Viikoittain olen käynyt psykiatrisella polilla, jossa on lähinnä keskusteltu lääkityksen muutoksista ja mikä voisi tilannetta auttaa ja yritetty saada akuuttia tilannetta raukeamaan. Nyt minusta tuntuu, että on ~viikon verran ollut seesteisempää ja voisin aloittaa terapian.Jos sinulla on lääkitys, niin todennäköisesti sinulla on myös jonkunlainen terapia ollut tai ehkä tulossa? Suosittelen puhumaan tästä siellä, koska ei ole hyvä jättää näitä negatiivisia ehdollistumia aktiivisiksi omassa kodissaan. Varsinkin kun sohvan nurkassa on tärkeää välillä levätäkin.
Suurin syksyisen masennusjaksoni laukaiseva tekijä oli parisuhteeni silloinen tila. Vaimoni on monesti sanonut, että minun pitäisi mennä hoitoon, koska olen selkeästi apaattinen ja väsynyt ja hermostun herkästi. Otinkin silloin työterveyden kautta kontaktin lääkäriin ja sieltä sain lähetteen tuonne polille.
Kävimme vaimoni kanssa Mieli ry:n järjestämässä pariterapiassa pari kertaa, kun olin juuri aloittanut tuon oman hoitokontaktini. Silloin ajattelin lähes jatkuvasti itsemurhaa ja sanoin sen ääneen pariterapiassa (olin kotonakin siitä puhunut). Päätettiin, ettei pariterapiasta ole apua, koska minä en pystynyt puhumaan parisuhteen kipupisteistä, vaan olin melko vahvasti päättänyt, että jossain vaiheessa menen hirteen.
Nyt voisin psykiatrian polilla ottaa puheeksi sen, että saisinko lääkärin lausunnon Kelan tukemaan psykoterapiaan, jotta voisin alkaa työstää elämäni kipukohtia. Syksyllä se ei olisi tullut kuuloonkaan, olin aivan liian väsynyt kaikkeen. Pelottaa oikein ajatellakin miten, suoraan sanottuna, PASKAA se kaikki silloin oli. Eikä minulla tosiaan ollut mikään varsinaisesti hätänä, pari elämäntilannetta vain meni yhtäkkiä samalla aikaa solmuun ja mieli sanoi stop, otetaanpa aikalisä.
Sinänsä se Julma-Henrin levy, jota täällä minulle suositeltiin kuunneltavaksi, on kyllä osuva kuvaus sairastumisesta ja toipumisesta. Minä olen tosiaan siinä toipumisessa vasta alkupäässä, mutta varovaisen optimistinen asioiden sutviutumisesta.
Kiitos kauniista sanoistasi!Ja vielä isona nostona tuo sinun kertomus pojastasi. Parasta mitä voit pojallesi antaa on olla hänelle isä. Sellainen kun olet. Se riittää!