Nimimerkin
@peksa viestistä intouduin listaamaan hieman missä mennään:
- Näkö ja kuulo toimii, kaikilla ei nämäkään oletuksena toimi
- Liikuntakyky tallessa eli jalat ja kädet toimii
- Rahat riittää ruokaan ja muihin arjen välttämättömiin tarpeisiin
- On hyvä lämmin koti, jossa viihtyy
- On varaa harrastaa kulttuuria
- Pari hyvää ystävää, joille kertoa asioista
- Lääkitys toimi tasapainottavasti ok, joten henkisesti pärjätään
- Viereltä löytyy rakas, ymmärtäväinen kumppani
- Nukun hyvin eli unet on toistaiseksi ainakin turvattu
- Elämänrytmi on rauhoitettu nyt kun olen eläkkeellä
- Osaa nauttia säästä kun sen aika on
- Olen nykyään raitis, en myöskään polta enää
- Kesällä pääsee mökille aina
- ...ja kaikki muut (pienetkin) tärkeät jutut, jotka eivät nyt mieleen tulleet, mutta joita pitää itsestäänselvinä, ja joidenka olemassaoloa ei osaa huomioida riittävästi ja kattavasti
Ja vittu silti on välillä se olo, että elämä ei ole sen arvoista. Mielenterveysongelmat tai niiden sitkeät jäänteet ovat siinä mielessä todella syvältä Saatanan persereiästä, että silloin ihminen ei osaa arvostaa yhtään sitä mitä on, vaan toisinaan ollaan kovassa, hengelle vaarallisessa kriisissä. Minä olen nyt ottanut ihan tietoisesti asiakseni miettiä joka aamu mitä minulla on, ja koettaa vähän miettiä mistä valittaa ja mistä ei, kun pystyn sen tekemään. Tiedän miltä tuntuu, kun ei pysty. Se on kova paikka.
Pitää siis muistella niitä aikoja, kun aina kaikkea listatuista jutuista ei ollut, ja laittaa perspektiiviin asioita. Tiedän hyvin, että joskus se on äärimmäisen vaikeaa, mutta jos sen pystyy tekemään, niin ollaan minusta aika hyvällä tiellä. Ihminen on aika vaativa otus sen suhteen mitä sillä pitäisi olla, jotta elämä olisi mielekästä, mutta mistään se ei sitten osaa olla kiitollinen, kun sen aika olisi. Kun jotain menettää, niin sen vasta huomaa.
Tämän viestin tarkoituksena ei nyt ole ryhtyä miksikään elämäpoliisiksi ja nillittää, jos joku nyt ei arvosta kaikkea samaa kuin minä, vaan tuoda esiin, että minäkin kokeneena potilaana voin elää jollain tasolla melko tyytyväistä elämää kaikkine vikoineenkin. Toivon, että niin muutkin tulevaisuudessa, jotka vaikeiden asioiden kanssa painivat. Se on ihan mahdollista.
Minua surettaa lukea netistä, kun sairailla ihmisillä menee huonosti. Heitä on aika paljon ja kohtaan myös itsemurhakandidaatteja. Harva se päivä tuntemattomat soittelevat heille ambulansseja, jotka eivät välttämättä edes tule paikalle. Siinä tavallaan otetaan myös aika pysäyttävästi kantaa asiaan.