HIFK:n taloudellinen tilanne ja tulevaisuus

  • 865 471
  • 3 270

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n paidassa ilmaveivin kaudella 2011-2012 kuitenkin teki Makke.

Kyllä, Espoossa teki. Näin telkkarista. Mutta missään vaiheessa kysymys ei ollut Markus Granlundin ilmaveivistä, vaan siitä, että Mikael Granlund teki ilmaveivin MM-kisoissa keväällä 2011 ja se aiheutti aivan ennen näkemättömän hypen Suomessa ja teki Mikael Granlundista ”koko kansan Miken”. Sitä koko kansan Mikkeä tultiin ihan oikeasti katsomaan ja pienet lapset olivat pähkinöinä katsomossa. Edellisellä kaudella oli vasta nuoret mimmit ja muut HIFK-henkiset.

Markus Granlundin ilmaveivi tuskin näkyi lippuluukulla kovin suuresti. Mitään faktaa mulla ei ole, mutta ottaen huomioon Markuksen ”statuksen” kiekkoilijana Suomessa, en usko hänen ilmaveivillään olleen suurta liiketaloudellista merkitystä.

Miksi edes vänkäät tästä asiasta? Ajankuluksi?
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Tulevaisuus-näkökulmasta: nyt on IFK:n viimeinen tilaisuus kammata vapaat sponssit omaan leiriin.
En tiedä yhtään kuka vetää, ja millä tasolla on joukkueen markkinointi- ja mediaosasto.
Blues on divarissa, kukaan tiedä missä sarjassa ja jengillä narrit on liikkeellä ensi vuonna.
Nyt fyrkkaa kiinni markkinointiin, palkatkaa vaikka joku saatanan Kekäläinen tjsp.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun täällä ollaan oltu huolissaan HIFK:n taloudellisesta tilanteesta, lienee hyvä kertauksen vuoksi(?) postata alla oleva tilannekatsaus Liiga-seurojen taloudellisesta tilanteesta. Linkki vie EY Financial Accounting Advisor Servicesin raporttiin. On toki hyvä huomioida, että raportti käsittelee menneitä kausia, mutta kyllä siitä saa silti hyvän käsityksen HIFK:nkin tilanteesta. Vaikka tilanne on jonkin verran muuttunut, se ei kuitenkaan ole voinut muuttua niin olennaisesti, että vakavaraisesta yhtiöstä olisi yhtäkkiä sukellettu konkurssikypsyyteen tai edes lähelle sitä. Raportin on laatinut sitoutumaton taho, joten on syytä olettaa, ettei mukana ole yhdenkään seuran omaa propagandaa tai tarkoituksellista mustamaalausta.


Sivulta 64 alkaen käsitellään HIFK:n tilannetta varsin tarkasti ja siitä eteenpäin jokainen seura erikseen. HIFK:n tase on siis ollut terveellä pohjalla ja Nordiksen käyttöastekin Liigan paras ja erinomainen (88%). "Vakavaraisuudessa" HIFK oli toiseksi paras seura 75%:n osuudellaan. HPK oli Liigan vakavaraisin seura (77%), mikä oli itselleni pienoinen yllätys. Vaikea uskoa, että HIFK olisi Valtasen aikakaudella jättänyt reagoimatta vallitsevaan tilanteeseen ja lähtenyt hallitsemattomaan syöksyyn. Se nyt kuitenkin lienee kaikille selvää, että pelikenttä on muuttunut paitsi Suomen yleisen taloudellisen tilanteen vuoksi, myös esim. muiden Liiga-seurojen hyvien taloudellisten tulosten myötä. Hommia siis riittää, muuta sehän on vain hyväkin asia.

Ei HIFK:lla oikeasti ole mitään hätää. Mutta se on selvää, että taloutta pitää sopeuttaa, jos ympäröivässä maailmassa on paljon kysymysmerkkejä. Se on vain ja ainoastaan viisasta. Ei sitä omassakaan taloudessa voi ostaa kalliimpaa Seppälää, jos rahat eivät oikeasti riitä, vaan silloin pitää ostaa sellaista, mihin rahat riittävät. Ja "ei-kallein" ei ole synonyymi paskalle. Itse toivotan tervetulleeksi tarkan euron linjan niin kauan, kun siinä pysyy jonkinlainen tolkku. Tällä tarkoitan sitä, että pihiksi ei pidä ryhtyä, mutta rahoistaan kannattaa olla tarkka. Yksittäisten pelaajien hinnalla ei niinkään ole mulle merkitystä, koska kokonaisuus ratkaisee ja markkinat korjaavat vääristymät nopeasti. Jos joku on ylipalkattu, se tarkoittaa yleensä sitä, että hän joutuu sitten seuraavalla sopimusneuvottelukierroksella tinkimään enemmän palkastaan. Ja näissä karkeloissa aina joku voittaa, kun taas joku toinen häviää. Ja yleensä se palkka on suoraan suhteessa esim. pistepotentiaaliin tai johonkin muuhun erityisosaamiseen ja jos sillä omalla saralla ei ole tullut tulosta, vanhoilla meriiteillä ei pitkälle pötkitä.

Mua lähinnä mietityttää, että kenen asiaa se oikeasti ajaa, että ilmoille on nyt heitetty väite siitä, että HIFK:lta on rahat loppu ja sitä toitotetaan täälläkin? Ei ainakaan HIFK:n. Eikä se väite ole edes totta. Eikö meidän HIFKlaisten etu ole se (myös niiden, jotka eivät ole katsomoon tulevalla kaudella tulossa), että mahdollisimman moni kiinnostuu HIFK:sta ja suuntaa sinne katsomoon tuomaan tuloja seuralle? Näin seura voi sitten tulevaisuudessa ostaa niitä nimekkäämpiä pelaajia ja olisimme taas kesällä mestareita, ainakin paperilla :).

Itse ainakin ottaisin nyt varovasti tulevan kauden taloudellisessa mielessä ja lisäisin paukkuja sitten kaudelle 23-24, jos ja kun naapurista palataan Liigaan. Jos hanuri siis oikeasti kestää. Mihinkään turhaan tuhlailuun ei kannata silloinkaan lähteä, mutta silloin pitää erottua ihan eri tavalla, koska samoille apajille tulee "uusi ja mielenkiintoinen toimija". Pääkaupunkiseudulla on nimittäin myös melkoisen paljon katsojia, jotka käyvät irtolipuilla katsomassa pelejä, eivätkä varsinaisesti profiloidu minkään joukkueen kannattajiksi, vaan tykkäävät vain katsoa hyvää lätkää.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mua lähinnä mietityttää, että kenen asiaa se oikeasti ajaa, että ilmoille on nyt heitetty väite siitä, että HIFK:lta on rahat loppu ja sitä toitotetaan täälläkin? Ei ainakaan HIFK:n. Eikä se väite ole edes totta. Eikö meidän HIFKlaisten etu ole se (myös niiden, jotka eivät ole katsomoon tulevalla kaudella tulossa), että mahdollisimman moni kiinnostuu HIFK:sta ja suuntaa sinne katsomoon tuomaan tuloja seuralle? Näin seura voi sitten tulevaisuudessa ostaa niitä nimekkäämpiä pelaajia ja olisimme taas kesällä mestareita, ainakin paperilla :).

Erittäin kiinnostava viesti. Lähinnähän täällä on arvailtu, että miksi Tappara ja Kärpät porskuttaa runsailla isoilla hankinnoilla ja HIFK ei. Ja miksi kantautuu huhuja, että HIFK vetää ensi kaudella vielä pienemmällä budjetilla.

Jos Tappara ja Ilves nostaa vaikka budjettiaan, jolta se näyttää ja menee reippaasti yli 3 miljoonan. Sanotaan nyt vaikka 3.3 miljoonaa ja HIFK vetää vaikka 2,5 miljoonan budjetilla, niin ero on 2-4 kovan pelaajan kokoinen.

Sitähän on täällä sitten vain arvailtu miksei HIFK vedä sillä 3,3 miljoonan budjetilla.

Mutta ehkä kyse on vain varovaisuudesta. Odotellaan vielä yksi flunssa-aalto varmistuakseen, ettei oikeasti mene Nordiksen ovet säppiin.

Edit: Ja siis en tiedä. Ehkä HIFKn budjetti on 3 miljoonaa. Nyt se ei vain näytä siltä, koska viime kaudella ilmoitettu budjetti oli 2-6 miljoonaa ja tällä hetkellä hieman haisee halvemmalta kokonaisuudelta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Itse ainakin ottaisin nyt varovasti tulevan kauden taloudellisessa mielessä ja lisäisin paukkuja sitten kaudelle 23-24, jos ja kun naapurista palataan Liigaan. Jos hanuri siis oikeasti kestää. Mihinkään turhaan tuhlailuun ei kannata silloinkaan lähteä, mutta silloin pitää erottua ihan eri tavalla, koska samoille apajille tulee "uusi ja mielenkiintoinen toimija". Pääkaupunkiseudulla on nimittäin myös melkoisen paljon katsojia, jotka käyvät irtolipuilla katsomassa pelejä, eivätkä varsinaisesti profiloidu minkään joukkueen kannattajiksi, vaan tykkäävät vain katsoa hyvää lätkää.
Olen yrittänyt ottaa itseasiassa sinun (aina) viisaasta vinkistä vaarin ja pitää etäisyyttä IFKhon, sillä nykyisellä touhullaan se ei aiheuta minulle kuin vitutusta. Itseasiassa se vituttaa ja turhauttaa niin paljon, että oli pakko kirjoittaa Salmelaiselle viesti, mitä ajattelen tästä touhusta. Saas nähdä tuleeko vastausta? Siitä se ei ainakaan jää kiinni, että viesti olisi ollut jotenkin osastoa suoraan roskakoriin mallinen eli ”vittuilua” vaan asiallista kritiikkiä ja aito huoli nykyisestä tilanteesta. Minua ihan rehellisesti vituttaa ensimmäistä kertaa elämäni aikana, että meni vahvistamaan kausikorttimme heti. Enkä usko olevani ainoa, joka näin ajattelee. Lisäksi en ymmärrä miksei tällaista strategian muutosta kommunikoida meille kannattajille? Saisi silloin itsekin puntaroida, onko kausikortit hinnan väärti.

Ansiokasta pohdintaa taas sinulta ja suurimmilta osin olemme samoilla linjoilla. Tartun kuitenkin tähän lainattuun kohtaan. En tiedä tulkitsenko tätä taas liian omien lasieni läpi, mutta saan sellaisen kuvan, että sinä hyväksyt välikauden ensi kaudella, jotta voidaan panostaa kaudeksi 23-24? Se on mielipiteenä yhtä arvokas kuin kaikki muutkin, mutta kerrotko minulle miksi meidän kannattajien pitäisi panostaa, jos ei IFKkaan panosta kunnolla kontra kilpailijat? Eikö Liigan kalleimmilla lipuilla voisi olettaa, että tuote vastaa hintaa?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ansiokasta pohdintaa taas sinulta ja suurimmilta osin olemme samoilla linjoilla. Tartun kuitenkin tähän lainattuun kohtaan. En tiedä tulkitsenko tätä taas liian omien lasieni läpi, mutta saan sellaisen kuvan, että sinä hyväksyt välikauden ensi kaudella, jotta voidaan panostaa kaudeksi 23-24? Se on mielipiteenä yhtä arvokas kuin kaikki muutkin, mutta kerrotko minulle miksi meidän kannattajien pitäisi panostaa, jos ei IFKkaan panosta kunnolla kontra kilpailijat? Eikö Liigan kalleimmilla lipuilla voisi olettaa, että tuote vastaa hintaa?

Kirjoitin jo aiemmin, että minulle välikausi on täysin vieras konsepti. Enkä usko, että HIFK:llakaan on aikomusta pitää mitään välikausia. Mutta elämässä on tiettyjä realiteetteja, jotka tulee huomioida. Yksi sellainen on talous. HIFK on vastuussa paitsi joukon ihmisiä henkilökohtaisia sijoituksista myös toimiston ja joukkueen ja sen kanssa työskentelevien ihmisten työpaikoista. Seurajohto on myös vastuussa siitä, että meillä on jengi, jota seurata. Nämä ovat oikeasti isoja ja merkittäviä asioita. Minä olen henkilökohtaisesti vastuussa oman perheeni taloudesta yhdessä puolisoni kanssa ja meidän päätöksemme vaikuttavat suoraan lapsiemme elämään. Meidän tulee tehdä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kestäviä ja järkeviä päätöksiä, jotta "toimintamme" voi jatkossakin jatkua edes kutakuinkin samanlaisena kuin tähänkin asti, vaikka matkan varrelle osuisikin muutama töyssy. Ja siihen kuuluu myös se, että pyrimme parhaamme mukaan varautumaan siihen, että selviämme niistä ilman, että koko taloudelta ja turvalliselta elämältämme lähtee pohja. Meidän ei välttämättä ole viisasta ostaa juuri nyt molemmille uusia autoja ja tehdä keittiöremonttia vain, koska naapuri niin tekikin, mutta meillä on varaa huollattaa nykyiset, vallan mainiot automme ja voimme uusia keittiön kodinkoneet heti, kun nykyiset menevät rikki ja tehdä lomamatkan haluamaamme kohteeseen. Mikäli emme toimisi järkevästi, voisimme ostaa ne uudet autot ja tehdä keittiöremontin, mutta jos meiltä menisi yhtäkkiä duunit molemmilta alta, saattaisimme joutua tilanteeseen, missä joudumme yhtäkkiä myymään koko asunnon ja muuttamaan kokonaan toiselle asuinalueelle ja lasten kuviot menisivät uusiksi. Ja sitähän me emme halua. Siksi meidän pitää miettiä, mikä on oikeasti järkevää. Kun asiaa lähestyy tästä näkökulmasta, mun on helppo ymmärtää, että parilla nimimiehellä ei välttämättä saada oikeasti mitään ratkaisevan paljon parempaa, mutta niiden hankinnalla voidaan heikentää tulevaa toimintaa. Sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä, mistä talouden haasteet ovat syntyneet (=korona), mutta ne haasteet on pakko huomioida ja uusiin itsestä riippumattomiin haasteisiinkin on vain pakko varautua. Se on järkevää.

Ajatellaan näin: HIFK ostaa riskillä kolme kallista ja nimekästä pelaajaa, "koska emme voi jäädä pahimmista kilpailijoista jälkeen". Yksi nimimiehistä loukkaantuu joulukuussa vastustajan taklatessa häntä päähän ja koko ura on vaakalaudalla. Toinen loukkaantuu helmikuussa ihan vaarattomassa tilanteessa ja polvi sanoo poks. Kolmas loukkaantuu maaliskuussa saadessaan kiekon suuhun. Kaikkien kausi ohi. Pelaajat ovat saaneet paljon vastuuta ja pelanneet isoja minuutteja ja käytännössä kaikki erikoistilanteet. Liiga on jälleen kerran ennätystasainen ja sarjasijoituksen kannalta sijat 2-10 ovat ihan yhtä mahdollisia, koska jengit pelaavat ristiin. Yhtäkkiä olemme siinä tilanteessa, että meiltä puuttuu kolme ison roolin pelaajaa, korvaajat eivät ole saaneet kovinkaan suurta roolia ja HIFK on sellaisessa tilanteessa, että viimeisistä peleistä pitäisi napsia 15/21 pistettä, jotta päästään varmasti pleijareihin. HIFK päätyy runkosarjassa lopulta sijalle 4, jääden vain 6 pistettä runkosarjan voittajasta Puolivälierissä jokainen peli on äärimmäisen tiukka ja jokainen peli menee jatkoille. Seiskapelin 57:llä minuutilla vastustajan pelaaja ajaa maalille ja täysin vaarattomassa tilanteessa veskarimme loukkaantuu. HIFK:n maalille heitetään sarjan kakkospelin pelannut kylmä veskari aivan jäätävään paikkaan, jossa vaihtoehdot ovat voitto tai kuolema. Viimeisellä minuutilla vastustaja toimittaa raivopäänä kiekkoa maalille ja kiekko menee maaliin oman puolustajamme luistimesta. Kausi päättyy siihen. HIFK on ottanut ison taloudellisen riskin hankkimalla kolme pelaajaa, joista kukaan ei ollut pelikunnossa, kun pleijarit alkoivat. Seura tekee 700k€ tappiota. Näiden kolmen pelaajan kustannukset seuralle olivat n. 900k€. Mikäli näitä kolmea pelaajaa ei olisi hankittu, HIFK olisi hankkinut yhden "ei niin nimekkään, mutta rutinoituneen Liiga-pelaajan", jonka kustannukset olisivat olleet n. 150k€ ja omille junnuille olisi annettu suurempaa roolia. Junnujen kustannus olisi ollut n. 50k€. Ilman näitä taloudellisesti riskialttiita hankintoja HIFK olisi tehnyt nollatuloksen. Siis vaikka kausi päättyi aivan järkyttävään urheilulliseen pettymykseen ja pleijareista jäi tuloja saamatta. Budjetti oli siis muuten laadittu varsin järkevästi. Mutta "HIFK halusi näyttää faneille, että ovat tosissaan" ja hankki kolme pelaajaa, joita ei ihan oikeasti olisi ollut järkevää hankkia, koska niiden hankintojen vuoksi seura teki lopulta tappiollisen tuloksen. Seuraavalle kaudelle on pakko tehdä radikaaleja sopeuttamistoimia, koska Suomen taloudellinen tilanne ei ainakaan ole aiempaa vuotta parempi. Pelaajabudjettia joudutaan pudottamaan yhteensä miljoona euroa verrattuna päättyneeseen kauteen ja HIFK:n tilanne heikentyy olennaisesti. Kuka on vielä sitä mieltä, että nämä hankinnat oikeasti kannattivat ja riski todella kannatti ottaa? Olisimmeko sittenkin oikeasti pärjänneet ilman heitä koko kauden, kun eivät lopulta olleet loppukaudesta edes käytettävissä? Ja kun joukkue kuitenkin lopulta onnistui pelaamaan itsensä hyviin asemiin runkosarjan päättyessä ja vastuunkantajiksi nousivat ihan muut pelaajat. Ne, joiden palkkapussi oli merkittävästi pienempi.

Kirjoittamani esimerkki on tietyllä tavalla aivan överi, mutta kuten hyvin tiedämme, HIFK:lle minkäänlainen loukkaantumisiin tai sairastumisiin liittyvä ei ole mahdotonta tai vierasta. Kirjoittamani tilanne voisi siis ihan oikeasti jopa tapahtua. Valitettavasti. Eikä sellaista tilannetta olisi edes vaikeaa uskoa. Kaikkiin loukkaantumisiin ei tietenkään voi varautua, mutta ylisuuria riskejä ei vain ole varaa ottaa.

Lisäksi olen edelleen aidosti sitä mieltä, että HIFK:lla ei todellakaan ole mikään huono joukkue. Mä olen oikeasti aika ihmeissäni siitä, miten maailmanlopun meininki täällä vallitsee ja miten vähän uskoa meikäläisiltä löytyy. Miten joku voi kokea, että HIFK:hon ei ole panostettu, kun pelaajabudjetti nyt oletettavasti on kuitenkin Liigan kärkipäätä? Mun mielestäni on mahtava kokea tilanne, että kerrankin ei olla suurimpia mestarisuosikkeja. Mielenkiintoista nähdä, onko sillä merkitystä myös joukkueelle. Haluan myös ehdottomasti nähdä, millaisia tuloksia joukkue saa aikaan, kun asiat tulevat selkärangasta ja joukkue on saanut rauhassa valmistautua uuteen kauteen. Mä en koskaan aliarvioi joukkueen voimaa ja kerrankin HIFK:lla on mun mielestäni oikeasti hyvät lähtökohdat. Tuoreessa muistissani on myös Pikkaraisen toinen kausi, kun homma alkoi vihdoinkin napsua nätisti kohdilleen ja HIFK pelasi aivan mahtavaa ja voitokasta lätkää. Ei se sattumaa ollut, vaan kovan työn tulosta. Joukkueella oli rutiinia, jollaisesta oli meillä liian pitkä aika. Olin silloin aivan varma, että pystytään oikeasti haastamaan Lukko, joka oli jossain vaiheessa aivan ylivoimainen jengi. Mutta sitten tuli korona ja kaikki meni siinä. Samoin viime kaudella vaikean alun jälkeen homma alkoi vihdoin toimia, vaikka itse olin alkukaudesta sitä mieltä, että hommassa ei ole mitään järkeä. Mutta sitten tuli taas sairastumisia ja pakka levisi. Kaikki meni lopulta päin helvettiä ja jotenkin se Garteigin loukkaantuminen oli oikein Rouva Fortunan totaalinen perseennäyttö meille kaikille. Mutta, jospa ensi kaudella suunta vihdoinkin muuttuisi?

Miksi fanin pitäisi panostaa? Miksi ei? Jos siis mieltää itsensä faniksi. Etkö sinä halua olla mukana, kun kerrankin edes yritetään tehdä asioita järkevästi ja kestävästi? Sillä tavalla kuin niissä pahimmissa kilpailijoissa on tehty jo vuosia ja nyt he poimivat hedelmiä. Ja jos siltä tuntuu, niin voihan sitä antaa seuralle vaikka "toistaiseksi viimeisen mahdollisuuden". Katsoo, mitä tästä seuran valitsemasta taktiikasta nyt tulee ja miltä se tuntuu ja jos se ei tunnu mielekkäältä, olet ainakin antanut kaikkesi ja sitten voit hypätä pois. Mutta täälläkin on niin pitkään huudettu kestävämmän ja järkevämmän toiminnan puolesta, että eikö sille nyt pitäisi faninakin antaa reilu mahdollisuus? Jos jengin voitot eivät enää tunnu hyvältä, sitten on ehkä aika tehdä jotain muuta. Itse ainakin olen ajatellut lopettaa koko touhun, jos se ei enää pidemmän päälle tunnu hyvältä tai Nordikselle lähteminen ei aidosti enää innosta. Toivon, ettei sellaista tilannetta tule ikinä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta toistaiseksi on kiinnostanut enemmän kuin jäädä himaan. Koska onhan Nordis ja HIFK nyt vain ihan ylivetoja, kaikesta paskasta ja lukuisista pettymyksistä huolimatta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@BOL ansiokas teksti jälleen kerran, mutta liian pitkä lainattavaksi (hymiö).

Oikeastaan olemme vaan parista kohtaa eri mieltä. Kun käytit omaa perhettäsi vertauskuvallisesti IFKn tilanteeseen niin siihen lisäisin, että tässä kuvitteellisessa perheessä isovanhemmilla ja muilla lähisukulaisilla on edelleen fyrkkaa enemmän kuin riittävästi ostaa ihan yhtä hienot pelit kuin naapureilla, mutta jostain syystä nyt sitä ei käytetä ja pyydetä. Tästä olemmekin jo keskustelleet kanssasi aiemmin ja siitä, että rahaa löytyy olemmekin samaa mieltä. Ainoastaan olemme eri mieltä tästä nyt valitusta strategiasta. Minua tässä yhtälössä eniten vituttaa se, ettei tästä himmailusta ja välikaudesta (huom! tältä se näyttää minun silmiini) koeta tarvetta tiedottaa meitä kannattajia vaan Paskansyöjän hengessä syötetään se paska meille. Jopa iso ja mahtava New York Rangers pystyi tällaisen kertomaan kannattajilleen muutama kausi sitten, muttei IFK vaan valheellisesti annetaan ymmärtää, että mestaruus on tavoitteena vaikka kaikki toiminta kontra pahimmat kilpailijat kertoo ihan toista. IFKn tuntien en yllättyisi, että elokuussa (?) viime tilikauden tietojen tullessa julki, tullaan tämän asian kanssa ulos ja perustellaan tätä himmailua. Sitäkö ei voinut kertoa nyt ennen kausikorttimyynnin alkua niin olisi voinut itse kukin puntaroida, onko tämä enää maksetun hinnan arvoista? Melko härskiä, jos minulta kysyy. Nyt pitää lukea ilmeisesti rivien välistä ja käydä tällaista spekulaatiota mm. täällä JAssa. Mielestäni minulla oli oikeus olettaa ja odottaa kausikorttimyynnin käynnistyessä ilman mitään poikkeavaa tiedotusta IFKlta, että ensi kauden jengiin panostetaan kunnolla? Nyt tänne on raahattu jotain Luhankoja ja Larssoneita samaan aikaan, kun Kärpät, Tappara ja Ilves hankkivat KHL-miehiä.

Ehkäpä tämä on minulle sitten se ”viimeinen mahdollisuus”, jonka nostit omassa viestissäsi esiin. Minua tämä IFKn krooninen menestymättömyys vituttaa jo tällä hetkellä niin paljon, että olisin valmis katsomaan Tapparan kaltaista kahvakiekkoa kauden pari, jos sitä kautta saataisiin mestaruus. Voidaan sitten sen jälkeen palata tälle nykyiselle linjalle, jossa annetaan kaudesta toiseen jollain osa-alueella tasoitusta vastustajille. Minä en myöskään saa pienintäkään tyydytystä siitä, että nuorentunut jengi taistelee itsensä semi-finaaleihin ja siellä sitten hävitään saappaat jalassa Kärpille/Tapparalle, koska materiaali tai valmennus on heikompi joltain osin. Olisi virkistävää nähdä edes joskus sellainen IFK, jossa ei olisi sellaisia kysymysmerkkejä, jotka sokea Reettakin näkee ennen kautta. Turha myöskin tulla sanomaan, ettei se ole mahdollista. Kyllä se on ja mahtavana esimerkkinä Tappara viime kaudelta.

Kuten olet aina viisaampana neuvonut meitä tuittupäitä niin parempi keskittyä johonkin muuhun silloin, kun ei ole mitään positiivista sanottavaa. Otan neuvostasi vaarin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minua tässä yhtälössä eniten vituttaa se, ettei tästä himmailusta ja välikaudesta (huom! tältä se näyttää minun silmiini) koeta tarvetta tiedottaa meitä kannattajia vaan Paskansyöjän hengessä syötetään se paska meille.
Muuten hyvin paljon samaa mieltä kanssasi, mutta eihän seura tietenkään lähde ilmoittelemaan mitään, että nyt meillä pidetään välikausi tms. Jos joukkueen pelaajabudjetti tippuu miltä se nyt hyvin vahvasti näyttää, niin ei se silti sitä meinaa etteikö tuolla pelaajabudjetilla voisi voittaa. Onhan Liigassa mestaruuksia vieneet myös HPK, Ässät ja JYP tässä viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana. Valmennus, pelaajisto ja Salmelainen tuskin ovat vielä luovuttaneet kautta.

Paskaahan tässä on (myös) se, että vaikka itse joukkue on halvempi, niin faneille mikään ei ole kuitenkaan halvempaa. Saman hinnan joutuu yhä maksamaan kaikesta ellei jopa enemmän. Taitaa IFK:n fanittaminen olla kaikista kalleinta puuhaa Liigassa, mutta enää tuote kentällä ei ole se kallein. Ja tietenkin se on perseestä nähdä, että Suomen suurinta ja kauneinta kairataan pelaajamarkkinoilla perseeseen huolella ja paperilla tämä joukkue on ehkä top-4, jos sitäkään. Toki tämä joukkue voisi olla kentällä se mestari, mutta en minä ole vakuuttunut tuosta joukkueen rakentamisesta yhtään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hyvää tekstiä ja ajattelemisen aihetta taas BOL, ja erittäin hyvä Frankie että pistit viestiä toimistolle, koska on tärkeää Tobbenkin olla tietoinen maksavien asiakkaiden ajatuksista liittyen jengin rakentumiseen jne.

Tästä aiheesta tekstiä vois kyllä lykätä aika paljonkin, mutta totean nyt vaan lyhykäisyydessään, että JOS Tobbe hankkii tohon nyt yhden kovanluokan 1-korin puolustajan, esim. se Lindbohm tai vastaava tekijä, niin ihan tyytyväinen olen ainakin lähtötilanteeseen. Veskariasia hieman mietityttää, samoin valmennukset pelifilosofiat viime kauden pohjalta, mutta silti sillä yhdellä 1-korin pakkilisäyksellä hyvin lähteä katsomaan miten tämä homma lähtee varsinkin suhteessa noihin kovimman panostuksen jengeihin verrattuna.
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Ajatellaan näin: HIFK ostaa riskillä kolme kallista ja nimekästä pelaajaa, "koska emme voi jäädä pahimmista kilpailijoista jälkeen". Yksi nimimiehistä loukkaantuu joulukuussa vastustajan taklatessa häntä päähän ja koko ura on vaakalaudalla. Toinen loukkaantuu helmikuussa ihan vaarattomassa tilanteessa ja polvi sanoo poks. Kolmas loukkaantuu maaliskuussa saadessaan kiekon suuhun. Kaikkien kausi ohi. Pelaajat ovat saaneet paljon vastuuta ja pelanneet isoja minuutteja ja käytännössä kaikki erikoistilanteet. Liiga on jälleen kerran ennätystasainen ja sarjasijoituksen kannalta sijat 2-10 ovat ihan yhtä mahdollisia, koska jengit pelaavat ristiin. Yhtäkkiä olemme siinä tilanteessa, että meiltä puuttuu kolme ison roolin pelaajaa, korvaajat eivät ole saaneet kovinkaan suurta roolia ja HIFK on sellaisessa tilanteessa, että viimeisistä peleistä pitäisi napsia 15/21 pistettä, jotta päästään varmasti pleijareihin. HIFK päätyy runkosarjassa lopulta sijalle 4, jääden vain 6 pistettä runkosarjan voittajasta Puolivälierissä jokainen peli on äärimmäisen tiukka ja jokainen peli menee jatkoille. Seiskapelin 57:llä minuutilla vastustajan pelaaja ajaa maalille ja täysin vaarattomassa tilanteessa veskarimme loukkaantuu. HIFK:n maalille heitetään sarjan kakkospelin pelannut kylmä veskari aivan jäätävään paikkaan, jossa vaihtoehdot ovat voitto tai kuolema. Viimeisellä minuutilla vastustaja toimittaa raivopäänä kiekkoa maalille ja kiekko menee maaliin oman puolustajamme luistimesta. Kausi päättyy siihen. HIFK on ottanut ison taloudellisen riskin hankkimalla kolme pelaajaa, joista kukaan ei ollut pelikunnossa, kun pleijarit alkoivat. Seura tekee 700k€ tappiota. Näiden kolmen pelaajan kustannukset seuralle olivat n. 900k€. Mikäli näitä kolmea pelaajaa ei olisi hankittu, HIFK olisi hankkinut yhden "ei niin nimekkään, mutta rutinoituneen Liiga-pelaajan", jonka kustannukset olisivat olleet n. 150k€ ja omille junnuille olisi annettu suurempaa roolia. Junnujen kustannus olisi ollut n. 50k€. Ilman näitä taloudellisesti riskialttiita hankintoja HIFK olisi tehnyt nollatuloksen. Siis vaikka kausi päättyi aivan järkyttävään urheilulliseen pettymykseen ja pleijareista jäi tuloja saamatta. Budjetti oli siis muuten laadittu varsin järkevästi. Mutta "HIFK halusi näyttää faneille, että ovat tosissaan" ja hankki kolme pelaajaa, joita ei ihan oikeasti olisi ollut järkevää hankkia, koska niiden hankintojen vuoksi seura teki lopulta tappiollisen tuloksen. Seuraavalle kaudelle on pakko tehdä radikaaleja sopeuttamistoimia, koska Suomen taloudellinen tilanne ei ainakaan ole aiempaa vuotta parempi. Pelaajabudjettia joudutaan pudottamaan yhteensä miljoona euroa verrattuna päättyneeseen kauteen ja HIFK:n tilanne heikentyy olennaisesti. Kuka on vielä sitä mieltä, että nämä hankinnat oikeasti kannattivat ja riski todella kannatti ottaa? Olisimmeko sittenkin oikeasti pärjänneet ilman heitä koko kauden, kun eivät lopulta olleet loppukaudesta edes käytettävissä? Ja kun joukkue kuitenkin lopulta onnistui pelaamaan itsensä hyviin asemiin runkosarjan päättyessä ja vastuunkantajiksi nousivat ihan muut pelaajat. Ne, joiden palkkapussi oli merkittävästi

Kuten itse kirjoitit, tämä on järjetön esimerkki ja olisi kannattanut jättää kirjoittamatta.
Tuolla ajatusmaailmalla kannattaa lopettaa koko toiminta, jos panostus menestykseen on liian iso riski ja pelottaa liikaa.
Olen samaa mieltä, että IFK:lla on ihan ok jengi ja yleinen maailmanloppu-mieliala ei mullekaan aukea.

IFK ei ole onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan yli 10 vuoteen ja ollaan ajautumassa keskitason seuraksi, mutta se on eri aihe.

Mun mielestä IFK:lla on kaksi suurta ongelmaa joukkueen rakentamisessa. palkataan avainpaikoille liian loukkaantumisherkkiä pelaajia ja maksetaan liikaa kolmos-neloskentässä pelaaville pelaajille. Näiden runko pitäisi tulla junnuista.
Nytkin terävin kärki voisi olla kovempi, kun 3-4 kenttä ei oli kalliita ( Dyk, Tallberg, Karvinen, Paajanen) kaltaisia pelaajia.
Paajanen on kyllä huippupelaaja tähän liigaan, mutta kolmoskentässä ehkä aika kallis mies.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
totean nyt vaan lyhykäisyydessään, että JOS Tobbe hankkii tohon nyt yhden kovanluokan 1-korin puolustajan, esim. se Lindbohm tai vastaava tekijä, niin ihan tyytyväinen olen ainakin lähtötilanteeseen.
IFK tarvitsee kaikista kipeiten A-luokan kiekollisen puolustajan, jonka voi heittää ylivoimalle tekemään tulosta. Tällä hetkellä IFK:lla on tasan kaksi yv-pakkia mallia Lyytinen ja Salin. Tuo osasto ei vakuuta alkuunkaan. Niin sanottuja yleispuolustajia/ puolustavia puolustajia on jo iso liuta mallia Melart, Motin, Larsson, Kotkansalo, Luhanka, Luoto. Lindbohm menisi tuohon samaan kastiin eikä sinällään toisi mitään uutta joukkueeseen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
IFK tarvitsee kaikista kipeiten A-luokan kiekollisen puolustajan, jonka voi heittää ylivoimalle tekemään tulosta. Tällä hetkellä IFK:lla on tasan kaksi yv-pakkia mallia Lyytinen ja Salin. Tuo osasto ei vakuuta alkuunkaan. Niin sanottuja yleispuolustajia/ puolustavia puolustajia on jo iso liuta mallia Melart, Motin, Larsson, Kotkansalo, Luhanka, Luoto. Lindbohm menisi tuohon samaan kastiin eikä sinällään toisi mitään uutta joukkueeseen.

Ok, mutta sellanen kuka nyt sitten parhaiten sopisikaan pakistoa vahvistamaan roolitus ja rotaatio huomioiden. Enempää kuin se yksi pakki ei tarvitse tässä vaiheessa, hyökkäykseenkään siis. Sitä yhtä pakkiahan IFK etsii, mutta vähän jännittää mikä on ennen kautta viimeisen hankinnan oletettu taso.

Sitten luulisi olevan vielä taloudellisestikin edes suunnilleen raameissa, koska ei tuolla nykyisessä rosterissa oikein kalliita pelaajia taida olla kuin ehkä Pakarinen, Koivistoinen, Melart ja Nättinen. Kun puhutaan isommista liksoista siis.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL ansiokas teksti jälleen kerran, mutta liian pitkä lainattavaksi (hymiö).

Oikeastaan olemme vaan parista kohtaa eri mieltä. Kun käytit omaa perhettäsi vertauskuvallisesti IFKn tilanteeseen niin siihen lisäisin, että tässä kuvitteellisessa perheessä isovanhemmilla ja muilla lähisukulaisilla on edelleen fyrkkaa enemmän kuin riittävästi ostaa ihan yhtä hienot pelit kuin naapureilla, mutta jostain syystä nyt sitä ei käytetä ja pyydetä. Tästä olemmekin jo keskustelleet kanssasi aiemmin ja siitä, että rahaa löytyy olemmekin samaa mieltä. Ainoastaan olemme eri mieltä tästä nyt valitusta strategiasta. Minua tässä yhtälössä eniten vituttaa se, ettei tästä himmailusta ja välikaudesta (huom! tältä se näyttää minun silmiini) koeta tarvetta tiedottaa meitä kannattajia vaan Paskansyöjän hengessä syötetään se paska meille. Jopa iso ja mahtava New York Rangers pystyi tällaisen kertomaan kannattajilleen muutama kausi sitten, muttei IFK vaan valheellisesti annetaan ymmärtää, että mestaruus on tavoitteena vaikka kaikki toiminta kontra pahimmat kilpailijat kertoo ihan toista. IFKn tuntien en yllättyisi, että elokuussa (?) viime tilikauden tietojen tullessa julki, tullaan tämän asian kanssa ulos ja perustellaan tätä himmailua. Sitäkö ei voinut kertoa nyt ennen kausikorttimyynnin alkua niin olisi voinut itse kukin puntaroida, onko tämä enää maksetun hinnan arvoista? Melko härskiä, jos minulta kysyy. Nyt pitää lukea ilmeisesti rivien välistä ja käydä tällaista spekulaatiota mm. täällä JAssa. Mielestäni minulla oli oikeus olettaa ja odottaa kausikorttimyynnin käynnistyessä ilman mitään poikkeavaa tiedotusta IFKlta, että ensi kauden jengiin panostetaan kunnolla? Nyt tänne on raahattu jotain Luhankoja ja Larssoneita samaan aikaan, kun Kärpät, Tappara ja Ilves hankkivat KHL-miehiä.

Itselleni on kovin vieras ajatus, että maksattaisin omat yltäkylläisyyteni rikkailla sukulaisillani, jotta voisin näyttää naapureille, että rahaa on. Tokihan rikkaat sukulaiseni voisivat ostaa minulle vaikka Rolls Roycen lahjaksi, mutta se olisi silloin lahja. En tosin ottaisi moista suureellista lahjaa vastaan, koska mielestäni jokaisen pitää tulla toimeen omillaan. Ehkä jonkun luotettavan, mutta hinta-laatu-suhteeltaan edullisen auton voisin ottaa, jos se olisi ainoa keino päästä töihin, mutta siltikin pyrkisin parhaani mukaan maksamaan siitä edes jonkinlaista vuokraa. Ikimaailmassa en kyllä kehtaisi moista pyytää. Mutta, ehkäpä tässä on kysymys vain erilaisista arvoista? Minun arvoihini moinen ei istu.

Seura ei voi ikimaailmassa sanoa pitävänsä mitään välikausia, koska se on työyhteisön kannalta aivan lopun alkua. Aivan järkyttävä epäluottamuslause kaikille pelaajille. Ja jos näin todettaisiin, uskallan väittää, että se lausahdus palaisi kummittelemaan seuralle vielä vuosienkin päästä ja se olisi todellinen turn off pelaajamarkkinoilla. Itseäni häiritsee todella paljon se, että meillä edelleenkin, kaikkien näiden vuosien jälkeen, tuijotetaan pelaajien nimiä selässä. Kun se ei ole meillä kovin hyvin toiminut. Rahaa on käytetty niin helvetisti ja samaan aikaan pistepörssin kärkinimet ovat silti pelanneet pääsääntöisesti jossain muualla. Pelaajan palkka ei todellakaan aina korreloi tuloksia. Mitä kalliimpi pelaaja, sitä enemmän niitä pisteitä pitää syntyä suhteessa kaikkiin muihin, jotta pelaaja on palkkansa arvoinen. Toki, parhailla pelaajilla on yleensä muitakin avuja, joten tämäkään asia ei ole mustavalkoinen.

Näiden KHL-paluumuuttajien osalta yksi asia on melkoisen silmiinpistävä: lähes jokainen on palannut kasvattajaseuraansa, jolloin oletettavasti pelaajalla on muitakin motiiveja kuin pelkkä raha. Tapparan ja Ilveksen kohdalla kysymys on ihan selvästi myös siitä, että "haetaan keskinäisiä asetelmia". Ja kummallakin on nyt varaa siihen, joten eipä tuo nyt mikään ihme ole, että pelaajat palaavat parin raskaamman viime kauden jälkeen himoihinsa. Ymmärrettävää sinänsä.

HIFK:n kannattaminen ei ole halpa harrastus, mutta se ei ole voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Missä ja milloin, joku on laskenut tuotteidensa hintoja, kun kauppa on käynyt hyvin nykyisilläkin hinnoilla. Jos pääsylippujen hintoja ei nosteta kaikkien muiden tuotteiden kallistuessa, on itse asiassa ihan kiva lahja seuralta. En tosin tiedä, onko lippuhintoja nostettu, koska en ole asiaa tarkastunut. Jokainen sitten miettii itse, onko varaa tai halua käydä hallissa. Mitään varsinaista velvollisuutta kenelläkään ei oikeasti ole, vaikka moni ehkä varsinkin koronavuosina kokikin moraaliseksi velvollisuudekseen jättää kausikorttirahat seuralle.

Kuten itse kirjoitit, tämä on järjetön esimerkki ja olisi kannattanut jättää kirjoittamatta.
Tuolla ajatusmaailmalla kannattaa lopettaa koko toiminta, jos panostus menestykseen on liian iso riski ja pelottaa liikaa.
Olen samaa mieltä, että IFK:lla on ihan ok jengi ja yleinen maailmanloppu-mieliala ei mullekaan aukea.

IFK ei ole onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan yli 10 vuoteen ja ollaan ajautumassa keskitason seuraksi, mutta se on eri aihe.

Mun mielestä IFK:lla on kaksi suurta ongelmaa joukkueen rakentamisessa. palkataan avainpaikoille liian loukkaantumisherkkiä pelaajia ja maksetaan liikaa kolmos-neloskentässä pelaaville pelaajille. Näiden runko pitäisi tulla junnuista.
Nytkin terävin kärki voisi olla kovempi, kun 3-4 kenttä ei oli kalliita ( Dyk, Tallberg, Karvinen, Paajanen) kaltaisia pelaajia.
Paajanen on kyllä huippupelaaja tähän liigaan, mutta kolmoskentässä ehkä aika kallis mies.

Miksi se olisi kannattanut jättää kirjoittamatta? Kysymyshän oli nimenomaan sellaisista pelaajista joihin ei oikeasti olisi ollut varaa, mutta lähdettiin nokittelukilpailuun mukaan, riskit realisoituvat ja seurauksena oli isot tappiot ja jatkossa pienemmät pelaajabudjetit. En kirjoittanut missään, että yhtään pelaajaa ei voi hankkia, koska he voivat loukkaantua. Joka vuosihan hankitaan joukkueellinen pelaajia, joista teoriassa jokainen voi vaikka joutua päättämään uransa kauden aikana.

Mitä tarkoitat, ettei HIFK ole onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan kymmeneen vuoteen? Tarkoitatko merkittävästi vai ei lainkaan? Kyllähän HIFK:n liikevaihto on kasvanut koronavuosia lukuunottamatta käytännössä joka vuosi, mutta ei kovin paljon. Ja tästä päästäänkin siihen, että nykyinen halli rajoittaa talouden kasvua todella paljon. Hallin täyttöasteen ollessa erinomainen, pitäisi nykyisissä fasiliteeteissa saada houkuteltua enemmän porukkaa myös SaipaKooKooJukurit-matseihin, lisätä bisneskatsojien määrää tai nostaa lipun hintaa. Bisneskatsojien osalta yksi ongelma on se, että Restelin tarjoama ruoka ei ole laadultaan riittävän hyvää, jotta se toisi oikeasti jotain muuta lisäarvoa kuin sen, että safkat saa firman piikkiin. Mutta HIFK:n kädet ovat tässä sidotut, vaikka seura itse kärsii siitä. Jos ihan merkittävää liikevaihdon kasvua tavoitellaan, nykyiseen "palettiin" tarvitaan kyllä jotain lisää. Mitä se "jotain" on, onkin sitten eri asia.

Kyllähän seurat voivat tehdä kaikenlaista muutakin liiketoimintaa, mutta vain hyvin harva on aloittanut nollasta ja tehnyt sitä oikeasti niin, että siitä on ollut merkittävää taloudellista hyötyä. Toki teoriassa jokainen euro on himaanpäin. RTK ja Lukko ovat suorastaan nerokas yhtälö ja arvostan kovasti. Kärpät hankki enemmistön QStockista muutama vuosi sitten ja se on osoittautunut kaiketi hyväksi bisnekseksi, tosin korona vaikutti siihenkin. Monella muulla seuralla on ravintolatoimintaa, joka ei ole osoittautunut kovinkaan helpoksi bisnekseksi ainakaan ja mitään miljoonia lisätuloja ei liene kukaan sillä käärinyt. Jotkut seurat jopa ottaneet takkiin? Kyllähän HIFK voisi jotain uutta keksiä, mutta haaste on siinä, että kaikessa liiketoiminnassa on riskinsä ja pitää olla halukas sitomaan pääomaa ja toimialasta riippuen myös esim. henkilöstöresursseja. Kun se ei useinkaan mene niin, että edes pelkkä hyvä liikeidea ja riittävä alkupääoma riittää menestyvään liiketoimintaan. Joskus saattaa olla siis parempi vain keskittyä siihen ydinliiketoimintaan. Mutta siitä huolimatta toivoisin itse, että HIFK pyrkisi laajentamaan liiketoimintaansa ja saisi tuloja myös muualta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mä en ymmärrä koko tätä välikausi -ajattelua. Jos HIFK olisi välikautta pelaamassa, niin eihän ne olisi hankkinut Nättistä, Melarttia tai vuoden sopparilla SHL-pelaajaa Larssonia.

Silloin vedettäisiin ihan varmasti vielä enemmän säästölinjalla ja 3.ketju olisi tosiaan junnukoostumus. Nythän junnut ei juuri pääse edes pelaa, jos kaikki on terveitä.

Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Jääskä-Paajanen-Palola
Tallberg-Hirvonen-Dyk
Åsten-Väänänen-Karvinen

Melart - X
Lyytinen-Motin
Larsson-Kotkaniemi
Salin

Halonen
Taponen

Ei tuo ole mikään välikauden rosteri. Kyllä tuollakin rosterilla voi menestyä. Se vain vaatii tasonnostoja esim. Kotkansalolta ja Hirvoselta ja maalivahdeilta ja toimivan pelisysteemin.

Se onnistuuko se taas on ihan eri juttu.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mä en ymmärrä koko tätä välikausi -ajattelua. Jos HIFK olisi välikautta pelaamassa, niin eihän ne olisi hankkinut Nättistä, Melarttia tai vuoden sopparilla SHL-pelaajaa Larssonia.

Silloin vedettäisiin ihan varmasti vielä enemmän säästölinjalla ja 3.ketju olisi tosiaan junnukoostumus. Nythän junnut ei juuri pääse edes pelaa, jos kaikki on terveitä.

Nättinen-Koivistoinen-Pakarinen
Jääskä-Paajanen-Palola
Tallberg-Hirvonen-Dyk
Åsten-Väänänen-Karvinen

Melart - X
Lyytinen-Motin
Larsson-Kotkaniemi
Salin

Halonen
Taponen

Ei tuo ole mikään välikauden rosteri. Kyllä tuollakin rosterilla voi menestyä. Se vain vaatii tasonnostoja esim. Kotkansalolta ja Hirvoselta ja maalivahdeilta ja toimivan pelisysteemin.

Se onnistuuko se taas on ihan eri juttu.
Osoittaa kyllä, että tyhjästä on paha nyhjäistä, kun Larssonia käytät perusteluna , että ”onhan tänne hankittu”. Larsson lähtökohtaisesti vaikuttaa pelaajalta, jota yleensä jotkut ”Sportit” hankkivat eli tusinaukolta. Melartilla Suomessa ei varmasti muita vaihtoehtoja kuin IFK, joten hänestäkään tuskin jouduttu käymään mitään taistelua. Vaihda tuohon listaasi nimet ”Rundblad” ja ”Kivistö” niin silloin voisi sanoa, että on panostettu. Nättinen vaikuttaa erinomaiselta hankinnalta vaikka täällä moni tullee yllättymään, että kyseessä on eri tyylinen pelaaja kuin Innala. Hyökkäys vaikuttaa tällä hetkellä niin yksipuoliselta ja kädettömältä. Kuka tuolla hoitaa pelin tekemisen?

Laita tuohon viereen Tapparan, Kärppien ja Ilveksen rosterit niin kyllä tuo on välikauden rosteri, sillä niin julmetun kaukana ollaan niistä. Varsinkin, puolustuksen osalta. Sitä epäsuhtaa ei ”Honka” paikkaa vaikka olisi tänne tullessaan varmasti sarjan TOP3 kiekollisia pakkeja. Tässä yhtälössä Larssonin hankinta on jotain aivan käsittämätöntä penailua Salmelaiselta. Hankitaan tusinaukko vaikka tarvitaan kärkipelaajia mallia ”Rundblad”. Kaiken lisäksi Larsson SHL-statuksella tuskin on myöskään kovin halpa? Nykyisessä markkinassa vaikuttaa todelliselta hudilta.

Annetaan jo tasoitusta urheilujohtamisessa sekä valmennuksessa ja nyt vielä karsealla tavalla rosterissa , joten välikausi isosti tulossa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Osoittaa kyllä, että tyhjästä on paha nyhjäistä, kun Larssonia käytät perusteluna , että ”onhan tänne hankittu”. Larsson lähtökohtaisesti vaikuttaa pelaajalta, jota yleensä jotkut ”Sportit” hankkivat eli tusinaukolta. Melartilla Suomessa ei varmasti muita vaihtoehtoja kuin IFK, joten hänestäkään tuskin jouduttu käymään mitään taistelua. Vaihda tuohon listaasi nimet ”Rundblad” ja ”Kivistö” niin silloin voisi sanoa, että on panostettu. Nättinen vaikuttaa erinomaiselta hankinnalta vaikka täällä moni tullee yllättymään, että kyseessä on eri tyylinen pelaaja kuin Innala. Hyökkäys vaikuttaa tällä hetkellä niin yksipuoliselta ja kädettömältä. Kuka tuolla hoitaa pelin tekemisen?

Laita tuohon viereen Tapparan, Kärppien ja Ilveksen rosterit niin kyllä tuo on välikauden rosteri, sillä niin julmetun kaukana ollaan niistä. Varsinkin, puolustuksen osalta. Sitä epäsuhtaa ei ”Honka” paikkaa vaikka olisi tänne tullessaan varmasti sarjan TOP3 kiekollisia pakkeja. Tässä yhtälössä Larssonin hankinta on jotain aivan käsittämätöntä penailua Salmelaiselta. Hankitaan tusinaukko vaikka tarvitaan kärkipelaajia mallia ”Rundblad”. Kaiken lisäksi Larsson SHL-statuksella tuskin on myöskään kovin halpa? Nykyisessä markkinassa vaikuttaa todelliselta hudilta.

Annetaan jo tasoitusta urheilujohtamisessa sekä valmennuksessa ja nyt vielä karsealla tavalla rosterissa , joten välikausi isosti tulossa.

En ole edellenkään eri mieltä, etteikö Tapparalla, Ilveksellä ja Kärpillä tule olemaan parempi materiaali, kun kausi alkaa.

Mä kommentoin vain sitä, että HIFK olisi jotenkin itse päättänyt, että nyt olisi välikausi. Käsitin, että täällä osa ajattelee niin?

Fanit voi toki ajatella niin, mutta kyllähän Salmelainen ja Peltonen yrittää kasata parhaan miehistön, mitä budjetilla saa.

Olen vain siis eri mieltä siitä, että HIFK olisi itse jotenkin ajatuksella, että "tää kausi on välikausi ja ensi kaudella sitten mennään tosissaan". Eihän ole mitään takeita siitäkään, että silloinkaan vielä maailman ongelmat olisi ohi. Nyt ollaan tietyssä budjettiraamissa. Jos ensi kausi menee hyvin, niin ehkä sitä voi nostaa. Jos ei mene hyvin, niin laskea.

Ja ymmärrän varovaisen linjan -jos sellaista on- sen suhteen, että uutta tappiokautta ei varmaan kassa kestä. Mutta en kutsuisi sitä välikaudeksi vaan kaudeksi, jolloin HIFK lähtee haastajana. Ja sehän ei tarkoita mitään välikautta vaan parasta tsemppaamista sillä mitä on. Eihän mitaleja jaeta kausiennakoiden perusteella. Toki se säästäisi monen HIFK-fanin aikaa. Katsotaan yhteenlasketut numerot eri aviisien kausiennakoista ja sen perusteella julistettaisiin mestari. Alimman numeron saanut voittaa. HIFKlla olisi useampi mestaruus muuten lisää.

Eri syistä vaikuttaa siltä, että Tappara, Ilves ja Kärpät on suuremmalla budjetilla liikenteessä kuin HIFK. Ainakin siltä vaikuttaa. Tampereen ymmärtää. Uuden hallin myötä siitä tuli jälleen Suomen kiekkopääkaupunki. Ei Jokerit tai HIFK kumpikaan ole minään vuonna tehnyt 2,4 miljoonan tulosta, mitä Ilves nyt teki. Ja jos jatkavat tuollaisen tuloksen tekemistä, niin me pudotaan kyllä kelkasta ja jos kannattaa IFKta vain menestyksen takia, niin voi lopettaa kannattamisen.

Toki edelleen. Jokeritkaan ei parhaimpina vuosinaan voittanut niillä tähtisikermillään. Edelleenkään niitä mitaleja ei jaeta kausiennakoiden perusteella. Ehkä joku vuosi myös joltain Tapparalta tai Ilvekseltä loukkaantuu 1.veskari siirtorajan jälkeen tai ne saavat sen korona-aallon just ennen pleijareita! Heh.

Jos mennään ketjun aiheeseen.

Noi budjetit julkaistaan kait elokuussa? Sitä voidaan sitten jaaritella MIKSI HIFK on mahdollisesti sijalla 4.

AVI nyt on yksi syyllinen ottaen huomioon, että ennen koronaa HIFK teki tasaisesti hyvää tulosta ja kasvatti kassaa. Ja oli ykkönen pelaajabudjeteissa. Totuimme faneina, että suurimpia tähtiä kasattiin meille. Tämä kausi oli tästä vielä varmaan jäänne. Ehkä sitten tämän kauden panostukset, kolme korona-aaltoa ja yli tuhat katsojaa per peli alle katsojatavoitteen teki sen, että HIFKn oli pakko muuttaa pelaajabudjettiaan. Laadukkaallakaan jengillä, jolla johdettiin parhaimmillaan sarjaa, ei saatu jengiä katsomoihin.

Toinen syyllinen on varmaan meidän kulurakenne. En osaa sanoa miten sitä muokataan, mutta viime kaudellla myös AVIn kurittama Tappara oli jo tällä kaudella isoimmalla budjetilla liikenteessä. Tuo ero on varmasti kasvanut tämän kauden myötä. Jos tällä kaudella ero oli yhden huippupelaajan verran, niin ehkä ensi kaudella se ero on 3-4 huippupelaajaa.

Sellaista se on. HIFKn onkin aika ottaa hieman oppia muualta ja ryhtyä oikeasti jalostamaan omista junioreistaan pelaajia. Ei taida enää olla vain varaa ostaa rosteri täyteen tähtiä. Ollaan haastajia. Joudutaan ehkä vähän aikaa tottumaan siihen. Ehkä se vie myös hieman ylimielisyyttä organisaatiolta pois ja tekee HIFKsta paremman seuran.

Edit. Unohtui. Tosiaan tällä kaudella pienimmän budjetin Jukurit oli runkosarjan toinen...

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

33720

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jauhojengi
Edit. Unohtui. Tosiaan tällä kaudella pienimmän budjetin Jukurit oli runkosarjan toinen...


Jukurien todellinen lopullinen budjetti tais olla jotain aivan muuta kuin pienin.

Mutta joo, lähtökohdista tässä kai oli kyse. Menköön nyt huomiona kuitenkin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nättinen vaikuttaa erinomaiselta hankinnalta vaikka täällä moni tullee yllättymään, että kyseessä on eri tyylinen pelaaja kuin Innala. Hyökkäys vaikuttaa tällä hetkellä niin yksipuoliselta ja kädettömältä. Kuka tuolla hoitaa pelin tekemisen?
Hyökkäyskalusto on muuten ihan ok, mutta pelintekotaitoa sieltä puuttuu nimenomaan. Julius Nättinen ei tosiaan ole avain tähän, hän on enemmän sellainen ”kokonaisvaltainen maalintekijä” joka taitaa myös pelinrakentelun jossain määrin, mutta ei ole samaa tasoa mitä esim. Broady tai jopa Hirvonen. Nättinen on hieman saman tyyppinen mitä Koivistoinen. Toinen pelaa enemmän sentteriä ja toinen taas laitaa, samanlaisia vahvuuksia. Hyökkäyskalustossa ladataan paljon nyt sen varaan, että Hirvonen ottaa niitä askelia ja tavallaan että kovalla työnteolla saadaan myös rakennettua niitä maalipaikkoja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Unohtui. Tosiaan tällä kaudella pienimmän budjetin Jukurit oli runkosarjan toinen...
Kuvastaa hyvin, millainen koronan kuristama välikausi oli kyseessä. Ei ole mahdollista enää ensi kaudella moinen suoritus minibudjetilla.

HIFK:n talous on ollut hyvässä iskussa ja on edelleen, vaikka tappiollisia tuloksia on Koronan vuoksi tullut kaksi putkeen. En tiedä tämän kauden lukemia. Tulevaisuudessa häämöttää valtakunnan isoin halli, valtakunnan parhaalla paikalla.

Ensi kausi ei ole HIFK:lle välikausi. Seura lähtee kauteen vähintään neljänneksi suurimmalla budjetilla. Saa nähdä, kiriikö vielä kärkeen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viisas joukkueenrakentaja kasvattaa pelaajia syyskaudella, vaikka sitten muutaman runkosarjan ”puolivälinkrouvi-sijoituksen” kustannuksella. Vuodenvaihteen tietämillä pitäisi olla hyvin tiedossa, mitä tarvitaan joukkueen vahvistamiseksi. Tai tarvitaanko mitään. Sinne pitää jättää rahaa ja toivottavasti HIFK näin tekeekin. Jos koko budjetti on syksyllä syöty, ollaan kusessa. Jos rahaa on riittävästi, kyllä pelaajia liikkuu. Lähtökohtaisesti pari pelaajaa voidaan hankkia tuolloin, ei enempää. Tuolloin on jo aika hyvin tiedossa myös jotain talouden lukujakin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viisas joukkueenrakentaja kasvattaa pelaajia syyskaudella, vaikka sitten muutaman runkosarjan ”puolivälinkrouvi-sijoituksen” kustannuksella. Vuodenvaihteen tietämillä pitäisi olla hyvin tiedossa, mitä tarvitaan joukkueen vahvistamiseksi. Tai tarvitaanko mitään. Sinne pitää jättää rahaa ja toivottavasti HIFK näin tekeekin. Jos koko budjetti on syksyllä syöty, ollaan kusessa. Jos rahaa on riittävästi, kyllä pelaajia liikkuu. Lähtökohtaisesti pari pelaajaa voidaan hankkia tuolloin, ei enempää. Tuolloin on jo aika hyvin tiedossa myös jotain talouden lukujakin.

Fyysisiä pakkeja, puolustavia senttereitä, rouhijalaitureita, hyviä laitahyökkääjiä ja jopa maalivahdin pystyy naaraamaan kesken kauden. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että kiekollisia pakkeja ja kiekollisia senttereitä ei pääsääntöisesti löydä kesken kauden mistään normimarkkinoilta. Viime kausina tilanne ei tosin ole ollut normaali KHL:n joukkopaon ja koronan takia, mutta voidaan olettaa tilanteen taas vakiintuvan. Eikä IFK viime kaudellakaan löytänyt kiekollista pakkia, vaikka varmasti sellaista etsi, joutuen tyytymään Jardineen.

Kyllä itselläni on ensimmäistä kertaa ihan vakavasti käynyt mielessä se, että eikö Salmelainen olekaan oikea mies tätä laivaa karilta hinaamaan.

Paljon hyviä asioita tapahtui alkuun:

1. Ikuinen murheenkryyni, eli sentteriosasto laitettiin kuntoon.
2. Lopetettiin maksamasta mottipäisiä summia väärille pelaajille ja saatiin samalla euromäärällä laadukkaampi/laajempi rosteri, kuin Nybarin ja Matikaisen aikana, eli saatiin pelaajia muutenkin, kuin rahalla.
3. Vaikutti siltä, että kausi kaudelta Salmelainen rakentaa tasapainoisemman ja tasapainoisemman kokonaisuuden. Tuskallisen hitaasti, koska mehän odotamme tuloksia välittömästi, mutta kuitenkin.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että:

1. Sentteriosaston vastapainoksi maalivahtiosasto ja pakisto on kaukana sitten taas hyökkäysosastosta. Nyt esim. sentteriosasto heikkeni yhden kärkisentterin verran ja ehkä laitahyökkääjäosasto myös, mutta silti pakisto laahaa perässä.
2. Nyt kun euromäärä, joka on käytössä ei ole enää entisensä, niin niitä jäljellä olevia euroja ei näytetä käytettävän maksimaalisesti, eli ne sijoitetaan edelleen hyökkäyksen kärkeen ja muulla hankitaan mitä saadaan. HIFK ei olekaan enää markkinoiden kuumin joukkue pelaajien silmissä.
3. Viimeisetkin vanhat sopimukset, kuten Ahonen loppuivat, mutta pakiston kiekollisen taidon lisääminen on silti puutteellista. On kyllä hankittu kauttaaltaan aavistuksen kiekollisempia puolustajia, mutta edelleen liian paljon jokaisen puolustajan pitäisi olla puolustuspelin erikoisosaaja.

Kaksi edelliskertaa, kun on voitettu mestaruus, niin kiekolliset pakit 1998: Timonen, Rafalski, karalahti, Linna. 2011: Söderholm, Järventie, Kousa, Vallin. Kurvinen ja Kankaanperä olivat ainoat enemmän pelanneet puhtaat puolustavat puolustajat. HIFK on kääntänyt tämän ihan nurinperin. Kun katsoi esim. Coloradon marssia Stanley Cupiin, niin miten hienosti käänsivät paineen alta peliä. Kauhean paljon ei siirtokiekkoja ränniin lyöty ja silloin, kun lyötiin, niin siitä käännettiin heti keskelle ja sitten oli 2-3 ukkoa menossa urku auki kohti vastustajan sinistä. Tämähän se olisi se mihin pitäisi pyrkiä ja jonka pitäisi olla IFK:n pelillinen identiteetti.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Fyysisiä pakkeja, puolustavia senttereitä, rouhijalaitureita, hyviä laitahyökkääjiä ja jopa maalivahdin pystyy naaraamaan kesken kauden. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että kiekollisia pakkeja ja kiekollisia senttereitä ei pääsääntöisesti löydä kesken kauden mistään normimarkkinoilta. Viime kausina tilanne ei tosin ole ollut normaali KHL:n joukkopaon ja koronan takia, mutta voidaan olettaa tilanteen taas vakiintuvan. Eikä IFK viime kaudellakaan löytänyt kiekollista pakkia, vaikka varmasti sellaista etsi, joutuen tyytymään Jardineen.

Kyllä itselläni on ensimmäistä kertaa ihan vakavasti käynyt mielessä se, että eikö Salmelainen olekaan oikea mies tätä laivaa karilta hinaamaan.

Paljon hyviä asioita tapahtui alkuun:

1. Ikuinen murheenkryyni, eli sentteriosasto laitettiin kuntoon.
2. Lopetettiin maksamasta mottipäisiä summia väärille pelaajille ja saatiin samalla euromäärällä laadukkaampi/laajempi rosteri, kuin Nybarin ja Matikaisen aikana, eli saatiin pelaajia muutenkin, kuin rahalla.
3. Vaikutti siltä, että kausi kaudelta Salmelainen rakentaa tasapainoisemman ja tasapainoisemman kokonaisuuden. Tuskallisen hitaasti, koska mehän odotamme tuloksia välittömästi, mutta kuitenkin.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että:

1. Sentteriosaston vastapainoksi maalivahtiosasto ja pakisto on kaukana sitten taas hyökkäysosastosta. Nyt esim. sentteriosasto heikkeni yhden kärkisentterin verran ja ehkä laitahyökkääjäosasto myös, mutta silti pakisto laahaa perässä.
2. Nyt kun euromäärä, joka on käytössä ei ole enää entisensä, niin niitä jäljellä olevia euroja ei näytetä käytettävän maksimaalisesti, eli ne sijoitetaan edelleen hyökkäyksen kärkeen ja muulla hankitaan mitä saadaan. HIFK ei olekaan enää markkinoiden kuumin joukkue pelaajien silmissä.
3. Viimeisetkin vanhat sopimukset, kuten Ahonen loppuivat, mutta pakiston kiekollisen taidon lisääminen on silti puutteellista. On kyllä hankittu kauttaaltaan aavistuksen kiekollisempia puolustajia, mutta edelleen liian paljon jokaisen puolustajan pitäisi olla puolustuspelin erikoisosaaja.

Kaksi edelliskertaa, kun on voitettu mestaruus, niin kiekolliset pakit 1998: Timonen, Rafalski, karalahti, Linna. 2011: Söderholm, Järventie, Kousa, Vallin. Kurvinen ja Kankaanperä olivat ainoat enemmän pelanneet puhtaat puolustavat puolustajat. HIFK on kääntänyt tämän ihan nurinperin. Kun katsoi esim. Coloradon marssia Stanley Cupiin, niin miten hienosti käänsivät paineen alta peliä. Kauhean paljon ei siirtokiekkoja ränniin lyöty ja silloin, kun lyötiin, niin siitä käännettiin heti keskelle ja sitten oli 2-3 ukkoa menossa urku auki kohti vastustajan sinistä. Tämähän se olisi se mihin pitäisi pyrkiä ja jonka pitäisi olla IFK:n pelillinen identiteetti.
Muuten samaa mieltä, mutta kun yhdestä vanhasta sopparista päästiin, tehdään uusia pitkiä, joista en ymmärrä Väänäsen ja Tallbergin 2024 asti ulottuvia. Luhanka ja 2024 on kyllä myös aikamoinen kysymysmerkki. Yli vuoden soppareita mielestäni on syytä solmia vain tärkeiden avainpelaajien kanssa, jolloin tiedetään mitä saadaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös