistä oli Don Siegelin Invasion of the Body Snatchers.. näin painajaisia lapsena palkokasveista :-D

Molemmista tehiin uusintaversiot. Tobe Hooperin Invaders from Mars kasarilla, ja oli kyllä heikko eitys mieheltä, joka oli kuitenkin ohajnnut Teksasin moottorisahamurhajan ja Poltergeistin. Jälkimmäiseen oli taas aika kova kattaus, kun ohjaanana oli Philip Kaufman ja näyttelijöinä Donald Sutherland, Brooke Adams, Jeff Goldblum ja Leonard Nimoy, mutta leffa oli kyllä aika floppi. Ei siinä stiä kauhuelementtiä sillain saatu aikaan...

... juu kyllä näitä vanhoja sicfiklassikoita katso jo nuorena, ehkä toisaan liankin nuorena.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiettyjen 1+1 laskujen mukaan olen ollu korkeintaan 7v. kun tämän klassikon katsoin, ei olisi pitänyt vanhempien antaa katsoa, niin kovat painajaiset siitä seurasi.
Helsinki TV on tuon ainakin lähettänyt syksyllä -81.

Tää oli niitä klassisia 50 -luvun scifejä, jotka heijasteli kylmää sotaa. Mun mielestä paras näistä oli Don Siegelin Invasion of the Body Snatchers.. näin painajaisia lapsena palkokasveista :-D
Minäkään en muista Invaders from Marsia ennen aikuisikää katselleeni, mutta tämän ihmispalkoelokuvan näin kuusivuotiaana. Oli pelottava, kyllä. Samana kesänä tuli myös toinen muistiin painunut leffa Fantastinen matka, jossa kutistetut ihmiset lähetettiin sukellusveneellä ihmisen sisälle korjaamaan jotain sairautta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Samana kesänä tuli myös toinen muistiin painunut leffa Fantastinen matka, jossa kutistetut ihmiset lähetettiin sukellusveneellä ihmisen sisälle korjaamaan jotain sairautta.

Lapsuuden suosikkileffoja.. tästäkin tehtiin, tavallaan, uusintaversio Pieni suuri seikkailu (Innerspace) kasarilla. Ihan kovalla näyttelijäkaartilla Dennis Quaid, Martin Short ja Meg Ryan. Toki taudinparantamisen sijaan miniatirysoitu alus joutuu vahingossa sivullisen elimistöön jne.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asuin lapsuuteni maalla, joten noihin aikoihin esittäjän on pakko ollut olla YLE, siis sen mistä minä sen katsoin. N. 10 vuotta sitten leffa tuli muistaakseni Teemalta, silloin nuo sammakkopuvut lähinnä naurattivat.
MTV on puolestaan esittänyt tuon - 83
 

ace

Jäsen
MTV on puolestaan esittänyt tuon - 83
Okei, ei kyllä sovi omiin muistikuviini että olisin maikkarilta sen katsonut. Samapa tuo, noihin aikoihin kuitenkin.

Leffassahan oli myös " Maailmankaikkeuden mahtavin äly", vai miten olikaan suomennettu, kuitenkin ulkoavaruudesta tulleiden pomo.. Lasipallon sisällä pää jolla oli jonkunnäköiset siivet. Nykyään ajatellen en tiedä kumpi on koomisempi, tämä pää vai ne sammakkopuvut.

Ikuisesti painui kuitenkin mieleen.
 

Buster

Jäsen
Petteri Kaniini 2 noudattanut Bondin esimerkkiä ja kani on karkuteillä elokuussa. Lisää on varmasti tulossa.

Kun on ollut puhetta huonoista, hauskoista tai oudoista elokuvien nimistä, niin olen kerännyt melko pitkän listan. Tässä pieni otanta:

Zapped! (1982) - Mekko hampaissa - vipinää virsuissa! Kyseessä high school -komedia nörtistä, joka saa telekineettisiä voimia labraonnettomuuden seurauksena. Kyseisen elokuvan videojulkaisuna saatu jatko-osa on nimeltään Zapped Again! (1990) ja se on suomennettu alkuperäistä noudattaen Mekot lentää, meno maittaa.

Näistä nimistä huomaa kyllä, että kelle näitä myydään. Clint Eastwoodin tylsästi Shirley MacLainen esittämän nunnan mukaan nimetty länkkäri Two Mules For Sister Sara (1970) on tietenkin Kourallinen dynamiittia. Ja tyttökoulusta kertova The Beguiled (1971) on sekin nimetty vain Korpraali John McB. Hieman oli hämmentävää katsoa elokuva aikanaan, kun nimen, Don Siegelin ja Clint Eastwoodin perusteella odottaa jonkinlaista kovaksi keitettyä toimintaa.

Jackie Chanin Who Am I? (1998) on jo nimetty valmiiksi kyseenalaisesti, koska vanhan uskomuksen mukaan kysymysmerkki elokuvan nimessä tietää epäonnea lippuluukulla. Tässä elokuvassa Jackien esittämä agentti menettää muistinsa ja sen jälkeen hän huomaa olevansa muiden agenttien ja järjestöjen jahtaama, eikä hän tiedä ollenkaan miksi. Elokuva on suomennettu erittäin osuvasti Taistele! Älä kysele!

Suorastaan legendaarinen on Barry Levinsonin elokuva Envy (2004), joka on saanut elokuvaa tarkemmin yleensä kuvaavan lisämääreen Suomessa. Elokuvan koko nimi täällä on Envy - kakasta asiaa. Okei, elokuvassa Jack Black lyö rahoiksi suihkeella, joka kadottaa esim. koiran kakan savuna ilmaan, mutta silti...

Time After Time (1979) on: Aikakone eli mitä Jack Viiltäjälle kuuluu tänään. En edes tiedä, mistä aloittaa tässä enemmän 30-50 -lukujen tyyliin tehdyssä nimikkeessä. Tietysti Viiltäjä-Jack tuo markkinointipotentiaalia enemmän kuin vain esim. pelkkä Aikakone ja tuo jälkiosa herättää kiinnostusta. Elokuva alkaa 1893 Lontoosta, jossa H.G. Wells on rakentanut aikakoneen, jonka Viiltäjä-Jack varastaa ja matkaa nykyajan San Franciscoon.

Melodraaman mestarin, Douglas Sirkin, A Time To Love And A Time To Die (1958) kuuluu Suomessa: Rakasta tänään, huomenna... Elokuvassa saksalaissotilas pääsee sodan kauhuista lomalle sodan runtelemaan kotikaupunkiinsa. Nimi on melkein yhtä hyvä kuin David Leanin tositarinaan perustuvan Madeleinen (1950), joka tunnetaan Suomessa filosofisesti Ei syyllinen eikä syytön. Kertoo rikkaan perheen tyttärestä, joka perheensä hämmästykseksi ei millään näytä haluavan naida kunniallista sulhoaan. Syynä on pitkään jatkunut salasuhde lipevään ja köyhään ranskalaismieheen.

George Lucasin American Graffiti (1973) on Svengijengi -62. Sain aikanaan huomata, ettei ollut ihan kuitenkaan kevyt nuorisokomedia. Barry Levinsonin Diner (1982) taas on nimetty Svengijengi vauhdissa jälleen, vaikka ei ole sukua American Graffitille.

Jack Nicholsonin ohjaus Drive, He Said (1971) on kääntynyt muotoon Sähinää, se sanoi. Elokuva kertoo koripallonpelaajasta, tämän tyttöystävästä ja näiden ystävästä, joka saattaa lopettaa koulunkäynnin ja jonka tulevaisuudessa täten odottaa armeijan kustantama reissu Vietnamiin.

Vuosikymmenien dokumenttiprojektistaan tunnetun Michael Aptedin Continental Divide (1981) on hämmentävästi Nimeni on Kotkis. Se kertoo karskista journalistista, joka rakastuu kotkatutkijaan. Kummankaan nimi ei ole Kotkis.

Aivan järkyttävän hyvä nimi on elokuvalla Permanent Record (1988). Se on nimittäin Miksi David luopui? - no, ei kiinnosta tietää. Pitäisi tietää, että suosittu high school oppilas nimeltä David tekee itsemurhan. Ja että hänen paras ystävänsä Chris ottaa kontolleen monia Davidin velvollisuuksia joutuen ilmeisesti samojen paineiden alle.

Going Greek (2001) on tietysti high school -komedia, jossa on oletettavasti paljasta pintaa ja juhlimista. Se on lyhyesti ja ytimekkäästi Runkkarit.

Ehdotankin näiden valossa, että Noah Baumbachin Marriage Story tunnettaisiin tästedes nimellä: Apua, mitä tapahtui avioliitolle!. 1917 olkoon Kilpajuoksu helvettiin. Parasite olkoon Kaikkien koijausten kingi. Once Upon a Time in Hollywood olkoon Valot, kamera, murha. The Lighthouse olkoon Mökkihöperöt. Little Women olkoon Tyttöjen sulhopeli. Joker olkoon Mies joka nauroi tuskaansa ja The Irishman olkoon Irlantilainen urakoitsija.
 
Viimeksi muokattu:

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
The Torture Report on erittäin hieno elokuva. Adam Driver ei ole jäänyt istumaan paikoilleen antamaan Star Warsin pilata uraansa. Amazonista löytyy ainakin.
Elokuva kertoo miten CIA ja hallinto taas kerran paskoivat koko homman, kun FBI oli jo saanut yhteyden vankeihin. Valtapolitiikkaa virastojen välillä, hallinnon perseilyä, muutaman kieron sadistisen asiantuntijan kuuntelua. Kun kaikki osoitettu käytäntö oli jo osoitettu toimivaksi...
 
Viimeksi muokattu:

Linc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Fast & Furious 9 siirretty melkein vuodella eteenpäin huhtikuulle 2021. Tosin, katsooko näitä vielä joku?
 

Buster

Jäsen
Fast & Furious 9 siirretty melkein vuodella eteenpäin huhtikuulle 2021. Tosin, katsooko näitä vielä joku?
Juuri katselin sähköpostiin tullutta uutiskirjetta, jossa yhdessä otsikossa Vin Diesel vielä uhosi, ettei F9 ole siirtymässä ja hän lähtee mielellään vaikka Kiinaan markkinoimaan elokuvaa. No ei ollut Vinskillä näköjään hirveästi päätösvaltaa asiassa. Ymmärrettävä bisnespäätös.

Myös A Quiet Place 2 siirtyy ainakin Euroopan osalta ja ei ilmoitettu minne saakka. Haluavat Paramountilla rauhassa katsella sopivan raon, minne tuon ilmeisesti 17 miljoonan dollarin elokuvansa tyrkkäävät. Hyvin vielä viikossa ehtii myös Yhdysvalloissakin peruuntua, ei se tilanne nyt varmaan paremmaksi ainakaan ole menossa tässä kohtaa.

Ei toki tuo elokuvan julkkarin lykkääminen halvaksi tule. Se kannattaako se, riippuu varmaan aika paljon elokuvan budjetista ja kuinka paljon fyrkkaa painettu tai ehdittyy painaa markkinointiin. Bondissa oli jo ehditty aloittaa iso mainoskampanja ja lykkäys aiheutti arviolta 30-50 miljoonan dollarin ylimääräiset kustannukset. Mutta vastapainoksi oli arvioitu, että teatterien sulkemiset ympäri maailmaa olisivat aiheuttaneet 30% menetyksen lipputuloissa ympäri maailmaa, mikä on n. miljardi dollaria rahaa lippuluukuilta keräävälle elokuvalle 300 miljoonaa dollaria.

Vastaaville isoille leffoille siirtämisen luulisi olevan jossain määrin aika no-brainer. Tosin Black Widow'n toukokuun julkkari ainakin vielä pitää edelleen. Mutta pienemmän ja keskibudjetin elokuvien kohdalla on kiharaisempaa. Jos studio uskoo elokuvaan, niin mainoskampanja saattaa olla kalliimpi kuin itse elokuvan budjetti. Ja jos siirrät pienemmän profiilin elokuvan, niin uuden sopivan julkaisuajankohdan löytäminen ei ole helppoa, kun pitää väistellä isompia elokuvia ja saman genren mahdollisia isompia tuotoksia jne. Etenkin jos vielä backlogiakin alkaa syntyä lisäperuutusten myötä.

Kun näitä peruutuksia tässä on tullut, niin mietityttää voisiko joku pienempi elokuva jopa hyötyä ja kerätä arvioitua huomattavasti suuremman yleisön, kun isot kilpailijat kaikkoavat. Vai pysyvätkö kaikki ihmiset ja ikäryhmät kotosalla jättäen ulkona syömiset ja muut pienet vapaa-ajan viihdykkeet vähemmälle.

Ja mitäs sitten, jos Yhdysvalloissa aletaan sulkea teattereita. Toki on tässä nyt vähän huolestuttavampia asioita, mutta mielenkiintoinen tilanne olisi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Apollo 11

Missasin tän dokkarin leffateatterissa... ois kyllä pitäny isolta kankaalta nähdä, mutta olihan huikea dokkari myös töllöruudulta. Actual kuvaa huippulaadulla. Aivan maagisen hieno leffa 50 vuotta tapahtumasta.
 

Buster

Jäsen
Nyt lykkäytyi Mulan, Antlers ja New Mutants, mutta Disneyn Black Widow seisoo edelleen - toistaiseksi. Toisin kuin yllä kauppasin toukokuuta, niin Scarlett Johanssonin tähdittämän BW:n julkkari olikin 29. huhtikuuta.

New Mutantsia on jo neljästi aiemmin lykätty. Se on alunperin kuvattu jo 2017 ja pitänyt ekan kerran ilmestyä huhtikuussa 2018. Sen jälkeen on suoritettu jos jonkinlaisia lisäkuvauksia. Nyt elokuva saattaa ilmestyä vasta 2021, vaikka tosin minkään elokuvan kohdalla ei ilmoitettu vielä uutta julkkaria.

Alkaa olla elokuvateatterit ahtaalla, kun isot ulkomaiset julkaisut katoaa toisensa jälkeen ja vetävien kotimaisten sesonkikin alkanee olla perinteisesti loppumassa kesän lähetessä. Onkohan mahdollista, että Suomessakin laitettaisiin jossain vaiheessa teatterit kiinni ihan viranomaismääräyksellä.

Terrence Malickin A Hidden Life oli hyvä. Todella pitkä, mutta hyvä. Hyvin malickmainen ja on kyllä niin kiehtova hänen tapansa käyttää kameraa, sekä leikata. Välillä kamera on staattinen, välillä se seuraa hahmojaan tirkistelijän tavoin hieman täristen ja kuva ei poimi useinkaan täydellisesti hahmoja kuvaan, vaan on vinossa tai nappaa osan. Sitten saatetaan zoomata, tai leikata epätavallisiin, mutta erittäin kiehtovan ja voimakkaan vaikutuksen luoviin lähikuviin. Vaikka miehen halatessa naista, saatetaan siirtyä vain miehen käsiin naisen vyötäröllä korostaen läsnä olevaa tunnetta. Leikkauksesta tulee surreaalinen fiilis, kuin kaunista unta, tai katkeileva muisto eletystä elämästä. Kosketti.

Ei toki sillain eroa mitenkään Malickin viime aikaisista tuotoksista, vaan kulkee samaa runollista rataa. Voi myös sanoa, että ylinäkyvän ja kaikki määräävän tyylin johdosta tarinan valtava dramaattinen potentiaali valuu osin hukkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös