@Byvajet in kirjoitus herättää kaikuja, vaikka minulla kyse on pääasiassa mielenterveysongelmista. En tiedä ollenkaan enää mitä on elämä niiden ulkopuolella, niin pitkälle omassa suossa on menty.
Olen eläkkeellä osittain sen vuoksi, ettei minusta ole yhteiskuntaan normaalia pyörässä hyörivää kansalaista. Minä vain en ole sellainen ihminen, jota olisi "luotu" elämään muiden tahdissa ja pompottelun kohteena. Se on ollut äärimmäisen raskasta, kun tähän on pakotettu. Se, että minut on edes pakotettu syntymään, ei ole mitenkään vieras ajatus. Ja minä en voisi pakottaa ketään syntymään, kun ei ole mahdollista saada etukäteistietoa haluaako hän lopulta elää.
Ahdistun, masennun ja väsyn helposti kaikesta mitä yhteiskuntaan liittyy. Tämä on ollut oikeastaan aina niin. Koulu ja työnteko eivät ole koskaan luonnistuneet, ja mitä enemmän ikää on tullut, niin sitä vaikeammiksi ajatukset ovat menneet ja sopeutuminen elämään hankaloitunut. En ole oikeastaan aina päässyt edes muiten rytmiin. Muut ovat vieressä menneet menojaan. Toki minä olen jotenkin pärjännyt, mutta eiköhän varhaissairaseläke selittänyt läheisillenikin suoraan, ettei tuo kaveri ole ihan kunnossa välttämättä.
Mielenterveysongelmani ovat vain lisääntyneet, sillä minulla on nyt enemmän diagnooseja kuin koskaan. Ne ovat kyllä kaikki ihan paikkansa pitäviä, mutta paljon on myös kyse siitä tosiaan, että en osaa ajatella aina itselleni mitään tarkoitusta. Kyllä, se pitää usein itse ajatella sen sijaan, että se tulisi sisäsyntyisesti kuten monilla tulee. Sanotaan kliseisesti, että jokainen luo oman merkityksen elämälleen pitää minusta paikkansa. Sitä ei sinulle kukaan kerro. Koskaan.
Yleinen tarkoituksettomuus ei ole minulle kuitenkaan itsessään ongelma, koska tarkoituksettomuus voi myös vapauttaa, jolloin kyse ei ole siitä, että masennus voittaa minut vaan päinvastoin minä kellistän masennuksen ja pääsen eroon ajatuksista, joiden mukaan pitäisi aina olla jotain syvempiä syitä ja tarkoituksia. Miksi pitäisi?
Masennus voi toki syntyä minulla tarkoituksettomuuden tunteesta, mutta on aina hieman hankala sanoa, että kumpi tuli ensin, masennus vai elämänkatsomuksellinen umpisolmu. Tunnistan siis, että olen aika synkkä persoona mitä tulee elämänkatsomukseenkin. Kumpi tuli ensin, en tiedä, mutta niistä voi olla voimassa joinain aikoina myös vain toinen. Tai pelkästään vaan toinen, mikä lienee
@Byvajet in idea pääosin, sillä minulle tulee kuva, ettei hän tunnusta masennuksen olemassaoloa ainakaan itsellään. Ja sitä hänelle lienee tyrkytetty vastoin asioiden todellista laitaa. Voin hyvin uskoa, ettei ole masennuksesta kiinni, koska sitä tyrkytetään kaikkeen mahdolliseen epätavallisempaankin ajatteluun syyksi.
Osa meistä ihmisistä myös vain ovat yksityisempiä ja yksinäisempiä kuin muut. Se ei ole mitenkään uusi asia. Niin vain on, ja kaikki eivät sitä hiffaa. Tämän tiedän varmaksi omasta kokemuksesta, että rauhaa yhteiskunta ei sinulle anna. Yksinäisyys ei minustakaan myöskään ole mikään selvä merkki masennuksesta tai mistään erilaisesta näkökannasta. Se voi olla kokijalleen vain mitä luonteenomaisinta ja siitä voi jopa nauttia. Olen itse saanut viimein hieman valita keskittyväni vain omaan ja ihan läheisimpien hyvinvointiin, paljoon muuhunhan meillä kellään ei oikein ole valtaa tai voimaa, vaikka jotkut niin luulevat. Ihmisten pitäisi hoitaa ensin oma päänsä kuntoon ennen kuin sorkkivat muita.
Sanotaan loppuun, että itsemurha on itselleni nykyisin todella kaukainen asia. Olen useamman kerran yrittänyt vuosia sitten ja onnellinen siitä, että aina se epäonnistui. Varmaan sen halusikin pohjimmiltaan epäonnistuvan, vaikka onnistuminenkaan tuskin olisi haitannut. Nykyinen ihan hyvä elämä olisi kuitenkin jäänyt muuten toteutumatta. Kyllä, minunkin elämäni on välillä sellaista, että miettii miksi pyristellä, mutta sieltä kulman takaa kurkistava hyvä olo yleensä palkitsee. Maailma on aika paska paikka, mutta Suomi vähän parempi kuin moni muu maa, joten itse valitsen olla kantamatta maailmantuskaa, kun sentään jotain arvoja voi valita mitä kantaa. Jossain muualla ei ole sitä vapautta laisinkaan.