Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 348
  • 19 022

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Meidän taloudesta löytyy 2004 vuosimallin Megane Break (=farmari) 1,6 bensakoneella ja vm. 2007 Mazda 6 farkku dieselkoneella. Vaikka tässä nyt onkin tätä organisaatiota (minä, vaimo, kaksi lasta, kaksi koiraa) niin aloin miettimään että jos laittaisi autot uusiksi. Meganessa vähän väliä jotain pientä ongelmaa, ranskalaisena tietty enemmän tai vähemmän yllättäen tahtoo olla sähkövikoja nuo. Mazda ihan ookoo, mutta mun makuun tosi väritön ja liian "tavallinen".

Aattelin vaimolle jotain 7-paikkaista pirssiä hintahaarukassa 5000 - 8000 euroa ja itte mietiskelin lähinnä CC Passatia. Noita 7-paikkaisiahan olisi ainakin Zafira ja Peugeot 307 farkku. 2003vm zafiraa kävin ajamassa ja olihan ne penkkien mekanismit ym. muunneltavuus todella kätevää. Mun makuun kuskin oltavat oli vaan todella askeettiset. Peugeot pelottaa jo pelkästään ranskalaisuutensa vuoksi... Kellään mitään sanottavaa noista? Toki jos löytyisi joku muu 7-paikkainen tuohon hintaluokkaan niin kertokaa ihmeessä, itse en oo ainakaan tietoinen muiden merkkien malleista.

CC Passat sen sijaan olisi meikäläisellä kiikarissa. Yhtä 1,8T koneella ja DSG:llä varustettua yksilöä kävin ajamassa ja olihan se muikea peli. Tuonnekinhan neljä aikuista menee heittämällä ja konttiinkin mahtuu paljon tavaraa. Lastausaukko oli melko pieni tosin noin lastenvaunuja ajatellen esim. Mietityttää vain tuo DSG, koska kaveri, jolla autojani olen huollattanut kertoili, että ne on "aikapommeja". Eli huomattavasti keskimääräistä automaattilaatikkoa useammin DSG kuulemma poksahtaa tuossa 70 000km tietämillä korjaajan mukaan. Tämän paukun VW kuulemma kustantaa suurimmaksi osaksi, mutta kun se vaihtolaatikko taas 140 000km kohdalla porsii, niin kukaan ei korvaa enää mitään. Paukku on kuulemma kalliskin. Samassa yhteydessä haukkui TSI koneetkin ihan kestämättömiksi.

Sen verran yleisiä ovat nuo VW:n pirssit, että varmaan käyttäjiä löytyy täältäkin, niin kertokaa ihmeessä, onko ollut ongelmaa noihin liittyen vai oliko korjaajasetällä vaan angsteja Wolfsburgin suuntaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
^ Touranista löytyy myös se 7-paikkainen versio ihan manuaaliaskillakin.

Noista laatikoista ja TSI-koneista on tosiaan kuulunut paljon pahaa, osa varmaan on kaupunkilegendaakin jo. Mutta tosi monelta suunnalta, viimeksi luin muistaakseni Tuulilasi-lehdestä jonkun kommentin näistä.
 

Outsider

Jäsen
^ Touranista löytyy myös se 7-paikkainen versio ihan manuaaliaskillakin.

Noista laatikoista ja TSI-koneista on tosiaan kuulunut paljon pahaa, osa varmaan on kaupunkilegendaakin jo. Mutta tosi monelta suunnalta, viimeksi luin muistaakseni Tuulilasi-lehdestä jonkun kommentin näistä.

TSI-koneita ja DSG-vaihteistoja on sen verran paljon liikenteessä, että kyllä niistä jotkut kestää ehjinäkin, mutta jotain varmasti kertoo se, että uusissa moottoreissa ollaan jakopään osalta siirtymässä ketjuista takaisin hihnoihin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hintaluokassa 5000-8000 euroa olevat Touranit ovat todennäköisesti korkeintaan vuosimallia 2005 ja bensakoneelliset ovat vielä FSI-moottoreita, jotka tosin ovat myös ketjukoneita. Meiltä löytyy sellainen ja auto on omiin tarpeisiin todella hyvä. Viisipaikkaisessa tilaa ainakin on riittävästi ja saa tavaraakin kulkemaan. Moottori on 1,6 litrainen nuhapumppu, mutta mulla riittää kohtalaisesti, vaikkei lisätehoista nyt haittaakaan olisi. Motarillekin kyllä kiihtyy, kun polkee. Kulutus on nykyautoihin verrattuna iso (keskimäärin 7,1 l/100 km) ja motarilla menovettä menee vieläkin enemmän.

Auto on ollut meillä 1,5 vuotta ja huollot ovat olleet vähissä. Ostohetkellä oli juuri tehty määräaikaishuolto ja jarrupalojen ja -levyjen vaihtoa yms. Tähän mennessä olen käynyt vaihdattamassa ruosteongelmien takia takaluukun takuussa (7 vuotta vanha auto) ja lokarin kaaret kaveri kunnosti. Tällä viikolla on seuraava määräaikaishuolto ja samalla tehdään jotain "pientä", kuten lambda-tunnistimen vaihto ja ilmastoinnin lauhduttimen vaihto. Jakoketjua ei ole vaihdettu ja se varmaan jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, sillä kilsoja on nyt mittarissa 160 tkm.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
.

Skoda siis pois laskuista tuon ikäisenä. Olen ollut siinä käsityksessä, että on Volkkarin alustalle tehty ja olisi "saksalainen" mukavuus.

Minulla oli vuosituhannen vaiheessa kaksi TDI-Octaviaa ja molemmat hankittiin uutena. Ensin oli vm -97 Skoda 90 heppaisella koneella. Sillä ajoin noin 220 000kilometriä eikä sitä tarvinnut sen kummemmin korjailla. Kuluvia osia vaihtelin silloin tällöin. Vuonna 2000 vaihdoin edellisen 110 heppaiseen TDI-Octaviaan ja sen ainut murhe oli takuuseen mennyt ohjaustehostimen pumppu. Muuten vaihdoin vain kuluvia osia (jarrupalat, hihnat). Tällä Oculla ajoin noin 320 000 kunnes vaihdoin sen vuonna 2008 TDI RS-Octaviaan. Kumpikaan noista vuosituhannen vaihteessa mulla ollesta autoista ei jättänyt tielle ja mukavuus oli mielestäni tuon ajan autoille länsimaisen mukava hintaluokka huomioon ottaen.

Eri asia on tietysti se löytyykö nykyään vähän ajettuja Octavioita tuolta vuosituhannen vaihteesta. Jos löytyy, niin aika varmoja kilometrejä uskoisin olevan vielä paljon jäljellä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eri asia on tietysti se löytyykö nykyään vähän ajettuja Octavioita tuolta vuosituhannen vaihteesta. Jos löytyy, niin aika varmoja kilometrejä uskoisin olevan vielä paljon jäljellä.

Juuri kaltaisiltasi kokemuksia tahdoinkin. Kiitos paljon. Edullisesti löytyy jopa vain 130 000 ajettu peli. Aika hyvänoloisia hintoja tuntuu olevan näissä. Tuommoinen pari sataa ajettu hyväkuntoisen näköinen irtoaa noin pariin tonniin, joka ei mielestäni kamala hinta ole. Haen nimenomaan semmoista vehettä, jolla voi turvallisesti 2-4 vuotta ajella.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietysti tuon ikäistä autoa ostaessa pitää kilometrien lisäksi katsoa auton kuntoa muutenkin. Jos on noin vanha, mutta vähillä kilometreillä, niin ainakin kytkimen kuntoon kiinnittäisin huomiota. Vähät kilometrit pitkällä ajalla kertovat siitä että autolla on ajettu lyhyttä työmatkaa kaupunkialueella. Tai sitten se on ollut sokealla mummolla saaressa ja käytetty kerran viikossa kauppareissuun. Mulla auto oli pitkän matkan ajossa, joten esim. kytkin ei ollut niin kovilla. Etupään kallistuksen vakaajan kumipuslat piti kummassakin Octaviassa vaihtaa vähän 140 000 jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Etupään kallistuksen vakaajan kumipuslat piti kummassakin Octaviassa vaihtaa vähän 140 000 jälkeen.

Paljon muuten pulitti? Katsastusmies antoi minulle samasta noottia ja olisi jo vko sitten pitänyt se korjauttaa. Ajattelin jollekin pienelle nyrkkipajalla kiesin viedä.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon muuten pulitti? Katsastusmies antoi minulle samasta noottia ja olisi jo vko sitten pitänyt se korjauttaa. Ajattelin jollekin pienelle nyrkkipajalla kiesin viedä.

No tuostahan on jo vuosia aikaa, mutta osat maksoi jonkun kympin ja työn tein itse. Aika työläs oli vaihtaa mutta onnistui kuitenkin. En osaa arvioida mitä korjaamolla tuosta velottaisivat. Kannattaa kysyä hinta-arviota.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
No tuostahan on jo vuosia aikaa, mutta osat maksoi jonkun kympin ja työn tein itse. Aika työläs oli vaihtaa mutta onnistui kuitenkin. En osaa arvioida mitä korjaamolla tuosta velottaisivat. Kannattaa kysyä hinta-arviota.

Oolrait...minulla ei ole tällä hetkellä paikkaa jossa itse rassata katiskaa, joten pakko vissiin antautua korjaamon persraiskattavaksi. Toivottavasti en kuitenkaan konkurssiin ajaudu.

Yhdet puslat kymmenen vuotta sitten vaihdoin kaverin saapikkaaseen ja sekin taisi olla vähintään parin-kolmen tunnin homma joten ei siinäkään mielessä kiihota vaikka rassausapaja löytyisikin.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta?

Työkaveri osti muutama vuosi takaperin Sportagen ja palaute on ollut erittäin positiivista. Hänelle tulee vuodessa yli 30tkm ajoa ja ei ole toistaiseksi ollut mitään isompaa remppaa. Tosin hän on enemmän ns järkiautoilija, nautiskelijat on erikseen. Meikäläisen makuun on ehkä turhan muovinen, mutta makuasioitahan nämäkin. Noista teikäläisen listan pirsseistä en välttämättä Volvoon sortuisi. En ihan täysin ole koskaan sisäistänyt mikä niissä maksaa.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta?

Sportagesta minulla on kokemusta taas työn puolesta. Firma käyttää paljon vuokra-autoja ja näistä iso osa on maastureita. Kia Sportage on ylivoimaisesti paskin maasturi, jolla olen ajanut. Verrokkeina on Toyotat RAV4, Land Cruiser ja Hilux, Mitsu Pajero, Honda CRV, joku Volvo XC 60 nyt ainakin. Jopa Land Rover Defender ja UAZ ovat parempia kuin Sportage. Liukkaalla ei kannata paljoa pelkällä takavedolla ajella. Auto menee muuten poikittain koko ajan, vaikka kuinka hiljaa ajaisit. Liukkaaksi lasketaan myös kesäinen soratie. En tiedä millainen tämä viimeisin korimalli Sportagesta on mutta siihen vanhempaan en rahojani laittaisi.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.

Käypä ajamassa Mazdan uusi CX-5. Oli hetken aikaa harkinnassa itselle työsuhdeautoksi. Ikinä en ole Mazdaa omistanut, eikä sellainen nytkään kotiin tullut, mutta auto ei ollut huono, tarkoituksiini hiukan liian pieni vaan.

Ne bensamallit ovat aika laiskoja (tai tietysti riippuu mihin vertaa), mutta se paras diesel tarjoaa hyvän väännön (420 Nm). Mukava ajettava ja kun ajoin todella kovaa sellaisella kapealla, mutkittelevalla ja kuoppaisella asfalttipätkällä, tuntuma oli parempi kuin esim. Volvon XC60:ssä. Sisätilat ja varusteetkin ok, tai tuossa exclusive-mallissa jo oikeastaan ylelliset. Takakontti on omaan käyttööni liian pieni, mutta menee varmaan useimmille ihan passelisti. Nelivetoa en päässyt näin lumen ja jään puuttuessa kokeilemaan.
 

tt73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
On ollut mietinnässä, että seuraava auto olisi jonkin sortin keskiluokan katumaasturi (sarjassa Volvo xc60, Kia Sportage, Honda CRV, Mercedes GLK tms.) Auto tosin vaihtuu varmaan ensi vuonna tai jos kuume hellittää, niin sitten vielä myöhemmin. Mutta kyselen ihan uteliaisuuttani, että onko kenelläkään kokemusta tuosta Kia Sportagesta? Räyhäkän näköinen peli, eikä törkyhintainen. Itse olen ollut aika tiukasti eurooppalaisiin autoihin kallellaan tähän asti (lue Volkswagen -konsernin tuotteet ja Volvo). Japanilaisetkin olen kiertänyt kaukaa, saatikka korealaiset. Mutta olenko ollut vain ennakkoluuloinen? Muistakin vastaavista pirsseistä saa laittaa kommenttia jos on erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia.

CRV oli kolme vuotta duuniautona, muuten hyvä mutta älä ota bensakonetta, varsinkaan automaatilla, ei mene maantiellä minnekkään. Motarillakin huudattaa 3 vaihteella jos on pienikin ylämäki ja ohi ei pääse millään jos vauhtia on n. 100km/h.

Muuten tykkäsin, oli tilaa ja talvellakin tuo leikki neliveto oli ihan riittävä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Jaahas se olisi hankinnan alla farmari ja pitäisi olla tilaa sekä tarpeeksi voimaa,että pääsee reippaasti ohi tarvittaessa vaikka isommallakin kuormalla.
Olen koeajanut erilaisia merkkejä ja malleja tässä parin kuukauden ajan ja olen ajatellut 2006-2009 vuotista bmw 530d tai 535d.
Koeajamista autoista nuo tekivät parhaan vaikutuksen yhdessä audin A6 3.0 tdi kanssa,mutta useamman audin omistaneena tekisi mieli vaihtaa merkkiä välillä ja kokeilla bmw:tä.
Onko kellään kokemuksia kyseisistä malleista ja osaako kukaan kertoa mihin kannattaa kiinnittää bemareissa huomiota kun menee ostamaan autoa. tyyppiviat jne.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ne bensamallit ovat aika laiskoja (tai tietysti riippuu mihin vertaa), mutta se paras diesel tarjoaa hyvän väännön (420 Nm).

CRV oli kolme vuotta duuniautona, muuten hyvä mutta älä ota bensakonetta, varsinkaan automaatilla, ei mene maantiellä minnekkään. Motarillakin huudattaa 3 vaihteella jos on pienikin ylämäki ja ohi ei pääse millään jos vauhtia on n. 100km/h.

Olen antanut itsenikin ymmärtää, että noiden japanilaisten bensakoneet on yleensä aika laiskanpuoleisia. Lieneekö niissä vielä nykyisinkään tarjolla bensaturboja? Tosin diesel itselle kuitenkin varmaan tulisi, joten ei siitä ongelmaa. Honda CRV:tä olen kyllä katsellut sillä silmällä. Tuo uusi vasta ilmestynyt uusi malli siitä oli vain kohtuullisen vähän uudistunut ja ehkä pikkaisen tylsänkin näköinen. Mazdaa pitää tarkastella lähemmin. Kunhan pääsen japanilaisennakkoluuloistani.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mazdaa pitää tarkastella lähemmin. Kunhan pääsen japanilaisennakkoluuloistani.

Unohdin tuosta eilisestä vielä yhden, minkä pidän nykyään aina vaihtoehtojen vertailussa mukana: törmäysturvallisuus. Mazda sai NCAP:n testissä todella hyvät pisteet. Nykyään on muutenkin niin paljon turvallisia autoja, ettei tarvitse tyytyä esimerkiksi CRV:n neljään tähteen. Jos tuollaiset asiat siis kiinnostavat.
 

scholl

Jäsen
Kia Sportage on ylivoimaisesti paskin maasturi, jolla olen ajanut.

Kia Sorrento on huonoin, millä itse olen ajanut. X5 oli silloin jossain huollossa vai korjaamolla ja saatiin tuollainen tilalle. Se oli aivan hirveä auto. Meluisa, rämisevä häkkyrä, jonka radiotakaan ei saanut millään kuulumaan. Toki jos on paljon tykännyt syödä koiria tai muita lemmikkieläimiä, lämpiää varmaan korealaisista autoista, mutta onhan ne järkyttäviä samalla tavalla kuin japsit. Jouduin ajamaan 1991 riisipusseilla autokoulussa molemmissa vaiheissa, enkä japsiautoa enää ikinä suostu ajamaan. Kerran sain autovuokraamosta Mazda6 farkun, kun ei ollut muka muuta, mutta todella masentava kokemus sekin.

Verrattuna uuteen tollaiseen Kian häkkyrään ottaisin mielummin vaikka käytetyn Q5:n. Tänään juuri mietin aamuruuhkassa, että kuinka on mahdollista, että joka toinen auto on Audi. Ne ovat jotenkin niin tylsännäköisiä ja liian yleisiä, siis A4, joten eilen täällä kirjoittanut Passat CC:n ostaja tehnee paljon persoonallisemman ratkaisun, mutta se Q5 on hyvä auto. Pidin siitä todella kun ajoin sillä. Toki ei sekään mikään superharvinainen ole, mutta ei kuitenkaan mikään A4 ja ihan hyvännäköinen.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä yritän pitää itseni ennakkoluulottomana autojen suhteen. Siis yritän. Se ei vain yleensä onnistu ja olenkin lähes koko ajan sitä mieltä että parhaat ranskalaiset saa grillilltä ja Ooppeli ei ole tarkoitettu mua varten. Muuten en yleensä ennakkoon tuomitse ennen kuin olen autoa edes kokeillut tai sitten ajanut sillä enemmänkin. Suhteutan ajokokemuksen auton hintaan ja en Kia Sportageltakaan odottanut mitään BMW:n tasoista menoa mukavuudessa. Auto oli vain mielestäni halvasta hinnasta huolimatta tai siitä johtuen todella huono ellei vaarallinen auto ajaa. Uazia en ikipäivänä ostaisi itselleni mutta siihen tarkoitukseen mihin sen venäläinen on suunnitellut, niin se on lähes täydellinen. Se menee maastossa mitenpäin vain ja kestää koviakin olosuhteita ja käyttöä aika hyvin. Mukavuudesta joutuu tosin hieman tinkimään. Tosin nykyään Uazin hinta ei kyllä mitenkään vastaa laatua ja mukavuutta. Eipä noita kyllä uutena Suomeen tuodakaan.

Paras auto ajettavuudeltaan maastureista on hintaansa nähden ollut VW:n Touareg. Toyotan Land Cruiser ja Hilux ovat myös hyviä. Land Rover Defender taas on toinen mikä on hintaansa nähden kelvoton. Jos auto ei ole hyvä kuin maastossa, niin en siitä kyllä noin kovaa hintaa maksaisi. Maantiellä ihan kauhea.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tänään juuri mietin aamuruuhkassa, että kuinka on mahdollista, että joka toinen auto on Audi. Ne ovat jotenkin niin tylsännäköisiä ja liian yleisiä, siis A4, joten eilen täällä kirjoittanut Passat CC:n ostaja tehnee paljon persoonallisemman ratkaisun, mutta se Q5 on hyvä auto.

Onhan Audi hyvä auto, kestävämpi ja vähävikaisempi kuin Volvo tai Mersu. Mutta kun se valitettavasti on keskiluokan erottautumisauto. Eli kun keskiluokkainen (ja keskiluokkaahan on 70% tuulipukukansasta), saa jostain vähän rahaa, niin hän päättää erottua massasta ostamalla Audin. Sen takia niitä on joka toisella insinöörillä ja merkonomilla. Ja onhan se järkiostos, varmastikin suurin osa ostajista on tyytyväistä, ja sehän se periaatteessa on tärkeintä. Mutta itse ainakin olen sillä tavalla harhainen, etten usko massan valinnan olevan koskaan kaikkein paras minulle (massan valinta=keskiverto valinta).
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kellään kokemuksia kyseisistä malleista ja osaako kukaan kertoa mihin kannattaa kiinnittää bemareissa huomiota kun menee ostamaan autoa. tyyppiviat jne.

Varsinkin alkupään E61-mallisten 530d-bemareiden vikalista on ollut mittava. Mulla on 2004 E61 530dA ja olen käynyt ko. listan lähes kohta kohdalta omakohtaisesti läpi. 2004 on tosiaan ensimmäinen vuosi, kun tuota mallia alettiin valmistaa, joten siinä varmasti syy. Ja mittarissakin jo n. 240 tkm.

Vikalistasta viis, auto on aivan h...vetin hyvä noin muuten. Vääntö, ajettavuus ja ajamisen mukavuus ovat vertaansa vailla. Varsinkin automaatti toimii ison turbodieselin kanssa kuin ajatus, eikä mitään steptronicia edes tarvitse. Ainoa heikko puoli on takakumien nopeahko kuluminen, vaikken edes polje. Vääntö sen tekee.

Hankkisin sinun tapauksessasi loppupään E61:n, esim. 2008 tai jopa 2009. Näissä on a) enemmän tehoa, b) pienempi kulutus ja c) aiempien versioiden tyyppiviat pitkälti korjattu. Ja näitä saattaa saada ihan järkevään hintaan, kun vuoden 2010 F11-mallejakin löytyy jo markkinoilta.

Tässä linkki mainitsemaani vikalistaan: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=404. Omalle kohdalle noista on sattunut

1) Poista dieselistä imusarjan läpät - teetetty
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin - hajosi -> vaihdettu ja tiivistetty
4) Tarkista koneen lämmöt - termarit uusittu
-Takaluukun johtosarja - ei _vieläkään_ korjattu
-Takaikkunan winkkari jumii - putsattu ja toimii taas

Lisäksi hehkujen ohjausyksikkö saattaa temppuilla, tämän vaihto on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ja sitten hiukkassuodatin (DPF) on kallis osa, joka menee vaihtoon 200 tkm välein. Kannattaa harkita, heivaako sen menemään, poraako läpi vai vaihtaako uuteen (hinta n. 1500 e ->). Minä vaihdoin...

Varusteista varmaankin laajennettu ilmastointi ja isonäyttöinen navi ovat ihan hyviä juttuja. Kattoluukkua en enää ottaisi, vaikka se kivasti syksyisin/keväisin valaiseekin. Avaimesta/sähköisesti aukeava takaluukku olisi hyvä olla. Mulla ei, ja luukku on hiukan raskas.
 

scholl

Jäsen
Paras auto ajettavuudeltaan maastureista on hintaansa nähden ollut VW:n Touareg.

Touareg on hyvä niin kauan kuin takuu on voimassa. V10:ssä hajoo nimittäin turbot tyyliin koko ajan ja jos ei ole takuuta niin se maksaa suht paljon.

Onhan Audi hyvä auto, kestävämpi ja vähävikaisempi kuin Volvo tai Mersu. Mutta kun se valitettavasti on keskiluokan erottautumisauto. Eli kun keskiluokkainen (ja keskiluokkaahan on 70% tuulipukukansasta), saa jostain vähän rahaa, niin hän päättää erottua massasta ostamalla Audin. Sen takia niitä on joka toisella insinöörillä ja merkonomilla. Ja onhan se järkiostos, varmastikin suurin osa ostajista on tyytyväistä, ja sehän se periaatteessa on tärkeintä. Mutta itse ainakin olen sillä tavalla harhainen, etten usko massan valinnan olevan koskaan kaikkein paras minulle (massan valinta=keskiverto valinta).

Mikä erottautumiskeino on sellainen, että jokaisella on samanlainen. Vähän sama kuin jossain vaiheessa jokaisen espoolaisen rivarin pihassa oli V70.

Mitä tulee vielä noihin perusmerkonomeihin niin miksiköhän VW Tiguania näkyy niin vähän. Pohjolan oloissa halutaan katumaasturia ja VW on perusauto, joten miksi sitä ei myydä. Saksassa se on ylivoimainen markkinajohtaja SUVeista ja faceliftin jälkeen niillä ledivaloilla oikeasti jo hyvännäköinenkin.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Varsinkin alkupään E61-mallisten 530d-bemareiden vikalista on ollut mittava. Mulla on 2004 E61 530dA ja olen käynyt ko. listan lähes kohta kohdalta omakohtaisesti läpi. 2004 on tosiaan ensimmäinen vuosi, kun tuota mallia alettiin valmistaa, joten siinä varmasti syy. Ja mittarissakin jo n. 240 tkm.

Vikalistasta viis, auto on aivan h...vetin hyvä noin muuten. Vääntö, ajettavuus ja ajamisen mukavuus ovat vertaansa vailla. Varsinkin automaatti toimii ison turbodieselin kanssa kuin ajatus, eikä mitään steptronicia edes tarvitse. Ainoa heikko puoli on takakumien nopeahko kuluminen, vaikken edes polje. Vääntö sen tekee.

Hankkisin sinun tapauksessasi loppupään E61:n, esim. 2008 tai jopa 2009. Näissä on a) enemmän tehoa, b) pienempi kulutus ja c) aiempien versioiden tyyppiviat pitkälti korjattu. Ja näitä saattaa saada ihan järkevään hintaan, kun vuoden 2010 F11-mallejakin löytyy jo markkinoilta.

Tässä linkki mainitsemaani vikalistaan: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=404. Omalle kohdalle noista on sattunut

1) Poista dieselistä imusarjan läpät - teetetty
3) Tiivistä/kuivaa antenninvahvistin - hajosi -> vaihdettu ja tiivistetty
4) Tarkista koneen lämmöt - termarit uusittu
-Takaluukun johtosarja - ei _vieläkään_ korjattu
-Takaikkunan winkkari jumii - putsattu ja toimii taas

Lisäksi hehkujen ohjausyksikkö saattaa temppuilla, tämän vaihto on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ja sitten hiukkassuodatin (DPF) on kallis osa, joka menee vaihtoon 200 tkm välein. Kannattaa harkita, heivaako sen menemään, poraako läpi vai vaihtaako uuteen (hinta n. 1500 e ->). Minä vaihdoin...

Varusteista varmaankin laajennettu ilmastointi ja isonäyttöinen navi ovat ihan hyviä juttuja. Kattoluukkua en enää ottaisi, vaikka se kivasti syksyisin/keväisin valaiseekin. Avaimesta/sähköisesti aukeava takaluukku olisi hyvä olla. Mulla ei, ja luukku on hiukan raskas.

Kiitokset viestistä!
Oli mielenkiintoista luettavaa ja otankin tuosta tuon bemarin foorumin vikalistan ylös. Noista imusarjan läpistä olinkin jo kuullut ja siitä riesasta todella pääsee kun ne poistaa,mutta sekään ei ihan tunnin operaatio ole.
Itsekkin pidin bemarin ajotuntumasta ja mukavuudesta sekä ison dieselin luonteesta,joka on mielestäni yksi parhaista mitä olen ajanut.
Tosiaan 2006-2009 vuosien autoa olen katsellut juurikin noiden "lastenvikojen" takia ja noista on se suurin hintapudotus jo takana niin ei ota niin paljon turpaansa kuin 1-2v vanhoista autoista.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Onko suomalaisilla jokin omituinen Mersusokeus vai onko kyse ihan vaan kateellisuudesta?
Nimittäin olen nyt n. kaksi kuukautta ajellut udella Mersun C-sarjan sedanilla - ja kuinka ollakkaan, auton kylkiin kummallekin puolelle on tässä ajassa kertynyt jo kymmenkunta selkeästi erottuvaa naarmua. Kaikesta päätellen nuo ovat tulleet parkkipaikoilla, kun viereisíssä pysäköintiruuduissa parkkeeranneet ovat kolanneet autojensa ovilla Mersun kylkiä. Siis jumalauta mikä ihmisiä vaivaa? Ajelin esim. Hiacella (joka on tätä Mersua leveämpi) yli kymmenen vuotta, eikä koko sinä aikana sitä kolhittu näkyvästi kuin yhden kerran - ajelin myös Hyrslerin PT Cruiserilla melkein kymmenen vuotta, eikä sitä kolhittu kertaakaan.

Ihme sinänsä, että johtotähti on vielä saanut olla paikoillaan auton konepellin etureunassa - saas nähdä kuinka kauan sen siinä annetaan kromattuna loistaa ...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös