Vaikka yksityiset autoilisivat pelkästään sähköautoilla, niin ei sekään ratkaisisi suomen päästöongelmia.
Kestääkö suomen perse sen taloudellisesti, että liikenteestä tulisi täysin hiilineutraali? Samoin kuin monen suomalaisen perheen talous ei kestä sähköauton ostoa.
Niin olisi, mutta autoilu on nostettu isoksi peikoksi. Tiedän monta ihmistä jotka ovat ostaneet sähköauton "ilmastosyistä" ja tekevät 3-4 reissua vuodessa ulkomaille lentäen.
Vedetään autoilulla päästöt alas ja lomaillen voi aiheuttaa päästöjä vapaasti.
Pitäisikö samalla kun yksityisautoilua yritetään vähentää, pyrkiä myös vähentämään esim. turhaa lentomatkustusta iskemällä sinnekin isoja nostoja hintoihin.
Suomen hiilidioksidipäästöt oli vuosituhannen alussa jotain 80 miljoonaa tonnia, nykyään enää 50 miljoonaa tonnia vuodessa.
Kohuttu hiilineutraalius on seuraavan 30 miljoonan tonnin vähennyksen päässä, sillä hiilinieluja on luonnossa 20 miljoonan tonnin edestä.
Joitakin yksittäisiä isoja vähennyksiä on jo ns. lukkoon lyötynä. Hanasaaren voimalan sulkeminen Helsingissä vuonna 2024 tuo 1,3 miljoonaa tonnia vähennystä. Raahen terästehtaan muuttaminen hiilineutraaliksi vuoteen 2029 mennessä 3,4 miljoonaa tonnia. Nämä nyt siis tapahtuu joka tapauksessa eivätkä vaadi tavalliselta kansalaiselta sen kummempia uhrauksia. Tietysti on paljon pienempiä puroja myös.
Liikenteen päästöt on kuitenkin luokkaa 10 miljoonaa tonnia, joten olisi hyvä saada silpaistua sieltäkin pois joitakin miljoonia tonneja. Näillä näkymin se tapahtuu helpoimmin vähittäisellä siirtymällä sähköautoihin, joiden tuottaman sähköntarpeen lisäyksen kattaa uudet päästöttömät voimalat (esim. Olkiluoto 3, uudet tuulivoimalat). Viime vuonna uusien autojen rekisteröinneistä oli jo 31 % sähköautoja. Ja tuskin ketään noista sähköauton hankkineista on tarvinnut siihen pakottaa.
Riittävä siirtymäaika on toki tärkeä, koska uudet sähköautot ovat vielä kalliita eikä markkinoilla vielä ole kovin paljon käytettyjä.
Lentoliikenteen päästöt on sitten oma juttunsa. Kotimaan lentoliikenteen päästöt ovat suht vähäiset, ulkomaan lentojen sitten jopa vaikutuksiltaan isommat kuin henkilöautoliikenteen päästöt (koska päästöt tulevat yläilmakehään aiheuttaen erilaisia haitallisia ilmiöitä), mutta ulkomaan lentojen päästöjä ei lasketa mukaan Suomen kokonaispäästöihin. Tuolta olisi kyllä ehdottoman tärkeää saada muutama miljoona tonni myös nipistettyä pois, mutta se on vaikeampaa kuin autoilusta vähentäminen. Koska ei ole sähköautojen tapaista valmista teknologiaa tarjolla. Lisäksi moderni maailmantalous on rakennettu pitkälti lentämisen varaan (esim. matkailu) joten ankaraa lentoveroa joka supistaisi lomalentelyn murto-osaan nykyisestä ei kannateta oikein missään.