@Synyster , kyllä mä sen ymmärrän, että ihmisillä on kysymysmerkkejä ensi kauden jengiin liittyen. Itsellänikin on, tietenkin, kuten aina, mutta olen valinnut sen tien, että luotan valmennuksen ja Salmelaisen näkemyksiin, koska he ovat pelaajien kanssa lähes joka ikinen päivä. Mä ihan aidosti uskon, että heillä on merkittävästi enemmän sellaista tietoa, mitä meillä ei ole ja että sillä tiedolla on merkitystä. Mun on vaikea kuvitella, että HIFK:ssa olisi kasattu ensi kauden jengi niin, että yhtenä päivänä vaan päätetään jotain ja sitten aloitetaan sopimusneuvottelut, vaan että asioita on mietitty monelta eri kantilta ja kerätty dataa pelaajan aivan ensihetkestä lähtien. Mä en siis usko, että yhtään pelaajasopimusta on tehty hetken mielijohteesta tai vain jonkun lyhyen otannan tai onnistumisten perusteella, vaan asiasta päättävät tahot ovat miettineet kunkin pelaajan osalta asioita ensin omassa päässään, sitten niistä on keskusteltu yhdessä, ehkä mietitty vielä ja sitten päätetty tarjotaanko sopparia vai ei. Muakin kyllästyttää menestymättömyys ja koska sitä toisenlaista reseptiä on kokeiltu jo riittävän pitkään paskoin tuloksin, olen avoin uudelle. Simple as that.
@Helsingforce , ei mulla ole mitään erityistä
halua puolustella HIFK:n toimistoa, mutta ei mulla myöskään ole mitään erityistä intoa heitä kaikesta haukkuakaan. Mähän olen monta kertaa avautunut myös siitä, miten moni asia on mun silmääni kunnianhimontonta skeidaa ja tekisin itse montakin asiaa aivan eri tavalla. Lähtien nyt vaikka ihan viestinnällisistä ja markkinoinnillisista asioista. Mallia voisi ottaa vaikka Ilveksestä ja SaiPasta näin alkuun. Salmelaista en tunne, olen kyllä tavannut ja hän on antanut itsestään ihan positiivisen kuvan. Pidän hänen filosofiastaan, enkä pidä häntä minään helppoheikkinä. Pidän itseäni hyvänä ihmistuntijana ja Salmelainen on mielestäni vilpitön, ahkera, kunnianhimoinen ja olen toistaiseksi ostanut varmaan kaikki hänen näkemyksensä, johtuen ehkä siksi, että ne ovat aika lähellä omaani. Ovatko ne oikeita? Kuka tietää, mutta elämässä ei monikaan asia ole puhtaasti oikein tai väärin. Jonkun mielestä voin olla hyväuskoinen hölmö, mutta ne, jotka mut tuntevat siviilissä tietävät, että olen ihan kaikkea muuta. Salmelaisen alku HIFK:ssa ei ole ollut helppo, paljon vaikeampi kuin kukaan olisi voinut etukäteen kuvitella, mutta viime vuodet ovat olleet koko maailmassa vaikeita. Kenenkään kohdalla ei ole mitään takeita, mutta itse koen, että Salmelainen tekee oikeita asioita ja ne ovat avain pitkäkestoisempaan menestykseen. Jos Salmelaisen ja Peltosen duunit olisivat helppoja, kaikkihan niissä onnistuisivat ihan joka vuosi. Minä olin yksi Peltosen sopimuksen varmasti suurimmista kritisoijista alussa, enkä edelleenkään tiedä, onko hän lintu vai kala, mutta annan hänellekin rehdin mahdollisuuden. Hän oli pelaajana niin erityislaatuinen, että vaikea on uskoa, että hän olisi valmentajanakaan täydellinen tonttu. Mutta aika näyttää.
Toisin kuin moni muu, en myöskään anna Valtaselle ja Everille täyttä vapautusta koskien HIFK:ta tai seuran taloutta, koska viime kädessä heidän vastuullaan on kaikki muut paitsi pelilliset asiat seurassa. HIFK on niin pieni kioski, että ei siellä tapahdu mitään ilman heidän tietoaan tai hyväksymistään. Tämä nyt lähinnä koskee Valtasta. Hänen vastuullaan on ollut se, että jokaisessa pestissä on oikeat työntekijät ja parhaat mahdolliset saatavilla olevat osaajat. Hänen vastuullaan on myös ollut se, että HIFK:ssa työntekijöitä tarvittaessa lisäkoulutetaan, jotta voivat vastata nykyajan haasteisiin. Toivottavasti näin on myös toimittu. Talouteen ja liiketoimintaan liittyvissä asioissa Valtanen ja Everi kantavat siis ehdottomasti suurimman vastuun, joten itse en ymmärrä lainkaan, että täällä haukutaan kaikki muut, muuta heitä täällä nyt kilvan kehutaan. Valtanenkin ehti olla yli vuosikymmenen puikoissa. Korona toi tietysti omat haasteensa, eikä heitä voi siitä tai edes Gardenista syyttää, mutta kaikki muu urheilun ulkopuolella on viime kädessä kuulunut heidän vastuulleen. Parempaan olisi varmasti heidänkin pitänyt pystyä, mutta kuten olen monta kertaa aiemmin todennut, asiat eivät tässäkään ole mustavalkoisia. Tiedän myös, että huonomminkin olisi voinut mennä. Itse en kauheasti myöskään lämpene heidän siviilisijoituksilleen Gardenissa ja olen monta kertaa miettinyt, että kuinkakohan iso eturistiriita heillä mahtaa lopulta olla? Joten kyllä minäkin arvostella osaan, en vain jatkuvasti viitsi.
Ymmärrän senkin tiettyyn pisteeseen asti, että koska viime kauden jengillä ei pärjätty, moni näkee saman rungon tietynlaisena uhkana. Mutta itse ajattelen asiaa niin, että Salmelaisella ja valmennuksella on ollut kaksi vaihtoehtoa: kiinnittää tuttuja pelaajia tai etsiä ulkopuolelta korvaavat pelaajat. Molemmissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa. Vain aika näyttää, kannattiko luottaa tuttuihin pelaajiin. Toisaalta, emme saa koskaan tietää sitäkään, miten joku vaihtoehdoissa mahdollisesti mukana ollut pelaaja HIFK:ssa olisi suoriutunut, koska hän ei peliäkään pelannut, mutta sekin vaihtoehto on olemassa, että se vaihtoehto olisi ollut huonompi. Lähes kaikki on siis mahdollista.
Mitä HIFK on tehnyt toiminnan kehittämiseksi? En suoraan sanottuna tiedä muuta kuin sen, että yrityspuolella aika paljonkin ja siellä erottuvat hyvällä tavalla edukseen. Tämän olen kuullut niin monesta suunnasta nimenomaan yhteistyökumppaneiden puolelta, että pakkohan siinä joku totuuden siemen on olla. Ennen kuin minä voin haukkua seuran alimpaan helvettiin, pitäisi tietää, mitä asioita ja mahdollisuuksia seurassa on selvitetty mahdollisten sivubisnesten suhteen. Minulla ei ole tietoa näistä asioista. Se on kuitenkin selvää, ettei kaikki liiketoiminta automaattisesti ole hyvää bisnestä ja kysymys on usein myös resursseista. En siis tiedä, onko HIFK tehnyt jotain oikeasti väärin vai onko vain varovainen, mutta näillä olemassa olevilla tiedoilla en kykene suoraan dumaamaankaan. Ja se, mikä toimii jossain muualla Suomessa, ei automaattisesti toimi Stadissa.
Jälkiviisaus on helppoa, mutta kun päätökset pitää aina tehdä jollakin hetkellä sen hetkisillä tiedoilla, joskus tapahtuu myös virheitä. Plus, että mehän emme myöskään tiedä sitä, millaisiin bisneksiin HIFK:ta on vuosikymmenien aikana kosiskeltu ja kuinka moni niistä on lopulta osoittautunut huonoksi bisnekseksi. Minä en siis väitä, että HIFK:ssa tehdään kaikki täydellisesti, eikä paremmin voisi olla. Ei tehdä ja kyllä voisi. Mutta tiedän myös, että resurssit ovat rajalliset ja ydinliiketoiminta on se ensisijainen juttu. Ja että ihan jokainen asia ei ole täysin omissa käsissä. Monelta unohtuu myös se, että vaikka HIFK:n bisnes on hyvin näkyvää, kysymyksessä on kuitenkin varsin pienellä liikevaihdolla operoiva yritys. Varmasti HIFK:ssa ollaan avoimia hyville ja kannattaville bisneksille, jotka sitovat mahdollisimman vähän seuran resursseja, mutta tuovat sisään niin perkeleesti fyrkkaa. Itsekin olen, joten kuulisin mielelläni lisää, jos jollain on joku yliveto tarjous esittää.
Ja kun huomioidaan sekin, että Gardenia on suunniteltu aivan järkyttävän pitkään ja sekin on vienyt aivan järjettömän määrän aikaa ja rahaa tuottamatta vielä mitään, ymmärrän kyllä, että hirveää hinkua muuhun ei ole ollut. Kukaan tuskin osasi pahimmissa painajaisissaankaan kuvitella, että Gardenissa kestää oikeasti näin kauan. Ja koko prosessin ajan HIFK on joutunut vain sopeutumaan ja odottamaan. Joten tässä kohtaa olen itse halukas antamaan vähän siimaa organisaatiollekin.
Kuten olen aiemminkin sanonut, olen valinnut lähestyä asioita ennemmin positiivisesti kuin negatiivisesti. Se on ihan puhdas päätös ja se on oikeasti parantanut mun elämänlaatuani, koska negatiivisuus syö sisältä ennen kaikkea minua itseäni. En halua sellaista, koska asioilla on kuitenkin yleensä tapana järjestyä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin tyhmä, sinisilmäinen ja hyväuskoinen hölmö, jolle elämä on yhtä naminamia. Ei täällä kovinkaan monella, jos yhtään kenelläkään, ole mitään todellisia faktoja juuri mistään ja me pyörittelemme täällä vuositolkulla enemmän tai vähemmän samoja asioita ja jokainen lähestyy niitä omista lähtökohdistaan. Ja ne lähtökohdat ovat ihan tosi erilaisia. Itse pyrin (usein liian pitkillä) viesteilläni herättämään ihmisissä erilaisia ajatuksia, ettei nyt kaikki täällä lukittautuisi sinne negatiivisuuden kammioon tai joku muu posihenkinen kokisi olevansa jotenkin poikkeava, kun HIFK ei koko ajan vituta. En kirjoita tänne provosoidakseni ketään ja jos jotain ottaa kirjoitukseni päähän, niin älkää hyvät ihmiset lukeko niitä. Sehän voi olla monelle se ensimmäinen positiivisemman elämänasenteen päätös, että lakkaavat lukemasta BOLin viestejä, koska ne vain vituttaa :D.