Jatkoajan leffakerho

  • 2 307 315
  • 11 981

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Imdb:n tähtiarvot elokuville on kuten kaikki tietää oiva paikka saada osviittaa minkä"tasoisia" elokuvat ovat jos mielii jotain katsottavaa viikonlopuksi.

Listan kärjessä on hyvin kuuluisasti Shawshank Redemption(jätetään suomenkielinen verio sanomatta).
Elokuva on minunkin mielestäni erittäin, erittäin hyvä, viihdyttävä ja laadukas. Mutta että parempi kuin esim Kummisetä? Ehkei nyt kuitenkaan. Ilokseni huomasin että leffan ohjaaja on samaa mieltä:D
(Haastattelu viime syksyltä)

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Imdb:n tähtiarvot elokuville on kuten kaikki tietää oiva paikka saada osviittaa minkä"tasoisia" elokuvat ovat jos mielii jotain katsottavaa viikonlopuksi.

Listan kärjessä on hyvin kuuluisasti Shawshank Redemption(jätetään suomenkielinen verio sanomatta).
Elokuva on minunkin mielestäni erittäin, erittäin hyvä, viihdyttävä ja laadukas. Mutta että parempi kuin esim Kummisetä? Ehkei nyt kuitenkaan. Ilokseni huomasin että leffan ohjaaja on samaa mieltä:D
(Haastattelu viime syksyltä)

Tuo elokuva on kärjessä, koska se ei ärsytä ihmisiä. Se on riittävän "taiteellinen" että filmisnobit tykkäävät siitä, mutta silti ei liian vaikea tavalliselle kansalle. Hyvä elokuva se on, mutta ei siitä maailman parasta saa millään.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Shawshank nousi kärkeen ohi Kummisedän siinä vaiheessa kun The Dark Knight ilmestyi. Batman-fanit halusivat suosikkinsa kärkeen ja pommittivat Kummisedälle ykköstä. Hetken aikaa Dark Knight olikin kärjessä, kunnes sitten realismi iski. Mutta Kummisetä ei sen jälkeen enää kärkeen palannut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Shawshank nousi kärkeen ohi Kummisedän siinä vaiheessa kun The Dark Knight ilmestyi. Batman-fanit halusivat suosikkinsa kärkeen ja pommittivat Kummisedälle ykköstä. Hetken aikaa Dark Knight olikin kärjessä, kunnes sitten realismi iski. Mutta Kummisetä ei sen jälkeen enää kärkeen palannut.

Niinkuin sanoin niin tälläiset listat ovat hyviä suunnan näyttäjiä. Absoluuttista järjestystä ei edes ole olemassa.
Kummisetä on kuinkin vahvoilla kun sen sijoitus on toinen niin imdb:ssä kuin American Film Institutenkin listassa. AFIn kärjessä on Citizen Kane. En nyt muista miten kattava se jokin universaali kriitikoiden top lista oli mutta sen kärjessä on Hitchcockin Vertigo joka vaihtelee ykköspaikkaa Citizen Kanen kanssa.

On melko turvallista sanoa että Citizen Kane, Godfather ja Vertigo ovat niitä maailman laadukkaimpia/merkittävimpiä elokuvia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse tykkään juurikin katsoa nopeasti Imdb:n kautta näitä lyhyitä metacritic arvosteluja. Ja pitkälti siksi että näkee nopealla silmäyksellä negatiivisiakin arvosteluja, lyhyitä pointteja miksi ei olla tykätty.
Ja monesti lyhyt arvostelun tiivistys toimii paremmin kuin pitkä jaarittelu joka spoilaa jo itse elokuvaa.

 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huomasin että YLE teemalta tulee lauantaina leffa nimeltä "Miljardin dollarin aivot". On 60-luvulla tehty vakoilujännäri jossa Michael Caine seikkailee Suomessa. Kyllä tää pitää kattoo vaikka IMDB:ssä on lupaava 6,0 keskiarvo.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Huomasin että YLE teemalta tulee lauantaina leffa nimeltä "Miljardin dollarin aivot". On 60-luvulla tehty vakoilujännäri jossa Michael Caine seikkailee Suomessa. Kyllä tää pitää kattoo vaikka IMDB:ssä on lupaava 6,0 keskiarvo.
Leffassa muuten extroina Åke Lindman ja Pirkko Mannola.

Tuohon keskiarvoon vielä, tuo 6,0 on "users" keskiarvo ei Metacritic. Metacritic on se punainen keltainen vihreä kuutio missä numero. Vanhemmissa leffoissa usein on vain users -arvio.

Tästä aiheesta vielä niin uusin Rambo on hieno esimerkki siitä kuinka luetaan arvosteluja, jokaisella oma mielipide miten tuota elokuvaa lähetään katsomaan ja suurin osa kriitikoista suurella ammattiylpeydellä lähtee sitä katsomaan kuin Citizen Kanea. Joten arvostelut ihan jäätävästi punaisella ja itse taas puhun mieluummin genren sisällä arvosteluista tässä kohdassa ja hyvinhän leffa toimi itselleni, enkä verrannut sitä kertaakaan katselun aikana Godfatheriin vaikka molemmat aika väkivaltaisia ja perhekeskeisiä.



Arvostelun loppukaneetti on loistava kuin omasta suusta. "This movie is the product of truly deranged minds. It’s a must-see."
 

Buster

Jäsen
IMDB:n top 250-lista ja arvosanat antavat hyvin suuntaa, mutta loppukädessä ne ovat vain sivuston käyttäjien (ja mainonnan feikkitilien) mielipiteistä muotoutuvia arvosanoja ja top-listoja. Vaikea tuota top-250:stäkään on suoranaisesti nähdä klassikkojen listana ja se ei todellakaan ole kriitikkojen lista. IMDB-arvosanoissa näen liiton elokuvan laadun ja universaalin viihdyttävyyden välillä. Vanhojen elokuvien kohdalla arvosanat tuppaavat olemaan aika osuvia, koska niitä ei juuri muut kuin elokuvan ystävät jaksa katsoa. Tarkoitan lähinnä mustavalkoisia elokuvia.

Uskoakseni IMDB:ssä 1991 tuon top-listan kärjessä taisi olla Kaunotar ja hirviö. Hieno elokuva ja Disneyn toisen kultakauden jalokiviä, mutta ei mahdu enää listalle. Vähän samaan tapaan tuolla listalla näkee välillä yllättävän kiehtovaa liikehdintää, kun porukka ja fanipojat latovat vimmalla isoja arvosanoja uusille elokuville. Yleensä ajan kanssa ne tuppaavat liukumaan alaspäin, kun isompi massa näkee ne. Ehkä myös elokuvateatterista lähdön jälkeen kympinkin antaneet myöhemmin pohtivat arvosanaansa ja uutuuden tunteen kadottua vaihtavat sen alempaan. Toki näköjään kaikki ei korjaudu ajan kanssa.

Olen myös toisaalta itsessänikin huomannut, että elokuvateatterikokemus taivuttaa itsenikin antamaan melko usein elokuvalle suuremman arvosanan kuin yksin kotona katsottuna. Osa ehkä liittyy tekniikkaan, mutta pääsyy on taika, kun sen katsoo isossa ihmisjoukossa, joka vahvistaa tunteita vahvistimen lailla. Kymmeniä, satoja ihmisiä istuu pimeässä kokien samoja tunteita, ajatuksia ja kokemuksia. Ilmassa suorastaan aistii jännittyneisyyden, surun, ilon jne. Me astuttiin teatteriin toisillemme tuntemattomina ihmisinä, mutta poistumme meitä yhdistävän jaetun kokemuksen kanssa kuin salaseura.

Reilu kymmenen vuotta sitten pidin tuota IMDB-listaa raamattuna, mutta ei tuota vuosiin ole tullut katsottua. Se on hauska kuriositeetti ja hyvä portti ihmisille vanhojen elokuvien pariin, tai löytää katsottavaa. Mutta lopulta se on vain yksi lista muiden joukossa ja ei noista mistään jaksa hikeentyä, tai alkaa vääntämään. Olen näköjään 86% noista listan elokuvista nähnyt.

Itsekin rakastan tuota IMDB:ssä nykyään suoraan näkyvää metacritic-arvosanaa ja niitä arvostelun pätkiä. Sitä kautta löytää myös ajan kanssa helposti kriitikkoja, jotka jakavat samanlaisen maun ja joiden mielipidettä voi arvostaa enemmän punnitessa, että kannattaako kyseinen elokuva katsoa.

EDIT: Alleviivaan vielä, että tuo IMDB:n top-lista muodostuu "epäsuoraan" käyttäjien yksittäisille elokuville antamien arvosanojen kautta. Tapoja arvioida elokuvia on monenlaisia, kun noita käyttäjien arvosteluja on lukenut. Jotkut antaa arvosanan genren sisällä. Itse taas koen antavani arvosanan vain yksittäiselle elokuvalle jossa kaikki ovat samalla asteikolla (mihin pyrkii ja miten hyvin onnistuu jne.) ja en ajattele juurikaan, miten se arvosana vertautuu muihin - edes samana vuonna - näkemiini elokuviin. Se on vain merkki itselleni, että olen katsonut elokuvan ja miten paljon pidin siitä. Jälkikäteen kun katson noita omia arvosanoja, niin ihmettelen aina joidenkin kohdalla miten toisella on vain seiska ja toisella kahdeksan, mutta en muuta niitä ellen katso leffaa uudelleen ja silloinkin hyvin vastahankaisesti.

Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen top-lista tulisi jos imdb-käyttäjiä pyydettäisiin suoraan ehdottamaan 250 parasta elokuvaa. Ehkä huonompi kuin tuo nykyinen top-250. Toisaalta ihminen ei voi koskaan olla väärässä oman mielipiteensä suhteen - ainakaan ennen kun hän alkaa perustella sitä. Roger Ebertin lempilauseita oli, että elokuvakritiikissä on loppukädessä kyse subjektiivisesta mielipiteestä ja vain harvoin liikutaan objektiivisten faktojen alueella. Mutta jos väität Valachi Papersia paremmaksi elokuvaksi kuin Kummisetää, niin sitten kyseessä on "error of objective fact", eli periaatteessa olet faktuaalisesti väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tästä aiheesta vielä niin uusin Rambo on hieno esimerkki siitä kuinka luetaan arvosteluja, jokaisella oma mielipide miten tuota elokuvaa lähetään katsomaan ja suurin osa kriitikoista suurella ammattiylpeydellä lähtee sitä katsomaan kuin Citizen Kanea. Joten arvostelut ihan jäätävästi punaisella ja itse taas puhun mieluummin genren sisällä arvosteluista tässä kohdassa ja hyvinhän leffa toimi itselleni, enkä verrannut sitä kertaakaan katselun aikana Godfatheriin vaikka molemmat aika väkivaltaisia ja perhekeskeisiä.

Uusimmalle Rambolle täytyy antaa paljon tasoitusta että siitä saa "kiitettävän".
Melko päätön/pinnallinen toimintaelokuva eli kulta-aikaansa 80-90 luvuilla joten uusimman Rambon kaltainen tekele 2020 kynnyksellä ei vaan toimi.

Itse rakastan Stallonea enemmän kuin on normaalia lähinnä Rocky-saagan takia mutta myös vahvasti Rambojen takia(1,2 ja John)
Ja olen tämän takia aina iloinen kun tulee uusi Rocky(Creed) tai Rambo. En meneisi edes lähelle elokuvateatteria tuolloin ellei ne olisi nostalgiaa Stallonen elokuvien seassa kasvaneille. Ilman tätä elokuvina juuri niin huonoja kuin arvostelut antavat ymmärtää.

Hienoja elokuvakokemuksia siis muttei elokuvan hyvyyden tähden. Sen verran vedän sanoja takaisin että voisihan ne olla niin umpisurkeitakin ettei edes nostalgia pystyisi pelastamaan mutta Stallonen kohdalla näin ei ole käynyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusimmalle Rambolle täytyy antaa paljon tasoitusta että siitä saa "kiitettävän".
Melko päätön/pinnallinen toimintaelokuva eli kulta-aikaansa 80-90 luvuilla joten uusimman Rambon kaltainen tekele 2020 kynnyksellä ei vaan toimi.

Itse rakastan Stallonea enemmän kuin on normaalia lähinnä Rocky-saagan takia mutta myös vahvasti Rambojen takia(1,2 ja John)
Ja olen tämän takia aina iloinen kun tulee uusi Rocky(Creed) tai Rambo. En meneisi edes lähelle elokuvateatteria tuolloin ellei ne olisi nostalgiaa Stallonen elokuvien seassa kasvaneille. Ilman tätä elokuvina juuri niin huonoja kuin arvostelut antavat ymmärtää.

Hienoja elokuvakokemuksia siis muttei elokuvan hyvyyden tähden. Sen verran vedän sanoja takaisin että voisihan ne olla niin umpisurkeitakin ettei edes nostalgia pystyisi pelastamaan mutta Stallonen kohdalla näin ei ole käynyt.

Näin ensimmäisen Rambo-elokuvan joskus 10-vuotiaana. Kaverilla oli VHS ja sieltähän me sitä sitten katseltiin ennenkuin äiti tuli kotiin.

Seuraavan Rambon katsomiseen menikin sitten aikaa, mutta Rambo nelosen katsoin joskus aika kovassa humalassa ja hihittelin yksinäni kun suolenpätkät ja raajat lentelivät.

Eihän näissä Ramboissa oikein mitään järkeä ole, mutta ne olivat sitä aikaa kun isot miehet jylläsivät leffakankailla. Ei nämä leffat nyt oikein tässä nykyajan mielensäpahoittajien maailmassa toimi, ja ihme ettei noita ole jotenkin yritetty jo kieltää.

Itselle toimivat juuri sellaisena aivottomana räiskintänä.

Vähän samanlainen kokemus oli aikoinaan Starship Troopers. Ihan hölmö elokuvahan se on, mutta niin vain olen senkin nähnyt useamman kerran ja aina naurattaa yhtä paljon.

Hölmöllä on halvat huvit.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vähän samanlainen kokemus oli aikoinaan Starship Troopers. Ihan hölmö elokuvahan se on, mutta niin vain olen senkin nähnyt useamman kerran ja aina naurattaa yhtä paljon.

No tämähän on satiiriksi tehty. Sen on tarkoituskin naurattaa.

Satiirinen ote tekee leffasta merkittävän, muutenhan se olisi täyttä shittiä.

Leffan satiirii vaan on vähän turhan päälle liimattua, jotta se olisi upponut mihinkään ns "tiedostavaan" yleisöön tarpeeksi ja siksi se floppasikin aikanaan. Ihmiset odotti kunnon äctionia, ja olivat pettyneitä, kun se ei ottanut itseään tosissaan ala Rambot jne. toisaalta se ei ollut tarpeeksi piikittelevä, että siitä olisivat diganneet sitten se toisenlainen yleisö. Jatko-osathan meni sitten sinne rambolinjalle...



Kasariactionin ominaispiirre oli nämä Araskan, Sly:n ja kump. tosissaan otetut sankarihahmot, jotka voitti aina kaikki. Ne oli puisevaa kamaa jo silloin, mutta onneksi niistä sentään muutama genreään eteenpäin vienyt teos sentään saatiin.



Jos nyt vaikka Ramboilua katsoo, niin First Blood on oikeasti Elokuva, jolla on siis jotain muutakin merkityksiä kuin hyvis vs pahis, mutta lopuista sitten tätä ei voi oikein sanoa. Rockyissä sama juttu. Eka leffa on oikeasti hyvä, vaatimattomista oloista ponnistaen vaatimaton ja tavallinen kaveri… ja jopa uusintaottelussa on vielä imua, mutta sitten se kääntyy taas omaksi irvikuvakseen, varsinkin nelonen.



Arskoja jaksa läpi käydä, kun ohjaajalla oli asiat hallussa (Cameron, Verhooven) oli leffat hyvä, muuten kasa sitä höyryävää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllähän Arskalla on niitä oikeasti hyviä elokuvia (Conan Barbaari, Terminator, Running Man, Predators ja Total Recall) sitten on Commando, joka oli kaikkia kasariaction kliseitä edellä. Muita ei kannata katsoa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Rockyissä sama juttu. Eka leffa on oikeasti hyvä, vaatimattomista oloista ponnistaen vaatimaton ja tavallinen kaveri… ja jopa uusintaottelussa on vielä imua, mutta sitten se kääntyy taas omaksi irvikuvakseen, varsinkin nelonen.

Rocky V on mielenkiintoinen elokuva. Siitä ei oikein saa kiinni kenelle se on tarkoitettu.
Tyyli muuttuu kolmosen ja nelosen jäljiltä takaisin realistiseksi mutta Rocky itse taas menettää kaikkien sympatiat jo alkuvaiheessa pitämällä Tommyn puolia vaikka mies on täysi muna.

Ja elokuvan loppuun oli pakko saada nyrkkeilyä joten katumatsiksi vaan koska Tommy löi Paulieta. Lääkärien mukaan yksikin isku voi saada koomapotilaaksi mutta pari erää paljain nyrkein on ok. Tähän vielä päälle b-tarinana se pojan kiusaamiskeissi joka raukesi väkivallalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävinpä pitkästä aikaa ihan oikeasti elokuvissa, enkä lasten kanssa tai pimeää torkkunurkkaa hakemassa. 1917 näin loman kunniaksi meni katseluun ja kyllä tuo yhden oton illuusio toimi ihan kivasti, komeaa katseltavaa oli. Ei tarinassakaan moitetta ollut, vaikka semisti arvattava olikin. Kuitenkin sopivasti yllätyksiä ja pientä säikyttelyäkin ainakin teatteriäänentoistolla. Varsinainen sotaelokuvahan tuo ei ole, eli voi mennä katsomaan vaikkei ww1 teemana nappaisikaan.

Ihan innostuin ja pyysin jo vaimon mukaan katsomaan Parasiten loppuloman aikana. Varmaan joskus junnuna katsonut kaksi leffaa teatterissa viikon sisällä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niinkuin sanoin niin tälläiset listat ovat hyviä suunnan näyttäjiä. Absoluuttista järjestystä ei edes ole olemassa.
Kummisetä on kuinkin vahvoilla kun sen sijoitus on toinen niin imdb:ssä kuin American Film Institutenkin listassa. AFIn kärjessä on Citizen Kane. En nyt muista miten kattava se jokin universaali kriitikoiden top lista oli mutta sen kärjessä on Hitchcockin Vertigo joka vaihtelee ykköspaikkaa Citizen Kanen kanssa.

On melko turvallista sanoa että Citizen Kane, Godfather ja Vertigo ovat niitä maailman laadukkaimpia/merkittävimpiä elokuvia.

AFI:n lista on tietty amerikkalaisten elokuvien lista vain, tai olivatko ehkä jonkun brittileffan omineet listaansa myös.

Kansainvälinen 1000 elokuvan listaviritelmä on pitkään ollut sivustolla nimeltä They Shoot Pictures Don't They, jossa Top-10 on tällä erää tämän näköinen:

TSPDT’s Top 10 Greatest Films
1. Citizen Kane (1)
2. Vertigo (2)
3. 2001: A Space Odyssey (3)
4. The Rules of the Game (4)
5. Tokyo Story (5)
6. 8½ (6)
7. The Godfather (7)
8. Sunrise (8)
9. The Searchers (9)
10. The Seven Samurai (10)

Suluissa edellinen listasijoitus, eipä nuo tuolla kärjessä paljonkaan muutu.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Vähän samanlainen kokemus oli aikoinaan Starship Troopers. Ihan hölmö elokuvahan se on, mutta niin vain olen senkin nähnyt useamman kerran ja aina naurattaa yhtä paljon.
Starship Troopers on ulkoisesti tyhmä toimintaleffa, mutta Verhoeven laittaa mukaan paljon sellaista, joka monelta sekä tykkääjältä että kritisoijalta jää huomiotta. Kyseessä on kovin antifasistinen elokuva. Heinlein (eli kirjan kirjoittaja) ei olisi varmasti tykännyt.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
TSPDT’s Top 10 Greatest Films
1. Citizen Kane (1)
2. Vertigo (2)
3. 2001: A Space Odyssey (3)
4. The Rules of the Game (4)
5. Tokyo Story (5)
6. 8½ (6)
7. The Godfather (7)
8. Sunrise (8)
9. The Searchers (9)
10. The Seven Samurai (10)

Näissä listoissa itselleni tökki vähän sama kuin musiikissa, 70-luvulla tehtiin paras rokkenroll joten turha enää edes yrittää ja vaikka onnistuisitkin niin et saa kaikkien arvostusta, vain niiden jotka eivät ole katsoneet/eläneet sitä vanhempaa aikaa.
Mulle Citizen Kane ei aukea miksi olisi elokuvallisesti maailman paras, olen sitä monta kertaa yrittänyt ymmärtää. Vertigo on taas loistava saman tien.

Esimerkiksi spaghetti westernit toimii älyttömän hyvin, nousee kyllä useiden yllämainittujen yläpuolelle Huuliharppukostaja ja pari muutakin Leonea. Musiikki tekee suuren osan, viipyvä tunnelma on maaginen. En saa samoja kiksejä John Wayne länkkäreistä, en lähellekään.

Jenkkilistoissa liian korkealla Citizen Kanen ja John Wayne -tyyliset elokuvat. Hollywoodin kulta-aika ei kaikille toimi.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Kyllähän Arskalla on niitä oikeasti hyviä elokuvia (Conan Barbaari, Terminator, Running Man, Predators ja Total Recall) sitten on Commando, joka oli kaikkia kasariaction kliseitä edellä. Muita ei kannata katsoa.

Pakko tässä kohtaa puuttua tämän ketjun antiin, että tähän listaan on ehdottomasti lisättävä Isäni on Turbomies.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




Citizen Kane esitteli aikanaan ennennäkemättömiä elokuvallisia kuvaustekniikoita ja tarinankerrontaa yms. Eli kaikkia näitä lumisadepalloon zoomauksia ja hahmojen croppaamisia taustaan joka on oikeasti pelkkä maalaus jne.

Kummisedistä olen aina pitänyt kakkososaa parempana elokuvana vaikka ensimmäinen aina listojen kärjessä keikkuukin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Citizen Kane on hyvä elokuva mutta kuulun siihen joukkoon joka löytää ainakin kymmenen parempaa, tökerö vertaus ehkä mutta ei Matrix:kaan mulle toimi ja monelle se toimi juuri uusien elokuvallisten asioiden vuoksi.
Kuvaa ehkä osittain mun elokuvamakua että ei ole kovin korkealla "laadukkaat" visuaaliset elokuvat Matrixit, Dark Knightit ja muut supersankariteemat.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näissä listoissa itselleni tökki vähän sama kuin musiikissa, 70-luvulla tehtiin paras rokkenroll joten turha enää edes yrittää ja vaikka onnistuisitkin niin et saa kaikkien arvostusta, vain niiden jotka eivät ole katsoneet/eläneet sitä vanhempaa aikaa.
Mulle Citizen Kane ei aukea miksi olisi elokuvallisesti maailman paras, olen sitä monta kertaa yrittänyt ymmärtää. Vertigo on taas loistava saman tien.

Esimerkiksi spaghetti westernit toimii älyttömän hyvin, nousee kyllä useiden yllämainittujen yläpuolelle Huuliharppukostaja ja pari muutakin Leonea. Musiikki tekee suuren osan, viipyvä tunnelma on maaginen. En saa samoja kiksejä John Wayne länkkäreistä, en lähellekään.

Jenkkilistoissa liian korkealla Citizen Kanen ja John Wayne -tyyliset elokuvat. Hollywoodin kulta-aika ei kaikille toimi.

Sulla on ehdottomasti pointti tuossa. Tuo TSPDT:n 1000 elokuvan lista on vähän sellainen, että ajan patinaa keränneet, tunnettujen ohjaajamestarien "vakavasti otettavat" ja taiteellisuuteen toiminnan sijaan kallellaan olevat elokuvat pärjää parhaiten. Uusilla elokuvilla ei ole kärkeen hetikään asiaa.

Tuon listan perusteella elokuvan huippukausi on koettu 1950-1970 luvuilla, huippuvuosien ollessa 1975 ja 1962. 80-luvulta nykypäivään on jyrkkää alamäkeä. Ehkä tuo näkemys siitä ajan kanssa lieventyy.

Leonet on tosiaan listalla törkeän alhaalla, Huuliharppukostaja näkyisi olevan 68 ja Hyvät, pahat ja rumat vasta toisella sataa. Kaipa ne on ollut liian viihteellisiä arvon raadille sitten.

Tykkään kyllä Citizen Kanesta paljonkin, mutta sen vakituinen kärkipaikka näissä äänestyksissä johtuu varmaan myös ulkoelokuvallisista asioista, kuten Orson Wellesin persoonasta ja neron maineesta, ja miten hänen uransa joutui vaikeuksiin heti tuon esikoiselokuvan jälkeen. Joten Citizen Kane jäi tavallaan tunnustetun neron ainoaksi elokuvaksi, jota eivät pilanneet studion muutokset elokuvan loppuun (Mahtavat Ambersonit) tai kengännauhabudjetin aiheuttamat rajoitukset (Wellesin myöhemmät elokuvat Euroopassa) tai mikä milloinkin.

Mutta onhan se myös aika täydellinen elokuva tarinankerronnan ja kuvaustekniikan kannalta. Meinaan, että tarina etenee ilman tyhjäkäyntiä ja jokseenkin joka kohtaus on visuaalisesti hienosti ja mielenkiintoisesti sommiteltu. Harvasta elokuvasta nykyäänkään voi sanoa samaa. Tekniikka on kehittynyt mutta elokuvantekijöiden viitseliäisyys ja "silmä" ilmeisesti ei, kun Citizen Kanen kaltaisia yllättäviä kamerakuljetuksia, innovatiivisia kuvauskulmia tai asetelmia, joissa sekä etu- että takia-alalla tapahtuu jotain tarinaa edistävää, ei näe kuin harvoin uusissa elokuvissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Rockyissä sama juttu. Eka leffa on oikeasti hyvä, vaatimattomista oloista ponnistaen vaatimaton ja tavallinen kaveri… ja jopa uusintaottelussa on vielä imua, mutta sitten se kääntyy taas omaksi irvikuvakseen, varsinkin nelonen.
Mun mielestä Rocky kutonen on avausosan jälkeen ihan se paras Rocky. Sehän on käänteinen versio ykkösosasta lähtökohdaltaan, ja nitoo koskettavasti yhteen aikaisemmat elokuvat. Onneksi Stallone uransa hyydyttyä palasi vielä juurilleen ja teki sekä Rockylle että Rambolle kunnon paluut, eikä jättänyt niitä aika heikkojen "päätösosisensa" varaan.
 

Buster

Jäsen
Citizen Kane teki saman äänielokuvien alkutaipaleella kuin Kansakunnan synty mykkäelokuvissa, kokosi kaiken tuolloin opitun ja enemmän yhteen elokuvaan. Sitten tuli 2001: Avaruusseikkailu, joka ravisteli irti narratiivista.

Arvostipa elokuvankatsojana tai kriitikkona esteettisyyttä ja tekniikkaa, sosiaalista merkitystä, tarinankerronnallisia aspekteja, ihmisen psykologiaan pureutumista, elokuvahistoriallista painoarvoa, tai vain viihdearvoa, niin kaikissa näissä Citizen Kane sijoittuu korkealle.

Toki loppumattoman teknisen ja kerronnallisteknisen loiston ohella Citizen Kane on myös elokuvahistorian syvimpiä kertomuksia ihmisyydestä, saman ihmisen monista ristiriitaisista kasvoista ja loputtomasta kaipauksesta kohti yksinkertaisempia - mutta uudelleen saavuttamattomia - aikoja.
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huomasin että YLE teemalta tulee lauantaina leffa nimeltä "Miljardin dollarin aivot". On 60-luvulla tehty vakoilujännäri jossa Michael Caine seikkailee Suomessa. Kyllä tää pitää kattoo vaikka IMDB:ssä on lupaava 6,0 keskiarvo.
Oli kyllä hauska pätkä! Juoni oli mitä oli, mutta joskus on kiva katsella vanhoja leffoja ihan vaan sen ajan kuvan takia. Nyt kun vielä leffassa pyörittiin suuriman osana ajan Suomessa niin teki se leffan katsomisesta nimenomaan hauskaa. Gallen-Kallelan Museo ja Turun Linna olivat pahisten asuin/piilopaikkoja ja Porvoo meni Latvialaisena kaupunkina. Nordiksellakin käytiin lätkää katsomassa ja Töölönlahdella pyörittiin ristiin ja rastiin. Autot oli hienoja ja tietsikkat olikin sitten varastorakennuksen kokoisia. Ilman suomi-lisää leffa ois saanut IMDB:hen itseltä arvosanaksi varmaan 5 mutta koska viihdyin leffan ääressä niin se oli tollanen 6,5 leffa jonka nyt pyöristin ylöspäin eli 7 tuli IMDB:hen.

Aika hupaisaa on se että en joskus pitänyt Michael Cainesta näyttelijänä, mutta nykyään kuuluu ehdottomiin suosikkinäyttelijöihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös