Kyllähän HIFK on tehnyt paljonkin nuorten saamiseksi seuran vaikutuspiiriin ja sitä kautta katsomoonkin. Esim. monena vuonna pelaajat ovat olleet Töölön suunnilla saattamassa ekaluokkalaisia ja muita ala-asteikäisiä kouluun ja jakamassa HIFK-lukujärjestyksiä. Myös kesken kauden pelaajat ovat tehneet kouluvierailuja. Näistä on kyllä uutisoitu myös seuran omissa kanavissa. Parin viime vuoden aikana nämä ovat ymmärrettävästi jääneet vähemmälle/poistuneet kokonaan, koska korona. Sitten on SkidiKlubi ja Jangsterit, joihin liittymällä lapset ja nuoret saavat tavata pelaajia ja on muutenkin erilaisia tapahtumia. Että kyllä yritystä on ainakin ollut. Olisiko enemmänkin voinut tehdä? Ehkä, mutta varmaan näissäkin resurssit ovat yksi määräävä tekijä. Panos vs. tuotto näkyy todennäköisesti vasta vuosien päästä, mutta eiköhän se "hyvän" siemen ole kylvetty, vaikka lapsella ei olisi havaintoakaan siitä, kuka pelaa, mitä ja missä. Vanhempana joku saattaa kuitenkin muistaa, että hän sai nimmarin joltain pelaajalta, jolla oli punaista päällä ja joku kilvennäköinen kuva paidassa ja suhtautuminen HIFK:hon on lähtökohtaisestikin jo positiivista. Ehkä...
Kuka sitten eksyy katsomoon ekaa kertaa ja milloin? Suurin osa tulee varmaan verenperintönä, osa kavereidensa innoittamana ja osa maajoukkueen menestyksen myötä. Itse väitän rohkeasti, että perhe, kaverit ja muu lähipiiri ovat lopulta niitä eniten katsojia "liikuttavia" ja uusia faneja synnyttäviä tekijöitä. Tässä maajoukkueasiassa Jokerit on sattuneista syistä ollut viime vuosina HIFK:ta edellä, kun siellä on pelannut esim. Mörkö Anttila ja joukko muita maajoukkueesta tuttuja pelaajia ja vapaalippuja Jokereiden peleihin on ollut todella runsaasti tarjolla. "Ilmainen lippu ja koko kansan Mörkö" on voinut hyvinkin olla monelle ensimmäinen kosketus live-lätkään, eikä monella Karjala-lippis-kansalaisella välttämättä ole ollut juuri mitään käryä siitä, mikä KHL:n perimmäinen tarkoitus on ollut ja mikä on Jokereden merkitys siinä. Saati sitten, että sillä olisi ollut merkitystä, kun aiempaa sidettä seuraan ei ole ollut. Kuinka monesta "Mörkö-fanista" on lopulta sitten tullut Jokeri-fani, joka aikoo välikauden jälkeen käydä omalla rahalla Jokereiden peleissä, onkin ehkä tärkeämpi kysymys. En usko, että näitä ihan hirveästi kuitenkaan on.
HIFK:lla on uskolliset tukijat ja kannattajat, joita pitääkin kuunnella, koska he tätä seuraa ovat vuosikymmenet rahoittaneet. Samalla se fanikanta kuitenkin myös vanhenee, jolloin pitäisi löytää balanssi, missä vanhat fanit eivät heti automaattisesti dumaa kaikkea uutta ja uhkaa äänestää jaloillaan, jos ottelutapahtumissa tms. tapahtuu muutoksia. Tarvittaisiin sellaista rentoa asennetta ja yhteistyötä puolin ja toisin, missä nuoret opetettaisiin talon tavoille ja nuoriso kunnioittaisi vanhoja hienoja perinteitä ja meitä ikäloppuja ja uskollisia faneja, mutta samalla heille annettaisiin mahdollisuus alkaa tehdä oman näköistään juttua, jotta se houkkuttelisi myös uusia faneja ja heitä olisi myös tulevaisuudessa. Tämä on seurallekin varmasti vähän vaikea paikka, koska toiset tuovat rahaa sisään enemmän juuri nyt, mutta jatkossa vähemmän ja enää lyhyemmän aikaa. Itse olen ainakin päättänyt, etten nyt dumaa kaikkea uutta heti kättelyssä, vaikka joku oudolta tuntuisikin. Maskotti-juttukin on itselleni todella vieras, mutta minä en olekaan kohderyhmää, jolloin katson, että minun mielipiteelläni on vähemmän merkitystä. Ei mikään maskotti saisi minua kotiinkaan jäämään, vaikka aluksi se olisikin outoa ja ihan kamalaa. Kaikenlaiseen sitä on vuosien aikana tottunut ennemminkin. Ja jos se tehoaa siihen kohderyhmään, mitä kosiskellaan, tyydyn kohtalooni. Tässä on täytynyt monessakin asiassa hyväksyä se ikävä tosiasia, että se valoisa tulevaisuus alkaa olla ihan muissa henkilöissä kuin omassa ikäluokassani ja meille markkinoidaan nykyisin ihan muita tuotteita :). Maskotissa harmittaa eniten se, että se vedettiin täysin vihkoon, eikä siitä jäänyt käteen muuta kuin myötähäpeää. Olisi pitänyt antaa nuorten suunnitella se kamppis niin, että se vetoaa heihin, eikä tehdä kuten nyt tehtiin, eli että sen suunnittelivat keski-ikäiset markkinointihenkilöt, joiden jutut eivät puhutelleet yhtään ketään. Tässä ja vastaavissa asioissa on selvä parantamisen paikka ja kun tällaisessa tapauksessa ei varmaan montaa yritystä ole, jokainen huti on haitaksi. Tällaiset asiat pitäisi saada kerralla maaliin ja nyt sinne ei todellakaan päästy. Pahimmassa tapauksessa sinänsä toimiva ja tehokas "markkinointikikka" haudattiin nyt, koska palaute oli huonoa. Ja palaute oli ihan aiheesta huonoa. Että ei näin.
Itse olen törmännyt HIFK:n markkinointiin radiossa ja somessa. Printtimediaan ei todennäköisesti kannata panostaa enää juuri ollenkaan, koska ainakaan nuoriso ei lehtiä lue. Ja jos lukee, lukee ne verkosta ja lukeminen on erilaista kuin fyysisestä lehdestä. Jos kohderyhmänä on boomerit, printtimainontaa kannattaa varmaan silloin tällöin hyvällä diilillä tehdä, mutta muuten ei. Ainakaan listahinnoilla. Digimarkkinointi on usein paljon kustannustehokkaampaa ja varmasti nykyään muutenkin mielekkäämpää markkinointia, koska se on usein perinteistä mainontaa vuorovaikutteisempaa. Sen toimivuutta on myös varsin helppoa mitata. Radiomainonta on hyvä lisä ja itselleni tulee ainakin aina hymy huulille, kun HIFK:n mainoksia kuulen. Itse tosin kuuntelen paljon myös nuorisokanavia, joten voi johtua siitäkin, että itse olen mainontaa kuullut. Jos nyt en ihan ole väärässä, radiomainontaa olen kuullut Bauer Media Groupin taajuuksilta, joten jos niitä ei kuuntele, ei mainoksiakaan varmaan kuule. Mutta en mene kanavista takuuseen, koska harrastan kanavasurffailua autossa, enkä varmasti muista, miltä kanavilta olen radiomainontaa kuullut.
Itse toivon, ettei HIFK:n markkinointi ottaisi liian varman päälle, kuten muutamana viime vuonna on tehty, vaan ottaisi rohkeasti edes pieniä riskejä. Tyylikästä, hauskaa ja oivaltavaa mainontaa niin tien-/kadunvarsimainoksissa kuin vaikkapa eri medioissakin. Seuran pitää myös ymmärtää, ketä kosiskellaan, eli kaikkia ei voi, eikä edes kannata yrittää miellyttää samoilla mainoksilla. Erilaista mainontaa erilaisille ryhmille, kiitos! Nykyisin ne mainokset eivät edes ole varsinaisesti paikkaan sidottuja, kun jengi jakaa mainoksista ahkerasti kuvia somessa. Mäkin olen nähnyt monesta mainoksesta kuvia, näkemättä niitä ikinä livenä itse. Eli, ei edes voi olla pelkästään kustannuskysymys. Kannattaa panostaa laatuun eikä määrään, kun resurssit ovat rajalliset. Mutta uskon myös siihen, että kesällä ei kannata markkinointiin kamalasti euroja sijoittaa, kun pelejäkään ei ole. Ottelutapahtumat ovat niitä, mistä seura euronsa käärii ja kun niitä ei kesällä ei ole, isot massat eivät liiku(tu). Sen sijaan, jos ja kun halutaan sitouttaa vanhoja asiakkaita, kannattaisi ehdottomasti tehdä somesisältöjä valmiiksi kesää silmällä pitäen ja julkaista niitä sitten pitkin kesää. Kenenkään ei tarvitsisi edes lomiaan keskeyttää, kun nykyisin saadaan ajastettua mitä tahansa. Tässäkin olisi kyllä skarppauksen paikka. Kysymys ei voi olla pelkistä resursseistakaan ja se on ihan selvää, että kyllä HIFK:lla pitää olla vähintään yksi kokoaikainen työntekijä palkattuna, joka osaa tuottaa sisältöä someen. Jos ei muuta niin, työharjottelijoita kesäduuniin sisältöjä tekemään ohjeistuksen mukaan. Nuoriso osaa kyllä ja opintoviikkoja vastaan tehty duuni ei ole kovinkaan kallista seuran näkökulmasta. Arvokasta se sen sijaan voi hyvinkin olla, kun fanit pysyy tyytyväisinä.