Autoiluketju

  • 3 195 611
  • 18 516

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta?

Sportagesta minulla on kokemusta taas työn puolesta. Firma käyttää paljon vuokra-autoja ja näistä iso osa on maastureita. Kia Sportage on ylivoimaisesti paskin maasturi, jolla olen ajanut. Verrokkeina on Toyotat RAV4, Land Cruiser ja Hilux, Mitsu Pajero, Honda CRV, joku Volvo XC 60 nyt ainakin. Jopa Land Rover Defender ja UAZ ovat parempia kuin Sportage. Liukkaalla ei kannata paljoa pelkällä takavedolla ajella. Auto menee muuten poikittain koko ajan, vaikka kuinka hiljaa ajaisit. Liukkaaksi lasketaan myös kesäinen soratie. En tiedä millainen tämä viimeisin korimalli Sportagesta on mutta siihen vanhempaan en rahojani laittaisi.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.

Käypä ajamassa Mazdan uusi CX-5. Oli hetken aikaa harkinnassa itselle työsuhdeautoksi. Ikinä en ole Mazdaa omistanut, eikä sellainen nytkään kotiin tullut, mutta auto ei ollut huono, tarkoituksiini hiukan liian pieni vaan.

Ne bensamallit ovat aika laiskoja (tai tietysti riippuu mihin vertaa), mutta se paras diesel tarjoaa hyvän väännön (420 Nm). Mukava ajettava ja kun ajoin todella kovaa sellaisella kapealla, mutkittelevalla ja kuoppaisella asfalttipätkällä, tuntuma oli parempi kuin esim. Volvon XC60:ssä. Sisätilat ja varusteetkin ok, tai tuossa exclusive-mallissa jo oikeastaan ylelliset. Takakontti on omaan käyttööni liian pieni, mutta menee varmaan useimmille ihan passelisti. Nelivetoa en päässyt näin lumen ja jään puuttuessa kokeilemaan.
 

tt73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.

CRV oli kolme vuotta duuniautona, muuten hyvä mutta älä ota bensakonetta, varsinkaan automaatilla, ei mene maantiellä minnekkään. Motarillakin huudattaa 3 vaihteella jos on pienikin ylämäki ja ohi ei pääse millään jos vauhtia on n. 100km/h.

Muuten tykkäsin, oli tilaa ja talvellakin tuo leikki neliveto oli ihan riittävä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Jaahas se olisi hankinnan alla farmari ja pitäisi olla tilaa sekä tarpeeksi voimaa,että pääsee reippaasti ohi tarvittaessa vaikka isommallakin kuormalla.
Olen koeajanut erilaisia merkkejä ja malleja tässä parin kuukauden ajan ja olen ajatellut 2006-2009 vuotista bmw 530d tai 535d.
Koeajamista autoista nuo tekivät parhaan vaikutuksen yhdessä audin A6 3.0 tdi kanssa,mutta useamman audin omistaneena tekisi mieli vaihtaa merkkiä välillä ja kokeilla bmw:tä.
Onko kellään kokemuksia kyseisistä malleista ja osaako kukaan kertoa mihin kannattaa kiinnittää bemareissa huomiota kun menee ostamaan autoa. tyyppiviat jne.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ne bensamallit ovat aika laiskoja (tai tietysti riippuu mihin vertaa), mutta se paras diesel tarjoaa hyvän väännön (420 Nm).

CRV oli kolme vuotta duuniautona, muuten hyvä mutta älä ota bensakonetta, varsinkaan automaatilla, ei mene maantiellä minnekkään. Motarillakin huudattaa 3 vaihteella jos on pienikin ylämäki ja ohi ei pääse millään jos vauhtia on n. 100km/h.

Olen antanut itsenikin ymmärtää, että noiden japanilaisten bensakoneet on yleensä aika laiskanpuoleisia. Lieneekö niissä vielä nykyisinkään tarjolla bensaturboja? Tosin diesel itselle kuitenkin varmaan tulisi, joten ei siitä ongelmaa. Honda CRV:tä olen kyllä katsellut sillä silmällä. Tuo uusi vasta ilmestynyt uusi malli siitä oli vain kohtuullisen vähän uudistunut ja ehkä pikkaisen tylsänkin näköinen. Mazdaa pitää tarkastella lähemmin. Kunhan pääsen japanilaisennakkoluuloistani.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mazdaa pitää tarkastella lähemmin. Kunhan pääsen japanilaisennakkoluuloistani.

Unohdin tuosta eilisestä vielä yhden, minkä pidän nykyään aina vaihtoehtojen vertailussa mukana: törmäysturvallisuus. Mazda sai NCAP:n testissä todella hyvät pisteet. Nykyään on muutenkin niin paljon turvallisia autoja, ettei tarvitse tyytyä esimerkiksi CRV:n neljään tähteen. Jos tuollaiset asiat siis kiinnostavat.
 

scholl

Jäsen
Kia Sportage on ylivoimaisesti paskin maasturi, jolla olen ajanut.

Kia Sorrento on huonoin, millä itse olen ajanut. X5 oli silloin jossain huollossa vai korjaamolla ja saatiin tuollainen tilalle. Se oli aivan hirveä auto. Meluisa, rämisevä häkkyrä, jonka radiotakaan ei saanut millään kuulumaan. Toki jos on paljon tykännyt syödä koiria tai muita lemmikkieläimiä, lämpiää varmaan korealaisista autoista, mutta onhan ne järkyttäviä samalla tavalla kuin japsit. Jouduin ajamaan 1991 riisipusseilla autokoulussa molemmissa vaiheissa, enkä japsiautoa enää ikinä suostu ajamaan. Kerran sain autovuokraamosta Mazda6 farkun, kun ei ollut muka muuta, mutta todella masentava kokemus sekin.

Verrattuna uuteen tollaiseen Kian häkkyrään ottaisin mielummin vaikka käytetyn Q5:n. Tänään juuri mietin aamuruuhkassa, että kuinka on mahdollista, että joka toinen auto on Audi. Ne ovat jotenkin niin tylsännäköisiä ja liian yleisiä, siis A4, joten eilen täällä kirjoittanut Passat CC:n ostaja tehnee paljon persoonallisemman ratkaisun, mutta se Q5 on hyvä auto. Pidin siitä todella kun ajoin sillä. Toki ei sekään mikään superharvinainen ole, mutta ei kuitenkaan mikään A4 ja ihan hyvännäköinen.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä yritän pitää itseni ennakkoluulottomana autojen suhteen. Siis yritän. Se ei vain yleensä onnistu ja olenkin lähes koko ajan sitä mieltä että parhaat ranskalaiset saa grillilltä ja Ooppeli ei ole tarkoitettu mua varten. Muuten en yleensä ennakkoon tuomitse ennen kuin olen autoa edes kokeillut tai sitten ajanut sillä enemmänkin. Suhteutan ajokokemuksen auton hintaan ja en Kia Sportageltakaan odottanut mitään BMW:n tasoista menoa mukavuudessa. Auto oli vain mielestäni halvasta hinnasta huolimatta tai siitä johtuen todella huono ellei vaarallinen auto ajaa. Uazia en ikipäivänä ostaisi itselleni mutta siihen tarkoitukseen mihin sen venäläinen on suunnitellut, niin se on lähes täydellinen. Se menee maastossa mitenpäin vain ja kestää koviakin olosuhteita ja käyttöä aika hyvin. Mukavuudesta joutuu tosin hieman tinkimään. Tosin nykyään Uazin hinta ei kyllä mitenkään vastaa laatua ja mukavuutta. Eipä noita kyllä uutena Suomeen tuodakaan.

Paras auto ajettavuudeltaan maastureista on hintaansa nähden ollut VW:n Touareg. Toyotan Land Cruiser ja Hilux ovat myös hyviä. Land Rover Defender taas on toinen mikä on hintaansa nähden kelvoton. Jos auto ei ole hyvä kuin maastossa, niin en siitä kyllä noin kovaa hintaa maksaisi. Maantiellä ihan kauhea.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tänään juuri mietin aamuruuhkassa, että kuinka on mahdollista, että joka toinen auto on Audi. Ne ovat jotenkin niin tylsännäköisiä ja liian yleisiä, siis A4, joten eilen täällä kirjoittanut Passat CC:n ostaja tehnee paljon persoonallisemman ratkaisun, mutta se Q5 on hyvä auto.

Onhan Audi hyvä auto, kestävämpi ja vähävikaisempi kuin Volvo tai Mersu. Mutta kun se valitettavasti on keskiluokan erottautumisauto. Eli kun keskiluokkainen (ja keskiluokkaahan on 70% tuulipukukansasta), saa jostain vähän rahaa, niin hän päättää erottua massasta ostamalla Audin. Sen takia niitä on joka toisella insinöörillä ja merkonomilla. Ja onhan se järkiostos, varmastikin suurin osa ostajista on tyytyväistä, ja sehän se periaatteessa on tärkeintä. Mutta itse ainakin olen sillä tavalla harhainen, etten usko massan valinnan olevan koskaan kaikkein paras minulle (massan valinta=keskiverto valinta).
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kellään kokemuksia kyseisistä malleista ja osaako kukaan kertoa mihin kannattaa kiinnittää bemareissa huomiota kun menee ostamaan autoa. tyyppiviat jne.

Varsinkin alkupään E61-mallisten 530d-bemareiden vikalista on ollut mittava. Mulla on 2004 E61 530dA ja olen käynyt ko. listan lähes kohta kohdalta omakohtaisesti läpi. 2004 on tosiaan ensimmäinen vuosi, kun tuota mallia alettiin valmistaa, joten siinä varmasti syy. Ja mittarissakin jo n. 240 tkm.

Vikalistasta viis, auto on aivan h...vetin hyvä noin muuten. Vääntö, ajettavuus ja ajamisen mukavuus ovat vertaansa vailla. Varsinkin automaatti toimii ison turbodieselin kanssa kuin ajatus, eikä mitään steptronicia edes tarvitse. Ainoa heikko puoli on takakumien nopeahko kuluminen, vaikken edes polje. Vääntö sen tekee.

Hankkisin sinun tapauksessasi loppupään E61:n, esim. 2008 tai jopa 2009. Näissä on a) enemmän tehoa, b) pienempi kulutus ja c) aiempien versioiden tyyppiviat pitkälti korjattu. Ja näitä saattaa saada ihan järkevään hintaan, kun vuoden 2010 F11-mallejakin löytyy jo markkinoilta.

Tässä linkki mainitsemaani vikalistaan: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=404. Omalle kohdalle noista on sattunut

1) Poista dieselistä imusarjan läpät - teetetty
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin - hajosi -> vaihdettu ja tiivistetty
4) Tarkista koneen lämmöt - termarit uusittu
-Takaluukun johtosarja - ei _vieläkään_ korjattu
-Takaikkunan winkkari jumii - putsattu ja toimii taas

Lisäksi hehkujen ohjausyksikkö saattaa temppuilla, tämän vaihto on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ja sitten hiukkassuodatin (DPF) on kallis osa, joka menee vaihtoon 200 tkm välein. Kannattaa harkita, heivaako sen menemään, poraako läpi vai vaihtaako uuteen (hinta n. 1500 e ->). Minä vaihdoin...

Varusteista varmaankin laajennettu ilmastointi ja isonäyttöinen navi ovat ihan hyviä juttuja. Kattoluukkua en enää ottaisi, vaikka se kivasti syksyisin/keväisin valaiseekin. Avaimesta/sähköisesti aukeava takaluukku olisi hyvä olla. Mulla ei, ja luukku on hiukan raskas.
 

scholl

Jäsen
Paras auto ajettavuudeltaan maastureista on hintaansa nähden ollut VW:n Touareg.

Touareg on hyvä niin kauan kuin takuu on voimassa. V10:ssä hajoo nimittäin turbot tyyliin koko ajan ja jos ei ole takuuta niin se maksaa suht paljon.

Onhan Audi hyvä auto, kestävämpi ja vähävikaisempi kuin Volvo tai Mersu. Mutta kun se valitettavasti on keskiluokan erottautumisauto. Eli kun keskiluokkainen (ja keskiluokkaahan on 70% tuulipukukansasta), saa jostain vähän rahaa, niin hän päättää erottua massasta ostamalla Audin. Sen takia niitä on joka toisella insinöörillä ja merkonomilla. Ja onhan se järkiostos, varmastikin suurin osa ostajista on tyytyväistä, ja sehän se periaatteessa on tärkeintä. Mutta itse ainakin olen sillä tavalla harhainen, etten usko massan valinnan olevan koskaan kaikkein paras minulle (massan valinta=keskiverto valinta).

Mikä erottautumiskeino on sellainen, että jokaisella on samanlainen. Vähän sama kuin jossain vaiheessa jokaisen espoolaisen rivarin pihassa oli V70.

Mitä tulee vielä noihin perusmerkonomeihin niin miksiköhän VW Tiguania näkyy niin vähän. Pohjolan oloissa halutaan katumaasturia ja VW on perusauto, joten miksi sitä ei myydä. Saksassa se on ylivoimainen markkinajohtaja SUVeista ja faceliftin jälkeen niillä ledivaloilla oikeasti jo hyvännäköinenkin.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Varsinkin alkupään E61-mallisten 530d-bemareiden vikalista on ollut mittava. Mulla on 2004 E61 530dA ja olen käynyt ko. listan lähes kohta kohdalta omakohtaisesti läpi. 2004 on tosiaan ensimmäinen vuosi, kun tuota mallia alettiin valmistaa, joten siinä varmasti syy. Ja mittarissakin jo n. 240 tkm.

Vikalistasta viis, auto on aivan h...vetin hyvä noin muuten. Vääntö, ajettavuus ja ajamisen mukavuus ovat vertaansa vailla. Varsinkin automaatti toimii ison turbodieselin kanssa kuin ajatus, eikä mitään steptronicia edes tarvitse. Ainoa heikko puoli on takakumien nopeahko kuluminen, vaikken edes polje. Vääntö sen tekee.

Hankkisin sinun tapauksessasi loppupään E61:n, esim. 2008 tai jopa 2009. Näissä on a) enemmän tehoa, b) pienempi kulutus ja c) aiempien versioiden tyyppiviat pitkälti korjattu. Ja näitä saattaa saada ihan järkevään hintaan, kun vuoden 2010 F11-mallejakin löytyy jo markkinoilta.

Tässä linkki mainitsemaani vikalistaan: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=404. Omalle kohdalle noista on sattunut

1) Poista dieselistä imusarjan läpät - teetetty
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin - hajosi -> vaihdettu ja tiivistetty
4) Tarkista koneen lämmöt - termarit uusittu
-Takaluukun johtosarja - ei _vieläkään_ korjattu
-Takaikkunan winkkari jumii - putsattu ja toimii taas

Lisäksi hehkujen ohjausyksikkö saattaa temppuilla, tämän vaihto on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ja sitten hiukkassuodatin (DPF) on kallis osa, joka menee vaihtoon 200 tkm välein. Kannattaa harkita, heivaako sen menemään, poraako läpi vai vaihtaako uuteen (hinta n. 1500 e ->). Minä vaihdoin...

Varusteista varmaankin laajennettu ilmastointi ja isonäyttöinen navi ovat ihan hyviä juttuja. Kattoluukkua en enää ottaisi, vaikka se kivasti syksyisin/keväisin valaiseekin. Avaimesta/sähköisesti aukeava takaluukku olisi hyvä olla. Mulla ei, ja luukku on hiukan raskas.

Kiitokset viestistä!
Oli mielenkiintoista luettavaa ja otankin tuosta tuon bemarin foorumin vikalistan ylös. Noista imusarjan läpistä olinkin jo kuullut ja siitä riesasta todella pääsee kun ne poistaa,mutta sekään ei ihan tunnin operaatio ole.
Itsekkin pidin bemarin ajotuntumasta ja mukavuudesta sekä ison dieselin luonteesta,joka on mielestäni yksi parhaista mitä olen ajanut.
Tosiaan 2006-2009 vuosien autoa olen katsellut juurikin noiden "lastenvikojen" takia ja noista on se suurin hintapudotus jo takana niin ei ota niin paljon turpaansa kuin 1-2v vanhoista autoista.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Onko suomalaisilla jokin omituinen Mersusokeus vai onko kyse ihan vaan kateellisuudesta?
Nimittäin olen nyt n. kaksi kuukautta ajellut udella Mersun C-sarjan sedanilla - ja kuinka ollakkaan, auton kylkiin kummallekin puolelle on tässä ajassa kertynyt jo kymmenkunta selkeästi erottuvaa naarmua. Kaikesta päätellen nuo ovat tulleet parkkipaikoilla, kun viereisíssä pysäköintiruuduissa parkkeeranneet ovat kolanneet autojensa ovilla Mersun kylkiä. Siis jumalauta mikä ihmisiä vaivaa? Ajelin esim. Hiacella (joka on tätä Mersua leveämpi) yli kymmenen vuotta, eikä koko sinä aikana sitä kolhittu näkyvästi kuin yhden kerran - ajelin myös Hyrslerin PT Cruiserilla melkein kymmenen vuotta, eikä sitä kolhittu kertaakaan.

Ihme sinänsä, että johtotähti on vielä saanut olla paikoillaan auton konepellin etureunassa - saas nähdä kuinka kauan sen siinä annetaan kromattuna loistaa ...
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Olen antanut itsenikin ymmärtää, että noiden japanilaisten bensakoneet on yleensä aika laiskanpuoleisia. Lieneekö niissä vielä nykyisinkään tarjolla bensaturboja? Tosin diesel itselle kuitenkin varmaan tulisi, joten ei siitä ongelmaa. Honda CRV:tä olen kyllä katsellut sillä silmällä. Tuo uusi vasta ilmestynyt uusi malli siitä oli vain kohtuullisen vähän uudistunut ja ehkä pikkaisen tylsänkin näköinen. Mazdaa pitää tarkastella lähemmin. Kunhan pääsen japanilaisennakkoluuloistani.

Kuten täällä olen kirjoittanut, niin meillä on -09 CRV. Ja juu on se laiska vaikka se on manuaali. Kyllä Turboon tottuneena sitä kaipaa. Diesel olisi pitänyt ottaa, mutta ei auta. Silti, en alita itse autoa. Hyvä ajaa, hyvin tilaa ja nyt 150tkm ajettuna, autossa on tehty ainoastaan perushuoltoja. Ei mitään muuta huoltoa, eli pakkohan se on ollut myöntää että Hondan laatu ei oo bullshittiä. Eli siinä mielessä voi hyvin suositella. Eikä ole niin muovinen kuin mm. Sportage, Captiva, Sorento, Qashqai, RAV4, Koleos jne.

Huom.Dieselissä on vielä parempi ohjaus kun siinä on hydraulinen tehostin, vrt. bensan sähköiseen.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Siis jumalauta mikä ihmisiä vaivaa?

Toinen on tämän päivän asenne autoihin. Kun niitä autoja saa ties millä rahoituksella, ja firmalta liisareina, koetaan että ei niistä tarvii välittää. Toinen on perisuomalainen kateus...

Tuo yllämainittu CRV aiheuttaa jo kateutta emännän työpaikalla. Siis mitä helvettiä?? Yks kusinen Honda? Asiasta tietämättömät on kateellisia ja sitten ostavat jotain Chevrolet Nubiraa vai mikä lie, mutta ovat silti nyrpeitä ja toteavat "ai sulla tommonen..." vittuutuneella äänellä. Hei halooo, se teidän uus "Chevy" maksaa enemmän kun meidän CRV.
 

Petro

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Miten tämä liittyy Audi TT:hen?

Niin totta, Audi TT RS on kohtalainen tusina-auto, kuitenkin se liikkuu eteenpäin yhtäläisesti kuin muutkin autot ja toimii varsin hyvin.
 

scholl

Jäsen
Toinen on tämän päivän asenne autoihin. Kun niitä autoja saa ties millä rahoituksella, ja firmalta liisareina, koetaan että ei niistä tarvii välittää. Toinen on perisuomalainen kateus...

yksi asia mikä tuossa rahoitushommassa ihmetyttää on ihmisten halu maksaa koko ajan autorahoitusta. Pidetään autoa huonosti, kun se vaihdetaan 2-3v päästä. Miksi se vaihdetaan, jos siitä saa vaihdossa sitten max 50% siitä, mitä siitä on maksettu? Miksei osteta toista autoa rinnalle? On jotenkin dorka ajatus antaa jollekin tyypille mahdollisuus ajaa autolla puolet halvemmalla. Maksaa ensin itse sen korkean hinnan ja mahdolliset pääomakulut päälle ja sitten joku toinen saa ostaan sen sitten puoleen hintaan. Eikö olisi näppärämpi ostaa ensin vaikka maasturi ja sitten seuraavaksi joku toisenlainen auto ja sitten taas joku jne. Voi aina itse päättää, että maksaako käteisellä vai maksaako rahoituksella vai onko välillä kokonaan ilman mitään rahoitusvastuita kun ajaa niillä, mitkä on maksettu. Siis oikeasti ihmeellinen ajatus tämä vimma vaihtaa koko ajan autoa, jos se omasta pussista kuitenkin maksetaan. Eriasia on tietysti se, että jos asuu esim. kerrostalossa niin voi olla vaikea löytää tilaa useammalle autolle ja jos on vain yksi mies ajamassa niin kilsoja tulee vähän, joten voi olla vaikea perustella monen auton hankintaa per nuppi, mutta silti jos jollain on ajanut vain vähän niin eihän se ole mennyt juurikaan mikskään, joten miksi se pitäisi myydä tai vaihtaa. Jos tulee joku vika niin auton voi viedä korjaamolle ja fiksaavat sen vian parissa tunnissa kuntoon.
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen.

Ostin rouvalle 2-litraisen bensavehkeen AWD mallina. Varustepakettina joku "kaikki löytyy", sillä huomasin oston jälkeen himaan ajettuani mm. takapenkinlämmittimet jne. Nahkajakkarat mallia semi (puolet nahkaa, puolet kangasta) on ihan jees. Ei ole aiemmin meidän perheen kieseistä löytynyt.

Itse tykästyin Sportagessa ensin ulkonäköön. Siisti peli mielestäni. Mut yllätti laatumielikuva ja jämäkkyys. Helvetin hyvä ajaa lumisohjossa - menee suoraan kuin juna. Toi 2-litrainen bensakonekin kuljettaa tuonkin painoista ihan mukavasti. Autolla on rouva nyt kurvaillut n. 15tkm ja itse silloin tällöin olen huvikseni kruisaillut. Eniten viime talvena kun lunta oli tullut kunnolla. Helvetin mukava leikkikalu kun otti luistoneston pois ja antoi lämää. Hienosti meni sladissa ja kun tehoa oli, niin avot (pojat on poikia näköjään lähes nelikymppisinäkin).

Mulla vaihtoehto oli Honda CRV ja tämä oli jotenkin modernimpi kaikilta osin. Suosittelen!
 

scholl

Jäsen
Onko suomalaisilla jokin omituinen Mersusokeus vai onko kyse ihan vaan kateellisuudesta?

keksin eilen tuohon vastauksen. Mersu ei ole osa uniformua. Audi A4 kuuluu suomalaismiehen uniformuun kuten joku Turon puku tai huonosti blankatut K-Kengästä ostetut nahkakengät. Olet häirikkö, etkä ole yksi porukasta, kun sinulla ei ole samanlainen auto kuin muilla.

Tosin itse en arvosta yhtään sellaista meininkiä, missä kaikilla pitäisi olla samanlainen vai kuvitteleeko joku, että esim. Arnold Schwarzenegger ajaisi A4:lla sen takia, koska ei uskalla olla erilainen. Paskat, hän ajaa esim. Unimogilla Hollywoodissa, vaikka siellä ei takuulla ole sellaista maastoa, mihin vehje on tarkoitettu. Työmatkaliikenteessä siis on paljon kovempia jätkiä sellaiset, jotka liikkuvat vaikka Vespalla tai kuuden litran koneella varustetulla Dodgella tai vaikkapa 60 luvun Fiat 600:lla kuin jollain A4:lla, mikä on mukamas joka jätkän pakollinen varuste, osa työasua.

Paitseloa, sinua "tönitään" Audin ostajaksi. Olet kaiken lisäksi epäisänmaallinen. Kalle Palander, Tanja Poutiainen, Silja Lehtisen venekunta, Kiira Korpi ja Laura Lepistö. Audi never forget 1939-1945.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Paitseloa, sinua "tönitään" Audin ostajaksi. Olet kaiken lisäksi epäisänmaallinen. Kalle Palander, Tanja Poutiainen, Silja Lehtisen venekunta, Kiira Korpi ja Laura Lepistö. Audi never forget 1939-1945.

Nii mutku onhan Audikin saksalainen. Eikö siis myös Audilla ajava ole epäisänmaallinen?

Ja mitä tulee noihin maintsemiisi vuosiin (1939-1945), niin minä olen isänmaallisen sotaveteraanin (joka sai osan koulutuksestaan 40-luvulla Saksassa SS-järjestön toimesta) lapsi, joten olen koko elämäni pyrkinyt siihen, että jossakin vaiheessa omistan saksalaisen Mersun. Siis Mercedes Benzin. Kyllähän myös Messerschmitt olisi ollut kiva, mutta kun niitä ei enää valmisteta.
Laitanko vielä hymiön?

Ja tuosta Mersun kolhimisesta pysäköintipaikoilla vielä sen verran, että taidan ruveta pysäköimään siihen "keskiviivan" päälle - siis keskelle kahta pysäköintiruutua. Siinä saavat sitten kateelliset päivitellä taas yhtä mulkkua/leuhkaa Mersukuskia - kun eivät kuitenkaan tajua sitä perimmäisintä syytä miksi noin pysäköin.
Niin no, eipä tuokaan temppu varmaan estä niitä kylkien naarmuttajia - seurauksena Mersussa voi olla jotakin vielä "mukavampaa" jälkeä kyljissä tai muualla.
 

scholl

Jäsen
Espoossa jos käyt niin yksi juttu, mitä ainakin mulle on tapahtunut niin on molemmat takakulmat naarmuilla. En tiedä onko ne jotain soccermammoja, jotka eivät saatana osaa kääntää rattia, vaan kurvaavat niin että se kylki osuu viereisen auton kulmaan. Se on ihmeellinen asia, eikä sitä ole tapahtunut kuin Espoossa ja vieläpä kaksi kertaa eli molempiin kulmiin. Pohjanmaalla puolestaan murjotaan takakonttia. Ajettiin kerran huvin vuoksi katsomaan millainen mesta on Powerpark ja vuokrattiin sieltä mökki yhdeksi yöksi ja tulomatkalla sitten tuli idea ajaa katsomaan Keskisen junttilandiaa ja siellä parkkiksella viereisen auton tyyppi oli päättänyt läväyttää ilmeisesti ostoskassit autoni takakontin päälle pitäen sitä jonkinlaisena pöytänä, joten siihen tuli kunnon painauma. Stadissa sen sijaan autot pysyvät suht ok kondiksessa. Ainoastaan keulamaski ja rekisterikilpi ottaa autossa kuin autossa osumaa, kun edelleen on sallittut pitää niitä ei-irrotettavia peräkoukkuja, joilla torppaavat sitten tahalteen seuraavaa autoa päin.

Mun kaverilla on muuten cd:llä Messerschmittin ylilentoääniä ja hän kuuntelee niitä usein sterkat kovalla volyymillä, kun tulee yökerhosta kotiin. Ite kävin opiskeluaikoina muutamia kertoja lenkillä tekojärven ympärillä, jossa aikoinaan toimi Messerschmittien koelentokenttä. Niin ja minähän en ole edes yhtään isänmaallinen ihminen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mun kaverilla on muuten cd:llä Messerschmittin ylilentoääniä ja hän kuuntelee niitä usein sterkat kovalla volyymillä, kun tulee yökerhosta kotiin.

Hah, minulla on tuo samainen cd-levy ja sitä tulee aina välillä kuunneltua Mersua ajaessa - Mersun sisätilat kun ovat ajaessa niin hiljaiset, niin pitää sitä möykkää jotenkin saada aikaiseksi. Yritin aikoinaan tuota samaista cd:tä kuunnella Hiacea ajaessani, mutta eihän siitä mitään tullut - vaikka väänsi stereoitten volymen täysille, niin Hiacen moottorin älämölö kuului aina päällimmäisenä.

off topic: suosittelen kyseistä cd-levyä (sitä myy Helsingissä ainakin Aviation Shop) - levy sisältää Messerschmittin lisäksi muitakin hyviä "biisejä" - kuten esim. Supermarine Spifire ja P-47 Thunderbolt.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Hah, minulla on tuo samainen cd-levy ja sitä tulee aina välillä kuunneltua Mersua ajaessa - Mersun sisätilat kun ovat ajaessa niin hiljaiset, niin pitää sitä möykkää jotenkin saada aikaiseksi. Yritin aikoinaan tuota samaista cd:tä kuunnella Hiacea ajaessani, mutta eihän siitä mitään tullut - vaikka väänsi stereoitten volymen täysille, niin Hiacen moottorin älämölö kuului aina päällimmäisenä.

off topic: suosittelen kyseistä cd-levyä (sitä myy Helsingissä ainakin Aviation Shop) - levy sisältää Messerschmittin lisäksi muitakin hyviä "biisejä" - kuten esim. Supermarine Spifire ja P-47 Thunderbolt.

:O Nyt tuli raju tunne, että kuulun joukkoon. En tosin tiedä mihin. Noita lentokoneääni-CD-levyjä löytyy myös tuttavapiiristä.
Ja jottei mene offtopic...
Auto on vuosimallia -97 ja sillä on ajettu 240000km.
Käytin huollossa ja nyt kelpaa taas.
Tulen ajamaan sillä varmaan vielä 3-6v/30000-60000km, mikäli ei ruosteen takia kuihdu olemasta.
 

Ritarisydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers, Real Madrid
Täällä on varmaan jollain kokemusta ja tietoa siitä, miten toimitaan jos työntekijä mällää yrityksen omistaman auton syystä tai toisesta, ja vakuutukset ovat yrityksellä täysin kunnossa ?

Sattuipa nimittäin niin, että erään ison kaupungin ammattikorkeakoulussa, jossa itsekin opiskelen, sattui kolari koulun omistamalla autolla( jossa vakuutukset ovat kunnossa), ja autoi ajoi opiskelija, jolla oli ajolupa kyseisenä päivänä kyseiseen autoon pientä opintoreissuamme varten. Paluumatkalla aivan koulun edessä sattui sitten tämä kolari, jossa koulun auto oli kääntymässä vasemmalle koulun pihaan, ja vastaan tulevalla kaksikaistaisella tiellä toinen auto pysähtyi väistääkseen (ruuhka-aika, joten ehti hyvin väistää), mutta toisen kaistan auto sitten törmäsi koulun autoon, kun ei huomannut tämän tulevan viereisen kaistan auton takaa. No, opiskelijalle annettiin sakot sekä koululta mätkäistiin kolminumeroisen summan lasku (alunperin laskun oli tarkoitus olla nelinumeroinen, mutta neuvottelulla sitä saatiin hieman siedettävämmäksi, vaikka siltikin summa on iso opiskelijalle)

Maalaisjärkeni sanoo, että tuossa ei ole mitään järkeä, vaan kyseisen koulun ja vakuutusyhtiön tulisi korvata koko paska, vaikkakin periaatteessa vika oli koulun kuljettajassa. Nyt onkin sitten pulmana, että kuka saadaan kuskiksi kun viikottain kumminkin koulun autoja käytämme, kun takaraivossa piilee ajatus mottipäisistä laskuista...
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.

Itse suosittelisin Subaru Foresteria. Huikean hyvä ajaa (esim. kääntyy ketterämmin parkkiruutuun kuin pienempi ja kevyempi Nissan Primera), kohtuullisen tehokas moottori (157 hv, toki jos on johonkin mersuun yli 200 hv tottunut niin ei sitten) ja uusissa autoissa ei kulutuskaan ole enää järkyttävä. Itselläni on vuoden 2006 Forester ja olen kyllä tykännyt muuten paljon, mutta yli 9 litran keskikulutus on melko paljon. Uusissa Forestereissa kulutuksen pitäisi olla huomattavasti pienempi. Forester on kyllä hakannut ajoominaisuuksiltaan kaikki muut autot, joita olen ajanut. Jatkuva neliveto on hyvä, kun ei tarvitse arvuutella toimiiko järjestelmä vai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös