Ansiokasta pohdintaa taas sinulta ja suurimmilta osin olemme samoilla linjoilla. Tartun kuitenkin tähän lainattuun kohtaan. En tiedä tulkitsenko tätä taas liian omien lasieni läpi, mutta saan sellaisen kuvan, että sinä hyväksyt välikauden ensi kaudella, jotta voidaan panostaa kaudeksi 23-24? Se on mielipiteenä yhtä arvokas kuin kaikki muutkin, mutta kerrotko minulle miksi meidän kannattajien pitäisi panostaa, jos ei IFKkaan panosta kunnolla kontra kilpailijat? Eikö Liigan kalleimmilla lipuilla voisi olettaa, että tuote vastaa hintaa?
Kirjoitin jo aiemmin, että minulle välikausi on täysin vieras konsepti. Enkä usko, että HIFK:llakaan on aikomusta pitää mitään välikausia. Mutta elämässä on tiettyjä realiteetteja, jotka tulee huomioida. Yksi sellainen on talous. HIFK on vastuussa paitsi joukon ihmisiä henkilökohtaisia sijoituksista myös toimiston ja joukkueen ja sen kanssa työskentelevien ihmisten työpaikoista. Seurajohto on myös vastuussa siitä, että meillä on jengi, jota seurata. Nämä ovat oikeasti isoja ja merkittäviä asioita. Minä olen henkilökohtaisesti vastuussa oman perheeni taloudesta yhdessä puolisoni kanssa ja meidän päätöksemme vaikuttavat suoraan lapsiemme elämään. Meidän tulee tehdä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kestäviä ja järkeviä päätöksiä, jotta "toimintamme" voi jatkossakin jatkua edes kutakuinkin samanlaisena kuin tähänkin asti, vaikka matkan varrelle osuisikin muutama töyssy. Ja siihen kuuluu myös se, että pyrimme parhaamme mukaan varautumaan siihen, että selviämme niistä ilman, että koko taloudelta ja turvalliselta elämältämme lähtee pohja. Meidän ei välttämättä ole viisasta ostaa juuri nyt molemmille uusia autoja ja tehdä keittiöremonttia vain, koska naapuri niin tekikin, mutta meillä on varaa huollattaa nykyiset, vallan mainiot automme ja voimme uusia keittiön kodinkoneet heti, kun nykyiset menevät rikki ja tehdä lomamatkan haluamaamme kohteeseen. Mikäli emme toimisi järkevästi, voisimme ostaa ne uudet autot ja tehdä keittiöremontin, mutta jos meiltä menisi yhtäkkiä duunit molemmilta alta, saattaisimme joutua tilanteeseen, missä joudumme yhtäkkiä myymään koko asunnon ja muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle ja lasten kuviot menisivät uusiksi. Ja sitähän me emme halua. Siksi meidän pitää miettiä, mikä on oikeasti järkevää. Kun asiaa lähestyy tästä näkökulmasta, mun on helppo ymmärtää, että parilla nimimiehellä ei välttämättä saada oikeasti mitään ratkaisevan paljon parempaa, mutta niiden hankinnalla voidaan heikentää tulevaa toimintaa. Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, mistä talouden haasteet ovat syntyneet (=korona), mutta ne haasteet on pakko huomioida ja uusiin itsestä riippumattomiin haasteisiinkin on vain pakko varautua. Se on järkevää.
Ajatellaan näin: HIFK ostaa riskillä kolme kallista ja nimekästä pelaajaa, "koska emme voi jäädä pahimmista kilpailijoista jälkeen". Yksi nimimiehistä loukkaantuu joulukuussa vastustajan taklatessa häntä päähän ja koko ura on vaakalaudalla. Toinen loukkaantuu helmikuussa ihan vaarattomassa tilanteessa ja polvi sanoo poks. Kolmas loukkaantuu maaliskuussa saadessaan kiekon suuhun. Kaikkien kausi ohi. Pelaajat ovat saaneet paljon vastuuta ja pelanneet isoja minuutteja ja käytännössä kaikki erikoistilanteet. Liiga on jälleen kerran ennätystasainen ja sarjasijoituksen kannalta sijat 2-10 ovat ihan yhtä mahdollisia, koska jengit pelaavat ristiin. Yhtäkkiä olemme siinä tilanteessa, että meiltä puuttuu kolme ison roolin pelaajaa, korvaajat eivät ole saaneet kovinkaan suurta roolia ja HIFK on sellaisessa tilanteessa, että viimeisistä peleistä pitäisi napsia 15/21 pistettä, jotta päästään varmasti pleijareihin. HIFK päätyy runkosarjassa lopulta sijalle 4, jääden vain 6 pistettä runkosarjan voittajasta Puolivälierissä jokainen peli on äärimmäisen tiukka ja jokainen peli menee jatkoille. Seiskapelin 57:llä minuutilla vastustajan pelaaja ajaa maalille ja täysin vaarattomassa tilanteessa veskarimme loukkaantuu. HIFK:n maalille heitetään sarjan kakkospelin pelannut kylmä veskari aivan jäätävään paikkaan, jossa vaihtoehdot ovat voitto tai kuolema. Viimeisellä minuutilla vastustaja toimittaa raivopäänä kiekkoa maalille ja kiekko menee maaliin oman puolustajamme luistimesta. Kausi päättyy siihen. HIFK on ottanut ison taloudellisen riskin hankkimalla kolme pelaajaa, joista kukaan ei ollut pelikunnossa, kun pleijarit alkoivat. Seura tekee 700k€ tappiota. Näiden kolmen pelaajan kustannukset seuralle olivat n. 900k€. Mikäli näitä kolmea pelaajaa ei olisi hankittu, HIFK olisi hankkinut yhden "ei niin nimekkään, mutta rutinoituneen Liiga-pelaajan", jonka kustannukset olisivat olleet n. 150k€ ja omille junnuille olisi annettu suurempaa roolia. Junnujen kustannus olisi ollut n. 50k€. Ilman näitä taloudellisesti riskialttiita hankintoja HIFK olisi tehnyt nollatuloksen. Siis vaikka kausi päättyi aivan järkyttävään urheilulliseen pettymykseen ja pleijareista jäi tuloja saamatta. Budjetti oli siis muuten laadittu varsin järkevästi. Mutta "HIFK halusi näyttää faneille, että ovat tosissaan" ja hankki kolme pelaajaa, joita ei ihan oikeasti olisi ollut järkevää hankkia, koska niiden hankintojen vuoksi seura teki lopulta tappiollisen tuloksen. Seuraavalle kaudelle on pakko tehdä radikaaleja sopeuttamistoimia, koska Suomen taloudellinen tilanne ei ainakaan ole aiempaa vuotta parempi. Pelaajabudjettia joudutaan pudottamaan yhteensä miljoona euroa verrattuna päättyneeseen kauteen ja HIFK:n tilanne heikentyy olennaisesti. Kuka on vielä sitä mieltä, että nämä hankinnat oikeasti kannattivat ja riski todella kannatti ottaa? Olisimmeko sittenkin oikeasti pärjänneet ilman heitä koko kauden, kun eivät lopulta olleet loppukaudesta edes käytettävissä? Ja kun joukkue kuitenkin lopulta onnistui pelaamaan itsensä hyviin asemiin runkosarjan päättyessä ja vastuunkantajiksi nousivat ihan muut pelaajat. Ne, joiden palkkapussi oli merkittävästi pienempi.
Kirjoittamani esimerkki on tietyllä tavalla aivan överi, mutta kuten hyvin tiedämme, HIFK:lle minkäänlainen loukkaantumisiin tai sairastumisiin liittyvä ei ole mahdotonta tai vierasta. Kirjoittamani tilanne voisi siis ihan oikeasti jopa tapahtua. Valitettavasti. Eikä sellaista tilannetta olisi edes vaikeaa uskoa. Kaikkiin loukkaantumisiin ei tietenkään voi varautua, mutta ylisuuria riskejä ei vain ole varaa ottaa.
Lisäksi olen edelleen aidosti sitä mieltä, että HIFK:lla ei todellakaan ole mikään huono joukkue. Mä olen oikeasti aika ihmeissäni siitä, miten maailmanlopun meininki täällä vallitsee ja miten vähän uskoa meikäläisiltä löytyy. Miten joku voi kokea, että HIFK:hon ei ole panostettu, kun pelaajabudjetti nyt oletettavasti on kuitenkin Liigan kärkipäätä? Mun mielestäni on mahtava kokea tilanne, että kerrankin ei olla suurimpia mestarisuosikkeja. Mielenkiintoista nähdä, onko sillä merkitystä myös joukkueelle. Haluan myös ehdottomasti nähdä, millaisia tuloksia joukkue saa aikaan, kun asiat tulevat selkärangasta ja joukkue on saanut rauhassa valmistautua uuteen kauteen. Mä en koskaan aliarvioi
joukkueen voimaa ja kerrankin HIFK:lla on mun mielestäni oikeasti hyvät lähtökohdat. Tuoreessa muistissani on myös Pikkaraisen toinen kausi, kun homma alkoi vihdoinkin napsua nätisti kohdilleen ja HIFK pelasi aivan mahtavaa ja voitokasta lätkää. Ei se sattumaa ollut, vaan kovan työn tulosta. Joukkueella oli rutiinia, jollaisesta oli meillä liian pitkä aika. Olin silloin aivan varma, että pystytään oikeasti haastamaan Lukko, joka oli jossain vaiheessa aivan ylivoimainen jengi. Mutta sitten tuli korona ja kaikki meni siinä. Samoin viime kaudella vaikean alun jälkeen homma alkoi vihdoin toimia, vaikka itse olin alkukaudesta sitä mieltä, että hommassa ei ole mitään järkeä. Mutta sitten tuli taas sairastumisia ja pakka levisi. Kaikki meni lopulta päin helvettiä ja jotenkin se Garteigin loukkaantuminen oli oikein Rouva Fortunan totaalinen perseennäyttö meille kaikille. Mutta, jospa ensi kaudella suunta vihdoinkin muuttuisi?
Miksi fanin pitäisi panostaa? Miksi ei? Jos siis mieltää itsensä faniksi. Etkö sinä halua olla mukana, kun kerrankin edes yritetään tehdä asioita järkevästi ja kestävästi? Sillä tavalla kuin niissä pahimmissa kilpailijoissa on tehty jo vuosia ja nyt he poimivat hedelmiä. Ja jos siltä tuntuu, niin voihan sitä antaa seuralle vaikka "toistaiseksi viimeisen mahdollisuuden". Katsoo, mitä tästä seuran valitsemasta taktiikasta nyt tulee ja miltä se tuntuu ja jos se ei tunnu mielekkäältä, olet ainakin antanut kaikkesi ja sitten voit hypätä pois. Mutta täälläkin on niin pitkään huudettu kestävämmän ja järkevämmän toiminnan puolesta, että eikö sille nyt pitäisi faninakin antaa reilu mahdollisuus? Jos jengin voitot eivät enää tunnu hyvältä, sitten on ehkä aika tehdä jotain muuta. Itse ainakin olen ajatellut lopettaa koko touhun, jos se ei enää pidemmän päälle tunnu hyvältä tai Nordikselle lähteminen ei aidosti enää innosta. Toivon, ettei sellaista tilannetta tule ikinä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta toistaiseksi on kiinnostanut enemmän kuin jäädä himaan. Koska onhan Nordis ja HIFK nyt vain ihan ylivetoja, kaikesta paskasta ja lukuisista pettymyksistä huolimatta.