Ilmastonmuutos

  • 725 902
  • 6 669

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Saattaa syntyä tilanne, jossa Suomi maksaa joka tapauksessa mm. Unkarin sähköautokantaan siirtymistä, mutta saa itse selvästi vähemmän ilmastomiljardeja kuin antaa pois.

Tämähän ei ole mitenkään että saattaa.
Takuulla näin tapahtuu ja kansa kurjistuu.

Paradoksaalista jos meillä on muita kunnianhimoisemmat tavoitteet. Maksamme omat kulut etuajassa ja muiden siihen päälle.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Emma Kari on taas vauhdissa ja hallitus sai, mitä tilasi. Ammattikuskit lienevät varsin ärsyyntyneitä, mutta tokkopa sekään auttaa tässä tilanteessa. Ymmärrän kyllä, että päästöjä pitää vähentää, mutta miksi ne säästöt tulee repiä aina niiden selkänahasta, jotka eniten siitä kärsivät?

Vihreiden kannattaisi muuttaa päämajansa pääkaupunkiseudulta vaikkapa Lieksaan tai johonkin muuhun sellaiseen kaupunkiin, jossa ei ole toimivaa joukkoliikennettä eikä välttämättä kunnollista infraa sähköautoja varten ja kokeilla elämää tavallisen kansalaisen kengissä. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi vihreät eivät saa ääniä maaseudulta.

En vastusta sähköautoja, mutta vastustan sitä, että ne kymmenettuhannet ammattikuskit, joiden työvälineenä oleva ajoneuvo käyttää polttoaineenaan dieseliä, joutuvat kärsimään, sillä loppupeleissä se tulee näkymään myös hinnassa.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
En ylipäätään ymmärrä, miten jollakin voi olla tieteen tekemisestä sellainen kuva, että tieteilijöitä voisi jotenkin paimentaa tehokkaasti valtion (tai ilmeisesti koko globaalin poliittisen järjestelmän?) toimesta kohti toivottuja lopputuloksia. [...]

Puhumattakaan siitä, kuinka helposti ollaan valmiita uskomaan, että käytännössä 100 % kulloisenkin salaiittoalan tutkijoista operoi ilman minkäänlaista moraalista selkärankaa tai tunnontuskia siitä, että kusetetaan koko maailmaa. Miten ne onnistuvatkaan saamaan alalle pelkästään dollarin kuvat silmissä päästäviä sosiopaatteja, I'll never know.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Jatkoajassa ei taida olla yleistä luonnonsuojelu /-tuhoamis -ketjua? Ympäristöketju löytyi, mutta taitaa tämä ketju silti olla osuvampi tälle pahan mielen -uutiselle:

:(
Olisiko riittävän kunnianhimoista jos lähetetään sinne miljardi? Vai mennäänkö vaan kotimaan verojen nostolla.

Missään nimessä ei painosteta millään keinolla koska se saattaa aiheuttaa mielipahaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No vuonna 2014 kun raakaöljy oli samoissa hintaluokissa bensa maksoi 1,6-1,66€/litra ja diesel 1,44-1,53€/litra eli verojen lisäys on suoraan tuosta laskettuna ollut maksimissaan siinä 22-28 snt/litra bensan osalta ja 22-34 snt/litra dieselissä.

Toki selitys on veroja enemmän siellä sekoitelvelvotteessa sekä jalostamoiden katetasossa.

Sinänsä hauska klikkijuttu tuo hesarinkin juttu, jossa aikasarjat vaikuttavat merkittävästi dataan.

Siitä saa raflaavan otsikon kun
"dieselin hinta on yli kaksinkertaistunut 20 vuodessa"
vs.
"dieselin hinta on noussut 12 prosenttia 10 vuodessa"

(samalla kun ansiotasoindeksi on noussut yli tuon)

Noista hinnoista kun mainitsit, niin omista polttoaine-kuluista hävinnyt ehkä sellaset 40% kesän 2020 jälkeen, kun hommasin Hybridiauton. Ei voi kun suositella.
 

Tuamas

Jäsen
Noista hinnoista kun mainitsit, niin omista polttoaine-kuluista hävinnyt ehkä sellaset 40% kesän 2020 jälkeen, kun hommasin Hybridiauton. Ei voi kun suositella.

Niin, huolimatta convoyjannujen kapinasta, polttoaineisiin kuluu vuosi vuodelta pienempi osuus kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista.

Koska autot kuluttavat keskimäärin vähemmän kuin ennen ja ansiotaso on noussut keskimäärin enemmän kuin polttoaineiden hinta.

Toki aina löytyy poikkeuksia joiden on pakko ajaa ikivanhalla isomoottorisella rouskulla 50 000km vuodessa, mutta näitä varten ei ole syytä hinkata lainsäädäntöä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, huolimatta convoyjannujen kapinasta, polttoaineisiin kuluu vuosi vuodelta pienempi osuus kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista.

Koska autot kuluttavat keskimäärin vähemmän kuin ennen ja ansiotaso on noussut keskimäärin enemmän kuin polttoaineiden hinta.

Toki aina löytyy poikkeuksia joiden on pakko ajaa ikivanhalla isomoottorisella rouskulla 50 000km vuodessa, mutta näitä varten ei ole syytä hinkata lainsäädäntöä.
Minä tein aikoinaan sellaisen ratkaisun, että vaihdoin isomoottorisen ylisuuren farmarin autoon, jossa on tuollainen maitopurkin tilavuudella varustettu moottori. Hieman se egoa kirpaisi, kuutoskonetta on välillä ikävä, mutta kaikkeen tottuu.
Firman toimiston siirto ja nykyään vielä etätyöt leikkasivat kulutuksesta reilusti lisää. Polttoainetta kuluu nykyään ehkä 15-20% siitä mitä pahimmillaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Maalla tilanne on autojen osalta erilainen. Muistan hyvin kun elin keskellä ei mitään ja oli harrastettava ja tavattava muita nuoria. Kuten tässä:


Ei ollut varaa kuin vanhoihin autoihin. Mutta jos ei autoa ollut, ei ollut sosiaalista elämääkään. Vähän se on helpottanut netin ja somen myötä, mutta on se toista tavata ihmiset kasvotusten. Edelleenkin. Mitä jos julistettaisiin bensan ja dieselin kulutus maalla vihreäksi energiaksi? Kyse on elämälle välttämättömistä kontakteista. Otetaan Saksasta mallia. Vihreää on Euroopan tuella siirtyminen ydinvoimasta maakaasuun (ja myös fossiilittomiin).
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olisiko riittävän kunnianhimoista jos lähetetään sinne miljardi? Vai mennäänkö vaan kotimaan verojen nostolla.

Missään nimessä ei painosteta millään keinolla koska se saattaa aiheuttaa mielipahaa.
Nyt en kyllä saanut yhtään kiinni viestistäsi, voisitko hieman selventää?

Ainakaan itse en ole halunnut tukea tuota metsien tuhoamista missään vaiheessa, edes oman henkilökohtaisen kulutukseni kautta ja onhan EU:n tasollakin jotain toimia väläytelty:


Kyllä minun puolestani Bolsanaron kaltaisia riistokapitalisteja voisi silti ohjeistaa tiukemminkin.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Maalla tilanne on autojen osalta erilainen. Muistan hyvin kun elin keskellä ei mitään ja oli harrastettava ja tavattava muita nuoria. Kuten tässä:


Ei ollut varaa kuin vanhoihin autoihin. Mutta jos ei autoa ollut, ei ollut sosiaalista elämääkään. Vähän se on helpottanut netin ja somen myötä, mutta on se toista tavata ihmiset kasvotusten. Edelleenkin. Mitä jos julistettaisiin bensan ja dieselin kulutus maalla vihreäksi energiaksi? Kyse on elämälle välttämättömistä kontakteista. Otetaan Saksasta mallia. Vihreää on Euroopan tuella siirtyminen ydinvoimasta maakaasuun (ja myös fossiilittomiin).
Tuo linkkaamasi juttu sai kyllä minutkin, yli neljäkymmentä vuotta elämästäni maalla asuneena ja 80-luvulta lähtien kasvihuoneilmiöstä ja ilmastonmuutoksesta uutisia kuulleena, pyörittelemään päätäni...Polttoaine taitaa edelleen olla liian halpaa :(

Eipä niihin suuri kulutuksisiin autoihin ollut varaa kaikilla ennenkään. Kyllä ne ekat autot monella oli niitä halvempia ja polttoaineen kulutukseltaan pienempiä vempeleitä. Sitten kun opiskelujen ja muuttuneiden työtilanteiden myötä joutui liikkumaan kauempana, niin asuntolat ja lyhyt aikaiset vuokrakämpät tuli ainakin itselle tutuiksi, niin hinnan, kuin mukavuudenkin puolesta.

Tietysti aina tuo muuttaminen lähemmäksi ei ole vaihtoehto, ja sellaiseen tilanteeseen olen itsekin päätynyt (viimein tosin myös reagoimassa siihen), mutta näitä tilanteita varten kai suunnitellaankin jotain tehtäväksi?

Jos sen sijaan haluaa autoilla harrastuksen tai huvin vuoksi, vaikka ei varmasti voi sanoa olevansa tietämätön pakokaasujen haitoista, niin en oikein osaa pahastua, että sille tulee hintaa.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maalla tilanne on autojen osalta erilainen. Muistan hyvin kun elin keskellä ei mitään ja oli harrastettava ja tavattava muita nuoria. Kuten tässä:


Ei ollut varaa kuin vanhoihin autoihin. Mutta jos ei autoa ollut, ei ollut sosiaalista elämääkään. Vähän se on helpottanut netin ja somen myötä, mutta on se toista tavata ihmiset kasvotusten. Edelleenkin. Mitä jos julistettaisiin bensan ja dieselin kulutus maalla vihreäksi energiaksi? Kyse on elämälle välttämättömistä kontakteista. Otetaan Saksasta mallia. Vihreää on Euroopan tuella siirtyminen ydinvoimasta maakaasuun (ja myös fossiilittomiin).

Itsehän vaadin hallitusta alentamaan ruoan hintaa, koska harrastan hienoissa ravintoloissa syömistä viitenä iltana viikossa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Nyt en kyllä saanut yhtään kiinni viestistäsi, voisitko hieman selventää?
Pohdin vaihtoehtoja miten voisimme asiaan reagoida kotimaan päättäjien toimesta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän vaadin hallitusta alentamaan ruoan hintaa, koska harrastan hienoissa ravintoloissa syömistä viitenä iltana viikossa.
Itse näen ystäviäni paljon baareissa niin haluaisin, että alkoholiveroa leikataan tai pienituloisille annettaisiin rahaa takaisin mikäli käyvät paljon baareissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo linkkaamasi juttu sai kyllä minutkin, yli neljäkymmentä vuotta elämästäni maalla asuneena ja 80-luvulta lähtien kasvihuoneilmiöstä ja ilmastonmuutoksesta uutisia kuulleena, pyörittelemään päätäni...Polttoaine taitaa edelleen olla liian halpaa :(

Eipä niihin suuri kulutuksisiin autoihin ollut varaa kaikilla ennenkään. Kyllä ne ekat autot monella oli niitä halvempia ja polttoaineen kulutukseltaan pienempiä vempeleitä.
Minnalla oli 2.4 litrainen Volvo ja todellinen kulutuslukema 9.5 litraa satasella. Aivan tavallinen auto. Kun on itse kymmeniä jos ei satoja autoja ajanut, todellinen kulutuslukema on uusillakin autoilla 30-50 prosenttia yli ilmoitetun. Alla olevaa luokkaa:


Ei tarvitse siis olla mikään V8 isolohkolla (mm. Corvette), niin bensaa palaa.

Jos sen sijaan haluaa autoilla harrastuksen tai huvin vuoksi, vaikka ei varmasti voi sanoa olevansa tietämätön pakokaasujen haitoista, niin en oikein osaa pahastua, että sille tulee hintaa.

Ja voi sille itsekin tehdä paljon. Tein jo vuosia sitten kun V8 muuttui perheen ainoaksi, mitättömän vähän voimaa antavaksi riisikupiksi. Uusilla hybrideillä voi ajaa Helsingistä Porvooseen ja ladata siellä, joten tehokkaammat autot mahdollistuvat myös hybrideinä sähköajon osuuden ollessa luokkaa 50-80 km. Sähköllä vielä huomattavasti enemmän.

Maaseudulla mennään eri tavalla ja tunnen sitä elämää myös. Autojen rassaaminen on myös harrastus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse näen ystäviäni paljon baareissa niin haluaisin, että alkoholiveroa leikataan tai pienituloisille annettaisiin rahaa takaisin mikäli käyvät paljon baareissa.
Eihän tuo huono näkemys ole. Alkoholiveroa voisi laskea, kuten muitakin veroja. Näin ostovoimaa parannettaisiin ja kertakäyttökrääsää toivottavasti kulutettaisiin vähemmän kun kulutus siirtyisi kestävämpiin tuotteisiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ennakkotietona onneksi monien osalta hieman helpottaa kun Marin hallituksineen lisää työmatkavähennystä (tavalla tai toisella, avoin) ja alentaa kenties jakeluvelvoitetta.

Vaihteeksi hyvä linja, mutta riittääkö määrät?


Autoilua tämä todennäköisesti hieman lisää. Sanoisin, että on vasemmistohallitus järkeäkin tällä kertaa käyttänyt. Ostovoiman supistaminen ei ole se suunta, mihin tulee vielä nykyistä enemmän liikkua. Arviolta 4-7 prosentin inflaatio (maaseudulla kaupunkeja korkeampi) syö jo merkittävän osan tuloista.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Eli lisää rahaa maaseudulle, että kenenkään siellä ei tarvi miettiä omaa napaansa pitemmälle vaan voivat jatkaa asumistaan taloissa mihin heillä ei (näköjään) ole varaa. Taikaseinästä saadaan vai miten se homma kauniisti sanotaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli lisää rahaa maaseudulle, että kenenkään siellä ei tarvi miettiä omaa napaansa pitemmälle vaan voivat jatkaa asumistaan taloissa mihin heillä ei (näköjään) ole varaa. Taikaseinästä saadaan vai miten se homma kauniisti sanotaan.
Ei. Ilmastomielessä meidän tulisi keskittää asumista paljon nykyistä enemmän. Mutta kun asumisen taikaseinästä puhutaan, asumistuen ja toimeentulotuen nostaminen on suurissa kaupungeissa paljon maaseutua yleisempää. Kaupunkilaiset asuvat siis asunnoissa, joihin heillä ei ole varaa ilman julkisen toimijan ottamaa lisävelkaa ja/tai veronmaksajien tukea.

Kaupungistumisen jatkuminen ei välttämättä enää ole niin merkittävä trendi länsimaissa kuin oli ennen koronaa. Etätyön yleistyminen saattaa muuttaa asumistottumuksia. Jos näin kävisi (vielä ei ole merkittävässä määrin käynyt), tulee ilmastonmuutostoimet henkilötasolla uuteen tarkasteluun.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Eli koska pääkaupunkiseudulla maksetaan paljon asumistukia on ok tukea maaseudun väen pilluralleja ja isoja omakotitaloja. Minä kun olen luullut, että jokaisen tulisi asua siellä missä on varaa, mutta näköjään se ei sitten koskekaan kaikkia. Ilmasto kiittää.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Eli koska pääkaupunkiseudulla maksetaan paljon asumistukia on ok tukea maaseudun väen pilluralleja ja isoja omakotitaloja. Minä kun olen luullut, että jokaisen tulisi asua siellä missä on varaa, mutta näköjään se ei sitten koskekaan kaikkia. Ilmasto kiittää.
Aika karski yleistys, ja minusta hieman jopa rasistinen viesti.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minnalla oli 2.4 litrainen Volvo ja todellinen kulutuslukema 9.5 litraa satasella. Aivan tavallinen auto. Kun on itse kymmeniä jos ei satoja autoja ajanut, todellinen kulutuslukema on uusillakin autoilla 30-50 prosenttia yli ilmoitetun. Alla olevaa luokkaa:


Ei tarvitse siis olla mikään V8 isolohkolla (mm. Corvette), niin bensaa palaa.



Ja voi sille itsekin tehdä paljon. Tein jo vuosia sitten kun V8 muuttui perheen ainoaksi, mitättömän vähän voimaa antavaksi riisikupiksi. Uusilla hybrideillä voi ajaa Helsingistä Porvooseen ja ladata siellä, joten tehokkaammat autot mahdollistuvat myös hybrideinä sähköajon osuuden ollessa luokkaa 50-80 km. Sähköllä vielä huomattavasti enemmän.

Maaseudulla mennään eri tavalla ja tunnen sitä elämää myös. Autojen rassaaminen on myös harrastus.

Ei se nyt varsinaisesti ole vaikeaa löytää tuon Volvon tilalle joku 10 vuotta vanha Toyota, Volkkari, Nissani tai Pösö joka vie vain 6-7 litraa satasella. Jos rahat on niin tiukalla että Volvon 9,5 litraa satasella on liikaa. Aivan tavallisia autoja jotka vie paljon vähemmän riittää.

Maaseudullakin useimmat ajot taitaa olla lyhyitä, ehkä pari-kolmekymmentä kilsaa. Joskus harvoin sitten satoja. Että sikäli, lataushybridit taitaisi maaseudulla yleistyessään kuitenkin johtaa aika isoon päästöjen vähenemiseen, jos ne lyhyemmät kalareissut ja sukuloinnit siirrytään ajamaan sähköllä. Vaikka pidemmät sitten ruovittaisiin bensalla niin kuin ennenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös