Itsemurha

  • 286 097
  • 759

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Iltaa @Gostisbehere ja muut toverit. Ei oo oikein vieläkään asiat reilassa. Torstaina tili joka juuri on juuri sen verran iso että kuolema ei tule mutta juuri sen verran pieni että mitään ylimääräistä ei saa ja joutuu vähän kokkaan ja kikkaan.

Unirytmit kassalla yövuorojen jäljiltä mutta perjantaiks pitäs vasta aamuun.

Euron päiviltä sai vähän tarvittavia juttuja jotka oli ns pakko käydä hakee. Puhelinlasku pitää hoitaa kun muuten mennee kii luuri perjantaina. Pari asiaa liikahti eteenpäin, mutta vielä on kurjat ajat ainakin loppukuu :(

Kakkaa mutta onneks tietokone vähä elpy niin sen hankintaa voi vähän siirtää.
 
Viimeksi muokattu:

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
En tiedä onko tämä oikea ketju, mutta parisenkymmentä sivua lukeneena, koin, että täällä uskallan hieman avautua.

Koen ajoittaista syyllisyyttä. Syyllisyyttä ystäväni johdosta (ystävä on elossa, sen haluan tehdä heti selväksi). Selitän.

Yksi läheisimmistä ystävistäni on yli puolet elämästään taistellut vaikean masennuksen parissa. Kaikki alkoi teini-iässä alkaneesta unettomuudesta, joka omalta osaltaan edesauttoi mielenterveyden hajoamisessa. Taustalla on asioita, jotka todennäköisesti ovat laukaisseet tämän, sekä mahdollisia perinnöllisiä tekijöitä, mutta en mene yksityiskohtiin, koska en tosiaan puhu itsestäni. Olen tämän unettomuuden ja sen jälkeen alkaneen masennuksen alkuajoista ollut tämän henkilön läheisin tukiverkko, eli n. 15-vuoden ajan. Vastailin puhelimeen kaikkina vuorokauden aikoina, ajoin autolla paikalle, tingin omista menoistani yms. Annoin hänelle aikaa, en rahaa. Eikä hän ikinä rahaa pyytänytkään. Nyt vasta jälkikäteen ymmärrän, miten vitun raskasta tuo oli myös itselleni, mutta en sitä silloin ajatellut. Pyyteettömästi autoin minkä pystyin.

Kun tämä henkilö yritti itsemurhaa, niin minä olin ensimmäisenä paikalla hänen kotonaan ja vietin sairaalassa koko yön. Tuon itsemurhan jälkeen hän alkoi saamaan paremmin apua ammattilaisilta; ei enää pelkkää oireiden lääkitystä vaan alettiin oikeasti porautua juurisyihin. Omasta mielestäni vain auttamattomasti liian myöhään. Hän olis siis vuosia pyytänyt - suorastaan rukoillut muuta apua, kuin vain ainaista lääkityksien tarkistamisia. Useat osastoreissutkin sai henkilön vain karsastamaan koko järjestelmää.

Tuli seesteisempi aika. Hän löysi vakaan kumppanin, vaikkakaan ei ymmärtäväisen. Nuo demonit koko ajan kummittelivat taustalla, mutta eivät jatkuvasti ottaneet valtaa. Tuli ero, alkoi alamäki. Tässä vaiheessa alkoi ensimmäisen kerran selkeästi näkymään eri kaudet: mania ja depressio. Mutta diagnoosia et tässä maassa saa vittu kirveelläkään. Tuolla terveydenhuollossa kun ei ymmärretä, mikä merkitys sillä pelkästään on jo potilaalle, että tutkitaan kunnolla ja annetaan diagnoosi. Kaksisuuntaista me kotilääkärit oltiin jo vuosia spekuloineet, mutta mitään virallista vahvistusta ei kuulunut. Lääkäri vaihtui jatkuvasti, ja vaihtuu edelleen. Yritä siinä sitten joka kerta käydä elämäntarinasi ja tuntemuksesi läpi, kun pahimmillaan useamman kerran vuodessa oli eri ihminen taas käsittelemässä asiaa.

Löytyi uusi kumppani ja tällä kertaa henkilö, joka pystyi jakamaan taakan kanssani, mitä tulee kotipsykologina toimimiseen. Aloin tiedostamatta ottamaan etäisyyttä. En tehnyt sitä aluksi tarkoituksella, mutta niin siinä vain kävi. Kunnes puhelut loppuivat. Ei tullut avunpyyntöjä, ei yöllisiä soittoja tai raportteja mitä viime päivinä oli tapahtunut. Tuntui vapaalta. Kunnes minut taas parin vuoden hiljaisemman elon jälkeen vedettiin mukaan, mutta tällä kertaa tiedostin, ettei tämä voi olla normaalia. Eikä kohtuullista, että laitan jatkuvasti oman elämäni paussille ja uhraan kaikki henkiset resurssit tähän henkilöön. Itsekkäästi ilmoitin tälle henkilölle, että minulle voisi soittaa silloinkin kun elämässä on hyvä vaihe päällä, eikä aina silloin kun eniten ahdistaa, masentaa ja on itsetuhoisia ajatuksia. En halua olla enää pelkkä roskis, joka joutuu ottamaan vastaan kaiken negatiivisen. Tällainen ystävyyssuhde on liian raskas minulle.

Enää emme hirveästi pidä yhteyttä. Tiedän, että asiat eivät ole lopullisesti parantuneet, mitä nyt hän vuosikymmenen taistelun jälkeen vihdoin sai diagnoosin: kaksisuuntainen mielialahäiriö. Tämä toi tasapainoa elämään ja paremman lääkityksen. Henkilö on kuitenkin ajoittain mielessäni ja saatetaan soitella puolin ja toisin. Missään nimessä välit eivät ole poikki, mutta enää emme puhu syvällisiä. Huomaan vasta nyt, että ei tämä suhde pelkästään yksisuuntainen ole koko aikaa ollut, koska yleensä olen hänelle kertonut tärkeistä asioista omasta elämästäni. Enää se ei oikeastaan tule edes mieleen ja se harmittaa. Se on myös se mistä koen syyllisyyttä. Oliko reilua "hylätä" ystävä noin? Realistisesti ajatellen, minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia enää auttaa; varsinkin mania aikaan tällä planeetalla ei sellaista henkilöä olekaan, kuka pystyisi häntä jarruttamaan, tai masennusaikaan piristämään. Mutta entä jos?

Välillä mietin, että miten meistä edes tuli ystäviä? Olemme niin eri puusta veistetty jo ihan kiinnostuksen kohteiden, huumorintajun kuin tavoitteiden osalta. Ennen kuin masennus tuli edes kuvioihin. Uskon, että se osittain liittyy minun henkiseen vahvuuteeni, miksi hän tarketui niin tiukasti kiinni. Vaikka mulle ei ole elämässä jaettu niitä parhaita kortteja, niin geenien, lapsuuden kuin omien valintojen suhteen, niin ikinä en ole ollut masentunut, erityisen alakuloinen, tai menettänyt elämänhallintaani, vaikka välillä olen saanut ihan kirjaimellisestikin potkua päähän, kuvaannollisesti puhumattakaan. Ehkä tämä vastakohta veti meitä puoleensa?

Kiitos jos jaksoit lukea koko jutun. En hae tällä kirjoituksella täältä vastauksia, tsemppiä tai vertaistukea. Tuntui vaan ihan helvetin vapauttavalta pukea fiilikset sanoiksi tällaisen asian suhteen. Terapeuttiselta. Toki olen läheisten ystävien kanssa tästä puhunut, mutta se ei tuntunut samalta kuin nyt, kun aloin spontaanisti vain "oksentaa sanoja" ruudulle. Ajatus anonyymina kirjoittamisesta ja täysin ventovieraille ihmisille tarinan jakamisesta vain tuntui jotenkin oikealta juuri nyt. Voi olla, että poistan tämän viestin myöhemmin, jos/kun tulen katumapäälle. Tietynasteinen syyllisyys on ja pysyy, mutta se ei jotenkin tunnu väärältä tässä asiayhteydessä. Loppujen lopuksi minä en ole vastuussa kenenkään muun elämästä, kuin omastani ja mahdollisten tulevien lapsieni.
Hei ystävä hyvä, tuo viimeinen lause on oikeastaan hyvä ohjenuora näihin. Oot tehnyt enemmän kuin tarpeeksi.
Itse masennuksen kans pahimpina hetkinä on ollut tärkeää että joku on reagoinut edes jotenkin viestiini, oli se sitten hymiö tai lause.
Minulle vaikeimpina hetkinä oli tärkeää, että oli toivoa paremmasta. Jos ei ollut niin yritin hakea sitä.
Kai tämä tauti seuraa aina, mutta vaikeasta masennuksesta tähän oli pitkä matka. Nyt asiat on hyvin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Miettinyt viime viikkoina, että jossain vaiheessa kun sää sallii, niin muutan pihalle ja kaiken ulkopuolelle, rupean juomaan viinaa ja alotan taas tupakinpolton. Laitan jonkin viestin jotain kautta poliisille, ettei tarvitse etsiä.

Viimeksi kun näin ajattelin, niin oli itsemurha-ajatuksia, mutta nyt ei ole niitä. Haluaisin vaan olla erossa kaikesta, ja kaikista.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Miettinyt viime viikkoina, että jossain vaiheessa kun sää sallii, niin muutan pihalle ja kaiken ulkopuolelle, rupean juomaan viinaa ja alotan taas tupakinpolton. Laitan jonkin viestin jotain kautta poliisille, ettei tarvitse etsiä.

Viimeksi kun näin ajattelin, niin oli itsemurha-ajatuksia, mutta nyt ei ole niitä. Haluaisin vaan olla erossa kaikesta, ja kaikista.

Et sitten vastannu mulle, höh. Niinkuin ei kukaan muukaan tällä erää täällä.

No, kai sitä pitää yksin tämäkin Kaski (terveisiä Ollille) kammeta.

Noh, näköjään menee liian hyvin. Palailen asiaan kun puhelinliittymä avautuu seuraavan kerran (jos avautuu).

Good Night
 

Morgoth

Jäsen
Et sitten vastannu mulle, höh. Niinkuin ei kukaan muukaan tällä erää täällä.

Itse olen ainakin jälleen vajonnut pimeyksiin. Tulihan tuossa juteltua pitkästi hoitajan kanssa tänään itsemurhasta ja kai nämä itsetuhoiset ajatukset on vielä hallittavissa eivätkä sentään täytä koko valveilla oloaikaa. En minnekään osastollekaan halua.

Päivän paras hetki on kun menee nukkumaan (sekään ei tosin onnistu ilman lääkitystä) ja kamalin hetki aamulla herääkin elossa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Luin tuossa lehtiartikkelin, jossa puhuttiin taas siitä, ettei itsemurhan tehnyt ole puhunut mistään kenellekään mitään. Kaikki tulee ikään kuin kirkkaalta taivaalta. Spekuloitiin myös kauanko on asiaa pohdittu ja millaisia ajatuksia päässä on liikkunut. No kerrottakoon, ettei siellä oman kokemuksen mukaan välttämättä liiku mitään muuta kuin halu päästä pois. Täts it. Itsemurha voi tuntua jopa iloiselta ja ennen kaikkea tilanteessa aivan tavalliselta asialta, että kohta pian hän tästä häippäsee vain. Ei siinä ajattele muita, eikä ketään. Ei moni tuskailija välttämättä edes halua kuolla, tai kuolema itsessään ei tunnu miltään tavoitteelta, vaan että kaikki ne pahat tunteet vain katoaisivat. Kaikki raskas tuska päättyy ja saa vihdoin rauhan siltä kaiken hyvän olon tulpalta, jota me elämäksi kutsumme. Vaikeimmat tapaukset ovat niitä tavallista esittäviä, osittaisia mykkäkoululaisia, joita ei ehditä edes diagnosoida ennen tekoa, jolloin on ollut mahdotonta auttaa millään tavalla.

Miksikö tämän nyt kirjoitan teille? No siksi, että hiljaiseksi ryhtyminen on ensimmäinen merkki siitä, että jotain on tekeillä. Puhuminen tai kirjoittaminen laukaisee joitain oloja, ja kaikkien meidän kandidaattien pitää löytää keinoja purkautua edes joskus. Ja se mitä on tekeillä pitää jollain ilveellä päästää päästään pois tai kohta taas joku lampsii junan alle, kun se on tuntunut niin vapauttavalta. Olen itse miettinyt kaikenlaista viime aikoina, ja mielessä on taas käynyt kaikenlaiset pakkoajatukset kuten ajaessa ajatus ajaa jokaisen vastaantulevan rekan keulaan. En aio tehdä mitään noin koskaan, mutta kyllä minä ne keinot sitten joskus löydän, kerta huonoimmat olen jo kokeillut. Mutta se siitä avautumisesta, ehkä nämä ajatukseni eivät nyt saa järjettömiä mittasuhteita pääkopassa ja voin jatkaa epätasaista elämääni taas eteenpäin. Sieluni saa hetkeksi sen rauhan. Kiitos ja näkemiin.
 

Morgoth

Jäsen
Olen itse miettinyt kaikenlaista viime aikoina, ja mielessä on taas käynyt kaikenlaiset pakkoajatukset kuten ajaessa ajatus ajaa jokaisen vastaantulevan rekan keulaan. En aio tehdä mitään noin koskaan, mutta kyllä minä ne keinot sitten joskus löydän, kerta huonoimmat olen jo kokeillut.

Onkohan kaksisuuntaisille sisäänrakennettuna itsetuhoiset ajatukset erityisesti masennusjaksoina? En välttämättä halua tehdä mitään, mutta silti ajatus itsemurhasta kummitelee jatkuvasti taustalla. Enemmän tällä hetkellä häiritsevästi tai välttämättä ajatus sen autuudesta ei ole päälimmäisenä, jota se jossain tilanteessa on. En ole psykoottinen tai mitkään äänet päässäni puhu, että tapa itsesi. Tavallaan haluan elää, mutta en sitten kuitenkaan. Hieman vaikea kuvailla tunnetta.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onko korona teillä pahentanut tilannetta? Tuossa aikaisemmin mainitsemassani tapauksessa se ja näkemys siitä, "ettei minusta koskaan tullut mitään" mainittiin masennuksen lisäksi syynä ratkaisuun. Iso merkitys taitaa olla myös auttajan ja autettavan henkilökemioilla, tässä tapauksessa terapeuttisuhde ei ollut toiminut.
 

Morgoth

Jäsen
Onko korona teillä pahentanut tilannetta?

Itselläni ei. Masentuneena on vaikea saada tehtyä ylipäätään yhtään mitään ja muut ihmiset lähinnä ahdistaa, joten esim. ruokakaupassa käyminen on jopa vähän helpompaa. Yhdessä vaiheessa jopa toivoin kuolevani koronaan. Ei tarvitse tehdä itse mitään toisin kuin varsinaisessa itsemurhassa. Kertoo kai enemmän masentuneen (tai ainakin omasta) sairaasta mielestä, joka terveen mielessä toki tuntuu totaalisen sairaalta. Toki masennuksiakin on lievempiä ja vakavampia eikä kaikilla samanlaisia ajatuksia tai oireita ole.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Onkohan kaksisuuntaisille sisäänrakennettuna itsetuhoiset ajatukset erityisesti masennusjaksoina? En välttämättä halua tehdä mitään, mutta silti ajatus itsemurhasta kummitelee jatkuvasti taustalla. Enemmän tällä hetkellä häiritsevästi tai välttämättä ajatus sen autuudesta ei ole päälimmäisenä, jota se jossain tilanteessa on. En ole psykoottinen tai mitkään äänet päässäni puhu, että tapa itsesi. Tavallaan haluan elää, mutta en sitten kuitenkaan. Hieman vaikea kuvailla tunnetta.

Minä luulen, että tarvitaan luontaisesti aika herkkä ja helposti depressiivisyyteen vajoava persoonallisuus, josta kaksisuuntaisuus tai vaikea masennus sitten kaivelee rakennuspaloja itselleen. Suurin osahan sairastavista oman käsitykseni mukaan osaa käsitellä kaikenlaisia ongelmia varsin hyvin riippumatta sairauden laadusta, jolloin itsemurha-ajatukset ovat vain ajatuksia. Minulla ne johtivat aiemmin tekoihin, mutta nykyään on vain arkea ajatella itsensä tappamista. Se on minulle sama kuin muille vaikkapa miettiä, että mitä söisi tänään. Mutta alleviivaan vielä, että omalla kohdallani ne ovat toistaiseksi 100% pakkoajatuksia eli ne vain tulevat, eikä minulla ole sinällään mitään ihmeellisempää halua kuolla. Voisi jopa sanoa, että kokemukseni ovat saaneet minut pelkäämään kuolemaa.

@olkikuukkeli

Koronaan on hieman väsynyt samalla tavalla kuin muutkin, mutta sairauden suhteen ei mitään vaikutusta.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Jees, tilannepäivitys.. Sain tosiaan häädön kun en kelan politiikan myötä pystynyt maksaa vuokria. Sain kelan joltain paska keskukselta ilmoituksen että kaikki valitukset hylätty. Tänää jopa mietin kun muksut tulee torstaina mulle,, että minkä rikoksen teen että saan vittu ruokaa!

Hauskinta on että kun.muutin Tampereelle, luulin että kaikki järjestyy,... Vitut! Niinku joudunko tappaa itteki kun en enää jaksa! And by the way, uuden kotikaupungin leipäjonot on 1km.. ‍♂️:lue:aamulehti..

Noh,seuraavaksi kadulle ‍♂️
 

Morgoth

Jäsen
Suurin osahan sairastavista oman käsitykseni mukaan osaa käsitellä kaikenlaisia ongelmia varsin hyvin riippumatta sairauden laadusta, jolloin itsemurha-ajatukset ovat vain ajatuksia.

Kai ne sillä tavalla itselläni on kontrollisissa etten ole suunniteltu tekotapaa tai aikaa. Tosin tuntuu tuskaiselta aina välillä pyöritellä näitä itsemurhatoiveitakaan päässään tai siinä tilanteessa, kun ei enää ole niin syvällä masennuksessa.

Yleisesti niin kaksisuuntaisista 15-20 % lopulta kuitenkin tappaa itsensä ja 30-50 % yrittää itsemurhaa. Psyykkisistä sairauksista tosin ilmeisesti anoreksialla on väliläkin kamalammat luvut.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jees, tilannepäivitys.. Sain tosiaan häädön kun en kelan politiikan myötä pystynyt maksaa vuokria. Sain kelan joltain paska keskukselta ilmoituksen että kaikki valitukset hylätty. Tänää jopa mietin kun muksut tulee torstaina mulle,, että minkä rikoksen teen että saan vittu ruokaa!

Hauskinta on että kun.muutin Tampereelle, luulin että kaikki järjestyy,... Vitut! Niinku joudunko tappaa itteki kun en enää jaksa! And by the way, uuden kotikaupungin leipäjonot on 1km.. ‍♂:lue:aamulehti..

Noh,seuraavaksi kadulle ‍♂

Jamppa. Mulle kävi samoin. Mulla tosin on ehdotus jos saat apua sen verran että homma järjestyy. Saat häädön suhteen myös lisäaikaa. Pistän yksityisviestin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kai ne sillä tavalla itselläni on kontrollisissa etten ole suunniteltu tekotapaa tai aikaa. Tosin tuntuu tuskaiselta aina välillä pyöritellä näitä itsemurhatoiveitakaan päässään tai siinä tilanteessa, kun ei enää ole niin syvällä masennuksessa.

Yleisesti niin kaksisuuntaisista 15-20 % lopulta kuitenkin tappaa itsensä ja 30-50 % yrittää itsemurhaa. Psyykkisistä sairauksista tosin ilmeisesti anoreksialla on väliläkin kamalammat luvut.

Joo, tässä varmaan ratkaisee aika paljon se, että ketkä pääsevät hoidon piiriin ja kuinka hoito onnistuu. Tai voidaan sanoa, että täysin se ei koskaan onnistu, koska moni mielialasairaus on parantumaton. Mikään tae hoidollahan ei tosiaan ole siihen, että itsemurhariski tai ajatukset jotenkin haihtuisi, vaan esimerkiksi lääkehoito voi antaa jopa virtaa suorittaa itse teko, varsinkin jos on puntaroitu vakavasti ja kauan. En ole kaikkia näitä lukuja tutkinut syvemmin, vaan lähinnä seurannut keskusteluita sivusta ja välillä itsekin osallistuen. Jotenkin tämän elämän kanssa on vaan selvittävä, ei siihen oikein auta muu. Osa on drama queeneja ja kingejä ja osa vaarallisimmista tapauksista voi olla kuin viilipyttyjä. Meitä on moneen junaan ja monen junan alle.
 

Morgoth

Jäsen
Joo, tässä varmaan ratkaisee aika paljon se, että ketkä pääsevät hoidon piiriin ja kuinka hoito onnistuu. Tai voidaan sanoa, että täysin se ei koskaan onnistu, koska moni mielialasairaus on parantumaton. Mikään tae hoidollahan ei tosiaan ole siihen, että itsemurhariski tai ajatukset jotenkin haihtuisi, vaan esimerkiksi lääkehoito voi antaa jopa virtaa suorittaa itse teko, varsinkin jos on puntaroitu vakavasti ja kauan. En ole kaikkia näitä lukuja tutkinut syvemmin, vaan lähinnä seurannut keskusteluita sivusta ja välillä itsekin osallistuen. Jotenkin tämän elämän kanssa on vaan selvittävä, ei siihen oikein auta muu. Osa on drama queeneja ja kingejä ja osa vaarallisimmista tapauksista voi olla kuin viilipyttyjä. Meitä on moneen junaan ja monen junan alle.

Parannusta näihin ei ole vaan loppuun asti mennään millainen se sitten itse kullakin on. Katselin joskus aikoja sitten dokkaria kaksisuuntaisesta ja mm. Stephen Fry pohti tai ei ollut varma, että jos saisi napin jota painamalla pääsisi kaksisuuntaisesta eroon niin painaisiko vai ei. En oikeastaan olisi täysin varma mitä itsekään tekisin.

Ilman lääkkeitä tästä elämästä tuskin tulisi mitään, mutta omat ongelmat niissäkin on. Varsinkin osa vähän vahvemmista psyykelääkkeistä ovat lähes myrkkyjä ja ties mitä ikäviä sivuvaikutuksia, jotka eivät todellakaan ole vain mitään todella pienellä todennäköisyydellä esiintyviä. Itselläni tulee vähän esim. vaikeammin hallittavia itsemurha-ajatuksia mikäli olen syönyt useamman päivän putkeen bentsoja ja sen jälkeen kun ne lopettaa. Muutamilla muilla lääkkeillä taas saanut sellaiset painajaiset niitä aloittaessa, että se kauhu ja tuskanhiki kun herää keskellä yötä on ihan uskomatonta. Voin vain kuvitella ihmistä, joka on psykoottinen ja todellisuus jotain tuollaista. Ihmekös että tekee ties mitä... Toki vähän rajummat painajaiset eivät maailman vaarallisinta, mutta unohtumattomia henkisiä kokemuksia lääkepuolelta itselle. Sittenhän on kaikenlaista somaattista paskaa myös tarjolla yllinkyllin.

Eihän mikään hoito tai lääkkeet itsemurhia täydellisesti estä, mutta vähentävät ainakin riskiä verrattuna että mitään ei tehtäisi. Omakohtaiset kokemukset eivät sieltä pahimmiasta päästä, mutta läheisen kautta kuullut miten hoitohenkilökunta näkee niin ovat nämä pahimmillaan ihan yhtä helvettiä alusta loppuun. Olen ehkä jäävi, mutta mikäli joku haluaa itsensä tappaa ja on harkinnut kauan ja hartaasti kai hänellä on se oikeus? Se jos ihminen on psykoottinen eikä tajua edes mitä on tekemässä on eriasia.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Parannusta näihin ei ole vaan loppuun asti mennään millainen se sitten itse kullakin on. Katselin joskus aikoja sitten dokkaria kaksisuuntaisesta ja mm. Stephen Fry pohti tai ei ollut varma, että jos saisi napin jota painamalla pääsisi kaksisuuntaisesta eroon niin painaisiko vai ei. En oikeastaan olisi täysin varma mitä itsekään tekisin.

Minä painaisin sitä nappia välittömästi. Kaksisuuntaisella on minulle niin paha invalidisoiva ja elämää tuhoava vaikutus. Lääkkeet tasaavat kyllä tiettyyn pisteeseen asti ja pitävät ikävimpiä oireita toisinaan hallinnassa, mutta eivät esimerkiksi estä erilaisia sairausjaksoja, jos sellaisia on tullakseen. Aina voi käydä miten vain tulevaisuudessa, sillä mikään tavoite ei ole pidä. Olo on tavallaan aina sairas, sen tuntee nahoissaan.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Nyt osui lähelle. Ystävä ja työkaveri päätti päivänsä muutama viikko sitten. En ehtinyt, kuin vuoden päivät tuntea, mutta sekin aika oli, kuin oltaisiin aina tunnettu. Aina iloinen, auttavainen ja huomaavainen. Ei mitään pahaa sanottavaa ko. Ihmisestä.

Tiesin hänen ongelmistaan ja masennuksestaan ja pahasta olosta, vaikka sen yritti aina piiloittaa. Alkoholia kului paljon. Tarjosin aina tukea ja vietimme myös vapaalla aikaa yleensä pienessä porukassa.
Nyt jotenkin paska fiilis itsellä siitä, että tuki jonka tarjosin oli normaalia osastoa"soita aina kun haluat".. Ja tietysti "miten sulla IHAN OIKEASTI menee".. En tiedä jotenkin tämä nyt vain sattuu liikaa ja olen helvetin solmussa. Olisinko voinut auttaa enemmän, ettei tähän olisi päätynyt?

Töissä monet kokevat ko. Henkilön teon helvetin itsekkäänä ja kokevat suurta vihaa ratkaisua kohtaan, koska ympärille jäi perhettä ja niin paljon ystäväpiiriä. Itse kaikkien tuntemuksien keskellä haluan myös ajatella, että hänellä on nyt levollinen ja hyvä olla, nyt ei tarvitse painiskella paskan henkisen hyvinvoinnin kanssa ja kaikkien ongelmien keskellä, joita vaan lisää tuli ja tuli.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olisinko voinut auttaa enemmän, ettei tähän olisi päätynyt?

Tämä voi kuulostaa julmalta, mutta kaikki meistä ovat loppupeleissä vastuussa vain itsestään (jos ei tietysti ole lapsia). Sinä olet tehnyt ihan sen mitä sinä olet voinut, sillä todennäköisesti moni kuvailemasi kaltainen ihminen yrittää lopullista ratkaisua, jos sikseen tulee. Osa ei kauaa ratkaisujaan mieti, kun tulevaisuus näyttää niin mustalta. Ketään ei voi kuitenkaan valvoa kaiken aikaa, eikä osa ihmisistä ota edes vastaan sitä vähäisintäkään apua, jota on tarjolla. Yksi parhaimmista kavereistani tappoi itsensä 6 vuotta sitten ja alkuun ruoskin siitä itseänikin, mutta tosiasiassa minä en olisi jaksanut kantaa toista ihmistä reppuselässä, kun omatkin jalat oli hyvin raskaat.

Otan osaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tällaisen olen Jatkoaikaan aikanani kirjoittanut kuolleesta ystävästäni. Myös muita viestejä löytyy tässä ketjussa, joita en varmastikaan enää kirjoittaisi samassa muodossa. Aina ei tarvita moukaria kun voi höyhentäkin käyttää.... :

 

Arsu79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki kertoimiin nähden hyvin pelaavat
Itselläni ei. Masentuneena on vaikea saada tehtyä ylipäätään yhtään mitään ja muut ihmiset lähinnä ahdistaa, joten esim. ruokakaupassa käyminen on jopa vähän helpompaa. Yhdessä vaiheessa jopa toivoin kuolevani koronaan. Ei tarvitse tehdä itse mitään toisin kuin varsinaisessa itsemurhassa. Kertoo kai enemmän masentuneen (tai ainakin omasta) sairaasta mielestä, joka terveen mielessä toki tuntuu totaalisen sairaalta. Toki masennuksiakin on lievempiä ja vakavampia eikä kaikilla samanlaisia ajatuksia tai oireita ole.

Sama täällä.

Ei paljon kiinnosta, saanko koronan tai saako joku muu koronan. Miksi edes pitäisi? Välinpitämätön lapsuus on riesana, mutta onneksi edes näennäisesti jaksan elää sivistyneen oloisesti, vaikka se on ollut aina itselleni kovin vaikeaa opetushaluttomien aikuisten taholta.

Miten voi mitään oppia, kun ketään ei kiinnosta opetaa?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sellainen tietynlainen masentuneisuuden ylläpitämä välinpitämättömyys tai kyvyttömyys mihinkään järkevään tai tasapainoiseen tekemiseen voi toisaalta olla jopa hyväksi olotilan huomioon ottaen, koska silloin mikään ei vituta niin paljoa, että aktiivisesti ajattelisi itsensä vahingoittamista vaan mieli tavallaan puolustautuu. Joskus olen kuullut teorioita, että masennus saattaa toisinaan olla mielen keino suojautua itseltään, kun se sulkee tiettyjä väyliä, eikä päästä ikävää ajatusainesta valtoimenaan kulkemaan. Masennus siis lyö ikään kuin jarrut päälle ja muuttaa kokijaansa zombiemaisemmaksi. Toki masennuslääkkeetkin voivat tehdä sitä, mutta se on kokonaan eri stoori.

Minä olin ehkä ensimmäisessä kunnollisessa sekä samalla myös pahimmassa masennuksessa yli 10 vuotta sitten sellaisessa tilassa, että ihmettelin vain miksi on huono olla, ja siihen se ajatusprosessi sitten jäikin. Ei siinä tiedostanut missä mennään eli tunsi jopa olevansa hieman tyhmä. Kävin hitailla kierroksilla, eikä tajunnut mitään mistään. Vasta kun työnnettiin lääkkeet kouraan, niin alkoi tulla virtaa päähän ja samalla erittäin haitalliset ajatukset aiheuttivat lopulta itsemurhayrityksen. Se tosin johtui osittain kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoisesta tilasta enemmän kuin masennuksesta, mutta silti siinä hoiossa keinotekoisesti hengitettiin aivoja ja kappas, tulikin se lopputulos, että aivoilta loppui puolustautuminen ja tietoisesti ryhdyttiin itsetuhoisiin tekoihin.

Olkaa siis varovaisia lääkkeidenkin kanssa ja harkitkaa aina hetki kerrallaan ajatuksianne. Istutatte itsenne pöydän ääreen ja mietitte missä te oikein menette. Onko ajattelunne sairasta vai suojelevaa, vai mitä se on?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Veli @godspeed Hyvää analysointia yllä.
Oma tilanne ei ole niinkään masennusta ollu ikinä vaan sellaista tilannetta että kaipaan lepoa kaikesta tai että pääsen pois kaikesta ja saan olla vaan ilman mitään pakkoa mihinkään. Viime vuosien paska ei vaan ole juuri antanut mahdollisuutta siihen kun ei ole enää minkäänlaista turvaverkkoa (jatkiksen pojat kyllä tuli apuun joten sikäli on). Mä sillai pyrin auttaan ite mua heikompiosaisia jos vaan pystyn koska tiedän että hääviä ei ole aina.
 

Morgoth

Jäsen
Sellainen tietynlainen masentuneisuuden ylläpitämä välinpitämättömyys tai kyvyttömyys mihinkään järkevään tai tasapainoiseen tekemiseen voi toisaalta olla jopa hyväksi olotilan huomioon ottaen, koska silloin mikään ei vituta niin paljoa, että aktiivisesti ajattelisi itsensä vahingoittamista vaan mieli tavallaan puolustautuu.

Itselläni on ainakin eniten itsetuhoisia ajatuksia masennusjakson aallonpohjassa. Toimintakykyä ei ehkä niinkään. Makaan vain sängyssä, en jaksa käydä suihkussa tai syödä ja päässä pyörittelee vain itsemurhaa. Itseasiassa vaarallisempaa voi olla, kun masennuksesta alkaa toipua ja toimintakykyä paranee, mutta välttämättä itsetuhoiset ajatukset ei poistu samassa tahdissa. Toisaalta myöskin se matka, kun sinne pimeyteen on menossa ennen kuin muuttuu zombieksi niin itse koen omalta osaltani ehkä sen vaarallisemmaksi ajaksi itsemurhan kannalta.

Olen päässyt tuosta masennuksesta ilmeisesti vähän ohi ja hieman taas menettänyt "yhteyden" itsemurhaan ja masentuneen mieleen tai en enää "ymmärrä" sitä samalla tavalla kuin kuukausi sitten. Ahdistavaa jopa ajatella jälkkikäteen tuota masennusjaksoa ja sen sisällä olevia ajatuksia tai jollakin tavalla "uupunut" niistä ja koko kokemuksesta jälleen. Toivottavasti ei hetkeen tarvi kokea uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nyt taas päivä lähempänä totaalista. No ei kai tässä sit mitää, saa nähdä selviääkö loppukuun. Mun ainoa toimiva puhelin otti ja kastui ja sitten pimeni eikä kuivattelu auttanu. Nyt en saa yhteyttä mihinkään/kehenkään puheen muodossa eikä vastaavasti kukaan myöskään muhun. Tietokone toimii taas hetken niin pääsi tämänkin viestin kirjoittaan, mitään tää roska ei pyöritä.

No nyt sit ei ole mitään millä katselee yhtään mitään. Tarpeellinen uus maksais 100+€ ja no can do ja käytetyn arvan kanssa joutuis myöskin odotteleen kun ei ollu budjetissa varaa.

Juttuseuraa jos ei muuta niin kaipaan kun saunaankaan ei pääse ja nyt ei ole mitään muutakaan niin otolliset hetket olis taas viimeiselle retkelle. Huoh, huoh, huoh ja vielä kerran huoh
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös