minulla on tähän ratkaisu: uskonto, kuvis ja musiikki pois ohjelmasta. Tuosta saisi jo 5 kurssia "kovia tieteitä".
Uskontojen kontekstien tietäminen kuuluu yleissivistykseen, yleissivistävä kurssi uskonnoista on aina parempi kuin lahkolaisten tai imaamien järjestämät omat tunnustukselliset kurssit. Tämän voi korvata toki yhteisellä elämänkatsomuskurssillakin, mitä sekulaarimpi sen parempi. Myöskään historiankursseista ei pitäisi tinkiä lainkaan, päin vastoin niitä pitäisi lisätä, jotta samoja historiallisia virheitä ei aina toistettaisi uudestaan.
Samoin kuvaamataidon ja musiikin kaltaisilla luovilla kursseilla on paikkansa. Paska on sellainen insinööri tai suunnittelija, joka ei tiedä tai tunnista esimerkiksi kultaista leikkausta ja musiikin kielen tunteminen auttaa kehittämään ajattelua muutenkin. Luova ajattelu ei kehity vain fysiikan kaavoja pänttäämällä.
Sen sijaan ylenmääräisen hutun kuten vaikkapa performanssitaiteen kurssit, snorklauskurssit*, eräretkikurssit sun muut saisi lukiotasolta poistaa kokonaan, ja muutenkin lopettaa suurimman osan valinnaisuudesta jossa ns. kovan ytimen sijasta opiskellaan ties mitä jättekivaa harrastetoimintaa. Harrastukset ja puuhailut ovat mukavia ja tärkeitä, mutta ne kuuluvat omaan aikaan ja harrastamiseen, sen sijaan lukion ideana pitäisi olla se, että sekä luonnontieteitä että muita tieteitä ja taitoja/taiteita opetetaan yhtenäisen yleissivistävästi, jotta lukion käyneillä olisi riittävät valmiudet jatko-opintoihin ja tieteentekoon.
* = Eri kesälukioissa on tosiaan mm. snorklauskursseja, jotka saa liitettyä valinnaisiin kursseihin osaksi lukion tutkintoa. Hieno juttu varmasti osata snorklata, mutta tuollainen on kivaa harrastamista jollainen kuuluu minun mielestäni vapaa-aikaan, ei osaksi opintoja.
EDIT:
@MustatKortit tiivisti asian myös hyvin yllä.