Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 250
  • 19 050

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kyselytunti jatkuu...joko joku on käynyt testaamassa uuden Volvo V40-kärryn? Yksi harkituista jatkoon pääsijöistä on se supervähäpäästöinen pikkudiesel manuaalivaihteilla.

Mä kävin ajamassa ja itse asiassa jo tilaamassakin V60 1,6 D koneella (eli se nuhaisin), mutta vaihdoin työnantajaa ja sepä menikin sitten sivu suun. Tuo V60 oli todella maukas ajettava, josko tuohon pienempään olisi tarttunut vähän edes samaa fiilistä?

Kakkosautoa ostamassa. viimeks olin sellaista hankkimassa keväällä mut vaihdoinkin ykkösauton.

Hintaluokka on pudonnut hiukan ku tuli ostettua vähän kalliimpi toinen auto. Eli sellainen 3000-6000
Pystykkö yhtään tarkentamaan minkä tyyppistä? Joku pieni bensakottero? Ei varmaankaan toista farkkua taloon, vai?
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Pystykkö yhtään tarkentamaan minkä tyyppistä? Joku pieni bensakottero? Ei varmaankaan toista farkkua taloon, vai?

Ei oo oikeastaan väliä onko farkku vai sedan. Pientä kotteroa ei tällä kokoonpanolla voi harkita. Kyllä sinne pitää saada pakattua yksi aikuinen ja kaksi mukulaa sillai siedettävästi. Ainakin lyhyille siirtymille.

Mitä enemmän tuota valikoimaa katson, niin tuo Xsara alkaa olemaan ylivoimainen suosikki. Tuossa hintaluokassa. Fiatia en huoli. Daewoo ja muut oudot merkit epäilyttävät.

Mennääs Datsun kattomaan tiistaina siellä päässä jotain? Parikin mielenkiintoista siellä olis. Jos siis meidän aikataulu antaa myöten.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä enemmän tuota valikoimaa katson, niin tuo Xsara alkaa olemaan ylivoimainen suosikki. Tuossa hintaluokassa.
Näinhän se on, Xsarassa saa paljon varusteita ja mukavuutta pikkurahalla, eikä vikatilastoissakaan ole taattua ranskalaislaatua. Toki halpa hankintahinta sitten tarkoittaa huonoa jälleenmyyntiarvoa, mutta tuossa hintaluokassa ei suurista rahoista puhuta.
Ehdottoman tärkeää Xsarassa on tarkistaa ainakin taka-akselin kunto, koska se on se heikkopaikka, akselitapit ja laakerit kuluvat, ja tämä näkyy sitten auton takaa katsottuna siten että renkaat ovat lintassa /--\. Voi kuulua natinaa, renkaat ottaa kaariin kiinni, ajo on levotonta yms. Remppa maksaa 400-700e, eli ei nyt ihan mitään mahdottomia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
^ Isovelihän ajoi tuommoisella Xaralla ihan järisyttävät kilometrimäärät (dieselkoneinen) eikä varmaan olisi vaihtanut vieläkään ellei joku olisi tunkenut keulaa sinne hanuriin sen verran voimakkaasti että lunastukseen män.

Bensakoneellisten kestävyydestä en osaa sanoa mitään mutta ainakin tuo dieselyksilö kesti hyvin.


Sitten on näitä arjen harmaita joka lähtöön, esim. Escort: Ford Escort 1,6i Classic STW Farmari 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto

Edit: Ja tietysti farmari-Golfeja...näitä vasta riittääkin: Nettiautoon Golf-listaukseen
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Minulla oli joskus tuollainen vm.2002 xsara 1,6 bensakoneella. Laiskanpulskeahan se oli, mutta hyvinkin pieniruokainen. Lapin reissulla meni Helsingistä Kemiin heittämällä tankkaamatta.

Ainoa vika mikä siinä ilmeni oli se, että alkoi vilkuttelemaan itsekseen. Se korjautui sillä että irrotti viiksen ja sieltä viiksen juuresta poisti metallipölyn mitä sinne oli metalliosien hankauksesta joutunut.

Ei muuten ollut kovin mukava ajettava, mutta kakkosautona varmaan menee.
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Meilläkin olisi talouteen hankinnassa kakkosauto. Tällä hetkellä vahvimmilla on 2003-2005 vuosimallin Peugeot 307. Hyvin varusteltuja yksilöitä löytyy kohtuukilometreillä alle 5000 €:lla.

Ymmärtääkseni näissä on esiintynyt erilaisia ärsyttäviä pikkuvikoja, mutta ei mitään vakavampaa vrt. Almeran vaihdelaatikot. Minkälaisia kokemuksia löytyy tästä "kansanautosta"?

Yksi kaksilitrainen (100kW) on vakavassa harkinnassa. Minkälaista käytännön kulutusta tuolta voi odottaa? Ajo 70% moottoritietä satasen rajoituksella. 1.6 olisi varmasti taloudellisempi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkälaisia kokemuksia löytyy tästä "kansanautosta"?
Uusimmassa Autobildissä oli tälläinen SW käytettyjen autojen esittelyssä, ja sai aika lyttäyksen, olisko ollut 1,5 tähteä. Vähän perusteettomasti ehkä, mutta saksalainen lehti...
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Meilläkin olisi talouteen hankinnassa kakkosauto. Tällä hetkellä vahvimmilla on 2003-2005 vuosimallin Peugeot 307. Hyvin varusteltuja yksilöitä löytyy kohtuukilometreillä alle 5000 €:lla.

Ymmärtääkseni näissä on esiintynyt erilaisia ärsyttäviä pikkuvikoja, mutta ei mitään vakavampaa vrt. Almeran vaihdelaatikot. Minkälaisia kokemuksia löytyy tästä "kansanautosta"?

Yksi kaksilitrainen (100kW) on vakavassa harkinnassa. Minkälaista käytännön kulutusta tuolta voi odottaa? Ajo 70% moottoritietä satasen rajoituksella. 1.6 olisi varmasti taloudellisempi.

Meillä on 407 sw toisena autona kaksilitraisella bensakoneella. Kulutus pyörii aika tarkkaan kahdeksassa litrassa, eiköhän 307 mene aika samoihin. Paljon motaria tulee meilläkin ajettua.

Varusteita noissa on todella mukavasti ja hiljaisia ovat sisäänpäin. Alusta on mukava ja todella epäurheilullinen. Kaikki nurkat ovat heikkoja kohtia, vaikka meilläkin on vasta 90 tonnia mittarissa, niin jotain pikkuosaa hajoilee. Ei todellakaan mitään vakavaa ja onhan tuo hankintahinnaltaan edullinen, kuten ranskalaiset kaikki.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enpä olisi ikinä näin käyvän mutta Opeliin haksahdin. Kyseessähän siis Oikeasti Paska, Ei Leikisti. Perhe tarvitsi kakkosautoa ja vastaan tuli 149tkm ajettu -97 Vectra joka on ollut yhdellä omistajalla uudesta saakka. Kuulosti niin hyvältä ja hinta melkein puoli-ilmainen joten tämä kortti on kerran elämässä katsottava. Aika näyttää...
 

Tuamas

Jäsen
Nyt meni hermot -05 Astra farmariin, korjauksiin mennyt viimeisen puolentoista vuoden aikana jonnin verran yli kolme tonttua ja siihen huollot päälle.

Eli tarkoituksena olisi hankkia 20-25k euron farmari tai farmarin tyylinen, mielellään mahdollisimman uusi ja vähän ajettu.

Kriteereinä:
- Luotettavuus
- Iso tavaratila (koirahäkki sekä rattaat mahduttava)
- Kohtuulliset käyttökustannukset
- Jonkinlainen laatuvaikutelma
- Kohtuulliset takatilat (lastenistuin)

Ajamaan ei ole vielä päästy, kun vasta viimeisen remontin myötä emännän pää on alkanut kääntymään.

Tähän asti on ajateltu esim. jotakin seuraavista Avensis, Passat, Octavia, Roomster, Cruze...
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Esittämistäsi vaihtoehdoista valitsisin Avensiksen. Ihan vain kontin järkevän muotoilun ja luotettavuuden vuoksi.

Toki Octavia on myös kelpopeli ja todennäköisesti pieniruokaisempikin. Ocussa ohjaamon ergonomia ei istu omaan makuuni yhtään. Näin siis keskimittainen normivartaloinen ukko.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Olenko ainoa, jonka mielestä Mersun uusi A-sarja muistuttaa häkellyttävän paljon Bemarin 1-sarjaa, niin ulkonäöltään kuin muutenkin? Hinnatkin näyttävät olevan varsin saman tyyppiset.
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Meillä on 407 sw toisena autona kaksilitraisella bensakoneella. Kulutus pyörii aika tarkkaan kahdeksassa litrassa, eiköhän 307 mene aika samoihin. Paljon motaria tulee meilläkin ajettua.
Jotain tämän suuntaista kulutusta arvelinkin. On tosiaan hinnat niin edulliset, että jos sattuu suht kivuton yksilö kohdalle, tulee käyttöarvoa muutamassa vuodessa ihan kivasti.

Onko 407 vilkkuviikset tai muut sähköt temppuilleet? Mites matkustamo lämpiää isolohkolla talvisin?
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mulla oli aikanaan 307 farkku 2-litraisella koneella. Hyvä ajettava ja isompia vikoja ei ollut. Peruspösön koiranluut piti vaihtaa kun kolisi ja tuossa 307.ssa sai vaihtaa polttimoita yhtenään. Sama isäukon 307.ssa. Polttimoita paloi kerran viikossa. Isukilla oli 110hv dieseli. Se oli sitten jo mahtava ajettava vääntönsä vuoksi.

Muuta vikaa tosiaan ei ollut kuin tuo polttimoiden jatkuva palaminen. Edestä ja takaa.
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Mulla oli aikanaan 307 farkku 2-litraisella koneella. Hyvä ajettava ja isompia vikoja ei ollut. Peruspösön koiranluut piti vaihtaa kun kolisi ja tuossa 307.ssa sai vaihtaa polttimoita yhtenään. Sama isäukon 307.ssa. Polttimoita paloi kerran viikossa. Isukilla oli 110hv dieseli. Se oli sitten jo mahtava ajettava vääntönsä vuoksi.

Muuta vikaa tosiaan ei ollut kuin tuo polttimoiden jatkuva palaminen. Edestä ja takaa.
Pitää siis tilata tukkupaketti H7:ja, jos tuohon päätyy. Vuoden 2005 faceliftissä nuo polttimo-oneglmat ilmeisesti saatiin korjattua. Oliko niin, että sähköt laitettiin yhteen väylään tjsp.

Diesel olisi kyllä mainio. Pitää vielä harkita voimanlähdettä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Muuta vikaa tosiaan ei ollut kuin tuo polttimoiden jatkuva palaminen. Edestä ja takaa.

Mulla on 307 vm 2001, ja edellinen ajovalojen polttimoiden vaihtoväli oli ~15tkm ja tälläkin hetkellä on yli 10tkm ajettu nykysillä polttimoilla. Taakse on joutunu ehkä n. 10tkm välein vaihtaa polttimoita.

Mulla on 66kW 2.0 HDi -kone, jonka keskikulutus on ollut 5.5-6l/100km. Sen tehokkaamman kakslitrasen kulutus ei varmaan ole paljoa isompi, etenkin jos ajelee paljon motarilla, sillä sen verran paljon tuota nuhapumppua joutuu huudattaa (135km/h mittarinopeudessa kierrokset on 3000 kieppeillä).

Mukava auto ajaa, kun kaikki toimii, mutta sen olen jo päättänyt, että seuraava auto ei ole ranskalainen.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
En nyt haluaisi lytätä ja haukkua Ranskalaisia yleisesti, mutta lähipiirillä ja itsellä (ollut viisi ranskalaista) ollut noita ja en suosittele kellekkään kakkosautoksi! Siis don't get me wrong, ovat hyviä ajaa ja siistejä ulkonäöltään, se ei ole ongelma.

Tässä muutamia juttuja:
- Xsara -99. Airbag valo paloi koko ajan. Jopa Airbag yksikkö vaihdettiin, ja kaikki johdotukset penkkien alle. Ei muuttunu. Meni liikkeeseen vaihdossa jollain tonnilla.
- Xsara -03. Puhallin yksikkö hajosi aina puolen vuoden välein. Ts. sisäilmaa puhallettiin täysillä tai sitten ei ollenkaan. 800€ kerta. 2 kertaa jaksettiin vaihtaa.
- Peugeot 106 1.6. Sytytin yksikkö temppuili siten että auto sammuili liikenteessä varoittamatta. 500€
- Megane Classic 1.6 -00. Auton ohjausyksikkö hajosi. 1000€.
- Renault 19. Ei koskaan katsastuksesta ekalla päästöistä läpi.

Nämä siis kaikki juuri tuollaisia sähkövikoja, joita ei sitten kotikonstein enää korjailla. Kaikki kuluvat osat, anturit ja esim. koiranluut ym. on mielestäni ihan ok, ne vaan kuluu ja jos jossain mallissa kuluu enemmän, niin sitten kuluu. Mutta kun sähkövikoja, päästöongelmia alkaa tulla, niin sitten ollaankin ihmeissään kun kukaan ei löydä vikoja ja juuri tuosta syystä en noita osta enää ikinä!

Lisätään nyt vielä että kollegan 3 vuotta vanha Partner HDI ei menny katsastuksesta läpi! Päästöjen takia... Minusta tuommoinen ei ole hyväksyttävää millään tasolla!

Jos mietitte kakkosautoja, pysykää Japanilaisissa. Ovat huolettomia, koska sitä oikeastaan kaivataan kakkosautolta.

Siihen on syy miksi Ranskalaisia saa halvalla km ja vuosilukuun nähden.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Jotain tämän suuntaista kulutusta arvelinkin. On tosiaan hinnat niin edulliset, että jos sattuu suht kivuton yksilö kohdalle, tulee käyttöarvoa muutamassa vuodessa ihan kivasti.

Onko 407 vilkkuviikset tai muut sähköt temppuilleet? Mites matkustamo lämpiää isolohkolla talvisin?

Sähköissä ei ole mitään vikaa ollut. Tuossa on kuitenkin esim lasikatto, kääntyvät peilit, popit rattisäädöin jne. Mahdollisuuksia siis vikoihin on, mutta ei vielä mitään.

Toi kone lämmittää tosi nopeasti. Ei minkäänlaista moitittavaa, eikä me olla edes käytetty niitä ihme peittolevyjä siellä keulalla.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Nyt meni hermot -05 Astra farmariin, korjauksiin mennyt viimeisen puolentoista vuoden aikana jonnin verran yli kolme tonttua ja siihen huollot päälle.

Eli tarkoituksena olisi hankkia 20-25k euron farmari tai farmarin tyylinen..

Ajamaan ei ole vielä päästy, kun vasta viimeisen remontin myötä emännän pää on alkanut kääntymään.

Tähän asti on ajateltu esim. jotakin seuraavista Avensis, Passat, Octavia, Roomster, Cruze...

Nettiautosta bongasin yhden 24 ja risat maksavan Octavian. 1,8 TSI, neliveto, elegance-kilkkeillä ja noin 50 ajettu. Itse hakisin sen, on se nelivetokin tuollaiseen autoon niin kiva plussa. Ja se kaksivärinen sisustus on sopivan erilainen.
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
En nyt haluaisi lytätä ja haukkua Ranskalaisia yleisesti, mutta lähipiirillä ja itsellä (ollut viisi ranskalaista) ollut noita ja en suosittele kellekkään kakkosautoksi! Siis don't get me wrong, ovat hyviä ajaa ja siistejä ulkonäöltään, se ei ole ongelma.

Kyllähän näiden ranskisten kanssa taitaa olla sama homma kuin polvivammaisia AHL-jyriä hankkiessa: high risk - high(ish) reward.

Avensiksia ja Almeroita olen katsellut aika paljon myös. Mutta esim. ilmastointi etenkin vuosituhannen alun Avensiksissa suht harvinainen. Siis alle 5k hintaluokassa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kyllähän näiden ranskisten kanssa taitaa olla sama homma kuin polvivammaisia AHL-jyriä hankkiessa: high risk - high(ish) reward.

Avensiksia ja Almeroita olen katsellut aika paljon myös. Mutta esim. ilmastointi etenkin vuosituhannen alun Avensiksissa suht harvinainen. Siis alle 5k hintaluokassa.

Miten olis tommonen? Noihan on luotettavuustilaston kärjessä, yllättävän hyvä ajaa, jos tossahan saa kääneltyä penkkejä yms. siten että kamaakin mahtuu kyytiin. Honda Jazz 1.4 5D HB AJ,112TKM!! ILMASTOITU SEUR KATS.3/2013 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ok, ton värihän on sitten aika, öö... karmea? :D
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Miten olis tommonen? Noihan on luotettavuustilaston kärjessä, yllättävän hyvä ajaa, jos tossahan saa kääneltyä penkkejä yms. siten että kamaakin mahtuu kyytiin. Honda Jazz 1.4 5D HB AJ,112TKM!! ILMASTOITU SEUR KATS.3/2013 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ok, ton värihän on sitten aika, öö... karmea? :D
Heh, kyllähän tuon värisellä pirssillä ajeleminen vaatisi vähintään Van Halen -kokoluokan lerssin. Mutta vaimo voisi jopa tykätä. Siis väristä.

Mutta Jazz on sinänsä ihan kelvollinen ehdotus, pitääpä ottaa mukaan hakukriteereihin.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Esittämistäsi vaihtoehdoista valitsisin Avensiksen. Ihan vain kontin järkevän muotoilun ja luotettavuuden vuoksi.

Toki Octavia on myös kelpopeli ja todennäköisesti pieniruokaisempikin. Ocussa ohjaamon ergonomia ei istu omaan makuuni yhtään. Näin siis keskimittainen normivartaloinen ukko.

Itselläni on tällä hetkellä alla 1.6 Diesel Ocu vm -11. Ajettavuus 10+, koskaan itselläni ei ole ollut autoa, missä paikat ei puudu pidemmällä ajolla. Siis ennen tätä. Ja itse olen siis 183cm/120kg.
Kulutus tasaisella ajolla kesällä n 4l/100km, talvella pääsen 40km työmatkalla n 3.7l/100km kulutukseen. Työmatkalla suurin osa matkasta talvella 70km/h rajoitusta, kesällä 80km/h. Jonkin verran vetänyt myös kärryä perässä jolloin kulutus on ollut 5-5.5l/100km. Elegance-varustus joten Xenonit yms. löytyy. Laatikkona DSG-automaatti. Loistava auto, suosittelen!
 

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Itselläni on tällä hetkellä alla 1.6 Diesel Ocu vm -11. Ajettavuus 10+, koskaan itselläni ei ole ollut autoa, missä paikat ei puudu pidemmällä ajolla...
Minustakin uudet Octaviat ovat kerrassaan mainioita ajettavia, maantiellä todella vakaita menijöitä. Muutenkin hyviä pirssejä.

En tiedä mistä johtuu, mutta pidemmillä duunimatkoilla mulla puutuu selkä, enkä löydä sopivaa asentoa penkistä. Oma autoni on 9-3 Saab, jolla päästelee tankin välin ilman mitään ongelmia.

Tapauskohtaisia juttujahan nämä.

Omasta auton hankinnastani. Pitää vielä vakavasti harkita tuota pösöä. Pieniruokainen japanilainen nokivasara voisi olla mielenterveydelle turvallisin vaihtoehto.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
En nyt haluaisi lytätä ja haukkua Ranskalaisia yleisesti, mutta lähipiirillä ja itsellä (ollut viisi ranskalaista) ollut noita ja en suosittele kellekkään kakkosautoksi! Siis don't get me wrong, ovat hyviä ajaa ja siistejä ulkonäöltään, se ei ole ongelma.

Tässä muutamia juttuja:
- Xsara -99. Airbag valo paloi koko ajan. Jopa Airbag yksikkö vaihdettiin, ja kaikki johdotukset penkkien alle. Ei muuttunu. Meni liikkeeseen vaihdossa jollain tonnilla.
- Xsara -03. Puhallin yksikkö hajosi aina puolen vuoden välein. Ts. sisäilmaa puhallettiin täysillä tai sitten ei ollenkaan. 800€ kerta. 2 kertaa jaksettiin vaihtaa.
- Peugeot 106 1.6. Sytytin yksikkö temppuili siten että auto sammuili liikenteessä varoittamatta. 500€
- Megane Classic 1.6 -00. Auton ohjausyksikkö hajosi. 1000€.
- Renault 19. Ei koskaan katsastuksesta ekalla päästöistä läpi.
Minä saisin kyllä pelkästään itseltäni samanlaisen ja pidemmänkin listan ihan kaiken maalaisista autoista. Sitä en tiedä, ovatko puheet heikkolaatuisista ranskalaisista vain puhetta, mutta itse en ole tehnyt sensuuntaisia havaintoja. Minulla on ainakin kaikissa autoissani ollut jos jonkinmoista sähkövikaa, niin ranskalaisissa kuin muissakin eurooppalaisissa, sekä jenkeissä ja japseissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös