Varsinkin alkupään E61-mallisten 530d-bemareiden vikalista on ollut mittava. Mulla on 2004 E61 530dA ja olen käynyt ko. listan lähes kohta kohdalta omakohtaisesti läpi. 2004 on tosiaan ensimmäinen vuosi, kun tuota mallia alettiin valmistaa, joten siinä varmasti syy. Ja mittarissakin jo n. 240 tkm.
Vikalistasta viis, auto on aivan h...vetin hyvä noin muuten. Vääntö, ajettavuus ja ajamisen mukavuus ovat vertaansa vailla. Varsinkin automaatti toimii ison turbodieselin kanssa kuin ajatus, eikä mitään steptronicia edes tarvitse. Ainoa heikko puoli on takakumien nopeahko kuluminen, vaikken edes polje. Vääntö sen tekee.
Hankkisin sinun tapauksessasi loppupään E61:n, esim. 2008 tai jopa 2009. Näissä on a) enemmän tehoa, b) pienempi kulutus ja c) aiempien versioiden tyyppiviat pitkälti korjattu. Ja näitä saattaa saada ihan järkevään hintaan, kun vuoden 2010 F11-mallejakin löytyy jo markkinoilta.
Tässä linkki mainitsemaani vikalistaan:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=404. Omalle kohdalle noista on sattunut
1) Poista dieselistä imusarjan läpät - teetetty
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin - hajosi -> vaihdettu ja tiivistetty
4) Tarkista koneen lämmöt - termarit uusittu
-Takaluukun johtosarja - ei _vieläkään_ korjattu
-Takaikkunan winkkari jumii - putsattu ja toimii taas
Lisäksi hehkujen ohjausyksikkö saattaa temppuilla, tämän vaihto on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ja sitten hiukkassuodatin (DPF) on kallis osa, joka menee vaihtoon 200 tkm välein. Kannattaa harkita, heivaako sen menemään, poraako läpi vai vaihtaako uuteen (hinta n. 1500 e ->). Minä vaihdoin...
Varusteista varmaankin laajennettu ilmastointi ja isonäyttöinen navi ovat ihan hyviä juttuja. Kattoluukkua en enää ottaisi, vaikka se kivasti syksyisin/keväisin valaiseekin. Avaimesta/sähköisesti aukeava takaluukku olisi hyvä olla. Mulla ei, ja luukku on hiukan raskas.