Mutta kun sillä ei ole mitään väliä osuuko taklaus päähän, vai kohdistetaanko se siihen. Rangaistus, ja pelikielto tulee sääntöjen mukaan aina kun pää on taklauksen kohde - vaikka vahingossakin.
Näin se ilmeisesti sääntöjen mukaan menee, joka on mielestäni helvetin typerää. Kuitenkin Seabrookin taklaukseen oli ainakin videossa liitetty termit estäminen ja ryntääminen, joita minä en siitä taklauksesta löytänyt noin niinkuin faktoina.
Tuo päähän osuminen on kyllä siinä mielessä hölmö homma, että taklattavan vastuu kyllä pienenee oleellisesti jos aina kun päähän kolahtaa on kyseessä taklaajan virhe. Eli tuolla logiikalla vaikkapa Ruudun taklaus Jagriin on selkeä pelikiellon paikka, vaikka Jagrin pää oli Ruudun perseen korkeudella.
Tässähän Backes on polvet koukussa kun kääntyy ja pää on 20 senttiä alempana kuin normaalisti. Ei siis sillä että Backes olisi nyt itse aiheuttanut loukkaantumisensa, vaan ennemminkin sillä että on aika epäoikeudenmukaista antaa vahingoista rangaistus vain loukkaantumisen vuoksi.
Sama kuin nostaisi vastustajan mailan omaan suuhunsa ja vastustaja lentää ulos koska pitää mailasta kiinni.
Ymmärrän kyllä että päävammoja pitää saada pois pelistä, se on ihan selvä. Mutta enemmän mielestäni on tekemistä noiden Torres vs. Hossa tyyppisten törkeyksien karsimisessa ja näissä kyynärpäällä pelitilanteen ulkopuolella päähän keisseissä mitä näkee koko ajan.
Kuten sanottua, tuo taklaus kun olisi osunut siten ettei päähän kolahda ensimmäisenä, niin kyseessä olisi vuoden hienoimpia pommeja. Koska se ei ollut mielestäni millään muulla tavoin laiton kuin tuolla päähän osumisella.
(Luulin muuten ennen kuin otin kantaa koko hommaan, että vahingossa päähän osuneita taklauksia ei rankaista koska noissa kurinpitovideoissa on usein termi "intentional" mukana, olin ilmeisen väärässä ja luotan toveri ipazin tuntevan säännöt paremmin)