Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 738
  • 19 022

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tänään ajamassa Rovaniemelle Oulun kautta, mutta osaisiko joku neuvoa mikä reitti olisi järkevin? Mapsin mukaan Simossa tie poikki, onkohan hetkellinen vai onko siellä remontit käynnissä? Joku ehdotti Ranuan kautta ajamista ja googlettelin että turisteja johdettu mapsilla harhaan jollekin kinttupoluille?
Maanantaina ajelin just tuota tietä ja se Simon työmaa ei juurikaan haittaa, lyhyt kiertotie ohi. Muutenhan tuon väli on nykyään suorastaan ilo ajella kun on ohituskaistoja reilusti. Google maps ei enää onneksi tarjoa sitä helvetin kinttupolkua oikoreitiksi Rolloon. Se oli kesälläkin sen verran kehno veto, että en ihmettele että ihan lehteen pääsi.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, kiitoksia vastauksista. Nelostietä pitkin mennään koko matka siis, jännä kun mapsi ei anna sitä mulle ollenkaan vaihtoehdoksi kun herjaa sitä Simon työmaata.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juuri kun pääsin sanomasta tuolla sääketjussa, että vähän jännittää näiden pakkasten kanssa, niin eihän se auto nyt sitten käyntiin lähde. Tilanne se, että en täällä kotona saa sitä minnekään lämmitykseen, vaan tuolla se on pakkasten armoilla.

Radio lähtee päälle, valot syttyy sisälle ja kojelaudassa palaa valot. Akku ei siis ole kokonaan kuollut, mutta missähän mahtaisi olla vika? Ei kauheasti edes yritä lähteä käynnistämään moottoria, vaan kuuluu pelkkää nakutusta, kun virta-avaimesta kääntää.

Olisiko akku sen verran jo huono, että tämmöiset -10 pakkaset riittää tuohon, että ei jaksa autoa käynnistää, vai olisiko vika mahdollisesti jossain muualla?
 

Outsider

Jäsen
Juuri kun pääsin sanomasta tuolla sääketjussa, että vähän jännittää näiden pakkasten kanssa, niin eihän se auto nyt sitten käyntiin lähde. Tilanne se, että en täällä kotona saa sitä minnekään lämmitykseen, vaan tuolla se on pakkasten armoilla.

Radio lähtee päälle, valot syttyy sisälle ja kojelaudassa palaa valot. Akku ei siis ole kokonaan kuollut, mutta missähän mahtaisi olla vika? Ei kauheasti edes yritä lähteä käynnistämään moottoria, vaan kuuluu pelkkää nakutusta, kun virta-avaimesta kääntää.

Olisiko akku sen verran jo huono, että tämmöiset -10 pakkaset riittää tuohon, että ei jaksa autoa käynnistää, vai olisiko vika mahdollisesti jossain muualla?

Akku huono.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Juuri kun pääsin sanomasta tuolla sääketjussa, että vähän jännittää näiden pakkasten kanssa, niin eihän se auto nyt sitten käyntiin lähde. Tilanne se, että en täällä kotona saa sitä minnekään lämmitykseen, vaan tuolla se on pakkasten armoilla.

Radio lähtee päälle, valot syttyy sisälle ja kojelaudassa palaa valot. Akku ei siis ole kokonaan kuollut, mutta missähän mahtaisi olla vika? Ei kauheasti edes yritä lähteä käynnistämään moottoria, vaan kuuluu pelkkää nakutusta, kun virta-avaimesta kääntää.

Olisiko akku sen verran jo huono, että tämmöiset -10 pakkaset riittää tuohon, että ei jaksa autoa käynnistää, vai olisiko vika mahdollisesti jossain muualla?
Akku huono.
Kuten todettua, 100%:lla varmuudella akku on huono/heikossa hapessa, jolloin jo pelkkä sen lataaminen auttaisi ensi hätään. Jos sulla ei ole laturia, sitten varavirtaa toisesta autosta, että saat käyntiin sekä ajoa muutama kymmenen kilometriä, että akku latautuisi kunnolla.
Uusi akku olisi tietysti paras vaihtoehto, jos tämä nykyinen on pikkuhiljaa hiipunut tiensä päähän - silloin ei ainakaan tarvitsisi pelätä näitä pakkasstartteja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Uusi akku olisi tietysti paras vaihtoehto, jos tämä nykyinen on pikkuhiljaa hiipunut tiensä päähän - silloin ei ainakaan tarvitsisi pelätä näitä pakkasstartteja.
Joo, varmaan se viisainta olisi uusi akku tuohon ihan lähipäivinä laittaa. Ja näin tulen tekemäänkin. Tämä ongelma ei kuitenkaan tule tästä mihinkään poistumaan, niin pitkään kun tässä asun, että en saa autoa lämmitykseen kotona. Jos nämä -10 pakkaset jo riittävät tähän, niin eihän tuo lähde kovemmilla pakkasilla ainakaan koskaan sitten käyntiin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Äänieristystähän voi toki tehdä itsekin. Repii (eli varovasti irrottaa) muovit ja matot auton sisäpuolelta, leikkelee aivan joka puolelle jotain bitumimattoa ja liimailee paikalleen, ja lopuksi toivoo, että ne muovit ja matot menevät vielä takaisin paikalleen. Ja ennen kiinnitystä käy hakemassa Motonetistä tai vastaavasta lisää verhoiluruuveja/-nastoja, kun ne vanhat eivät kuitenkaan lähteneet suosiolla irti. Tuolla voi saada jo jotain aikaiseksi, joskin aikaa palaa aivan hirvittävän paljon ja rahaa saman verran. Lisäksi lopputulos on 100 kg painavampi auto. Ja kun kuitenkin unohdit bitumoida a-pilarit ja katon ja vararengaskotelon, niin vituttaa entistä enemmän. Ja se vasta vituttaakin, kun valitsit jonkun halvan bitumimaton, jonka liima sulaa auringonpaisteessa ja seurauksena kattoverhoilu roikkuu painavana silmillä, niin ei hyvä.

Sinällään voisin sanoa, että lattian, ovien ja etenkin pyöränkoteloiden matottamisella pääsee jo pitkälle, mutta jos siistiä jälkeä haluaa, niin aikaa menee edelleen aivan helvetisti.
Joskus äänieristämistä ja etenkin matottamista kokeilleena (kiitos erinäköisten autohifikokeilujen) voin sanoa et pohjatyöt pitää tehdä kunnolla jos haluaa sen maton pysymään kunnolla. Ts. rasvanpoistajalla (bräkleeni/asetooni yms) hinkkaa pinnat puhtaaksi ja vasta sen jälkeen rupeaa lätkimään bitumimattoa sinne mistä haluaa meteliä poispäin. Tähän hommaan kannattaa muuten äänieristetela hommata (oiskohan 10-15e pintaan ollut motonetissä aikoinaan, ei voi muistaa). Helpottaa hommaa kivasti kun ei tarvitse sormet vääränä vääntää mattoa kiinnipäin.

Kannattaa myös katsoa tarkkaan et minkälaista mattoa ostaa ja minne lätkii, itsehän oon joskus ostanut ekan paketin vähän summanmutikassa ja asennusvaiheessa vasta huomannut et täähän onkin bitumin sijaan polyuretaania materiaaliltaan. Soveltuu kyllä sisustan vaimennukseen muttei ovien (ellei pohjalla oo sitten bitumimatto mitä kaikista kovimmat hifistelijät tekee).
 
4

444

Joskus äänieristämistä ja etenkin matottamista kokeilleena (kiitos erinäköisten autohifikokeilujen) voin sanoa et pohjatyöt pitää tehdä kunnolla jos haluaa sen maton pysymään kunnolla. Ts. rasvanpoistajalla (bräkleeni/asetooni yms) hinkkaa pinnat puhtaaksi ja vasta sen jälkeen rupeaa lätkimään bitumimattoa sinne mistä haluaa meteliä poispäin. Tähän hommaan kannattaa muuten äänieristetela hommata (oiskohan 10-15e pintaan ollut motonetissä aikoinaan, ei voi muistaa). Helpottaa hommaa kivasti kun ei tarvitse sormet vääränä vääntää mattoa kiinnipäin.

Kannattaa myös katsoa tarkkaan et minkälaista mattoa ostaa ja minne lätkii, itsehän oon joskus ostanut ekan paketin vähän summanmutikassa ja asennusvaiheessa vasta huomannut et täähän onkin bitumin sijaan polyuretaania materiaaliltaan. Soveltuu kyllä sisustan vaimennukseen muttei ovien (ellei pohjalla oo sitten bitumimatto mitä kaikista kovimmat hifistelijät tekee).
Aikanaan erästä Saabia myös matotin sellaiseksi, ettei rengasmelu liikaa kantautuisi sisään. Renkaat toki oli jo aiemmin valittu sillä perusteella, että melu sisäänpäin olisi mahdollisimman maltillista. Lattian kohdalla en jaksanut hifistellä liikaa, koska sieltä se matto ei liiku mihinkään, mutta ovien ja pilareiden kanssa tuli sitten enemmän säädettyä. En nyt kuollaksenikaan muista, minkä merkkistä mattoa aikanaan käytin, kun toimenpiteistäkin on pitkälle toistakymmentä vuotta. Mutta kyllähän se vaimensi kivasti, ja kaiuttimet soivat ihan eri tavalla, kun resonointia oli vähemmän. Tekisinkö uudestaan? En helvetissä. Kyllä sen eron oikeasti kuulee, mutta se työn määrä on ihan infernaalinen, kun sitä verhoilua pyrkii purkamaan mitään rikkomatta. Tuohon ysäriruoskaan se oli vielä tehtävissä, mutta uudempiin saattaa olla ilman päteviä työkaluja tekemätön paikka. Toisaalta nykyisin tulee kuunneltua autossa ylipäänsä yhtään mitään niin vähän, ettei siksikään kiinnosta, semminkin kun suurin melusaaste tulee turvaistuimen sisältä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pitikö se tännekin flexata, että ajoin 23 vuotiaan autoni pesemättä ja siivoamatta extempore leimalle.

Nolla korjauskehotusta. Nolla. Ei parkki- tai rekisterivalon poltinta, ei liian suurta eroa seisontajarrussa, ei liian kulunutta tukivarren puslaa.
Jatketaan vielä vähän. Edellisessä huollossa vaihdettiin vuotavaksi havaittu öljynsuodattimen tiiviste. Tarkistin tänään ennen reissuun lähtöä öljytason. Maksimissaan oli.

Kaivoin huoltokirjan esille ja totesin, että 6300km tultu huollosta. Vähän hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa, että näinköhän on puhe autojen vanhetessaan opeloitumisesta vähän liioiteltua.

Kiusalliseksi tilanteen tekee se, että autoa ostaessa äänestimme vaimon kanssa kahden (toki minun valitseman) vaihtoehdon välillä. Puheenjohtajan ääni ratkaisi. Vaimon näytöt alkavat olla niin kovat, että näinköhän pääsen tulevaisuudessa edes valitsemaan finalisteja...

No, koputellaan puuta että ilakointini ei saa äkillistä loppua.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Äänieristykseen kantaa ottaen helpointa on hankkia sellainen auto, missä se on jo valmiiksi hyvällä tasolla. Vähän sama kuin auton tehot. Helpompaa ja turvallisempaa ostaa tehtaalta valmiiksi sopivilla tehoilla varustettu kosla, kuin alkaa itse virittelemään. Toki jos tykkää harrastaa, niin se on eri asia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Äänieristykseen kantaa ottaen helpointa on hankkia sellainen auto, missä se on jo valmiiksi hyvällä tasolla. Vähän sama kuin auton tehot. Helpompaa ja turvallisempaa ostaa tehtaalta valmiiksi sopivilla tehoilla varustettu kosla, kuin alkaa itse virittelemään. Toki jos tykkää harrastaa, niin se on eri asia.
Siis enhän mä itse ole tätä harrastamassa sinne. Löisin ammattilaiselle seteliä kouraan ja itse makoilisin sohvalla sillä välin. En mä rupeaisi itse tuota operaatiota tekemään vaikka joku maksaisi 5000€ mulle. Mutta jos itse maksan ammattilaiselle 1000€, niin voisin harkitakin. Mutta ilmeisesti vaimennus on niin marginaalinen, että tonnikin on liikaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
 

Glove

Jäsen
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Superbissa ainakin oli takana hyvin jalkatilaa kun siellä joskus olen istunut. Luulisin, että mahtuu turvakaukalokin. Itsellä oli tuossa vaiheessa Chrysler Voyager, sinne mahtui hyvin kolmekin tenavaa istuimissaan.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Tosiaan Superbia kannattaa käydä istuimien kanssa sovittamassa. Jos siihen ei mahdu, niin sitten ei mahdu mihinkään muuhunkaan farkkuun, mutta voisin kyllä kuvitella, että tila riittää.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Superb ehdottomasti testiin. Meillä on muksun iso kääntyvä isofix istuin minun takanani, ja tilaa on reilusti. Toki olen lyhyempi, mutta tilaa on autossa poskettomasti.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
Oikein hyvät on. Mulla oli bemarissa 245/45/18 koossa ja hyvin pelitti. Myös veli on niitä kehunut eikä kuulemma enää muita ostakkaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Viimeisimmän sukupolven Mondeo-farkkuun mahtui hienosti. Hemmetin tilava auto ja vähän on jäänyt ikävä, mutta ei ollut enää dieselille järkikäyttöä.
 
4

444

Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Tyhmä kysymys, mutta onko se saatava juuri kuskin penkin taakse? Ei sillä, etteikö se itsellänikin olisi juuri siellä, mutta tällaisena vertikaalisesti rajoittuneena se ei mitenkään häiritse.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Superb ehdottomasti testiin. Meillä on muksun iso kääntyvä isofix istuin minun takanani, ja tilaa on reilusti. Toki olen lyhyempi, mutta tilaa on autossa poskettomasti.
Ääni Superbille täältäkin. Noin kk takaperin vaihdoin Octavian Superbiin kun alkoi ärsyttää ahtaus lasten kasvaessa. Nyt mahtuu hienosti taas.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Tyhmä kysymys, mutta onko se saatava juuri kuskin penkin taakse? Ei sillä, etteikö se itsellänikin olisi juuri siellä, mutta tällaisena vertikaalisesti rajoittuneena se ei mitenkään häiritse.
Eiköhän tässä kyse ole siitä, että pitkän kuskin taakse ei mahdu turvaistuin eikä turvakaukalo, kun kysyjällä kuitenkin kaksi pientä lasta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
Oikein tyytyväinen olen ollut. Pari talvea oli Mondeossa 16" kiekot ja nyt Peugeotissa 18". Hyvin on nastat pysyneet ja pitoa riittää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ääni Superbille täältäkin. Noin kk takaperin vaihdoin Octavian Superbiin kun alkoi ärsyttää ahtaus lasten kasvaessa. Nyt mahtuu hienosti taas.

Lapsiperheelliselle aika täydellinen ajoneuvo kyllä, jokunen vuosi sellainen oli. Jos olisi täyssähkönä, voisi kiinnostaa edelleen, vaikka tavaratilan tarve onkin rattaiden jne. hävittyä pienentynyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
+1 Superbille. Sedan mallissakin taisi olla 650L tavaratilaa ja kun tällainen pitkäjalkainen 185 senttinen säätää kuskin penkin kohdalleen, mahdun vielä istumaan takana niin ettei polvet ole lähelläkään penkkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös