Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 210
  • 19 022

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
No ainakin tuolla Slovakiassa oli surkeat asfaltit monin paikoin. Mutta nämähän on näitä. Toisaalta Tampereella on monella taksi-isännällä Suberb ja ne joiden kyydissä olen ollut ovat olleet tyyvtyväisiä myös meluttomuuteen.

Vaan usein nämä ovat myös perskohtaisia näkemyksiä. Ja itsellänihän on talon pihassa vaan Henry sedän konsernin tuotteita, eli oma lehmä ei nyt ole ojassa.
Ainakin kun Suberb farmari tuli niin ajoin Suomessa kitkarenkailla länkkäriä ja melu oli jotain sanoinkuvaamatonta. Tuolloin nimenomaan taksit yrittivät epätoivoisesti bitumimatoilla ym. vähentää meluhaittoja ja taisi maahantuojakin yritää saada Suomen autoihin lisäeritystä. Ehkäpä ovat tuosta saanet sitten autoja hiljaisemmaksi, koska kukaan ei voisi sen aikaisessa varustelussa pitää autoa hiljaisena. Olisin kyllä aika yllättynyt, jos nykyinen Suberb pärjäisi esim. bemarin 5-sarjalla äänieristyksessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rengasmelusta oli vasta lehdessä juttua että kun toimittaja koeajaa uuden automallin jossain muualla Euroopassa, niin asfaltin erilaisuuden takia melua ei voi arvioida kun siellä täysin hiljainen auto voikin Suomessa olla oikea melukasa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tämä on tullut todennettua vitoskoppaisella golfilla omakohtaisesti, suomessa hirveä jyrinä 16" kesärenkaista, desibelit huitoo varmaan jo yli 70db 70kmh vauhdissa. Mutta kun ajaa auton ulos Saksan lautalta Rostockissa niin avot, auto hiljenee huomattavasti normi nopeuksissa 60-120kmh. Veikkaan jotain 10db, ero on todella huomattava. Alla oli vielä tuolloin Pirellin P7 ensiasennus renkaat jotka eivät ole edes hiljaisimmasta päästä.

Luin tästä joskus artikkeleitakin ja tämä suurin syy siihen ettei vielä ainakaan vitoskoppaisessa golf:issa ollut kovinkaan kummoista äänieristystä ja ei olisi tarvinnutkaan JOS ajat saksassa.

Tästä johtuen Tuulilasi/TM artikkeli marmattaa artikkeleissa rengasmelusta jos autossa on ensiasennusrenkaina matalaprofiiliset renkaat ja suosittelevat toisenlaista rengastusta suomen oloihin.

Taksien meluttomuuskaan ei ole yskiselitteinen asia, jokunen kk sitten istuin E-sarjan Mersun takapenkillä ja kuskille kehuin että kohtuu hiljainen tämä näillä meidän asfaltteilla. Noh, kuski tokaisi että "meillä on tässä 15" rengastus", E-sarjan MB:ssä!



_
 
Viimeksi muokattu:

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ok, kiitos vastauksestasi. Auton käyttö oli todellakin opiskeluun liittyvää ja välttämätöntä, sillä kohteelle ei oltaisi päästy lähimainkaan julkisilla. Samoilla linjoilla olen kanssasi. Päätettiin kumminkin maksaa luokan kesken lasku pois luokan omista rahoista, koska onhan tuo nyt aikamoinen oikeusmurha.

Hmm... en tiedä mitä kaikkea on asian selvittämiseksi tehty, mutta toivottavasti muutakin kuin kysytty Jatkoajasta ja pulitettu kiltisti. Vaikuttaahan tuo todellakin oikeusmurhameiningiltä kun ollaan opiskeluasioissa luvan kanssa liikkeellä eikä kuskin tötöilyyn sisälly promilleja tai (varmaankaan) mitään törkeä-alkuista rikosnimikettä. Onhan teillä näköjään edunvalvontajärjestökin, eikö sinne otettu yhteyttä vai eikö ollut apua? SAMOK Tai korvaisiko kotivakuutuksen vastuuvakuutus jos tyypillä olisi semmoinen?

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Täällä on varmaan jollain kokemusta ja tietoa siitä, miten toimitaan jos työntekijä mällää yrityksen omistaman auton syystä tai toisesta, ja vakuutukset ovat yrityksellä täysin kunnossa ?
Joskus oli firman paku muuttohommissa itselläni lainana. Sain sitten toisen kyljen rutattua sisään parkkihallin oven reunaan.

Vakuutuspaperit täyteltiin ja ikinä en joutunut mitään maksamaan. En tiedä sitten pistettiinkö koko vahinko työssä sattuneeksi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Auton oikeasta etukulmasta kuuluu välillä samanlainen ääni kun löisi ohella kepillä ilmaan. Äänen kuuluessa sen rytmi tuntuu olevan yhteydessä nopeuteen, eli kovempaa ajaessa tieheämpi. Onkohan kyseessä laakeri vai vetari?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Heh, mahtavaa valittamista rengasmelusta varmasti sellaselta sakilta jotka kuitenkin ajaa uusilla autoilla ja varmasti kohtuu uusilla nakeilla. Voin tietty olla ainoa, jolla radio/Maiden/ysäri soi aina niin kovaa ettei haittaa.

Pakollinen trolliavautuminen:
Tai sitten syynä on se että pitää olla se handsfree korvalla, koska ei vain voi olla tavoitettamattomissa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Auton oikeasta etukulmasta kuuluu välillä samanlainen ääni kun löisi ohella kepillä ilmaan. Äänen kuuluessa sen rytmi tuntuu olevan yhteydessä nopeuteen, eli kovempaa ajaessa tieheämpi. Onkohan kyseessä laakeri vai vetari?

Laakerilta tuo vaikuttaisi. Riippuu tietysti autosta ja käytetyistä laakereista millaista ääntä se pitää, mulla on kokemuksia sekä sellasta tihenevää vou-vou-ääntä pitävistä laakerista sekä suoraa huutoa huutavista laakereista kun ovat lopussa.

Vetari on mennyt muistaakseen kerran jossain nuoruuden saksalaisessa laadukkaana pidetyssä autossa, sen totesin niin, että isolla parkkipaikalla käänsin ratin ihan tappiin toiseen laitaan ja ajoin ympyrää. Kuulunee selvä kolina.

Heh, mahtavaa valittamista rengasmelusta varmasti sellaselta sakilta jotka kuitenkin ajaa uusilla autoilla ja varmasti kohtuu uusilla nakeilla. Voin tietty olla ainoa, jolla radio/Maiden/ysäri soi aina niin kovaa ettei haittaa.

Jatkan sen verran trolliavautumista kanssasi, että vittuako ostavat sellaisen pippelinjatkeen, ettei ole varaa enää hommata kunnon renkaita. Ihan varmaan löytyy sellaisia renkaita liki autoon kuin autoon, että rengasmelun saa melkoisen matalaksi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jatkan sen verran trolliavautumista kanssasi, että vittuako ostavat sellaisen pippelinjatkeen, ettei ole varaa enää hommata kunnon renkaita. Ihan varmaan löytyy sellaisia renkaita liki autoon kuin autoon, että rengasmelun saa melkoisen matalaksi.

Tää taitaa eniten vaivata nuoria BMW:llä tai 90-lukulaisella ahdetulla japsilla ajavia. Kaikki raha hakataan ämpärin kokoseen ahtimeen ja sitten alle laitetaan jotkut kiinalaiset nipponamerica merkkisen kumit.
 

scholl

Jäsen
Nuorten huonot renkaat voi johtua myös tietämättömyydestä. Vanhemmat ihmiset osaavat ehkä katsoa käytettyä autoa ostaessaan, että siinä on hyvät renkaat ja jos ei ole niin tietävät, mitä se tarkoittaa. Nuori ostaa auton, jossa on kahdet renkaat, mutta molemmat voivat olla mallia loppu. Sitten hänen pitäisi satsata vielä yli tonni renkaisiin, eikä tuloja ole, jos pappa ei betalaa, eikä myöskään mitään luottokorttia 18 vuotiaalla, jolloin ei voi maksaa osissa. Siinä on vähän sellainen tilanne, että käytettyjen autojen myyjät voivat ikäänkuin käyttää hyväksi sinisilmäisiä nuoria, jotka eivät tajua tuollaisista asioista mitään. Rengasasioissa ei valisteta kansalaisia tarpeeksi. Lasketaan nopeusrajoitukset yli alas ja luodaan väärää turvallisuudentunnetta. Pitäisi olla korkeammat rajoitukset ja kunnolliset renkaat sekä autot.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuorten huonot renkaat voi johtua myös tietämättömyydestä. Vanhemmat ihmiset osaavat ehkä katsoa käytettyä autoa ostaessaan, että siinä on hyvät renkaat ja jos ei ole niin tietävät, mitä se tarkoittaa. Nuori ostaa auton, jossa on kahdet renkaat, mutta molemmat voivat olla mallia loppu. Sitten hänen pitäisi satsata vielä yli tonni renkaisiin, eikä tuloja ole, jos pappa ei betalaa, eikä myöskään mitään luottokorttia 18 vuotiaalla, jolloin ei voi maksaa osissa. Siinä on vähän sellainen tilanne, että käytettyjen autojen myyjät voivat ikäänkuin käyttää hyväksi sinisilmäisiä nuoria, jotka eivät tajua tuollaisista asioista mitään. Rengasasioissa ei valisteta kansalaisia tarpeeksi. Lasketaan nopeusrajoitukset yli alas ja luodaan väärää turvallisuudentunnetta. Pitäisi olla korkeammat rajoitukset ja kunnolliset renkaat sekä autot.

Juu tietämättömyydestähän se johtuu. Tosin minun mielestäni ei niinkään sen vuoksi että ei osaa renkaita katsoa tai ei ole varaa ostaa kunnon renkaita. Näkemykseni voi olla aika suppea, mutta seuraavanlaisen kuvan olen jostain saanut:

Yleensä nuori ostaa ensimäiseksi autokseen noin kymmenen vuotta vanhan kärryn. Omilla rahoillaan tai sitten isukin. Merkillä ei ole niinkään yleensä ole väliä. Joillakin varmasti on joku tietty merkki minkä ehdottomasti haluaa. Tästä voisi mainita esimerkkinä vaikka BMW:n. Aika suosittu nuorten miesten autoksi. 3-sarjan kymmenen vuotta vanhat bemarit ovat aika yleinen näky nykyään. Eivät maksa paljoa ja tehoa löytyy enemmän kuin on omissa käsissä taitoa viedä. Tämä valitettavasti vaikuttaa negatiivisesti ko. mallin osalta vakuutusmaksuihin myös muilla ihmisillä. No nuorella on kuitenkin rahat tiukassa ja hän on ostanut itselleen sen haluamansa auton. Rahaa olisi vielä ostaa kunnon renkaatkin, mutta mitä tekee tämä teiden ritari? Hän laittaa loput rahat niinkin tärkeään asiaan kuin stereoihin. Ei pysty ymmärtämään. Auton arvo on alle kymppitonnin ja stereoihin laitetaan helposti parikin tonnia. Samalla kuitenkin alla on nippanappa lailliset renkaat. Ne renkaat ovat kuitenkin ainoa asia, joka on kosketuksessa maahan siitä autosta. Ja tämän kosketuspinnan soisi olevan mahdollisimman hyvä. Ja sitten ne ylisuuret poppisvehkeet. Läheltä asiaa seuranneena, nykyään yhä useammalla nuorella miehellä on jonkinasteinen kuulovaurio kun hän astuu varusmiespalvelukseen. En voi tietysti suoraan syyttää tästä autossa olevaa jenkkakonetta, mutta aika usein kuulee "kylillä" menevän autoja, jotka tuntuvat liikkuvan subbarin voimalla. Ajeleeko nämä nuoret autolla kuulonsuojaimet päässä? Jos ei, niin mitä semmoinen äänenpaine tekee kuulolle? Ääni kuitenkin kuuluu auton ulkopuolellekin todella kauas.

Itselläni ei ollut 18-vuotiaana rahaa kuin rakennusmestarilla ja autoakaan en omilla rahoilla ostanut. Autossa ei ollut mikään kummoinen radio. Semmoinen tosi vanhanaikainen kasettimankka, jossa oli molemmissa reunoissa kaksi semmoista kierrettävää nupikkaa. Joillakin kavereilla oli autoon viritelty kaikenmoisia soittovehkeitä. Osa oli käyttänyt kaikki säästönsä niihin ja osa oli matkassa budjettiluokan laitteila. Renkaat oli kaikilla kuitenkin mallia sekalainen ja paljon käytetty. Mieli teki itsenikin ostaa parempi soitin kuplaan, mutta en ostanut. Syynä oli se että minulla on periaate soittimeen laitettavasta rahamäärästä. En koskaan laita auton soittimeen rahaa kiinni älyttömiä määriä, mikäli auto ei muuten ole turvallisessa kunnossa. Ja soitin ei ikinä tule maksamaan enemmän kuin auto. Ei vaikka auto olisi muuten täysin priimakunnossa. Yleensä rahat ovat menneet uusien renkaiden hankintaan tai sitten niillä on korjattu jotain muuta. Väitän että aika moni saisi autoonsa hyvät ja uudet renkaat sillä rahalla mitä soittimeen menee.

Siinä vaiheessa kun lapseni on siinä iässä että on aika mennä autokouluun ja ostaa auto, niin olen kyllä mukana molemmissa myös rahallisesti. Näin pystyn omalta osaltani vaikuttamaan siihen millaisella autolla lapseni ajelee. Auton pitää olla turvallisessa kunnossa ja etenkin renkaiden pitää olla hyvät. Ajamista aletaan harjoitelemaan heti kun ylettää polkimille ja samaan aikaan näkee tuulilasista pihalle. Itse olen ajanut henkilöautolla ekan kerran varmaan noin 7-vuotiaana. Siis sillä tavalla että en ole istunut isän sylissä. Isän sylistä ajoin ekan kerran kuulemma noin neljän vanhana jääradalla mummolassa. Kuorma-auton rattiin pääsin 8-vuotiaana. Setä tosin istui silloin vieressä, mutta itse ajoin kuitenkin. Seisoin polkimilla ja tähystin ratin ja kojelaudan välistä edessä olevaa tietä. Lapsena kun pääsi opettelemaan auton käsittelyä turvallisessa ympäristössä, niin se oli 18-vuotiaana jo aika hyvin hallussa.

Vaikka vanhemmilla ei olisikaan rahaa tukea lapsensa autoilua ja auton hankintaa, niin voisi kuitenkin yrittää takoa sen verran järkeä päähän, että nuori osaa pistää asiat tärkeysjärjestykseen.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Höh, mielestäni nuorisomme on erittäin tervepäistä: koska renkaiden pintakerros pitää jostain syystä välittömästi hieroa mustiksi raidoiksi asfalttiin, tarkoitukseen on varmastikin kustannustehokkainta käyttää kakkos- tai kolmoslaadun tuotteita. Kaikenlaisen melun tuottaminen renkaanvinguttamisen, mölypakoputkien, poppisvehkeiden ja takapenkin känniurpokavereiden avulla on myös pääpyrkimyksiä, joten rengasmelu pikemmin tukee kuin häiritsee toimintaa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Tää taitaa eniten vaivata nuoria BMW:llä tai 90-lukulaisella ahdetulla japsilla ajavia. Kaikki raha hakataan ämpärin kokoseen ahtimeen ja sitten alle laitetaan jotkut kiinalaiset nipponamerica merkkisen kumit.

Joo, tästä tuli kesällä omakohtainen kokemus kun kävin käytettyä autoa etsimässä. Myyjä, nuori mies, kehuskeli autoa maasta taivaaseen kuinka siisti ja hyvä se on. Ja mainitsipa vielä, että nyt saa lähes kaksi tonnia/sarja maksaneet erikoisvanteet mukaan. Joopa joo, mutta kun niiden kahden tonnin vanteiden ympärille oli kiedottu joku niin epämääräinen rengassarja, että vaikka töissä aika monta rengasesitettä luen vuodessa, niin kyseisestä merkistä en ollut kuullut koskaan. Olihan ne mustat ja kai aika pyöreätkin, mutta eivät kyllä ajossa mitkään miellyttävät. Niin se tuli todettua, että bemarinkin saa aika uraherkäksi ja typerän tuntuseksi ajaa kun oikein säästää väärissä paikoissa. No, ihan sama, en autoa ostanut lopulta kun minusta kuusi vuotta vanhan "siistinä" myytävän auton ongelmakohtiin ei yksinkertaisesti saa kuulua se, että takaluukku pitäisi maalauttaa kokonaan tai vaihtoehtoisesti vaihtaa uuteen ruosteen vuoksi. Käytettyä autoa ostaessa saa kyllä oikeasti olla aika tarkkana, ihmisillä on niin omituisia käsityksiä siitä, mikä on hyväkuntoista ja mikä ei.

Joskus kävi oikein mielessä, että oman 12 vuotta vanhan Volvon olisi voinut myydä "uusi auto"-statuksella kun siinä nyt oli liki kaikki vaihdettu/korjattu ja melkeinpä pistämättömät fillaritkin alla jos vertasi moniin näkemiini siistinä ja hyväkuntoisena kaupattaviin autoihin. Kai se nyt perkele on olettamus, että koeajolla ei pala airbagin valot tai ohjauksessa ei tunnu millitolkulla väljää jos auto kerran on hyväkuntoisena myynnissä?
 
Sain huoltoliikkeeltä tarjouksen: Määräaikaishuolto + katsastustarkastus ja jarrulevyt eteen ja taakse + jarrunesteiden vaihto. Yhteensä 1.100 EUR.

Pitäkää tunkkinne! Fiksaan ainakin jarrut itse, ...kele.
 

Outsider

Jäsen
Sain huoltoliikkeeltä tarjouksen: Määräaikaishuolto + katsastustarkastus ja jarrulevyt eteen ja taakse + jarrunesteiden vaihto. Yhteensä 1.100 EUR.

Pitäkää tunkkinne! Fiksaan ainakin jarrut itse, ...kele.

Varmaan kannattaisi mainita auton malli ja mikä määräaikaishuolto on kyseessä, jos tuon hinnan on tarkoitus kertoa jotain.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
VW Golf ja määräaikaishuolto sisältää vain öljyt ja erinäiset suodattimet.

Mä kysyin kans Golfiin jarruremppaa eli levyt ja palat eteen ja taakse VW Center Espoosta. Hintana 700€. Niittykummun Teboil (Autoasi-korjaamo) teki samoilla alkuperäisosilla hintaan 292€.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tervehdys kaikki palstan autoviisaat & muut! Olen tässä jo tovin pohtinut, onko mitään järkeä ostaa autoa, jolla on ajettu yli 200tkm? Kuinka pitkään hyvin pidetyllä (tämä tietysti tuurista kiinni) 2 litraisella tai isommalla koneella varustettu auto matkaa taittaa? Onko esim. 400-500tkm täysin utopiaa? Entä onko diesel- ja bensakoneissa eroja?

Pointtina on siis se lopulta kuinka monta elinvuotta esim. vm 2008 yli 200tkm ajetulla Passatilla tai vastaavalla voi periaatteessa olla? Entä mitä muita ongelmia näissä voi ilmaantua?

Paljon kysymyksiä ja sekavaa asettelua, mutta näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tervehdys kaikki palstan autoviisaat & muut! Olen tässä jo tovin pohtinut, onko mitään järkeä ostaa autoa, jolla on ajettu yli 200tkm? Kuinka pitkään hyvin pidetyllä (tämä tietysti tuurista kiinni) 2 litraisella tai isommalla koneella varustettu auto matkaa taitaa? Onko esim. 400-500tkm täysin utopiaa? Entä onko diesel- ja bensakoneissa eroja?

Nyrkkisääntönä pari litraisella dieselillä ajelee vähintään 500-600 tkm, samankokoisella bensakoneella ehkä 300-350 tkm. Mutta autoissa ja niiden pitämisessä on valtavia yksilöllisiä eroja. Vanhoissa autoissa toki esim kannen tiivisteet haurastuvat jokatapauksessa, joten jonkinlaista remonttia tulee vastaan. Muutenkin kulutusosat kuluvat, ja esim. jarru- ja iskariremontit tulevat jossain kohtaa vääjäämättä. Toisaalta kulutusosat on tehty vaihdettaviksi, joten vaihdon jälkeen homma toimii taas.
Eli jos vastaan tulee 2008 parisataa tuhatta ajettu diesel, niin sitä voinee pidosta ja hinnasta riippuen suositella. Bensakoneisellakin todennäköisesti ajelee vielä pitkään, ainakin jos itse ei hirveitä kilometrejä aja.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
2000-luvun dieseleissä on lisäksi yksi homma tämä iki-ihana kaksoismassavauhtipyörä, joka joissain autoissa on vissiin aika lähellä silkkaa paskaa. Se tietysti voi tuoda aika hinnakkaan lisärempan, mutta toisaalta kai niidenkin kesto on aika tuurista kiinni. Paljon kaupunkiajoa, niin kestää vähempi, mutta paljon pitkää matkaa, kestää paljon paremmin. Lisäksi tietenkin jotain turboja sun muuta voi mennä kilometrien myötä, mutta (melko kallista) kulutusosaa nekin tietysti ovat.

Aika pitkälti aikaisemmasta pidosta käytetyn auton kunto ja kestävyys on kiinni. Joskus saattaa löytyä reilusti yli 200k ajettujakin tosi hyvässä kunnossa, mutta vastaavasti taas jotain 100k ajettuja voi olla ihan hirveitä rytöjä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Kiitos paljon nopeista vastauksista! Näin sen vähän arvelinkin, että tuuripeliä siinä vaiheessa kun käytettyä ostaa. Toki periaatteessa aivan sama onko sillä ajettu 90tkm vai 200tkm. Paskasti pidetty on paskasti pidetty.

Toi maantie vs. kaupunkiajo oli myös tiedossa ja jotenkin voisin kuvitella ettei esim. 2008 autolla ole voitu kaupunkiajossa ajaa 200tkm ellei ole taksina ollut. Tai no, kaikki on tietysti mahdollista, mutta kaupunkiajoa 137km/pvä neljän vuoden ajan kuulostaa melko paljolta.
 

scholl

Jäsen
Kiitos paljon nopeista vastauksista! Näin sen vähän arvelinkin, että tuuripeliä siinä vaiheessa kun käytettyä ostaa. Toki periaatteessa aivan sama onko sillä ajettu 90tkm vai 200tkm. Paskasti pidetty on paskasti pidetty.

toisaalta keskimäärin 90tkm ajettu on parempi. Jos rahaa on vähän niin kyllä itse ostaisin mielummin sellaisen nopeasti arvoa pudottaneen auton, jolla on ajettu 90tkm kuin muidenkin ostaman mallin, jossa 200tkm maksaa saman. Maksat ylihintaa siitä, että se on tylsä Passat verrattuna siihen, että ostaisit vaikka Alfa Romeon. Toki Passat on isompi tuossa esimerkissä, mutta pointti on tämä. Tietyt autot ovat käytettyinä ylihinnoiteltuja ja/tai hintaansa nähden paljon ajettuja.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
toisaalta keskimäärin 90tkm ajettu on parempi. Jos rahaa on vähän niin kyllä itse ostaisin mielummin sellaisen nopeasti arvoa pudottaneen auton, jolla on ajettu 90tkm kuin muidenkin ostaman mallin, jossa 200tkm maksaa saman. Maksat ylihintaa siitä, että se on tylsä Passat verrattuna siihen, että ostaisit vaikka Alfa Romeon. Toki Passat on isompi tuossa esimerkissä, mutta pointti on tämä. Tietyt autot ovat käytettyinä ylihinnoiteltuja ja/tai hintaansa nähden paljon ajettuja.

Totta se on tuokin, se kai olikin ensimmäisen kysymykseni pointti eli onko siinä järkeä? Tiedän ihmisiä joille tuon kaltainen diili on ollut hyvä juttu, mutta huonostihan siinä voi myös käydä ja sitten menee ne vähätkin rahat näihin kalliisiin kuluviin osiin. Passatin heitin toki vain esimerkkinä, ei ole fixaatiota folkkariin.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Totta se on tuokin, se kai olikin ensimmäisen kysymykseni pointti eli onko siinä järkeä? Tiedän ihmisiä joille tuon kaltainen diili on ollut hyvä juttu, mutta huonostihan siinä voi myös käydä ja sitten menee ne vähätkin rahat näihin kalliisiin kuluviin osiin. Passatin heitin toki vain esimerkkinä, ei ole fixaatiota folkkariin.


Itse kyllä ehdottomasti ostaisin ennemmin 200 tkm ajetun VW:n, Toyotan tai vastaavan kuin jonkun "ei niin tylsän" Alfan, Fiatin tai Rellun puolta pienemmillä kilometreillä. Se nopea arvon menettäminen johtuu juuri siitä, että näissä B-luokan merkeissä voi olettaa joutuvansa auton luotettavuuden kanssa ongelmiin ja kustantamaan kalliitakin korjauksia paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin näissä arvonsa hyvin pitävissä merkeissä.
Tarkoitan toki pitkässä juoksussa ja suuria määriä autoja keskenään vertaillessa, enkä yksittäistapauksissa jotka ovat kuitenkin aina käytettyjen kohdalla mahdollisia. Kun on täysi huoltokirja, hieman luotettavaa taustatietoa ko. autosta ja mahdollisesti myös sitä myyvästä, on paljon vahvemmilla kuin ilman näitä seikkoja / tietoja. Jos tuollaiseen B-luokan autoon joihin itse luen mm. juuri Alfat, Fiatit ja tietyt ranskanpullat joutuu panostamaan isoihin remppoihin, on ikävä tosiasia myös se, ettei ne tehdyt rempat heilauta auton arvoa yhtään ylöspäin ellei sitten jollekulle hyvälle ystävälleen sitä myy näillä spekseillä maustettuna. Toki hyvälle ystävälleen kukaan tuskin em. autoja haluaa tuupata : )
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Lisätään vielä se, että oma tietämys autoista auttaa myös ennaltaehkäisemään pahimpia karikkoja ja osaaminen korjaushommissa säästää rahaa. Ei tarvitse olla mikään bensalenkkari, kun jo pieniä fiksauksia tekee hyvin itsekin. Netistä löytyy varmasti paljon tietoa esim Passatin tai sen Alfan DIY-hommista. Jos ajaa niinkuin pahimmat pullopersesikamuijat eli vaikka auto kilisee ja kolisee ja ajetaan siitä huolimatta, niin turha siinä on itkeskellä korjauskulujen perään.

Jos ei ole kiinnostusta hieman liata käsiään, niin sitten vaan makselee korjaamoille. Eihän kai kukaan (muu kuin muija) himassakaan ilmaiseksi siivoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös