Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Uusi akku olisi tietysti paras vaihtoehto, jos tämä nykyinen on pikkuhiljaa hiipunut tiensä päähän - silloin ei ainakaan tarvitsisi pelätä näitä pakkasstartteja.
Joo, varmaan se viisainta olisi uusi akku tuohon ihan lähipäivinä laittaa. Ja näin tulen tekemäänkin. Tämä ongelma ei kuitenkaan tule tästä mihinkään poistumaan, niin pitkään kun tässä asun, että en saa autoa lämmitykseen kotona. Jos nämä -10 pakkaset jo riittävät tähän, niin eihän tuo lähde kovemmilla pakkasilla ainakaan koskaan sitten käyntiin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Äänieristystähän voi toki tehdä itsekin. Repii (eli varovasti irrottaa) muovit ja matot auton sisäpuolelta, leikkelee aivan joka puolelle jotain bitumimattoa ja liimailee paikalleen, ja lopuksi toivoo, että ne muovit ja matot menevät vielä takaisin paikalleen. Ja ennen kiinnitystä käy hakemassa Motonetistä tai vastaavasta lisää verhoiluruuveja/-nastoja, kun ne vanhat eivät kuitenkaan lähteneet suosiolla irti. Tuolla voi saada jo jotain aikaiseksi, joskin aikaa palaa aivan hirvittävän paljon ja rahaa saman verran. Lisäksi lopputulos on 100 kg painavampi auto. Ja kun kuitenkin unohdit bitumoida a-pilarit ja katon ja vararengaskotelon, niin vituttaa entistä enemmän. Ja se vasta vituttaakin, kun valitsit jonkun halvan bitumimaton, jonka liima sulaa auringonpaisteessa ja seurauksena kattoverhoilu roikkuu painavana silmillä, niin ei hyvä.

Sinällään voisin sanoa, että lattian, ovien ja etenkin pyöränkoteloiden matottamisella pääsee jo pitkälle, mutta jos siistiä jälkeä haluaa, niin aikaa menee edelleen aivan helvetisti.
Joskus äänieristämistä ja etenkin matottamista kokeilleena (kiitos erinäköisten autohifikokeilujen) voin sanoa et pohjatyöt pitää tehdä kunnolla jos haluaa sen maton pysymään kunnolla. Ts. rasvanpoistajalla (bräkleeni/asetooni yms) hinkkaa pinnat puhtaaksi ja vasta sen jälkeen rupeaa lätkimään bitumimattoa sinne mistä haluaa meteliä poispäin. Tähän hommaan kannattaa muuten äänieristetela hommata (oiskohan 10-15e pintaan ollut motonetissä aikoinaan, ei voi muistaa). Helpottaa hommaa kivasti kun ei tarvitse sormet vääränä vääntää mattoa kiinnipäin.

Kannattaa myös katsoa tarkkaan et minkälaista mattoa ostaa ja minne lätkii, itsehän oon joskus ostanut ekan paketin vähän summanmutikassa ja asennusvaiheessa vasta huomannut et täähän onkin bitumin sijaan polyuretaania materiaaliltaan. Soveltuu kyllä sisustan vaimennukseen muttei ovien (ellei pohjalla oo sitten bitumimatto mitä kaikista kovimmat hifistelijät tekee).
 
4

444

Joskus äänieristämistä ja etenkin matottamista kokeilleena (kiitos erinäköisten autohifikokeilujen) voin sanoa et pohjatyöt pitää tehdä kunnolla jos haluaa sen maton pysymään kunnolla. Ts. rasvanpoistajalla (bräkleeni/asetooni yms) hinkkaa pinnat puhtaaksi ja vasta sen jälkeen rupeaa lätkimään bitumimattoa sinne mistä haluaa meteliä poispäin. Tähän hommaan kannattaa muuten äänieristetela hommata (oiskohan 10-15e pintaan ollut motonetissä aikoinaan, ei voi muistaa). Helpottaa hommaa kivasti kun ei tarvitse sormet vääränä vääntää mattoa kiinnipäin.

Kannattaa myös katsoa tarkkaan et minkälaista mattoa ostaa ja minne lätkii, itsehän oon joskus ostanut ekan paketin vähän summanmutikassa ja asennusvaiheessa vasta huomannut et täähän onkin bitumin sijaan polyuretaania materiaaliltaan. Soveltuu kyllä sisustan vaimennukseen muttei ovien (ellei pohjalla oo sitten bitumimatto mitä kaikista kovimmat hifistelijät tekee).
Aikanaan erästä Saabia myös matotin sellaiseksi, ettei rengasmelu liikaa kantautuisi sisään. Renkaat toki oli jo aiemmin valittu sillä perusteella, että melu sisäänpäin olisi mahdollisimman maltillista. Lattian kohdalla en jaksanut hifistellä liikaa, koska sieltä se matto ei liiku mihinkään, mutta ovien ja pilareiden kanssa tuli sitten enemmän säädettyä. En nyt kuollaksenikaan muista, minkä merkkistä mattoa aikanaan käytin, kun toimenpiteistäkin on pitkälle toistakymmentä vuotta. Mutta kyllähän se vaimensi kivasti, ja kaiuttimet soivat ihan eri tavalla, kun resonointia oli vähemmän. Tekisinkö uudestaan? En helvetissä. Kyllä sen eron oikeasti kuulee, mutta se työn määrä on ihan infernaalinen, kun sitä verhoilua pyrkii purkamaan mitään rikkomatta. Tuohon ysäriruoskaan se oli vielä tehtävissä, mutta uudempiin saattaa olla ilman päteviä työkaluja tekemätön paikka. Toisaalta nykyisin tulee kuunneltua autossa ylipäänsä yhtään mitään niin vähän, ettei siksikään kiinnosta, semminkin kun suurin melusaaste tulee turvaistuimen sisältä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pitikö se tännekin flexata, että ajoin 23 vuotiaan autoni pesemättä ja siivoamatta extempore leimalle.

Nolla korjauskehotusta. Nolla. Ei parkki- tai rekisterivalon poltinta, ei liian suurta eroa seisontajarrussa, ei liian kulunutta tukivarren puslaa.
Jatketaan vielä vähän. Edellisessä huollossa vaihdettiin vuotavaksi havaittu öljynsuodattimen tiiviste. Tarkistin tänään ennen reissuun lähtöä öljytason. Maksimissaan oli.

Kaivoin huoltokirjan esille ja totesin, että 6300km tultu huollosta. Vähän hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa, että näinköhän on puhe autojen vanhetessaan opeloitumisesta vähän liioiteltua.

Kiusalliseksi tilanteen tekee se, että autoa ostaessa äänestimme vaimon kanssa kahden (toki minun valitseman) vaihtoehdon välillä. Puheenjohtajan ääni ratkaisi. Vaimon näytöt alkavat olla niin kovat, että näinköhän pääsen tulevaisuudessa edes valitsemaan finalisteja...

No, koputellaan puuta että ilakointini ei saa äkillistä loppua.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Äänieristykseen kantaa ottaen helpointa on hankkia sellainen auto, missä se on jo valmiiksi hyvällä tasolla. Vähän sama kuin auton tehot. Helpompaa ja turvallisempaa ostaa tehtaalta valmiiksi sopivilla tehoilla varustettu kosla, kuin alkaa itse virittelemään. Toki jos tykkää harrastaa, niin se on eri asia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Äänieristykseen kantaa ottaen helpointa on hankkia sellainen auto, missä se on jo valmiiksi hyvällä tasolla. Vähän sama kuin auton tehot. Helpompaa ja turvallisempaa ostaa tehtaalta valmiiksi sopivilla tehoilla varustettu kosla, kuin alkaa itse virittelemään. Toki jos tykkää harrastaa, niin se on eri asia.
Siis enhän mä itse ole tätä harrastamassa sinne. Löisin ammattilaiselle seteliä kouraan ja itse makoilisin sohvalla sillä välin. En mä rupeaisi itse tuota operaatiota tekemään vaikka joku maksaisi 5000€ mulle. Mutta jos itse maksan ammattilaiselle 1000€, niin voisin harkitakin. Mutta ilmeisesti vaimennus on niin marginaalinen, että tonnikin on liikaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
 

Glove

Jäsen
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Superbissa ainakin oli takana hyvin jalkatilaa kun siellä joskus olen istunut. Luulisin, että mahtuu turvakaukalokin. Itsellä oli tuossa vaiheessa Chrysler Voyager, sinne mahtui hyvin kolmekin tenavaa istuimissaan.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Tosiaan Superbia kannattaa käydä istuimien kanssa sovittamassa. Jos siihen ei mahdu, niin sitten ei mahdu mihinkään muuhunkaan farkkuun, mutta voisin kyllä kuvitella, että tila riittää.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Superb ehdottomasti testiin. Meillä on muksun iso kääntyvä isofix istuin minun takanani, ja tilaa on reilusti. Toki olen lyhyempi, mutta tilaa on autossa poskettomasti.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
Oikein hyvät on. Mulla oli bemarissa 245/45/18 koossa ja hyvin pelitti. Myös veli on niitä kehunut eikä kuulemma enää muita ostakkaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Viimeisimmän sukupolven Mondeo-farkkuun mahtui hienosti. Hemmetin tilava auto ja vähän on jäänyt ikävä, mutta ei ollut enää dieselille järkikäyttöä.
 
4

444

Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Tyhmä kysymys, mutta onko se saatava juuri kuskin penkin taakse? Ei sillä, etteikö se itsellänikin olisi juuri siellä, mutta tällaisena vertikaalisesti rajoittuneena se ei mitenkään häiritse.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Superb ehdottomasti testiin. Meillä on muksun iso kääntyvä isofix istuin minun takanani, ja tilaa on reilusti. Toki olen lyhyempi, mutta tilaa on autossa poskettomasti.
Ääni Superbille täältäkin. Noin kk takaperin vaihdoin Octavian Superbiin kun alkoi ärsyttää ahtaus lasten kasvaessa. Nyt mahtuu hienosti taas.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Tyhmä kysymys, mutta onko se saatava juuri kuskin penkin taakse? Ei sillä, etteikö se itsellänikin olisi juuri siellä, mutta tällaisena vertikaalisesti rajoittuneena se ei mitenkään häiritse.
Eiköhän tässä kyse ole siitä, että pitkän kuskin taakse ei mahdu turvaistuin eikä turvakaukalo, kun kysyjällä kuitenkin kaksi pientä lasta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vähän tietty myöhäistä kysellä kun tilasin jo mutta kuitenkin: onko jengillä kokemuksia Hankookin iPike rs2?

Tuli vallan hyvä hinta vastaan ja tarvekin viel olemassa niin tilaukseen meni.
Oikein tyytyväinen olen ollut. Pari talvea oli Mondeossa 16" kiekot ja nyt Peugeotissa 18". Hyvin on nastat pysyneet ja pitoa riittää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ääni Superbille täältäkin. Noin kk takaperin vaihdoin Octavian Superbiin kun alkoi ärsyttää ahtaus lasten kasvaessa. Nyt mahtuu hienosti taas.

Lapsiperheelliselle aika täydellinen ajoneuvo kyllä, jokunen vuosi sellainen oli. Jos olisi täyssähkönä, voisi kiinnostaa edelleen, vaikka tavaratilan tarve onkin rattaiden jne. hävittyä pienentynyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
+1 Superbille. Sedan mallissakin taisi olla 650L tavaratilaa ja kun tällainen pitkäjalkainen 185 senttinen säätää kuskin penkin kohdalleen, mahdun vielä istumaan takana niin ettei polvet ole lähelläkään penkkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
Huutelenpa tänne, kun tuossa viime yönä Tesla M3 ja MY hinnat putosivat aika rajusti uusina, mikä tulee vaikuttamaan käytettyjenkin hintoihin kaiken järjen mukaan. Eri asia tietenkin, sopiiko ajoprofiiliisi sähköauto, mutta Model Y:n luulisi tiloiltaan riittävän. Siinähän on aivan jäätävä takaboksi, ja ainakin tämän videon perusteella vajaa kaksimetrinen mahtuisi lastenistuimen eteen ajamaan.



 

Tuamas

Jäsen
+1 Superbille. Sedan mallissakin taisi olla 650L tavaratilaa ja kun tällainen pitkäjalkainen 185 senttinen säätää kuskin penkin kohdalleen, mahdun vielä istumaan takana niin ettei polvet ole lähelläkään penkkiä.

+2 Superbille.

Leveydeltään ei ihan markkinoiden paras, vaan muistaakseni Mondeon ja Mersun E:n takapenkki on inan leveämpi, mutta pituussuunnassa tosiaan täysin ylivertainen ja takaluukussa riittää tilaa tarvittaessa esimerkiksi kombolle rattaat, koiran häkki ja matkatavarat.

Ajettavuus myös aivan loistava, kulkee suoraan kuin juna.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Dieselin tuontikielto jämävaltiosta alkaa 5.2. (ja hyvä niin), olen yrittänyt etsiä jotain valistunutta arvausta kuinka merkittävä vaikutus tällä tulee olemaan dieselin hintaan, mutta turhaan. Puhutaankohan siis senttien vai kymmenien senttien hintavaikutuksesta litrahintaan? Ilmeisesti jopa puolet EUssa käytetystä dieselistä on tuolta tuotu ja jalostamokapasiteettia ei saada ihan äkkiä ylös. Jotain korvaavia tuontikanavia ilmeisesti on jo löydetty?

Harkinnassa kannattaisiko kiirehtiä vielä vaihtamaan menopeli dieselistä bensaan vai odotella rauhallisesti markkinan tasaantumista. Jos hinnat nousevat huomattavasti niin se taas ainakin hetkeksi romahduttanee diesel-autojen markkinat ja arvot. Niin vähän tulee nykyisellään kilometrejä (reilu 15 tuhatta vuodessa) ettei dieselin pitämisessä näilläkään hinnoilla mitään järkeä ole (vaikka pienempi on kulutukseltaan), toisaalta häviää siinä vaihdossakin aina rahaa. Ei kuitenkaan taida olla ihan lähitulevaisuudessa se hetki kun bensan ja dieselin hinnat tasaantuvat lähemmäs toisiaan.


Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.

Mersun E-sarjan farkkuun vaihdoin juurikin samasta syystä kolmisen vuotta sitten C-sarjasta ja siinä mahtuu ihan mukavasti ainakin n. 190cm kuski telakan ja turvaistuimen eteen.

Nyt kun em. harkinta siirtymisestä bensa-autoon on käynnissä niin Superbia tai Kodiaqia olen myös harkinnut, kun ei oikein E-sarjan bensavehkeitä löydy sopivassa hintaluokassa. Nuo taitavat tilavimmasta päästä olla
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, kävin sovittamassa auton takapenkille nykyisen 1,5-vuotiaan lapsen turvaistuimen kaveriksi vauvalle soveltuvaa kantokoppaa telakan kera. Istuimet mahtuu takapenkille hyvin, mutta tällainen parimetrinen kuski ei mahdu enää ratin ja penkin väliin.

Onko ihan turhaa yrittää löytää farkkua, johon pitkän kuskin taakse mahtuisi lasten turvakaukalo tai istuin? Vai pitääkö tässä suosiolla ennen seuraavan juniorin syntymää siirtyä tila-automieheksi?

Nykyinen auto siis farkku Octavia.
@Glove @valkeaori @Knox @sampio @Milles Mortenson @rosba70150 @Tuamas @DAF @SamSpade

Kiitos kaikille vinkeistä. Suberbiin mahtuu juuri ja juuri lastenistuin taakse, eli sitä tässä lähdetään nyt metsästämään todennäköisesti, kunhan varmistuu lähipäivinä, että yksi uusi juniori on maailmaan matkassa, eikä esim. kaksoset.

Kävin myös vinkeistä viistastuneena koeistumassa Tesla Model Y:n, mutta siinä pitkäselkäinen kuski ei saa penkkiä riittävän alas, eli näkökenttä rajoittuu siten, että esim. liikennevaloja on hankala nähdä autosta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin myös vinkeistä viistastuneena koeistumassa Tesla Model Y:n, mutta siinä pitkäselkäinen kuski ei saa penkkiä riittävän alas, eli näkökenttä rajoittuu siten, että esim. liikennevaloja on hankala nähdä autosta.
Yleisen kiinnostuksen vuoksi, vaikka Y ei osunut kohdilleen, jäikö tilaa taaksesi vielä teoriassa riittävästi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös