HIFK:n taloudellinen tilanne ja tulevaisuus

  • 865 461
  • 3 270

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Apassi , olisi pitänyt tarkentaa, että ”täsmähakuihin” kannattaa jättää fyrkkaa. Mielestäni HIFK:lla on kyllä sinänsä ihan kelvollinen sentteristö, joskaan ei kovin leveä. Pitää myös huomioida, että kaikilla senttereillä sopimukset olivat jo olemassa ja sitovat tietyn määrän rahaa jo valmiiksi. Ja sentteristö meillä olisi ilman KHL:n kaatumista ollut Liigaan varsin nimekäs. HIFK:n ei siis tarvitse lähtökohtaisesti hankkia kärkisenttereitä siirtorajalla. Pakisto on jonkinlainen kysymysmerkki, mutta oletan, että puuttuva pakki on kiekollinen. Suureen nimekkäiden pelimiesten reserviin ei ole nyt fyrkkaa, mutta en koe sitä kovin mielekkääksi muutenkaan. Melartin pitäisi olla oletusarvoisesti kiekollisesti parempi kuin Ahonen ja Karjalainen yhteensä ja onhan siellä Lyytinenkin, jonka viime kaudesta n. 80% meni katsomossa. Uhkia on aina, mutta niin on mahdollisuuksiakin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK


Vaikak itsekin ole hyvin huolissani IFK:n resursseista suhteessa pahimpiin kilpailijoihin juurikin hyvin yksipuolisen tulovirran johdosta, ja olen tätäkin asiaa täällä esiin nostanut, niin sisällöltään tällaiset kolumnit ovat aivan joutavanpäiväistä hypeä, kun eivät pidä sisällään juurikaan mitään kättä pidempää.

Ei ole näemmä haluttu alkaa selvittämään tarkemmin joukkueiden hallin käytöstä maksamia vuokria, osuuksia hallimyynneistä saati että olisi edes vähän valotettu millaisella keskiarvoisella hinnalla hallin käyttöasate on toteutunut, eli mikä tarkkaan ottaen on se keskimääräinen tulo/ottelutapahtuma, joka jaoukkueille jäi viiavan alle noilla katsojamäärillä.

Avatuilla summilla tuli kuitnekin hyvin selväksi, että melkoinen leijonanosa voitosta on tehty muista lähteistä kuin hallin itsessään synnyttämästä resurssista, joten ihan suoria viivoja ei voi vetää kuitenkaan sen suhteen, miten paljon tämä tulee mahdollista taloudellista etumatkaa toisiin seuroihin verraten tuottamaan, jos juurikaan yhtään mitään hallin käyttöasteen pysyessä samana.

Mm. vuosia jauhettu IFK:n kallis lipun hinta kompensoi hyvinkin äkkiä tuota eroa, ja ihan joka kaudelle ei varmaankaan voida siirtokorvauksista odotella samankaltaista pottia jakoon. Tosin en tätä asiaa tiedä, mutta voisin kuvitella asian niin olevan.

On varmaankn selvää, että jonkinlainen ero tässä tulee tamperelaisten hyödyksi olemaan, mutta onko se kuitenkaan aivan sellaista luokkaa, miltä blogin -vai mikä lie- kirjoittaja saa asian kuulostamaan bloggauksensa hyvinkin yksinkertaisen sisällöllisen antinsa valossa.

Lienee kuitenkin selvää, että IFK:ssa saadaan kuitenkin ne kuuluista hihat kääriä ja alkaa miettimään miten eroa pidetään siedettävänä aina siihen asti, että oma halli mahdollisesti joskus valmistuu.
Lisäksi oli kertakaikkisen hienoa, jos alettaisiin jo kohta avaamaan myös sitä osaa tuosta projektista, jossa IFK:n asema hallin käyttäjänä selviäsi myös sille toimintaa vahvasti rahoittavalle instanssille -eli faneille ja kannattajille sekä mahdollisille muillekin sidosryhmille.

En mielelläni näkisi koskaan sellaista narri tahi blues touhuamista, jossa joukkue maksaa aivan hiton kovaa vuokraa hallista, joku käärii siitä rahoja liiveihinsä, ja joukkue pyörii konkussiin partaalla kaudesta kauteen samalla kun sitä ylläpidetään jonkinlaisilla konserniavustuksilla ja muilla kikkakolmosilla rukoillen selviämistä seuraavaan kauteen. Eli pidetään mm. "bisnesnero" hjallis poissa tästä systeemistä, ettei tätäkin tarvitse aikanaan myydä venäjälle, ja erityisesti koska joukkueemme ei ole valtakunnan nero kummelin pyhässä suojeluksessa.

Mutta siis niin. Olisi virkistävää kuulla vähän lisää ja syvempää analyysiä siitä, miten hommat aidostikin toimivat joukkueiden kohdalla, mitä tulee noiden hallien todelliseen tuottoon niiden osalta, mutta nimenomaan ennenkaikkea IFK:n tilanteesta olisi mukavaa saada sellaista ehtaa informaatiota siitä, miten homma toimii, jos tuo halli joskus tuonne nousee. Mikä on IFK:n asema silloin, ja miten IFK tästä oikeasti hyötyy, sillä pelkkä iso yleisömäärä ei ole vielä tae yhtään mistään, ja se juurikin oli se asia jonka bloggarikin jätti - syytä tähän en tiedä- pois kirjoitelmastaan. Toki sittenkin ihan kunnioitettavaia lukemia viivan alle kyllä jäi vs IFK.

Tervetuloa siis analyyttisempi ja asioihin syvemmin perehtyvä tutkiva journalismi myös jääkiekon saralle pelkän tyhjänpäiväisen hypetyksen ja yksinkertaistamisen sijaan. Ja ei, en tarkoita mitään jääkiekkonero Sihvosen iänkaikkisia "meidän peli" löpinöitä, vaan nimen omaan tällaista seurojen toimintaan syvemmin pureutuvaa touhua. Ei riitä enää sellaiset "paluu nordikselle vol 2." pelleilyt.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@tommy36

Joku jossain marisi, että Ilves teki reilun miljoonan lisää juurikin uuden hallin takia. Jos pystyy samaan joka vuosi, niin HIFK jää auttamattomasti jälkeen. En muista onko HIFK ikinä edes tehnyt miljoonan tulosta?

Täytyy muistaa, että nuo sulkukorvaukset on myös lipputuloa, joten niitä HIFKllekin pitäisi kaiken järjen mukaan tulla.

 

Kara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös HIFK saanut sulkukorvauksia sen 500k? Lisäksi ainakin Rindellin NHL- korvaus (50k) ehtii viime tilikauteen, mikä loppui toukokuun loppuun. Nämä kun ottaa huomioon kolmen playoff kotipelin lisäksi, niin ei sitä tappiota nyt niin hirveitä summia todennäköisesti tule.
 
Suosikkijoukkue
Tappara


Vaikak itsekin ole hyvin huolissani IFK:n resursseista suhteessa pahimpiin kilpailijoihin juurikin hyvin yksipuolisen tulovirran johdosta, ja olen tätäkin asiaa täällä esiin nostanut, niin sisällöltään tällaiset kolumnit ovat aivan joutavanpäiväistä hypeä, kun eivät pidä sisällään juurikaan mitään kättä pidempää.

Ei ole näemmä haluttu alkaa selvittämään tarkemmin joukkueiden hallin käytöstä maksamia vuokria, osuuksia hallimyynneistä saati että olisi edes vähän valotettu millaisella keskiarvoisella hinnalla hallin käyttöasate on toteutunut, eli mikä tarkkaan ottaen on se keskimääräinen tulo/ottelutapahtuma, joka jaoukkueille jäi viiavan alle noilla katsojamäärillä.

Avatuilla summilla tuli kuitnekin hyvin selväksi, että melkoinen leijonanosa voitosta on tehty muista lähteistä kuin hallin itsessään synnyttämästä resurssista, joten ihan suoria viivoja ei voi vetää kuitenkaan sen suhteen, miten paljon tämä tulee mahdollista taloudellista etumatkaa toisiin seuroihin verraten tuottamaan, jos juurikaan yhtään mitään hallin käyttöasteen pysyessä samana.

Mm. vuosia jauhettu IFK:n kallis lipun hinta kompensoi hyvinkin äkkiä tuota eroa, ja ihan joka kaudelle ei varmaankaan voida siirtokorvauksista odotella samankaltaista pottia jakoon. Tosin en tätä asiaa tiedä, mutta voisin kuvitella asian niin olevan.

On varmaankn selvää, että jonkinlainen ero tässä tulee tamperelaisten hyödyksi olemaan, mutta onko se kuitenkaan aivan sellaista luokkaa, miltä blogin -vai mikä lie- kirjoittaja saa asian kuulostamaan bloggauksensa hyvinkin yksinkertaisen sisällöllisen antinsa valossa.

Lienee kuitenkin selvää, että IFK:ssa saadaan kuitenkin ne kuuluista hihat kääriä ja alkaa miettimään miten eroa pidetään siedettävänä aina siihen asti, että oma halli mahdollisesti joskus valmistuu.
Lisäksi oli kertakaikkisen hienoa, jos alettaisiin jo kohta avaamaan myös sitä osaa tuosta projektista, jossa IFK:n asema hallin käyttäjänä selviäsi myös sille toimintaa vahvasti rahoittavalle instanssille -eli faneille ja kannattajille sekä mahdollisille muillekin sidosryhmille.

En mielelläni näkisi koskaan sellaista narri tahi blues touhuamista, jossa joukkue maksaa aivan hiton kovaa vuokraa hallista, joku käärii siitä rahoja liiveihinsä, ja joukkue pyörii konkussiin partaalla kaudesta kauteen samalla kun sitä ylläpidetään jonkinlaisilla konserniavustuksilla ja muilla kikkakolmosilla rukoillen selviämistä seuraavaan kauteen. Eli pidetään mm. "bisnesnero" hjallis poissa tästä systeemistä, ettei tätäkin tarvitse aikanaan myydä venäjälle, ja erityisesti koska joukkueemme ei ole valtakunnan nero kummelin pyhässä suojeluksessa.

Mutta siis niin. Olisi virkistävää kuulla vähän lisää ja syvempää analyysiä siitä, miten hommat aidostikin toimivat joukkueiden kohdalla, mitä tulee noiden hallien todelliseen tuottoon niiden osalta, mutta nimenomaan ennenkaikkea IFK:n tilanteesta olisi mukavaa saada sellaista ehtaa informaatiota siitä, miten homma toimii, jos tuo halli joskus tuonne nousee. Mikä on IFK:n asema silloin, ja miten IFK tästä oikeasti hyötyy, sillä pelkkä iso yleisömäärä ei ole vielä tae yhtään mistään, ja se juurikin oli se asia jonka bloggarikin jätti - syytä tähän en tiedä- pois kirjoitelmastaan. Toki sittenkin ihan kunnioitettavaia lukemia viivan alle kyllä jäi vs IFK.

Tervetuloa siis analyyttisempi ja asioihin syvemmin perehtyvä tutkiva journalismi myös jääkiekon saralle pelkän tyhjänpäiväisen hypetyksen ja yksinkertaistamisen sijaan. Ja ei, en tarkoita mitään jääkiekkonero Sihvosen iänkaikkisia "meidän peli" löpinöitä, vaan nimen omaan tällaista seurojen toimintaan syvemmin pureutuvaa touhua. Ei riitä enää sellaiset "paluu nordikselle vol 2." pelleilyt.
Haluamiasi yksityiskohtaisia tietoja tarkemmasta tulonmuodostuksesta et tule koskaan saamaan, minkään joukkueen osalta. Sen voin kertoa, että aitio- ja muu VIP-myynti on aivan keskeisessä roolissa ainakin tamperelaisten joukkueiden liiketoiminnassa. Julkaistuista tuloksista voisi päätellä, että uudessa areenassa tuo on Hakametsää helpommin myös toteutettavissa.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Viisas joukkueenrakentaja kasvattaa pelaajia syyskaudella, vaikka sitten muutaman runkosarjan ”puolivälinkrouvi-sijoituksen” kustannuksella. Vuodenvaihteen tietämillä pitäisi olla hyvin tiedossa, mitä tarvitaan joukkueen vahvistamiseksi. Tai tarvitaanko mitään. Sinne pitää jättää rahaa ja toivottavasti HIFK näin tekeekin. Jos koko budjetti on syksyllä syöty, ollaan kusessa. Jos rahaa on riittävästi, kyllä pelaajia liikkuu. Lähtökohtaisesti pari pelaajaa voidaan hankkia tuolloin, ei enempää. Tuolloin on jo aika hyvin tiedossa myös jotain talouden lukujakin.

Viisas joukkueenrakentaja tilkitsee ongelmakohdat ajoissa ja rakentaa joukkueen valmiiksi jo edelliskauden aikana, viimeistään keväällä, jotta joukkueella on aikaa hitsautua yhteen, iskostaa pelitavan selkärankaan ja löytää toimivimmat ketjukoostumukset. Sitten voi jättää budjettiin ja kokoonpanoon tilaa täsmävahvistuksille, mutta kiekollinen ykköspakki (koodinimi Honka), peliätekevä 2-3. ketjun keskushyökkääjä (koodinimi Broadhurst), kiekollinen kakkospakki (koodinimi Auvitu) ja ykkösmaalivahti eivät ole näitä "täsmävahvistuksia". Eikä mieluiten edes se peliätekevä 2-3. ketjun laituri (koodinimi Turunen, joka siis toki on vaihtoehto tuolle peliätekevälle keskushyökkääjälle riippuen Hirvosen pelipaikasta).

Viisas joukkueenrakentaja hankkii nämä tärkeimmät pelaajat ajoissa. Jos kokoonpano on syksyllä vajaa, ollaan kusessa.

Mun mielestäni on mahtava kokea tilanne, että kerrankin ei olla suurimpia mestarisuosikkeja. Mielenkiintoista nähdä, onko sillä merkitystä myös joukkueelle. Haluan myös ehdottomasti nähdä, millaisia tuloksia joukkue saa aikaan, kun asiat tulevat selkärangasta ja joukkue on saanut rauhassa valmistautua uuteen kauteen.

Siitä on 7 vuotta kun viimeksi oltiin suurimpia mestarisuosikkeja, olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen ennakkoasetelma pikkasen useammin.

Minäkin haluan nähdä millaisia tuloksia joukkue saa aikaan, kun asiat tulevat selkärangasta ja joukkue on rauhassa saanut valmistautua uuteen kauteen. Tämä on tosin ristiriidassa sen kanssa, että ajattelee kasvattavansa pelaajia syyskaudella ja hankkivansa vahvistuksia vasta vuodenvaihteen jälkeen, kuten yllä kirjoitat.
 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Muutamia poimintoja, jotka ovat mielestäni ristiriidassa:

Vaikka tilanne on jonkin verran muuttunut, se ei kuitenkaan ole voinut muuttua niin olennaisesti, että vakavaraisesta yhtiöstä olisi yhtäkkiä sukellettu konkurssikypsyyteen tai edes lähelle sitä.

HIFK:n tase on siis ollut terveellä pohjalla ja Nordiksen käyttöastekin Liigan paras ja erinomainen (88%). "Vakavaraisuudessa" HIFK oli toiseksi paras seura 75%:n osuudellaan.

Ei HIFK:lla oikeasti ole mitään hätää.

Ei sitä omassakaan taloudessa voi ostaa kalliimpaa Seppälää, jos rahat eivät oikeasti riitä, vaan silloin pitää ostaa sellaista, mihin rahat riittävät.

Itse toivotan tervetulleeksi tarkan euron linjan niin kauan, kun siinä pysyy jonkinlainen tolkku. Tällä tarkoitan sitä, että pihiksi ei pidä ryhtyä, mutta rahoistaan kannattaa olla tarkka.

Mua lähinnä mietityttää, että kenen asiaa se oikeasti ajaa, että ilmoille on nyt heitetty väite siitä, että HIFK:lta on rahat loppu ja sitä toitotetaan täälläkin? Ei ainakaan HIFK:n. Eikä se väite ole edes totta.

Itse ainakin ottaisin nyt varovasti tulevan kauden taloudellisessa mielessä ja lisäisin paukkuja sitten kaudelle 23-24, jos ja kun naapurista palataan Liigaan. Jos hanuri siis oikeasti kestää. Mihinkään turhaan tuhlailuun ei kannata silloinkaan lähteä

Kirjoitin jo aiemmin, että minulle välikausi on täysin vieras konsepti. Enkä usko, että HIFK:llakaan on aikomusta pitää mitään välikausia. Mutta elämässä on tiettyjä realiteetteja, jotka tulee huomioida. Yksi sellainen on talous.

HIFK on vastuussa paitsi joukon ihmisiä henkilökohtaisia sijoituksista myös toimiston ja joukkueen ja sen kanssa työskentelevien ihmisten työpaikoista. Seurajohto on myös vastuussa siitä, että meillä on jengi, jota seurata. Nämä ovat oikeasti isoja ja merkittäviä asioita.

Että taloutta pitää kiristää, ettei toimiston ihmisten työpaikat mene alta, ja ettei jengi mene alta, ja varovasti pitää ottaa ensi kausi ja senkin jälkeen lisätä paukkuja vain jos hanuri sen kestää. Mutta vakavaraisia silti ollaan, mitään hätää ei ole ja välikaudeksi tätä ei silti voi mieltää?
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
En voi välttyä ajatukselta, että jokainen asia kääntyy joka viestissä automaattisesti seuran kannalta positiiviseksi, riippumatta siitä mistä keskustellaan.

Sitten se on tuon näköistä.
No, näitä viestikimaroita saa tehtyä aika monen muunkin nimimerkin tuotoksista. Myös niiden, jotka kuuluvat asiantuntevaan realistisiipeen.

Mielestäni on ennemminkin naurettavaa, että nimimerkki, joka tahtoi Kousan ja Saarisen epätoivoisesti rosteriin ja väitti, ettei Schmaltz tee 30 pistettä, käyttää tosi paljon aikaa todistaakseen jonkun nimimerkin puhuvan mahdollisesti ristiin. Varsinkin, kun ei vaan voi myöntää, että joskus ei olekaan oikeassa.

No, jokainen tyylillään. Toiset tyylillä, toiset moukkamaisella ylimielisyydellä.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No, näitä viestikimaroita saa tehtyä aika monen muunkin nimimerkin tuotoksista. Myös niiden, jotka kuuluvat asiantuntevaan realistisiipeen.
Saa varmasti, ja kyllähän mielipiteitä palstalle mahtuu.

En vaan henkilökohtaisesti pidä keskustelulle hedelmällisenä palvoa IFK:n toimistoa joka ratkaisun osalta, kun tulos jää piippuun vuosi toisensa perään. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Saa varmasti, ja kyllähän mielipiteitä palstalle mahtuu.

En vaan henkilökohtaisesti pidä keskustelulle hedelmällisenä palvoa IFK:n toimistoa joka ratkaisun osalta, kun tulos jää piippuun vuosi toisensa perään. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Ymmärrän hyvin ja olet mielestäni oikeassa. Homma toimii myös toiseen suuntaan. Voit käydä katsomassa vaikka Kari Jalonen -
ketjusta, kuinka tutut nimimerkit toivottavat hänet alimpaan helvettiin. Myöhemmin samat nimimerkit ylistävät Jalosta parhaaksi valmentajaksi about ikinä.

Haen tällä sitä, että jos IFK:n fanina on sitä mieltä, että kaikki on paskaa, on useammin oikeassa, kuin se, joka haluaa uskoa ja luottaa, että tällä kertaa onnistuu. Ei se silti tee kenestäkään varsinaista tietäjää. Koska IFK.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En mäkään näe mitään syytä alkaa kaivamalla kaivamaan muiden viestihistoriaa osoittaakseen jonkun olleen väärässä milloin minkin asian suhteen. Varmaan jokainen tähänkin osioon kirjoittanut on ollut välillä oikeassa ja välillä väärässä. Mielipiteitähän nämä vaan ovat ja jokaiselle sellainen sallittakoon, mutta yksittäisten nimimerkkien mollaaminen on kyllä ihan perseestä. Ollaan me parempia kuin tuo naapurin porukka Ilmalassa ja annetaan vain asioiden riidellä menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Kyllä mäkin ihmettelin Teräväistä puolustellessani, että mitä noi oikein meuhkaa sen paskuudesta, mutta lopulta myönsin itsekin, että parempi hänen oli muuttaa seuraavaan osoitteeseen uransa kannalta, kun ei se peli vaan täällä auennut ja siinä voittivat sekä HIFK, KooKoo että etenkin Eero itse.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutamia poimintoja, jotka ovat mielestäni ristiriidassa:

Että taloutta pitää kiristää, ettei toimiston ihmisten työpaikat mene alta, ja ettei jengi mene alta, ja varovasti pitää ottaa ensi kausi ja senkin jälkeen lisätä paukkuja vain jos hanuri sen kestää. Mutta vakavaraisia silti ollaan, mitään hätää ei ole ja välikaudeksi tätä ei silti voi mieltää?

Tätä keskustelua on todella vaikea käydä järkevästi ja hedelmällisesti, kun moni viesteihini vastaava ei joko oikeasti ymmärrä tai edes halua ymmärtää, mistä näkökulmasta minä asioita käsittelen. Osa täällä ulisee, että rahat on totaalisesti loppu ja melkein lappua asetellaan jo luukulle. Sitten, kun siihen vastaa, että HIFK on edelleen vakavarainen seura, eivätkä asiat ole huonosti, mulle vittuillaan, että mun mielestäni kaikki HIFK:ssa on aivan kertakaikkisen upeasti, eikä Salmelainen voi tehdä minkäänlaisia virheitä, vaan hänkin on täydellinen. WTF? Minä en ole ikinä missään väittänyt HIFK:ta täydelliseksi seuraksi tai Salmelaista täydelliseksi tai virheettömäksi UJ:ksi, joten se joka sellaisen käsityksen mun kirjoituksistani saa, ei joko ymmärrä lukemaansa tai vaihtoehtoisesti haluaa vain ja ainoastaan vittuilla mulle. Varmaan aika 50-50. Ainakin nimimerkille @Synyster suosittelisin jonkinlaista lukutaitokoulua, sen verran monta kertaa hän nyt mulle on viime päivinä vittuillut ja keksinyt perusteetkin omasta päästään. Mutta samapa tuo mulle, kukin tyylillään. Mulla näyttää olevan korkeampi sietokyky epätäydellisyydelle kuin monella muulla tänne kirjoittavalle ja se näköjään näyttäytyy monelle niin, että hyväksyn ihan kaiken ja kaikki on mun mielestäni täydellistä. Tosipaskan ja täydellisen väliin jää kuitenkin aika paljon. Mä olen kritisoinut HIFK:ta vuosien varrella hyvinkin paljon ja varsin kovasanaisestikin, mutta se kritisointi ei ole mulle mikään itseisarvo, ettekä te muutamat nimimerkit saa mua vittuilemalla kantaani muuttamaan. Tämä näyttää menneen nyt muutamalla nimimerkillä henkilökohtaiseksi eikä mulla ole mitään mielenkiintoa osallistua sellaiseen. Sorit siitä.

Minun kirjoituksissani ei mun omasta mielestäni ole mitään ristiriitaa. Jos jonkun mielestä näin on, saa olla. HIFK ei tietääkseni ole pitämässä välikautta, vaikka ei ole lähtenytkään kilpalaulantaan Kärppien, Tapparan ja Ilveksen kanssa. HIFK:lla on edelleen Liiga-tasolla ihan kelpo summa rahaa käytettävissä joukkueen kokoamiseen, varsinkin, kun otetaan huomioon viime kausien tappiot. Mun mielestäni sillä käytettävissä olevalla rahalla on saatu kasattua joukkue, joka voi onnistuessaan voittaa vaikka mestaruuden. Epäonnistunut joukkue harvoin niin tekee ja joukkueeseen käytetty rahasumma ei ole ainoa määräävä tekijä, kun mestaruudesta pelataan. Jos joku nyt ihan välttämättä haluaa käyttää sanaa välikausi, mun mielestäni HIFK on korkeintaan pitämässä taloudellisten riskien ottamisen osalta välikauden. Tai näin mä ainakin olen asian järkeillyt.

HIFK on tehnyt jo valmiiksi kahdelta edelliseltä tilikaudelta huomattavat taloudelliset tappiot ja tulee ymmärtääkseni tekemään niin viimeisimmältäkin tilikaudelta (5/2021- 4/2022). Ne ovat ihan oikeita tappioita, jotka pitää kuitata ihan oikealla rahalla. Se raha otetaan joko käyttämällä pankkitilillä olevia varoja tai ottamalla lainaa. HIFK:lla on ollut ihan mukava puskuri myös riihikuivaa rahaa, mikä käy ilmi linkittämästäni raportista, joka kannattaa oikeasti lukea. Fakta on kuitenkin se, että kyllä nekin rahat hupenevat todella äkkiä, jos tappiot jatkuvat, eli sinne pankkitilille ei tule mistään lisää rahaa. Lisäksi Garden-projektiin on tietääkseni varattava edelleenkin jonkinlainen summa oikeaa rahaa, etenee se huomenna tai ei etene. Myöskään pankkilainaa ei nyt varsinaisesti kannata ottaa, mikäli ei ole aivan pakko. Ja omasta mielestäni yksi tai kaksi lisäpelaajaa joukkueeseen ei sellainen asia, jonka vuoksi juuri nyt niin kannattaisi tehdä.

HIFK:n tappiot ovat oikeasti olleet huomattavia ja jos joku kuvittelee, etteivät tappiot tunnu missään, koska seuralla on kuitenkin taustallaan varakkaita tai jopa rikkaita ihmisiä, on oikeasti aika kaukana realiteeteista. On eri asia tulla pelastamaan seuraa oikeasti konkurssin partaalta rakkaudesta seuraan kuin pumpata jollain jeesuksen ihmeellä seuraan rahaa, jotta voidaan ostaa jotain "kovia pelaajia", että näytetään böndeille, että meilläkin on hei vitusti fyrkkaa. Oikeasti varakkaat ihmiset eivät oikeasti toimi niin, jethrorostedtit ja muut nousukkaat ovat asia erikseen. Ja tämä on se, mitä olen yrittänyt korostaa.

Vakavaraisuus tarkoittaa mun kirjoissani jotain ihan muuta kuin pelkkää käteistä pankkitilillä. Esim. vakavaraisella henkilöllä voi olla huomattavakin omaisuus, mutta pankkitilillä ei välttämättä ole sellaista summaa käteistä, että voisi tuosta noin vain tehdä aivan mitä tahansa. Vakavaraisen ihmisen omaisuus on usein realisoitavissa tarpeen vaatiessa, mutta harvoin sellainen kannattaa ilman todella perusteltua syytä. Eikä kaikkea omaisuutta välttämättä edes saa kaupaksi kovin nopeasti. Viisas taloudenpitäjä varautuu myös mahdollisiin tuleviin taloudellisesti epävarmoihin kuukausiin/vuosiin/aikoihin, jotta toimintaa voidaan jatkaa edes kutakuinkin samalla tavalla. Ja tällä viittaan siihen, että esim. toimiston puolelta ei jouduta supistamaan henkilökuntaa ja joukkue vedetään aivan nahoille. HIFK:n pitää tulla tulorahoituksella toimeen ja pyörittää toimintaansa sillä. Jos HIFK saa nyt katkaistua taloudellisten tappioiden kierteensä ja tekee voitollisen tuloksen, riskinsietokyky kasvaa. Ja kun sinne pankkitilille on saatu lisää pätäkkää, seuraavalla kaudella sitä pelaajabudjettia voidaan taas kasvattaa, mikäli tulorahoitus on muuten kunnossa.

Itse ennustan ylipäätään vaikeita taloudellisia vuosia koko maailman tasolla ja siihen pitää HIFK:nkin mukautua. Musta on todella hienoa näin stadilaisenakin, että Tampereen jengeillä menee hyvin, mutta on jännittävä nähdä myös se, miten hurlumheiksi se heillä menee. Hallin uutuudenviehätys ei kestä ikuisesti ja mikäli siellä ei ole jalat tukevasti maassa, tässä maailman taloustilanteessa voi käydä huonostikin, jos jalat eivät pysy maassa. Sanoisin, että tämä hetki ei yleisesti ottaen ole yleisen epävarmuuden vuoksi sopivin mahdollinen hetki lähteä kukkomaiseen nokitteluun, jos takataskussa ei oikeasti ole sellaista rahaa, joka voidaan hävitä ilman, että tuntuu yhtään missään.
 

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Tätä keskustelua on todella vaikea käydä järkevästi ja hedelmällisesti, kun moni viesteihini vastaava ei joko oikeasti ymmärrä tai edes halua ymmärtää, mistä näkökulmasta minä asioita käsittelen. Osa täällä ulisee, että rahat on totaalisesti loppu ja melkein lappua asetellaan jo luukulle. Sitten, kun siihen vastaa, että HIFK on edelleen vakavarainen seura, eivätkä asiat ole huonosti, mulle vittuillaan, että mun mielestäni kaikki HIFK:ssa on aivan kertakaikkisen upeasti, eikä Salmelainen voi tehdä minkäänlaisia virheitä, vaan hänkin on täydellinen. WTF? Minä en ole ikinä missään väittänyt HIFK:ta täydelliseksi seuraksi tai Salmelaista täydelliseksi tai virheettömäksi UJ:ksi, joten se joka sellaisen käsityksen mun kirjoituksistani saa, ei joko ymmärrä lukemaansa tai vaihtoehtoisesti haluaa vain ja ainoastaan vittuilla mulle. Varmaan aika 50-50. Ainakin nimimerkille @Synyster suosittelisin jonkinlaista lukutaitokoulua, sen verran monta kertaa hän nyt mulle on viime päivinä vittuillut ja keksinyt perusteetkin omasta päästään. Mutta samapa tuo mulle, kukin tyylillään. Mulla näyttää olevan korkeampi sietokyky epätäydellisyydelle kuin monella muulla tänne kirjoittavalle ja se näköjään näyttäytyy monelle niin, että hyväksyn ihan kaiken ja kaikki on mun mielestäni täydellistä. Tosipaskan ja täydellisen väliin jää kuitenkin aika paljon. Mä olen kritisoinut HIFK:ta vuosien varrella hyvinkin paljon ja varsin kovasanaisestikin, mutta se kritisointi ei ole mulle mikään itseisarvo, ettekä te muutamat nimimerkit saa mua vittuilemalla kantaani muuttamaan. Tämä näyttää menneen nyt muutamalla nimimerkillä henkilökohtaiseksi eikä mulla ole mitään mielenkiintoa osallistua sellaiseen. Sorit siitä.

Minun kirjoituksissani ei mun omasta mielestäni ole mitään ristiriitaa. Jos jonkun mielestä näin on, saa olla. HIFK ei tietääkseni ole pitämässä välikautta, vaikka ei ole lähtenytkään kilpalaulantaan Kärppien, Tapparan ja Ilveksen kanssa. HIFK:lla on edelleen Liiga-tasolla ihan kelpo summa rahaa käytettävissä joukkueen kokoamiseen, varsinkin, kun otetaan huomioon viime kausien tappiot. Mun mielestäni sillä käytettävissä olevalla rahalla on saatu kasattua joukkue, joka voi onnistuessaan voittaa vaikka mestaruuden. Epäonnistunut joukkue harvoin niin tekee ja joukkueeseen käytetty rahasumma ei ole ainoa määräävä tekijä, kun mestaruudesta pelataan. Jos joku nyt ihan välttämättä haluaa käyttää sanaa välikausi, mun mielestäni HIFK on korkeintaan pitämässä taloudellisten riskien ottamisen osalta välikauden. Tai näin mä ainakin olen asian järkeillyt.

HIFK on tehnyt jo valmiiksi kahdelta edelliseltä tilikaudelta huomattavat taloudelliset tappiot ja tulee ymmärtääkseni tekemään niin viimeisimmältäkin tilikaudelta (5/2021- 4/2022). Ne ovat ihan oikeita tappioita, jotka pitää kuitata ihan oikealla rahalla. Se raha otetaan joko käyttämällä pankkitilillä olevia varoja tai ottamalla lainaa. HIFK:lla on ollut ihan mukava puskuri myös riihikuivaa rahaa, mikä käy ilmi linkittämästäni raportista, joka kannattaa oikeasti lukea. Fakta on kuitenkin se, että kyllä nekin rahat hupenevat todella äkkiä, jos tappiot jatkuvat, eli sinne pankkitilille ei tule mistään lisää rahaa. Lisäksi Garden-projektiin on tietääkseni varattava edelleenkin jonkinlainen summa oikeaa rahaa, etenee se huomenna tai ei etene. Myöskään pankkilainaa ei nyt varsinaisesti kannata ottaa, mikäli ei ole aivan pakko. Ja omasta mielestäni yksi tai kaksi lisäpelaajaa joukkueeseen ei sellainen asia, jonka vuoksi juuri nyt niin kannattaisi tehdä.

HIFK:n tappiot ovat oikeasti olleet huomattavia ja jos joku kuvittelee, etteivät tappiot tunnu missään, koska seuralla on kuitenkin taustallaan varakkaita tai jopa rikkaita ihmisiä, on oikeasti aika kaukana realiteeteista. On eri asia tulla pelastamaan seuraa oikeasti konkurssin partaalta rakkaudesta seuraan kuin pumpata jollain jeesuksen ihmeellä seuraan rahaa, jotta voidaan ostaa jotain "kovia pelaajia", että näytetään böndeille, että meilläkin on hei vitusti fyrkkaa. Oikeasti varakkaat ihmiset eivät oikeasti toimi niin, jethrorostedtit ja muut nousukkaat ovat asia erikseen. Ja tämä on se, mitä olen yrittänyt korostaa.

Vakavaraisuus tarkoittaa mun kirjoissani jotain ihan muuta kuin pelkkää käteistä pankkitilillä. Esim. vakavaraisella henkilöllä voi olla huomattavakin omaisuus, mutta pankkitilillä ei välttämättä ole sellaista summaa käteistä, että voisi tuosta noin vain tehdä aivan mitä tahansa. Vakavaraisen ihmisen omaisuus on usein realisoitavissa tarpeen vaatiessa, mutta harvoin sellainen kannattaa ilman todella perusteltua syytä. Eikä kaikkea omaisuutta välttämättä edes saa kaupaksi kovin nopeasti. Viisas taloudenpitäjä varautuu myös mahdollisiin tuleviin taloudellisesti epävarmoihin kuukausiin/vuosiin/aikoihin, jotta toimintaa voidaan jatkaa edes kutakuinkin samalla tavalla. Ja tällä viittaan siihen, että esim. toimiston puolelta ei jouduta supistamaan henkilökuntaa ja joukkue vedetään aivan nahoille. HIFK:n pitää tulla tulorahoituksella toimeen ja pyörittää toimintaansa sillä. Jos HIFK saa nyt katkaistua taloudellisten tappioiden kierteensä ja tekee voitollisen tuloksen, riskinsietokyky kasvaa. Ja kun sinne pankkitilille on saatu lisää pätäkkää, seuraavalla kaudella sitä pelaajabudjettia voidaan taas kasvattaa, mikäli tulorahoitus on muuten kunnossa.

Itse ennustan ylipäätään vaikeita taloudellisia vuosia koko maailman tasolla ja siihen pitää HIFK:nkin mukautua. Musta on todella hienoa näin stadilaisenakin, että Tampereen jengeillä menee hyvin, mutta on jännittävä nähdä myös se, miten hurlumheiksi se heillä menee. Hallin uutuudenviehätys ei kestä ikuisesti ja mikäli siellä ei ole jalat tukevasti maassa, tässä maailman taloustilanteessa voi käydä huonostikin, jos jalat eivät pysy maassa. Sanoisin, että tämä hetki ei yleisesti ottaen ole yleisen epävarmuuden vuoksi sopivin mahdollinen hetki lähteä kukkomaiseen nokitteluun, jos takataskussa ei oikeasti ole sellaista rahaa, joka voidaan hävitä ilman, että tuntuu yhtään missään.

Näin niin kuin ulkopuolisena samaa mieltä kaikesta itseäsi koskevasta. En nähnyt mitään ristiriitaa edes noissa keräämällä kerätyissä sun viestiesi lainauksissa. Ja selitit kaiken auki järkevästi.

Sen sijaan tuosta tamperelaisten mahdollisesta hurlumhei-meiningistä en näe pienintäkään merkkiä/riskiä tuntien kyseisten joukkueiden taustakuviot melko tarkasti. Toki säkin vain spekuloit asialla, etkä esittänyt mitään arvauksia saati väitteitä.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@BOL Kiitos lukutaitokoulun suosituksesta, harkitaan.

Se kulma millä keskusteluun yleensä tulet, on sellainen joissa nousee esiin jokin kanta tai näkökulma asioihin jonka pitäisi automaattisesti ohittaa muiden keskustelijoiden näkemys jonain ylivertaisena statementina.

Noin muuten ihan ansiokasta pohdintaa ja vakavaraisuudesta ihan samaa mieltä. Mitä IFK on tehnyt toiminnan kehittämisen eteen, siis muuta, kuin nauttinut uskollisen yleisön maksamista kalliista pääsylipuista? Gardenissa on yritystä, mutta muutakin toimintaa on saman sateenvarjon alle mahdollista kehittää. Miten IFK ei saa Helsingin talousalueella jiirattua omaa liiketoimintamalliaan vielä parempiin kantimiin, kun sitä verrataan kilpailijoihin? Brändi on kunnossa.

Mielenkiintoisesti homma on tuossa viestissä käännetty niin, että IFK:n rosteriongelmat liittyisivät jotenkin siihen, ketä on vielä hankkimatta, ja tämän vuoksi pitäisi ottaa jokin DoOrDie-riski. Oma kulma taas on se, että ongelma on tähän astiset signaukset kokonaisuutena. Joukkueeseen käytetty rahasumma ei todella ole se ainoa määrittävä tekijä, vaan miten se on käytetty.

Mitä IFK tekee sydäntalvella, jos vene vuotaa sieltä täältä? Realisoi taloudellisen riskin myöhemmin, jolloin urheilullisen menestyksen realisointi, ja täten myös taloudellisen tuloksen parannuksen todennäköisyys on pienentynyt?
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ymmärrän hyvin ja olet mielestäni oikeassa. Homma toimii myös toiseen suuntaan. Voit käydä katsomassa vaikka Kari Jalonen -
ketjusta, kuinka tutut nimimerkit toivottavat hänet alimpaan helvettiin. Myöhemmin samat nimimerkit ylistävät Jalosta parhaaksi valmentajaksi about ikinä.

Haen tällä sitä, että jos IFK:n fanina on sitä mieltä, että kaikki on paskaa, on useammin oikeassa, kuin se, joka haluaa uskoa ja luottaa, että tällä kertaa onnistuu. Ei se silti tee kenestäkään varsinaista tietäjää. Koska IFK.

Totta, viisaita sanoja.

Hankalanhan tästä tilanteesta tekee nyt se, että IFK:n tietynlainen vuosia jatkunut "maha täynnä"-kelluminen toiminnan kehittämisen suhteen jättää Rödan auttamattomasti ulos tästä muiden irtiotosta. Kun ei ole mitään muuta, kuin liigan kalleimmat liput, ja uskollisin yleisö. Sillä pärjää tiettyyn pisteeseen asti, mutta nyt kun esimerkiksi Nordis asettaa rajoitteensa, niin paha siinä on vääntäytyä vetävän ryhmään mukaan.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@BOL Kiitos lukutaitokoulun suosituksesta, harkitaan.

Se kulma millä keskusteluun yleensä tulet, on sellainen joissa nousee esiin jokin kanta tai näkökulma asioihin jonka pitäisi automaattisesti ohittaa muiden keskustelijoiden näkemys jonain ylivertaisena statementina.

Noin muuten ihan ansiokasta pohdintaa ja vakavaraisuudesta ihan samaa mieltä. Mitä IFK on tehnyt toiminnan kehittämisen eteen, siis muuta, kuin nauttinut uskollisen yleisön maksamista kalliista pääsylipuista? Gardenissa on yritystä, mutta muutakin toimintaa on saman sateenvarjon alle mahdollista kehittää. Miten IFK ei saa Helsingin talousalueella jiirattua omaa liiketoimintamalliaan vielä parempiin kantimiin, kun sitä verrataan kilpailijoihin? Brändi on kunnossa.

Mielenkiintoisesti homma on tuossa viestissä käännetty niin, että IFK:n rosteriongelmat liittyisivät jotenkin siihen, ketä on vielä hankkimatta, ja tämän vuoksi pitäisi ottaa jokin DoOrDie-riski. Oma kulma taas on se, että ongelma on tähän astiset signaukset kokonaisuutena. Joukkueeseen käytetty rahasumma ei todella ole se ainoa määrittävä tekijä, vaan miten se on käytetty.

Mitä IFK tekee sydäntalvella, jos vene vuotaa sieltä täältä? Realisoi taloudellisen riskin myöhemmin, jolloin urheilullisen menestyksen realisointi, ja täten myös taloudellisen tuloksen parannuksen todennäköisyys on pienentynyt?
Itse luen näköjään aika eritavalla noita @BOL :n viestejä tai sitten ymmärrän ne hyvin eri tavalla kuin sinä.

En viittaa nyt sinuun vaan yleisesti. Se miten täällä väärin tulkitaan viestejä, näyttää koomiselta, varsinkin siksi kun ei vaikuta että niitä edes tahallaan tulkitaan väärin. Varmaan tahallaankin tulkitaan väärin jotta päästään rehaamaan milloin mistäkin mutta tuntuu että viestejä ei myöskään jakseta lukea eikä miettiä mitä kirjoittaja tarkoittaa, jos se ei aukea heti ensimmäisestä lauseesta.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse luen näköjään aika eritavalla noita @BOL :n viestejä tai sitten ymmärrän ne hyvin eri tavalla kuin sinä.

En viittaa nyt sinuun vaan yleisesti. Se miten täällä väärin tulkitaan viestejä, näyttää koomiselta, varsinkin siksi kun ei vaikuta että niitä edes tahallaan tulkitaan väärin. Varmaan tahallaankin tulkitaan väärin jotta päästään rehaamaan milloin mistäkin mutta tuntuu että viestejä ei myöskään jakseta lukea eikä miettiä mitä kirjoittaja tarkoittaa, jos se ei aukea heti ensimmäisestä lauseesta.

Varmasti, ja ihan saletisti jengillä muodostuu myös tietynlaisia ennakkoasenteita kirjoituksia kohtaan, ei käy kiistäminen.

Kirjoitettu teksti on monesti hankala elementti, jos asialle tullaan eri suunnista. Varsinkaan kun sähköisessä viestinnässä jää eleet ja muut keinot pois käytöstä.
 

Eemin76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti on tiukkaa taloudellisesti, mutta kyllä siellä on jemmassa varmasti sen verran että pari puuttuvaa palasta saadaan hommattua. Nythän odotukset ei ole taivaissa, joten paineet on tampereella ja ei ne tähtisikermät aina mestaruuksia voita. Kyllä niitä on Hifkilläkin ollut muulloinkin kuin 98 ja 11. Kysykää Jokerikannattajilta. On jopa mukava lähteä välillä vähän haastajan roolista, se sopii monesti Suomalaisille. Ja sieltä löytyy kyllä hyviä pelaajia ihan tarpeeksi, se että joku on esim viimekauden pelannut huonosti, ei tarkoita että ensikausi on täsmälleen yhtä huono. Dyk voi painaa sen 20+20 , Palola voi löytää uuden kevään ja olla vaikka kovapyssy! Mistä näitä tietää? Sen näkee sit esim 20 kierroksen jälkeen, mä olen valmis odottamaan ja katsomaan.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
En mäkään näe mitään syytä alkaa kaivamalla kaivamaan muiden viestihistoriaa osoittaakseen jonkun olleen väärässä milloin minkin asian suhteen. Varmaan jokainen tähänkin osioon kirjoittanut on ollut välillä oikeassa ja välillä väärässä. Mielipiteitähän nämä vaan ovat ja jokaiselle sellainen sallittakoon, mutta yksittäisten nimimerkkien mollaaminen on kyllä ihan perseestä. Ollaan me parempia kuin tuo naapurin porukka Ilmalassa ja annetaan vain asioiden riidellä menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Kyllä mäkin ihmettelin Teräväistä puolustellessani, että mitä noi oikein meuhkaa sen paskuudesta, mutta lopulta myönsin itsekin, että parempi hänen oli muuttaa seuraavaan osoitteeseen uransa kannalta, kun ei se peli vaan täällä auennut ja siinä voittivat sekä HIFK, KooKoo että etenkin Eero itse.

En minä ainakaan kaivamalla kaivanut, vaan satuin lukemaan tätä ketjua viikon myöhässä ja omassa reaaliajassani kommentoin viestiä joka tuli vastaan. Jos taas viittaat toisinpäin siihen että minusta kaivamalla kaivetaan jotain jossa olen ollut väärässä, niin se on kyllä minulle ihan fine että muistuttaa jostain Kousan haikailusta. En kuitenkaan muista juuri suoranaisesti Kousaa ja Saarista "epätoivoisesti" haikailleeni, vaan enemmänkin kiekollista ykköspakkia sekä enemmän pelintekoa hyökkäykseen, joko laidalle tai keskelle. Ja lopulta kuitenkin signattiin se haluamani Broadhurst jatkosopimukseen, joten eihän sitä Saarista sitten enää niin paljoa tarvittu. Kousa ei osoittautunut olevan lainkaan siinä kunnossa kuin edellisellä kaudella, sitä tuskin kovin moni muukaan tiesi, ja ehkä myös "Kousa" olisi ollut liian paljon miinuksia keräävä, mutta yhtälailla olen edelleen sitä mieltä että Schmaltz oli aivan paska valinta pisteitätekeväksi ykköspakiksi, vaikka uskomattomasti sen 33p tekikin.

Näin niin kuin ulkopuolisena samaa mieltä kaikesta itseäsi koskevasta. En nähnyt mitään ristiriitaa edes noissa keräämällä kerätyissä sun viestiesi lainauksissa. Ja selitit kaiken auki järkevästi.

Sen sijaan tuosta tamperelaisten mahdollisesta hurlumhei-meiningistä en näe pienintäkään merkkiä/riskiä tuntien kyseisten joukkueiden taustakuviot melko tarkasti. Toki säkin vain spekuloit asialla, etkä esittänyt mitään arvauksia saati väitteitä.

Eivät olleet keräämällä kerättyjä, taisivat olla kaikki yhdestä ja samasta viestistä, jonka vain pilkoin osiin sillä poistin välistä muita lauseita jotka eivät tähän kokemaani ristiriitaan liittyneet.

Ja kyllä minä pidän BOLia järkevänä ja asiallisena, siitä ei ole kyse. Ristiriitaisuudet (tai kirjoitukset, jotka minulle näyttäytyvät ristiriitaisuuksina) saattavat, kuten @Synyster mainitsi, olla seurausta liiallisesta halusta uskoa, yrittää ymmärtää ja puolustella seuran johdon toimia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Täällähän on railakkaat väännöt meneillään :) Kertonee vaan siitä, että mitään ei tapahdu kiekossa.

Oma mielipide on kyllä edelleenkin se, että IFK tuotemerkkiä ja sitä kliseistä brändiä on käytetty liian pliisusti hyväksi vuosikymmenet. Olen aivan satavarma siitä, että seura olisi pystynyt tekemään enemmän rahaa monilla eri tavoin ja ei yhteyksin, jos olisi ollut sellaiset ihmiset puikoissa, jotka olisivat tienneet miten se tapahtuu ja miten se kannattaa tehdä. Sponsoreita ja rahankeruuta on varmasti tehty hartiavoimin ja varsinkin Valtanen oli oikeinkin pätevä hommassaan, mutta tarkoitan ihan busineksen laajentamista IFK:lla ja IFK:ssa. Tuotemerkki on paljon muutakin kun pelkkä illalla 18.30 alkava lätkämatsi Nordiksella. On siellä pikkusen ollut yritystä IFK-viineillä ym. mutta valitettavasti vähän on piippuun jäänyt.

Nyt kaikki odotukset lepää tavallaan Gardenissa, että voitaisiin jotenkin kasvaa tästä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuli vastaan erään kerran IFKn markkinointihenkilön (en nyt muista hänen nimeä) kanssa tilanne jossa hän vakavalla naamalla sanoi ettei kannata panostaa HIFKn kotiotteluiden ajankohtien markkinointiin koska "kaikki kuitenkin tietää milloin IFKlla kotimatsit on...". Vaikka HIFKn markkinointi Liigan asteikolla on erittäin toimivaa ja hyvä laatuista, niin kyllä sitä voisi vähän parantaa. Toki Liigan markkinointitaso ei kovin korkea ole, esimerkkinä vaikka KalPan surullisen kuuluisa ritarivideo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli vastaan erään kerran IFKn markkinointihenkilön (en nyt muista hänen nimeä) kanssa tilanne jossa hän vakavalla naamalla sanoi ettei kannata panostaa HIFKn kotiotteluiden ajankohtien markkinointiin koska "kaikki kuitenkin tietää milloin IFKlla kotimatsit on...". Vaikka HIFKn markkinointi Liigan asteikolla on erittäin toimivaa ja hyvä laatuista, niin kyllä sitä voisi vähän parantaa. Toki Liigan markkinointitaso ei kovin korkea ole, esimerkkinä vaikka KalPan surullisen kuuluisa ritarivideo.
HIFK hoitaa brändimarkkinoinnin hyvin (aina voi parantaa). Tapahtumamarkkinoinnissa on varmasti kehitettävää (viittaan mm. nostoosi, vaikkakin toivottavasti useiden vuosien takaa. Pelkkä tietoisuus pelistä ei täyttäne katsomoa marraskuisina tiistaina). Kausarimarkkinointi osuu hienosti uskovaisiin, mutta en tiedä haetaanko kuinka taitavasti kausarista luopuneita tai ensikertalaisia. Omasta kausaristani jo aikaa, mutta kovinkaan vahvan markkinoinnin kohteena en ole. Muuta liiketoimintaa en tunne niin hyvin, että osaisin arvioida panostuksen vahvuuden,

Estääkö hallisopimus uusien liiketoimintojen tuonnin ottelutapahtumiin?
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainonta kannattaa aina jopa ihan sanomalehdessä että tänään pelataan ottelu.... Luin aikanaan että purkka miljardööri Wrigleysiltä kysyttiin että miksi hän yhä mainostaa purkkaansa päivittäin. Eivätkö jo kaikki muutenkin sitä osta. Vastaus oli että joka päivä syntyy tuhansia ihmisiä jotka eivät ole kuulleetkaan hänestä....
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Synyster , kyllä mä sen ymmärrän, että ihmisillä on kysymysmerkkejä ensi kauden jengiin liittyen. Itsellänikin on, tietenkin, kuten aina, mutta olen valinnut sen tien, että luotan valmennuksen ja Salmelaisen näkemyksiin, koska he ovat pelaajien kanssa lähes joka ikinen päivä. Mä ihan aidosti uskon, että heillä on merkittävästi enemmän sellaista tietoa, mitä meillä ei ole ja että sillä tiedolla on merkitystä. Mun on vaikea kuvitella, että HIFK:ssa olisi kasattu ensi kauden jengi niin, että yhtenä päivänä vaan päätetään jotain ja sitten aloitetaan sopimusneuvottelut, vaan että asioita on mietitty monelta eri kantilta ja kerätty dataa pelaajan aivan ensihetkestä lähtien. Mä en siis usko, että yhtään pelaajasopimusta on tehty hetken mielijohteesta tai vain jonkun lyhyen otannan tai onnistumisten perusteella, vaan asiasta päättävät tahot ovat miettineet kunkin pelaajan osalta asioita ensin omassa päässään, sitten niistä on keskusteltu yhdessä, ehkä mietitty vielä ja sitten päätetty tarjotaanko sopparia vai ei. Muakin kyllästyttää menestymättömyys ja koska sitä toisenlaista reseptiä on kokeiltu jo riittävän pitkään paskoin tuloksin, olen avoin uudelle. Simple as that.

@Helsingforce , ei mulla ole mitään erityistä halua puolustella HIFK:n toimistoa, mutta ei mulla myöskään ole mitään erityistä intoa heitä kaikesta haukkuakaan. Mähän olen monta kertaa avautunut myös siitä, miten moni asia on mun silmääni kunnianhimontonta skeidaa ja tekisin itse montakin asiaa aivan eri tavalla. Lähtien nyt vaikka ihan viestinnällisistä ja markkinoinnillisista asioista. Mallia voisi ottaa vaikka Ilveksestä ja SaiPasta näin alkuun. Salmelaista en tunne, olen kyllä tavannut ja hän on antanut itsestään ihan positiivisen kuvan. Pidän hänen filosofiastaan, enkä pidä häntä minään helppoheikkinä. Pidän itseäni hyvänä ihmistuntijana ja Salmelainen on mielestäni vilpitön, ahkera, kunnianhimoinen ja olen toistaiseksi ostanut varmaan kaikki hänen näkemyksensä, johtuen ehkä siksi, että ne ovat aika lähellä omaani. Ovatko ne oikeita? Kuka tietää, mutta elämässä ei monikaan asia ole puhtaasti oikein tai väärin. Jonkun mielestä voin olla hyväuskoinen hölmö, mutta ne, jotka mut tuntevat siviilissä tietävät, että olen ihan kaikkea muuta. Salmelaisen alku HIFK:ssa ei ole ollut helppo, paljon vaikeampi kuin kukaan olisi voinut etukäteen kuvitella, mutta viime vuodet ovat olleet koko maailmassa vaikeita. Kenenkään kohdalla ei ole mitään takeita, mutta itse koen, että Salmelainen tekee oikeita asioita ja ne ovat avain pitkäkestoisempaan menestykseen. Jos Salmelaisen ja Peltosen duunit olisivat helppoja, kaikkihan niissä onnistuisivat ihan joka vuosi. Minä olin yksi Peltosen sopimuksen varmasti suurimmista kritisoijista alussa, enkä edelleenkään tiedä, onko hän lintu vai kala, mutta annan hänellekin rehdin mahdollisuuden. Hän oli pelaajana niin erityislaatuinen, että vaikea on uskoa, että hän olisi valmentajanakaan täydellinen tonttu. Mutta aika näyttää.

Toisin kuin moni muu, en myöskään anna Valtaselle ja Everille täyttä vapautusta koskien HIFK:ta tai seuran taloutta, koska viime kädessä heidän vastuullaan on kaikki muut paitsi pelilliset asiat seurassa. HIFK on niin pieni kioski, että ei siellä tapahdu mitään ilman heidän tietoaan tai hyväksymistään. Tämä nyt lähinnä koskee Valtasta. Hänen vastuullaan on ollut se, että jokaisessa pestissä on oikeat työntekijät ja parhaat mahdolliset saatavilla olevat osaajat. Hänen vastuullaan on myös ollut se, että HIFK:ssa työntekijöitä tarvittaessa lisäkoulutetaan, jotta voivat vastata nykyajan haasteisiin. Toivottavasti näin on myös toimittu. Talouteen ja liiketoimintaan liittyvissä asioissa Valtanen ja Everi kantavat siis ehdottomasti suurimman vastuun, joten itse en ymmärrä lainkaan, että täällä haukutaan kaikki muut, muuta heitä täällä nyt kilvan kehutaan. Valtanenkin ehti olla yli vuosikymmenen puikoissa. Korona toi tietysti omat haasteensa, eikä heitä voi siitä tai edes Gardenista syyttää, mutta kaikki muu urheilun ulkopuolella on viime kädessä kuulunut heidän vastuulleen. Parempaan olisi varmasti heidänkin pitänyt pystyä, mutta kuten olen monta kertaa aiemmin todennut, asiat eivät tässäkään ole mustavalkoisia. Tiedän myös, että huonomminkin olisi voinut mennä. Itse en kauheasti myöskään lämpene heidän siviilisijoituksilleen Gardenissa ja olen monta kertaa miettinyt, että kuinkakohan iso eturistiriita heillä mahtaa lopulta olla? Joten kyllä minäkin arvostella osaan, en vain jatkuvasti viitsi.

Ymmärrän senkin tiettyyn pisteeseen asti, että koska viime kauden jengillä ei pärjätty, moni näkee saman rungon tietynlaisena uhkana. Mutta itse ajattelen asiaa niin, että Salmelaisella ja valmennuksella on ollut kaksi vaihtoehtoa: kiinnittää tuttuja pelaajia tai etsiä ulkopuolelta korvaavat pelaajat. Molemmissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa. Vain aika näyttää, kannattiko luottaa tuttuihin pelaajiin. Toisaalta, emme saa koskaan tietää sitäkään, miten joku vaihtoehdoissa mahdollisesti mukana ollut pelaaja HIFK:ssa olisi suoriutunut, koska hän ei peliäkään pelannut, mutta sekin vaihtoehto on olemassa, että se vaihtoehto olisi ollut huonompi. Lähes kaikki on siis mahdollista.

Mitä HIFK on tehnyt toiminnan kehittämiseksi? En suoraan sanottuna tiedä muuta kuin sen, että yrityspuolella aika paljonkin ja siellä erottuvat hyvällä tavalla edukseen. Tämän olen kuullut niin monesta suunnasta nimenomaan yhteistyökumppaneiden puolelta, että pakkohan siinä joku totuuden siemen on olla. Ennen kuin minä voin haukkua seuran alimpaan helvettiin, pitäisi tietää, mitä asioita ja mahdollisuuksia seurassa on selvitetty mahdollisten sivubisnesten suhteen. Minulla ei ole tietoa näistä asioista. Se on kuitenkin selvää, ettei kaikki liiketoiminta automaattisesti ole hyvää bisnestä ja kysymys on usein myös resursseista. En siis tiedä, onko HIFK tehnyt jotain oikeasti väärin vai onko vain varovainen, mutta näillä olemassa olevilla tiedoilla en kykene suoraan dumaamaankaan. Ja se, mikä toimii jossain muualla Suomessa, ei automaattisesti toimi Stadissa.

Jälkiviisaus on helppoa, mutta kun päätökset pitää aina tehdä jollakin hetkellä sen hetkisillä tiedoilla, joskus tapahtuu myös virheitä. Plus, että mehän emme myöskään tiedä sitä, millaisiin bisneksiin HIFK:ta on vuosikymmenien aikana kosiskeltu ja kuinka moni niistä on lopulta osoittautunut huonoksi bisnekseksi. Minä en siis väitä, että HIFK:ssa tehdään kaikki täydellisesti, eikä paremmin voisi olla. Ei tehdä ja kyllä voisi. Mutta tiedän myös, että resurssit ovat rajalliset ja ydinliiketoiminta on se ensisijainen juttu. Ja että ihan jokainen asia ei ole täysin omissa käsissä. Monelta unohtuu myös se, että vaikka HIFK:n bisnes on hyvin näkyvää, kysymyksessä on kuitenkin varsin pienellä liikevaihdolla operoiva yritys. Varmasti HIFK:ssa ollaan avoimia hyville ja kannattaville bisneksille, jotka sitovat mahdollisimman vähän seuran resursseja, mutta tuovat sisään niin perkeleesti fyrkkaa. Itsekin olen, joten kuulisin mielelläni lisää, jos jollain on joku yliveto tarjous esittää.

Ja kun huomioidaan sekin, että Gardenia on suunniteltu aivan järkyttävän pitkään ja sekin on vienyt aivan järjettömän määrän aikaa ja rahaa tuottamatta vielä mitään, ymmärrän kyllä, että hirveää hinkua muuhun ei ole ollut. Kukaan tuskin osasi pahimmissa painajaisissaankaan kuvitella, että Gardenissa kestää oikeasti näin kauan. Ja koko prosessin ajan HIFK on joutunut vain sopeutumaan ja odottamaan. Joten tässä kohtaa olen itse halukas antamaan vähän siimaa organisaatiollekin.

Kuten olen aiemminkin sanonut, olen valinnut lähestyä asioita ennemmin positiivisesti kuin negatiivisesti. Se on ihan puhdas päätös ja se on oikeasti parantanut mun elämänlaatuani, koska negatiivisuus syö sisältä ennen kaikkea minua itseäni. En halua sellaista, koska asioilla on kuitenkin yleensä tapana järjestyä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin tyhmä, sinisilmäinen ja hyväuskoinen hölmö, jolle elämä on yhtä naminamia. Ei täällä kovinkaan monella, jos yhtään kenelläkään, ole mitään todellisia faktoja juuri mistään ja me pyörittelemme täällä vuositolkulla enemmän tai vähemmän samoja asioita ja jokainen lähestyy niitä omista lähtökohdistaan. Ja ne lähtökohdat ovat ihan tosi erilaisia. Itse pyrin (usein liian pitkillä) viesteilläni herättämään ihmisissä erilaisia ajatuksia, ettei nyt kaikki täällä lukittautuisi sinne negatiivisuuden kammioon tai joku muu posihenkinen kokisi olevansa jotenkin poikkeava, kun HIFK ei koko ajan vituta. En kirjoita tänne provosoidakseni ketään ja jos jotain ottaa kirjoitukseni päähän, niin älkää hyvät ihmiset lukeko niitä. Sehän voi olla monelle se ensimmäinen positiivisemman elämänasenteen päätös, että lakkaavat lukemasta BOLin viestejä, koska ne vain vituttaa :D.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös