Autoiluketju

  • 3 196 271
  • 18 516

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muijalla on 2003 mallinen Megane. Sähkövikaa jos jonkinlaista jne. Nyt tuo kuitenkin päätti, että haluaa uuden auton. Ja todella, äsken käytiin tilaamassa 2013 -korimallin Honda Jazz 1.4 Comfort -varustuksella. Tuntui ihan perkeleen hyvältä ajaa, vaikka ihmekös tuo, kun auto on suoraan pakasta vedetty. Sitä vaan, että onko kokemuksia kyseisestä kinneristä? Jotenkin mulla ainakin on turvallisempi olo, kun alla on japsitekniikkaa, ennemmin kuin ranskalaista. Ja yllättävän tila-automainen fiilis tuon kokoluokan autossa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ford Focus -06

Onko kokemuksia Focuksen taaimmaisen lambda-anturin antamasta moottoriviasta?
Vikavalo syttyi kesken ajon mutta esim.tehot ei hävinnyt tms.. Käytin huollossa ja 2 vikakoodia sieltä sitten löytyi.. Viat oli eri koodilla mutta takalambdaan ohjasivat..
Käyttivät liittimen irti ja laittoivat takasin niin rupesi lambdan arvot liikkumaan.. Kuulemma jonkin verran ollut liitinvikoja ko.mallissa.. Taisi kestää 30km kun syttyi uudestaan ja on sen jälkeen välillä palanut ja sammunut..

Tuntuu vievän pikkusen enempi ainetta kun ennen, vois viitata itse anturivikaan..
Toinen vaihtoehto taitaa olla katalysaattori.. On vaan aika vittumaisen hintainen..

Onko kokemuksia samanlaisesta viasta?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Monellakin merkillä samaa vikaa. Pahinta on se, että lambdavika ei aina edes sytytä merkkivaloa vaan pomppaa vasta katsastuksessa. Toimimaton lambda voi rikkoa katin ja se on tosiaan kallista se..suosittelen lambdan vaihtoa.
 

Jokke

Jäsen
Kauhee autokuume päällä, eikä se laskenut vaikka kävin koeajolla E92 M3:lla. Kumma juttu.

Aika huikea laite, pitää miettiä vakavissaan tuon hommaamista.

Bensakulut kyllä vähän kasvais kun nykyään ajelen 330D:llä mutta eipä näitä päätöksiä järjellä tehdä.

Onko palstalla tuollaisen omistavia henkilöitä? Mitään isompia tyyppivikoja tuossa ei kaiketi ole? Ja kyllä, olen tietoinen, että tuon ylläpito ja huolto on asteen kalliimpaa kuin jonkun perus 330D:n. Tosin ei näissä uusissa erot ole kai niin suuria. Tuohonkin oli juuri tehty isompi huolto, missä vaihdettu kaikki tulpat ym.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Kauhee autokuume päällä, eikä se laskenut vaikka kävin koeajolla E92 M3:lla. Kumma juttu.

Onko palstalla tuollaisen omistavia henkilöitä? Mitään isompia tyyppivikoja tuossa ei kaiketi ole? Ja kyllä, olen tietoinen, että tuon ylläpito ja huolto on asteen kalliimpaa kuin jonkun perus 330D:n.

En ole ajanut E92:sta ämkolmea, mutta edellisen korimallin E46 oli taannoin liipasimella. Se kaatui juuri nimenomaan aivan saatanallisen kalliisiin huoltoihin yms. Esim jarrupalojen vaihto maksaa enemmän kuin Ferrarissa jne. Aivan taivaallinen auto ajaa, mutta meikäläisen perse ei ainakaan kestä ylläpitoa. Kilometrejä tulee niin vähän ettei hillitön kulutus sinänsä olisi ollut kynnyskysymys. Tosin jos rahkeet riittää E92:n hankintaan niin ehkä noihin huoltoihinkin on varaa. Elikä osta pois kuleksimasta ja nauti.

Edit: yksi typo monista korjattu
 
Viimeksi muokattu:

Petro

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Audi TTS:n tai TT rs:n omistajia jakamaan kokemuksia, itse päivitin tavallisen TT:n juuri pari viikkoa sitten, poltteet on kovat, vielä kun kortin saisi kuivumasta..
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Audi TTS:n tai TT rs:n omistajia jakamaan kokemuksia, itse päivitin tavallisen TT:n juuri pari viikkoa sitten, poltteet on kovat, vielä kun kortin saisi kuivumasta..

No voi helevetti! Hienoilla autoilla livutaan arvokkaasti. Oletan että näin ei ole tapahtunut. Voi toki kiihdyttää mahdollisimman nopeasti nopeusrajoitukseen. Se kiihdytyshän tuottaa hienoimman fiiliksen nopeissa autoissa.

Vanha miljonäärinaapurini piti autonsa takalasissa tarraa: Köyhillä on kiire, aja reilusti ohi.

Minkähänlaisia kokemuksia palstalaisilla on mahdollisesti vuosituhannen vaihteen Octaviasta. Jonkin verran tulee ajettua työajoa, noin 400 km viikossa ja olisi tarve hieman mukavammalle autolle, mitä nykyinen on saman ikäluokan Escort on. Mitkä ovat Octavian plussat ja miinukset? Kuinka hinnakasta sekä tiheää on huoltaminen jne?
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hienoilla autoilla livutaan arvokkaasti.
Miten tämä liittyy Audi TT:hen?

Minkähänlaisia kokemuksia palstalaisilla on mahdollisesti vuosituhannen vaihteen Octaviasta. Jonkin verran tulee ajettua työajoa, noin 400 km viikossa ja olisi tarve hieman mukavammalle autolle, mitä nykyinen on saman ikäluokan Escort on. Mitkä ovat Octavian plussat ja miinukset? Kuinka hinnakasta sekä tiheää on huoltaminen jne?
Onko sinulla masokistisia mieltymyksiä? Haluat mukavamman auton ja otat vuosituhannen vaihteen Octavian? Vuosituhannen vaihteessa Saab 9-5 oli täysin ylivertainen auto. Jos nyt tällä tavalla lievästi omaani kehun.

Tuolla kilometrimäärällä dieselkin lienee vaihtoehto?

Tuon ikäluokan autojen huoltaminen nyt on minusta jotain hihnaa lukuunottamatta sitä, että korjataan jos tulee joku vika. Ei niissä suuria eroja liene, kunhan auto perusratkaisuiltaan on laadukas.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko sinulla masokistisia mieltymyksiä? Haluat mukavamman auton ja otat vuosituhannen vaihteen Octavian? Vuosituhannen vaihteessa Saab 9-5 oli täysin ylivertainen auto. Jos nyt tällä tavalla lievästi omaani kehun.

Niin no. Saabismi on sairaus. Saab on myös kova nielemään polttoainetta. Ystäväni on Saabin mies henkeen ja vereen ja omistanut useampia. Riittävän läheltä olen seurannut pysyäkseni kaukana. Nyt ajelee tyytyväisenä työsuhde-Focuksella. Tällä hetkellä viivalla ovat myös farkku-Astra ja farkku-Focus. Myös GDi Carismasta olen jollain tasolla kiinnostunut. Kulutukset pysyvät aisoissa ja hinnat kohtuullisena omalle säästöpossulle. Jos arvon palstalaiset pystyvät suosittelemaan jotain lisää. Tavaratilan täytyy olla iso, ajokokemuksen suht miellyttävä, auton pysyvästi toimiva, moottorin ei tarvitse olla iso, vaan mieluummin vähän kuluttava. Diesel tai bensa, aivan sama. Kilometrit ovat juuri niillä rajoilla, että kannattaako. Kilometrit alle 300 000 tai vaihtoehtoisesti kaikki kalliit remontit vasta tehty. Ja hintataso alle 2500 €. Vuosilukemat pyörivät tosiaan 98-02 välillä mitä olen katsellut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ystäväni on Saabin mies henkeen ja vereen ja omistanut useampia.

Sori, mutta se syö tarinalta aina uskottavuuden, kun kaveri tai kaverin kaveri tekee sitä ja tätä.

Pysy tosiaan siitä Octaviasta kaukana, omistin sellaisen viikon verran, kun sain vaihdossa. Ja se viikko todellakin riitti. Pieni kulutus ei ollut riittävä kompensaatio sille helvetin laitteelle. Ajettavuus perseestä, muovinen sisusta, pienet sisätilat, laiska kuin aasi ja ruma kuin perkele. Enkä voi käsittää miten farmariautossa on niin tyhmän mallinen takakontti. Yhden istuttavat lastenvaunut oli käytännössä mahdoton saada kyytiin, nykyiseen sedaniin menee ns. kaksostenrattaat.

Tietenkin, jos olet Fordiin tottunut, niin Skoda voi tuntua hienolta. Fingerporilainen *tirsk* kuitenkin tuolle Skodan mukavuudelle. Uudemmista en tiedä, mutta tässä haettiinkin sitä vuosituhannenvaihteen Skeidaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Diesel tai bensa, aivan sama. Kilometrit ovat juuri niillä rajoilla, että kannattaako. Kilometrit alle 300 000 tai vaihtoehtoisesti kaikki kalliit remontit vasta tehty. Ja hintataso alle 2500 €. Vuosilukemat pyörivät tosiaan 98-02 välillä mitä olen katsellut.

Jos kulutus on kriteereistä aivan kärkipäässä, niin Saappi kyllä putoaa pois, jos ajosta merkittävä osa on motaria tai kaupunkia. Maantieajossa menee kyllä pienellä.

Kriteereihin mahtuisi toki myös Sitikat ja Pökötit, varsinkin jos mukavuutta haluaa, mutta tuon ikäisen auton hankinnassa korostuu kyllä se yksilöllisyys. Mikä auto vaan voi olla ihan paska, mutta tuon ikäisissä suurinosa on.
Ja sitten on Almeraa yms, mutta mukavuus ei välttämättä Escortista juuri kohene. Fiatit ja Rellut lienet hylännyt, ja hyvä niin.
Varmaan vastalauseita voi joku esittää, mutta Xsara HDi on minusta halpa hankkia, menee pienellä, on mukava ja hyvin varusteltu, eikä kuitenkaan mikään rellu laadultaan. Ja noitahan on niin saatanasti liikkeellä että huollot luonnistuu + hihnan vaihtoväli pitkä, oliko jopa 140tkm. Mutta jotenkin sain kuvan että ranskiksiin et rohkene sekaantua?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Varmaan vastalauseita voi joku esittää, mutta Xsara HDi on minusta halpa hankkia, menee pienellä, on mukava ja hyvin varusteltu, eikä kuitenkaan mikään rellu laadultaan. Mutta jotenkin sain kuvan että ranskiksiin et rohkene sekaantua?

Itse asiassa Sitikkaa katselin tuossa eilen hivenen kiinnostuneena. On kuitenkin jäänyt kuva ranskalaisista autoina, joista vain yksinkertaiset vähillä herkuilla olevat säästyvät ilman sähkövikoja. Pieni varaus on ranskalaisiin, mutta sama se oli Opeliinkin, mutta kyselyiden mukaan Astroissa on ollut melko vähän ongelmia ja olen yhtä kyseisen ikäistä farkkua ajanut ja se ainakin täyttää kriteerit.

Skoda siis pois laskuista tuon ikäisenä. Olen ollut siinä käsityksessä, että on Volkkarin alustalle tehty ja olisi "saksalainen" mukavuus. Mitä mieltä muuten esimerkiksi Hyundaista olette? Täysin tuntematon itselleni lukuunottamatta Getzia, joka on kauppakärrynä riittävä.

Tavaratilan on oltava riittävä, että työpisteeni mahtuu sinne. Toisin sanoen, 40x40x120 noin suurinpiirtein. Mieluiten myös kokoontaittuva penkki.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Meidän taloudesta löytyy 2004 vuosimallin Megane Break (=farmari) 1,6 bensakoneella ja vm. 2007 Mazda 6 farkku dieselkoneella. Vaikka tässä nyt onkin tätä organisaatiota (minä, vaimo, kaksi lasta, kaksi koiraa) niin aloin miettimään että jos laittaisi autot uusiksi. Meganessa vähän väliä jotain pientä ongelmaa, ranskalaisena tietty enemmän tai vähemmän yllättäen tahtoo olla sähkövikoja nuo. Mazda ihan ookoo, mutta mun makuun tosi väritön ja liian "tavallinen".

Aattelin vaimolle jotain 7-paikkaista pirssiä hintahaarukassa 5000 - 8000 euroa ja itte mietiskelin lähinnä CC Passatia. Noita 7-paikkaisiahan olisi ainakin Zafira ja Peugeot 307 farkku. 2003vm zafiraa kävin ajamassa ja olihan ne penkkien mekanismit ym. muunneltavuus todella kätevää. Mun makuun kuskin oltavat oli vaan todella askeettiset. Peugeot pelottaa jo pelkästään ranskalaisuutensa vuoksi... Kellään mitään sanottavaa noista? Toki jos löytyisi joku muu 7-paikkainen tuohon hintaluokkaan niin kertokaa ihmeessä, itse en oo ainakaan tietoinen muiden merkkien malleista.

CC Passat sen sijaan olisi meikäläisellä kiikarissa. Yhtä 1,8T koneella ja DSG:llä varustettua yksilöä kävin ajamassa ja olihan se muikea peli. Tuonnekinhan neljä aikuista menee heittämällä ja konttiinkin mahtuu paljon tavaraa. Lastausaukko oli melko pieni tosin noin lastenvaunuja ajatellen esim. Mietityttää vain tuo DSG, koska kaveri, jolla autojani olen huollattanut kertoili, että ne on "aikapommeja". Eli huomattavasti keskimääräistä automaattilaatikkoa useammin DSG kuulemma poksahtaa tuossa 70 000km tietämillä korjaajan mukaan. Tämän paukun VW kuulemma kustantaa suurimmaksi osaksi, mutta kun se vaihtolaatikko taas 140 000km kohdalla porsii, niin kukaan ei korvaa enää mitään. Paukku on kuulemma kalliskin. Samassa yhteydessä haukkui TSI koneetkin ihan kestämättömiksi.

Sen verran yleisiä ovat nuo VW:n pirssit, että varmaan käyttäjiä löytyy täältäkin, niin kertokaa ihmeessä, onko ollut ongelmaa noihin liittyen vai oliko korjaajasetällä vaan angsteja Wolfsburgin suuntaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
^ Touranista löytyy myös se 7-paikkainen versio ihan manuaaliaskillakin.

Noista laatikoista ja TSI-koneista on tosiaan kuulunut paljon pahaa, osa varmaan on kaupunkilegendaakin jo. Mutta tosi monelta suunnalta, viimeksi luin muistaakseni Tuulilasi-lehdestä jonkun kommentin näistä.
 

Outsider

Jäsen
^ Touranista löytyy myös se 7-paikkainen versio ihan manuaaliaskillakin.

Noista laatikoista ja TSI-koneista on tosiaan kuulunut paljon pahaa, osa varmaan on kaupunkilegendaakin jo. Mutta tosi monelta suunnalta, viimeksi luin muistaakseni Tuulilasi-lehdestä jonkun kommentin näistä.

TSI-koneita ja DSG-vaihteistoja on sen verran paljon liikenteessä, että kyllä niistä jotkut kestää ehjinäkin, mutta jotain varmasti kertoo se, että uusissa moottoreissa ollaan jakopään osalta siirtymässä ketjuista takaisin hihnoihin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hintaluokassa 5000-8000 euroa olevat Touranit ovat todennäköisesti korkeintaan vuosimallia 2005 ja bensakoneelliset ovat vielä FSI-moottoreita, jotka tosin ovat myös ketjukoneita. Meiltä löytyy sellainen ja auto on omiin tarpeisiin todella hyvä. Viisipaikkaisessa tilaa ainakin on riittävästi ja saa tavaraakin kulkemaan. Moottori on 1,6 litrainen nuhapumppu, mutta mulla riittää kohtalaisesti, vaikkei lisätehoista nyt haittaakaan olisi. Motarillekin kyllä kiihtyy, kun polkee. Kulutus on nykyautoihin verrattuna iso (keskimäärin 7,1 l/100 km) ja motarilla menovettä menee vieläkin enemmän.

Auto on ollut meillä 1,5 vuotta ja huollot ovat olleet vähissä. Ostohetkellä oli juuri tehty määräaikaishuolto ja jarrupalojen ja -levyjen vaihtoa yms. Tähän mennessä olen käynyt vaihdattamassa ruosteongelmien takia takaluukun takuussa (7 vuotta vanha auto) ja lokarin kaaret kaveri kunnosti. Tällä viikolla on seuraava määräaikaishuolto ja samalla tehdään jotain "pientä", kuten lambda-tunnistimen vaihto ja ilmastoinnin lauhduttimen vaihto. Jakoketjua ei ole vaihdettu ja se varmaan jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, sillä kilsoja on nyt mittarissa 160 tkm.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
.

Skoda siis pois laskuista tuon ikäisenä. Olen ollut siinä käsityksessä, että on Volkkarin alustalle tehty ja olisi "saksalainen" mukavuus.

Minulla oli vuosituhannen vaiheessa kaksi TDI-Octaviaa ja molemmat hankittiin uutena. Ensin oli vm -97 Skoda 90 heppaisella koneella. Sillä ajoin noin 220 000kilometriä eikä sitä tarvinnut sen kummemmin korjailla. Kuluvia osia vaihtelin silloin tällöin. Vuonna 2000 vaihdoin edellisen 110 heppaiseen TDI-Octaviaan ja sen ainut murhe oli takuuseen mennyt ohjaustehostimen pumppu. Muuten vaihdoin vain kuluvia osia (jarrupalat, hihnat). Tällä Oculla ajoin noin 320 000 kunnes vaihdoin sen vuonna 2008 TDI RS-Octaviaan. Kumpikaan noista vuosituhannen vaihteessa mulla ollesta autoista ei jättänyt tielle ja mukavuus oli mielestäni tuon ajan autoille länsimaisen mukava hintaluokka huomioon ottaen.

Eri asia on tietysti se löytyykö nykyään vähän ajettuja Octavioita tuolta vuosituhannen vaihteesta. Jos löytyy, niin aika varmoja kilometrejä uskoisin olevan vielä paljon jäljellä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eri asia on tietysti se löytyykö nykyään vähän ajettuja Octavioita tuolta vuosituhannen vaihteesta. Jos löytyy, niin aika varmoja kilometrejä uskoisin olevan vielä paljon jäljellä.

Juuri kaltaisiltasi kokemuksia tahdoinkin. Kiitos paljon. Edullisesti löytyy jopa vain 130 000 ajettu peli. Aika hyvänoloisia hintoja tuntuu olevan näissä. Tuommoinen pari sataa ajettu hyväkuntoisen näköinen irtoaa noin pariin tonniin, joka ei mielestäni kamala hinta ole. Haen nimenomaan semmoista vehettä, jolla voi turvallisesti 2-4 vuotta ajella.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietysti tuon ikäistä autoa ostaessa pitää kilometrien lisäksi katsoa auton kuntoa muutenkin. Jos on noin vanha, mutta vähillä kilometreillä, niin ainakin kytkimen kuntoon kiinnittäisin huomiota. Vähät kilometrit pitkällä ajalla kertovat siitä että autolla on ajettu lyhyttä työmatkaa kaupunkialueella. Tai sitten se on ollut sokealla mummolla saaressa ja käytetty kerran viikossa kauppareissuun. Mulla auto oli pitkän matkan ajossa, joten esim. kytkin ei ollut niin kovilla. Etupään kallistuksen vakaajan kumipuslat piti kummassakin Octaviassa vaihtaa vähän 140 000 jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Etupään kallistuksen vakaajan kumipuslat piti kummassakin Octaviassa vaihtaa vähän 140 000 jälkeen.

Paljon muuten pulitti? Katsastusmies antoi minulle samasta noottia ja olisi jo vko sitten pitänyt se korjauttaa. Ajattelin jollekin pienelle nyrkkipajalla kiesin viedä.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon muuten pulitti? Katsastusmies antoi minulle samasta noottia ja olisi jo vko sitten pitänyt se korjauttaa. Ajattelin jollekin pienelle nyrkkipajalla kiesin viedä.

No tuostahan on jo vuosia aikaa, mutta osat maksoi jonkun kympin ja työn tein itse. Aika työläs oli vaihtaa mutta onnistui kuitenkin. En osaa arvioida mitä korjaamolla tuosta velottaisivat. Kannattaa kysyä hinta-arviota.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
No tuostahan on jo vuosia aikaa, mutta osat maksoi jonkun kympin ja työn tein itse. Aika työläs oli vaihtaa mutta onnistui kuitenkin. En osaa arvioida mitä korjaamolla tuosta velottaisivat. Kannattaa kysyä hinta-arviota.

Oolrait...minulla ei ole tällä hetkellä paikkaa jossa itse rassata katiskaa, joten pakko vissiin antautua korjaamon persraiskattavaksi. Toivottavasti en kuitenkaan konkurssiin ajaudu.

Yhdet puslat kymmenen vuotta sitten vaihdoin kaverin saapikkaaseen ja sekin taisi olla vähintään parin-kolmen tunnin homma joten ei siinäkään mielessä kiihota vaikka rassausapaja löytyisikin.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta?

Työkaveri osti muutama vuosi takaperin Sportagen ja palaute on ollut erittäin positiivista. Hänelle tulee vuodessa yli 30tkm ajoa ja ei ole toistaiseksi ollut mitään isompaa remppaa. Tosin hän on enemmän ns järkiautoilija, nautiskelijat on erikseen. Meikäläisen makuun on ehkä turhan muovinen, mutta makuasioitahan nämäkin. Noista teikäläisen listan pirsseistä en välttämättä Volvoon sortuisi. En ihan täysin ole koskaan sisäistänyt mikä niissä maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös