Luin tuossa lehtiartikkelin, jossa puhuttiin taas siitä, ettei itsemurhan tehnyt ole puhunut mistään kenellekään mitään. Kaikki tulee ikään kuin kirkkaalta taivaalta. Spekuloitiin myös kauanko on asiaa pohdittu ja millaisia ajatuksia päässä on liikkunut. No kerrottakoon, ettei siellä oman kokemuksen mukaan välttämättä liiku mitään muuta kuin halu päästä pois. Täts it. Itsemurha voi tuntua jopa iloiselta ja ennen kaikkea tilanteessa aivan tavalliselta asialta, että kohta pian hän tästä häippäsee vain. Ei siinä ajattele muita, eikä ketään. Ei moni tuskailija välttämättä edes halua kuolla, tai kuolema itsessään ei tunnu miltään tavoitteelta, vaan että kaikki ne pahat tunteet vain katoaisivat. Kaikki raskas tuska päättyy ja saa vihdoin rauhan siltä kaiken hyvän olon tulpalta, jota me elämäksi kutsumme. Vaikeimmat tapaukset ovat niitä tavallista esittäviä, osittaisia mykkäkoululaisia, joita ei ehditä edes diagnosoida ennen tekoa, jolloin on ollut mahdotonta auttaa millään tavalla.
Miksikö tämän nyt kirjoitan teille? No siksi, että hiljaiseksi ryhtyminen on ensimmäinen merkki siitä, että jotain on tekeillä. Puhuminen tai kirjoittaminen laukaisee joitain oloja, ja kaikkien meidän kandidaattien pitää löytää keinoja purkautua edes joskus. Ja se mitä on tekeillä pitää jollain ilveellä päästää päästään pois tai kohta taas joku lampsii junan alle, kun se on tuntunut niin vapauttavalta. Olen itse miettinyt kaikenlaista viime aikoina, ja mielessä on taas käynyt kaikenlaiset pakkoajatukset kuten ajaessa ajatus ajaa jokaisen vastaantulevan rekan keulaan. En aio tehdä mitään noin koskaan, mutta kyllä minä ne keinot sitten joskus löydän, kerta huonoimmat olen jo kokeillut. Mutta se siitä avautumisesta, ehkä nämä ajatukseni eivät nyt saa järjettömiä mittasuhteita pääkopassa ja voin jatkaa epätasaista elämääni taas eteenpäin. Sieluni saa hetkeksi sen rauhan. Kiitos ja näkemiin.
Miksikö tämän nyt kirjoitan teille? No siksi, että hiljaiseksi ryhtyminen on ensimmäinen merkki siitä, että jotain on tekeillä. Puhuminen tai kirjoittaminen laukaisee joitain oloja, ja kaikkien meidän kandidaattien pitää löytää keinoja purkautua edes joskus. Ja se mitä on tekeillä pitää jollain ilveellä päästää päästään pois tai kohta taas joku lampsii junan alle, kun se on tuntunut niin vapauttavalta. Olen itse miettinyt kaikenlaista viime aikoina, ja mielessä on taas käynyt kaikenlaiset pakkoajatukset kuten ajaessa ajatus ajaa jokaisen vastaantulevan rekan keulaan. En aio tehdä mitään noin koskaan, mutta kyllä minä ne keinot sitten joskus löydän, kerta huonoimmat olen jo kokeillut. Mutta se siitä avautumisesta, ehkä nämä ajatukseni eivät nyt saa järjettömiä mittasuhteita pääkopassa ja voin jatkaa epätasaista elämääni taas eteenpäin. Sieluni saa hetkeksi sen rauhan. Kiitos ja näkemiin.